ایلیا سادات وجدانی طباطبایی؛ فریبا محمدیان؛ زهرا رمضانی نوبخت
چکیده
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ...
بیشتر
در فضای رقابتی امروز، داشتن رفتار سیاسی کسب و کارها را در رسیدن به مزیت رقابتی یاری میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رفتار سیاسی مدیران در سازمانهای ورزشی بود. راهبرد تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیونها، وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استانها و نیز روسای هیئتهای ورزشی استانها (250 نفر زن و مرد) تشکیل میداد که 104 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده در پژوهش شرکت کردند. به منظور گردآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهره گیری شد. جهت اطمینان از پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق از سه معیار آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی rho_a و به منظور تعیین روایی از روایی همگرا (میانگین واریانس استخراجی متغیرها) و روایی واگرا (آزمون فورنل و لارکر، بارهای عرضی و آزمون HTMT) استفاده گردید. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Smart Pls بهره گرفته شد.
یافته های تحقیق نشان داد که رفتار سیاسی بر تصمیم گیری مدیران و هویت سازمانی تاثیر منفی و تصمیم گیری مدیران بر هویت سازمانی تاثیر مثبت دارد. به طور کلی، رفتارسیاسی مطلوب مدیران در سازمانهای ورزشی میتواند به توسعه خردمندی سیاسی در فرایند تصمیم گیری، تغییر و تحول سازمان، افزایش رضایت شغلی، اندازه گیری اثربخشی سازمان، به کارگیری مدیریت مشارکتی و افزایش قدرت در کارکنان منجر گردد.