ام البنین ازمشا؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ شیوا آزادفدا
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی و آزمون مدل کاربست تحقیقات ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و مدیران حوزه علمی ورزش کشور بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls برآورد و با روش قضاوتی نمونهگیری انتخاب شد (162 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه مستخرج از مرحله کیفی نظاممند ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی و آزمون مدل کاربست تحقیقات ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و مدیران حوزه علمی ورزش کشور بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی در نرمافزار smart pls برآورد و با روش قضاوتی نمونهگیری انتخاب شد (162 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه مستخرج از مرحله کیفی نظاممند بود. روایی ابزار از نظر متخصصان (روایی محتوایی) و شاخصهای برازش مدل (پایایی و روایی سازه) ارزیابی و تایید گردید.
چهار سطح مفهومی مدل و ابعاد شامل اکوسیستمی (ظرفیتهای نظام علمی، توسعه سیستم ورزش و تحولات علمی ورزش بینالمللی)، سیستمی (قابلیتهای بخش اجرایی، صنعت و سیستم علمی ورزش)، ساختاری (مدیریت پژوهشی، تأمین منابع، خدمات پژوهشی و توسعه پژوهش) و کارکردی (کاربستپذیری، دامنه و پیامدهای کاربست) است.
یافتهها نشان داد که براساس نتایج تحلیل عاملی و مدلهای اندازهگیری، ابعاد متغیرهای مدل به طور معنیداری تبیین کننده آنها بودند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که روابط بین متغیرهای مدل معنیدار است. شاخصهای برازش نیز در سطح مطلوبی مورد تأیید قرار گرفتند. براساس نتایج به مدیریت واحدهای پژوهشی در سازمانهای ورزشی (کمیته پژوهش سازمانها، علوم ورزشی دانشگاهها و..) پیشنهاد میشود که کاربست تحقیقات ورزشی را به عنوان یک جریان سیستمی و راهبردی تعریف نمایند و همزمان با ارتقای قابلیت کاربستپذیری تحقیقات ورزشی به ظرفیتسازی در محیط علمی، اجرایی، صنعتی و اجتماعی ورزش بپردازند.
علی خالدی فرد؛ ناهید شتاب بوشهری؛ امین خطیبی؛ صدیقه حیدری نژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل زمینه ای و مداخله گر موثر بر ایجاد اشتغال پایدار دانش آموختگان علوم ورزشی ایران و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت که بعد از 16 مصاحبه به اشباع نظری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل زمینه ای و مداخله گر موثر بر ایجاد اشتغال پایدار دانش آموختگان علوم ورزشی ایران و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته صورت گرفت که بعد از 16 مصاحبه به اشباع نظری رسید. برای سنجش اعتبار، انتقال و تایید ذیری، یافته های پژوهش به مشارکت کنندگان ارائه و نقطه نظرهای آنها اعمال شد. از روش توافق درون موضوعی برای قابلیت اعتماد استفاده گردید که 82/0 گزارش شد. یافته های مربوط به عوامل زمینهای (بسترساز) بیانگر 29 مفهوم اصلی و 4 مقوله فرعی شامل سیاستگذاری و برنامه ریزی، عوامل اقتصادی و مالی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، صلاحیت حرفه ای در ورزش و یافته های مربوط به عوامل مداخلهگر (تاثیرگذار) بیانگر27 مفهوم اصلی و 5 مقوله فرعی شامل عوامل فناوری، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی، بازسازی جایگاه علوم ورزشی و ارتباطات و شبکهسازی بود.
در جمع بندی کلی پژوهش حاضر، باید گفت که امروزه توجه به مقوله اشتغال پایدار دانش آموختگان آموزش عالی دیگر تنها یک مقوله فرعی برای دانشگاه و آموزش عالی نیست، بلکه به یک مسئله اساسی برای سیاستگذاران و مسئولان عالی کشور تبدیل شده است. لذا بهمنظور اتخاذ تصمیم صحیح در زمینه ایجاد و توسعه اشتغالزایی پایدار برای دانش آموختگان علوم ورزشی توسط دست اندرکاران حوزه ورزش، نیاز به شناسایی عوامل زمینه ای و محیطی ضروری و مهیا نمودن این شرایط میباشد.