مریم کوه فلاح؛ حسین عبدالملکی؛ پریوش نوربخش؛ مهوش نور بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی و راهبردی مؤثر بر آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی در ایران بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را ذینفعان کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان هدفمند بود و بر مبنای اشباع نظری ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی و راهبردی مؤثر بر آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی در ایران بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را ذینفعان کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی تشکیل میدادند. روش نمونهگیری انتخاب مشارکتکنندگان هدفمند بود و بر مبنای اشباع نظری 20 نفر انتخاب شد. برای گرآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری، برای غربالگری شاخصها از روش دلفی فازی و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. با تحلیل مصاحبهها 156 مفهوم اولیه در 75 مفهوم نهایی و 3 مقوله اصلی تحت عنوان محیط عمومی، محیط عملیاتی (تخصصی) و محیط داخلی تجمیع شد. سپس با انجام غربالگری از طریق دلفی فازی 36 عامل مؤثر شناسایی گردید. و سرانجام مشخص گردید رشد فناوری 5G، پذیرش عمومی ورزشهای الکترونیکی، افزایش تقاضا برای ورزشهای الکترونیکی، مشروعیت ورزشهای الکترونیکی و لیگ ورزش الکترونیکی پنج نیروی پیشران سازنده بدیلهای احتمالی آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی هستند. در نتیجه لازم است وضعیت آنها در طراحی برنامهها و اقدامهای آینده کسب و کارهای مذکور بهطور ویژه لحاظ گردد، مبنی بر اینکه طبیعت این عاملها با ناپایداری آمیخته است، و هر عمل و تغییری بر روی آنها، واکنش و تغییر بر دیگر شاخصها را به دنبال خواهد داشت.
مهرداد نیک ضمیر؛ نجف آقایی؛ محمدحسین قربانی؛ حمید فروغی پور
چکیده
هدف این مطالعه تدوین برنامه ریزی عملیاتی بازایابی فدراسیون هندبال ایران است. پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای بوده که به روش تحلیلی و میدانی در حیطه مطالعات راهبردی انجام گرفته و به روش های کیفی و کمی برای گرد آوری و تحلیل داده ها بکار برده شده و مشارکت کنندگان در این تحقیق در ترکیب کمیته راهبردی فدراسیون هندبال شامل 44 نفر از خبرگان ...
بیشتر
هدف این مطالعه تدوین برنامه ریزی عملیاتی بازایابی فدراسیون هندبال ایران است. پژوهش از نوع کاربردی – توسعه ای بوده که به روش تحلیلی و میدانی در حیطه مطالعات راهبردی انجام گرفته و به روش های کیفی و کمی برای گرد آوری و تحلیل داده ها بکار برده شده و مشارکت کنندگان در این تحقیق در ترکیب کمیته راهبردی فدراسیون هندبال شامل 44 نفر از خبرگان دانشگاهی، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون، رؤسای کمیتهها، رؤسای هیأتهای استانی، مدیران اجرایی و نخبگان ورزش هندبال در قالب شورای راهبردی می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کمی این پژوهش، با استفاده از ابزار تدوین شده بر اساس کارت امتیازی متوازن و نظر گروه متخصصین (شورای راهبردی ) سنجه ها و اهداف کمی تعیین و برنامه های اجرایی (اقدامات) تدوین شده و برای تحقق اهداف راهبردی دهگانه فدراسیون هندبال ج.ا.ا، لازم است تا برنامه های عملیاتی در این زمینه اجرایی گردد. در این راستا، ابتدا می بایست سرمایه های انسانی متخصص در این حوزه استخدام شده و اصول بازاریابی به آنها آموزش داده شود. در گام بعدی، برنامه ریزی برند و طراحی آمیخته بازاریابی و شناخت نیازها، خواسته ها و ترجیحات ذینفعان فدراسیون هندبال مورد توجه قرار گیرد. سپس، ضروری است تا با سرمایه گذاران بخش خصوصی با تمرکز بر رسانه ها و تبلیغات از طریق میزبانی رویدادهای بین المللی اقدام شود. توجه به ذینفعان هندبال نیاز به برنامه های اجرایی در راستای فعالیت های روابط عمومی، رسانه های اجتماعی، تعامل با نهادها و مخاطبین فدراسیون هندبال دارد.
زهرا ناطقی؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ مهوش نور بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آینده مدیریت سازمانهای ورزشی با رویکرد آینده پژوهی بود. این پژوهش به لحاظ روش شناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آینده پژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آینده مدیریت سازمانهای ورزشی با رویکرد آینده پژوهی بود. این پژوهش به لحاظ روش شناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آینده پژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و به ترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 17 نفر از خبرگان سازمانهای ورزشی که شامل اساتید دانشگاه، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و روسای فدارسیونهای ورزشی بودند مصاحبه انجام شد و به موازات آن 9 سند مرتبط با مدیریت سازمانها که محتوای آینده نگاری داشتند استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش مرور منابع از روش نظام مند، در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرم افزار می کمک استفاده شد. یافته ها نشان داد آینده مدیریت سازمانهای ورزشی متأثر از 36 عامل میباشد و از بین آنها 7 نیروی پیشران به نامهای سازمانهای چندوجهی، تیمسازی، تفکر سیستمی، تصمیمگیری سریع،منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمانهای ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی پیشرانهای سازنده بدیلهای احتمالی آینده مدیریت سازمانهای ورزشی میباشند.
موعود بنیادی فرد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد آنها 21 نفر بودوباتوجه به محدودیت جامعه آماری،تمام جامعه به صورت کل شمار به عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفت. بخش کمی شامل:کلیه داوران ملی وبین المللی(مردوزن) که مجموعاً تعداد آنها حدود 255 نفر میباشد.باتوجه به محدودیت اعضای جامعه،تعدادنمونه این تحقیق باتعداد جامعه برابرمی باشد و نمونه گیری به صورت کل شمار صورت گرفت.نحوه جمع آوری اطلاعات دربخش کیفی انجام جلسات شورای راهبردی،مصاحبه بانخبگان داوری واستفاده ازپرسشنامه بازجهت بررسی وضعیت موجود کمیته داوران فدراسیون فوتبال،جستجوی اسنادبالادستی واینترنتی نسبت به بررسی ادبیات موضوع وپیشیینه تحقیق با هدف شناخت وضعیت مطلوب برای تدوین برنامه راهبردی مبادرت شد.دربخش کمی پرسشنامه پژوهش با کمک متخصصان مدیریت ورزشی وداوری فوتبال به روش محققساخته طراحی شد.روایی پرسشنامه ازطریق نظر استادان وخبرگان وپایایی(با آزمون آلفایکرونباخ 93%)تأییدگردید.پس ازتجزیه وتحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید نسبت به تشکیل ماتریس ارزیابی هریک ازعوامل داخلی وخارجی اقدام ومحرزشدکه کمیته داوران فدراسیون فوتبال درموقعیتST یارقابتی قرار داردوتعداد 10راهبرد شامل: 1 راهبرد تهاجمی، 6 راهبرد رقابتی،1راهبرد محافظه کارانه و 2راهبردتدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت وتهدیدهابه فرصت هابرای توسعه کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارائه شده است. براساس ارزیابی نمرات راهبردهای کمیته داوران فدراسیون فوتبال درماتریس برنامه ریزی راهبردی(QSPM)، راهبرد ایجاد نظام جبران خدمات به عنوان بهترین راهبرد انتخاب شد.