حسین زارعیان؛ مهدی رسولی؛ علی نظریان
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی اقتصادی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی بود. این تحقیق در 6 فاز با محوریت روش "گروه متمرکز" انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. مدل پژوهش نیز بر اساس روابط شناسایی شده بهصورت یک چارچوب سیستمی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی اقتصادی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی بود. این تحقیق در 6 فاز با محوریت روش "گروه متمرکز" انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. مدل پژوهش نیز بر اساس روابط شناسایی شده بهصورت یک چارچوب سیستمی مفهومی ترسیم گردید. در نهایت الگوی پژوهش در کارگروه متمرکز تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی به دست آمد (11 نفر). با توجه به مصاحبههای صورت گرفته مشخص شد که 6 چالش اصلی بازاریابی، برندسازی، ارتباط، سیاست، امکانات و قوانین در ارتباط با درآمدزایی فدراسیونهای ورزشی وجود دارد. در نهایت مشخص شد که فدراسیونهای ورزشی میتوانند از راهبرهای تأمین مالی در سه بخش عمومی (عامل بازاریابی، برندسازی، رسانه و ایجاد واحد صنعت و دانشگاه)، کلان (ساختاری، رویدادی و قوانین) و اختصاصی استفاده کنند. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت که فدراسیونهای ورزشی ایران 3 راهکار عمده برای تأمین منابع مالی خود دارند. راهکارهای عمومی که برای تمامی فدراسیونها ثابت و قابل اجرا میباشد، راهکارهای اختصاصی که با توجه به ویژگی هر فدراسیون متفاوت است و راهکارهای کلان که در حیطه کنترل فدراسیونها نیست و نهادهای بالادستی توان تأثیرگذاری بر آنها را دارند.
زهره ذوالفقاری؛ حسین زارعیان؛ سیروس احمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر پیادهسازی برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر گردآوری دادهها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود که با توجه به گستردگی جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدلسازی عوامل مؤثر بر پیادهسازی برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر گردآوری دادهها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان فدراسیونهای ورزشی ایران بود که با توجه به گستردگی جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت بررسی و تایید روایی پرسشنامه از نظر متخصصین حوزه مدیریت ورزشی، شاخص AVE و ماتریس فورنل لارکر و جهت تایید پایایی ابزار نیز از شاخصهای میزان بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز 87/0 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و عوامل علی تأثیر معنیداری بر پیادهسازی برنامههای راهبردی دارد (001/0=P؛ 629/25=t) و پیادهسازی برنامههای راهبردی (001/0=P؛ 368/4=t)، عوامل زمینهای (009/0=P؛ 612/2=t) و عوامل مداخلهگر (001/0=P؛ 347/7=t) تاثیر معنیداری بر راهبردها دارند و راهبردها نیز تأثیر معنیداری بر پیامدهای پیادهسازی برنامههای راهبردی فدراسیونهای ورزشی ایران دارد (001/0=P؛ 009/26=t). نتایج نشان داد که دسترسی به اهداف، پیشگیری از مشکلات، ویژگی برنامههای راهبردی تدوینشده، ضعف اجراکنندگان برنامهها، مشکلات مدیریتی، مشکلات اقتصادی، مشکلات سیاسی، نحوه پیادهسازی برنامههای راهبردی تأثیر معنیداری بر پیامدهای پیادهسازی برنامههای راهبردی از جمله راهبردهای مرتبط با نیروی انسانی، مالی، نظارتی، انگیزشی و قانونی دارد. بنابراین به منظور پیادهسازی مناسب برنامههای راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران، می توان با استفاده از راهبردهای ارائه شده به توسعه ورزشی، اجتماعی و اقتصادی دست یافت.
آرش گچی؛ فرزاد غفوری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عوامل سطوح کلان، میانی و خرد در توسعه ورزش قهرمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و بر اساس روش مطالعه از نوع پیمایش میباشد که گردآوری دادهها بهصورت میدانی انجام شد. در بخش نظرسنجی، از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 56 سؤال پیرامون شاخصهای توسعه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عوامل سطوح کلان، میانی و خرد در توسعه ورزش قهرمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و بر اساس روش مطالعه از نوع پیمایش میباشد که گردآوری دادهها بهصورت میدانی انجام شد. در بخش نظرسنجی، از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 56 سؤال پیرامون شاخصهای توسعه در سطوح کلان، میانی و خرد و همینطور عوامل توسعه مرتبط با فدراسیونها بود که روایی (صوری، محتوایی و غیره) آن با نظر اساتید و متخصصان و روایی سازه آن با تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (872/0= ) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوهبر شاخصهای توصیفی، از تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید گویههای پرسشنامه، از آزمون تی تک نمونه و آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین و رتبهبندی عوامل استفاده گردید. مقایسه میانگین عوامل نشان داد که بیشترین میانگین و اثرگذاری بهترتیب مربوط به سطح خرد، میانی، فدراسیون و سطح کلان میباشد. بخش عمده مشکلات توسعه ورزش قهرمانی مربوط به عوامل موجود در سطح خرد میباشد، اما در سطح میانی با توجه ویژه به ورزش مدارس و ورزش بانوان میتوان به توسعه ورزش قهرمانی کمک کرد. فدراسیونهای ورزشی نیز با انتخاب صحیح رئیس فدراسیون، ایجاد اماکن ورزشی استاندارد و... میتوانند توسعه ورزش قهرمانی را یاری رسانند. لازم است به رفع مشکلات سطح کلان مثل نسبت مدالآوری به جمعیت، توزیع صحیح بودجه در ورزش و... اهتمام ویژه شود.