مهران آتشی؛ مسعود نادریان جهرمی؛ علیمحمد صفانیا
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مدیریتی موثر بر باشگاههای ورزشی بازیکنپرور حاضر در لیگ برتر بسکتبال و روش پژوهش، آمیخته متوالی (کیفی-کمی) یود. 142 بسکتبالیست از 13 تیم لیگ برتری به همراه کادر فنی تیمها بهعنوان نمونه و برای شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر باشگاههای بسکتبال و ارائه مدل ISM در کنار 19 نفر از کارشناسان بسکتبال انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مدیریتی موثر بر باشگاههای ورزشی بازیکنپرور حاضر در لیگ برتر بسکتبال و روش پژوهش، آمیخته متوالی (کیفی-کمی) یود. 142 بسکتبالیست از 13 تیم لیگ برتری به همراه کادر فنی تیمها بهعنوان نمونه و برای شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر باشگاههای بسکتبال و ارائه مدل ISM در کنار 19 نفر از کارشناسان بسکتبال انتخاب شدند. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آنها به کمک مدلسازی ساختاری- تفسیری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل ساختاری تفسیری با روش میک مک صورت گرفت. یافتهها نشان داد عوامل مدیریتی موثر بر باشگاههای ورزشی بازیکنپرور از 35 عنصر و 7 مؤلفه کلی تشکیل شدهاند و این 7 مؤلفه، 62 درصد از واریانس عوامل مدیریتی موثر را تبیین میکنند. بر اساس تحلیل ساختاری میک مک دو عامل تمایل باشگاهها به بازیکنپروری و توانایی باشگاه در جذب سرمایه بیشتر تحت تأثیر سایر عوامل و از منظر سیستمی، جزو عناصر اثرپذیر و وابسته هستند. عوامل برندسازی باشگاه و تعامل با محیط در گروه متغیرهای مستقل قرارگرفتهاند که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف میباشند. عوامل راهبردهای دولتی، زیرساختها و تجهیزات عوامل کلیدی برای باشگاههای ورزشی بازیکنپرور به شمار میروند و قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند.بر اساس نتایج بهدست آمده، هفت مولفه اصلی که میتوانند موفقیت باشگاه را با تأکید بر فرایند شناسایی، استعدادیابی و پرورش بازیکنان ارتقا دهند، در نگرش سیستمی یک سامانه را تشکیل میدهند که در آن هریک از اجزا بر دیگر اجزا موثر است و از همدیگر حمایت میکنند.