لیلا بهرامی؛ حسین اکبری یزدی؛ مرجان صفاری
چکیده
با توجه به توسعه جایگاه گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی، توجه ویژه به کیفیت خدمات، برای جلب رضایتمندی گردشگران اهمیت زیادی یافته است. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی پارادایمی کیفیت خدمات در گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی است. روش تحقیق- این پژوهش کاربردی بوده و به روش گراندد تئوری به شیوه سیستماتیک (اشتراووس کوربین) انجام شد. گردآوری دادهها ...
بیشتر
با توجه به توسعه جایگاه گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی، توجه ویژه به کیفیت خدمات، برای جلب رضایتمندی گردشگران اهمیت زیادی یافته است. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی پارادایمی کیفیت خدمات در گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی است. روش تحقیق- این پژوهش کاربردی بوده و به روش گراندد تئوری به شیوه سیستماتیک (اشتراووس کوربین) انجام شد. گردآوری دادهها از طریق مطالعه مبانی نظری، مستندات و مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت. مصاحبهها با 25 نفر از افراد متخصص علمی و کوهنوردی از کوهنوردان با تجربه و کم تجربه انجام شد. یافتهها- کدهای محوری در پنج طبقه زیر دستهبندی و در نهایت الگوی پارادایمی بدست آمد. 1- شرایط علی: الزامهای قانونی، الزامهای محیطی و مدیریتی، محیط رقابت، لزوم گسترش ارتباطات، برندسازی، انتظارات ذینفعان و سیاستهای کلان کشور. 2- شرایط زمینهای: زیرساخت، منابعانسانی، مدیریت برنامهریزی، عوامل ماهیتی کوهنوردی و ارتباطات و فناوری اطلاعات. 3- شرایط مداخلهگر: شرایط رقبا، شرایط محلی، شرایط زیست محیطی، عوامل قانونی و نظارت بر آنها، شرایط فرهنگی/ اجتماعی، نگرش کارکنان، مدیران و ذینفعان، شرایط سیاسی و شرایط اقتصادی. 4- راهبردها: بهبود مدیریت و فرایندها، توسعه منابع انسانی، تبلیغات و برندسازی، ارتقای سطح مشتری مداری، تقویت تعاملات و فرهنگسازی، توسعه زیرساختها و فناوری، توسعه پایدار و اطلاعرسانی. 5- پیامدها: توسعه اقتصادی، پیامدهای بازاریابی، توسعه فرهنگی و بهبود ارتباطات، توسعه پایدار در گردشگری کوهنوردی، افزایش میزان رضایتمندی و تعداد گردشگران. نتیجهگیری- با بکارگیری نتایج تحقیق، متولیان مربوطه میتوانند در مسیر ارائه خدمات بهتر تلاش کرده و با توسعه مناطق مختلف کوهنوردی در سراسر ایران، از پتانسیلهای کوهستان در نقاط مختلف بهرهمند شوند.
مریم درویشی؛ رحیم سرور؛ عباس ملک حسینی؛ حیدر لطفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی با تاکید بر همزیستی اجتماعی جوانان اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن بهصورت تحلیل مضامین انجام گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 20 نفر بهعنوان نمونه مشخص ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی با تاکید بر همزیستی اجتماعی جوانان اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن بهصورت تحلیل مضامین انجام گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 20 نفر بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی پژوهش شامل کلیه گردشگران شهر بندرعباس بودند که از امکانات گردشگری ساحلی این شهر استفاده را داشتهاند. با توجه به نامشخص بودن تعداد حجم جامعه و بر اساس روش حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر با توجه به روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. درنهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای تحقیق؛ تعداد 370 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمهساختارمند و پرسشنامة محققساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری و روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزارهای اسپیاساس، پیالاس و مکسکیودیای انجام گرفت. نتایج نشان داد که عوامل شناساییشده شامل تعالی مدیریتی، تعاملات اجتماعی، نهادینهسازی، بازیابی مخاطب و بهبود محتوا بود. نتایج همچنین نشان داد که نهادینهسازی (934/0=تأثیر) و بازیابی مخاطب (917/0=تأثیر) بیشترین اهمیت را دارا میباشد. این مساله نشان میدهد که در جهت بهبود بهبود مدیریت یکپارچه توریسم ساحلی مبتنی بر استانداردسازی همزیستی اجتماعی جوانان میبایستی به عواملی از جمله نهادینه-سازی و بازیابی مخاطب توجه جدی نمود.
فائزه خندابی؛ سیدحمید سجادی هزاوه؛ فریده اشرف گنجوئی؛ زینت نیک آئین
چکیده
گردشگری چوگان، جایگاه و اهمیت ویژهای در جهان دارد و تاکنون کشورهای دارندهی دانش فنی این رشتهی ورزشی با ارائه برنامهها و مراسم هیجانانگیز متعدد و ارائه بستههای گردشگری برای دوستداران این ورزش در این زمینه تلاشهای موفقی داشتهاند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت ظرفیت گردشگری ورزش چوگان و موانع و مشکلات آن است. ازآنجاکه ...
بیشتر
گردشگری چوگان، جایگاه و اهمیت ویژهای در جهان دارد و تاکنون کشورهای دارندهی دانش فنی این رشتهی ورزشی با ارائه برنامهها و مراسم هیجانانگیز متعدد و ارائه بستههای گردشگری برای دوستداران این ورزش در این زمینه تلاشهای موفقی داشتهاند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت ظرفیت گردشگری ورزش چوگان و موانع و مشکلات آن است. ازآنجاکه پیرامون پژوهش حاضر تحقیق جامعی نشده است، در این مطالعه کیفی از نظریه داده بنیاد (اشتراس و کوربین) استفاده گردید. جامعه آماری شامل همه افراد مرتبط با ورزش چوگان در ایران هست. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده که درنهایت از 20 نفر از جامعه آماری مصاحبه به عمل آمد. با استفاده از نتایج مصاحبههای نیمه ساختاریافته طی مرحله کدگذاری و نیز با الهام از ادبیات نظری و تجربی موضوع، کدهای شناساییشده در هشت مقوله ورزشی، فردی، تاریخی و گردشگری، جذابیت طبیعی، مدیریتی، مالی، سیاسی و روابط بینالمللی و اجتماعی فرهنگی دستهبندیشدهاند. همچنین مهمترین ظرفیتهای شناساییشده گردشگری چوگان عبارت است از گردشگری تاریخی، طبیعی، فرهنگی و انسانی. موانع و مشکلات ورزش چوگان نیز در مقوله-های ورزشی، آموزشی، مدیریتی، سیاسی و روابط بینالمللی و موانع اجتماعی و فرهنگی مورد شناسایی قرار گرفت.