لیلا بهرامی؛ حسین اکبری یزدی؛ مرجان صفاری
چکیده
با توجه به توسعه جایگاه گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی، توجه ویژه به کیفیت خدمات، برای جلب رضایتمندی گردشگران اهمیت زیادی یافته است. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی پارادایمی کیفیت خدمات در گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی است. روش تحقیق- این پژوهش کاربردی بوده و به روش گراندد تئوری به شیوه سیستماتیک (اشتراووس کوربین) انجام شد. گردآوری دادهها ...
بیشتر
با توجه به توسعه جایگاه گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی، توجه ویژه به کیفیت خدمات، برای جلب رضایتمندی گردشگران اهمیت زیادی یافته است. هدف از این پژوهش، تدوین الگوی پارادایمی کیفیت خدمات در گردشگری کوهنوردی و کوهپیمایی است. روش تحقیق- این پژوهش کاربردی بوده و به روش گراندد تئوری به شیوه سیستماتیک (اشتراووس کوربین) انجام شد. گردآوری دادهها از طریق مطالعه مبانی نظری، مستندات و مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت. مصاحبهها با 25 نفر از افراد متخصص علمی و کوهنوردی از کوهنوردان با تجربه و کم تجربه انجام شد. یافتهها- کدهای محوری در پنج طبقه زیر دستهبندی و در نهایت الگوی پارادایمی بدست آمد. 1- شرایط علی: الزامهای قانونی، الزامهای محیطی و مدیریتی، محیط رقابت، لزوم گسترش ارتباطات، برندسازی، انتظارات ذینفعان و سیاستهای کلان کشور. 2- شرایط زمینهای: زیرساخت، منابعانسانی، مدیریت برنامهریزی، عوامل ماهیتی کوهنوردی و ارتباطات و فناوری اطلاعات. 3- شرایط مداخلهگر: شرایط رقبا، شرایط محلی، شرایط زیست محیطی، عوامل قانونی و نظارت بر آنها، شرایط فرهنگی/ اجتماعی، نگرش کارکنان، مدیران و ذینفعان، شرایط سیاسی و شرایط اقتصادی. 4- راهبردها: بهبود مدیریت و فرایندها، توسعه منابع انسانی، تبلیغات و برندسازی، ارتقای سطح مشتری مداری، تقویت تعاملات و فرهنگسازی، توسعه زیرساختها و فناوری، توسعه پایدار و اطلاعرسانی. 5- پیامدها: توسعه اقتصادی، پیامدهای بازاریابی، توسعه فرهنگی و بهبود ارتباطات، توسعه پایدار در گردشگری کوهنوردی، افزایش میزان رضایتمندی و تعداد گردشگران. نتیجهگیری- با بکارگیری نتایج تحقیق، متولیان مربوطه میتوانند در مسیر ارائه خدمات بهتر تلاش کرده و با توسعه مناطق مختلف کوهنوردی در سراسر ایران، از پتانسیلهای کوهستان در نقاط مختلف بهرهمند شوند.
حمید ناصری؛ پریوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری
چکیده
این پژوهش کیفی، با هدف غایی تدوین الگوی توسعه پایدار کوهنوردی کشور با استفاده از طرح سیستماتیک نظریة داده بنیاد انجام شده است. در این مطالعه، با انجام مصاحبة باز با 18 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان کوهنوردی دارای تجربه وسابقه صعودهای بلند، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شده، از درون آنها مقولههایی ...
بیشتر
این پژوهش کیفی، با هدف غایی تدوین الگوی توسعه پایدار کوهنوردی کشور با استفاده از طرح سیستماتیک نظریة داده بنیاد انجام شده است. در این مطالعه، با انجام مصاحبة باز با 18 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان کوهنوردی دارای تجربه وسابقه صعودهای بلند، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شده، از درون آنها مقولههایی استخراج شدند. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها با عناوین ذیل تعیین شدند: شرایط علّی شامل مدیریت طبیعت کوهستان و تقویت ارزشهای اجتماعی، پدیدة محوری: شامل پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی، عامل استراتژیها، شامل: آموزش، کارگروهی، اشتراکگذاری تجربیات، نگرش زیست محیطی و مدیریت هزینهها، عوامل زمینهای، شامل: تحصیلات، احترام به طبیعت، همکاری، تعهد و مسئولیتپذیری، شرایط مداخلهگر، شامل: تحمل آرای دیگران، احترام به آداب و رسوم بومیان و مراعات اصول و قواعد کوهنوردی و پیامدها نیز شامل: حفظ طبیعت و فرهنگ بومی، اشتغال در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در ادامه، در مرحلة کدگذاری انتخابی، تک تک اجزای پارادایم کدگذاری توضیح داده شده؛ کلیت موضوع ترسیم گردید و نظریه تدوین و ارائه شد. با توجه به مقولة توسعه پایدار و کوهنوردی که در زمان حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده است و این افزایش رویکرد پیامدهای مختلفی خواهد داشت، لذا فدراسیون کوهنوردی و هیأتهای کوهنوردی استانها جهت مدیریت علمی این فعالیت اجتماعی- ورزشی بازبینی و برنامهریزی مدونی داشته باشند.