مهدی علیخواه؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ
چکیده
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، ...
بیشتر
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، از نظر روش آمیخته (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی است. برای استخراج متغیرها، از 20 کارشناس و برای تحلیل متقاطع، از 14 خبره به صورت نمونهگیری هدفمند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که چهار پیشران کلیدی بیشترین مقدار تاثیرگذاری مستقیم بر توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران را داشتند که این پیشرانها به ترتیب شامل ایجاد شبکه ارتباطی در بین سازمانهای مختلف مرتبط با یکدیگر، تدوین برنامه راهبردی با تأکید بر همسویی راهبردی بین فدراسیونهای ورزشی با سازمانهای مرتبط، گزارش برنامه راهبردی تدوینشده از سوی فدراسیونها به سازمانهای مرتبط و انجام تصمیم-گیری غیرمتمرکز هستند. به مدیران ورزش کشور پیشنهاد میشود ضمن توجه به پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی فدراسیونهای ورزشی، از ظرفیتهای بالقوه دفتر امور مشترک فدراسیونهای ورزشی برای نظارت بر برنامههای راهبردی فدراسیونهای ورزشی مختلف در جهت همسویی راهبردی استفاده نمایند.
حوریه نیک دست
چکیده
چکیدههدف از این پژوهش تدوین مدل ساختاری برای شناسایی موانع اجرای برنامه ریزی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره فدراسیونهای ورزشی به تعداد 200 نفر بود. نمونه گیری به روش تمام شمارانجام گرفت و تعداد ...
بیشتر
چکیدههدف از این پژوهش تدوین مدل ساختاری برای شناسایی موانع اجرای برنامه ریزی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره فدراسیونهای ورزشی به تعداد 200 نفر بود. نمونه گیری به روش تمام شمارانجام گرفت و تعداد 177 پرسشنامه جمع آوری گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبه ها (16 مصاحبه) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بر روی یک نمونه اولیه 30 نفره با 82/0 تایید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون رتبه بندی فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Amosنسخه 23 انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی موانع اجرای برنامهریزی استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی منتخب ایران را تشکیل می دهند. همچنین، بین موانع اجرای برنامهریزی استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی منتخب ایران از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که «موانع مدیریتی» بالاترین رتبه و «محیط سیاسی و حقوقی» پایینترین رتبه را به خود اختصاص دادهاند. در نهایت، مدل ساختاری موانع اجرای برنامه ریزی استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی ایران تدوین شده و برازش آن مورد تائید قرار گرفت.