سجاد علی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ اسماعیل شریفیان؛ محمد نیکروان
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی پیامدهای خصوصیسازی در ورزش کشور اجرا شد. روش پژوهش کیفی و تحلیل اکتشافی میباشد که با روش تحلیل تم انجامشده است. جهت گردآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 19 تن از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (اعضای هیئتعلمی) و افراد دارای تجربیات مدیریتی در سازمانها و نهادهای ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی پیامدهای خصوصیسازی در ورزش کشور اجرا شد. روش پژوهش کیفی و تحلیل اکتشافی میباشد که با روش تحلیل تم انجامشده است. جهت گردآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 19 تن از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (اعضای هیئتعلمی) و افراد دارای تجربیات مدیریتی در سازمانها و نهادهای ورزشی، مربیان و نخبگان ورزشی استفادهشده است. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری با کمک نرمافزار MAXQDA منجر به شناسایی 30 مقوله در قالب دو کد محوری پیامدهای مثبت و منفی خصوصیسازی ورزش شد. تفسیر و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح ورزش کشور بیش از پیامدهای مثبت بوده و گستردهترین پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح مدیریتی و باشگاهی وجود دارد.تفسیر و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح ورزش کشور بیش از پیامدهای مثبت بوده و گستردهترین پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح مدیریتی و باشگاهی وجود دارد.
غلامحسن رحمان نیا؛ صدیقه طوطیان اصفهانی؛ غلامرضا هاشمزاده خوراسگانی
چکیده
هدف از پژوهش طراحی مدل اجرایی قانون خصوصیسازی اماکن و فضاهای ورزشی با تأکید بر اجرای ماده 88 قانون بخشی از مقررات مالی دولت در مناطق کمتر توسعهیافته استانهای شمال کشور میباشد.این پژوهش از نوع کیفی است و ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته میباشد که روایی آن مورد تأیید اساتید دانشگاهی قرار گرفت و پایایی نیز با فرمول هولستی ...
بیشتر
هدف از پژوهش طراحی مدل اجرایی قانون خصوصیسازی اماکن و فضاهای ورزشی با تأکید بر اجرای ماده 88 قانون بخشی از مقررات مالی دولت در مناطق کمتر توسعهیافته استانهای شمال کشور میباشد.این پژوهش از نوع کیفی است و ابزار تحقیق مصاحبه نیمهساختاریافته میباشد که روایی آن مورد تأیید اساتید دانشگاهی قرار گرفت و پایایی نیز با فرمول هولستی به دست آمد (91/0). جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی آگاه و منابع اطلاعاتی مرتبط میباشد. داده ها با 15 مصاحبه و به شیوه گلوله برفی و رسیدن به اشباع نظری احصاء شد. در تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون برای نشان دادن ارتباط و وابستگی مضامین استفاده شد و فرآیند کدگذاری انجام و تحلیل دادهها با نرمافزار مکسکیودا صورت گرفت.یافتهها نشان داد که عوامل مؤثر در 6 قالب (مدیریتی، اقتصادی، سیاسی، قانونی-حقوقی، فرهنگی-اجتماعی و نظارتی-عملکردی) و همچنین پیامدهای آن در 4 قالب (بهبود روند واگذاری اماکن و فضاهای ورزشی، افزایش سرانه ورزشی، افزایش سطح مشارکت افراد و توسعه اشتغالزایی ورزشی) میباشد.نتایج نشان میدهد که برای بسترسازی و بهبود اجرای قانون خصوصسازی اماکن و فضاهای ورزشی در مناطق کمتر توسعهیافته استانهای شمال کشور: تعامل سازنده، انواع حمایتهای مدیران استانی و نیازمندیهای محیطی خصوصسازی در سطح ملی فراهم گردد.
مهدی سلیمی؛ محسن طیبی
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیلی بر آثار مادههای قانونی (ماده 88 و 27) بر عملکرد اجرایی هیاتهای ورزشی استان اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعهی آﻣﺎری شامل کلیه مدیران و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 265 نفر ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیلی بر آثار مادههای قانونی (ماده 88 و 27) بر عملکرد اجرایی هیاتهای ورزشی استان اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعهی آﻣﺎری شامل کلیه مدیران و کارشناسان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 265 نفر به عنوان نمونه آماری بصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی محتوی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات تحقیق، پس از نظرخواهی از اساتید و متخصصین (10 نفر) تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (94/0) محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم) استفاده شد. همچنین تجزیه و تحلیلها در این تحقیق توسط نرمافزار Spss نسخه 22 و نرمافزار Lisrel انجام گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که خصوصیسازی در ورزش در ابعاد گوناگون، اثرات مثبت مختلفی بر جامعه میگذارد که از مهمترین آثار آن میتوان به ترتیب به اثرات اقتصادی - اجتماعی (90/0)، کارایی پویا و چابکی سازمانی (89/0)، تمرکززدایی (86/0)، رضایت مشتریان (82/0)، اشتغالزایی (78/0) و افزایش رقابت (67/0) اشاره نمود. در پایان برای بهبودی هر چه بیشتر آثار خصوصیسازی، همکاری همه جانبه بخش دولتی به حذف هر گونه بازدارنده اداری و مالی از سر راه توسعه بخش خصوصی و فرهنگسازی در این زمینه پیشنهاد میشود.