زهرا مرادی سرکارآباد؛ علیمحمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ علیمحمد امیرتاش؛ علی زارعی
چکیده
طنین برند، شاخصی است که رابطه میان مشتری و برند را مشخص میکند. همچنین میزان احساساتی است که مشتریان در ذهن خود با برند برقرار میکنند و یا میزان همنوایی و همصدایی که مشتریان بین خود و برند احساس مینمایند. از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد گلیزر و ...
بیشتر
طنین برند، شاخصی است که رابطه میان مشتری و برند را مشخص میکند. همچنین میزان احساساتی است که مشتریان در ذهن خود با برند برقرار میکنند و یا میزان همنوایی و همصدایی که مشتریان بین خود و برند احساس مینمایند. از اینرو، هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد گلیزر و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید دانشگاه در حوزه بازاریابی ورزشی و مدیران برندهای ورزشی داخلی بود. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با برند، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه برند ورزشی از جمله شاخصهای انتخاب اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 14 نفر بهدست آمد. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 73 مفهوم اولیه و 13 مقوله اصلی شناسایی گردید. نتایج این تحقیق باعث شناخته شدن این لیگ، جذب سرمایههای بیشتر، تمایل تیمهای بهتر و باکیفیت برای حضور در لیگ، حضور بازیکنان خارجی قدرتمندتر، تمایل رسانهای بالاتر، هواداران وفادارتر و در نهایت کسب درآمد بیشتر برای لیگ و فدراسیون فوتبال خواهد شد.