عباسعلی اکبری؛ محمد جوادی پور؛ غلامرضا شعبانی بهار
دوره 13، شماره 24 ، شهریور 1393، ، صفحه 75-94
چکیده
توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق توسعه انسانی محقق میگردد و منابع انسانی از مهمترین عوامل توسعه در هر جامعهای محسوب می شوند. از آنجایی که نظام آموزش عالی به عنوان یک بخش زیربنایی جامعه، رابطهی تنگاتنگی با بازار کار و برنامههای توسعه اقتصادی- اجتماعی دارد، هر کشوری برای توسعه و تربیت نیروی انسانی متخصص ...
بیشتر
توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق توسعه انسانی محقق میگردد و منابع انسانی از مهمترین عوامل توسعه در هر جامعهای محسوب می شوند. از آنجایی که نظام آموزش عالی به عنوان یک بخش زیربنایی جامعه، رابطهی تنگاتنگی با بازار کار و برنامههای توسعه اقتصادی- اجتماعی دارد، هر کشوری برای توسعه و تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند، به کارآمد کردن نظام آموزش عالی خود نیازمند است تا به توسعه پایدار و متوازن دست یابد. اما در ایران به رغم گسترش کمّی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دهههای اخیر ، مسایل مرتبط با بیکاری و فقدان مهارت های عملی قشر جوان افزایش یافته است. بر اساس نظر مرکز آمار ایران، جمعیت بیکار دارای تحصیلات دانشگاهی در سال 85، 373513 نفر و در سال 90، 768051 نفر بوده است. مقاله ی حاضر درصدد است تا با هدف ارایه پیشنهادات مناسب، کارآمدی آموزش عالی برای اشتغال جوانان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. روش تحقیق مقاله توصیفی- تحلیلی و از نظر جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی می باشد. نتایج حاکی از این است که ناهماهنگی سیاست ها، برنامهها و محتوای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها با نیازهای جامعه و بازار کار از جمله موانع عمده و اختلال اصلی در اشتغال جوانان است و باید به آن توجه ویژهای مبذول گردد.