مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، آیندهپژوهی سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشوراست. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل خبرگان در صنعت گردشگری ورزشی کشور که شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه گردشگری ورزشی و سرمایه-گذاری در ورزش پژوهشهایی انجام داده بودند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران شاغل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، آیندهپژوهی سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشوراست. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل خبرگان در صنعت گردشگری ورزشی کشور که شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه گردشگری ورزشی و سرمایه-گذاری در ورزش پژوهشهایی انجام داده بودند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران شاغل در حوزه گردشگری ورزشی منتخب (نظیر مدیران رویدادهای ورزشی، مدیران تورهای گردشگری ورزشی، مدیران آژانشهای گردشگری، مدیران هتلها و مدیران باشگاههای ورزشی) که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بودند. تعداد این افراد، 32 نفر بود. که در نهایت 30 پرسشنامه بازگردانده شد . برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. عوامل مدیریتی-سیستمی، زیرساخت، قانونی، فرهنگی-ارتباطی و کلان سیاسی و اقتصادی از مهمترین عوامل مدل سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشور میباشند که مدل نهایی پژوهش مبتنی بر تأثیر عوامل مدیریتی- سیستمی بر فرهنگی- ارتباطی و نهایتا قانونی میباشد. نتایج این پژوهش می تواند زمینه برنامه ریزی مناسب جهت جذب سرمایه گذاری و تأمین مالی مناسب در جهت توسعه صنعت گردشگری ورزشی کشور را فراهم اورد.
مسلم امیریان؛ سید جلیل میر یوسفی؛ مینا حکاک زاده
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده بازاریابی خدمات باشگاههای ورزشی ایران با استفاده از آینده-پژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 22 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده بازاریابی خدمات باشگاههای ورزشی ایران با استفاده از آینده-پژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 22 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت هدفمند انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. یافتههای این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دستهبندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیتهای مرتبط است. 4 پیشران حضور در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، یوتیوب و ...)، استفاده از وبسایت حرفهای برای باشگاه، استفاده از روشهای سنتی (تجارب مصرفکننده و تبلیغات دهانبهدهان) و استفاده از تکنیکهای آمیخته بازاریابی خدمات در باشگاه، در این بخش تعیینشده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص شد از بین 2 سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با استفاده از شبکههای اجتماعی، طراحی وبسایت مناسب، استفاده از روشهای سنتی و همچنین استفاده از تکنیکهای آمیخته بازاریابی خدمات، میتوان انتظار بهبود وضعیت بازاریابی خدمات در باشگاههای ورزشی در آینده را داشت.
محمود شاه کرمی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا خاکساری؛ عادل افکار
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با صلاحیتهای حرفهای مدیران و عملکرد کارکنان و برخی مدیران منتخب حاضر و سابق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با صلاحیتهای حرفهای مدیران و عملکرد کارکنان و برخی مدیران منتخب حاضر و سابق وزارت ورزش و جوانان کشور، بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، جهت انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که پیشرانهای توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان، به ترتیب میزان تأثیرگذاری، عبارتاند از: ارتباطات، ویژگیهای شخصیتی، اخلاق حرفهای، برنامه محوری، یادگیری، فرهنگسازمانی، انعطافپذیری، تعهد شغلی و سازمانی، ساختار سازمانی، سبک مدیریت، خلاقیت، رفتار شهروندی سازمانی و سبک رهبری. به مدیران وزارت ورزش و جوانان، توصیه میشود از پیشرانهای کلیدی برای توسعه و بهبود صلاحیتهای حرفهای خود استفاده نمایند تا شاهد بهبود عملکرد کارکنان خود باشند.
مجید نیری؛ محسن باقریان فرح آبادی؛ امیرهوشنگ حیدری؛ مهدی عمادی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای کلیدی توسعه آینده تکواندو ایران و ارائه راهبردهای عملیاتی برای افزایش توفیق این رشته ورزشی انجام شده است. با توجه به اهمیت آیندهپژوهی در صنعت ورزش و تحولات سریع فناوری، این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر آینده تکواندو ایران پرداخته است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل ساختاری با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای کلیدی توسعه آینده تکواندو ایران و ارائه راهبردهای عملیاتی برای افزایش توفیق این رشته ورزشی انجام شده است. با توجه به اهمیت آیندهپژوهی در صنعت ورزش و تحولات سریع فناوری، این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر آینده تکواندو ایران پرداخته است. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل ساختاری با استفاده از نرمافزار میکمک بوده است. جع آوری دادهها از طریق ارسال پرسشنامه برای ۸۷ نفر از خبرگان تکواندو (قهرمانان، مربیان، داوران و مدیران) و سپس برگزاری پنل خبرگان انجام شد. در نهایت ۱۷ مولفه کلیدی شناسایی و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عوامل اصلی تأثیرگذار بر آینده تکواندو ایران شامل منابع مالی، اماکن ورزشی استاندارد، تکنولوژی روزآمد، مدیریت توانمند، مدالآوری و تعاملات بینالمللی هستند. تحلیل اثرات متقابل این مولفهها نشان داد که برخی از آنها مانند تکنولوژی، مدیریت و مدال آوری، تأثیر بالا و وابستگی کم دارند و به عنوان عوامل ورودی کلیدی در نظر گرفته میشوند. همچنین، منابع مالی و اماکن ورزشی به عنوان عوامل ریسک شناسایی شدند که تغییرات در آنها میتواند تأثیر قابل توجهی بر سیستم داشته باشد. مضاف بر این منابع مالی، اماکن ورزشی و کرسی های بین المللی به عنوان مولفه های استراتژیک شناسایی شدند. در نهایت، پیشنهادات عملیاتی برای کوتاهمدت (تأمین منابع مالی و تجهیزات)، میانمدت (افزایش آگاهی ورزشکاران و توسعه مربیان) و بلندمدت (توسعه همهجانبه و فرهنگ ورزشی) ارائه شده است. این تحقیق میتواند به عنوان نقشهراهی برای مدیران ورزش در جهت تدوین استراتژیهای توسعه پایدار این رشته ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.
حسن دهقان دیزجی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ اکبر فرید فتحی
چکیده
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی، نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ...
بیشتر
توسعه صنعت ورزش به عنوان یک عامل مهم در تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است. این تحقیق با هدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد. روش تحقیق آیندهپژوهی، نحوه گردآوری اطلاعات به صورت کیفی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بود. شرط انجام مصاحبه در بخش کیفی داشتن حداقل مدرک تحصیلی دکتری در حوزه مدیریت ورزش (اعضای هیئت علمی دانشگاهها در رشته مدیریت ورزشی) و یا حداقل تجربه 15 سال فعالیت در سازمانهای ورزشی نظیر وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و ادارات ورزش و جوانان یا فعال در حوزه صنعت ورزش از قبیل تولید تجهیزات ورزشی بود. جامعه آماری در بخش کمی کلیه اساتید مدیریت ورزشی، واردکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان سازمانهای ورزشی به تعداد نامحدود بودند. در انتخاب نمونه آماری بخش کیفی جهت مصاحبههای عمیق سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک (اعضای هیئت علمی) و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی و کسب و کار استفاده شود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری روی داد، ولی برای اطمینان تا 17 مصاحبه ادامه پیدا کرد. از نرمافزار سناریو ویزارد برای سناریونویسی استفاده شد. با توجه به نتایج میزان توانمندی و کیفیت نیروهای انسانی، ارتباط مداوم و دوسویه دانشگاه و صنعت ورزش، وضعیت مدیریتی و ساختاری صنعت ورزش، میزان رشد اقتصاد ملی و وضعیت اقتصادی بینالمللی، جایگاه فناوری در صنعت ورزش ایران، وضعیت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ورزش در کشور، تجهیزات و امکانات ورزشی، وضعیت سیاست خارجی ایران، میزان توسعه دیپلماسی ورزشی، وضعیت حمایتکننده و تسهیلکننده محیط قانونی صنعت ورزش، میزان جذب سرمایه داخلی و خارجی در صنعت ورزش، مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای و میزان گرایش به ورزش همگانی به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه صنعت ورزش در آینده شناسایی شدند.
مهدی علیخواه؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ
چکیده
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، ...
بیشتر
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، از نظر روش آمیخته (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی است. برای استخراج متغیرها، از 20 کارشناس و برای تحلیل متقاطع، از 14 خبره به صورت نمونهگیری هدفمند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که چهار پیشران کلیدی بیشترین مقدار تاثیرگذاری مستقیم بر توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران را داشتند که این پیشرانها به ترتیب شامل ایجاد شبکه ارتباطی در بین سازمانهای مختلف مرتبط با یکدیگر، تدوین برنامه راهبردی با تأکید بر همسویی راهبردی بین فدراسیونهای ورزشی با سازمانهای مرتبط، گزارش برنامه راهبردی تدوینشده از سوی فدراسیونها به سازمانهای مرتبط و انجام تصمیم-گیری غیرمتمرکز هستند. به مدیران ورزش کشور پیشنهاد میشود ضمن توجه به پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی فدراسیونهای ورزشی، از ظرفیتهای بالقوه دفتر امور مشترک فدراسیونهای ورزشی برای نظارت بر برنامههای راهبردی فدراسیونهای ورزشی مختلف در جهت همسویی راهبردی استفاده نمایند.
مینا دارافرین؛ شیوا ازادفدا؛ طیبه سادات زرگر؛ سید محمدمهدی بهشتی نژاد
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر آینده توسعه ورزش شنا بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه مدیریت راهبردی در حوزه مدیریت ورزشی، مسئولان و مدیران ارشد فدراسیون شنا و مربیان ملی و بینالمللی و ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر آینده توسعه ورزش شنا بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه مدیریت راهبردی در حوزه مدیریت ورزشی، مسئولان و مدیران ارشد فدراسیون شنا و مربیان ملی و بینالمللی و ورزشکاران قهرمان رشته شنا تشکیل میدادند. نمونهها بهصورت هدفمند و به تعداد 20 نفر انتخاب شدند. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده توسعه ورزش شنا از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و لر این ااساس تعداد 26 مؤلفه نهایی پیرامون آینده توسعه ورزش شنا شناسایی گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که شش عامل «عامل احیا و ارتقای نظام باشگاهداری در رشته شنا»، «توجه به آمار و توسعه سیستم اطلاعات برای بهبود تصمیمگیری»، «بهرهگیری از فناوری نویندر توسعه شنا»، «بهبود طرح آموزشی علمی و یکسان در شنا»، «گسترش درآمدزایی شناگران بعد از دوران قهرمانی» و مدیریت منابع آبی قابل استفاده برای شنا»، پیشرانهای کلیدی موثر بر توسعه آینده ورزش شنا بودند. براین مبنا در برنامهریزیهای آتی و تعیین سناریوهای محتمل پیشرو لازم است مورد استفاده قرار گیرند.
میثم کریمی؛ عادل افکار؛ غلام رضا خاکسار؛ مجید سلیمانی
چکیده
پدیده درخواست میزبانی رویدادهای بزرگ بخشی از استراتژیهای توسعهی شهرها و کشورها شده است. امروزه شهرهای زیادی درصدد برگزاری رویدادهای بزرگ به عنوان راهی برای توسعه پایدار شان توجه میکنند و درخواست دادن میزبانی این رویدادهای بزرگ ابزاری برای تحریک و شروع به حرکت سریعتر و مؤثرتر ماشین توسعه است. هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای ...
بیشتر
پدیده درخواست میزبانی رویدادهای بزرگ بخشی از استراتژیهای توسعهی شهرها و کشورها شده است. امروزه شهرهای زیادی درصدد برگزاری رویدادهای بزرگ به عنوان راهی برای توسعه پایدار شان توجه میکنند و درخواست دادن میزبانی این رویدادهای بزرگ ابزاری برای تحریک و شروع به حرکت سریعتر و مؤثرتر ماشین توسعه است. هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای آیندۀ کسب میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی، مسئولین وزارت ورزش و مسئولین فدراسیونها که سابقه برگزاری مسابقات و حضور در مسابقات بین المللی را دارند تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آینده کسب میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 24 مؤلفه نهایی در ارتباط با آینده کسب میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی شناسایی گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که 24 عامل بهعنوان مولفههای موثر در آینده کسب میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی هستند. براساس یافتههای تحقیق چهار متغیر روابط دیپلماتیک (دیپلماسی ورزشی)، وجود جاذبه های توریستی، زیرساختهای ورزشی، زیرساختهای شهری وکشوری جزء پیشرانهای کلیدی کسب میزبانی رویدادهای بین المللی ورزشی در آینده می-باشند چرا که هم اهمیت و عدم قطعیت بالایی را برای خود ثبت کرده بودند. براین مبنا در برنامهریزیهای آتی و تعیین سناریوهای محتمل پیشروی لازم است مورد استفاده قرار گیرند.
تحسین ویسی؛ محمد نیکروان؛ حمید فروغی پور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این پژوهش، آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر راهبرد، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم «نظریه پیچیدگی» و از نظر زمانی مقطعی بود که در سه گام انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر راهبرد، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم «نظریه پیچیدگی» و از نظر زمانی مقطعی بود که در سه گام انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. 31 نفر بهصورت هدفمند و بر مبنای معیار خبرگی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. برای ممیزی پژوهش از شاخصهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985)- شامل اعتبار، انتقال، قابلیتاعتماد و تأییدپذیری- بهرهگیری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد.
یافتهها نشان داد آینده توسعه ورزش حرفهای ایران متأثر از 14 متغیر میباشد، اما چهار متغیر مالکیت دولت در امور باشگاهداری، ماهیت اداره باشگاهها، ورزش بانوان و سرمایهگذاری خارجی پیشرانهایی هستند که آینده ورزش حرفهای ایران را دستخوش تغییر میکنند. بنابراین میتوان از طریق اثرگذاری و سازگاری با متغیرهای یادشده، نقش فعالتری در هدایتگری و در عینحال کسب آمادگی و انطباقپذیری با تحولات آینده ورزش حرفهای در افق 1414 پیدا کرد.
نعیمه ملاحسنی؛ علی اسماعیل پور؛ محمدرضا عرب بافرانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سناریوهای پیشروی الگوهای فراغتی جوانان شهری در ایران در افق 1406 انجام شد. امروزه اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن بهمثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد میشود؛ به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است. در این پژوهش الگوهای فراغتی کنونی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سناریوهای پیشروی الگوهای فراغتی جوانان شهری در ایران در افق 1406 انجام شد. امروزه اوقات فراغت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن بهمثابه آیینه فرهنگ جامعه یاد میشود؛ به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است. در این پژوهش الگوهای فراغتی کنونی جوانان انقلاب اسلامی تحلیل و روندهای اصلی بیان میشوند. سپس مهمترین سناریوهای پیش روی الگوهای فراغتی ارائه میگردد. رویکرد کلان پژوهش، تفسیری و کیفی و روش بهکار رفته در آن، سناریونویسی بر مبنای آنالیز شاخهای میباشد که بر پایه مطالعات کتابخانهای و آمارهای ناشی از مجموعه پژوهشهای کمی و کیفی در سالیان اخیر صورت پذیرفته است.
با توجه به یافتههای پژوهش سه عدمقطعیت بحرانی میزان تقید به خانواده و گروه دوستان، اعتقادات دینی غیرسکولار و درآمد به هزینه شناسایی و با استفاده از آنها هشت سناریو نگاشته شد. دو سناریو به عنوان محتملترین سناریوها، دو سناریو به عنوان مطلوبترین سناریوها و یک سناریو به عنوان بدترین سناریو معرفی و در نهایت راهبردهایی به منظور حرکت در جهت سناریوی مطلوب بیان گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که با توجه به روندهای موجود، وقوع بدترین سناریو یکی از دو سناریوی محتمل است و این امر توجه ویژه و برنامهریزی و اقدام سریع در زمینه موضوع پژوهش را از سوی مسئولان می طلبد.