مهدی علیخواه؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ
چکیده
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، ...
بیشتر
همسویی راهبردی یک سازمان را تناسب بین ساختار داخلی سازمان و محیط خارجی آن تعریف کردهاند و نیاز است فدراسیونهای ورزشی با سایر سازمانهای ورزشی متناظر همسویی راهبردی داشته باشد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. نوع تحقیق کاربردی، از نظر روش آمیخته (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت تحلیلی-اکتشافی است. برای استخراج متغیرها، از 20 کارشناس و برای تحلیل متقاطع، از 14 خبره به صورت نمونهگیری هدفمند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که چهار پیشران کلیدی بیشترین مقدار تاثیرگذاری مستقیم بر توسعه همسویی راهبردی در فدراسیونهای ورزشی ایران را داشتند که این پیشرانها به ترتیب شامل ایجاد شبکه ارتباطی در بین سازمانهای مختلف مرتبط با یکدیگر، تدوین برنامه راهبردی با تأکید بر همسویی راهبردی بین فدراسیونهای ورزشی با سازمانهای مرتبط، گزارش برنامه راهبردی تدوینشده از سوی فدراسیونها به سازمانهای مرتبط و انجام تصمیم-گیری غیرمتمرکز هستند. به مدیران ورزش کشور پیشنهاد میشود ضمن توجه به پیشرانهای کلیدی توسعه همسویی راهبردی فدراسیونهای ورزشی، از ظرفیتهای بالقوه دفتر امور مشترک فدراسیونهای ورزشی برای نظارت بر برنامههای راهبردی فدراسیونهای ورزشی مختلف در جهت همسویی راهبردی استفاده نمایند.
فاطمه احمدی؛ علیرضا الهی؛ علی اصغر دورودیان؛ شیوا ازادفدا
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل برنامه استراتژیک بازاریابی رشتههای ورزشی درحالتوسعه با تأکید بر رسانه های اجتماعی (نمونه موردی: ورزش بولس) بود. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه تمامی متخصصین و اساتید حوزه بازاریابی ورزشی، رسانههای ورزشی، مدیران فدراسیون و کمیتههای بولینگ، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل برنامه استراتژیک بازاریابی رشتههای ورزشی درحالتوسعه با تأکید بر رسانه های اجتماعی (نمونه موردی: ورزش بولس) بود. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه تمامی متخصصین و اساتید حوزه بازاریابی ورزشی، رسانههای ورزشی، مدیران فدراسیون و کمیتههای بولینگ، بیلیارد و بولس ایران و حامیان مالی حاضر در مسابقات بولس بودند که تعداد آنها برابر با 55 نفر بود. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه محقق ساخته که با استفاده از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک و نظرات کارشناسی اساتید که تخصص در زمینه مرتبط داشتند به روش دلفی طراحی گردید (26 گویه)، روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مورد تأیید قرار گرفت، همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بیش از 80/0 به دست آمد. از روش تحلیل SWOT ماتریس ارزیابی عوامل درونی و عوامل بیرونی برای تعیین وضعیت استفاده شد. در بخش آمار استنباطی برای تجزیهوتحلیل یافتهها از آزمون فریدمن جهت اولویتبندی معیارها در سطح 05/0 در نرمافزار SPSS استفاده شد. برنامهی راهبردی بازاریابی رشته بولس با تأکید بر رسانه دارای 7 قوت، 9 ضعف، 5 فرصت و 5 تهدید بود. جایگاه بازاریابی ورزشی رشته بولس با تأکید بر رسانه در منطقهی تدافعی قرار داشت. 3 راهبرد برای تحقق رسالت اهداف بلندمدت بازاریابی ورزش بولس با تأکید بر رسانه تدوین شد. نتیجهگیری به این صورت شد که رشته بولس نیازمند بهکارگیری راهبردهای محافظهکارانه و نزدیک به ناحیه تهاجمی در عرصه عمل بود.