سمیرا خان محمدی؛ مونا رضایی؛ اکبر آفرینش خاکی
چکیده
چکیدهاز دیدگاه علمی اعتقاد بر این است که دین میتواند تأثیر قابل توجهی بر سبک زندگی ورزشکاران داشته باشد. هـدف از ایـن پژوهـش، مطالعه جامعهشناختی سبک زندگی ورزشکاران متاثر از مولفههای دینداری میباشـد. روش تحقیـق از نـوع کیفـی بـا رویکـرد تحلیـل مضمون بـود. جامعه آماری شـامل ورزشکاران تیم های ملی و مسئولین وزارت ورزش و جوانان ...
بیشتر
چکیدهاز دیدگاه علمی اعتقاد بر این است که دین میتواند تأثیر قابل توجهی بر سبک زندگی ورزشکاران داشته باشد. هـدف از ایـن پژوهـش، مطالعه جامعهشناختی سبک زندگی ورزشکاران متاثر از مولفههای دینداری میباشـد. روش تحقیـق از نـوع کیفـی بـا رویکـرد تحلیـل مضمون بـود. جامعه آماری شـامل ورزشکاران تیم های ملی و مسئولین وزارت ورزش و جوانان بـوده و نمونه آمـاری بـه تعـداد قابـل کفایـت بـر مبنـای اشـباع نظـری به صـورت هدفمنـد و در دسـترس نمونهگیـری و نظرخواهی گردیـد (15 نفـر). ابزارهـای پژوهـش شـامل مصاحبـه نیمه سـاختار یافته بـوده است. روایـی ابـزار بـا اسـتفاده از ضریب کاپا به مقدار 0.81 اندازهگیری شد. از روش کدگـذاری و چارچوببنـدی مفهومـی بـرای تحلیـل یافتههـا اسـتفاده گردیـد. الگوی شناسایی شده سبک زندگی ورزشکاران متاثر از مولفههای دینداری بر اساس 304 کد باز، شامل 55 زیر مولفه و 9 مولفه اصلی مربوط به سبک زندگی ورزشکاران بود. نتایج تحلیل کیفی نشان داد که مدل شناسایی شده شامل 9 مولفه ارزشها و اعتقادات، تعاملات اجتماعی، ساختار خانواده، اخلاق کاری، پوشش و ظاهر، اوقات فراغت و تفریح، آموزش و یادگیری، سلامت و تندرستی و تصمیمگیری اخلاقی میباشد. نتایج این مطالعه نشان داد که دینداری بر پایبندی ورزشکاران به ارزشهایی مانند صداقت، خیرخواهی، احترام، صبر، فروتنی، نظم و انضباط و تعهد به خانواده تأثیر میگذارد و دینداری ورزشکاران را به حفظ حریم خصوصی، احترام به دیگران، کمک به نیازمندان، پرهیز از دروغ و غیبت، ارادت به خویشاوندان و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی تشویق میکند. کلیدواژهها: سبک زندگی، دینداری، ارزشها و اعتقادات، تعاملات اجتماعی، ساختار خانواده.
امیر تقی زاده؛ محمد حسین بنی قاطمه؛ توکل آقایاری هیر
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی در نگرش بین نسلی به ارزش فرزندان و زمینه اجتماعی مرتبط با آن به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر تبریز میباشند .حجم نمونه برابر با 300 و شیوه نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و از ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی در نگرش بین نسلی به ارزش فرزندان و زمینه اجتماعی مرتبط با آن به انجام رسیده است؛ روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر تبریز میباشند .حجم نمونه برابر با 300 و شیوه نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و از روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر دینداری و نگرش به ارزش فرزندان در بین نسل جوان، رابطه مثبت و قوی (637/0) و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد (000/0) میباشد؛ در بررسی همین رابطه در بین نسل بزرگسال نیز نتایج حاکی از این است که بین دو متغیر رابطه ضعیف و مثبت (187/0) و معناداری در سطح اطمینان 95 درصد (014/0) وجود دارد؛ بررسی میزان همبستگی بین متغیر حمایت اجتماعی و نگرش به ارزش فرزندان حاکی از این است که، در بین نسل جوان بین دو متغیر همبستگی نسبتا قوی و مثبت (308/0) و معنادار در سطح اطمینان 99 درصد (001/0) وجود دارد.
نتایج تحلیل چند متغیره نیز نشان میدهد که در نسل جوان مجموع متغیرهای مستقل (دینداری، حمایت اجتماعی) توانستهاند 42 درصد از تغییرات مربوط به متغیر نگرش به ارزش فرزندان و در نسل بزرگسال مجموع متغیرهای مستقل وارد شده به مدل (دینداری) 3 درصد از تغییرات مربوط به متغیر نگرش به ارزش فرزندان را تبیین کنند.
کریم رضادوست؛ اسماعیل هاشمی؛ اسماعیل زکوی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر گرایش به مصرف الکل از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی سهم تأثیرگذاری هر متغیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان متغیرهای میزان استفاده از رسانههای غربی (0.364=r)، همنشینی با دوستان و همسالان (0.319=r) و انزوای اجتماعی (0.198=r) با متغیر گرایش به مصرف الکل رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است که متغیر دینداری (0.409-=r) تأثیر معکوس و معنادری بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارد و میان سن و گرایش به مصرف الکل رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان دادهاست که متغیر دینداری (0.324-=Beta) دارای بیشترین تأثیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل میباشد و متغیر انزوای اجتماعی(0.188=Beta) کمترین تأثیر را بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارا میباشد.
علی محمدی کیا؛ سید حسن ملائکه؛ محمدرضا اقارب پرست
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 273-296
چکیده
این پژوهش بر آن است که وضعیت مشارکت سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را در میان جوانان دانشجوی دو دانشگاه مورد مطالعه قرار دهد. از این رو، ابتدا سطوح سهگانه نظریات مرتبط به مشارکت سیاسی(کلان، خرد و تلفیقی) مورد بررسی نظری قرار گرفت و سپس بر اساس آن، چارچوب کلی برای پژوهش میدانی طراحی گردید. در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است که وضعیت مشارکت سیاسی و عوامل تاثیرگذار بر آن را در میان جوانان دانشجوی دو دانشگاه مورد مطالعه قرار دهد. از این رو، ابتدا سطوح سهگانه نظریات مرتبط به مشارکت سیاسی(کلان، خرد و تلفیقی) مورد بررسی نظری قرار گرفت و سپس بر اساس آن، چارچوب کلی برای پژوهش میدانی طراحی گردید. در این پژوهش از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات بهره گیری شد. 800 نفر از دانشجویان که به صورت نمونهگیری تصادفی طبقات متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شده بودند، مورد تحقیق قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که میان مشارکت سیاسی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای رسانههای جمعی، دینداری، پایگاه اجتماعی- اقتصادی و نگرش سیاسی به عنوان متغیر مستقل ارتباط معناداری وجود دارد. هر یک از متغییرها بر اساس دیدگاههای محققان حوزه مشارکت سیاسی در بخش پایانی مورد تبیین و توضیح قرار گرفتند.
علی افشاری؛ سید رضا معینی؛ حمید انصاری
دوره 18، شماره 43 ، خرداد 1398، ، صفحه 27-52
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر آرمان گرایی توسعه ای جوانان تهرانی بر گرایش آن ها به مهاجرت است. چارچوب نظری اصلی تحقیق، نظریه مکتب وابستگی و نظریه والرشتاین است. این تحقیق با روش پیمایشی و با روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جوانان 18 تا 30 ساله تهرانی انجام گردید؛ بدین صورت که ابتدا مناطق بر اساس شاخصهای توسعه یافتگی به چهار ...
بیشتر
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر آرمان گرایی توسعه ای جوانان تهرانی بر گرایش آن ها به مهاجرت است. چارچوب نظری اصلی تحقیق، نظریه مکتب وابستگی و نظریه والرشتاین است. این تحقیق با روش پیمایشی و با روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جوانان 18 تا 30 ساله تهرانی انجام گردید؛ بدین صورت که ابتدا مناطق بر اساس شاخصهای توسعه یافتگی به چهار خوشه تقسیم شده و سپس با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و متناسب با حجم جمعیت جوان برای هر طبقه محاسبه گردیده و بار دیگر داخل هر یک از طبقات به صورت جداگانه نسبت به حجم هر کدام از مناطق 22گانه، نمونهها توزیع شده است. مجموع کل نمونههای انتخاب شده، 1217 نفر میباشد و با پرسش نامه محقق ساخته به تحقیق از آنها درباره موضوع مطروحه پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد آرمان گرایی توسعه ای با ضریب مسیر 441/0 از میان متغیرهای تعریف شده به عنوان قویترین متغیر بر گرایش به مهاجرت در بین جوانان تاثیر داشت. در مرتبه بعدی گرایش مذهبی افراد است که خود متاثر از متغیرهای دیگر بوده، ولی خودش به طور مستقیم اثر قابل توجهی بر گرایش به مهاجرت جوانان داشته است. بنابراین متغیر گرایش مذهبی با ضریب اثر(195/0) دومین متغیر بوده که اثر مستقیم در میزان گرایش به مهاجرت جوانان داشته است؛ به این معنا که با بالا رفتن گرایش مذهبی افراد میزان گرایش آنها به مهاجرت رو به پایین آمده است. در مرتبه بعدی متغیر سرمایه اجتماعی با ضریب اثر(188/0) بیشترین تأثیر مستقیم را بر روی میزان گرایش به مهاجرت جوانان دارد؛ به این معنا هر چه قدر سرمایه اجتماعی کمتر باشد، گرایش به مهاجرت نیز زیاد می شود. هر یک از متغییرهای میزان تحصیلات، سن و درآمد به ترتیب با ضریب اثر 151/0و 186/0و 100/ به طور مستقیم در گرایش به مهاجرت جوانان تأثیر گذاشتند. متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل و وضع فعالیت نیز به ترتیب با ضریب اثر، 115/0و 133/0و 102/0 به طور مستقیم در گرایش به مهاجرت جوانان موثر بودند.
فیض اله نوروزی؛ سعید فرهادیان
دوره 13، شماره 23 ، خرداد 1393، ، صفحه 7-30
چکیده
موضوع این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر دینداری جوانان می باشد که دانشجویان به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته اند. داده های نهایی با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، از میان 331 نفر از دانشجویان "دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران واحد شمال" گرد آوری شد. پس از سنجش میزان دینداری دانشجویان ...
بیشتر
موضوع این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر دینداری جوانان می باشد که دانشجویان به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته اند. داده های نهایی با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، از میان 331 نفر از دانشجویان "دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران واحد شمال" گرد آوری شد. پس از سنجش میزان دینداری دانشجویان بر پایه مدل گلاک و استارک، عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر دینداری دانشجویان بررسی گردید.
بعد از آن، آماره های توصیفی متغیرها مورد مطالعه قرار گرفت و برای آزمون فرضیات از ضرایب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. در نهایت، برای به دست آوردن مدل نهایی، تحلیل مسیر به روش اکتشافی انجام گرفت. نتایجی که از آزمون فرضیات به دست آمد، نشان داد که متغیرهای مستقل مصرف گرایی، پایگاه اجتماعی خانواده، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و گرایش به مدرنیته با دینداری رابطه معنادار و معکوس دارند و متغیرهای مستقل مذهبی بودن والدین و دوستان دارای رابطه معنادار و مستقیم با دینداری هستند- میزان r2 در این تحقیق 0.58 درصد بوده است.
بیژن خواجه نوری؛ زهرا ریاحی؛ سیدابراهیم مساوات
دوره 12، شماره 19 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 81-100
چکیده
چکیده مطالعهی حاضر رابطهی بین هویت مذهبی و سبک زندگی جوانان شهر شیراز را مورد بررسی قرار داده است. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه مرور گردیدند، سپس بر اساس نظریهیی مبتنی بر آراء گیدنز هفت فرضیه ارائه شد. جهت آزمون فرضیهها 560 جوان بین سنین 15 تا 29 شهر شیراز به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
چکیده مطالعهی حاضر رابطهی بین هویت مذهبی و سبک زندگی جوانان شهر شیراز را مورد بررسی قرار داده است. در ابتدا مطالعههای انجام شده در این حوزه مرور گردیدند، سپس بر اساس نظریهیی مبتنی بر آراء گیدنز هفت فرضیه ارائه شد. جهت آزمون فرضیهها 560 جوان بین سنین 15 تا 29 شهر شیراز به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه است. نتایج در سطح همبستگی نشان میدهد که بین برخی متغییرهای سبک زندگی و میزان دینداری با هویت مذهبی رابطهی معنادار وجود دارد. نتایج بدست آمده در سطح تحلیل رگرسیونی نشان دادهاند که بترتیب متغیرهای شبکههای مجازی 2، سبک دینی، رسانههای خارجی، درآمد پاسخگو، رسانههای نوشتاری داخلی، مجرد بودن، فناوریهای نوین و سبک فرهنگی فراغت جدید برروی هم 52 درصداز تغییرات متغییر وابسته را تبیین میکنند. این تحقیق نشان میدهد که تقویت عوامل مذهبی، باورها ، و سبک زندگی دینی بر هویت مذهبی تاثیر مثبت و بسزایی دارد.