مریم سادات مهدی اسلام؛ علیمحمد صفانیا؛ محسن باقریان؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه باشگاههای لیگ برتر ایران بود. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحب نظر در بازاریابی ورزشی، مدیران باشگاههای فوتبال، مدیران فدراسیون فوتبال بودند. تعداد نمونه با توجه به اشباع نظری انجام شد و در نهایت با 15 نفر مصاحبه صورت ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه باشگاههای لیگ برتر ایران بود. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحب نظر در بازاریابی ورزشی، مدیران باشگاههای فوتبال، مدیران فدراسیون فوتبال بودند. تعداد نمونه با توجه به اشباع نظری انجام شد و در نهایت با 15 نفر مصاحبه صورت گرفت. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بود. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و باز بود. سؤالات مصاحبهها از نوع باز پاسخ بوده و بر اساس ابعاد نظریه داده بنیاد مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری استفاده شد. نتایج کدگذاری حاکی از شناسایی 18 مقوله و 67 مفهوم بود. مقولهها براساس الگوی پارادایمی استراس و کوربین در محورهای شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که عواملی مانند خصوصی سازی، قوانین و مقررات و همچنین امکانات سخت افزاری جزء عوامل علی درآمدزایی روز مسابقه بودند. ریشه دار بودن تیم، کیفیت تیم و کسب عناوین و موفقیت در بخش عوامل زمینهای قرار گرفتند. همچنین 5 عامل برنامه ریزی مناسب، ملاحظات اقتصادی، تعادل رقابتی، شدت رقابتی و جو مناسب جزء عوامل مداخلهگر دسته بندی شدند. درنهایت نتایج نشان داد که خصوصیسازی، افزایش کیفیت خدمات و تلاش برای نزدیک شدن هواداران به باشگاه، باعث افزایش درآمد مستقیم و غیر مستقیم و همچنین ارتقاء برند باشگاه میشود.