معصومه صفری؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است ...
بیشتر
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است جهت گردآوری دادهها استفاده شد. . در بخش کیفی تحقیق جهت تحلیل اطلاعات مصاحبهها از کدگذاری باز و کدگذاری متمرکز استفاده شد. در ادامه از روش تحلیل تأثیر متقابل و تحلیل موازنه تأثیر برگذر استفاده شد و این تحلیلها با کمک برنامه-های میکمک و سناریوویزاد انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد: در آینده برندهای ورزشی صنعت ورزش ایران 26 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی (پیشرانهای محیطی و پیشرانهای داخلی) نقش دارند. برندهای الکترونیک، تکنولوژی دیجیتال، برندینگ مشترک، رقابت در بازار و سرمایهگذاری در برند عدمقطعیتهای کلیدی و راهبردی برندهای ورزشی هستند. آینده برندهای ورزشی در صنعت ورزش ایران تابع سه سناریوی پیروی برخط، ناهمنوایی برخط و کجروی برخط است. سناریوی پیروی برخط سناریوی است که محتمل است در آینده برای برندهای ورزشی ایران رخ بدهد چرا که بهطور همزمان هم سازگاری و هم امتیاز اثرگذاری بالاتری دارد. بر این اساس به صاحبان برندهای ورزشی در کشور پیشنهاد میشود شبکهسازی سرمایهگذاری بر روی برندهای الکترونیک، افزایش سرمایهگذاری در تکنولوژی دیجیتال، شکلگیری کوبرندینگ، سرمایهگذاری در هویت سازی برند و همزمان رقابت در بازار را بهعنوان سیاست و راهبرد بلندمدت خود انتخاب کنند.
مینا دارافرین؛ شیوا ازادفدا؛ طیبه سادات زرگر؛ سید محمدمهدی بهشتی نژاد
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر آیندۀ توسعه ورزش شنا بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه مدیریت راهبردی در حوزه مدیریت ورزشی، مسئولین و مدیران ارشد فدراسیون شنا و مربیان ملی و بین المللی و ورزشکاران ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی موثر بر آیندۀ توسعه ورزش شنا بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه مدیریت راهبردی در حوزه مدیریت ورزشی، مسئولین و مدیران ارشد فدراسیون شنا و مربیان ملی و بین المللی و ورزشکاران قهرمان رشته شنا تشکیل داده اند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر آیندۀ توسعه ورزش شنا از مرور ادبیات تحقیق و همچنین مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 26 مؤلفه نهایی در ارتباط با آیندۀ توسعه ورزش شنا شناسایی گردید. براساس یافتههای تحقیق شش عامل "عامل احیاء و ارتقاء نظام باشگاهداری در رشته شنا"، " توجه به آمار و توسعه سیستم اطلاعات برای بهبود تصمیم-گیری"، "بهرهگیری از فناوری نویندر توسعه شنا"، " بهبود طرح اموزشی علمی و یکسان در شنا"، " گسترش درآمد زایی شناگران بعد از دوران قهرمانی"، و مدیریت منابع آبی قابل استفاده برای شنا"میباشند چرا که هم اهمیت و عدم قطعیت بالایی را برای خود ثبت کرده بودند. براین مبنا در برنامهریزیهای آتی و تعیین سناریوهای محتمل پیشروی لازم است مورد استفاده قرار گیرند.
تحسین ویسی؛ محمد نیکروان؛ حمید فروغی پور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این پژوهش، آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر راهبرد، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم «نظریه پیچیدگی» و از نظر زمانی مقطعی بود که در سه گام انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر راهبرد، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم «نظریه پیچیدگی» و از نظر زمانی مقطعی بود که در سه گام انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. 31 نفر بهصورت هدفمند و بر مبنای معیار خبرگی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردید. برای ممیزی پژوهش از شاخصهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985)- شامل اعتبار، انتقال، قابلیتاعتماد و تأییدپذیری- بهرهگیری شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد.
یافتهها نشان داد آینده توسعه ورزش حرفهای ایران متأثر از 14 متغیر میباشد، اما چهار متغیر مالکیت دولت در امور باشگاهداری، ماهیت اداره باشگاهها، ورزش بانوان و سرمایهگذاری خارجی پیشرانهایی هستند که آینده ورزش حرفهای ایران را دستخوش تغییر میکنند. بنابراین میتوان از طریق اثرگذاری و سازگاری با متغیرهای یادشده، نقش فعالتری در هدایتگری و در عینحال کسب آمادگی و انطباقپذیری با تحولات آینده ورزش حرفهای در افق 1414 پیدا کرد.
مریم اسدالهی؛ فرشاد تجاری؛ نگار آزارشی
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 14 نفر از صاحبنظران حوزه ورزش زنان که شامل مدیران، مسئولان و کارشناسان ورزش زنان بودند مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافته-ها نشان داد آینده مشارکت زنان در عرصع ورزش متأثر از 22 متغیر میباشد اما پنج متغیر سبک زندگی سالم، تصدی پستهای مدیریتی، نقش و کارکرد رسانهها، عدالت جنسیتی و سرمایهگذاری در ورزش بانوان پیشرانهای هستند که آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش را دستخوش تغییر میکنند. بهعنوان یک نتیجهگیری راهبردی باید در نظر داشت که تحقق سناریوی مطلوب برای آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش نیازمند توجه و تمرکز سیاستگذاران و برنامهریزان به متغیرهای اثرپذیری است که تغییر آنها میتواند به تغییر و ارتقای هدفمند سیستم، یاری رساند.
سعید سرخه؛ رضا شجیع؛ شهرام علم؛ سیده ناهید شتاب بوشهری
چکیده
سازمانهای ورزشی، از یک سو با محیطی متغیر و تهدیدکننده روبهرو بوده و از سوی دیگر، روند افزایشی پیشرفتهای ورزشی در عرصههای داخلی و خارجی، خواستهها و مطالبات جدیدی را از طرف جامعه برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین هدف از اجرای تحقیق حاضر، تبیین نقش تفکر راهبردی در بهرهوری وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق با روش کیفی ...
بیشتر
سازمانهای ورزشی، از یک سو با محیطی متغیر و تهدیدکننده روبهرو بوده و از سوی دیگر، روند افزایشی پیشرفتهای ورزشی در عرصههای داخلی و خارجی، خواستهها و مطالبات جدیدی را از طرف جامعه برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین هدف از اجرای تحقیق حاضر، تبیین نقش تفکر راهبردی در بهرهوری وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق با روش کیفی انجام گرفت. برای تدوین مدل پارادایمی از «نظریه دادهبنیاد» و بهمنظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختارمند استفاده شد. نمونه آماری پژوهش بر مبنای اشباع نظری 22 نفر از مدیران وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه بودند که به روش هدفمند انتخاب گردیدند. دادهها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب شرایط علی مؤثر (7 مقوله)، شرایط مداخلهگر (7مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، راهبردهای لازم (6 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) معرفی شدند. براساس مدل پارادایمی تحقیق، «ساختارسازی»، «تجزیه و تحلیل راهبردی»، «آموزش» و «سازمان اخلاقی» از جمله راهبردهای نهادینه شدن تفکر راهبردی در وزارت ورزش انتخاب شد. پیامد توسل به این راهبردها، پیامدهایی نظیر مدرنسازی وزارت، ایجاد وزارتی غیرشکافنده و همچنین وضوح مسیر توسعه ورزش خواهد بود.