تحسین ویسی؛ محمد نیکروان؛ حمید فروغی پور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیار خبرگی 31 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه . و برای ممیزی پژوهش از شاخصهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد آینده توسعه ورزش حرفهای ایران متأثر از 14 متغیر میباشد اما چهار متغیر مالکیت دولت در امور باشگاهداری، ماهیت اداره باشگاهها، ورزش بانوان و سرمایهگذاری خارجی پیشرانهای هستند که آینده ورزش حرفهای ایران را دستخوش تغییر میکنند.
ابراهیم کریمی؛ اکرم اصفهانی نیا؛ مجتبی احمدی؛ ناصر بای
چکیده
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی است.. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید منتخب آشنا با دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی ورزشی و برخی مدیران منتخب ورزشی کشور بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند (14 نفر). جامعه آماری در بخش ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی است.. جامعه آماری بخش کیفی شامل اساتید منتخب آشنا با دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی ورزشی و برخی مدیران منتخب ورزشی کشور بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند (14 نفر). جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ جامعه آماری بخش کیفی و مدیران ادارات ورزش و جوانان استانهای کشور، رؤسای فدراسیونهای ورزشی میباشند با توجه به فراوانی جامعه آماری، حجم نمونه و احتمال خطای نمونهگیری 92 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از بخش کیفی بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقولهها در قالب 17 مقوله و 80 کد مفهومی مشخص شدند و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: دیپلماسی فرهنگی در ورزش (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهگر (3 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار هستند و روابط بین متغیرها معنیدار گردید(مقدار تی بیشتر از 96/1). م
رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین مدل نقش رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی در میان بازیکنان حرفهای فوتبال ایران طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان و اساتید حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند و در بخش کمی پژوهش شامل کلیه بازیکنان فوتبال آقایان حاضر در لیگهای برتر و لیگ آزادگان میباشد. هر تیم ورزشی حرفهای در این سطح (16 تیم در لیگ حرفهای و 18 تیم در لیگ آزادگان)، 18 بازیکن دارد که درمجموع 612 بازیکن بهعنوان جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه-های نیمه ساختارمند و پرسشنامه (21 گویه و 4 مؤلفه بهصورت لیکرتی) بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیة روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS نسخة 24 و Smart PLS نسخة 2 انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انواع رسانههای جمعی بر سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است. با توجه به نقش پررنگ انواع رسانههای جمعی بر توسعه سواد اخلاقی ورزشکاران حرفهای، توصیه میشود که باشگاههای فوتبال از رسانهها بهمنظور توسعه سواد اخلاقی بازیکنان فوتبال بهره گیرند.
مجتبی احمدی؛ ایمان صفائی؛ محمد علی نودهی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی کارکرد رسانهها در توسعه همهجانبه ورزش کشور بود. جامعه آماری شامل ورزشکاران عضو تیمهای ملی، صاحبان کسب وکارهای ورزشی و مدیران ورزشی بود. به دلیل حجم بالای جامعه، تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی کارکرد رسانهها در توسعه همهجانبه ورزش کشور بود. جامعه آماری شامل ورزشکاران عضو تیمهای ملی، صاحبان کسب وکارهای ورزشی و مدیران ورزشی بود. به دلیل حجم بالای جامعه، تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش رسانهها، اطلاعرسانی رسانهها، فرهنگسازی رسانهها و ارتباطات اجتماعی رسانهها در توسعه همهجانبه ورزش کشور تأثیر معنادار دارد. با توجه به یافتههای پژوهش، مدیران و دستاندرکاران ورزش کشور میتوانند با بهرهگیری از ظرفیت رسانهها در جهت توسعه همهجانبه ورزش کشور گامهای مؤثری بردارند.همچنین مسئولین و دستاندرکاران ورزش کشور میتوانند با استفاده از این ظرفیت و برنامهریزی مناسب برای بهرهبرداری مناسب از رسانههای مختلف برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر ورزش، اهمیت و کارکردهای آن در جامعه بهره ببرند.