معصومه صفری؛ کورش ویسی؛ سمیرا علی آبادی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است ...
بیشتر
هدف این پژوهش سناریونگاری آینده برندهای سازمانی و شرکتی صنعت ورزش ایران بود. مطالعه حاضرآینده پژوهی بود. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیارهای خبرگی 25 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. در این مطالعه از الگوی سناریونگاری مدل شوارتز که مبتنی بر هشت مرحله است جهت گردآوری دادهها استفاده شد. . در بخش کیفی تحقیق جهت تحلیل اطلاعات مصاحبهها از کدگذاری باز و کدگذاری متمرکز استفاده شد. در ادامه از روش تحلیل تأثیر متقابل و تحلیل موازنه تأثیر برگذر استفاده شد و این تحلیلها با کمک برنامه-های میکمک و سناریوویزاد انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد: در آینده برندهای ورزشی صنعت ورزش ایران 26 مضمون فرعی و 2 مضمون اصلی (پیشرانهای محیطی و پیشرانهای داخلی) نقش دارند. برندهای الکترونیک، تکنولوژی دیجیتال، برندینگ مشترک، رقابت در بازار و سرمایهگذاری در برند عدمقطعیتهای کلیدی و راهبردی برندهای ورزشی هستند. آینده برندهای ورزشی در صنعت ورزش ایران تابع سه سناریوی پیروی برخط، ناهمنوایی برخط و کجروی برخط است. سناریوی پیروی برخط سناریوی است که محتمل است در آینده برای برندهای ورزشی ایران رخ بدهد چرا که بهطور همزمان هم سازگاری و هم امتیاز اثرگذاری بالاتری دارد. بر این اساس به صاحبان برندهای ورزشی در کشور پیشنهاد میشود شبکهسازی سرمایهگذاری بر روی برندهای الکترونیک، افزایش سرمایهگذاری در تکنولوژی دیجیتال، شکلگیری کوبرندینگ، سرمایهگذاری در هویت سازی برند و همزمان رقابت در بازار را بهعنوان سیاست و راهبرد بلندمدت خود انتخاب کنند.
مریم اسدالهی؛ فرشاد تجاری؛ نگار آزارشی
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی مشارکت زنان در عرصه ورزش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آیندهپژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بهترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 14 نفر از صاحبنظران حوزه ورزش زنان که شامل مدیران، مسئولان و کارشناسان ورزش زنان بودند مصاحبه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافته-ها نشان داد آینده مشارکت زنان در عرصع ورزش متأثر از 22 متغیر میباشد اما پنج متغیر سبک زندگی سالم، تصدی پستهای مدیریتی، نقش و کارکرد رسانهها، عدالت جنسیتی و سرمایهگذاری در ورزش بانوان پیشرانهای هستند که آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش را دستخوش تغییر میکنند. بهعنوان یک نتیجهگیری راهبردی باید در نظر داشت که تحقق سناریوی مطلوب برای آینده مشارکت زنان در عرصه ورزش نیازمند توجه و تمرکز سیاستگذاران و برنامهریزان به متغیرهای اثرپذیری است که تغییر آنها میتواند به تغییر و ارتقای هدفمند سیستم، یاری رساند.