لاچین نورالهی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف این پژوهش، تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه دادهبنیاد برای تبیین و تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه های اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیئت علمی، مدیران و صاحبان استارت اپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه دادهبنیاد برای تبیین و تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه های اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیئت علمی، مدیران و صاحبان استارت اپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ایران، کانون انجمنهای صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کارشناسان و افراد خبره در حوزه کسب و کار الکترونیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند. روش نمونه گیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافتهها، مصاحبه نیمهسازمانیافته بود. در تحلیل یافته ها از تحلیل محتوا و احصای مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافته های اکتشافی، کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی بهعنوان پدیده محوری بود.بر اساس بررسی به عمل آمده، کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی سازهای چند بخشی و متاثر از مجموعهای از عوامل زمین های، شرایط مداخله گر، خصوصیات و قابلیت ها، شرایط علی و راهبرد و پیامدهاست و در دنیای کنونی در صورتی که کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی به این مهارت مجهز نشوند، موفّق نخواهند شد. بنابراین یکپارچگی فرایندها، توسعه زیرساخت ارتباطات و فناوری، حمایت ها و فراهمسازی بسترهای لازم توسط دولت، آموزش شهروندان، استفاده کسب و کار الکترونیک از فناوری، هماهنگی و تعاملپذیری با مشتریان و ذینفعان و گسترش فرهنگ بهکارگیری کسب و کار الکترونیکی در عرصه گردشگری ورزشی میتوانند در تدوین و توسعه کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی کمککننده باشد.