لاچین نورالهی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ...
بیشتر
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ایران، کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کارشناسان و افراد خبره در حوزه کسب و کار الکترونیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند. روش نمونه گیری بصورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافتههای اکتشافی کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی به عنوان پدیده محوری بود.. بر اساس بررسی به عمل آمده کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی سازهای چند بخشی است که متاثر از مجموعهای از عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، خصوصیات و قابلیتها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی به این مهارت مجهز نشوند، موفّق نخواهند شد. بنابراین یکپارچگی فرایندها، توسعه زیرساخت ارتباطات و فناوری، حمایتها و فراهم سازی بسترهای لازم توسط دولت، آموزش شهروندان، استفاده کسب و کار الکترونیک از فناوری، هماهنگی و تعاملپذیری با مشتریان و ذینفعان و گسترش فرهنگ بکارگیری کسب و کار الکترونیکی در عرصه گردشگری ورزشی میتوانند در تدوین و توسعه کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی کمک کننده باشد.