سوزان شمس لاهیجانی؛ بهرام قدیمی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال مبتنی بر اخلاق حرفهای با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی بود . برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران ...
بیشتر
این مقاله با هدف طراحی مدل سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال مبتنی بر اخلاق حرفهای با تاکید بر اینترنت نسل پنجم انجام گرفت. مقاله حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی-مقطعی بود . برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران ورزشی، بازیکنان، اساتید مدیریت ورزشی بود. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری انجام شد و با 35 نفر به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مجموعه افراد باشگاههای پرسپولیس، استقلال، سایپا و پیکان شامل 260 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران بین 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد . برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل کیفی مصاحبهها با روش گراندد تئوری شناسایی شد و الگوی نهایی با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی گردید. تحلیل دادههای کیفی با نرمافزار Maxqda و بخش کمی با Smart PLS انجام شد. یافتههای پژوهشی نشان داد، فرهنگسازی در باشگاه، توانمندسازی بازیکنان و نظارت بر برگزاری مسابقات رسمی و لیگ برتر عوامل علی هستند که بر سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال تاثیر میگذارند. ویژگیهای جامعهشناختی، زمینه و بستر را فراهم میسازد و دغدغههای ذهنی بازیکنان و مشکلات و مسائل مادی نیز عوامل مداخلهگر هستند که بر اخلاق حرفهای تاثیر میگذارند. در نهایت اخلاق حرفهای به رشد و موفقیت فوتبال در کشور منجر میشود .