الهام اسدزاده؛ فرزام فرزان؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخصهای موانع و مذاکرات اوقات فراغت با تاکید بر فعالیت بدنی و ارائۀ مدل کیفی مطلوب انجام شده است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. جامعۀ مورد مطالعه این تحقیق در بخش کیفی را مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و روسای فدراسیونهای ورزشی مرتبط با ورزش همگانی تشکیل دادند. روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخصهای موانع و مذاکرات اوقات فراغت با تاکید بر فعالیت بدنی و ارائۀ مدل کیفی مطلوب انجام شده است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. جامعۀ مورد مطالعه این تحقیق در بخش کیفی را مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و روسای فدراسیونهای ورزشی مرتبط با ورزش همگانی تشکیل دادند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری (17 مصاحبه) ادامه یافت. کارشناسان حوزه ورزش و کارشناسان حوزه جوانان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کمّی بودند که تعداد تقریبی آنها 186 نفر است که به دلیل محدود بودن تعداد نمونۀ آماری به صورت تمام شمار انتخاب شدند.روند تجزیه و تحلیل دادههای کیفی براساس مدل نظاممند استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری اولیه، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. در انتهای مراحل سهگانه کدگذاری، لایههای مدل نهایی تحقیق به صورت تکتک و شماتیک ارائه شد و در نهایت، مدل نهایی تحقیق با ترکیبکردن این لایهها ارائه گردید و در بخش کمی آمار؛ از تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازۀ پرسشنامه و برای آزمون مدل از معادلات ساختاری و از آزمون فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده شد.بر اساس نتایج تعداد100 مفهوم (کد) از مصاحبهها استخراج شد که در زیر مجموعه 21 مولفه قرارگرفتند و در نهایت زیرشاخههای مدل داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین را تشکیل دادند.
ایوب عامری؛ محمد صیادفر؛ هانی اعتمادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساختاردهی عوامل مؤثر بر بزرگنمایی فعالیتهای انجام شده در ورزش همگانی بود. این پژوهش از نوع، تحقیقات توصیفی است که به صورت میدانی انجام گردید. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خبرگان آگاه به ورزش همگانی بودند. این افراد شامل مدیران و کارکنان فدراسیون ورزشهای همگانی که در حوزة سیاستگذاری اطلاعات کاملی را دارا ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساختاردهی عوامل مؤثر بر بزرگنمایی فعالیتهای انجام شده در ورزش همگانی بود. این پژوهش از نوع، تحقیقات توصیفی است که به صورت میدانی انجام گردید. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی خبرگان آگاه به ورزش همگانی بودند. این افراد شامل مدیران و کارکنان فدراسیون ورزشهای همگانی که در حوزة سیاستگذاری اطلاعات کاملی را دارا میباشند و همچنین اساتید مدیریت ورزشی آگاه به حوزة ورزش همگانی بودند. بر اساس انتخاب گلوله برفی تا حد رسیدن به اشباع نظری تعداد 54 نفر (12 نفر از فدراسیون ورزشهای همگانی و همچنین 42 نفر از اساتید مدیریت ورزشی آگاه به ورزش های همگانی) به عنوان نمونة پژوهش مشخص نمودیم. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روشهای آماری کلوموگراف اسمیرنف و آزمون تیتک نمونه ای با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس. و همچنین روش مدلسازی ساختاری تفسیری با استفاده از نرم افزار میکمک استفاده شد. نتایج نشان داد که کمبود منابع مالی در ورزش همگانی، انتصاب مدیران به دور از بررسی تجارب آنان در ورزش همگانی، ابهام در خصوص کارکردها و نقش متولیان ورزش همگانی در کشور و نبود ثبات مدیریتی در سازمان های ورزشی جزو عوامل مستقل کلیدی است که بر اساس روش مدلسازی ساختاری تفسیری این عوامل خود سبب تأثیرگذاری بر سایر عوامل موجود بر بزرگنمایی فعالیتهای انجام شده در ورزش همگانی است. به عبارتی در جهت مدیریت بزرگنمایی فعالیتهای انجام شده در ورزش همگانی می بایستی به عوامل مستقل کلیدی شناسایی شده توجه جدی نمود و سعی در رفع این عوامل دشت.
احسان صیدمحمدی؛ میثم رحیمی زاده؛ امیرحسین منظمی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفه های استخراجی پژوهش ۱۴نفر است. براساس رویکرد تحقیق طی فرآیند کد گذاری باز، در مجموع ۴۲۴ کد اولیه بدون در نظر گرفتن هم پوشانی به دست آمد و در گام بعد، ۸۳ مفهوم مشترک براساس همپوشانی ها و تشابهات حاصل شد که ۲۴کد مفهومی را شکل دادند. در نهایت کدهای مفهومی حاصل شده ۱۰ مقوله را برای ما تعریف کردند که مدل نهایی پژوهش براساس آنها ترسیم گردید. بر اساس یافتهها عوامل علی شامل ضرورتهای حرفهای، ضرورتهای فرهنگی؛ عوامل زمینهای شامل زیرساختها و بسترهای نرم؛ عوامل مداخله گر شامل سازو کارهای تخصصی، سازو کارهای عمومی؛ راهبردها شامل توسعه ساختاری، پشتیبانی؛ پیامدها شامل توسعه کلان، توسعه سلامت محور است. لذا نتیجه گیری میشود به استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه تولیدات رسانهای مرتبط با ورزش همگانی توجه ویژهای شود و تمام تلاش و توان سازمانهای ورزشی در جهت استفاده از ظرفیت نخبگان ورزشی و چهرههای مطرح و شاخص در شبکههای اجتماعی در جهت ترویج ورزش همگانی باشد.
سحر قاسمی؛ امین دهقان قهفرخی؛ احمد محمودی
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظامند برمبنای رویکرد تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره ورزش همگانی، مدیران و کارکنان خبره شهرداری کلانشهرها، مدیران مجموعههای ورزشی شهرداری، افراد متخصص ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این پژوهش شناسایی شاخصهای شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع مطالعه کیفی اکتشافی نظامند برمبنای رویکرد تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) بود. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره ورزش همگانی، مدیران و کارکنان خبره شهرداری کلانشهرها، مدیران مجموعههای ورزشی شهرداری، افراد متخصص و آگاه به ورزش شهروندی و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهی بود که مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش قضاوتی انجام گرفت (21نفر). ابزار پژوهش شامل دو ابزار مطالعه کتابخانهای و مصاحبه بود. روایی محتوایی ابزار مصاحبه ابتدا با استفاده از نظر متخصصان و توافق مصححان مورد تأیید قرارگرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که شاخصهای مؤثر در توسعه شهر فعال با رویکرد ترویج ورزش شهروندی شامل سه بخش شاخصهای فرآیندی، عملکردی و پیامدی بود.
نتیجه گیری: یافتهها حاکی ازآن بود که مدیران شهرداریها و فدراسیون ورزشهای همگانی به برگزاری همایش-های پیاده وری و دوچرخه سواری بیشتر از قبل توجه کنند و برنامههای (اهدای جوایز برای افراد و برگزاری رایگان برنامه) را در جهت ترغیب مردم به این فعالیتها برنامه ریزی کنند و همچنین توجه ویژهای به ایجاد مسیرهای اختصاصی (دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن)، پارکهای بانوان، زیرساختهای لازم برای ورزش همگانی در پارکها و ایستگاههای تندرستی داشته باشند تا بتوانند مردم را در جهت ایجاد شهر فعال به ورزش شهروندی و فعالیت بدنی ترغیب کنند.
مهرعلی همتی نژاد؛ حسین براخاص؛ لیلا بیرامی جغناب؛ طوبی بیگ محمدی؛ مژگان صالحی پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل و موانع مؤثر بر توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و ارائه راهکارهای مناسب در پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بود. مصاحبهشوندگان و منبع اطلاعاتی، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری (16 نفر) انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل و موانع مؤثر بر توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و ارائه راهکارهای مناسب در پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بود. مصاحبهشوندگان و منبع اطلاعاتی، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری (16 نفر) انتخاب شدند. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی سه مرحلهای استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی در بخش عوامل؛ 66 مولفه و 9 بعد، در بخش موانع؛ 138 مولفه و 11 بعد و در بخش راهکارها؛ 77 مولفه و 7 بعد بود. نتایج یافتهها نشان داد که عوامل شامل ساختاری و مدیریتی،مالی و اقتصادی، تفریحی و ورزشی، شناختی و ارزشی، خلاقیت و نوآوری، تسهیلات و خدماترسانی، امکانات و تجهیزات، علمی و آموزشی و اطلاعاتی و رسانهای بودند. موانع شامل مانع ساختاری و مدیریتی، فردی و شخصی، روانشناختی، خانوادگی، رفاهی و زیستمحیطی، قابلیت دسترسی، امکاناتی و اقتصادی، زیرساختی، فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی و علمی و آموزشی بودند که بر اساس این عوامل و موانع، راهکارهایی برای توسعه ورزش همگانی در پسا کرونا ارائه گردید. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت در حوزۀ ورزش همگانی، وضعیت ورزش همگانی در این شرایط نیازمند توجه به بخشها و بر طرف کردن موانع آن از طریق حوزههایی همچون تأسیس اماکن ورزشی جدید و نیز تجهیز و تعمیر اماکن ورزشی موجود است.
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اسماعیل ملک خلاق
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اتحادها و پیمانهای استراتژیک در توسعه ورزش همگانی بود و برای این منظور سه نهاد اصلی متولی ورزش و سلامت (وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان شهرداریها) افراد جامعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد بوده و تحلیلها بر اساس شیوه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اتحادها و پیمانهای استراتژیک در توسعه ورزش همگانی بود و برای این منظور سه نهاد اصلی متولی ورزش و سلامت (وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و سازمان شهرداریها) افراد جامعه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد بوده و تحلیلها بر اساس شیوه گلیزری صورت گرفت جامعه آماری پژوهش شامل 315 سند و 16 نفر از افراد خبره در زمینه ورزش همگانی شاغل در سازمانهای فوق و اساتید مدیریت ورزشی بودند، نتایج شامل 50 مقوله و مدل مفهومی اتحاد استراتژیک توسعه ورزش همگانی شامل پیشرانها: 1- انگیزشی/ روانشناختی شامل: تشویق و پاداش و انگیزه 2- مدیریت داوطلبان شامل حضور داوطلبان 3- زیرساخت و امکانات شامل توسعه زیرساختها و بودجه و امکانات میباشد و فرایندها: 1- روابط بین سازمانی شامل: هماهنگی بینسازمانی، شراکت منابع سازمانی و ارتباط بین سازمانی 2- روابط عمومی شامل: رسانه و تبلیغ و اطلاعرسانی؛ همچنین پیامد مدل مفهومی اتحاد استراتژیک توسعه ورزش همگانی شامل اتحاد مدیریت، اتحاد ساختار، اتحاد عملیاتی، اتحاد سیاستگذاری و اتحاد مالی و امکاناتی میباشد، نتایج نشان داد برای رسیدن به توسعه ورزش همگانی میبایست همه نهادهای درگیر در این حوزه به شکل متحد و یک پارچه عمل نموده تا شاهد افزایش فعالیت بدنی افراد جامعه از طریق توسعه ورزش همگانی باشیم؛ بنابراین پیشنهاد میشود سازمانهای موثر در توسعه ورزش با هماهنگی کامل در امور مالی، مدیریتی برای ایجاد زیرساختها و اطلاعرسانی عمومی برای ترویج ورزش همگانی با یکدیگر همکاری نمایند.
محبوبه خداپرست؛ مهدی سلیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی جامعه پذیری شهروندان از طریق مشارکت در ورزش همگانی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید برجسته جامعه شناسی و مدیریت ورزشی، مدیران و معاونین ادارات کل ورزش و جوانان و کارشناسان آگاه به حوزه پژوهش بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی جامعه پذیری شهروندان از طریق مشارکت در ورزش همگانی بود. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید برجسته جامعه شناسی و مدیریت ورزشی، مدیران و معاونین ادارات کل ورزش و جوانان و کارشناسان آگاه به حوزه پژوهش بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و تعداد آنها به 15 نفر رسید. ابزار و روش گردآوری دادهها، مصاحبه از نوع نیمه ساختار یافته فردی بود و اجرای مصاحبهها به منظور اطمینان از اشباع نظری تا نفر پانزدهم ادامه یافت. جهت تحلیل دادهها از رویکرد نظاممند شامل سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بهره گرفته شد. طی فرآیند کدگذاری باز، در مجموع 436 کد اولیه بدون در نظر گرفتن هم پوشانی احصاء گردید و در گام بعد، 78 مفهوم مشترک براساس همپوشانیها و تشابهات، 27 مقوله را شکل دادند. در نهایت در مرحله کدگذاری محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش با محوریت مقوله مرکزی جامعهپذیری شهروندان از طریق مشارکت در ورزش همگانی ترسیم گردید. بررسی وضعیت، جایگاه و ارائه شاخصهای جامعه پذیری شهروندان از طریق مشارکت در ورزش همگانی می تواند به سیاست گذاران، مدیران و مسئولان جهت شناخت مشکلات موجود در این حوزه و ارائه راهحلهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب جامعهپذیری شهروندان یاری رساند، که در این مسیر شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و همچین پیامدهای حاصل به تفکیک تبیین شدهاند.
علی همتی عفیف؛ مرتضی انوشه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای توسعه ورزش همگانی مبتنی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریه داده بنیاد» استفاده شد. برای این منظور از بین مدیران ارشد، مسئولان امر و خبرگان بر اساس نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه و بررسی 11 سند، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و همزمان از طریق مراحل سه گانه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای توسعه ورزش همگانی مبتنی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریه داده بنیاد» استفاده شد. برای این منظور از بین مدیران ارشد، مسئولان امر و خبرگان بر اساس نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه و بررسی 11 سند، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و همزمان از طریق مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. سپس بر اساس نتایج تحلیل، مدل توسعه ورزش همگانی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی تدوین گردید.
یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد بازاریابی اجتماعی برای توسعه ورزش همگانی شامل پنج مرحله اساسی سیاستگذاری، تحلیل ذینفعان، طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی، طراحی برنامه بازاریابی اجتماعی و اجرا و ارزشیابی است. عواملی مانند مشخصات جمعیت شناختی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، ویژگی های رشته ورزشی و محیط طبیعی و فیزیکی نیز بر این راهبردها اثرگذارند. بنابر یافتههای تحقیق تعیین ایده محوری مهمترین گام در برنامه بازاریابی اجتماعی است. طی تحلیل مصاحبهها، «ورزش همگانی، منافع همگانی» به عنوان ایده محوری انتخاب شد. با توسعه ورزش همگانی در کشور میتوان کاهش هزینه های درمان در کشور، تامین سلامتی جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، جلو گیری از انحراف اجتماعی، گسترش روابط اجتماعی، دورشدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارایی و زمینه سازی برای رشد ورزش قهرمانی را انتظار داشت.
علیرضا کمالیان؛ شهرام علم؛ شهرام عروف زاد
چکیده
یکی از دغدغه های هر جامعه ورزشی ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش است. لذا هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش اصفهان بود. برای این منظور به 15نفر از خبرگان حوزه ورزش همگانی استان مراجعه شد و از طریق مصاحبه عمیق اطلاعات لازم جمع آوری گردید. سپس دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
یکی از دغدغه های هر جامعه ورزشی ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش است. لذا هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدلی جامع برای همگانی شدن ورزش اصفهان بود. برای این منظور به 15نفر از خبرگان حوزه ورزش همگانی استان مراجعه شد و از طریق مصاحبه عمیق اطلاعات لازم جمع آوری گردید. سپس دادههای حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیهوتحلیل شد. این مطالعه به روش ترکیبی و از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی بود.در جمع بندی کلی سه سطح رفتاری، سازمانی و محیطی، 16مولفه زیرمجموعه سطح اصلی و 64 کد محوری زیرمجموعه مولفهها استخراج گردید. اولویت مولفهها به ترتیب در سطح عوامل رفتاری: 1- عوامل عمومی 2- عوامل شخصی 3- عوامل بنیادی؛ در سطح زمینهای (محیطی): 1- محیط جمعی 2- محیط اقتصادی 3- محیط دیپلماتیک 4- محیط زندگی 5- محیط فرامرزی 6- محیط فرهنگی و درسطح عوامل ساختاری (مدیریتی): 1- تجهیزات و زیرساخت ها 2- ضوابط و دستورالعمل ها 3- سرمایه انسانی و پشتیبانی مالی به صورت مشترک 4- دانش فنی و 5- حامیان به دست آمد.مدل ارائه شده می تواند به عنوان ابزار تحلیلی ورزش همگانی اصفهان مبنای عمل قرار گیرد تا به گونه ای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه از ورزش پرداخته شود.
مهدی نیکویه؛ علی همتی عفیف؛ عین اله کشاورز ترک؛ شهریار شیرویه پور
چکیده
با توجه به اهمیت خدمات داوطلبانه ورزشی و روند نزولی آن، تقویت انگیزه نیروی انسانی داوطلب یکی از روندهای کلیدی توسعه این امر در جامعه هست چراکه نیروهای داوطلب مجموعه مهمی از منــابع انســـانی ســازمـانهای ورزشی محسوب میشوند. لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در انگیزه خدمات داوطلبانه ورزش همگانی و رویدادهای ورزشی محلی ...
بیشتر
با توجه به اهمیت خدمات داوطلبانه ورزشی و روند نزولی آن، تقویت انگیزه نیروی انسانی داوطلب یکی از روندهای کلیدی توسعه این امر در جامعه هست چراکه نیروهای داوطلب مجموعه مهمی از منــابع انســـانی ســازمـانهای ورزشی محسوب میشوند. لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در انگیزه خدمات داوطلبانه ورزش همگانی و رویدادهای ورزشی محلی با استفاده از روش تحلیل علی لایهای است. برای این منظور، پس از بررسی ادبیات پژوهشی، در گام اول با روش تحلیل علی لایهای، این عوامل مؤثر در چهار سطح موردبررسی قرار گرفت و بر این اساس پرسشنامه موردنظر تهیه و توزیع گردید. سپس با آزمون فریدمن به رتبهبندی عوامل پرداخته شد. بر اساس یافتههای پژوهش، عوامل درونی تأثیرگذار بر انگیزه خدمات داوطلبانه به ترتیب: ایجاد آرامش درونی، نیاز به کسب دوستی، اعتقادات مذهبی، رشد و تأمین نیاز کسب موفقیت و برخورداری از وضعیت روحی و جسمی مطلوبتر؛ و عوامل بیرونی به ترتیب: رفتار سازمانی، رسانهها و تبلیغات، ابزارهای تشویقی، مشارکت و کار تیمی و نقش دولت و مجلس اولویتبندی شدند. همچنین درمجموع میزان تأثیر عوامل بیرونی بیشتر از عوامل درونی شناسایی شد. با توجه به یافتههای پژوهش، برای اجرای بهتر خدمات داوطلبانه ورزشی در آینده، سازمانها و نهادها باید توجه ویژهای به عوامل بیرونی مؤثر بر انگیزه خدمات داوطلبانه مثل ابزارهای تشویقی، رفتار سازمانی و غیره داشته باشند.
سید عسگر حسینیان مهاجر؛ علی فهیمینژاد؛ باقر مرسل؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
چکیدههدف از این پژوهش ارائه چارچوبی بر تحلیل و برنامه ریزی توسعه مشارکت ورزشی جانبازان، معلولین، ناشنوایان و نابینایان (ج.م ،ن.ن) بود. روش تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر استراتژی فرایندی، از نظر هدف کاربردی و به صورت مطالعه موردی (ورزش جانبازان و معلولین) میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه متخصص انسانی (22 نفر) و جامعه اسنادی و اطلاعاتی ...
بیشتر
چکیدههدف از این پژوهش ارائه چارچوبی بر تحلیل و برنامه ریزی توسعه مشارکت ورزشی جانبازان، معلولین، ناشنوایان و نابینایان (ج.م ،ن.ن) بود. روش تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر استراتژی فرایندی، از نظر هدف کاربردی و به صورت مطالعه موردی (ورزش جانبازان و معلولین) میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه متخصص انسانی (22 نفر) و جامعه اسنادی و اطلاعاتی (41 نسخه) بود که به سه روش مطالعه کتابخانهای، مصاحیه و تکنیک دلفی انجام گرفت. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. روایی ابزارها براساس تعیین اعتبار منابع و افراد نظرخواهی شده، روایی سنجی محتوایی و صوری، چارچوب مصاحبه، محاسبه ضرایب توافق بین مصصحان کدگذاری مطلوب ارزیابی شد. هم چنین جهت تحلیل یافته ها از روشهای کدگذاری و تحلیل سیستمی مفهومی استفاده شد.نتایج یافته ها نشان داد چارچوب توسعه ورزش جانبازان و معلولین در سه سطح نقشها، ساختار و عملکرد قابل تحلیل است. نقش های اصلی شامل فرد، خانواده، محیط، ورزش و مدیریت است. تحلیل راهبردی شامل محورهای تحلیل، چالشها، راهکارها و تقسیم کار بین سازمانی بود. چالشها و راهکارها در چهار بخش امکانات و خدمات، مدیریتی و اجرایی، ارتباطی و اطلاعاتی و آموزشی و فرهنگ سازی چارچوب بندی شدند.براساس یافته ها میتوان گفت چارچوب توسعه ورزش جانبازان و معلولین دارای ساختاری پیچیده است و با توجه به وجود چالشهای فراوان، نقش های چندگانه و سطوح مختلف نیاز به اتخاذ هوشمندانه راهبردها و بکارگیری اثربخش راهکارها براساس یک تقسیم کار سازمانی دارد.کلید واژها : الگوی توسعه، توسعه ورزش، ورزش همگانی، ورزش جانبازان ومعلولین.
جواد یوسفیان
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی چالشهای پیش روی توسعه ورزش استان یزد در حوزههای ورزش همگانی، قهرمانی و حرفهای، بانوان و تربیتی است. جامعه آماری تحقیق شامل رؤسا، معاونان و کارشناسان ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولان بخش تربیتبدنی و همکارانشان در ادارههای آموزشوپرورش شهرستانهای استان یزد (70 نفر) بود. از این میان، 53 نفر که دارای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی چالشهای پیش روی توسعه ورزش استان یزد در حوزههای ورزش همگانی، قهرمانی و حرفهای، بانوان و تربیتی است. جامعه آماری تحقیق شامل رؤسا، معاونان و کارشناسان ادارههای ورزش و جوانان و همچنین مسئولان بخش تربیتبدنی و همکارانشان در ادارههای آموزشوپرورش شهرستانهای استان یزد (70 نفر) بود. از این میان، 53 نفر که دارای اطلاعات دقیق و بهروز بودند در این پژوهش کیفی شرکت نمودند. چالشهای موجود در ورزش استان یزد از طریق انجام مصاحبههای دو مرحلهای حضوری (رو-در-رو) به ترتیب شامل مصاحبه غیرساختارمند (عمیق) و سپس مصاحبه ساختارمند با نمونههای آماری تحقیق به دست آمد. نتایج این تحقیق برگرفته از روش تحلیل محتوا و تطبیق نتایج دو نوع مصاحبه یاد شده میباشد.یافتههای پژوهش بیانگر این است که چالشهای اصلی و کلی پیش روی توسعه ورزش در استان یزد عبارت اند از: چالشهای مرتبط با منابع مالی، مسائل فرهنگی- اجتماعی، منابع انسانی، مسائل حمایتی، ورزش گروههای خاص، استعدادیابی، ناداوری و بیعدالتی و برنامهریزی.در پایان، پیشنهادهایی برگرفته از نتایج تحقیق به عنوان راهکارهای بهبود وضعیت ورزش استان یزد ارائه شده است.
سیروس احمدی؛ مهدی سوادی؛ حمیدرضا سایبانی
دوره 19، شماره 50 ، اسفند 1399، ، صفحه 67-82
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزیابی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استان های کشور میباشد. نوع تحقیق توصیفی است و به روش میدانی انجام شده است. این مطالعه جز مطالعات ترکیبی است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی و علمی و در بخش کمی کارشناسان دفاتر ارزیابی عملکرد (439 نفر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزیابی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان استان های کشور میباشد. نوع تحقیق توصیفی است و به روش میدانی انجام شده است. این مطالعه جز مطالعات ترکیبی است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی و علمی و در بخش کمی کارشناسان دفاتر ارزیابی عملکرد (439 نفر) بود که با روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از جدول مورگان از میان آنها تعداد 205 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. اطلاعات مورد نیاز نیز از دو روش کتابخانهای و میدانی با ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردید و برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کلایزی و در بخش کمی از آزمونهای تحلیل مسیر و فریدمن استفاده شد. با توجه به نتایج تحقیق، برای ارزیابی عملکرد ادارات کل ورزش و جوانان باید از هفت بعد ورزش قهرمانی، همگانی، بانوان، جوانان، مالی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات استفاده کرد. تحلیل دادهها همچنین نشان داد که ورزش قهرمانی به علت ملموس بودن نتایج آن مانند مقام های کسب شده در اولویت قرار دارد. از طرفی ورزش موضوعی است که هم خودش می تواند درآمد زا باشد و هم نیاز زیادی به منابع مالی دارد و بر همین اساس بعد مالی بعد از بعد ورزش قهرمانی و قبل از ابعاد ورزش همگانی، ورزش بانوان و حتی امور جوانان در اولویت دوم قرار دارد. ابعاد ورزش همگانی، ساماندهی امور جوانان، ورزش بانوان، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در رتبه های بعدی این لیست قرار دارند.
سعیده رضوی؛ نیما ماجدی؛ فریبا محمدیات
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 223-246
چکیده
هدف از این پژوهش، تحلیل اثر نقش شبکههای ارتباطی مجازی بر نگرش و مشارکت ورزشی شهروندان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تحلیل اثر نقش شبکههای ارتباطی مجازی بر نگرش و مشارکت ورزشی شهروندان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی شرکت کننده در رویدادهای ورزش همگانی سال 1396 بود. نمونه آماری براساس جدول مورگان 384 نفر برآورد گردید که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش شامل سه پرسشنامه محقق ساخته نقشهای رسانه، نگرش ورزشی و مشارکت ورزشی بود. روایی و پایایی ابزارها براساس نظر متخصصان (15 نفر)، آلفای کرونباخ (89/0) و شاخصهای برازش مدل مطلوب ارزیابی شد. از نرم افزار مدلسازی smart pls برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیه ها استفاده شد.
یافتهها نشان داد که نقشهای رسانه دارای اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر مشارکت ورزشی (33/0) و نگرش ورزشی (83/0) هستند. نگرش ورزشی نیز اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر مشارکت ورزشی دارد. (60/0) در ارتباط غیر مستقیم مشخص شد که به صورت معناداری 62 درصد از کل اثر متغیر نقش رسانه بر روی مشارکت ورزشی از طریق متغیر میانجی نگرش به ورزش پیشبینی می شود.
براساس یافتههای به دست آمده، میتوان گفت که اثر غیر مستقیم رسانه (با میانجی نگرش) بسیار بیشتر از اثر مستقیم آن بر مشارکت ورزشی میباشد و رسانهها بدون قابلیت تغییر نگرش در محتوای خود نمیتوانند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند. از این رو، لازم است سازمانهای متولی ورزش همگانی در تهران متناسب با تنوع طیف مختلفی از دیدگاهها، نیازها و علایق ورزشی شهروندان به تولید و مدیریت محتوای رسانهای و تبلیغی خود بپردازند.
غلامرضا شعبانی بهار؛ محمدرضا نیک نژاد؛ ابوالفضل فراهانی؛ عباس صمدی
دوره 12، شماره 21 ، آذر 1392، ، صفحه 71-80
چکیده
اعتماد[1]، بنیاد مسایل اجتماعی و سیاسی است و از اصول اجتماع و روابط آن به حساب میآید. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه نقش ورزش همگانی و قهرمانی در تقویت اعتماد ملی از دیدگاه مدیران ورزشی و غیر ورزشی استانها است.
پژوهش حاضر به لحاظ اجرا، از نوع پیمایشی است. نمونه آماری شامل 5 نفر از مدیران ورزشی و 5 نفر از مدیران غیر ورزشی است ...
بیشتر
اعتماد[1]، بنیاد مسایل اجتماعی و سیاسی است و از اصول اجتماع و روابط آن به حساب میآید. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه نقش ورزش همگانی و قهرمانی در تقویت اعتماد ملی از دیدگاه مدیران ورزشی و غیر ورزشی استانها است.
پژوهش حاضر به لحاظ اجرا، از نوع پیمایشی است. نمونه آماری شامل 5 نفر از مدیران ورزشی و 5 نفر از مدیران غیر ورزشی است که در مجموع 100 نفر میباشند (جامعه آماری برابر با نمونه آماری است). ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق حاضر، پرسشنامه است. برای سنجش میزان روایی از روش همبستگی درونی گویهها و همچنین «آلفای کرونباخ» استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از SPSS 16 صورت گرفت.
تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد کارکرد وزش همگانی و قهرمانی در ابعاد اعتماد ملی دارای تفاوت معناداری است. بنابراین متغیر مشارکت در ورزش توانسته بر میزان اعتماد ملی، تاثیر گذار باشد. ضریب همبستگی ابعاد اعتماد ملی (شخصی، تعمیم یافته، نهادی) با ورزش همگانی و قهرمانی معنادار بوده و همبستگی مثبت و مستقیمی بین مشارکت در ورزش قهرمانی و اعتماد ملی وجود دارد( 05/0≥ .(p
در مجموع عوامل اجتماعی با ورزش یک وجه ارتباطی دارد که با تاکید بر اعتماد ملی به عنوان یکی از مولفههای اساسی سرمایه اجتماعی در غنیسازی تعامل و ارتباط متقابل میان انسانها، نقش بسزایی داشته و با مجموعه روابط اجتماعی رابطه تنگاتنگی برقرار میکند.
1. Confidence
محمد جوادی پور؛ مونا سمیع نیا
دوره 12، شماره 19 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 143-164
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای کارشناسی صاحبنظران و دستاندرکاران پرسشنامهای در قالب مفاد تهیه شده برنامه راهبردی برای جامعه هدف، مدیران فدراسیونها و انجمنهای ورزشی، هیئتهای ورزشی استان، اعضای شورای راهبردی فدراسیون ارسال گردید. مقیاس پرسشنامه در طیف پنج سطحی لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای توصیفی، آزمون مقایسهی میانگینها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT قرار دارد که از لحاظ عوامل درونی در ناحیهی قوتها و از نظر عوامل بیرونی سازمان در ناحیهی فرصت ها جای میگیرد. پس از آن به تناسب نقش فرایندهای ورزش همگانی با سایر ورزشها و ارتباط آن با مؤلفههای پشتیبانی، مدیریت و کنترل فرایند و فرهنگ و ارزشهای دینی، الگوی توسعه ورزش همگانی ایران با ساختار علمی مدیریت ورزشی، ساختار فرایندی و ارتباط با سایر ورزشها و حلقههای مدیریت کلان برای سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و سطوح پشتیبانی و اجرایی آن ارائه شده است.