علی فلاحی؛ جعفر هزار جریبی؛ بهنام شهیدی
چکیده
این تحقیق به منظور شناسایی عوامل موثر بر میزان آگاهی از حقوق شهروندی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه زنجان می باشند که حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان به میزان 327 تعیین گردید. تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است که به روش پیمایش و توسط ابزار پرسشنامه انجام شد. مبنای آگاهی از حقوق شهروندی میزان شناخت افراد از حقوق مدنی، ...
بیشتر
این تحقیق به منظور شناسایی عوامل موثر بر میزان آگاهی از حقوق شهروندی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه زنجان می باشند که حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان به میزان 327 تعیین گردید. تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است که به روش پیمایش و توسط ابزار پرسشنامه انجام شد. مبنای آگاهی از حقوق شهروندی میزان شناخت افراد از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی میباشد که توسط 21 سوال بهدست آمد. اعتبار سازهای پرسشنامه توسط تکنیک تحلیل عاملی و میزان پایایی ابزار در دو برسی مقدماتی و نهایی آزمون شد که نتایج بدست آمده حاکی از مناسب بودن اعتبار و پایایی آن دارد. شیوه نمونه گیری از نوع طبقهای متناسب با حجم می باشد و پاسخگویان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق توسط آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، آزمونF و رتبه هایW کندال صورت پذیرفت که توسط نرم افزار spss اجرا شدند. یافته های تحقیق نشان داد میزان آگاهی پاسخگویان از حقوق شهروندی در تمامی مولفه ها بیش از مقدار متوسط می باشد. همچنین همه متغیرهای مستقل تحقیق استفاده از وسائل ارتباط جمعی(0.291)، حضور در عرصه عمومی(0.33)، پایگاه اجتماعیاقتصادی(2.59F) و نوع نگرش به مقوله شهروندی(0.68) ارتباط معنیدار با میزان آگاهی از حقوق شهروندی دارد. یکی از بهترین راههای آگاه سازی افراد جامعه برای حفظ حقوق و انجام تکالیف شهروندی عرصه های مذهبی است و پیشنهاد می شود نگرش به حقوق شهروندی به یک نگاه دینی مبدل شود.
حسن اسدی؛ محمود گودرزی؛ مجید جاوید
دوره 12، شماره 21 ، آذر 1392، ، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS V.21 و Amos V.21و با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان میداد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تلویزیون در میان رسانههای دیگر بیشترین نقش را در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه هر سه گروه آزمودنی دارا است. همچنین در بحث بررسی عاملها، با توجه نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی بالاترین اهمیت مربوط به شاخص «تبلیغ رویدادها و جاذبهها پس از گرفتن میزبانی در جهت جلب گردشگران» با بار عاملی 0.88 و در بین مولفهی بستههای گردشگری «تشویق آژانسهای گردشگری به استفاده از فعالیتهای ورزشی و تفریحی در بستههای گردشگری» با بار عاملی 0.75 بیشترین اهمیت در توسعه بازاریابی گردشگری را ورزشی داشتند.