زهرا محمودی؛ فریبا محمدیان؛ زهرا نوبخت
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش گردشگریورزشی در توسعة روابط صلحآمیز مبتنی بر مدل ساختاری تفسیری (ISM) طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر روش گرد-آوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی اجرایی گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران در حوزة ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف نقش گردشگریورزشی در توسعة روابط صلحآمیز مبتنی بر مدل ساختاری تفسیری (ISM) طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع، تحقیقات کاربردی میباشد که به صورت میدانی انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نظر روش گرد-آوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی اجرایی گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل نخبگان و صاحبنظران در حوزة گردشگریورزشی میباشد. روش نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود. همچنین در بخش کمی جامعة آماری، علاوه بر این افراد، برخی مدیران و کارشناسان سازمانهای متولی در امور گردشگریورزشی و افراد آگاه به حوزة گردشگری ورزشی از جمله سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان و همچنین برخی اساتید دانشگاهی رشتههای گردشگری بودند. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمهساختارمند و پرسشنامة محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روش مدل-سازی ساختاری تفسیری و معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای اس پی اس اس و پی ال اس انجام گرفت. نتایج پژوهش بخش کیفی نشان داد که 28 عوامل شناسایی شده در قالب 6 عامل شامل فرهنگ نوع دوستی، امنیت و ایمنی کافی، رویههای مدیریتی، جنبههای انسانی، بسترهای بینالمللی و فعالیتهای مشترک دستهبندی گردیدند. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که امنیت و ایمنی کافی به عنوان عامل زیربنایی در مدل تحقیق خود سبب شکلگیری سایر عوامل می-گردد.
لاچین نورالهی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ...
بیشتر
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ایران، کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کارشناسان و افراد خبره در حوزه کسب و کار الکترونیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند. روش نمونه گیری بصورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافتههای اکتشافی کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی به عنوان پدیده محوری بود.. بر اساس بررسی به عمل آمده کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی سازهای چند بخشی است که متاثر از مجموعهای از عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، خصوصیات و قابلیتها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی به این مهارت مجهز نشوند، موفّق نخواهند شد. بنابراین یکپارچگی فرایندها، توسعه زیرساخت ارتباطات و فناوری، حمایتها و فراهم سازی بسترهای لازم توسط دولت، آموزش شهروندان، استفاده کسب و کار الکترونیک از فناوری، هماهنگی و تعاملپذیری با مشتریان و ذینفعان و گسترش فرهنگ بکارگیری کسب و کار الکترونیکی در عرصه گردشگری ورزشی میتوانند در تدوین و توسعه کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی کمک کننده باشد.
محمد رضا پارسامهر؛ محمد سیوان نوری؛ نوید مهتاب؛ کورش ویسی
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بود و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس در خصوص توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش ...
بیشتر
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بود و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس در خصوص توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش انتخاب گردید. جهت تجزیهوتحلیل پژوهشهای اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر مطالعه، اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده شد. شاخص اندازه اثر شاخص r بود که با کمک نرمافزار CMA نسخه 2 محاسبه شد.
نتایج: نتایج نشان داد بیشترین تأثیر در بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با اندازه اثر 786/0 متعلق به عامل خدمات است و پسازآن عاملهای جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غار نودی و مدیریت در رتبههای دوم تا سوم قرار داشتند. همچنین مشخص گردید که عامل اطلاعرسانی کمترین تأثیر را بر توسعه گردشگری ورزشی دارد.
بحث و نتیجهگیری: بر مبنای نتایج تحقیق به مسئولان گردشگری ورزشی پیشنهاد میشود در طرح برنامه-های توسعه گردشگری به پیشرفت و بهبود خدمات بهعنوان مهمترین نهادۀ مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی توجه و اهتمام لازم را داشته باشند.
مهری تبریزی یگانه؛ مینا حکاک زاده؛ محسن منوچهری نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، آیندهپژوهی سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشوراست. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل خبرگان در صنعت گردشگری ورزشی کشور که شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه گردشگری ورزشی و سرمایه-گذاری در ورزش پژوهشهایی انجام داده بودند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران شاغل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، آیندهپژوهی سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشوراست. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل خبرگان در صنعت گردشگری ورزشی کشور که شامل اساتید مدیریت ورزشی که در زمینه گردشگری ورزشی و سرمایه-گذاری در ورزش پژوهشهایی انجام داده بودند (حداقل دو پژوهش) و همچنین مدیران شاغل در حوزه گردشگری ورزشی منتخب (نظیر مدیران رویدادهای ورزشی، مدیران تورهای گردشگری ورزشی، مدیران آژانشهای گردشگری، مدیران هتلها و مدیران باشگاههای ورزشی) که دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بودند. تعداد این افراد، 32 نفر بود. که در نهایت 30 پرسشنامه بازگردانده شد . برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. عوامل مدیریتی-سیستمی، زیرساخت، قانونی، فرهنگی-ارتباطی و کلان سیاسی و اقتصادی از مهمترین عوامل مدل سرمایهگذاری و تأمین مالی در صنعت گردشگری ورزشی کشور میباشند که مدل نهایی پژوهش مبتنی بر تأثیر عوامل مدیریتی- سیستمی بر فرهنگی- ارتباطی و نهایتا قانونی میباشد. نتایج این پژوهش می تواند زمینه برنامه ریزی مناسب جهت جذب سرمایه گذاری و تأمین مالی مناسب در جهت توسعه صنعت گردشگری ورزشی کشور را فراهم اورد.
ابوالفضل گرامی؛ سید احسان امیر حسینی؛ فرهاد راد
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه چالشهای توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی آشنا ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه چالشهای توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل اساتید دانشگاهی آشنا با اینترنت اشیا (که پژوهشهایی در این زمینه انجام داده بودند)، کارشناسان اینترنت اشیا در مرکز آیوتیک ایران و همچنین برخی از مدیران گردشگری و گردشگری ورزشی که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را دارند بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهیدهندهگان کلیدی (شامل 20 نفر (برای شناسایی چارچوب مدل انتخابشدهاند و با آنها مصاحبه نیمه ساختارمند) با گروههای کانونی (به عمل آمد و چالشهای توسعه گردشگری ورزشی هوشمند با اینترنت اشیاء در ایران، شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز بهعنوان یکی از روشهای اجماعی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به شکل 2، چالشهای مدیریتی و زیرساختی در منطقه پیوندی، فرهنگی و فناوری در منطقه وابستگی، چالشهای اقتصادی، سیاسی و نگرشی در منطقه مستقل قرار دارند؛ بنابراین رفع متغیرهای پیوندی (چالشهای مدیریتی و زیرساختی) باید در دستور کار مدیران گردشگری ورزشی کشور قرار گیرد.
الهه غیناقی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه؛ اسرا عسکری
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش با توجه به نحوه گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات-های سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش با توجه به نحوه گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات-های سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مربیان، چابکسواران و مسئولین برگزاری مسابقات اسبدوانی و کارشناسان سازمانها و موسسات بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. با توجه به متفاوت بودن گروههای موجود در جامعه آماری، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای مستخرج از پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای کارآفرینی(02/15)، درآمدزایی (37/18)، بازاریابی (38/17)، سرمایهگذاری (58/14)، رسانه و تبلیغات (74/12)، مردم محوری (45/10)، پدیدههای اجتماعی و فرهنگی (047/10)، جشنوارهها (37/16)، منابع انسانی (56/6)، الگوی بومی (12/3)، طرح آمایش سرزمین (91/3) و جاذبهها (46/11) در توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد تاثیر معنیداری دارند. با توجه به اهمیت گردشگری مسابقات اسبدوانی، مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری ورزشی باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
فضائیل جاوید؛ فرزاد غفوری؛ مجید جاوید؛ صمد گودرزی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 197-218
چکیده
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی ...
بیشتر
در سال های اخیر، گردشگری خود را به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار جامعه میزبان معرفی کرده است. هدف این تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی در توسعه پایدار شهرستان سرعین می باشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را گردشگران، ساکنان و مقامات محلی و مسئولان برگزاری جشنواره ورزشهای زمستانی سرعین تشکیل میدادند. با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری، با استفاده از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامعلوم، 384 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(89 =α) توزیع گردید. دادههای 337 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزارهای SPSS V.24 و Amos V.24 و با استفاده از آزمون T تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی(CFA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که گردشگری ورزشی در همه ابعاد توسعه نقش مثبت و معناداری دارد (05/0 P<). همچنین در بررسی شاخصهای هر کدام از ابعاد توسعه بهترتیب، شاخص «ایجاد مشاغل جدید و کاهش نرخ بیکاری» در توسعه اقتصادی، «مبارزه با تبعیض قومی و نژادی و کمک به پذیرش تفاوت های اجتماعی-فرهنگی» در توسعه اجتماعی و «تغییر رفتار مردم منطقه در جهت حفظ بهتر محیط زیست» در بعد زیست محیطی، مهم ترین شاخصهای توسعه پایدار در منطقه مورد بررسی بودند.
کورش کیماسی سلخوری؛ مجید سلیمانی؛ سیروس احمدی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 205-224
چکیده
امروزه، گردشگری با صنعت ورزش به صورت ارزشمندی آمیخته شده اند و با ظهور دانش های های نوین این ارتباط گسترده تر گشته و صنعت پویا و توانمندی را در سطح جهان پدید آورده است. از آن جایی که این صنعت یکی از صنایع سود آور و با ارزش افزوده بالا می باشد، بدیهی است که مدیران تصمیم گیر در سطح کلان ورزش کشورها، علاقمند به توجه علمی و مداوم به ...
بیشتر
امروزه، گردشگری با صنعت ورزش به صورت ارزشمندی آمیخته شده اند و با ظهور دانش های های نوین این ارتباط گسترده تر گشته و صنعت پویا و توانمندی را در سطح جهان پدید آورده است. از آن جایی که این صنعت یکی از صنایع سود آور و با ارزش افزوده بالا می باشد، بدیهی است که مدیران تصمیم گیر در سطح کلان ورزش کشورها، علاقمند به توجه علمی و مداوم به این صنعت میباشند به خصوص در مناطقی که دارای پتانسیل لازم برای صنعت گردشگری است. لذا این پژوهش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی، به صورت مستقیم و با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی همچون مدیریت منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی بر اساس مدل کارمن در کشور ایران پرداخته است.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی، به لحاظ روش همبستگی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان ورزشی وزارت ورزش و جوانان و کارشناسان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (در مجموع 242 کارشناس) تشکیل می دادند. انتخاب نمونه آماری به صورت کل شمار بود. در این پژوهش از پرسشنامه های «توسعه پایدار گردشگری ورزشی»، «کار آفرینی سازمانی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «مدیریت منابع انسانی» به عنوان ابزار گردآوری داده ها پس از تعیین اعتبار و پایایی استفاده شد. از روش های آمار توصیفی (محاسبه میانگین، فراوانی، انحراف معیار و آمار استنباطی) برای طبقهبندی دادههای خام و آزمون های کلمگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی فرضیات به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج بررسی فرضیه های پژوهش بر اساس ضریب مسیر نشان داد که فناوری اطلاعات بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی به میزان 388/0 تاثیرگذاز است و همچنین کارآفرینی سازمانی و مدیریت منابع انسانی به ترتیب به میزان 377/0 و 458/0 بر توسعه پایدار گردشگری ورزشی تاثیر دارند.
حسن اسدی؛ محمود گودرزی؛ مجید جاوید
دوره 12، شماره 21 ، آذر 1392، ، صفحه 81-100
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارشناسان در سه حوزه ورزش، گردشگری و رسانههای ورزشی تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد شدهای بود که پس از تایید روایی و پایایی(90:α) توزیع گردید. دادههای 267 پرسشنامه برگشتی توسط نرمافزارهای SPSS V.21 و Amos V.21و با استفاده از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنف، آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال نبودن توزیع دادهها را نشان میداد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تلویزیون در میان رسانههای دیگر بیشترین نقش را در بازاریابی گردشگری ورزشی از دیدگاه هر سه گروه آزمودنی دارا است. همچنین در بحث بررسی عاملها، با توجه نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تاییدی بالاترین اهمیت مربوط به شاخص «تبلیغ رویدادها و جاذبهها پس از گرفتن میزبانی در جهت جلب گردشگران» با بار عاملی 0.88 و در بین مولفهی بستههای گردشگری «تشویق آژانسهای گردشگری به استفاده از فعالیتهای ورزشی و تفریحی در بستههای گردشگری» با بار عاملی 0.75 بیشترین اهمیت در توسعه بازاریابی گردشگری را ورزشی داشتند.
امید فتح الهی پروانه؛ فاطمه قهرمانپور
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، ، صفحه 47-58
چکیده
هدف از این پژوهش آن است که با بررسی نظرات کارشناسان، مدیران و مسئولان امر ورزش و گردشگری، عوامل مهم در توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی را با تاکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی شناسایی کنیم. برای این منظور، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید و پس از تأیید روایی توسط اساتید متخصص و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93/0 مورد استفاده قرار ...
بیشتر
هدف از این پژوهش آن است که با بررسی نظرات کارشناسان، مدیران و مسئولان امر ورزش و گردشگری، عوامل مهم در توسعه گردشگری ورزشی استان آذربایجان غربی را با تاکید بر جاذبههای طبیعی- ورزشی شناسایی کنیم. برای این منظور، پرسشنامه محقق ساختهای تهیه گردید و پس از تأیید روایی توسط اساتید متخصص و پایایی آن با آلفای کرونباخ 93/0 مورد استفاده قرار گرفت. سپس دادهها به روش تحلیل عاملی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جاذبههای طبیعی ورزشی مربوط به ورزشهای ساحلی، آبی و تابستانی، جاذبههای مربوط به آب گرم و طبیعت درمانی، جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غار نوردی دارای بیشترین بار عاملی و از عوامل مهمی هستند که در توسعه گردشگری ورزشی استان باید در اولویت کاری قرارگیرد. همچنین، جاذبههای مربوط به ورزشهای زمستانی، جاذبههای مربوط به جنگل و دشت نوردی دارای کمترین بار عاملی در بین جاذبههای طبیعی ورزشی و از اهمیت کمتری در این پژوهش برخوردار بودند. در این ارتباط مشکلات مربوط به زیر ساختارها، مشکلات اطلاعرسانی و فرهنگی به ترتیب با 83/0 و 60/0 دارای بیشترین و کمترین بار عاملی بودند. علاوه براین، نتایج گویای آن بود که مدیریت قوی و برنامهریزی جامع به همراه لزوم توجه به سرمایهگذاری در خصوص جاذبههای آبی، ساحلی، تابستانی، آب گرم و طبیعت درمانی میتواند راهگشای توسعه این صنعت باشد و با اختصاص بودجه کافی، تأسیسات ورزشی و امکانات اقامتی و رفاهی مناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه می توان در جهت توسعه زیرساختهای گردشگری ورزشی گام برداشت.