نسرین یاراحمدیان؛ مهناز اخوان؛ ملوک خادمی
دوره 12، شماره 20 ، شهریور 1392، ، صفحه 111-124
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دختران دانشآموز سال اول دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
آزمودنیهای پژوهش شامل دو گروه 30 نفری از دانشآموزان دو منطقه آموزشی 2 و 14 شهر تهران بودند که به روش تصادفی، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامهٔ آموزش مهارتهای زندگی(شامل مهارتهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دختران دانشآموز سال اول دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
آزمودنیهای پژوهش شامل دو گروه 30 نفری از دانشآموزان دو منطقه آموزشی 2 و 14 شهر تهران بودند که به روش تصادفی، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامهٔ آموزش مهارتهای زندگی(شامل مهارتهای خودآگاهی، مدیریت زمان و برنامهریزی، تصمیمگیری و حل مسئله، کنترل خشم، جرئت ورزی، مهارتهای ارتباط بین فردی و مدیریت فشار روانی) طی 12جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. آزمون کفایت اجتماعی ( پایایی = 87/0) معیار سنجش کفایت اجتماعی دانشآموزان در پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس نشان داد که گذراندن دورهٔ آموزشی مهارتهای زندگی، سبب افزایش کفایت اجتماعی و چهار مولفة شناختی، رفتاری، هیجانی، و انگیزشی آن در دانشآموزان گروه آزمایش شده است.