محمد جوادی پور؛ مونا سمیع نیا
دوره 12، شماره 19 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 143-164
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای کارشناسی صاحبنظران و دستاندرکاران پرسشنامهای در قالب مفاد تهیه شده برنامه راهبردی برای جامعه هدف، مدیران فدراسیونها و انجمنهای ورزشی، هیئتهای ورزشی استان، اعضای شورای راهبردی فدراسیون ارسال گردید. مقیاس پرسشنامه در طیف پنج سطحی لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای توصیفی، آزمون مقایسهی میانگینها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT قرار دارد که از لحاظ عوامل درونی در ناحیهی قوتها و از نظر عوامل بیرونی سازمان در ناحیهی فرصت ها جای میگیرد. پس از آن به تناسب نقش فرایندهای ورزش همگانی با سایر ورزشها و ارتباط آن با مؤلفههای پشتیبانی، مدیریت و کنترل فرایند و فرهنگ و ارزشهای دینی، الگوی توسعه ورزش همگانی ایران با ساختار علمی مدیریت ورزشی، ساختار فرایندی و ارتباط با سایر ورزشها و حلقههای مدیریت کلان برای سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و سطوح پشتیبانی و اجرایی آن ارائه شده است.