افسانه زارع؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی ارتقا عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل ERP طراحی گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. ابزار مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی بود. روایی و پایایی این ابزارها به تأیید رسید. مشارکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی ارتقا عملکرد فدراسیون ورزش دانشآموزی بر اساس مدل ERP طراحی گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. ابزار مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی بود. روایی و پایایی این ابزارها به تأیید رسید. مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ورزشی (که حداقل یک پژوهش در حوزه مدیریت عملکرد انجام دادهاند)، مدیران انجمنها و هیئتهای استانی و اعضای فدراسیون ورزش دانشآموزی شامل میشوند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (20 مصاحبه با 20 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه در بین نمونه بخش کیفی (بهصورت کامل) توزیع گردید (75 نفر). نمونه آماری، حداکثر تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان در نظر گرفته شد (63 نفر) و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی در دسترس بود. روش تحلیل دادههای بخش کیفی در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون بود. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر در نرمافزارهای SPSS و PLS انجام شد. نهایتاً 28 کد مفهومی و 9 مقوله (حمایتی، اهداف و چشمانداز، ساختار سازمانی، آموزش، نرمافزار ERP، مدیریت تغییر، قوانین و مقررات و منابع انسانی) استخراج شد.
ظهراب گوهری؛ سمیه عمادی؛ فاطمه روشنی
چکیده
هدف پژوهش، طراحی مدل اولویتهای استراتژیک در توسعه حرفهای مربیان فوتبال ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولان آموزش فدراسیون فوتبال، ...
بیشتر
هدف پژوهش، طراحی مدل اولویتهای استراتژیک در توسعه حرفهای مربیان فوتبال ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولان آموزش فدراسیون فوتبال، کمیته فنی و مسئولان آموزش هیأتهای فوتبال استانها برابر با 56 نفر بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق بررسی اسناد بالادستی، پیشینه پژوهش، نظرهای خبرگان و پرسشنامههای باز و بسته بهدست آمد. برای تدوین استراتژیها از روش تجزیه و تحلیل سوات و برای تعیین اولویتهای اقدام از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که نظام آموزش و توسعه مربیان فدراسیون فوتبال، دارای هشت قوت، نه ضعف، شش فرصت و شش تهدید است. با بهرهگیری از تحلیل سوات 11 استراتژی طراحی گردید که در شش سطح، ساختاردهی شدند. استراتژیهای توسعه سنجیده کمی و کیفی مربیگری حرفهای و توسعه مربیگری فوتبال بانوان در سطح اول و استراتژیهای توسعه کمی و کیفی مدرسین مربیگری و توسعه تعاملات و مراودات با کشورهای پیشرو فوتبال جهت یادگیری بینالمللی در سطح زیربنایی قرار گرفتند. تعامل و انعقاد تفاهمنامه همکاری با کشورهای صاحب سبک جهت استفاده از تجربیات توسعه فنی آنها و کیفیسازی دورههای مربیگری، دستیابی به توسعه حرفهای مربیان را هموار خواهد کرد.
میثم رحیمی زاده؛ علی رغبتی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف از این تحقیق تدوین نقشه استراتژیک ورزش قهرمانی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمّی) بود که اطّلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های انفرادی و شورای راهبردی و در بخش کمّی با استفاده از ماتریس های خاص مطالعات راهبردی و پرسشنامه های مقایسات زوجی استخراج شد. اعضای شورای راهبردی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تدوین نقشه استراتژیک ورزش قهرمانی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمّی) بود که اطّلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های انفرادی و شورای راهبردی و در بخش کمّی با استفاده از ماتریس های خاص مطالعات راهبردی و پرسشنامه های مقایسات زوجی استخراج شد. اعضای شورای راهبردی شامل 14 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، رؤسای فدراسیون های ورزشی، مدیران و معاونین وزارت ورزش، مسئولان کمیته ملی المپیک، مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، ورزشکاران نخبه در رشته های ورزشی منتخب، مربیان و داوران ورزشی بودند. به منظور تحلیل و تجزیه کمّی اطلاعات و همچنین دستیابی دقیق تر به اطلاعات در مورد تأیید چهارچوب از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش شروع و با تهیه راهنمای مصاحبه، انجام مصاحبههای کیفی و تحلیل آن، از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) استفاده شد. با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) نقشه راهبردی ورزش قهرمانی کشور تدوین شد و 11 استراتژی احصا شده در 5 سطح در نقشه راهبردی ورزش قهرمانی قرار گرفتند.
فاطمه روشنی؛ سمیه عمادی؛ مسعود دامنی
چکیده
هدف پژوهش طراحی مدل اولویتهای استراتژیک توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر از خبرگان منابع انسانی ادرات کل ورزش و جوانان و اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی مدل اولویتهای استراتژیک توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر از خبرگان منابع انسانی ادرات کل ورزش و جوانان و اساتید مدیریت ورزشی بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استانها، برابر با 155 نفر بود. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق پرسشنامه عوامل درونی و بیرونی و فرم خودتعاملی ساختاری بود. با استفاده از تحلیل SWOT استراتژیها تدوین و با بهره گیری از تکنیک ISM اولویتهای اقدام در اجرای استراتژیها تعیین شد. یافتهها نشان داد که در ادارات کل ورزش و جوانان 8 قوت، 7 ضعف، 7 فرصت و 6 تهدید وجود دارد و تعداد 8 استراتژی برای توسعه منابع انسانی این سازمان تدوین شد. براساس یافتهها، استراتژیهای توسعه شغلی و استقرار نظام جانشین پروری در مدیریت منابع انسانی و توسعه سنجیده نظام توانمندسازی مدیران و کارکنان در قاعده مدل ساختاری تفسیری تحقیق قرار گرفتند. میتوان گفت که افزایش تحقیق و توسعه در مدیریت منابع انسانی، همایشها و کنگرههای علمی، کارگاههای آموزشی و توجیهی، استفاده از تجربیات کارکنان با سابقه و مدیریت استعداد به توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان کمک خواهد کرد.
سمیه عمادی؛ سید احسان امیرحسینی؛ جلال یاراحمدی؛ ظهراب گوهری
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با 65 نفر و در بخش کیفی تعداد 12 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه، برابر (تمام شمار) در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد (85/0=α ). برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش استقرای منطقی و جلسات شورای راهبردی و در بخش توصیفی و کمی از آلفای کرونباخ و درصد فراوانی استفاده شد. یافته ها نشان داد که در نظام مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، 4 منظر (بهره وری، ذینفعان، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری)، 26 هدف استراتژیک، 32 سنجه و 39 اقدام و ابتکار وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با توجه به ارتبـاط بـین اسـتراتژی هـا بـا اهـداف استراتژیک، سنجه ها و اقدامات و ابتکارات منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در منظرهای مختلـف، عـلاوه بـر اجـرای اسـتراتژی، قابلیـت ایجـاد زمینـه تحقّـق اهـداف بلندمدت این سازمان را در یک قالب علمی و هدفمند دارد.
محمد جوادی پور؛ مونا سمیع نیا
دوره 12، شماره 19 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 143-164
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران و همچنین ارائه مدل میباشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران فدراسیون ورزش همگانی، اعضای شورای راهبردی فدراسیون، انجمنهای ورزشی تحت پوشش فدراسیون و هیئتهای ورزش همگانی استانها تشکیل میدهند. به منظور بهرهبرداری مناسب از دیدگاههای کارشناسی صاحبنظران و دستاندرکاران پرسشنامهای در قالب مفاد تهیه شده برنامه راهبردی برای جامعه هدف، مدیران فدراسیونها و انجمنهای ورزشی، هیئتهای ورزشی استان، اعضای شورای راهبردی فدراسیون ارسال گردید. مقیاس پرسشنامه در طیف پنج سطحی لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) طراحی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای توصیفی، آزمون مقایسهی میانگینها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT قرار دارد که از لحاظ عوامل درونی در ناحیهی قوتها و از نظر عوامل بیرونی سازمان در ناحیهی فرصت ها جای میگیرد. پس از آن به تناسب نقش فرایندهای ورزش همگانی با سایر ورزشها و ارتباط آن با مؤلفههای پشتیبانی، مدیریت و کنترل فرایند و فرهنگ و ارزشهای دینی، الگوی توسعه ورزش همگانی ایران با ساختار علمی مدیریت ورزشی، ساختار فرایندی و ارتباط با سایر ورزشها و حلقههای مدیریت کلان برای سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و سطوح پشتیبانی و اجرایی آن ارائه شده است.