ناصر رسول زاده جدی؛ فاطمه عبدوی؛ علی جمالی قراخانلو؛ حامد عظیمی نوجه ده
چکیده
پوشش خبری و رسانهای مناسب، در ترویج و ارتقا کمی و کیفی ورزش بانوان برای عموم مردم، ورزشکاران و جذب حامیان مالی موثر است. براین اساس هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پوشش خبری مناسب ورزش بانوان بود. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و مدیران ورزشی، اساتید حوزه مدیریت رسانه و نخبگان ...
بیشتر
پوشش خبری و رسانهای مناسب، در ترویج و ارتقا کمی و کیفی ورزش بانوان برای عموم مردم، ورزشکاران و جذب حامیان مالی موثر است. براین اساس هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل پوشش خبری مناسب ورزش بانوان بود. این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و مدیران ورزشی، اساتید حوزه مدیریت رسانه و نخبگان ورزشی در استان آذربایجان شرقی بودند که تعداد 13نفر به عنوان مشارکت کنندگان پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها مصاحبه نیمهساختار یافته و عمیق بود. دادههای استخراج شده از مصاحبهها پس از پیاده سازی، با نرم افزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA 2020 و با روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها منجر به شناسایی 105 کد اولیه، 37 کدمحوری و درنهایت 4 مقوله اصلی شد. یافته های پژوهش شامل مقوله های اصلی «مولفههای پوشش خبری ورزش بانوان»، «عوامل پوشش خبری ورزش بانوان»، «پیامدهای پوشش خبری ورزش بانوان»و «راهکارهای پوشش خبری ورزش بانوان» بودند که نتایج حاصله از این پژوهش میتواند مورد توجه و استفاده سازمانها و نهادهای ورزشی قرارگرفته و در حوزه مدیریت رسانه، تبلیغات و بازاریابی ورزش بانوان موثر واقع گردد.
مهری حیدری؛ میثم رحیمی زاده؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی بازیهای نوروز (ویژه بانوان) بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، از نظر رویکرد کیفی و استراتژی تحقیق تحلیل موضوعی بود. مشارکتکنندگان تحقیق شامل اساتید دانشگاه در رشته مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی و همچنین متخصصین و پژوهشگران حوزه مدیریت رویدادهای ورزشی بودند ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند سازی بازیهای نوروز (ویژه بانوان) بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات تفسیری، از نظر رویکرد کیفی و استراتژی تحقیق تحلیل موضوعی بود. مشارکتکنندگان تحقیق شامل اساتید دانشگاه در رشته مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی و همچنین متخصصین و پژوهشگران حوزه مدیریت رویدادهای ورزشی بودند که تعداد 17 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی وارد پنل خبرگان تحقیق شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود که با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 2022 فرایند تحلیل و کدگذاری باز و محوری صورت گرفت. نتایج یافتههای تحلیل محتوی پنهان مصاحبههای انجام شده با خبرگان تحقیق مشاهده گردید که 213 گزاره اولیه با مجموع 649 فراوانی کشف و احصاء گردید. 9 مضمون اصلی به ترتیب اهمیت شامل مضمون استراتژیهای بازاریابی، عوامل فرهنگی، عوامل فنی و تخصصی، روابط عمومی و ارتباطات، مدیریت رویداد، عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، تبلیغات هوشمند و رسانه و نقش حامیان دولتی و خصوصی استخراج و احصاء گردید. بانوان با عملکرد خوب در این مسابقات میتوانند الهامبخش دیگر بانوان در ورزش باشند. گسترش برند مسابقات به شناخت بیشتر توانمندی ورزشکاران زن ایرانی کمک میکند. وزارت ورزش میتواند با ایجاد پلتفرمهای اجتماعی، فرهنگ تعاملیتر ایجاد کند. برگزارکنندگان بازیهای نوروز باید با در نظر گرفتن نیازهای بانوان، شرایطی را فراهم کنند تا آنها بتوانند فعالانه شرکت کرده و استعدادهای خود را نشان دهند.
حمیدرضا صادقی پور؛ محبوبه جهانیان؛ سید راضیه موسوی
دوره 14، شماره 29 ، آذر 1394، ، صفحه 201-214
چکیده
عدم تحرک جسمانی بانوان به معنای محروم شدن بخش مهمی از جامعه از سلامتی و بهداشت جسمانی و روانی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موانع و فرصت های ورزش بانوان استان بوشهر و راهکارهای توسعه آن می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه ورشکاران و مربیان فعال حاضر در تیم های ثبت شده بوشهر تشکیل می دادند که بصورت تصادفی تعداد 375 نفر از آن ها به ...
بیشتر
عدم تحرک جسمانی بانوان به معنای محروم شدن بخش مهمی از جامعه از سلامتی و بهداشت جسمانی و روانی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موانع و فرصت های ورزش بانوان استان بوشهر و راهکارهای توسعه آن می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه ورشکاران و مربیان فعال حاضر در تیم های ثبت شده بوشهر تشکیل می دادند که بصورت تصادفی تعداد 375 نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخته موانع و فرصت های ورزش بانوان بود که این پرسشنامه مشکلات ورزش بانوان را در پنج عامل سازمانی و مدیریتی، نیروی متخصص، محیطی، اجتماعی و روانشناختی مورد بررسی قرار داد. پایایی پرسشنامه استفاده شده در این تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کروتباخ 91/0 به دست آمد. از آمار استنباطی تحلیل عاملی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین عامل به عنوان مانع فراروی ورزش بانوان، عامل سازمانی و مدیریتی با میانگین27/1±92/3 بود. عدم وجود مشاور پزشکی در اماکن ورزشی با میانگین 23/1±84/3 در اولویت اول موانع ورزش بانوان از بعد سازمانی و مدیریتی معرفی شد. از نظر نمونه های تحقیق در عامل نیروی متخصص، عدم تخصص مربیان و کمبود مربیان با تجربه با میانگین 21/1±61/3 به عنوان اولین مانع ورزش بانوان بوشهر بود. همچنین، کیفیت پایین تجهیزات ورزشی ( با میانگین 33/1±72/3 ) و شرایط نامناسب آب و هوایی ( با میانگین 07/1±54/3) به عنوان مهم ترین اولویت ها در عامل محیطی گزارش شد. در عامل روانشناختی، عدم اطمینان خود و خانواده از امنیت محیط ورزشی با میانگین 15/1±86/3 به عنوان مهم ترین اولویت معرفی شد. عدم حمایت و تشویق خانواده با میانگین 44/1±27/3 به عنوان مهم ترین اولویت عامل اجتماعی گزارش شد. بر اساس نتایج این تحقیق، برای رفع موانع ورزش بانوان ابتدا باید بر بخش سازمانی و مدیریتی اداره ورزش و جوانان تاکید کرد.