زهرا حضرتی صومعه؛ محمد رحیمی
دوره 14، شماره 30 ، اسفند 1394، ، صفحه 123-143
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده از رسانههای جدید و شکاف بین نسلی در بین جوانان و والدین شان در شهر خلخال انجام گرفته است. چارچوب نظری پژوهش حاضر بر اساس نظریات دگرگونی ارزشی اینگلهارت، جامعه شناسی شناخت برگر و لاکمن، فردگرایی جورج زیمل و سطوح ارزشی بنگستون میباشد. روش این پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی و تبیینی است و با تکنیک ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده از رسانههای جدید و شکاف بین نسلی در بین جوانان و والدین شان در شهر خلخال انجام گرفته است. چارچوب نظری پژوهش حاضر بر اساس نظریات دگرگونی ارزشی اینگلهارت، جامعه شناسی شناخت برگر و لاکمن، فردگرایی جورج زیمل و سطوح ارزشی بنگستون میباشد. روش این پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی و تبیینی است و با تکنیک «پرسشنامه توام با مصاحبه و مشاهده» که دارای اعتبار صوری و اعتبار سازه ای و اعتماد (آلفای کرونباخ بالای 70 درصد) به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه جوانان 28-20 سال شهر خلخال و والدینشان (6489 نفر) هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و 364 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری، تلفیقی از نمونه گیریهای خوشه ای چندمرحله ای و سهمیه ای است. در نهایت در بررسی فرضیههای تحقیق نتایج زیر حاصل شده است: بین استفاده از رسانههای جدید (متغیر مستقل) و شکاف ارزشی، شکاف نگرشی، شکاف رفتاری و شکاف ارتباطی جوانان و والدین(متغیر وابسته) رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین، شکاف بین نسلی در بین گروههای مختلف پایگاه اجتماعی- اقتصادی اختلاف معنیداری در سطح 0.01 وجود دارد و گروههای اجتماعی- اقتصادی بالا با میانگین 3.9357 بیشترین شکاف نسلی را دارا بودند.