رسانهها در توسعه ورزش و بهویژه ورزشهای همگانی- تفریحی نقش مهمی دارند؛ به طوری که پژوهشگران متعددی در این حوزه به مطالعه پرداخته و نقشهایی را تعیین نمودهاند. لذا در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که میتوان برای هریک از مؤلفهها بالاترین اولویت مؤلفههای مسأله را تعیین کرد- به اولویتبندی ...
بیشتر
رسانهها در توسعه ورزش و بهویژه ورزشهای همگانی- تفریحی نقش مهمی دارند؛ به طوری که پژوهشگران متعددی در این حوزه به مطالعه پرداخته و نقشهایی را تعیین نمودهاند. لذا در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) - که میتوان برای هریک از مؤلفهها بالاترین اولویت مؤلفههای مسأله را تعیین کرد- به اولویتبندی و تعیین اهمیت هریک از نقشهای رسانه ملی در راستای توسعه ورزشهای همگانی تفریحی پرداخته شود. بدین منظور پس از تهیه پرسشنامه تخصصی زوج مقیاسی، روایی محتوایی آن توسط 6 نفر از کارشناسان حوزه رسانه ورزشی تایید و در بین 14 صاحب نظر شامل مربیان ورزشها همگانی- تفریحی توزیع شد. نتایج نشان داد مهمترین نقشها به ترتیب شامل اطلاعرسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، آموزش و در نهایت، فرهنگسازی بود. در نقش اطلاعرسانی که برترین نقش از بُعد مولفهها بود، گویههای "ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی"، " ترویج حضور خانوادگی در برنامههای همگانی تفریحی" و " افزایش سهم ورزش در سبد هزینه خانواده" مهمترین نقشها را داشتند. بنابراین استفاده از رسانه ملی برای آگاهیبخشی میتواند بهترین کارکرد فعلی آن باشد و مدنظر مسئولان قرار گیرد. بعلاوه، تحقیق حاضر نشان داد که همچنان بخش ارائه اطلاعات جذاب، مفید و کاربردی به عنوان مهمترین حیطه اطلاعرسانی باید به صورت جدیتری در دستور کار برنامهسازان این حوزه قرار گیرد.