ساناز سروری؛ علی فهیمی نژاد؛ باقر مرسل؛ مصطفی طیبی ثانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر چابکی سازمانی بر مولفههای توانمندساز ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی از طریق توانمندسازی روانشناختی بود. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل میدادند که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر چابکی سازمانی بر مولفههای توانمندساز ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی از طریق توانمندسازی روانشناختی بود. روش تحقیق پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل میدادند که با توجه به تعداد محدود جامعه آماری، نمونه آماری این پژوهش بهصورت کل شمار (200 نفر) انتخاب شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها و روابط بین متغیرها از نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که چابکی سازمانی به ترتیب اثر معنیداری بر توانمندسازی روانشناختی (61/0 =بار عاملی، 82/8 = t-value) و توانمندسازهای سازمانی (43/0 = بار عاملی، 59/2 = t-value) دارد. همچنین توانمندسازی روانشناختی اثر معنیداری بر توانمندسازهای سازمانی (75/0 =بار عاملی، 38/13 t-value =) دارد. بر اساس یافته های پژوهش، مدیران سازمانهای ورزشی بایستی تلاش نمایند تا زمینه توسعه مستمر دانش و قابلیتهای کارکنان و مشارکت کارکنان در امور سازمان را فراهم آورند.
الهام بهزادی سیف آباد؛ سید احسان امیرحسینی؛ رسول نظری؛ علی پیرزاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین راهبردهای اولویتدار بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد تلفیقی آمایش سرزمینی و ماتریس QSPM بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری (205 نفر) نمونهگیری ادامه پیدا کرد. ابزار پژوهش، چکلیست محقق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین راهبردهای اولویتدار بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد تلفیقی آمایش سرزمینی و ماتریس QSPM بود. جامعه آماری پژوهش خبرگان بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. با استفاده از دو روش نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری (205 نفر) نمونهگیری ادامه پیدا کرد. ابزار پژوهش، چکلیست محقق ساخته بود که در آن از پاسخدهندگان خواسته شد وضعیت موجود ورزش را فهرست کنند، ضمن اینکه با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ارائة مدل به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و بخشی از اطلاعات به دست آمده در محیط نرمافزار Arc – GIS و ماتریسهای راهبردی از جمله QSPM تحلیل شد. یافتهها نشان داد، توزیع غیرمتوازنی از زیرساختهای سختافزاری و انسان افزاری ورزشی در پهنه بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. مهمترین اهداف کلان سند ارتقای نگرش آمایشی در سیاستگذاریها و ارتقای همگرایی و هماهنگی بین بخشی در بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد. ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، همافزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی میتواند بهعنوان مهمترین استراتژیهای بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شود. بهطورکلی ایجاد و تعمیق نگرش آمایشی برای برقراری توازن در فاکتورهای آمایشی، همافزایی هر چه بهتر فعالیتهای ورزشی میتواند بهعنوان مهمترین استراتژیهای بخش ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شود.
عسگر قنبری؛ مجید خوروش؛ احمدرضا عسکری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری تفسیری توسعه راهبردهای استعدادیابی در ورزشی ایران انجام گردید. این پژوهش از نظر روش، همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری آن شامل مدیران مراکز استعدادیابی، فدراسیونها، مربیان و افراد فعال در حوزه استعدادیابی ورزشی بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه بصورت تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری تفسیری توسعه راهبردهای استعدادیابی در ورزشی ایران انجام گردید. این پژوهش از نظر روش، همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری آن شامل مدیران مراکز استعدادیابی، فدراسیونها، مربیان و افراد فعال در حوزه استعدادیابی ورزشی بود که با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه بصورت تصادفی طبقهای از بین آنها انتخاب شدند. جهت بررسی اهداف پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته حاصل از بخش کیفی استفاده شد. روایی پرسشنامه، با استفاده از نظرات اساتید مدیریت ورزشی، روایی سازه با آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. در بخش آماری، برای شناسایی عوامل و ابعاد موثر، از تحلیل عاملی اکتشافی، برای تعیین ارتباط و توالی بین ابعاد از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و برای تعیین نوع متغیرهای مدل با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری نیز از تحلیل میک مک استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد، بهبود عوامل مدیریتی، جذب حمایتهای دولت، تدوین برنامه حمایتی فدراسیونها، توانمندسازی مربیان، ایجاد مراکز استعدادیابی، برگزاری منظم مسابقات، توسعه اماکن و تجهیزات استعدادیابی، علمیسازی فرایند استعدادیابی، گسترش منابع شبکهای و ارتباطی و ایجاد فرآیند توسعه پایدار ورزش از جمله شاخصهای مهم تاثیرگذار در مدل ساختاری تفسیری توسعه راهبردهای استعدادیابی در ورزش ایران میباشد.
جلال عزیزی؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل مدیریت جهادی برالتزام رفتاری مدیران ورزشی کشور بر پایة رهنمودهای رهبر انقلاب در ورزش کشور بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و جامعة آماری شامل کلیة مدیران ارشد کشور (900 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونة آماری پژوهش تعیین شد (300 =n). ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته که ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل مدیریت جهادی برالتزام رفتاری مدیران ورزشی کشور بر پایة رهنمودهای رهبر انقلاب در ورزش کشور بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و جامعة آماری شامل کلیة مدیران ارشد کشور (900 =N) که با استفاده از روش تصادفی ساده و بر اساس جدول کوکران نمونة آماری پژوهش تعیین شد (300 =n). ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامة محقق ساخته که در بخش نقش رسانههای جمعی 23 سؤال در 3 خرده مقیاس (بعد ساختاری، بعد زمینه ای و بعد اخلاق گرایی) و در بخش التزام رفتاری 12سؤال تنظیم و تدوین شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و روایی سازه و پایایی از ضریب پایایی آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد ماتریس همبستگی نشان داد که بیشترین همبستگی بین متغیرهای بعد اخلاق گرایی و التزام رفتاری (587/0) و کمترین همبستگی بین متغیرهای التزام رفتاری و بعد زمینهای (342/0) میباشد. همچنین بیشترین تأثیر مستقیم مربوط به مسیر مدیریت جهادی– التزام رفتاری و کمترین تأثیر مستقیم مربوط به مسیر بعد ساختاری– مدیریت جهادی است و مدل ارائه شده دارای برازش مناسبی است. بنابراین مدیریت جهادی در سازمان به معنی سازمانی بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است که به واسطه داشتن ویژگیها و شاخصهای خاصی زمینه ظهور تلاش معنوی را فراهم کرده و با افزایش انگیزه مدیران و کارکنان، زمینه مشارکت و تلاش بی وقفه را در آنها در راستای اهداف سازمان فراهم می آورد.
زهرا مرادی سرکارآباد؛ علیمحمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ علیمحمد امیرتاش؛ علی زارعی
چکیده
طنین برند شاخصی است که رابطه میان مشتری و برند را مشخص می کند و همچنین میزان احساساتی است که مشتریان در ذهن خود با برند برقرار می کنند و یا میزان همنوایی و هم صدایی که بین خود و برند احساس می کنند. از اینرو هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری ...
بیشتر
طنین برند شاخصی است که رابطه میان مشتری و برند را مشخص می کند و همچنین میزان احساساتی است که مشتریان در ذهن خود با برند برقرار می کنند و یا میزان همنوایی و هم صدایی که بین خود و برند احساس می کنند. از اینرو هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر برطنین برند لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه در حوزه بازاریابی ورزشی و مدیران برندهای ورزشی داخلی بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با برند، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در عرصه برند ورزشی از جمله شاخص-های انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 73 مفهوم اولیه، 13 مقوله اصلی شناسایی شد. نتایج این تحقیق می تواند باعث شناخته شدن این لیگ، جذب سرمایههای بیشتر، تمایل تیمهای بهتر و باکیفیت برای حضور در لیگ، حضور بازیکنان خارجی قدرتمندتر، تمایل رسانه ای بالاتر، هواداران وفادارتر و در نهایت کسب درآمد بالاتر برای لیگ و فدراسیون فوتبال خواهد شد.
محسن بهمنی؛ رضا صابونچی؛ مهدی شریعتی فیض آبادی
چکیده
چکیدهدر میان مفاهیم مختلف مرتبط با ورزش، امنیت ملی را میتوان یکی از مهمترین آنها دانست. هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه ورزش در تقویت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی از نوع کیفی بود؛ نمونه مطالعاتی برابر با جامعه آماری و برابر با 13 متخصص حوزه علوم ورزشی و علوم ...
بیشتر
چکیدهدر میان مفاهیم مختلف مرتبط با ورزش، امنیت ملی را میتوان یکی از مهمترین آنها دانست. هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه ورزش در تقویت امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گرداوری دادهها توصیفی از نوع کیفی بود؛ نمونه مطالعاتی برابر با جامعه آماری و برابر با 13 متخصص حوزه علوم ورزشی و علوم سیاسی آشنا به مسائل امنیتی بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و دو دور تکنیک دلفی به اشباع نظری رسید. یافتههای پژوهش حاضر نشان دادند 41 مفهوم مرتبط با ورزش در تقویت ابعاد پنج گانه نظریه امنیتی کپنهاگ کارساز هستند؛ از میان مفاهیم مرتبط با امنیت زیست محیطی، تدوین و التزام به رعایت آیین نامهها و دستورالعمل های زیست محیطی (88/4) مهمترین مفهوم، در بین مفاهیم امنیت اقتصادی افزایش گردشگری ورزشی (80/4)، افزایش قدرت نرم (91/4) در بین ابعاد امنیت سیاسی، بسیج عمومی و تهییج احساسات (69/4) مهمترین بعد امنیت نظامی و در نهایت بروز استعدادهای اجتماعی (85/4) مهمترین مفهوم بعد امنیت اجتماعی در ترسیم جایگاه ورزش در تقویت امنیت ملی بود. از یک سو با توجه به پرمخاطب و جذاب بودن ورزش و از سوی دیگر با عنایت به چالشهای مختلف امنیتی-ورزشی ایران از جمله تحریمهای اقتصادی، حضور رژیم صهیونیستی در ورزش بین-الملل، حضور زنان در ورزشگاهها و پناهندگی ورزشکاران، ورزش میتواند به عنوان شمشیری دولبه نقشی پر رنگ در تقویت یا تضعیف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
علیرضا زارع؛ بهزاد ایزدی؛ دنی راشر؛ جیف دیکسون
چکیده
هدف این پژوهش عوامل موثر بر دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل13نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش عوامل موثر بر دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل13نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل دیپلماسی اقتصادی، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروههای کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این پژوهش سه مقوله کمکهای بین المللی، حقوق بین المللی، محبوبیت ورزش هستند که میتواند بر توسعه دیپلماسی اقتصادی تأثیر میگذارد. توسعه زیر ساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، تراسنفر بازیکنان و مربیان میزبانی رویدادهای ورزشی، عوامل اصلی زمینه ای هستند و دو مقوله عوامل تحریمها و عوامل عدم فضای باز اقتصادی به عنوان مقولههای مداخله گر در نظر گرفته شده است. مقوله محوری حاصل از شرایط علّی، فرهنگ و تصویر ملی، تغغیرات محیط جهانی، عوامل ساختاری و تعامل گرایی در نظر گرفته شده است. همچنین پژوهشگر با توجه به مجموعه مفاهیمی که از لا به لای مصاحبهها و کدهای نهایی استخراج شده، مقوله فرعی را توسعه امنیت اقتصادی در ورزش نامگذاری کرده است. و بخش آخر مدل توسعه دیپلماسی اقتصادی شامل پیامدهای میباشد که فناوری، سرمایه گذاری گذاری و سرمایه پذیری در ورزش کشور و توسعه حامیان شناسایی شدند.
بهروز حیدرزاده؛ سعید صادقی بروجردی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران و تحلیلگران اقتصاد ورزش، مدیران سازمانهای و مراکز ورزشی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند (16 نفر). نمونه گیری به روش نظری و از نوع قضاوتی (برمبنای معیارهایی مانند تخصص، رده شغلی، سابقه شغلی و ...) بود. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفههای استخراجی پژوهش بود. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 55 مولفه اقتصادی به عنوان چالش در زمینه توسعه ورزش به تفکیک محیط درونی (26) و محیط بیرونی (29) شناسایی شدند. فراوانی مولفهها در شش منظر ساختار و مدیریت اقتصادی ورزش (10)، نظام صنعت و بازار ورزش (10)، سرمایه انسانی و فکری ورزش (6)، منابع مالی و اقتصادی ورزش (12)، زیرساخت و منابع فیزیکی ورزش (4) و اشتغال و کسب و کار ورزشی (13) میباشد. بنابراین نتیجه گیری می شود در جهت توسعه ورزش استانهای غرب کشور موانع موجود برطرف شوند.
سجاد علی پور؛ کیوان شعبانی مقدم؛ اسماعیل شریفیان؛ محمد نیکروان
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی پیامدهای خصوصیسازی در ورزش کشور اجرا شد. روش پژوهش کیفی و تحلیل اکتشافی میباشد که با روش تحلیل تم انجامشده است. جهت گردآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 19 تن از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (اعضای هیئتعلمی) و افراد دارای تجربیات مدیریتی در سازمانها و نهادهای ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی پیامدهای خصوصیسازی در ورزش کشور اجرا شد. روش پژوهش کیفی و تحلیل اکتشافی میباشد که با روش تحلیل تم انجامشده است. جهت گردآوری اطلاعات، از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 19 تن از کارشناسان و متخصصان حوزه ورزش، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی (اعضای هیئتعلمی) و افراد دارای تجربیات مدیریتی در سازمانها و نهادهای ورزشی، مربیان و نخبگان ورزشی استفادهشده است. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری با کمک نرمافزار MAXQDA منجر به شناسایی 30 مقوله در قالب دو کد محوری پیامدهای مثبت و منفی خصوصیسازی ورزش شد. تفسیر و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح ورزش کشور بیش از پیامدهای مثبت بوده و گستردهترین پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح مدیریتی و باشگاهی وجود دارد.تفسیر و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح ورزش کشور بیش از پیامدهای مثبت بوده و گستردهترین پیامدهای منفی خصوصیسازی در سطح مدیریتی و باشگاهی وجود دارد.
ابوالحسن ثامری ندافی؛ محمد علی نودهی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف از این تحقیق ارائة مدل توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید منتخب آشنا با توانمندسازی مدیران و مدیریت تعارض و برخی مدیران منتخب باشگاههای ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائة مدل توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید منتخب آشنا با توانمندسازی مدیران و مدیریت تعارض و برخی مدیران منتخب باشگاههای ورزشی بودند (24 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گردید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 3 مضمون فراگیر عوامل فردی، سازمانی و کلان، 7 مضمون سازماندهنده (ویژگیهای شخصیتی، ارتباطی، ویژگیهای جمعیت شناختی، متولیان، مدیریتی، فرهنگی و آموزشی) و 26 مضمون پایه بهعنوان عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص گردید که مضمون سازماندهنده ویژگیهای شخصیتی از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. همچنین از بین مضامین فراگیر، مضمون عوامل فردی از فراوانی بیشتری برخوردار است.
آیناز آرخی؛ محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب؛ علی بنسبردی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد جهانی شدن بودند، تشکیل داد. روش نمونه گیری صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد و حجم نمونه آماری تحقیق برابر 105 نفر بود. برای بررسی اثرات جهانی شدن بر ورزش از میانگین، انحراف معیار و آزمون تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، گسترش بازاریابی ورزشی و جذب حامیان ورزشی بینالمللی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه ارتباطات اجتماعی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه درک بینالمللی و احترام به سایر فرهنگها و اصلاح الگوی مصرف انرژی و گسترش فرهنگ استفاده از انرژیهای تجدید شونده و پاک بر جهانی شدن ورزش تاثیرگذار است. فرآیند جهانی شدن در بخش ورزش عاقلانه ترین روش برای منافع کشورمیباشد. بنابراین، متخصصان و کارگزاران این حوزه در کشور با شناسایی فرصتها بر توسعه ورزش گامهای استوار بردارند.
مصطفی نودهی؛ طاهر بهلکه؛ زین العابدین فلاح؛ محمد علی نودهی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه ائتلافسازی جنبشهای اجتماعی در ورزش طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه ائتلافسازی جنبشهای اجتماعی در ورزش طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که بهصورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری بود. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکتکنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونهگیری همگون و درعینحال با رعایت حداکثر تنوع نمونهگیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد 16 مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. به عبارتی از منظر علمی و عملی سوابق ارزشمندی در این خصوص داشت. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که شرایط زمینهای شامل پویایی اجتماعی، همگرایی اجتماعی، دانش اجتماعی، سیستم انگیزشی و تحول مدیریتی میباشد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر نشان داد که شرایط مداخلهگر شامل شرایط کلان و خرد میباشد. همچنین نتایج تحقیق حاضر نشان داد که راهبردهای توسعه ائتلافسازی جنبشهای اجتماعی در ورزش در سه بخش راهبردهای بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت میباشد.
یوسف قاضی اردکانی؛ طیبه زرگر؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نیک بخش
چکیده
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ...
بیشتر
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ارائه دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را کلیه خبرگان مدیریت ورزشی والیبال و در بخش کمی تمامی بازیکنان 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال مردان ایران (168 نفر) و 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال زنان ایران (96 نفر) بودند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش کلشمار انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبهها و بعد از تأیید روایی و پایایی بود. نتیجه آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مربوط به ابعاد شخصیت برند نشان داد که چهار عامل اخلاق تیمی، اعتبار تیمی، سبک رقابتی و اصالت تیمی همان ابعاد شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور را نشان میدهد. بهمنظور ارتقای ابعاد مختلف شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور نیاز به آموزشهای مناسب، ایجاد بستر فرهنگی کارا در راستای احترام به آییننامههای ملی و بینالمللی، عدم مغرور شدن در هنگام کسب نتایج خوب، احترام به هواداران تیم مقابل و ... از چندین منظر در راستای ارتقای ابعاد اثرگذار خواهد بود.
بهنام نقی پور گیوی؛ فاطمه نادریان؛ عبدالله روزفراخ
چکیده
تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش صورت پذیرفته است. به منظور تجمیع دانش و ارائه تصویری جامع برای انتخاب رویکردهای کارآمد در این حیطه، هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تفسیر مطالعات علمی پژوهشی_ ترویجی انجام شده در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش ایران از سال 1389 تا سال 1400بود. روش مطالعه کیفی و از توع فراترکیب بود. ...
بیشتر
تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش صورت پذیرفته است. به منظور تجمیع دانش و ارائه تصویری جامع برای انتخاب رویکردهای کارآمد در این حیطه، هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تفسیر مطالعات علمی پژوهشی_ ترویجی انجام شده در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش ایران از سال 1389 تا سال 1400بود. روش مطالعه کیفی و از توع فراترکیب بود. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از مطالعات علمی انجام شده در حوزه مسئولیت مدنی در ورزش استفاده شد. به منظور جست و جوی نظامند مقالات منتشر شده در نشریات و پایگاههای اطلاعاتی از کلید واژه های مرتبط از جمله دو واژه " ورزش" و " مسئولیت مدنی" استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و برای انتخاب مطالعات مناسب از معیارهای ورود و خروج استفاده شد. از میان 52 مطالعه، 25 مطالعه حذف و 27 مطالعه وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شد. بررسیها نشان داد که اشخاص موضوع حقوق ورزش به دو دستهی حقیقی و حقوقی تقسیم میشوند که مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی موضوع حقوق ورزش صورت گرفته و وظایف و مسئولیتهای آنها مشخص شده و راه حلهایی در ارتباط با کاهش مسئولیت آنها ارائه شده است اما در ارتباط با مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی مطالعات بسیار محدود بوده و تنها به مطالعه مسئولیت مدنی باشگاههای ورزشی پرداخته شده است و در ارتباط با مسئولیت مدنی سایر اشخاص حقوقی تا جایی که بررسی های این پژوهش نشان میدهد مطالعهای صورت نگرفته است.
حسین پورسلطانی زرندی؛ الهام سعیدی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی ظرفیت خیرین در ورزش استان البرز با رویکرد تحلیلی داده بنیاد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی، بر اساس زمان حالنگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعهآماری تحقیق حاضر شامل رؤسا و معاونین فعلی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز و رؤسای فعلی ادارات ورزش و جوانان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی ظرفیت خیرین در ورزش استان البرز با رویکرد تحلیلی داده بنیاد انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی، بر اساس زمان حالنگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعهآماری تحقیق حاضر شامل رؤسا و معاونین فعلی اداره کل ورزش و جوانان استان البرز و رؤسای فعلی ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان البرز در طول پنج سال اخیر (7 نفر)، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و دانشگاه پیام نور کرج (3 نفر)، آگاه به موضوع ظرفیتشناسی خیرین بودند و خیرین ورزشی فعال در استان البرز به تعداد 10 نفر بودند، تشکیل دادند. همچنین روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع هدفمند بود. پژوهشگر با 15 نمونه به اشباع نظری رسید. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش گراندد تئوری و به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج در قالب مدل پارادایمی، شرایط علّی، زمینهای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای ظرفیت شناسی خیرین در ورزش استان البرز شناسایی شدند.
هدی افتخاری؛ وحید شجاعی؛ محمد حامی؛ رضا نیک بخش
چکیده
در سالهای اخیر شکایات و پروندههای زیاد کشور ایران در مجامع بینالمللی سبب پیامدهای منفی بسیاری در زمینه دیپلماسی ایران شده است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی عوامل شکست ایران در دعاوی بینالمللی ورزش با محوریت فوتبال بود، روش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها به روش استراوس و کوربین ...
بیشتر
در سالهای اخیر شکایات و پروندههای زیاد کشور ایران در مجامع بینالمللی سبب پیامدهای منفی بسیاری در زمینه دیپلماسی ایران شده است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی عوامل شکست ایران در دعاوی بینالمللی ورزش با محوریت فوتبال بود، روش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها به روش استراوس و کوربین است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه حقوق ورزش و فوتبال به تعداد 18 نفر (حد اشباع) و به صورت هدفمند و گلولهبرفی تشکیل دادند، طبق یافتهها الگوی نهایی شامل؛ عوامل علی (بیتوجهی به رعایت مفاد قراردادهای ورزشی، آشنانبودن با قوانینومقررات حقوقی ورزش، نبود توجه به شرایط اساسی صحت معاملات و ماهیت کارگزار ورزشی)، عوامل زمینهای (نبود توجه به حقوق و تعهدات رسانهای، نبود توجه به حقوق و تعهدات کارگزاران، نبود توجه به حقوق و تعهدات باشگاهها، نبود توجه به حقوق و تعهدات مقتضی، نبود توجه به حقوق و تعهدات مدیران)، عوامل مداخلهگر (اختلافات قوانین و مقررات فدراسیون فوتبال، اختلاف میان باشگاهها، اختلاف برخواسته از شرایط بازیکنان، اختلاف میان باشگاه و بازیکنان)، راهبردها (بهرهوری از قوانین ورزشی موجود، آموزش و اطلاعرسانی) و پیامدهای حاصل (بهبود تصویرسازی بینالمللی ورزش، بهبود مسائل حقوقی ورزش، توسعه ارتباطات ورزشی، توسعه فوتبال و توسعه وجهه سیاسی) میباشد، لذا پیشنهاد میشود مدیران، مسئولین ورزشی و بازیکنان آگاهیهای لازم را در ارتباط با بندهای قراردادهای ورزشی و مصادیق قانونی نظیر: آییننامههای مصوب فدراسیون فوتبال، قوانین مدنی، قانون کار و سایر قوانین مجلس شورای اسلامی را داشته باشند و از آن بهره بگیرند.
علیرضا صانعی؛ سیدمحمدرضا میریوسفی؛ علی احدی
چکیده
فقه ورزش به عنوان شاخهای از شاخههای فقه از جایگاه ویژهای برخوردار است که به تعیین باید و نبایدهای شرعی رفتارهای ورزشکاران، تماشاگران، مدیران و دیگر عوامل انسانی دخیل در عمل ورزش، میپردازد. فقه ورزش که نسبت «فقه» و «ورزش» در آن ترکیب، نسبت مضاف و مضافٌ الیه است، درصدد است که در گفتمان «تربیتبدنی اسلامی» ...
بیشتر
فقه ورزش به عنوان شاخهای از شاخههای فقه از جایگاه ویژهای برخوردار است که به تعیین باید و نبایدهای شرعی رفتارهای ورزشکاران، تماشاگران، مدیران و دیگر عوامل انسانی دخیل در عمل ورزش، میپردازد. فقه ورزش که نسبت «فقه» و «ورزش» در آن ترکیب، نسبت مضاف و مضافٌ الیه است، درصدد است که در گفتمان «تربیتبدنی اسلامی» تجویزات و بایدها و نبایدهایی را از منابعِ شریعت اسلامی (کتاب، سنّت و عقل) استخراج، و برای رفتارهای اختیاریِ عواملِ انسانیِ دخیل در فرایندِ ورزش (اعم از ورزشکاران، مربیان، مدیران، سیاستگذاران و...) حکمی از احکامِ شرعی (واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح) را استنباط کند.کثرت مسائل و قواعد فقهی پرکاربرد در ورزش، ضرورت تخصّصیسازی فقه، جامعیت اسلام و شریعت و لزوم تدوین نظام تربیتبدنی اسلامی، از مهمترین دلایل ضرورت و اهمیت تشکیل فقه ورزش هستند. این موارد به صورت کتابخانهای و با روش استدلالی –نه با روش میدانی و تکنیک آماری- استخراج شدهاند.
محمدرضا غلام زاده؛ نصرالله محمدی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در عرصه ورزش قهرمانی به تعداد 15 نفر تشکیل دادند. مصاحبه با نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید. طبق نتایج پژوهش، براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، ارائۀ مدل نهایی، شامل: بعد ابعاد ورزشی (4کد محوری)، ابعاد عملکردی (3کد محوری)، ابعاد اجتماعی (2کدمحوری)، ابعاد بازاریابی (2کدمحوری)، ابعاد دولتی (2کد محوری)، ابعاد رسانهای (2کد محوری)، ابعاد گردشگری (2کدمحوری) است. لذا پیشنهاد میشود باتوجه به نمایان شدن تاثیر همکاری دستگاه دیپلماسی و دستگاه ورزش در تنظیم تفاهمنامههای بینالمللی ورزشی در توسعه تصویرسازی مثبت از کشور، پیشنهاد میشود هر کدام از سازمانهای مربوطه در شناسایی حدود اختیارات خود، کمک و همکاری در پیشبرد امور و عقد تفاعمنامههای بیشتر با سایر کشورهای دنیا در جهت توسعه تصویرسازی مثبت از کشور بیش از پیش فعالیت نمایند.
وجیهه جوانی؛ ناصر دخت باقر؛ فرشته آقاجانی؛ فرزین پورقاسم
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین جامع مدل جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادههای جمعآوری شده کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد ساختگرا استفاده شد. مشارکتکنندگان را اعضای هیئت علمی در حوزههای مدیریت ورزشی، اقتصاد، مدیریت و مدیران سازمانهای ورزشی، تشکیل دادند. برای بکارگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تبیین جامع مدل جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادههای جمعآوری شده کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد ساختگرا استفاده شد. مشارکتکنندگان را اعضای هیئت علمی در حوزههای مدیریت ورزشی، اقتصاد، مدیریت و مدیران سازمانهای ورزشی، تشکیل دادند. برای بکارگیری و انتخاب مشارکتکنندگان از شیوه گلوله برفی استفاده شد که دادهها پس از 18 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به اشباع نظری رسید. دادههای بدست آمده، به روش کدگذاری نظریه مبنایی با رویکرد ساختگرا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش شامل عوامل تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (عوامل سازمانی- مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل ورزشی و عوامل رسانهای)، روندهای تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (روندهای فناوری- رسانهای، روندهای اقتصادی، روندهای اجتماعی- فرهنگی و روندهای بینالمللی)، موانع تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (موانع منابع انسانی، موانع مالی- اقتصادی، موانع فرهنگی – اجتماعی و موانع زیرساختی - فنی) و در نهایت راهکارهای تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (راهکارهای بازاریابی- اقتصادی، راهکارهای نگرشی - حمایتی، راهکارهای حقوقی – رسانهای، راهکارهای انسانی – اجتماعی و راهکارهای مدیریتی - اجرایی) بود. چارچوب ارائه شده، ارتباط میان عوامل، روندها، موانع و راهکارها را به صورت منطقی و سیستماتیک نشان میدهد و میتواند به مسئولان ورزش برای بهبود وضعیت جذب و نگهداری حامیان مالی راهنمایی ارزشمندی ارائه کند.
علیرضا زارع؛ بهزاد ایزدی؛ دنی راشر؛ جیف دیکسون
چکیده
هدف این پژوهش، مستندسازی دانش تجربی مدیران ورزشی با رویکرد کلان به توسعه اقتصادی در ورزش کشور ایران بود. روش پژوهش، مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان، مدیران ورزشی کشور هستند. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل توسعه اقتصادی انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مستندسازی دانش تجربی مدیران ورزشی با رویکرد کلان به توسعه اقتصادی در ورزش کشور ایران بود. روش پژوهش، مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان، مدیران ورزشی کشور هستند. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل توسعه اقتصادی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه به عمل آمد. ابزار مورداستفاده برای شناسایی عوامل مدل توسعه اقتصادی، مصاحبه نیمه ساخت مند (با گروههای کانونی) و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی گردید.
در این پژوهش چهار مقوله ایجاد اسپین افهای ورزشی، برونسپاری در نهادهای ورزشی، جمع سپاری در نهادهای ورزشی و توسعه بلاک چین های ورزشی که میتواند بر توسعه اقتصادی تأثیر بگذارد به عنوان مقوله های مربوط به شرایط علّی شناسایی شدند. توسعه زیرساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، ترانفسر بازیکنان و مربیان، میزبانی رویدادهای ورزشی، کمکهای بینالمللی، حقوق بین المللی و محبوبیت ورزش به عنوان عوامل اصلی زمینه ای هستند و دو مقوله عوامل تحریمها و عوامل عدم فضای باز اقتصادی به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شدند.
بنابراین توجه به بستری جهت پیادهسازی زیرساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، ترانفسر بازیکنان و مربیان، میزبانی رویدادهای ورزشی، کمک های بینالمللی، حقوق بین المللی و محبوبیت ورزش میتوانند شرایطی جهت توسعه اقتصادی در ورزش را فراهم نماید.
محبوبه نقوی؛ مهدی آرمندنیا؛ برانوش نیک بین
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی استان تهران (با رویکرد حضور زنان در استادیومهای ورزشی) بود. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 23 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی صاحب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی استان تهران (با رویکرد حضور زنان در استادیومهای ورزشی) بود. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 23 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی صاحب نظر در خصوص موضوع تحقیق، کارشناسان و مدیران ارشد فدراسیون های ورزشی، مدیران استادیومها و اماکن ورزشی، سیاستگذاران و اصحاب رسانهای بود. به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدهاند. در مرحله کیفی دادهها ، از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و جامعهشناسان ورزشی تایید و میزان پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و (812/0=α) گزارش شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 22 و PLS-Smart انجام گرفت. یافته ها نشان داد؛ آموزش، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و نظام سیاسی، نظام قانونی، نظام فرهنگی و نظام مذهبی نقش اساسی در ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی و استادیوم شهر تهران دارند. با توجه به یافتهها ضروریست، مدیران ورزشی به منظور ارتقای فرهنگ عمومی اماکن ورزشی پتانسیل موجود در این حوزهها را شناسایی و راهکارهای عملی را اجرا نمایند.
مجید کریمی؛ نیما ماجدی؛ لیلا صفاری؛ حسین کلهر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران ورزشی (باشگاهها، هیئتها، فدراسیونها و ...)، مربیان و ورزشکاران فعال در عرصه خدمات ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران ورزشی (باشگاهها، هیئتها، فدراسیونها و ...)، مربیان و ورزشکاران فعال در عرصه خدمات ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (16 نفر و 26 سند). روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (801/0)). برای تحلیل دادهها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نهایتا 18 مقوله اصلی (آموزشی، نوآوری، مشارکت در فضای مجازی، شبکه ذینفعان، تولید محتوا، آگاهی مردم از خدمات ورزش مجازی، توسعه کسب و کار مجازی خدمات ورزشی، بودجه، نظام مالیاتی، اقتصادی، اطلاعاتی، بازارگرایی، خدمات پس از فروش، نوآوری و خلاقیت، نگرشی، فرهنگی، تجاریسازی و برندسازی) و 23 مفهوم استخراج شد. مقوله توسعه کسب و کار مجازی ورزشی در ارائه خدمات ورزشی از اهمیت بهسزایی برخوردار است و دارای جنبههای مختلفی میباشد. همچنین با استفاده از این مدل، میتوان انتظار توسعه کسب و کار مجازی ورزشی در خدمات ورزشی را داشت.
محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر کسبوکارهای ورزشی استان گلستان بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه کیفی پژوهش شامل اساتید آگاه مدیریت ورزشی، مدیران با تجربه فعال در صنعت ورزش که به روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب گردیدند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر کسبوکارهای ورزشی استان گلستان بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه کیفی پژوهش شامل اساتید آگاه مدیریت ورزشی، مدیران با تجربه فعال در صنعت ورزش که به روش نمونه گیری قضاوتی انتخاب گردیدند (15 مصاحبه با 15 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). نمونه های آماری بخش کمی شامل 250 نفر از مدیران فروشگاه های ورزشی، صابان کمپ های گردشگری ورزشی و مدیران باشگاه های ورزشی با روش نمونه گیری هدفمند بود. نتایج نشان داد که ازجمله پیامدهای شیوع کرونا بر گردشگری ورزشی استان گلستان شامل تعطیلی کمپهای گردشگری ورزشی، بیکاری نیروها، تبدیل خدمات گردشگری ورزشی به نیازهای ثانویه و حضور نیروهای انسانی گردشگری ورزشی در بخشها و صنایع دیگر بود. همچنین پیامدهای شیوع کرونا بر مجموعههای ورزشی استان گلستان شامل تعطیلی مجموعههای ورزشی و بیکاری نیروهای حاضر و پیامدهای شیوع کرونا بر تولیدیها و فروشگاههای اقلام ورزشی استان گلستان شامل تعطیلی تولیدیها و فروشگاههای ورزشی، تبدیل کالاهای ورزشی به نیازهای ثانویه، مشکلات مالی تولیدیها و فروشگاههای ورزشی بود . بااینحال توسعه حمایتهای بیمهای و ارائه خدمات از صندوقهای حمایتی دولت در زمان شیوع کرونا برای کسبوکارهای ورزشی لازم به نظر میرسد.
احدیه صادقی کلانی؛ شیرین زردشتیان؛ شهاب بهرامی؛ مسعود صادقی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مرامنامه اخلاق داوری ورزشی در ایران با رویکرد پدیدارشناسی بود.روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی می باشد که به همین منظور از بین خبرگان و مطلعین حوزه اخلاق داوری در ورزش، 15 نفر از آنها به شیوهی نمونهگیری گلوله برفی، انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق شد. تحلیل مضمونها ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مرامنامه اخلاق داوری ورزشی در ایران با رویکرد پدیدارشناسی بود.روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی می باشد که به همین منظور از بین خبرگان و مطلعین حوزه اخلاق داوری در ورزش، 15 نفر از آنها به شیوهی نمونهگیری گلوله برفی، انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق شد. تحلیل مضمونها با استفاده از نرمافزار Max QDA نسخه Pro انجام شد. 8 مضمون و 61 زیرمضمون در این زمینه استخراج شد که قانونمداری، احترام، رفتار، ارتباطی، فساد، عدالت، فرهنگی - اجتماعی و خانوادگی از جمله مضمونهای استخراجی در این پژوهش بودند. بنابراین به صورت کلی وبه عنوان یک پیشنهاد به مدیران و متولیان ورزش و داوری ورزشی کشور توصیه میشود، از اصول مرامنامهی پژوهش حاضر در جهت بهبود و رشد اصول اخلاقی در بین داوران استفاده نمایند که این امر از طریق آموزش امکانپذیر خواهد بود.
ابوالفضل تجرد؛ بهرام قدیمی؛ زهرا علی پور درویشی؛ شهلا حجت؛ معصومه شجاعی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده داغ ننگ در جامعه ورزش معلولین با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی انجام شده و می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم داغ را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران از این مفهوم را در جامعه ورزشکاران معلول ایرانی ارائه دهد.مشارکت کنندگان در این تحقیق 65 ورزشکار معلول از تیم های پارالمپیک می باشند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی و فهم پدیده داغ ننگ در جامعه ورزش معلولین با رویکرد کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی انجام شده و می کوشد یک مدل پارادایمی از مفهوم داغ را بر اساس برداشت های ذهنی و تفاسیر کنشگران از این مفهوم را در جامعه ورزشکاران معلول ایرانی ارائه دهد.مشارکت کنندگان در این تحقیق 65 ورزشکار معلول از تیم های پارالمپیک می باشند که با استفاده از شیوه نمونه گیری نظری و قضاوتی به صورت حضوری و داوطلبانه انتخاب شده اند . با استعانت از مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته داده های تحقیق بر اساس محورهای سه گانه پرسش ( چیست و چرا و چگونه ) گردآوری گردیده است . مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز ،گردآوری و از بطن آنها مقوله هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین شرایط علی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط زمینه ای، مقوله میانجی و مقوله پیامدی در قالب مدل پارادایمی کوربین اشتراس تنظیم شد. نتایج پژوهش به 6 مقوله اصلی و 39 زیر مقوله و در مرحله ّکدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، و نظریه خلق شد. یافته ها نشان داد که داغ ننگ بعنوان یک برساخته اجتماعی چگونه بر هنجارهای جامعه ورزشی و طرد اجتماعی در این افراد و جلوگیری از شرکت فعالانه آنها در عرصه های اجتماعی -ورزشی نقش ایفا می کند.