Document Type : Original Article
Authors
1 Ph.D. Student in Sport Media Management, Sport Management Department, Faculty of Physical Education and Sports Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Ph.D., Assistant Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education and Sports Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Ph.D., Associate Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education and Sports Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Abstract
The study is to present the productivity model of specialized women's sports programs in the Iranian sports channel with the data theory approach of the foundation. The method of the study was qualitative and exploratory. The statistical population was a group of media professionals with academic teaching experience or activists in the field of sports and media, sports promotion specialists in the media and familiar with it, sports experts and officials, sports programmers, policy makers and sports consultants of the Seda. The sampling method was non-probabilistic sampling, with purposeful selection and with maximum variety or heterogeneity. The sample size in this study was 16 people. The interview measurement tool was open and was analyzed based on three stages of open, axial and selective coding.
Based on the data analysis, 114 basic concepts (open source), 25 core code and 5 selective code were identified. Finally, it can be said that the proposed model, which has been developed according to the opinion of experts and experts can have positive effects on the productivity of women's sports programs
Keywords
ارائه مدل بهره وری برنامه های تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران با رویکرد نظریه داده- بنیاد
آزاده ناصریان[1]
سیدحمید سجادی هزاوه[2]
علی زارعی[3]
زینت نیک آیین[4]
تاریخ دریافت مقاله: 17/4/1399
تاریخ پذیرش مقاله:27/7/1399
مقدمه
امروزه، رسانهها نقش مهمی در واقعیت سازی دارند. مردم، دنیا را از منظر رسانهها مینگرند و میفهمند. رسانهها در تعریف انسانها از خود و جامعه خود نقش مهمی دارند و تبدیل به یکی از عناصر مهم هویت سازی و هویت جویی شدهاند (سورین و همکاران، 1398). یکی از مسائل اجتماعی و فرهنگی که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و آحاد مردم را تحت تأثیر قرار داده، تربیت بدنی و ورزش است؛ چنان که عادات و رفتار ورزشی افراد جامعه، نگرش ها و باورهای آنان در مسائل آموزشی، همگانی شدن و توسعه ورزش، همگی تحت تأثیر متقابل گرایش های جامعه و رسانه ها قرار گرفته است. یکی از راه های حمایت از توسعه ورزش و این باورها و نگرش ها، رویکرد مطالب رسانههای جمعی میباشد. بر همین اساس گسترش یافتههای علمی، رشد بهداشت و فرهنگ عمومی جامعه و آگاهی روز افزون مردم از تاثیرات ورزش در تندرستی موجب روی آوردن آنان به فعالیت های بدنی و ظهور پدیدهای به نام «ورزش» شده است(کاستوا[5]، 2016). رسانه و ورزش، نقش مهمی در جامعه دارند. از میان انواع مختلف رسانههای ورزشی، تمرکز بر تلویزیون، رادیو، مطبوعات و اینترنت ضروری است، چرا که در مقایسه با سینما، کتاب و غیره در تماس آنی یا مستمر با اکثر افراد جامعه هستند (عبدوی و همکاران، 1396). از میان رسانه های گروهی، تلویزیون عامل اصلی انتخاب شده است. تلویزیون عامل و عنصر اصلی در پرکردن اوقات فراغت گزارش شده است. تلویزیون به دلیل سطح گسترده مخاطب، نقش زیادی در مقایسه با دیگر رسانههای گروهی دارد (جعفری مقدم و همکاران، 1396). در سالهای اخیر، ورزش تلویزیونی به منزله پدیده ای با تاثیر جهانی، تغییرات وسیعی در دامنه فعالیتها، فناوریها، کاربرد عمومی، درآمد و توسعه داشته است (قاسمی، 1386). برنامههای تخصصی در بحث ورزش بانوان یکی از مواردی میباشد که می تواند در بهبود ورزش بانوان اثرگذار باشد (اس لام[6]، 2016). تلویزیون، رسانه پر سیطرهای است که تاثیر بسزای آن برهیچکس پوشیده نیست. این وسیله ارتباط جمعی به عنوان معیار نهایی مطرح شده، چون تماشاچیان با بخش زیادی از محتوای آن آشنایی دارند. در میان برنامه های تلویزیونی، برخی از آموزشها بیشتر مورد استقبال بینندگان قرار میگیرد (هیومی[7]، 2019). گذشته از تاثیرات متقابل تلویزیون و ورزش بر یکدیگر، توجه به محتوا و نوع برنامه های ورزشی در بحث بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است (هاردین و همکاران[8]، 2015). درحال حاضر شبکه ورزش به عنوان یک شبکه تخصصی وظایفی در قبال جامعه دارد که یکی از مهمترین آنها، فرهنگ سازی یا آموزش در بحث ورزش بانوان است، زیرا در شبکههای دیگر خیلی کمتر به ورزش بانوان پرداخته می شود و تنها شبکه ای که میتواند در این مورد وقت بیشتری بگذارد و برنامههای تخصصی را برای افراد مخاطب ارائه نماید، شبکه ورزش میباشد (قاسمی و همکاران، 1392). شبکه ورزش، یک کانال تخصصی در بحث ورزش است که تمرکز مسئولان آن بر ساخت و تولید برنامههای متعدد ورزشی و همچنین پخش برنامههای تخصصی در ابعاد مختلف ورزش میباشد (روابط عمومی شبکه ورزش، 1395). چون ورزش به نحو موفقیت آمیزی به عنوان راهبرد جذب مخاطب از سوی تهیه کنندگان رسانههای مختلف مورد استفاده گرفته است (غفوری و همکاران، 1382) و شبکههای تخصصی ورزشی تلویزیونی نقش کلیدی در افزایش علاقه عمومی به ورزش در بین سایر شبکهها را ایجاد میکند، علاوه بر ایجاد علاقه، در بهبود وضعیت نیز میتواند اثرگذار باشد؛ چنان که می تواند نشان دهنده نقاط قوت و ضعف باشد. پرداختن به بحث ورزش در برنامه های تخصصی در حالتی صورت میگیرد که هر بار در پخش این برنامهها از وجود کارشناسان و متخصصان مجرب استفاده و به بحثهای کارشناسی و چالشی پرداخته می شود، میتوان در جهت بهبود وضعیت ورزش گام های بلندی برداشت (وولفی و همکاران[9]، 2017). بانوان بخشی از جمعیت هر جامعه را تشکیل میدهند که به دلیل محدودیتهای موجود، در رویدادها و برنامههای ورزشی حضور پیدا نمیکنند. با توجه به این موضوع، بهترین راه آگاهی بانوان از اخبار و حوادث جامعه، رسانهها هستند که با حداقل هزینه، به راحتی در اختیار آنها قرار میگیرند. پس رسانهها میتوانند با پوشش رویدادها و اخبار ورزشی، ضمن اطلاعرسانی، زمینه جذب بانوان به ورزش را فراهم کنند. رسانهها به عنوان وسایل ارتباط جمعی باید تعادل را در حوزههای مختلف ورزشی ایجاد کرده، سعی کنند تمام جنبههای هر حوزه را دقیق و بدون حاشیه و سوگیری برای بینندگان و خوانندگان خود پوشش دهند (کول و همکاران[10]، 2017). همان طور که گفته شد شبکه خبر به عنوان یک شبکه تخصصی در امر ورزش رسالت مهمی در اشاعه ورزش در بین آحاد جامعه دارد. مهمترین رسالت آن تولید برنامههای تخصصی برای رشتههای مختلف ورزشی است که در آنها به چالش های موجود در رشته ورزشی پرداخته می شود. از این رو، یکی از چالشهای موجود بحث ورزش بانوان می باشد که متاسفانه مانند ورزش آقایان توجه زیادی به آن نشده و همواره در حاشیه است. کرمی و همکاران (1398) در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی کشور با رویکرد ورزش بانوان» به این نتیجه دست یافتند که سهم بانوان از مدت زمان نمایش برنامهها 3/3 درصد و در مقابل برای آقایان 3/84 درصد میباشد و بانوان در 23 و آقایان در 44 رشته ورزشی در تلویزیون نمایش دادهشدهاند. طی اجرای این پژوهش هیچگونه مسابقه ورزشی زنده مربوط به بانوان نمایش داده نشده بود. مولفه قهرمانی با بیشترین مدت زمان نمایش، رتبه اول و مولفه همگانی- تفریحی، حرفهای و تربیتی در رتبههای بعدی قرار دارند. یکتایار و همکاران (1399) بیان کردند که برجستهسازی مقوله ورزش، مدیریت محتوای پیام (شرایط علی) و گنجاندن آموزش سواد رسانهای در محتوای رسانههای جمعی بهویژه رسانه ملی (شرایط زمینهای) منجر به توانمندسازی در مصرف رسانهای، همچنین ارتقای مهارتهای اجتماعی در مخاطبان ورزشی میشود. از طرف دیگر، بیتوجهی سیاستگذاران و درک نشدن اهمیت سواد رسانهای بهعنوان موانع فراگیری سواد رسانهای در ورزش مطرح میشوند. عصاریان (۱۳۹6) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بهره وری برنامه های صداو سیما زمانی بالا خواهد رفت که مسئولان از تخصص لازم برخوردار باشند و از نیروی انسانی متخصص استفاده شود. قاسمی (1398) بیان کرد با توجه به نتیجة عملکرد ضعیف گزارشگران پیشنهاد میشود که شبکة رادیویی ورزش برای آموزش و توانمندسازی گزارشگران ورزشی اقدام کند. رضائی (1394) دریافت که تخصص، دسترسی به منابع و آزادی عمل بر بهره وری کارکنان کل اداره و معاونت خبر سازمان صدا و سیما تاثیر گذار است. یانگ و همکاران [11](2018) در گزارش اثربخشی کارکردهای مختلف رسانه ای برای کاهش هنجارهای اجتماعی بیان کردند که در بین رسانههای کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، تلویزیون نسبت به رادیو از اختلاف معنیداری برخوردار است و نقش دانش افزایی موثرترین نقش رسانه به شمار میرود. هانی بورن (2019) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که رسانهها بر ارزشها و هنجارهای جامعه اثر مستقیم دارند، زیرا دامنه آنها تعداد بسیاری از افراد جامعه را در بر میگیرد. از این رو برنامه های رسانه باید از بهرهوری لازم برخوردار باشند. سول و همکاران (2020) نیز بیان کردند که برای بهره وری برنامه های بخش شده باید به نیازهای مخاطبان و جامعه، میزان توسعه یافتگی، امکانات و تجهیزات مدرن و میزن بودجه و منابع مالی توجه کرد.
ساخت و تولید برنامههای تخصصی درحوزه بانوان یکی از مواردی است که کمتر به آن توجه شده، در حالی که اهتمام ویژه به آن میتواند اثرات مثبتی در پیشرفت ورزش بانوان داشته باشد. برنامههای تولیدی زمانی میتواند داری بهره وری باشد که کاملا کارشناسی شده باشد و با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و متخصصین تدوین گردد. وجود یک الگوی مشخص که باتوجه به نظر کارشناسان و متخصصان تدوین و طراحی گردد میتواند بسیاری از مشکلات موجود را از بین ببرد. تولیدکنندگان برنامههای تخصصی ورزش بانوان با بهره بردن از این الگو که به جنبههای مختلف ورزش بانوان توجه کرده است، از سردرگمیهای به وجود آمده دور می شوند و می توانند برنامه هایی داری اثر بخشی مثبت در پیشرفت ورزش بانوان را بسازند لذا محقق در پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سوال است:
الگوی بهره وری برنامههای تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران چیست؟
روششناسی پژوهش
روش انجام این پژوهش، کیفی و راهبرد تحقیق در این مطالعه، تحلیل داده- بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری این پژوهش را مجموعه ای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشی، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما تشکیل می دادند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی[12]، با انتخاب هدفمند و حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر بود. همچنین در این تحقیق جمعآوری اطلاعات به شکل کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات ابتدا ادبیات و پیشینه تحقیق با استفاده از کتب، مجلات، پایاننامههای مربوط، آییننامه و اسناد مرتبط و سایتهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفت. پس از تهیه راهنمای مصاحبه، به نمونه آماری مراجعه شد و دادههای مورد نیاز با استفاده از مصاحبههای باز جمعآوری شد.
گفتنی است که به جهت جنبه نو بودن تحقیق و محدودیت احتمالی دادهها، از رویکرد مثلثسازی[13] استفاده شد. مثلثسازی به فرایند استفاده از رویکردها و منابع گوناگون جهت جمعآوری اطلاعات در تحقیق اطلاق میشود (اسکینر، ادواردز و کوربت[14]، 2014).
علاوه بر این، در پژوهش حاضر جهت سنجش روایی از معیارهای اسکینر، ادواردز و کوربت (2014) که در جدول 1 به آن اشاره شده است، استفاده شد.
جدول 1: روشهای اطمینان از روایی
روشهای اطمینان از روایی |
نحوه اجرا در این پژوهش |
درگیری طولانی مدت |
افزایش حساسیت نظری، مشارکت عملی و ارتباط با مشارکتکنندگان برای ارزیابی برداشتهای محقق |
مشاهده پایدار |
مشارکت عملی محقق و حضور در محیط مشارکت و اکتشاف جزئیات تجارب مشارکت کنندگان |
بازرسی مجدد مسیرکسب اطلاعات |
انجام بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت پیشگیری از سوگیری و اطمینان از صحت توسط محقق و یک همکار (دانشجوی دکتری) آشنا به موضوع مورد پژوهش |
چک کردن با مشارکت کنندگان |
بررسی اطلاعات به دست آمده به کمک گروه تحقیق و نظرسنجی از مصاحبه شوندگان در مورد نتایج |
مثلث سازی |
استفاده از منابع متعدد برای جمعآوری دادهها |
مقایسه مستمر |
مقایسه دادههای به دست آمده از منابع مورد بررسی با سایر منابع به صورت مستمر در تمام طول تحقیق |
برای محاسبه پایایی با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، از یک متخصص مدیریت ورزشی که در مراحل انجام پژوهش حضور داشت و از آگاهی مناسبی پیرامون این پژوهش برخوردار بود، درخواست شد تا به عنوان همکار در کدگذاری تحقیق شرکت کند. آموزشها و فنون لازم جهت کدگذاری به همکار تحقیق انتقال داده شد. سپس محققان به همراه همکار، به عنوان نمونه دو مورد از مصاحبهها را کدگذاری کردند و درصد توافق درون موضوعی با استفاده از فرمول زیر محاسبه شد:
همان گونه که در جدول 2 مشاهده میشود، تعداد کل کدهای به ثبت رسیده معادل 114کد و تعداد کل توافقات بین کدها معادل 60 میباشد. همچنین، پایایی بین کدگذاران برای مصاحبههای انجام گرفته در این پژوهش معادل 82 درصد است. لذا با توجه به این که میزان پایایی بیشتر از 60 درصد میباشد، قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرار می گیرد و میتوان گفت که میزان پایایی تحلیل مصاحبۀ کنونی مناسب است.
جدول 2: محاسبه پایایی
ردیف |
شماره مصاحبه |
تعداد کل کدها |
کدهای مورد توافق |
پایایی |
1 |
5 |
22 |
54 |
81/0 |
2 |
13 |
26 |
60 |
86/0 |
جمع |
171 |
114 |
82/0 |
کلیه تحلیلهای آماری با کمک نرمافزار Maxqda نسخه 2020 انجام گرفت. نرم افزار MAXQDA، نرم افزاری پیشرفته جهت تجزیه و تحلیل کیفی داده هاست که در حوزه های علوم اجتماعی، علوم انسانی و … کاربرد بسیار دارد. این نرم افزار برای دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و موسسات تحقیقاتی که خواهان به کارگیری روش های تحقیق کیفی، از جمله: روش نظریه زمینه ای یا داده- بنیاد (grounded theoryو روش تحلیل محتوا (content analysis) هستند، بسیار کارگشا می باشد (بهشتی،1395).
یافتههای پژوهش
در این بخش کدهای استخراج شده و مؤلفههای مربوط به هر یک از آنها آمده و در نهایت الگوی بهره وری برنامههای تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران ارائه شده است؛ به گونهای که پس از تجزیه و تجلیل صورت گرفته این امکان وجود دارد تا به سؤالات اصلی و فرعی مطوح، پاسخ داده شود.
در جدول 3، نحوه کدبندی سطح اول (اولیه) و سطح دوم (متمرکز) با عنوان درک معنای الگوی بهره وری برنامههای تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران آمده است. به موجب نتایج این جدول، با تحلیل متن مصاحبهها و پس از مفهومپردازی در مرحله کدبندی باز، 114 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 25 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شدند.
جدول 3: مفاهیم، مقولات عمده و مقوله محوری هسته استخراج شده از دادههها
نشانگر |
کد اولیه |
کدبندی محوری |
کدبندی اصلی |
|
P2,p4,p8 |
پوشش رشتههای ورزشی بانوان به صورت تخصصی |
برجسته سازی مقوله ورزش |
عوامل علی |
|
P4.p12 |
شفاف سازی در امورات ورزشی بانوان |
|||
P3.p13 |
ورزشی بودن تولیدکنندگان پیام |
|||
P3,p16 |
ایجاد سواد رسانه به صورت تخصصی برای ورزش بانوان |
|||
P3,p8,p9 |
پرداختن به چالشهای حوزه ورزش بانوان |
|||
P8,p9,p11 |
برنامهریزی به صورت تخصصی برای تولید برنامه ورزش بانوان |
مدیریت محتوا |
||
P10,p1 |
قرار دادن بخش هایی متناسب با ورزش بانوان در تولیدی برنامه ها |
|||
P2,p7,p9 |
جهتدهی برنامه ها در راستای تولید محتوای تخصصی |
|||
P13 |
دانش فهم تکنیکها و تاکتیکهای تولید محتوای تخصصی در ورزش بانوان |
|||
P5,p9 |
استفاده از برنامه سواد رسانه ای سازمان یافته و مستمر در حوزه ورزش بانوان |
|||
P7, P9 |
ارائه ارزشهای اخلاقی |
ارزشهای درون محتوا |
||
P1,P2 |
تولید محتوا براساس نیازها و خواستههای ورزش بانوان |
|||
P3,p9 |
تأکید بر شاخصهای اخلاقی |
|||
P8,p12 |
توجه به ساده سازی مفاهیم |
محتوای برنامه |
||
P10,p14 |
توجه به اعتماد سازی نسبت به برنامه های تولیدی |
|||
P2 |
توجه به ترویج تفکر علمی |
|||
P13,p14 |
به روز بودن موضوع برنامه |
|||
P1, P4 |
پرداخت عادلانه بودن حقوق و مزایا |
عوامل انگیزشی
|
عوامل زمینه ای |
|
P10, P13 |
پرداخت متناسب با مدارک و تجربه |
|||
P,7P10 |
قرار دادن امکانات رفاهی در اختیار کارکنان |
|||
P1,p16 |
تقدیر و تشکر از کارکنان در جمع دیگران |
|||
P1,p9 |
جلب رضایت کارکنان از عضویت در سازمان |
|||
P7,p16 |
فراهم کردن فرصت پیشرفت در مسیر شغلی |
|||
P4,p6,p12 |
مشارکت دادن اعضا در تصمیم گیری |
|||
P10, P24 |
استفاده از تکنیکهای نوین تولید محتوا |
به کارگیری ظرفیت های رسانه ای رسانهای |
||
P2,p9 |
به کارگیری اینفوگرافی در تولید |
|||
P2,p14 |
به کارگیری مونشین گرافی در تولید |
|||
P2,p14.p15 |
استفاده از رسانه های نوین در تولید |
|||
P7,p15 |
تولید محتوای مورد نیاز مخاطبان |
نیاز سنجی تولید محتوا |
||
P4,p9.p14 |
توجه به سلیقه مخاطبان درساخت و انتشار |
|||
P6,p8,p13 |
پاسخگویی به نیازهای مخاطب |
|||
P9 |
پاسخگویی به علایق مخاطب |
|||
P14,p15 |
مفهوم سازی مهارت های فناوری ارتباطات و اطلاعات |
تولید مستندات آموزشی مختص ورزش بانوان |
||
P3,p7,p13 |
استفاده از آموزش و دانش تخصصی مرتبط ورزش بانوان در متون آموزشی |
|||
P7,p14 |
شناسایی ضعف های آموزش مرتبط با ورزش بانوان |
|||
P4,p16 |
تألیف بسته آموزشی مرتبط با ورزش بانوان |
|||
P1,p14 |
ساده کردن |
شکل محتوا |
||
P1, P4 |
استفاده از مؤلفههای زیبایی شناختی |
|||
P10, P13 |
جذابیت های بصری محتوای |
|||
P10 |
درج هیجان در محتوای تولید |
|||
P1,p14 |
تناسب تولیدات و نیاز جامعه مخاطب |
|||
P1,p16 |
استفاده از شیوههای بهروز |
|||
P8.P12 |
مقاومت در برابر حرکت های خلاق |
نبود خلاقیت و نوآوری |
عوامل مداخله گر |
|
P4,12,P16 |
تخصیص ندادن بودجه خاص برای طرح های نوآوری |
|||
P2,P8,P16 |
عدم توجه به الگو گیری از خلاقیت و نوآوری سایر سازمان ها |
|||
P4,P7,P16 |
نبود خلاقیت در بازاریابی و تبلیغات در مورد برنامه های تولیدی |
|||
P7,P16 |
عدم تشخیص درست نیازهای مخاطبان |
عدم توجه به ذائقه مخاطبان |
||
P2,P15 |
نادیده گرفتن مخاطبان |
|||
P1,P6,P13 |
اعمال نظرات فردی و غیره کارشناسانه |
|||
P11,P14 |
توجه بیشتر به ورزش آقایان |
عدم درک اهمیت تولید برنامه در حوزه ورزش بانوان |
||
P10,P16 |
نگاه جنسیتی به ورزش بانوان |
|||
P12 |
مساوی ندانستن ورزش اقایان وبانوان |
|||
P9,P13 |
فقر فرهنگی |
|||
P2,P7,P13 |
عدم استقلال مدیران در تولید برنامه در حوزه ورزش بانوان |
عدم استقلال فردی |
||
P2,P7,P11 |
غلبه تعصبات و احساسات بر منطق |
|||
P1,P7,P10 |
وجود دیدگاه حراستی به ورزش بانوان |
|||
P2,P4,P14 |
استفاده از یک سیاست مشخص و از پیش تعیین شده در تولید برنامه ها |
|||
P1,P8 |
نبود چشمانداز |
بی توجهی سیاستگذاران |
||
P2,P11 |
نگاه نکردن به ورزش بانوان به عنوان یک فرصت |
|||
P9,P13 |
اولویت نبودن ورزش بانوان در جامعه |
|||
P10 |
نگاه ویژه دستندرکاران به بحث ورزش بانوان |
حمایت نهادی |
راهبردها |
|
P1,P9,P16 |
ایفای نقش دیدهبانی و نظارت دائمی بر توسعه ورزش بانوان |
|||
P7,P12 |
توجه صدا و سیما به ورزش بانوان به عنوان یک موضوع مهم |
|||
P16 |
تشکیل و راه اندازی تشکلهای غیردولتی در ورزش بانوان |
|||
P4,P14 |
انعطاف حقوقی در وضع قوانین رقابتی و نظارت ایجابی |
|||
P1,P12,P15 |
اختصاص ردیف بودجه ای به ورزش بانوان |
|||
P4,P9,P13 |
شروع جریانهای آموزش اجتماعی ورزش بانوان توسط کانال ورزش |
|||
P7,P16 |
حمایت از توسعه و استفاده از فناوری ها و سیستم ها به منظور قانونمند کردن این برنامه ها |
|||
P5,P13 |
اولویت دادن به ورزش بانوان در کانال ورزش |
|||
P7, P14, P15 |
داشتن نگاه منتقدانه |
تفکر انتقادی |
||
P3,P7 |
اتخاذ موضع نقادانه |
|||
P3, P12 |
تجزیه و تحلیل ارتباط از منظر انتقادی |
|||
P2, P4, P12 |
ارزیابی انتقادی برنامه های تولیدی در این حوزه |
|||
P7, P9, P11, P14 |
درک نیاز ورزش بانوان در جامعه |
نیازسنجی |
||
P3, P4 |
مخاطب سنجی توسط مدیران کانال ورزش |
|||
P1,P10 |
توجه به اعتقادات و ارزشها بانوان |
|||
P8, P7 |
شناخت ویژگیهای حوزه ورزش بانوان |
|||
P1 |
توجه به احساسات و عواطف بانوان |
|||
P8,P16 |
شناخت سلیقه مختلف در تولید برنامه ها |
|||
P4, P11 |
آموزش رابطه قدرت، سیاست و ورزش برای تهیه کنندگان این حوزه |
آموزش |
||
P8,P3 |
آموزش صحیح |
|||
P3,P10 |
آموزش مدیران کانال ورزش در این حوزه |
|||
P2,P10 |
آموزش مبتنی بر هدف |
|||
P8,P9 |
شایسته سالاری در احراز پست |
عوامل سازمانی |
||
P1,P3,P14 |
عملکرد مطلوب سیستم های نظارتی و کنترلی بر کیفیت کار |
|||
P7 |
کیفیت مناسب شرایط فیزیکی محیط کار |
|||
P10,P15 |
تناسب بین مزایای شغلی با عملکرد |
|||
P3,P9 |
توجه به ظرفیت و توان سازمانی |
|||
P2,P9 |
مدیریت سرمایه های انسانی |
توجه به ظرفیت و توان سازمانی |
||
P8,P15 |
مدیریت بودجه و منابع مالی |
|||
P6,P11 |
مدیریت فرآیندهای اطلاعاتی و حفاظتی |
|||
P5,P9 |
توجه به تجهیزات و منابع مادی |
|||
P1, 24, P5, P3 |
افزایش آگاهی نسبت به ورزش بانوان |
توانمندسازی در ساخت برنامه های مختص حوزه ورزش بانوان |
پیامدها |
|
P14 |
افزایش متخصصان تولید برنامه در حوزه ورزش بانوان |
|||
P7,P16 |
آگاهی بیش تر نسبت به انتخاب های خود |
|||
P1,P15 |
عدم اطمینان زودهنگام به هر خبر |
|||
P9,P11 |
آشنایی نسبی در مورد نحوه تولید محتوای رسانه ای |
|||
P3,P9,P14 |
تبدیل رابطه انفعالی به یک رابطه فعال |
|||
P1, P3 |
حمایت بیشتر بانوان از برنامه های تولیدی |
تغییر دیدگاه جامعه نسبت به ورزش بانوان |
||
P3,P14 |
ترغیب و تشویق بانوان به مشارکت ورزشی |
|||
P1, P3 |
تحکیم جایگاه بانوان در جامعه ورزشی |
|||
P5,P12 |
ترویج بیشتر ورزش در بین بانوان |
توسعه ورزش بانوان |
||
P9,P10 |
توسعه آگاهی ها و دانش مورد نیاز برای پیشرفت ورزش بانوان |
|||
P2,P7 |
کمک به ارتقای سطح فرهنگ جامعه در مورد ورزش بانوان |
|||
P1,P6 |
توجه بیشتر مسئولان به ورزش بانوان |
|||
P9,P12 |
کمک به برآورده شدن نیازهای ورزش بانوان |
|||
P4,P10 |
افزایش نشاط اجتماعی |
پیامدهای اجتماعی |
||
P10,P13 |
کاهش تبعیض جنسیتی |
|||
P14,P16 |
افزایش سلامت جامعه |
|||
P3,P8,P12 |
ارتقای سلامت روانی بانوان |
|||
P1,P15 |
بالا رفتن میزان رضایت در نظرسنجی های مردمی |
ارتقا سطح کیفیت کانال ورزش |
||
P9,P10 |
ارتقای سطح کیفیت کانال ورزش در بین سایر کانال ها |
|||
P13,P14,P16 |
تخصیص اعتبارات بیشتر به کانال ورزش از سوی مسئولان |
|||
مرحله دوم کدبندی دادهها به «کدبندی محوری» موسوم است. در این مرحله، مقولهها به صورت یک شبکه با هم در ارتباط قرار میگیرند. همچنین این مرحله مشتمل بر ترسیم یک نمودار است که «الگوی کدگذاری» نامیده میشود. الگوی کدگذاری، روابط میان شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینهای و مداخلهگر و پیامدها را نمایان میکند (کریوگر و نیومن، 2006). این فرایند در نمودار 1 نمایان شده است:
شکل 3: مدل نهایی الگوی بهره وری برنامه های تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران
بحث و نتیجه گیری
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی بهره وری برنامه های تخصصی ورزش بانوان در کانال ورزش ایران با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. به منظور ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافتههای برخاسته از دادههای کدگذاری شده، از رویکرد نظاممند نظریه داده- بنیاد که توسط اشتراوس و کوربین (1998) ارائه شده، استفاده گردید. مدل نظاممند از لایههای تفکیک شدهای حاصل شده که براساس قرار گرفتن این لایهها در کنار هم، مدل نهایی تحقیق ارائه میشود. در ادامه این لایهها به تفکیک کدهای حاصل شده بررسی و تحلیل میگردد. منظور از شرایط علی، مقولههایی مربوط به شرایطی است که بر مقوله محوری که همان سواد رسانهای ورزشی در بین مخاطبان این حوزه است، تأثیر میگذارد (داناییفرد و امامی، 1386: 26). در حوزه ارتباطات، تاکنون نظریات متعددی مطرح شدهاند که برخی از آنها در سایر رشتههای علوم انسانی همانند جامعهشناسی و علوم رفتاری نیز به گونهای وجود دارند؛ نظریاتی همچون: نظریه تزریقی، استفاده و رضامندی، نظریه استحکام، نظریه برجسته سازی، نظریه وابستگی و غیره که دستاندرکاران حوزه مربوطه باید از آنها آگاهی داشته باشند و کاربردشان را در ارتباطات بدانند. «نظریه برجستهسازی» بیان میکند که رسانههای جمعی در ایجاد اولویتهای فکری و تعیین موضوعات مهم و مورد بحث عامه مخاطبان، نقش اساسی ایفا میکنند (ورنر و جیمز، 1397). این نظریه پیشبینی میکند که اگر موضوعی از نظر زمان و مکان در رسانهها برجسته شود، میتواند مخاطبان را به این اندیشه وادارد که موضوع مذکور مهم است. سخن معروف برنارد کوهن که میگوید: «رسانهها نمیتوانند به ما بگویند که چگونه فکر کنیم، اما میتوانند بگویند درباره چه چیزی فکر کنیم»، مبین این نظریه است (ورنر و جیمز، 1397). در این تحقیق، برجستهسازی تجمیعی از کدهای پوشش رشتههای ورزشی به صورت تخصصی، شفاف سازی در امورات ورزشی، ورزشی بودن تولیدکنندگان پیام، ایجاد برنامه های تخصصی و کاربردی در حوزه ورزش بانوان است. درباره قابلیتهای ارتباطی حوزه تولید و بهرهوری برنامه های تخصصی ورزش بانوان باید گفت که اگرچه تمامی تعاریف از بهرهوری برنامه ها شامل نیاز به خلق و تولید متون نمادین نیست، اما این بحث وجود دارد که اگر دست اندرکاران رسانه تجربه مستقیمی از تولید محتوا داشته باشند، به فهم عمیقتری از قواعد و ارزشهای تولید حرفهای اطلاعات میرسند (لیونگستنون[15]، 2004). این یافته با نتایج مطالعه رجبی (1392) همخوان است، با این تفاوت که در مطالعه مذبور در طراحی گویهها از نظریههای روابط عمومی بهرهگرفته شده است. در این تحقیق مدیریت محتوا پنج مورد را در برمیگیرد: 1- برنامهریزی، 2- قرار دادن بخش هایی متناسب با نوع رسانه، 3- جهتدهی رسانهها در راستای سیستم نمایش آموزشی، 4- دانش فهم تکنیکها و تاکتیکهای تولید پیام و 5- استفاده از برنامه سواد رسانه ای سازمان یافته و مستمر. در همه برنامه های تولیدی که با رویکرد بهره وری تهیه می گردند، ارزشها چارچوببندی میشوند. لذا ما باید نسبت به چیستی این ارزشها حساس باشیم. برای نمونه، حتی روزنامه نگارانی که خود را بسیار بی طرف و واقع گرا نشان میدهند، تصویری گزینشی و سوگیرانه از جهان ارائه میکنند. بسیاری از رویدادها و اشخاص هرگز زیر پوشش خبری آنان نیست- مانند ورزش بانوان- و این سوگیری نشان می دهد که چه چیزی در چارچوب فرهنگ آنان، مهم است. به موجب تحلیل مصاحبههای انجام شده و ادبیات تحقیق نگاشته شده در این زمینه ارزشهای درون محتوا از طریق بیان قابل فهم و ملموس پیام، اطلاع رسانی درست، آگاهی بخشی درست، رعایت اصول حرفهای تولید، عدم سوگیری، ارائه ارزشهای اخلاقی، تولید محتوا براساس نیازها و خواستههای مخاطبان و تأکید بر شاخصهای اخلاقی نمود پیدا میکند. این یافته با نتایج مطالعات هانری[16] (2005) همخوان است.
منظور از شرایط زمینهای، شرایط خاصی است که بر راهبردها تأثیر میگذارد (داناییفرد و امامی، 1386: 26). محتوای رسانهها به صورت شکل محتوا و ارزشهای درون محتوا مطرح میشود (پاتر[17]، 2015: 102). آنچه در اینجا مد نظر است، شکل محتواست که با کدهای ساده کردن، استفاده از مؤلفههای زیبایی شناختی، جذابیت های بصری محتوای رسانه، درج هیجان در محتوای رسانه، تناسب تولیدات و نیاز جامعه و استفاده از شیوههای بهروز تعریف شده در مورد ورزش بانوان مشخص می گردد. به نظر میرسد مخاطبان برای اینکه پایه ای محکم برای تولید برنامه های کاربردی در مورد ورزش بانوان پی بریزند، به پنج حوزه اطلاعاتی نیازمندند: محتوای رسانه، صنایع رسانه ای، تأثیرات رسانه ها، شناخت جهان واقعی و خویشتن. این اطلاعات در اختیار مرکز تصمیم گیری شخصی خواهند بود و گزینه های بیشتری را برای رویارویی و معناسازی از پیام ها در اختیار مخاطبان قرار می دهند. هر چه مردم بیشتر درباره چارچوب محتوای رسانه ها، نمونه های قابل تعمیم بازیگران، رویدادها و ارزش ها بدانند، جایگاه محتوای سرگرم کننده رسانه ها را بهتر خواهند شناخت و بهتر خود را از محتوای نادرست رسانه ها در امان نگه می دارند. کلنر[18] (2005) معتقد است محتوا به شدت نمادین و در نتیجه نیازمند دیدگاههای نظری برای درک معانی اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و گاهی فلسفی چندبعدی در بستر فرهنگی است. مردم معمولا اطلاعات کمی درباره به کارگیری ظرفیتهای رسانهای دارند. آنان ممکن است نام برنامه های مختلف کانال ورزش را بدانند، اما درباره اینکه کدام برنامه مختص به ورزش بانوان است، آگاهی کاملی ندارند. هرچه شناخت مردم از برنامه های ورزشی در مورد بانوان بیشتر باشد، بهتر میفهمند که چرا رسانهها تصمیمهای خاصی می گیرند و محتوای خاصی را تولید میکنند. پاتر (2015) معتقد است مردم باید بدانند خاستگاه رسانهها کجاست و چگونه رشد میکنند. این شناخت به آنان کمک میکند تا جایگاه نیروهای تاثیرگذار بر تصمیم گیری بازاریابی و محتوای آنها را بشناسند. همچنین به آنها کمک میکند تا ماهیت کنونی و آینده ساخت برنامه های تلویزیونی در مورد ورزش بانوان و بهرهگیری از این برنامه ها را بهتر بشناسند.
منظور از شرایط مداخلهگر، شرایطی است که بر راهبردها تأثیر میگذارد (داناییفرد و امامی، 1386: 26). بر مبنای تحلیل مصاحبههای انجام شده در این تحقیق، بیتوجهی سیاستگذاران در قالب نبود چشمانداز، نگاه نکردن به رسانه به عنوان یک فرصت و اولویت نبودن برنامه های تولیدی در مورد ورزش بانوان در جامعه نمود پیدا میکند. این یافته با نتایج مطالعه تسلیمی و آقامحمدی (1394) تاحدودی همخوانی دارد. این تحقیق که با رویکرد ارائه مدل انجام شده است، مشخص می کند که مدل پیشنهادی سیاست گذاری کانال ورزش با رویکرد ارتقای برنامه های ورزشی بانوان، یک مدل تلفیقی است که پایة آن مدل سیستمی تشخیص داده شده است. طبق این مدل، پس از سنجش بهره وری و درک ضرورت، آموزش ساخت برنامه ورزشی رسانه ای در مخاطبان، با توجه به مقتضیات زمانی و دوره ای و همچنین محیط رسانه ای و دیگر عوامل مؤثر در خط مشی گذاری آغاز می شود. با این حال در این تحقیق ضمن مهم شمردن این مهم مشخص گردید که سیاستگذاران عرصه رسانه به این مسئله چندان توجهی ندارند. به نظر میرسد یکی از راههایی که رسانهها با استفاده از آن میتوانند ارتباط قوی با مخاطبان خود برقرار سازند، بحث توجه به ذائقه و خواست مخاطبان است. به موجب این مقوله، تولیدکنندگان برنامههای رسانهای و به طور خاص رسانههای ورزشی باید محصولاتی را تولید کنند که مورد نیاز و خواست مخاطبان است. با این حال مصاحبه با صاحبنظران نشان داد که در صدا و سیما به بانوان به عنوان بخشی از جامعه، کمتر توجه میشود و ارتباط رسانه با مردم بیشتر یک جهته است تا اینکه به صورت تعاملی تعریف شده باشد. براساس دیدگاه صاحبنظران این تحقیق، این مسئله زمانی پدیدار میشود که نیازهای مخاطبان را به درستی تشخیص ندهیم و مخاطبان زن را همواره نادیده بگیریم. بر مبنای بررسی پاتر (2018) مشکلی که به جهت افزایش روند استفاده از رسانههای جمعی بروز یافته است، عدم استقلال فردی افراد میباشد. مسئولان به جای خود ارزیابی، اجازه میدهند تا دیگران آنان را مورد ارزیابی قرار دهند. مسئله دیگر در بحث استقلال این است که در ساختن برنامههای ورزشی مختص بانوان باید استقلال کاری وجود داشته باشد و از توجه به مباحث عقیدتی کتار باشد، چرا که همواره این مسئله در ساخت برنامه های بانوان به عنوان یک عامل بازدارند وجود داشته است. در زمینه موارد مداخله گر شناسایی شده می توان به پژوهش قاسمی (1398) اشاره کرد که به نتایج مشابهی دست یازیده است.
منظور از راهبردها، کنشها یا برهمکنشهای خاصی است که از پدیده محوری منتج میشود (داناییفرد و امامی، 1386:. 26). راهبردهای شناسایی شده با یافته های سول و همکاران (2020) در یک راستا قرار دارد. ساخت برنامه ها در کانال های صدا و سیما بر اصل مسئولیت استوار است؛ بدین معنی که مسئولیت اصلی و آغازین افزایش تولیدات و تعهدات به رسانه بر عهده خود فرد است (پاتر، 2015: 89). حمایت نهادی در این تحقیق، تجمیعی از کدهای نگاه ویژه دست اندرکاران به بحث بهره وری برنامه های مرتبط با ورزش بانوان است. ایفای نقش دیدهبانی و نظارت دائمی بر توسعه برنامه ها، توجه دولت به برنامه های ورزشی بانوان و بهره وری مناسب این برنامه ها به عنوان یک موضوع مهم، استفاده از ظرفیت خانوادهها در امر آموزش، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در امر آموزش، تشکیل و راهاندازهای تشکلهای غیردولتی مانند سازمان های مردم نهاد، انعطاف حقوقی در وضع قوانین رقابتی و نظارت ایجابی، اختصاص ردیف بودجه ای به آموزش و تولید، شروع جریانهای آموزش اجتماعی توسط رسانههای جامعه- محور، حمایت از توسعه و استفاده ازفناوری ها و سیستم ها به منظور قانونمند کردن این برنامه ها و اولویت دادن به برنامه های تولیدی در مورد ورزش بانوان است. تفکر انتقادی یکی دیگر از موارد شناسایی شده در مبحث راهبردها بود. از طریق رشد بدنه تفکر انتقادی میتوان میزان درستی تفسیر خود را از دانش کسب شده تعیین نمود و اگر لازم شد پرسش اولیه خود را مورد بازنگری قرار داد. در این حالت است که تولید کنندگان برنامه های ورزشی مختص بانوان می توانند از انتقادات بهره لازم را بگیرند و برنامه هایی را با بهره وری لازم تولید نمایند. منظور از نیازسنجی این است که بر نیازهای مخاطبان در همه سطوح تمرکز شود. در ادبیات تحقیق به این مسئله اشاره شده است که توانایی در تشخیص نیاز مخاطبان، نخستین مهارت در راستای ارتقای بهره وری از برنامه های تولیدی میباشد، چرا که در فرآیند آموزش و تولید برنامه ابتدا باید نیازهای افراد را شناخت. نیازسنجی در این تحقیق، تجمیعی از کدهای درک نیاز جامعه مخاطبان، مخاطب سنجی توسط مدیران رسانه، توجه به اعتقادات و ارزشها مخاطبان، شناخت ویژگیهای مخاطبان، توجه به احساسات و عواطف مخاطبان و شناخت سلیقه مخاطبان است.
منظور از پیامدها، خروجی حاصل از استخدام راهبردهاست (داناییفرد و امامی، 1386: 26) و به توانایی ادراک و دریافت ارزشهای نهفته در پیامها اشاره دارد. نتایج به دست آمده در این قسمت با نتایج یکتایار و همکاران (1399) و هانی بورن (2019) همسو بودند. توانمندسازی در مصرف و تولید رسانهای زیرمجموعه وجوه سواد و ارتقای رسانهای قرار میگیرد. بر مبنای این اصل، بهره وری یک موضوع چند وجهی است که قدرت درک مخاطبان از نحوه کارکرد رسانهها و شیوه های معنی سازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. ارتقای آگاهی نسب به رژیم مصرف رسانهای یا به عبارت بهتر، تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای گوناگون و در یک کلام، همان محتوای رسانهها یکی از این وجوه است. آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقادی، وجه دیگر و تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانهها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست، وجه آخر میباشد. در این تحقیق توانمندسازی در مصرف رسانهای، تجمیعی از کدهای افزایش آگاهی نسبت به رژیم رسانهای، تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانهای از منابع رسانهای، آگاهی بیش تر نسبت به انتخاب های خود، عدم اطمینان زودهنگام به هر خبر، آشنایی نسبی در مورد نحوه تولید محتوای رسانه ای و تبدیل رابطه انفعالی به یک رابطه فعال است. از مهم ترین پیامدهای حاصله می توان به تحکیم جایگاه بانوان اشاره کرد. تولید برنامه مناسب و بهره گرفتن از این برنامه می تواند ورزش بانوان را ارتقا دهد و همچنین به عنوان یک پایگاه تولید داده می توان در جهت پیشرفت ورزش بانوان از آن استفاده کرد. این عوامل در نهایت موجب توسعه ورزش بانوان در جامعه خواهد شد. اگر توسعه در ورزش بانوان حاصل نشود، کلیه مواردی که صورت گرفته فاقد بهره وری است و نتیجه قابل انتظار حاصل نمی شود. از این رو، باید به گونه ای در این مسیر قدم برداشت که در نهایت به توسعه ورزش بانوان منجر شود.
گفتنی است که پیامدهای اجتماعی نیز از موارد قابل توجه مصاحبه شوندگان بود. ازآن میان می توان به بحث کاهش تبعیض جنسیتی اشاره کرد که بهره وری برنامه های ساختی منجر به پیشرفت ورزش بانوان می شود و این پیشرفت نیز می تواند یکی از دلایل کاهش تبعیض های جنسیتی در جامعه باشد و توجه به بانوان و ورزش آنها بیشتر شود.
از میان محدودیت های پیش روی تحقیق حاضر می توان به جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شامل صاحبنظران و اصحاب رسانه ورزشی- چنان که امکان تعمیم نظرات آنها به کل صاحبنظران حوزه رسانه وجود ندارد- و عدم تمایل برخی از نمونههای لحاظ شده جهت شرکت در تحقیق اشاره کرد.
در پایان پیشنهاد می شود برای بهره وری بهتر برنامه های ورزشی مخصوص بانوان، از سیاست های شایسته سالاری در احراز مقام های مختلف بهره گیری شود تا بهترین افراد در پست های اجرایی قرار گیرند. همچنین برای بهره وری بیشتر برنامه های ورزش بانوان، از فناوری ها و سیستم ها به منظور قانونمند کردن و توسعه این برنامه ها استفاده شود. همچنین در حوزه سیاستگذاری برنامههای ورزشی بانوان در رسانه، متخصصان علوم انسانی باید اعتماد مسئولان را جلب نمایند و مسئولان هم از متخصصان و نخبگان صاحبنظر در این عرصه استفاده کنند.
منابع
- اسمعیل پونکی، الهام؛ اسمعیلی گیوی، محمد رضا و فهیمنیا، فاطمه. (1395). «بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش شناسی». پژوهش پردازش و مدیریت اطلاعات. شماره 32، دوره 2، صص 581-604.
- بهشتی، صمد. (1395). تحلیل داده های کیفی با نرم افزارMaxqda. چاپ سوم، تهران: انتشارات متفرقه
- تقیزاده، عباس. (1391). «مشخصات نویسندگان مقاله ارتقای سواد رسانه ای زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی». نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید. کد COI مقاله: NOPADID01_030.
- جعفری مقدم، حسن؛ رمضانی، امیر و آقاجانی، حامد. (1396). «بررسی میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان». فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی. سال دوم، شماره 2، پیاپی 6، صص 17-34.
- دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل. (1398). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات اشراقی و صفار
- دروین، برندا. (1378). بازنگری در ارتباطات؛ مسائل مربوط به نگارهها. محمود صدری. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها
- رجبی، مجید. (1392). «سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومی های وزارتخانهها و سازمان های دولتی کشور و عوامل مرتبط با آن». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات گرایش تحقیق. دانشکده ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- رضائی، محمدعلی. (1394). «بررسی عوامل موثر در افزایش بهره وری کارکنان اداره کل اداری و مالی معاونت خبر سازمان صدا و سیما». دومین کنفرانس بین المللی ابزار و تکنیک های مدیریت، تهران.
- سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1397). نظریههای ارتباطات. علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
- شکرخواه، یونس. (1388). «سواد رسانه ای؛ یک مقاله عقیده ای». رسانه. شماره 68.
- عبدوی، فاطمه و فخری، فرناز. (1396). «نقش رسانه در توسعه فرهنگ ورزش در اوقات فراغت زنان». فصلنامه پژوهش های ارتباطی. سال هجدهم، شماره4، صص 31-50.
- غفوری، فرزاد؛ رحمان سرشت، حسین؛ کوزه چیان، هاشم و احسانی، محمد. (1392). «مطالعه و نگرش متخصصان تربیت بدنی به نش رسامه های جمعی (رادیو و تلویزیون و نشریات) در گرایش مردم به ورزش قهرمانی و همگانی». نشریه حرکت. 16، صص 57-78.
- قاسمی، حمید. (1386). «بررسی نقش رسانه های گروهی در توسعه ورزش کشور». رساله دکترا. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
- قاسمی، حمید؛ مظفری، امیراحمد و امیرتاش، محمدعلی. (1392). «توسعه ورزش از طریق تلویزیون در ایران». پژوهش در علوم ورزشی. 17، صص 131-148.
- قاسمی، طهمورث. (1388). «سواد رسانه ای؛ رویکردی جدید به نظارت». رسانه، شماره 68.
- محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش 1 و 2 مراحل و رویههای علمی در روششناسی کیفی. تهران: انتشارات جامعهشناسان
- یکتایار، مظفر؛ نظرویسی، حامد و قاسمی، حمید. (1399). «طراحی الگوی سواد رسانهای در ورزش». پژوهشهای ارتباطی. 27(102)، صص 121-149.
doi: 10.22082/cr.2020.122396.2009
- میرزاصفی، اعظم؛ رجاییپور، سعید و جمشیدیان، عبدالرسول. (1390). «رابطة بین سواد اطلاعاتی و قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان». کتابداری و اطلاع رسانی، دوره 14، شماره 1، صص 1-21.
- Aslam, M. (2016). “Sport TV Channel Preferences in Lahore, Pakistan”. European Journal of Scientific Research, 24 (2), Pp. 253-262
- Carr, H. A. (2016). “Purpose-driven media literacy: An analysis of the costs and benefits of developing and applying media literacy in daily life”. The University of New Mexico.
- Coll, C. V., Domingues, M. R., Gonçalves, H., & Bertoldi, A. D. (2020). “Perceived barriers to leisure-time physical activity during pregnancy: A literature review of quantitative and qualitative evidence”. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(1), 17-25.
- Commission of the European communities. (2007). A European approach to media literacy in the digital environment, Brussels, annex B framework media literacy study.
- Hardin, M.& zhong, B. (2015). “Sports reporter’s Attitudes about Ethics vary based on beat”. Newspaper research Journal, vil.31, No.2
- Henry, T. M. (2005). “Media Influences Explored: What High School Students Say about the Power of Newspapers, Television and Magazines”. Doctoral dissertation.
- Home, J. (2019). “Sport and the mass media in Japan”. Sociology of sport journal, 22 (4), Pp. 415 -432.
- Kostova, T. (2016). “Adoption of an organizational Practice by subsidiaries of Multinational Corporations: Institutional and Relation Effects”. Aca Manage J, Vol. 45, pp 215-233.
- Kreuger, L., & Neuman, W. L. (2006). “Social work research methods: qualitative and quantitative approaches: with Research Navigator”. Pearson/Allyn and Bacon.
- Livingstone, S. (2004). “What is media literacy?” Intermedia, 32 (3), 18-20.
- Mihailidis, P. (2008). “Beyond cynicism: How media literacy can make students more engaged citizens”. Doctoral dissertation.
- Potter, W. J. (2015). Introduction to media literacy. Sage Publications.
- Potter, W. J. (2018). Media literacy. Sage Publications.
- Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge.
- Wolfe Rosita, Tony Meenaghan, Paul Sullivan, O. (2017). “The sport network: insight into the shifting balance of power”. Journal of Business Research, vol. 55, pp:611-622.
- Wood, E. (2009). “Media literacy education: Evaluating media literacy educationin Colorado schools”. Doctoral dissertation, University of Denver.