نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، تهران، ایران
2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران
4 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات ، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ایران، کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کارشناسان و افراد خبره در حوزه کسب و کار الکترونیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند. روش نمونه گیری بصورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافتههای اکتشافی کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی به عنوان پدیده محوری بود.. بر اساس بررسی به عمل آمده کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی سازهای چند بخشی است که متاثر از مجموعهای از عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، خصوصیات و قابلیتها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی به این مهارت مجهز نشوند، موفّق نخواهند شد. بنابراین یکپارچگی فرایندها، توسعه زیرساخت ارتباطات و فناوری، حمایتها و فراهم سازی بسترهای لازم توسط دولت، آموزش شهروندان، استفاده کسب و کار الکترونیک از فناوری، هماهنگی و تعاملپذیری با مشتریان و ذینفعان و گسترش فرهنگ بکارگیری کسب و کار الکترونیکی در عرصه گردشگری ورزشی میتوانند در تدوین و توسعه کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی کمک کننده باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification an Model of e-Business in Iranian Sport Tourism
نویسندگان [English]
- LACHIN Noorallahi 1
- Abolfazl Farahani 2
- Alimohammad Safania 3
- reza nikbakhsh 4
1 Ph. D. Student of Sport Management, Teharn North Branch, Islamic Azad University, ‎Tehran, Iran
2 Professor, of Sport Management, payame Noor University, Tehran, Iran
3 Professor of Sport Management, Islamic Azad University of Science and Research Branch, Department of Physical Education, Tehran
4 Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Science and ‎Research ‎Branch, Islamic Azad ‎University, Tehran, Iran‎
چکیده [English]
This study aimed to investigate Identification and Model of e-Business in Iranian Sport Tourism. the research method was derived from grounded theory for explaining and analyzing findings from exploratory interviews. The study population was the Professors, top startup managers in the field of tourism and managers of Iran sports tourism association, touring & automobile club of the Iran, IFTGA, and electronic business expert’s ministry of cultural heritage, handicrafts and tourism. The sampling method was a combination of purposeful sampling and snowball. The research tool included an open source interview. In the data analysis phase, the content analysis and counts of the themes were employed in open, axial and selective coding stages. Referring to the literature and exploration, e-Business in Iranian sport tourism as a pivotal phenomenon. Results showed that e-Business in Iranian sport tourism is multi-faceted conception that has a set of context conditions, intervening conditions, features, and capabilities, causal conditions, strategies and consequences and in today's world, if E-business sports tourism will not succeed if they are not equipped with this skill. Therefore unified process, development Information communication technology infrastructure, support and provision of necessary grounds by the government, educating citizens, e-business use of technology, coordination and interaction with customers and stakeholders and the development of culture, the use of e-business in the field of sports tourism, they can help in the development and codification of e-business and sports tourism
کلیدواژهها [English]
- Sport Tourism&lrm؛ e-Business &lrm؛
- &rlm؛ Iranian &lrm؛ &rlm؛ .&rlm؛ &lrm؛ Grounded Theory