Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Physical Education an sports scinses , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran

2 Department of Physical Education as sports scinses , Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran

3 Department of Physical Education, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargazs, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Physical Education, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

Abstract

The research is to develop a model for cultural diplomacy in professional sports in Iran. This study was a mixed method and an exploratory mixed research design. The statistical population of the qualitative section included selected professors familiar with cultural diplomacy and sports diplomacy and some selected sports managers of the country who were selected purposefully (14 people). The statistical population in the quantitative part included the statistical population of the qualitative part and the managers of sports and youth departments of the country's provinces, the heads of sports federations, considering the frequency of the statistical population, the sample size and the probability of sampling error were considered to be 92 people. The data collection tool in this research was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire extracted from the qualitative section. In order to analyze the data of the present research, coding was used in the qualitative part and structural equation method was used in the quantitative part. In the qualitative part of the research, it was determined that the categories were defined in the form of 17 categories and 80 conceptual codes, and in the heart of the 6 dimensions of the paradigm model in the form of causal factors (3 categories), the main category: cultural diplomacy in sports (3 categories), strategies (3 categories), background conditions (2 categories), intervening conditions (3 categories) and consequences (3 categories) were placed. In the quantitative part, it was also determined that all 6 main components of the research had a good fit and the relationships between the variables were significant (T value greater than 1.96). Senior managers of a country can use the capacities of sports and culture by using the existing infrastructure and avoiding economic, political and law and policy interfering factors and by adopting strategies in the field of media, sports events and and transnational sports to achieve positive results in the field of sports, economy and culture.

Keywords

ارائه مدل توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه ­ای ایران

1. ابراهیم کریمی[1]

2. اکرم اصفهانی ­نیا[2]

3. مجتبی احمدی[3]

4. ناصر بای[4]

10.22034/ssys.2023.2080.2483

تاریخ دریافت مقاله: 16/8/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:4/4/1402

 

 مقدمه

دیپلماسی یکی از ضروریات جهان امروزی می‌باشد (ولیکایا[5]، 2020). استفاده از دیپلماسی به‌عنوان یکی از ابزارهای اجرایی دولت­ها همواره مورد توجه بوده است (مانور[6]، 2019). دیپلماسی در روزگار ما نیازمند چشم‌انداز و دیدگاهی است که بر پایه آن‌ها بیش از هر چیز باید ارتباط میان ویژگی هر دوره با نیاز انسان به مفاهیمی همچون صلح، انسان‌دوستی، امنیت جهانی، آزادی، دموکراسی و تعامل دولت‌ها با یکدیگر موردنظر قرار گیرد. به ­همین دلیل دیپلماسی یکی از ابزارهایی است که در این امر می‌تواند راهگشا باشد و فضایی ایجاد نماید تا هر کشوری بسته به سهم و بزرگی خود، جایگاه مناسبی را در تأمین منافع انسان‌ها به­ دست آورد. بدیهی است که دیپلماسی همراه با دگرگونی‌های گوناگون، شکل عوض می‌کند و متناسب با اندیشه و فکر هر عصر می‌تواند برای ایجاد ارتباطی درست، منطقی و مبتنی بر اصول و مفاهیم انسان دوستانه بین کشورها به بیانی دیگر برای زندگی صلح‌آمیز انسان‌ها در کنار هم مورد استفاده قرار گیرد. در روابط بین‌الملل معاصر، ورزش یکی از حوزه‌های موضوعی رایج و گسترده بوده است. از اواخر قرن نوزدهم میلادی، دو روند همزمان با افزایش روزافزون تعاملات بین‌المللی و بین‌المللی شدن ورزش در جریان بوده‌اند. به‌رغم توجه امروزی دانش روابط بین‌الملل به بسیاری از حوزه‌هایی که پیش‌تر در این دانش چندان اهمیتی به آن‌ها داده نمی‌شد. در عصر کنونی ابعاد سیاسی و فرهنگی ورزش به‌صورت گسترده‌ای به رسمیت شناخته‌شده‌اند و ورزش بین‌المللی جزئی جدایی‌ناپذیر از پویش‌های روابط میان ملت‌ها شده است. این تحول در ماهیت ورزش و توسعه‌ دامنه‌ جغرافیایی آن بخشی از تحولاتی است که طی قرن گذشته در حوزه‌ روابط بین‌الملل اتفاق افتاده است. اهمیت یافتن سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در سیاست‌گذاری‌ها، تأثیر شگرف جنبش‌های فراملی بر حاکمیت و تغییر روابط میان هویت و مکان بخشی دیگر از تحولات در محیط بین‌الملل هستند (امیرفضلی، 2016). اگر دیپلماسی فرهنگی را امر متوجه فهم متقابل و تبادلات فرهنگی را محصول روابط اجتماعی میان ملت‌ها تعریف کنیم، فوتبال گونه‌ای از این نوع ورزش خواهد بود. همان‌طور که «بان- کیمون دبیر کل سابق سازمان ملل متحد گفته است: «ورزش زبانی است که هر یک از ما می‌تواند بدان سخن بگوید.» فوتبال این زبان مشترک، گفت‌وگو میان افراد و ملت‌ها را تسهیل می‌کند و حتی گاهی تفاوت‌های سنتی و فرهنگی میان آنان را کمرنگ می‌سازد. با توجه به محیط به‌شدت رقابتی که اغلب در میادین ورزشی با آن مواجه هستیم، این امر دستاوردی بزرگ است. تبادل ایده‌ها در درون نهادهای جهانی در خلال رخدادهای عمده‌ ورزشی نظیر المپیک و جام جهانی فوتبال، فهم متقابل میان افراد و ملت‌ها را افزایش می‌دهد، هرچند دهه‌ گذشته شاهد برخی درگیری‌ها بین ملت‌ها در بعضی رویدادها مانند جام ملت‌های اروپا بوده است. به‌عنوان مثال، در رقابت‌های سال 2000 میلادی، این درگیری میان بلژیکی‌ها و هلندی‌ها مشاهده شد. جام ملت‌های اروپا در سال 2008 میلادی نیز شاهد خصومت مشابهی میان سوئیسی‌ها و اتریشی‌ها بود. با ‌ وجود این، آن‌ها به‌رغم این اختلاف‌نظر همچنان خواهان گفت‌وگوی دوجانبه هستند (اژدری و همکاران، 2018).

 از سویی، هرچند ورزش فوتبال به‌تنهایی نمی‌تواند همه‌ تعارضات بین‌المللی و داخلی را حل‌وفصل نماید، اما قادر است به‌عنوان محرکی قوی، مردم، سیاستمداران و نمایندگان را به­سمت راه‌حل‌های صلح‌آمیز و یا حداقل بهبود وضعیت موجود سوق دهد. نمونه‌هایی که پیش‌تر راجع به آن‌ها سخن گفتیم نویدبخش پیشرفت‌های‌ خوش‌بینانه در آینده و علامتی مثبت برای نسل آینده‌ ورزشکاران، طرفداران ورزش و رهبران هستند (بخشی، گودرزی، سجادی و جلالی فراهانی، 2019). دراین راستا، نظریه‌پردازان دیپلماسی مدعی هستند که در حال حاضر تحولی عظیم در رویه‌های دیپلماتیک به­وقوع پیوسته که این تحول همان گسترش و سرریز شدن فعالیت دیپلماتیک به دامنه‌ وسیعی از فعالیت‌های اجتماعی است. از این­رو، بین‌المللی شدن روزافزون موضوعات صنعتی، اجتماعی و فناورانه سبب شده است که هریک از این موارد وجهی دیپلماتیک به خود بگیرند (همیلتون و لانگهورن[7]، 2011) به‌طوری‌که توسعه‌ ورزش و ارتباط یافتن آن با دیپلماسی در این فضا به­وجود آمده است. بدین جهت، دیپلماسی ورزشی را می‌توان «فعالیت‌های دیپلماتیک و نمایندگی اصحاب ورزش به نیابت از دولت متبوع آن‌ها» تعریف کرد. براین اساس، مورای[8] هفت دلیل را به شرح زیر برای ورزشی شدن دیپلماسی ابراز می‌کند:

تغییرات ایجادشده در فضای دیپلماتیک، طی چند دهه‌ گذشته دیپلماسی را به سازگاری، تطابق و آزمایش شیوه‌های نوین مجبور کرده است. جهانی‌شدن یکی از این تغییرات است که به­کار گرفتن ورزش به‌عنوان ابزاری غیرمستقیم برای رسیدن به اهداف سیاست خارجه یکی از آن‌هاست. تصویر سیاست خارجی یک کشور می‌تواند نزد افکار عمومی به‌وسیله‌ ورزش از شکل منزوی، بسته، گنگ و غیر مرتبط به شکلی خلاقانه، مؤثر و عامه‌پسند تبدیل شود (وزین، 2018).

جهانی‌شدن باعث تعامل[9] و تقویت هرچه بیشتر  و ادغام دیپلماسی و ورزش شده است. نقش ورزشکاران و دیپلمات‌ها در حال تغییر است و آگاهی از مسئولیت‌های اجتماعی آنان خواست عامه‌ مردم از هر دو حرفه است. در این شرایط ورزش و دیپلماسی به مشابه دو قطب غیرهمنام به‌سوی یکدیگر کشیده می‌شوند؛ هم ورزشکاران و هم دیپلمات‌ها به­دنبال کسب پیروزی برای حکومت خود هستند. نقش­های این دو گروه در حال تغییر است که با افزایش آگاهی‌های اجتماعی، موجب تقاضای عمومی بیشتری از این دو حرفه شده است- فارغ از این‌که ورزشکار در زمین‌بازی بدود یا دیپلمات به دور میز بنشیند. ازاین‌رو، همزیستی مشخصی میان این دو می‌توان متصور بود. دیپلماسی ورزش مسیر و شیوه­ای نرم برای کشف یا تغییر معنادار سیاست خارجی میان حکومت‌هاست. دیپلماسی پینگ‌پنگ سال 1971، دیپلماسی کریکت میان کشورهای هند و پاکستان در مارس 2011 و یا دیپلماسی فوتبال 1998 مابین دو کشور ایالات‌متحده و ایران نمونه‌های این تغییرند (اژدری و همکاران، 2018).

یکی از اشکال مهم در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی فرهنگی می­باشد. در تحولات دهه‌های اخیر، دیپلماسی فرهنگی در عرصه روابط بین‌الملل، در راستای بهبود روابط و مناسبات فی‌مابین کشورها جایگاه ویژه­ای یافته و موجب همگرایی میان دولت­ها و ملت­ها گردیده است. دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان ابزار سیاست خارجی کشورها که هنر ترویج و توسعه فرهنگ را بر عهده دارد و در فراهم آوردن زمینه­های همکاری­های مشترک و شناخت و شناساندن فرهنگ­ها و تبادل ارزش­های فرهنگی و تحکیم و تثبیت روابط حسنه میان دولت­ها تأثیر بسزایی داراست. از طرف دیگر در راستای تحولات منطقه­ای و جهان، در استفاده از دیپلماسی سنتی که بر مبنای تبادل هیئت دیپلماتیک و اعزام نفرات صورت می‌گرفت، اکنون دولت­ها علاوه بر آن ابزارها، شیوه و راهکارهای جدید و تأثیرگذارتر دیگری را به­کار گرفته­اند که موجب سرعت ارتباطات و تعامل و نفوذ در بین مخاطبان می­گردد و روند حصول به منافع ملی را برحسب نیازها، فرصت­ها و تهدیدها به‌جای بدنه دولت­ها به بازیگران جدیدی در عرصه بین­الملل سپرده­اند (وزین، 2018). دیپلماسی فرهنگی تلاش برنامه­مند و نظام­یافته برای تأثیرگذاری بر اندیشه‌ها و برداشت­ها و انگاره­ها و ایدئال­ها، ارزش­ها و باورها و سبک زندگی سایر ملت­ها از طریق ترویج فرهنگ و تمدن خود باهدف تأمین و توسعه اهداف و منافع ملی می­باشد. بهره­گیری از دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان یک دغدغه مهم همواره موردتوجه بوده است (کلارکی و دوبر[10]، 2020). در حالی­که توجه عمده دیپلماسـی سـیاسـی به دولت­ها و سـیاسـتمداران اسـت، دیپلماسـی اقتصــادی روی بازار و کنشــگران اقتصــادی تمرکز دارد و دیپلماســی نظامی به ارتش­ها و فرماندهان توجه می­کند، دیپلماسـی فرهنگی با مردم و افکار عمومی سـروکار دارد و هدفش بهبود نگرش سـایر ملل نسـبت به کشـور خود اسـت (قنبرلو، 2021). از سوی دیگر، تمامی ملل سعی در بهبود دیپلماسی فرهنگی  و از این منظر سعی در کسب فوائد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته اند (بیر و وایت[11]، 2020). امروزه جهت بهبود دیپلماسی فرهنگی نیازمند توجه به جنبه‌های مختلفی می‌باشد. کارکردهای ورزش در حوزه دیپلماسی سبب گردیده است تا امروزه از آن به‌عنوان یک ابزار مهم در جهت توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده گردد. تعاملات ورزش و دیپلماسی فرهنگی می‌تواند فوائد ارزنده­ای برای ورزش و سیاست داشته بلشد.

تحقیقات اندکی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و به‌خصوص در ورزش انجام‌شده است. بخشی و همکاران (2019) در پژوهش خود بیان نمودند که معرفی فرهنگ غنی و متمدن ایران، معرفی جاذبه­های گردشگری کشور و در ادامه آن جذب جهان­گردان و ایجاد زمینه بهتر برای گفت‌وگو بین اقوام و ملل مختلف، مواجه‌شدن با مقاومت کمتر در جوامع و کشورهای مقصد در مذاکرات سیاسی، احتمال کاهش درگیری نظامی میان کشورها و کاهش اهمیت مسائل نظامی، عاری بودن دیپلماسی ورزشی از لحن خصمانه در کنار جذابیت بیشتر این نوع دیپلماسی نسبت به سایر دیپلماسی­ها از مهم‌ترین نقش­های دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه نخبگان بود. شریعتی فیض‌آبادی (2019) در پژوهش خود دریافت که کشورهای توسعه­یافته مانند ایالات­متحده، ژاپن و استرالیا در کنار کشورهای دارای اقتصاد نوظهور (بریک) مانند روسیه و چین با ارائه برنامه­ای جامع و در قالب استفاده از ورزشکاران، مربیان، داوران و حتی شرکت­های ورزشی به دنبال تحقق اهداف کلان سیاسی خود در بستر ورزش هستند؛ حال‌آنکه تصمیم­گیران سیاسی ایران به ورزش به‌عنوان پدیده­ای تفریحی نگریسته و هنوز به علاقه‌مندی به‌جای ادراک از ظرفیت ورزش ایران در عرصه بین­الملل بسنده کرده­اند. همچنین، جوادی­پور و راسخ (2019) در پژوهشی با عنوان نقش ورزش و توسعه دیپلماسی ورزشی در پیشبرد سیاست‌های فرهنگی- اجتماعی و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران دریافتند که چالش‌ها و ضعف‌های مختلف، شامل نبود خط‌مشی‌های روشن و شفاف، نداشتن آگاهی و دانش لازم، عدم­شناخت ظرفیت‌های بالقوه دیپلماسی فرهنگی ورزشی می­باشد و پیشنهادها و اقداماتی را در زمینه تحقق اهداف دیپلماسی ورزشی از طریق میزبانی رویدادهای بین‌المللی، حضور در رویدادهای بین‌المللی، اعزام مربیان و ورزشکاران، بستر رسانه ملی، استفاده از ستارگان و نخبگان ورزشی و عضویت هدفمند در مجامع بین‌المللی ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، وزین (2018) پس از بررسی‌های خود پی برد که توسعه و گسترش مرزهای دیپلماسی درروند روابط فرهنگی میان ملت‌ها و دولت‌ها تاثیر بسیار فزاینده‌ای را رقم می‌زند و نیز موجب ترویج فرهنگ صلح در روابط بین‌الملل می‌گردد. باقری و قدیمی (2018) دریافتند که جذب اقوام در جامعه ملی توسط ورزش فوتبال یکی از کارکردهای هویت‌ساز آن است. اژدری و همکاران (2018) در تحقیق خود که باهدف آسیب‌شناسی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارائه راهبرد انجام گرفت، پس از بررسی‌های خود پی بردند که ایران در موقعیت راهبرد محافظه‌کارانه قرار دارد و لازم است نسبت به تقویت اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی، گسترش مناسبات و همکاری فرهنگی، اقتصادی و علمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، بازنگری در قوانین، تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و حمایت و تقویت کرسی‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی اقدام شود.. پویتائف[12] (2020) در تحقیق خود که باهدف بررسی نقش دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان منبع سیاست خارجی انجام گرفت، پس از بررسی‌های خود پی برد که دیپلماسی فرهنگی به‌واسطه کارکردهای خود می‌تواند نقش مهمی در حوزه سیاست خارجی داشته باشد. در نهایت، دوبینسکی[13] (2019) در تحقیقی، پس از بررسی‌های خود پی بردند که بهره‌گیری از ظرفیت­های ورزشی می‌تواند منجر شکل‌گیری دیپلماسی فرهنگی در این حوزه گردد.

دیپلماسی فرهنگی به یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دولت‌ها تبدیل‌شده است (کارتا و هیگوت[14]، 2019). مشارکت دیپلمات­ها در فعالیت­های خیریه­ کشور مقصد سابقه­ای طولانی دارد و بخشی از فرآیندهای غیررسمی دیپلماتیک است؛ اما شرکت ورزشکاران در فعالیت­های خیریه­ بین­المللی تا سه دهه­ گذشته جزئی از دیپلماسی دولت­ها نبود. یکی از اشکال مهم در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی فرهنگی می‌باشد. دیپلماسی فرهنگی به کشورها اجازه می‌دهد که با استناد به عناصر کلیدی و نفوذ دولت‌های خود، به‌طور مستقیم با مخاطبان خارجی، به انضمام مردم معمولی و رهبران افکار، در ارتباط باشند. نفوذ بر روی توده‌های خارجی و آوردن آن‌ها به صحنه بین‌المللی، به‌منظور فراهم آوردن فشار مؤثر به دولت‌های آن‌ها، در نظر گرفته می‌شود. دیپلماسی فرهنگی فرایند مؤثری است که در آن فرهنگ یک ملت به جهان بیرون عرضه می‌شود و خصوصیات منحصربه‌فرد فرهنگی ملت­ها در سطوح دوجانبه و چندجانبه ترویج می­یابند. ‌دیپلماسی فرهنگی ازآن‌جهت که به یک کشور امکان می­دهد که فرهنگ، جامعه و مردمش را به دیگران معرفی کند و همچنین از طریق فزونی بخشیدن به ارتباطات خصوصی بین مردم کشورهای گوناگون، کشورها را قادر می­سازد که ایده­آل­های سیاسی و سیاست­هایشان را در انظار افکار عمومی بسیار جذاب سازند. وقتی فرهنگ کشوری شامل ارزش‌های جهان­شمول شود، کسب نتایج دلخواه برای آن کشور افزایش می­یابد.

برنامه­هایی که در قالب دیپلماسی فرهنگی به اجرا درمی­آیند، ازآنجاکه موجب گسترش ارتباطات میان مردم کشورهای مختلف می­شود، زمینه­ساز برقراری روابط مستحکم و دوستانه میان کشورها را فراهم می­سازد. کارکردهای دیپلماسی فرهنگی در تمامی حوزه­ها ازجمله ورزش می­تواند ظرفیت­های مطلوبی را ایجاد کند. به‌صورتی که امروزه دیپلماسی فرهنگی در ابعاد سیاسی و ورزشی می­تواند فواید مثبتی را ایجاد کند. این مسئله سبب گردیده است تا دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان یک دغدغه همواره در تمامی حوزه­ها موردتوجه قرار گیرد. از طرفی توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش می­تواند ضمن ارتقای ورزش حرفه­ای، شرایط جهت جذب مخاطبان در ورزش را نیز فراهم نماید. بنابراین نبود تحقیقات جامع در این زمینه سبب گردیده است تا امروزه روند توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه­ای ایران دچار مشکلات اساسی گرددذ و از ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه­ای استفاده مناسب برده نشود. به عبارتی، شواهد نشان می‌دهد که ورزش حرفه‌ای ایران نتوانسته از ظرفیت­های موجود در جهت توسعه دیپلماسی فرهنگی نهایت استفاده را ببرد. تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه‌ای ایران، سعی در پاسخ به این سؤال دارد:

مدل توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه‌ای ایران چگونه است؟

روش­شناسی پژوهش

پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، توصیفی، شیوه گردآوری داده­ها پیمایشی و بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در مرحله اول، برای ساخت الگو از روش کیفی گرانددتئوری و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده گردید. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود؛ یعنی ابتدا کیفی و سپس کمی بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش بعد از انجام مصاحبه و رسیدن به اشباع نظری تدوین شد که شامل 80 گویه و در قالب 17 مؤلفه در قالب طیف پنج گزینه­ای لیکرت (خیلی زیاد، 5 امتیاز تا خیلی کم، 1 امتیاز) بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید منتخب آشنا با دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی ورزشی (که در زمینه­های گفته‌شده، کتاب، مقاله و طرح پژوهشی انجام داده باشند)، برخی مدیران منتخب ورزشی کشور نظیر معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، رؤسا و معاونین المپیک، پارالمپیک و آکادمی المپیک شامل می‌شدند که این افراد، به‌صورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید (14 مصاحبه با 14 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسش­نامه شد و این پرسش­نامه در بین مدیران ورزش کشور (مدیران گفته‌شده در بخش کیفی، مدیران ادارات ورزش و جوانان استان­های کشور، رؤسای فدراسیون­های ورزشی) توزیع گردید. نمونه آماری این پژوهش با توجه به تعداد کل جامعه آماری (111 نفر) و جدول مورگان، تعداد 92 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد، 78 پرسش­نامه به‌صورت صحیح عودت داده شد. روش انجام مصاحبه و توزیع پرسش­­نامه، با توجه به پراکندگی نمونه­ها و همچنین همه­گیری ویروس کرونا، به‌صورت حضوری، تلفنی، ایمیلی و واتساپی انجام شد. شاخص آزمون KMO، کفایت نمونه­گیری را می­سنجد و مقدار 73/0 برای این آزمون به­دست ­آمد که نشان از کفایت مناسب نمونه­ها دارد.

مراحل کدگذاری در گرانددتئوری شامل: گام اول (کدگذاری باز[15]: استخراج کدهای اولیه از مصاحه­های مکتوب شده)، گام دوم(کدگذاری محوری[16]: انتخاب دیپلماسی فرهنگی به‌عنوان پدیده محوری و ارتباط سایر مقوله­­ها (شرایط علی، شرایط زمینه­ای، شرایط مداخله­گر، راهبردها و پیامدها با آن) و گام سوم (کدگذاری انتخابی[17]: روند انتخاب مقوله­ی اصلی به‌طور منظم و ارتباط سیستماتیک آن با سایر مقوله­ها، اعتبار بخشیدن به روابط و پر کردن جاهای خالی با مقولاتی که نیاز به اصلاح و گسترش دارند) بود.

در بخش کیفی تحقیق جهت بررسی روایی از قابلیت باورپذیری (اعتبار)، انتقال‌پذیری و تائید پذیری استفاده گردید (جدول 1).

 

جدول 1: روایی و پایایی بخش کیفی

 

 

روش

نتیجه

روایی

قابلیت باورپذیری (اعتبار)

تأیید فرآیند پژوهش توسط هفت متخصص

تائید

استفاده از دو کدگذار جهت کدگذاری چند نمونه مصاحبه

تائید

انتقال­پذیری

نظرات سه متخصص که در پژوهش مشارکت نداشتند

تائید

تاییدپذیری

ثبت و ضبط تمامی مصاحبه‌ها

تائید

پایایی

مطالعه حسابرسی فرآیند

در اختیار قرار دادن اطلاعات به اساتید راهنما و مشاور

تائید

توافق درون موضوعی دو کدگذار

تحلیل سه مصاحبه توسط محقق و همکار و مشخص نمودن کدهای مشابه و غیرمشابه

تعداد کل کدها: 106

تعداد کل توافقات: 41

تعداد کل عدم توافقات: 24

پایایی بین دو کدگذار: 3/77%

بیشتر از 60% و تائید پایایی

پایایی و روایی در پی­ال­اس در دو بخش سنجیده می‌شود: الف) بخش مربوط به مدل‌های اندازه‌گیری، ب) بخش مربوط به مدل ساختاری. پایایی مدل اندازه‌گیری به‌وسیله ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد ارزیابی قرار می­گیرد. بارعاملی از طریق محاسبه مقدار همبستگی شاخص‌های یک سازه با آن سازه محاسبه می‌شود که اگر این مقدار برابر و یا بیشتر از مقدار 4/0 شود مؤید این مطلب است که واریانس بین سازه و شاخص‌های آن از واریانس خطای اندازه­گیری آن سازه بیشتر و پایایی در مورد آن سازه قابل‌قبول است. همچنین در مورد روایی محتوی نیز با استفاده از فرم­های روایی سنجی CVI و CVR روایی مورد تائید قرار گرفت. مقدار CVR با توجه به تعداد اساتید (8 نفر)، 79/0 و مقدار CVI بیشتر از 78/0 به دست آمد. بنابراین روایی محتوی ابزار مورد تائید قرار گرفت. روایی واگرا و همگرا نیز موردسنجش قرار گرفت.

در این پژوهش از دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی بهره­گیری شد. در بخش آمار توصیفی از جداول توصیفی برای بیان ویژگی‌های جمعیت­شناختی پژوهش استفاده گردید. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل مصاحبه­ها و استخراج کدهای پژوهش، از نرم­افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. شاخص‌های کشیدگی و چولگی به‌منظور بررسی توزیع داده­ها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 24، مورد سنجش قرار گرفت و برای رسم و تدوین مدل اندازه­گیری و مدل ساختاری از نرم­افزار Smart PLS نسخه 0/2 استفاده شد.

 

یافته­های پژوهش

نتایج بخش توصیفی مربوط به ویژگی­های جمعیت­شناختی پژوهش در بخش کیفی نشان داد که همه­ مشارکت­کنندگان مرد و اکثر مشارکت­کنندگان دارای تحصیلات دکتری بودند (4/71 درصد). در مرحله کیفی، چند کد مفهومی تبدیل به یک مقوله می­شود. در جداول زیر نتایج کدگذاری باز بر اساس کدهای مفهومی و مقولات آورده شده است:

جدول 2: کدگذاری ثانویه و شکل­دهی مقولات

مقوله

مفاهیم

کد مصاحبه‌شونده

ظرفیت­های نهاد ورزش

جذابیت­های عمومی ورزش و رویدادهای آن

P3, P4, P6

 

 

تنوع ورزش­­ برای گروه­های مختلف جامعه

P1, P2, P9

 

تعداد زیاد هواداران ورزش

P5, P6, P9, P15

 

مقبولیت جهانی ورزش

P1, P2, P12

 

سرمایه­گذاری در ورزش

P3, P5, P8, P14

 

آثار مثبت جسمی و روانی ورزش

P8, P9, P10, P12

ظرفیت­های فرهنگی ایران

تنوع قومی و نژادی ایران

P1, P3, P12

 

 

تنوع جغرافیایی ایران

P2, P6, P9, P13, P14

 

تنوع آب و هوایی در ایران

P3, P9, P12

 

تنوع زبانی در ایران

P6, P9, P13

 

تنوع فرهنگی – عقیدتی در ایران

P2, P3, P11

 

تنوع موسیقی و ابزارهای موسیقی در ایران

P2, P8, P11

 

تاریخچه فرهنگی باشکوه ایران

P8, P10, P11, P12, P13

 

اخلاق مناسب مردم ایران

P1, P3, P5, P14

 

اماکن گردشگری بین­المللی ایران

P5, P9, P10

 

فضاهای گردشگری طبیعی زیبا در ایران

P7, P8, P13

 

وجود رسانه­های متنوع

P5, P7, P10, P14

مدیریت فرهنگی در ورزش

وجود مدیران علاقمند به دیپلماسی فرهنگی

P2, P3, P8, P9

 

 

وجود مدیران فعال در عرصه­های بین­المللی ورزشی

P1, P2, P9, P10

 

دانش مدیران نسبت به اثرگذاری ورزش در عرصه­های بین­المللی

P4, P5, P9, P12

اهداف دیپلماسی فرهنگی در ورزش

 

کسب وجهه بین­المللی از طریق ورزش

P1, P4, P7, P8

 

 

فهم دقیق اصول موجود در فرهنگ سایر ملت‌ها

P6, P7, P11, P14

 

درک متقابل میان ملت­ها

P1, P3, P5, P9

 

نمایش چهره واقعی ملت ایران در میادین بین­المللی

P5, P6, P8

 

بهبود ارتباطات و همکاری ورزشی در سطح جهانی

P2, P3, P11

 

جلوگیری از سوءتفاهم و درگیری

P9, P10, P12

مزایای دیپلماسی فرهنگی در ورزش

مواجه‌شدن با مقاومت کمتر در جوامع و کشورهای مقصد

P1, P6, P10, P14

 

 

جذابیت به دلیل عدم وجود لحن خصمانه

P3, P6, P9

 

تلاش جهت کشف، تعریف و ترویج ارزش­ها

P5, P6

 

تأثیر دیپلماسی فرهنگی از طریق ضمیر ناخودآگاه

P4, P9, P10

 

ایجاد اعتمادسازی از طریق دیپلماسی فرهنگی

P2, P10, P13

ابزارها و روش­های دیپلماسی فرهنگی در ورزش

جهانگردی و صنعت توریسم

P6, P11, P15

 

 

صادرات و واردات کالاها و خدمات ورزشی

P1, P3, P14

 

رسانه­های مختلف ورزشی مکتوب و مجازی

P3, P4

 

استفاده از لژیونرهای ورزشی به عنوان سفیر فرهنگی

P6, P7, P8

موفقیت ورزشی

کسب مقام­های مختلف ورزشی در میادین جهانی

P5, P9, P12

 

 

کسب مقام­های مختلف ورزشی در المپیک و پارالمپیک

P3, P7, P8

 

وجود نخبه­های ورزشی مطرح و بین­المللی نظیر علی دایی

P2, P3, P6

 

موفقیت­های ورزشی در رشته­های ورزشی متنوع

P1, P2, P7

زیرساخت­های فرهنگی ورزشی

وجود امکانات ورزشی در رشته­های ورزشی متنوع

P6, P9, P10, P14

 

 

وجود زیرساخت­های ارتباطی (شبکه­های تلفن، اینترنت)

P9, P11, P13

 

وجود راه­های ارتباطی (هوایی، جاده­ای، ریلی، آبی)

P3, P9, P14

وضعیت اقتصادی

وجود تحریم­ها علیه ایران

P2, P3, P5

 

 

وجود تورم در ایران

P1, P3, P4, P8

 

وجود اقشار ضعیف اقتصادی در ورزش ایران

P5, P9, P10

 

هزینه بالای حضور ورزشکاران در میادین بین­المللی

P1, P2, P8

 

هزینه بالای میزبانی رویدادهای ورزشی

P6, P8, P11

وضعیت سیاسی ایران

قطع روابط ایران و برخی از کشورها

P9, P12

 

 

استفاده از ورزش به منظور دستیابی به اهداف سیاسی

P5, P6, P13

 

وجود تنش های سیاسی در منطقه

P3, P6, P10, P14

قوانین و سیاست­ها

قوانین مربوط به پوشش در ایران

P2, P3, P7

 

 

قوانین مربوط به مصرف مشروبات در ایران

P2, P4, P6

 

قوانین مربوط به حق پخش تلویزیونی

P6, P7, P9

 

قوانین مربوط به میزبانی رویدادهای ورزشی در ایران

P1, P3, P7, P10

راهبردهای مربوط به رویدادهای ورزشی

میزبانی رویدادهای ورزشی بین­المللی در ایران

P1, P6, P9, P12

 

 

شرکت در رویدادهای ورزشی بین­المللی کشورهای مختلف

P5, P9, P10

 

حور در رویدادهای ورزشی مختلف با نشان دادن آداب ایرانی اسلامی پسندیده

P2, P6, P14

راهبردهای ورزشی فراملی

تبادل مربی و ورزشکار

P1, P5, P9

 

 

میزبانی و برگزاری دوره­های علمی- ورزشی مشترک

P1, P4, P6, P8

 

حضور در دوره­های علمی- ورزشی مشترک کشورهای دیگر

P1, P4, P6, P14

 

بین­المللی کردن ورزش­های بومی ایرانی

P6, P9, P10

 

کسب کرسی­های بین­المللی

P3, P10, P11

 

ارتقای برند ملی ورزشی

P2, P3, P8

 

رعایت هنجارها توسط ورزشکاران

P1, P6, P9

 

انتخاب سفیر فرهنگی برای حضور در رویدادها

P6, P7, P9

 

توجه به اهمیت حضور زنان در ورزشگاه­ها

P7, P9, P11

راهبردهای مربوط به رسانه

تقویت عملکرد رسانه­های ملی در زمینه پوشش اخبار

P6, P8, P9

 

 

تشویق ورزشکاران نخبه برای حضور گسترده­تر در فضای مجازی برای انتقال ویژگی­های مثبت فرهنگی

P4, P6, P9

 

تولید برنامه­های مختلف در حوزه شناساندن جاذبه­های فرهنگی – ورزشی

P2, P3, P6

پیامدهای ورزشی

توسعه ورزش قهرمانی

P1, P3, P10

 

 

افزایش همکاری ها در ورزش

P3, P4, P11

 

توسعه وجهه بین­المللی ورزش ایران

P6, P7

 

مشارکت بیشتر مردم در ورزش

P8, P9, P11

پیامدهای اقتصادی

توسعه گردشگری ورزشی

P3, P4, P7

 

 

جذب حامیان مالی بین­المللی برای رویدادها و باشگاه­های ورزشی حرفه­ای

P5, P8, P14

 

فروش محصولات و خدمات ورزشی

P1, P9, P10

 

ایجاد فرصت­های شغلی جدید برای فعالان و متخصصان ورزشی

P2, P3, P5

پیامدهای فرهنگی

ایجاد حس خودباوری در ورزشکاران ایرانی

P3, P7, P13

 

 

ارتقای مشارکت اجتماعی از طریق محیط اجتماعی ورزش حرفه­ای

P2, P6, P13

 

کاهش مرزهای قومی، مذهبی و زبانی به واسطه ورزش حرفه­ای

P3, P9

       

در نهایت 80 کد مفهومی و 17 مقوله اصلی استخراج شد. مقولات استخراج‌شده در قالب مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین قرار گرفتند. مدل نهایی پارادایمی توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه‌ای ایران در شکل 1 نشان داده‌شده است:

شکل 1: مدل نهایی توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه‌ای ایران

نتایج توصیفی مربوط به وضعیت جنسیت نمونه تحقیق حاضر نشان داد که اکثر نمونه­های تحقیق مرد (9/76 درصد) و اکثرا دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بودند (1/64 درصد).

 برای بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری، سه معیار پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده می­شود. پایایی خود از سه طریق بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و پایایی اشتراکی صورت می­پذیرد. مقدار ملاک برای مناسب بودن ضرایب بارهای عاملی، 5/0 می­باشد. برای تمامی سؤال‌ها، ضرایب بارهای عاملی سؤالات از 5/0 بیشتر است که نشان از مناسب بودن این معیار دارد. در اینجا هیچ‌یک از سؤال­ها حذف نگردید.

مقدار مربوط به آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیرها در هر 6 متغیر، بالاتر از 7/0 می­باشد که حکایت از پایایی مناسب مدل دارد. در این تحقیق پایایی متغیرها در حد مطلوب است. ازآنجاکه پایایی تائید می­شود می­توان به بررسی فرضیات توسط معادلات ساختاری پرداخت و نتیجه قابل‌تعمیم به‌کل جامعه موردنظر می­باشد. معیار دوم از بررسی مدل‌های اندازه‌گیری، روایی همگراست که به بررسی همبستگی هر متغیر با سؤالات (شاخص­ها) خود می­پردازد. با توجه به روش فورنل و لارکر که مقدار مناسب برای AVE را 4/0 به بالا معرفی کرده­اند. برای تمامی 6 متغیر، مقدار AVE بیشتر یا مساوی 4/0 می­باشد. روایی واگرا سومین معیار بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری است که در این پژوهش در هر دو بخش روش اول (سؤالات مربوط به هرمتغیر نسبت به خود آن متغیر همبستگی بیشتری دارند تا نسبت به متغیرهای دیگر) و دوم (معیار مهم دیگری که با روایی واگرا مشخص می­گردد، میزان رابطه یک متغیر با سؤالاتش در مقایسه رابطه آن متغیر با سایر متغیرهاست) بررسی گردید. روایی واگرای قابل‌قبول این مدل حاکی از آن است که یک متغیر در مدل تعامل بیشتری با سؤالات خود دارد تا با متغیرهای دیگر. روایی واگرا وقتی در سطح قابل‌قبول است که میزان AVE برای هر متغیر بیشتر از واریانس اشتراکی بین آن متغیر و متغیرهای دیگر در مدل باشد (جدول 3).

جدول 3: شاخص­های برازش مدل اندازه­گیری

AVE

پایایی ترکیبی

 

آلفای کرونباخ

 

بار عاملی

گویه­ها

 

مقوله­ها

 

کدهای محوری

51/0

80/0

78/0

78/0

جذابیت ورزش

ظرفیت­های نهاد ورزش

شرایط علی

 

70/0

تنوع وزش

75/0

تعداد زیاد هواداران ورزش

73/0

مقبولیت جهانی ورزش

68/0

سرمایه­گذاری در ورزش

65/0

آثار مثبت جسمی و روانی ورزش

66/0

تنوع قومی و نژادی ایران

ظرفیت­های فرهنگی ایران

73/0

تنوع جغرافیایی ایران

59/0

تنوع آب و هوایی در ایران

75/0

تنوع زبانی در ایران

77/0

تنوع فرهنگی – عقیدتی در ایران

56/0

تنوع موسیقی و ابزارهای موسیقی در ایران

54/0

تاریخچه فرهنگی باشکوه ایران

63/0

اخلاق مناسب مردم ایران

71/0

اماکن گردشگری بین­المللی ایران

72/0

فضاهای گردشگری طبیعی زیبا در ایران

73/0

وجود رسانه­های متنوع

75/0

وجود مدیران علاقمند به دیپلماسی فرهنگی

مدیریت فرهنگی در ورزش

62/0

وجود مدیران فعال در عرصه­های بین­المللی ورزشی

63/0

دانش مدیران نسبت به اثرگذاری ورزش در عرصه­های بین­المللی

57/0

83/0

79/0

59/0

کسب وجهه بین­المللی

اهداف دیپلماسی فرهنگی در ورزش

پدیده اصلی

 

58/0

فهم دقیق اصول موجود در فرهنگ سایر ملت‌ها

55/0

درک متقابل میان ملت­ها

69/0

نمایش چهره واقعی ملت ایران در میادین بین­المللی

73/0

بهبود ارتباطات و همکاری

66/0

جلوگیری از سوءتفاهم و درگیری

60/0

مواجه‌شدن با مقاومت کمتر در جوامع و کشورهای مقصد

مزایای دیپلماسی فرهنگی در ورزش

58/0

جذابیت به دلیل عدم وجود لحن خصمانه

70/0

تلاش جهت کشف، تعریف و ترویج ارزش­ها

68/0

تأثیر دیپلماسی فرهنگی از طریق ضمیر ناخودآگاه

75/0

ایجاد اعتمادسازی از طریق دیپلماسی فرهنگی

59/0

جهانگردی و صنعت توریسم

رو­های دیپلماسی فرهنگی در ورزش

80/0

صادرات و واردات کالاها و خدمات ورزشی

73/0

رسانه­های مختلف ورزشی مکتوب و مجازی

75/0

لژیونرهای ورزشی

66/0

79/0

80/0

69/0

کسب مقام­های مختلف ورزشی در میادین جهانی

موفقیت ورزشی

شرایط زمینه‌ای

 

66/0

کسب مقام­های مختلف ورزشی در المپیک و پارالمپیک

53/0

وجود نخبه­های ورزشی مطرح و بین­المللی نظیر علی دایی

71/0

موفقیت­های ورزشی در رشته­های ورزشی متنوع

70/0

وجود امکانات ورزشی در رشته­های ورزشی متنوع

زیرساخت های فرهنگی ورزشی

78/0

وجود زیرساخت­های ارتباطی (شبکه­های تلفن، اینترنت)

75/0

وجود راه­های ارتباطی (هوایی، جاده­ای، ریلی، آبی)

71/0

81/0

77/0

73/0

تحریم­ها

تورم

وجود اقشار ضعیف اقتصادی در ایران

هزینه بالای حضور ورزشکاران در میادین بین­المللی

هزینه بالای میزبانی رویدادهای ورزشی

وضعیت اقتصادی

شرایط مداخله‌گر

 

72/0

60/0

79/0

77/0

53/0

قطع روابط ایران و برخی از کشورها

وضعیت سیاسی

56/0

نگاه سیاسی به ورزش

57/0

وجود تنش­های سیاسی در منطقه

83/0

قوانین مربوط به پوشش در ایران

قوانین و مقررات

74/0

قوانین مربوط به مصرف مشروبات در ایران

70/0

قوانین مربوط به حق پخش تلویزیونی

75/0

قوانین مربوط به میزبانی رویدادهای ورزشی در ایران

59/0

86/0

83/0

76/0

میزبانی رویدادهای ورزشی بین­المللی در ایران

راهبردهای مربوط به رویدادهای ورزشی

راهبردها

 

78/0

شرکت در رویدادهای ورزشی بین­المللی کشورهای مختلف

73/0

حور در رویدادهای ورزشی مختلف با نشان دادن آداب ایرانی اسلامی پسندیده

67/0

تبادل مربی و ورزشکار

.راهبردهای ورزشی فراملی

50/0

میزبانی و برگزاری دوره­های علمی- ورزشی مشترک

54/0

حضور در دوره­های علمی- ورزشی مشترک کشورهای دیگر

68/0

بین­المللی کردن ورزش­های بومی ایرانی

69/0

کسب کرسی­های بین­المللی

73/0

ارتقای برند ملی ورزشی

78/0

رعایت هنجارها توسط ورزشکاران

64/0

انتخاب سفیر فرهنگی برای حضور در رویدادها

53/0

توجه به اهمیت حضور زنان در ورزشگاه­ها

74/0

تقویت عملکرد رسانه­های ملی در زمینه پوشش اخبار

راهبردهای مربوط به رسانه

55/0

تشویق ورزشکاران نخبه برای حضور گسترده­تر در فضای مجازی برای انتقال ویژگی­های مثبت فرهنگی

59/0

تولید برنامه­های مختلف در حوزه شناساندن جاذبه­های فرهنگی – ورزشی

63/0

80/0

73/0

67/0

توسعه ورزش قهرمانی

پیامدهای ورزشی

پیامدها

 

66/0

افزایش مراودات ورزشی

83/0

توسعه وجهه بین­المللی ورزش ایران

76/0

مشارکت بیشتر مردم در ورزش

77/0

توسعه گردشگری ورزشی

پیامدهای اقتصادی

73/0

جذب حامیان مالی بین­المللی

72/0

فروش محصولات و خدمات ورزشی

55/0

ایجاد فرصت­های شغلی جدید

57/0

ایجاد حس خودباوری در ورزشکاران ایرانی

پیامدهای فرهنگی

76/0

انسجام و همگرایی فرهنگی اجتماعی

56/0

کاهش مرزهای قومی، مذهبی و زبانی

 بعد از بررسی برازش مدل­های اندازه­گیری، نوبت به برازش مدل ساختاری پژوهش می­رسد. همان‌گونه که اشاره شد، بخش مدل ساختاری برخلاف مدل­های اندازه­گیری، به سؤالات (متغیرهای آشکار) کاری ندارد و تنها متغیرهای پنهان همراه با روابط میان آن‌ها رابررسی می­کند.

شکل 2: مدل اندازه­گیری (بررسی ضرایب مسیر مدل پژوهش)

برای بررسی برازش مدل ساختاری پژوهش از چندین معیار استفاده می‌شود که اولین و اساسی‌ترین معیار، ضرایب معنی‌داری t یا همان مقادیر t-values است؛ درصورتی‌که مقدار این اعداد از 95/0 بیشتر شود، نشان از صحت رابطه­ بین متغیرها و درنتیجه تائید فرضیه­های پژوهش در سطح اطمینان 96/1 دارد. البته باید توجه داشت که اعداد فقط صحت رابطه را نشان می­دهند و شدت رابطه بین متغیرها را نمی­توان با آن سنجید.

شکل 3: ضرایب معنی‌داری t مقادیر t-values))

مقدار R2: برای متغیرهای برون‌زا یا مستقل برابر صفر است. در این قسمت، مقدار R2 برای دو متغیر (پدیده اصلی و پیامدها) بیشتر از 32/0 و برابر با مقدار متوسط و برای متغیر راهبردها بیشتر از 19/0 و برابر با مقدار ضعیف است. مقدار Q2: این معیار برای سه متغیر درون‌زای مدل بیشتر از 15/0 می‌باشد که این نشان می­دهد که متغیر برون‌زا (مستقل) در پیش­بینی متغیر وابسته، متوسط هستند و برازش مناسب مدل ساختاری پژوهش را تا حدودی بار دیگر تائید می­سازد.

برازش مدل کلی: مدل کلی شامل هر دو بخش مدل اندازه‌گیری و ساختاری می‌شود و با تائید برازش آن، بررسی برازش در یک مدل کامل می‌شود. با توجه به سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 که به‌عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی‌شده است، در هر 3 متغیر، مقدار بیشتر از 36/0 به­دست آمد که نشان از برازش کلی متوسط مدل دارد. بنابراین در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که مقوله­ها در قالب 17 مقوله و 80 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به‌صورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: دیپلماسی فرهنگی در ورزش (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه­ای (2 مقوله)، ‌شرایط مداخله­گر (3 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفه­ اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و روابط بین متغیرها تأیید گردید(مقدار تی بیش از 96/1)(جدول 4)؛ بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار می­باشد.

جدول 4: ضرایب مسیر و مقدار تی

روابط

ضرایب مسیر

مقدار تی

شرایط علی بر پدیده اصلی

708/0

220/10

پدیده اصلی بر راهبردها

321/0

205/4

شرایط زمینه­ای بر راهبردها

351/0

126/5

شرایط مداخله­گر بر راهبردها

231/0

874/3

راهبردها بر پدیده اصلی

721/0

671/12

بحث و نتیجه­گیری

رشته روابط بین­الملل برای بررسی روابط سیاسی میان دولت در سطح بین­الملل در قرن بیستم پا به عرصه گذاشت. موضوع بررسی روابط بین­الملل به‌طور کلی مسائلی چون: جنگ و صلح، دیپلماسی و سیاست و روابط خارجی دولت­هاست. نظریه­پردازان دیپلماسی مدعی هستند که در حال حاضر تحولی عظیم در رویه­های دیپلماتیک به وقوع پیوسته که این تحول همان گسترش و سرریز شدن فعالیت دیپلماتیک به دامنه­ وسیعی از فعالیت­های اجتماعی است. توسعه­ ورزش و ارتباط یافتن آن با دیپلماسی در این فضا و اتمسفر رخ‌ داده است. واتسون[18] نشان می­دهد که دیپلمات­ها هر روز با دامنه­ گسترده­تری از موضوعات نوین سروکار پیدا می­کنند که پیش از این هیچ ربطی بدان­ها نداشت. از سویی، چند معنایی و چند نمادی دیپلماسی ورزشی آن را به‌صورت یکی از مبهم­ترین ابزارهای دیپلماتیک تبدیل کرده و همین امر آن را مفید و مناسب ساخته است؛ چنان که می­تواند موید آن باشد که «یک کشور قوی است و نباید ناچیز و ضعیف انگاشته شود، اما در عین حال منعطف است و مایل به گفت­وگو» (امیرفضلی، 2016). از انواع دیگر دیپلماسی می­توان به دیپلماسی فرهنگی اشاره نمود. ارتباط بین ورزش و دیپلماسی فرهنگی اثرات مثبت زیادی در کشور چه از نظر ورزشی و چه از نظر غیرورزشی می­گذارد. ازاین‌رو، هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی، ارائه  مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه‌ای ایران مبتنی بر رویکرد داده­بنیاد (اشتراوس و کوربین) بود.

نتایج پژوهش نشان داد شرایط علی مؤثر بر دیپلماسی فرهنگی در ورزش ایران شامل ظرفیت­های فرهنگ، ظرفیت­های ورزش و عوامل مدیریتی می­باشد. درواقع مشخص گردید که این سه دسته از عوامل و شرایط علَی، تأثیرات مستقیمی بر دیپلماسی فرهنگی در ورزش ایران دارند. ماهیت ورزش که در واقع همان جذابیت، تنوع و پرطرفدار بودن است و از سوی دیگر، قابلیت ارزش­آفرینی اقتصادی نیز دارد، باعث می­شود که ازجمله مفاهیمی باشد که مورد اقبال مردم سراسر دنیا قرار گیرد. بنابراین به‌عنوان یک ابزار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای رفع یک سری اختلافات و مراودات سیاسی مورداستفاده قرار می­گیرد. تجربیات کشورهای مختلف نیز گویای آن است که ورزش توانسته است نقش دیپلماسی فرهنگی را ایفا کند. همچنین، در ایران ظرفیت­های فرهنگی بسیاری به دلیل تاریخچه بسیار غنی ایرانی اسلامی وجود دارد. ازجمله آثار بسیار متنوع و زیبای تاریخی، طبیعی، زبان، آداب‌ورسوم، تنوع قومی و ... از سوی دیگر مشخص گردید که عوامل مدیریتی نیز بر توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش تأثیرگذار است. ازجمله وجود مدیران علاقه‌مند به دیپلماسی فرهنگی، وجود مدیران فعال در عرصه­های بین­المللی ورزشی و دانش مدیران نسبت به اثرگذاری ورزش در عرصه­های بین­المللی. به‌صورت کلی، نتایج این قسمت از پژوهش با نتایج پژوهش­های جوادی­پور و راسخ (2019)، شریعتی فیض‌آبادی (2019)، حسینی عسگرآبادی (1400) و عبدی و همکاران (1400) همخوان و همراستا می­باشد.

همچنین مشخص گردید که اهداف دیپلماسی فرهنگی در ورزش، مزایای دیپلماسی فرهنگی در ورزش و ابزارها و روش­های دیپلماسی فرهنگی در ورزش ازجمله مؤلفه­های پدیده اصلی پژوهش (دیپلماسی فرهنگی در ورزش) می­باشند. دیپلماسی فرهنگی کارکردهای متنوعی دارد که با بهره­گیری از آن‌ها به‌خصوص در حوزه ورزش می­توان شاهد توسعه و اعتلای جایگاه ایران در میادین بین­المللی (ورزشی و غیرورزشی) بود. نتایج پژوهش حاضر در این قسمت با نتایج پژوهش­ شریعتی فیض‌آبادی (2019) همخوان و هم‌راستا می­باشد.

ازجمله شرایط زمینه­ای مؤثر بر راهبردهای پیشنهادی به‌منظور توسعه دیپلماسی ورزشی می­توان به موفقیت ورزشی و زیرساختی اشاره نمود. تا زمانی که موفقیت­های ورزشی در میادین بین­المللی برای ایران حاصل نشود، نمی­توان انتظار آن را داشت که از ورزش به‌خصوص ورزش حرفه­ای به‌منظور ابزاری برای توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده نمود. بنابراین اثربخشی دیپلماسی به‌خصوص دیپلماسی فرهنگی در گرو موفقیت­های ورزشی ورزشکاران و افراد درگیر در ورزش ایران است. نمونه­های بسیاری از ورزشکاران نخبه در سطح بین­المللی وجود دارد که پیام­آور صلح و دوستی در دنیا بوده­اند (ازجمله رونالدو، مارادونا و ...). محمدی عزیزآبادی و التیامی نیا (2015)در پژوهش خود بیان نمودند که ورزش در فراهم کردن شرایط صلح در بین دولت‌ها، نقشی تسریع­کننده دارد. از سوی دیگر، وجود زیرساخت­ها همیشه به‌عنوان سکوی پرش برای موفقیت افراد بوده است که در زمینه توسعه دیپلماسی فرهنگی در ورزش نیز از شرایط زمینه­ای مؤثر می­تواند باشد.

از شرایط مداخله­گر شناسایی‌شده می­توان به وضعیت اقتصادی، سیاسی و قوانین و سیاست­های ایران نام برد. در چند سال اخیر (به‌خصوص)، وضعیت اقتصادی کشور که متأثر از تحریم­های بی‌شمار بوده  و منجر به کاهش سرعت موفقیت ورزشی ایران گردیده است. گرانی­ها و تحریم روادید ایرانی، در بسیاری کشورها به‌عنوان مانعی برای رشد ورزش حرفه­ای عمل کرده است. ازاین‌رو نمی­توان عملکرد درخشانی در حوزه دیپلماسی از خود نشان داد. از سوی دیگر، در داخل ایران نیز بسیاری از قوانین و سیاست­های سخت و دست‌وپا گیر وجود دارد که مانع از عملکرد بهتر می­شود. ازجمله قوانین مربوط به پوشش در ایران، قوانین مربوط به مصرف مشروبات در ایران و قوانین مربوط به حق پخش تلویزیونی می­باشد. نتایج پژوهش در این قسمت با نتایج پژوهش­های جوادی پور و راسخ (2019) و شریعتی فیض‌آبادی (2019)، همخوان و همراستا می­باشد.

ازجمله راهبردهای پیشنهادشده از سوی متخصصان، می­توان به راهبردهای مربوط به رویداد ورزشی، راهبردهای ورزشی و راهبردهای مربوط به رسانه نام برد. با به­کارگیری هر یک از این راهبردها می­توان منتظر توسعه بیشتر دیپلماسی فرهنگی در ورزش ایران بود. البته به‌کارگیری این راهبردها، لازمه ­حضور حداکثری اکثر سازمان­های کلان و ارشد حکومتی و کلیه سازمان­های ذی­ربط ورزشی می­باشد. با به‌کارگیری هر یک از این راهبردها می­توان انتظار رشد و توسعه در ورزش، اقتصاد و فرهنگ  کشور را داشت. زمانی که کشورهای دیگر که تحت تأثیر تبلیغات سوء رسانه­های غربی علیه ایران قرارگرفته‌اند، شاهد مستقیم رفتارهای مخالف آن تصورات از سوی ورزشکاران ایران قرار گیرند، دیپلماسی فرهنگی آغاز می­شود. به‌صورت کلی به مدیران ورزش کشور، مدیران کلان کشوری، مربیان و در نهایت ورزشکاران تیم­های ملی توصیه می­گردد که: شرایطی را برای میزبانی در رویدادهای ورزشی در ایران مهیا نمایند، شرایط حداکثری را برای حضور ورزشکاران تیم­های ملی در میادین بین­المللی فراهم آورند، ورزشکاران سعی در نشان دادن آداب ایرانی- اسلامی داشته باشند. تبادل مربیان و ورزشکاران، میزبانی و برگزاری دوره­های علمی- ورزشی مشترک، حضور در دوره­های علمی- ورزشی مشترک کشورهای دیگر، بین­المللی کردن ورزش­های بومی ایرانی، کسب کرسی­های بین­المللی، ارتقای برند ملی ورزشی، هنجارها توسط ورزشکاران رعایت شود، انتخاب سفیر فرهنگی برای حضور در رویدادها، توجه به اهمیت حضور زنان در ورزشگاه­ها، عملکرد رسانه­های ملی در زمینه پوشش اخبار تقویت شود، ورزشکاران نخبه برای حضور گسترده­تر در فضای مجازی برای انتقال ویژگی­های مثبت فرهنگی تشویق شوند و برنامه­های مختلف در حوزه شناساندن جاذبه­های فرهنگی – ورزشی تولید شود.

هر چند در المپیک و جام­های جهانی، ملت­های جهان با یکدیگر هم‌بازی می­شوند و از این طریق، آشنایی میان فرهنگ صورت می­گیرد و صلح و دوستی تقویت می­شوند، اما مرزهای میان ملت­ها، در فضای مسالمت­آمیز و دوستانه به شکل بارزی برجسته می­شود و تأکید بر تعلقات ملی و تمایزات بین ملت­ها پذیرفته‌شده و تایید می­گردد (محمدی عزیزآبادی و التیامی­نیا، 2015). از این منظر، ورزش و نگاه دیپلماسی فرهنگی به آن باید سر لوحه فعالیت کلیه دست­اندرکاران ورزش کشور قرار گیرد.

با توجه به محدودیت­های پیش­روی تیم پژوهش از جمله: انتخاب مدل پارادایمی، محدود بودن متخصصان حوزه دیپلماسی فرهنگی در ورزش، شیوع کرونا و عدم دسترسی کامل به مشارکت­کنندگان به صورت حضوری، به پژوهشگران توصیه می­شود که پژوهش­هایی با محوریت طراحی مدل دیپلماسی فرهنگی در ورزش حرفه­ای با رویکرد گلیزری انجام دهند؛ از نظرات متخصصان خارجی و کاردارهای ایرانی در کشورهای دیگر و برعکس به منظور جمع­آوری اطلاعات، استفاده نمایند؛ با رویکرد پدیدارشناسی از نظرات ورزشکارانی با تجربه حضور در میادین بین­المللی به منظور طراحی مدل استفاده شود. همچنین پیشنهاد می­شود با رویکرد آینده­­پژوهی، پیشران­های توسعه دیپلماسی فرهنگی در افق 20 ساله، شناسایی و تحلیل شود.