نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 استادیار مدیریت ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری بر خروج سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارت آپ های ورزشی اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کیفی آن به‌صورت رهیافت ظاهر شونده گلیزر انجام گردید. جامعة آماری در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند، تعداد 13 نفر به‌عنوان نمونه مشخص گردیدند. همچنین در بخش کمی تحقیق حاضر شامل تمامی افراد فعال در حوزه استارت آپ ورزشی بودند. این افراد شامل مدیران، صاحبان و کارآفرینان استارت آپ های ورزشی موفق در کشور ایران بودند. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از کدگذاری و رتبه‌بندی AHP استفاده گردید. نتایج نشان داد که در مجموع تعداد 2 عامل شامل عوامل مثبت و منفی مؤثر بر تصمیم‌گیری بر خروج سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارت آپ های ورزشی مشخص شدند. با توجه به نتایج مشخص گردید که عامل بهبود اعتبار استارت‌آپ ورزشی در سطح بازار با نمره نرمال 170/0 مهم‌ترین عوامل مثبت بر تصمیم‌گیری بر خروج سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارت آپ های ورزشی می‌باشد. با توجه به نتایج مشخص گردید که عامل ناامیدی سرمایه‌گذار از حصول موفقیت استارت‌آپ ورزشی با نمره نرمال 162/0 مهم‌ترین عوامل منفی بر تصمیم‌گیری بر خروج سرمایه‌گذاران خطرپذیر در استارت آپ های ورزشی می‌باشد. نمایه سازی ظرفیت های استارت‌آپ ورزشی می تواند ضمن بهبود اعتبار این استارت‌آپ‌ها؛ منجر به تصمیم گیری منطقی سرمایه‌گذاران خطرپذیر گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying factors influencing the decision on the exit of risky investors in sports start-ups

نویسندگان [English]

  • Rezvan Kavyaniniya 1
  • Adel Afkhar 2
  • Mojid Solimani 2

1 PhD student in sports management, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor of Sports Management, Malayer Branch, Islamic Azad University, Malayer, Iran

چکیده [English]

The current research was carried out with the aim of identifying the factors influencing the decision on the exit of risky investors in sports start-ups. The research method was of a mixed type (qualitative-quantitative) and the qualitative part of it was done in the form of Glazer's emergent approach. The statistical population in the qualitative section included people who are aware of the research topic, and according to the purposeful selection, the number of 13 people was determined as a sample. Also, in the quantitative part of this research, all active people in the field of sports start-up were included. These people included managers, owners and entrepreneurs of successful sports startups in Iran. In order to analyze the data, AHP coding and ranking was used. The results showed that a total of 2 factors including positive and negative factors affecting the decision on the exit of risky investors in sports start-ups were identified. According to the results, it was determined that the factor of improving the credibility of sports start-ups at the market level with a normal score of 0.170 is the most important positive factor on the decision on the exit of risky investors in sports start-ups. According to the results, it was determined that the investor's disappointment in achieving the success of sports start-ups with a normal score of 0.162 is the most important negative factor on the decision on the exit of risky investors in sports start-ups. With this in mind,

کلیدواژه‌ها [English]

  • startup
  • investment
  • risk
  • accelerator companies