نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم ورزشی

2 استادیار پژوهشگاه علوم ورزشی

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده گردشگری، دانشگاه تهران، ایران

4 گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی و شناسایی روشهای تامین منابع مالی سازمانهای ورزشی (مطالعه موردی: هیاتهای ورزشی استان تهران) بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضا هیات رییسه هیئت‌های ورزشی، مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان تهران (150 نفر) بود. نمونه‌گیری به شکل تصادفی طبقه ای و به تعداد 112 نفر انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها پس از تعیین وضعیت نرمالیته بودن داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، معادلات ساختاری و خی دو با نرم افزار اس پی اس اس و پی ال اس استفاده شد.

نتایج نشان دهنده کفایت نمونه ها برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی بود و شش عامل حامیان و سرمایه مشترک، درآمدهای اعتباری، هواداران و ذینفعان، ظرفیتهای مبتنی بر اماکن، محصولات و خدمات، ظرفیت های تبلیغی و رسانه ای و رویدادهای ورزشی به عنوان روشهای جذب منابع مالی شناسایی شد. از نظر وضع موجود، روش‌های استفاده از حامیان و دریافت اعتبارات از اداره کل ورزش و جوانان بیشترین فراوانی را داشتند. هیاتهای ورزشی در حال حاضر بر اساس شرایط رشته ورزشی خود از روشهای مختلفی جهت تامین منابع مالی استفاده می کنند که آشنایی با روشهای جدید مطرح شده در تحقیق پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying areas of financial resources in sports organizations

نویسندگان [English]

  • mohsen esmaeili 1
  • mehdy rasooli 2
  • Tahmaseb Shirvani 3
  • mostafa afshari 4

1 sport science research institute

2 faculty member of sport management/ sport sciences research institute

3 Assistant professor of sport management, Faculty of tourism, University of Tehranran, Iran

4 Department of Sport Management, Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate and identify the methods of providing financial resources for sports organizations (Case study: Sport boards of Tehran province). The research method was descriptive and survey. The statistical population included members of the board of directors of sports committees, managers and experts of the General Directorate of Sports and Youth in Tehran (N=150). Sampling was done in a stratified random manner (N=112). The data was collected using a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed. To analyze the data, after determining the normality of the data, exploratory and confirmatory factor analysis tests, structural equations and chi-square with SPSS and PLS software were used.

The results showed the adequacy of the samples to perform exploratory factor analysis and the six factors of sponsores, public, fans and stakeholders, advertise and media, facility, product and services and sports events as methods of attracting resources. In terms of the current situation, the methods of using sponsors and receiving credits from the General Directorate of Sports and Youth (public) were the most frequent. Currently, sports teams are using different methods to provide financial resources based on the conditions of their sports fields, and familiarization with the new methods proposed in the research is suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • income
  • sponsors
  • sports products
  • event
  • capital