نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز
2 Department of Sport Management Faculty of Physical Education & Sport Sciences,University of Tabriz , Tabriz, IRAN
3 Department of Sport Management Faculty of Physical Education & Sport Sciences,University of Tabriz , Tabriz, IRAN
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین جامع مدل جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادههای جمعآوری شده کیفی بود که از روش نظریه داده بنیاد ساختگرا استفاده شد. مشارکتکنندگان را اعضای هیئت علمی در حوزههای مدیریت ورزشی، اقتصاد، مدیریت و مدیران سازمانهای ورزشی، تشکیل دادند. برای بکارگیری و انتخاب مشارکتکنندگان از شیوه گلوله برفی استفاده شد که دادهها پس از 18 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته به اشباع نظری رسید. دادههای بدست آمده، به روش کدگذاری نظریه مبنایی با رویکرد ساختگرا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش شامل عوامل تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (عوامل سازمانی- مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل ورزشی و عوامل رسانهای)، روندهای تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (روندهای فناوری- رسانهای، روندهای اقتصادی، روندهای اجتماعی- فرهنگی و روندهای بینالمللی)، موانع تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (موانع منابع انسانی، موانع مالی- اقتصادی، موانع فرهنگی – اجتماعی و موانع زیرساختی - فنی) و در نهایت راهکارهای تاثیرگذار بر جذب و نگهداری حامیان مالی در ورزش (راهکارهای بازاریابی- اقتصادی، راهکارهای نگرشی - حمایتی، راهکارهای حقوقی – رسانهای، راهکارهای انسانی – اجتماعی و راهکارهای مدیریتی - اجرایی) بود. چارچوب ارائه شده، ارتباط میان عوامل، روندها، موانع و راهکارها را به صورت منطقی و سیستماتیک نشان میدهد و میتواند به مسئولان ورزش برای بهبود وضعیت جذب و نگهداری حامیان مالی راهنمایی ارزشمندی ارائه کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining a Model for Attracting and Retaining Sports Sponsors: A Qualitative Study Using Constructivist Grounded Theory Approach
نویسندگان [English]
- vajiheh Javani 1
- naser Dokhtbagher 2
- fereshteh Aghajani 3
- Farzin Pourghassem 3
1 Sport Management department, Faculty of Physical Education, University of Tabriz
2 Department of Sport Management Faculty of Physical Education & Sport Sciences,University of Tabriz , Tabriz, IRAN
3 Department of Sport Management Faculty of Physical Education & Sport Sciences,University of Tabriz , Tabriz, IRAN
چکیده [English]
This research aims to explain a Comprehensive model of attracting and retaining sponsors in sports. The present study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of the type of data collected, using the constructivist grounded theory method. Participants consisted of faculty members in sports management, economics, management, and managers of sports organizations. The snowball sampling method was used to employ and select participants, with data reaching theoretical saturation after 18 in-depth semi-structured interviews. The obtained data were analyzed using the grounded theory coding method with a constructivist approach. The research findings include factors influencing the attraction and retention of sponsors in sports (organizational-managerial factors, economic factors, sports factors, and media factors), trends affecting the attraction and retention of sponsors in sports (technological-media trends, economic trends, socio-cultural trends, and international trends), barriers affecting the attraction and retention of sponsors in sports (human resource barriers, financial-economic barriers, cultural-social barriers, and infrastructural-technical barriers), and finally, strategies influencing the attraction and retention of sponsors in sports (marketing-economic strategies, attitudinal-supportive strategies, legal-media strategies, human-social strategies, and managerial-executive strategies). The presented framework logically and systematically shows the relationship between factors, trends, barriers, and strategies, and can provide valuable guidance to sports officials for improving the situation of attracting and retaining sponsors.
کلیدواژهها [English]
- Attraction and retention
- Sponsors
- Sports