نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده
این تحقیق باهدف آیندهپژوهی صنعت محصولات ورزشی ایران با رویکرد سناریونویسی انجام شد.روش تحقیق آیندهپژوهی بود.جامعه آماری شامل متخصصان و خبرگان حوزه علمی و تجربی فعال در ورزش بودند.شرط انجام مصاحبه داشتن مدرک تحصیلی دکتری مدیریت ورزش ویا حداقل تجربه 15سال فعالیت در سازمانهای ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون های ورزشی، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و ادارات ورزش و جوانان یا فعال در حوزه صنعت ورزش شامل تولید تجهیزات ورزشی بود. جامعه آماری کلیه اساتید مدیریت ورزشی، واردکنندگان، فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان سازمانهای ورزشی به تعداد نامحدود بودند.در انتخاب نمونه آماری بخش کیفی جهت مصاحبههای عمیق سعی شد تا هم از افراد دارای تحصیلات آکادمیک و هم از افراد دارای تجربیات مدیریتی و کسب و کار استفاده شود.نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد.بعد از 14 مصاحبه اشباع نظری اتفاق افتاد ولی برای اطمینان تا 17مصاحبه ادامه پیدا کرد.از نرمافزار سناریو ویزارد برای سناریو نویسی استفاده شد.با توجه به نتایج میزان توانمندی و کیفیت نیروهای انسانی، ارتباط مداوم و دوسویه دانشگاه و صنعت ورزش، وضعیت مدیریتی و ساختاری صنعت ورزش، میزان رشد اقتصاد ملی و وضعیت اقتصادی بینالمللی، جایگاه تکنولوژی در صنعت ورزش ایران، وضعیت فرهنگی و اجتماعی مرتبط با ورزش در کشور،تجهیزات و امکانات ورزشی، وضعیت سیاست خارجی ایران، میزان توسعه دیپلماسی ورزشی، وضعیت حمایت کننده و تسهیل کننده محیط قانونی صنعت ورزش، میزان جذب سرمایه داخلی و خارجی در صنعت ورزش، مدیریت ورزش قهرمانی و حرفهای، میزان گرایش به ورزش همگانی به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه صنعت ورزش در آینده شناسایی شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting the future of Iran's sports products industry
نویسندگان [English]
- hassan dehghan dizaji 1
- Mehdi Kohandel 2
- Seyed Nemat Khalifeh 3
- Akbar Faridfathi 3
1 Ph.D. student of sports management department, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Assistant Professor, Department of Sports Management, Karaj branch. Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of researching the future of Iran's sports products industry with a scenario writing approach. The research method was future research. The statistical population included experts and experts in the scientific and experimental fields active in sports. The condition for conducting an interview is to have a doctorate degree in sports management or at least 15 years of experience in organizations. Sports included the Ministry of Sports and Youth, sports federations, the National Olympic and Paralympic Committee, and sports and youth departments or active in the field of sports industry, including the production of sports equipment.The statistical population was all professors of sports management, importers, sellers and producers of sports products and experts of sports organizations in an unlimited number. In selecting the statistical sample of the qualitative part for in-depth interviews, we tried to select both people with academic education and people with managerial and business experience. and work to be used.In selecting the statistical sample of the qualitative part for in-depth interviews, it was tried to use both people with academic education and people with management and business experience. Sampling was done in a purposeful way. After 14 interviews, theoretical saturation occurred, but to ensure It continued until 17 interviews. Scenario Wizard software was used for scenario writing.
کلیدواژهها [English]
- Sports
- sports products industry
- future research
- scenario writing