مقاله پژوهشی
کتایون کامکاری؛ نصرالله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ مجید جلالی فراهانی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 9-32
چکیده
امروزه بازیهای المپیک از مهمترین دغدغه های فکری تمام مدیران و مسئولان ورزشی است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی مدل موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو با رویکرد داده بنیاد پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان، صاحبنظران دارای تجربه حضور در المپیک و ورزشکاران موفق المپیکی بود که نمونهگیری ...
بیشتر
امروزه بازیهای المپیک از مهمترین دغدغه های فکری تمام مدیران و مسئولان ورزشی است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی مدل موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو با رویکرد داده بنیاد پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارشناسان، صاحبنظران دارای تجربه حضور در المپیک و ورزشکاران موفق المپیکی بود که نمونهگیری بر اساس روش نمونهگیری هدفمند بهصورت مصاحبههای نیمه ساختاریافته تا اشباع نظری صورت گرفت و درنهایت ۱۷ نفر از کارشناسان و صاحبنظران المپیکی در تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق ابتدا ﮐﺪﮔﺬاری باز شامل ۵۴ کد، سپس کدگذاری محوری در محورهای مدیریتی، ارتباطات، آموزشی، اقتصادی، انگیزشی، سیاسی واجتماعی، جمعیتی، فرهنگی، جغرافیایی، ایدئولوژی، سیاسی- اجتماعی، استعدادیابی و پیشینه مدالآوری و در انتها کدگزاری گزینشی در قالب عوامل علی (عوامل اقتصادی، استعدادیابی، سیاسی و اجتماعی)، عوامل زمینهای (همچون جمعیتی و جغرافیایی)، عوامل مداخلهای (شامل پیشینه مدالآوری و فرهنگی)، راهبردها (شامل عوامل مدیریتی، آموزشی و ارتباطات) و درنهایت پیامدها (عملکرد بهینه، رسیدن به اهداف تعیینشده، کسب مدالهای متعدد و افزایش رتبهبندی، کسب مدال طلا و افزایش تعداد شرکتکنندگان) بر اساس مدل استراس و کوربین در محیط نرمافزار کیفی مکس کیودا نسخه دوازده انجام ﮔﺮﻓﺖ.
بنابر نتایج پ|ژوهش به مدیران ومسئولان پیشنهاد میشود تا با تاکید برفاکتورهای مهم نظارت، اجرا و هماهنگی، مدیریت بهینهای در پروژه المپیک داشته باشند تا به موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ و سایر المپیکها دستیابند و به محققان آتی تحقیق فرا تحلیلی در راستای المپیک و مقایسهاش با تحقیق حاضر پیشنهاد میگردد.
مقاله پژوهشی
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی؛ محمد علیمردانی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 33-49
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخصهای ارزیابی فدراسیونهای المپیکی کشور با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههاست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود که با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی برای دستیابی به منظرها و ورودی یا خروجی بودن راهبردهای فدراسیونهای المپیکی، از ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخصهای ارزیابی فدراسیونهای المپیکی کشور با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههاست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود که با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی برای دستیابی به منظرها و ورودی یا خروجی بودن راهبردهای فدراسیونهای المپیکی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش نیز برای تعیین سنجهها با خبرگان و متخصصان مصاحبه کیفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای المپیکی، مدیران حوزه معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کمیته ملی المپیک- در مجموع شامل 425 نفر- بود. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده و تعداد 21 نفر انتخاب شد. در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول مورگان استفاده و 220 نفر برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب گردید. اطلاعات جمعآوری شده در بخش کمی با بهرهگیری از آزمون آماری خیدو و توسط نرمافزار SPSS تحلیل شد. در بخش کیفی نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش استقرای منطقی بهمنظور مفهومسازی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که فدراسیونهای المپیکی کشور در منظر مالی دارای 2 راهبرد، در منظر مشتری 1 راهبرد، در منظر فرآیندهای داخلی 3 راهبرد، در منظر یادگیری و رشد 2 راهبرد و در منظر ارتباطات 1 راهبرد میباشند. همچنین، نتایج نشان داد از 9 راهبرد فدراسیونهای المپیکی، 4 راهبرد بهعنوان ورودی و 5 راهبرد بهعنوان خروجی میباشند.
مقاله پژوهشی
فریده اشرف گنجویی؛ حمید سجادی هزاوه؛ زهرا حاجی انزهایى؛ سید محمد حسین سنایی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 49-62
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ارزیابی عملکرد درحوزه موفقیت امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی (تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون و اسکواش) ایران بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بود. جامعه آماری شامل 207 نفر از روسا و نواب رئیس، دبیر، روسای هیئتهای استانی و رؤسای کمیتههای تخصصی چهار فدراسیون ورزشی راکتی جمهوری اسلامی ایران بودند ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه ارزیابی عملکرد درحوزه موفقیت امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی (تنیس، تنیس روی میز، بدمینتون و اسکواش) ایران بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بود. جامعه آماری شامل 207 نفر از روسا و نواب رئیس، دبیر، روسای هیئتهای استانی و رؤسای کمیتههای تخصصی چهار فدراسیون ورزشی راکتی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس فرمول نمونه گیری، حجم نمونه تحقیق به تعداد 134 نفر به عنوان معرف در نظر گرفته شد. روش مورد استفاده، نمونهگیری هدفمند بود. برای جمعآوری دادهها، با کسب نظر کارشناسی از خبرگان ورزشی، پرسشنامه محقق ساخته به صورت مقایسه زوجی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب معیارارزیابی موفقیت در امور فنی ورزش قهرمانی فدراسیون های راکتی تدوین شد. مقدار آلفای کرونباخ به مقدار 93/0پرسشنامه نشان دهنده پایایی بالا و مطلوب پرسشنامه است. به منظور استخراج بارعاملی از روش تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زیر مقیاسهای مهم الگوی ارزیابی معیار امور فنی ورزش قهرمانی عبارت اند از: درفدراسیون اسکواش: کسب کرسیهای کلیدی در فدراسیون جهانی و آسیا و نتایج کسب شده در مسابقات بینالمللی؛ درفدراسیون تنیس: برگزاری اردوهای تیم ملی و افزایش تعداد میزبانی مسابقات آسیایی وبینالمللی؛ در فدراسیون بدمینتون: حضور در رنکینگ هزار ورزشکار برتردنیا و برگزاری اردوهای تیم ملی؛ در فدراسیون تنیس روی میز: برنامه مدون اداره تیم ملی و حضور دررنکینگ هزار ورزشکار برتر. در نتایج الگوی کلی ارزیابی عملکرد فدراسیون های ورزشی راکتی نیز دو زیر مقیاس برگزاری اردوهای تیم ملی و برگزاری لیگهای کشوری حائز اهمیت هستند.
مقاله پژوهشی
مریم مختاری دینانی؛ ویدا منصوری بروجنی؛ ناهید اتقیا؛ عباس نظریان مادوانی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 63-78
چکیده
هدف تحقیق حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری مدیریت دانش، نوآوری و اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که به شیوه میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، از بین آنها 203 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، مدلسازی معادلات ساختاری مدیریت دانش، نوآوری و اثربخشی سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود که به شیوه میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، از بین آنها 203 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل سه پرسشنامه «مدیریت دانش» پروبست و همکاران (2000)، پرسشنامه «نوآوری سازمانی» مککین و زوک (2006) و پرسشنامه «اثربخشی سازمانی» هسو (2002) بود. برای طراحی مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد مدیریت دانش با ضریب مسیر (65/0pc=) بر نوآوری سازمانی و با ضریب مسیر (78/0pc=) بر اثربخشی سازمانی دارای اثر مستقیم است. در اثرگذاری مدیریت دانش بر اثربخشی و نوآوری سازمانی، به کارگیری دانش با بار عاملی 79/0، انتقال دانش (72/0)، کسب دانش (41/0) و ثبت و ضبط (32/0) به ترتیب بیشترین نقش را داشتند. همچنین، نوآوری سازمانی با ضریب مسیر (56/0pc=) بر اثربخشی سازمانی اثر مستقیم داشت. مدیریت دانش علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر اثربخشی سازمانی، به صورت غیرمستقیم از طریق نوآوری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر داشت و میزان اثرگذاری غیرمستقیم کمتر از اثرگذاری مستقیم بود. بر اساس نتایج به دستآمده، لازم است با ارتقای دو مولفه به کارگیری دانش و انتقال دانش در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان، شاهد افزایش نوآوری و اثربخشی سازمانی در بین کارکنان این وزارتخانه باشیم.
مقاله پژوهشی
امین خطیبی؛ سید حسین مرعشیان؛ اسماعیل ویسیا
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 79-98
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی نقش ورزش در ارتقای حس وطنپرستی بود که به روش آمیخته اکتشافی در استان خوزستان انجام شد. در بخش اول این تحقیق به منظور شناسایی نقش ورزش، از روش مصاحبههای کیفی نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده در این مرحله، مدل مفهومی تحقیق و پرسشنامۀ نقش ورزش طراحی گردید. پس از اعتباریابی ابزار ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی نقش ورزش در ارتقای حس وطنپرستی بود که به روش آمیخته اکتشافی در استان خوزستان انجام شد. در بخش اول این تحقیق به منظور شناسایی نقش ورزش، از روش مصاحبههای کیفی نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده در این مرحله، مدل مفهومی تحقیق و پرسشنامۀ نقش ورزش طراحی گردید. پس از اعتباریابی ابزار تحقیق، در بخش دوم (بخش کمی) مدل مفهومی تحقیق آزمون شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه افراد رده سنی 15 تا 65 سال ساکن در استان خوزستان بودند (4853000=N). 400 پرسشنامه در پنج خوشۀ استان خوزستان توزیع شد که در نهایت 322 پرسشنامه کامل و قابل استفاده بود. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از تاثیر ورزش بر ارتقای حس وطنپرستی بود. در مورد نقش ورزش چهار عامل شناسایی شد: حضور، عملکرد، جو و برگزاری رویدادهای ورزشی و از میان عوامل، جو پیرامون رویدادهای ورزشی نقش پررنگتری داشت.
یافتههای تحقیق بیانگر ظرفیت اجتماعی ورزش است که در صورت مدیریت صحیح میتواند دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه داشته باشد.
مقاله پژوهشی
مسعود فراهانی طجر؛ فروغ فتاحی مسرور؛ حبیب هنری
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 99-122
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و مدیران فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، مدیران و روسای هیئتهای استانی و اعضای هیئت رئیسه ورزش ناشنوایان و مربیان تیمهای ملی ناشنوایان بودند (142= N).در گزینش نمونه آماری با توجه به تعداد کم کل جامعه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین برنامه راهبردی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مسئولان و مدیران فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، مدیران و روسای هیئتهای استانی و اعضای هیئت رئیسه ورزش ناشنوایان و مربیان تیمهای ملی ناشنوایان بودند (142= N).در گزینش نمونه آماری با توجه به تعداد کم کل جامعه و طبقات آن، از روش تمام شمار استفاده شد. به منظور گردآوری اطلاعات این پژوهش، محقق با بهرهمندی از سوابق و مستندات، مبانی نظری و ادبیات پیشینه، کتب، مقالات و پایان نامهها، مشاوره و بررسی آرا و نظرات متخصصان و تشکیل کمیته راهبردی، یک پرسشنامه باز طراحی نمود. در ادامه با توجه به اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه باز، پرسشنامه بستهای مشتمل بر نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها استخراج گردید که مشتمل بر 28 گویه بر مبنای طیف 5 تایی لیکرت بود و برای رتبهبندی گویهها، در اختیار نمونههای تحقیق قرار گرفت. نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل درونی نشان داد که مجموع نمرات این ماتریس بیشتر از 5/2 می باشد.همچنین نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی نشان داد که مجموع نمرات این ماتریس کمتر از 5/2 میباشد. این نتایج گویای آن است که فدراسیون ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ درونی و بیرونی دارای قوت و تهدید میباشد و در ناحیه رقابتی قرار میگیرد. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل سوات، راهبردهای فدراسیون ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران استخراج گردید که نتیجه آن انتخاب 11 راهبرد میباشد. در مرحله پایانی، با استفاده از ماتریس QSPM راهبردهای استخراج شده رتبهبندی شدند.
مقاله پژوهشی
مهتاب پیرایش شیرازینژاد؛ اسماعیل شریفیان؛ مصطفی خبازی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 123-136
چکیده
این تحقیق دارای دو هدف تحلیل موقعیت مکانی اماکن ورزشی موجود شهر کرمان و ارائه الگوهای علمی و عملی به منظور یافتن بهترین اراضی برای ساخت اماکن ورزشی براساس معیارهای حریم اماکن ورزشی موجود، تراکم جمعیت، نزدیکی به مراکز اصلی شهر و دسترسی مطلوب و فاصله مناسب از مراکز صنعتی، دارای آلایندگی و ناایمن را دنبال می کند. به منظور انجام عملیات ...
بیشتر
این تحقیق دارای دو هدف تحلیل موقعیت مکانی اماکن ورزشی موجود شهر کرمان و ارائه الگوهای علمی و عملی به منظور یافتن بهترین اراضی برای ساخت اماکن ورزشی براساس معیارهای حریم اماکن ورزشی موجود، تراکم جمعیت، نزدیکی به مراکز اصلی شهر و دسترسی مطلوب و فاصله مناسب از مراکز صنعتی، دارای آلایندگی و ناایمن را دنبال می کند. به منظور انجام عملیات تحلیل فضایی از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) استفاده شد که بر اساس آن داده های مکانی و توصیفی گردآوری، پایگاه اطلاعاتی تشکیل و وضعیت مکانی اماکن ورزشی موجود بر اساس هر معیار مشخص گردید. به منظور اولویت بندی اراضی محدوده بر اساس معیارهای مورد بررسی، پس از تشکیل پایگاه اطلاعاتی برای هر معیار نقشه ای تهیه شد که در نهایت با جمع بندی نقشه ها، اراضی محدوده به 5 طیف با درجه مطلوبیت بسیار مناسب، مناسب، متوسط، نامناسب و بسیار نامناسب برای ساخت انواع اماکن ورزشی تقسیم گردید. بر اساس نتایج این تحقیق، 70 درصد اماکن ورزشی موجـود در محـدوده شهر کرمان از لحـاظ مکـانی دارای وضـعیت مناسـب و کاملا مناسب و 30 درصد دارای وضعیت متوسط ونامناسـب هستند. پیشنهاد می شود که مدیران ورزشی با تکیه بر نتایج این پژوهش علاوه بر اطلاع از وضعیت اماکن ورزشی در محدوده، با ضریب اطمینان بیشتری نسبت به ساخت انواع اماکن اقدام نمایند.
مقاله پژوهشی
احمد نامنی؛ سید مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمینژاد؛ باقر مرسل
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 137-158
چکیده
شهر تهران به عنوان یکی از آلودهترین شهرهای جهان شناخته شده است که این آلودگی ناشی از سیستم نادرست شهرسازی، رشد و توسعه ناهمگون و بدون ارزیابی میباشد. در این شرایط در صورتی که بتوان الگوی قابل اطمینانی برای پیشبینی وضعیت آتی آلایندههای موجود در هوای شهر ارائه داد، میتوان با شناخت دقیقتری از آلایندهها، راهکارهای مناسبی ...
بیشتر
شهر تهران به عنوان یکی از آلودهترین شهرهای جهان شناخته شده است که این آلودگی ناشی از سیستم نادرست شهرسازی، رشد و توسعه ناهمگون و بدون ارزیابی میباشد. در این شرایط در صورتی که بتوان الگوی قابل اطمینانی برای پیشبینی وضعیت آتی آلایندههای موجود در هوای شهر ارائه داد، میتوان با شناخت دقیقتری از آلایندهها، راهکارهای مناسبی را از منظر مدیریت پایدار شهری اتخاذ نمود. هدف از انجام این تحقیق، پهنهبندی آلایندههای شاخص هوا در ارتباط با مجموعههای ورزشی شرق تهران (مناطق 4،7،8،13) میباشد. بدین منظور، دادههای ایستگاه های سنجش آلودگی در پیرامون منطقه به روش کریجینگ، برای بازه زمانی 6 ساله (97-1390) درونیابی شدند. به عنوان استاندارد، از شاخص کیفیت هوا (AQI) استفاده گردید. رویهمگذاری لایهها با استفاده از نرمافزار ArcGIS, 9.2 انجام شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری غلظت این آلاینده در ایستگاه های مختلف متفاوت است و پراکنش آلایندهها در محدوده مطالعاتی از الگوی یکسان و مشابهی پیروی نمیکند. شدیدترین درجه آلودگی در ایستگاه ستاد بحران (49/90) ثبت گردیده است. بیشترین تعداد روزهای هوای پاک در ایستگاه گلبرگ (488 روز) و کمترین آن در ایستگاه ستاد بحران (160 روز) مشخص شده است. همچنین، ایستگاه ستاد بحران دارای بیشترین تعداد روز با کیفیت هوای «ناسالم» و «ناسالم برای گروه های حساس» میباشد. در این میان، ایستگاه دروس دارای تعداد روزهای آلوده کمتری بوده است. در نهایت، 22 مجموعه ورزشی در محدوده مطالعاتی در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند.
مقاله پژوهشی
عبدالحسین ابراهیمی؛ امین خطیبی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ حسین مرعشیان
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 159-180
چکیده
امروزه یکی از استراتژیهای مهم برای رشد تولید ناخالص داخلی، راهبرد توسعه صادرات است. توسعه صادرات کالاهای ورزشی نیز از مباحث مهم اقتصاد ورزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد صنعت صادرات کالاهای ورزشی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه انجام شد. این پژوهش، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی ...
بیشتر
امروزه یکی از استراتژیهای مهم برای رشد تولید ناخالص داخلی، راهبرد توسعه صادرات است. توسعه صادرات کالاهای ورزشی نیز از مباحث مهم اقتصاد ورزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد صنعت صادرات کالاهای ورزشی ایران و برخی کشورهای در حال توسعه انجام شد. این پژوهش، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش جمع آوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. جامعه آماری پژوهش، 9 کشور منتخب در حال توسعه هستند که شاخص توسعه انسانی نزدیک به هم دارند. به دلیل حجم کوچک جامعه، 9 کشور به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای مربوط به صادرات پنج گروه کالاهای ورزشی (کفش، پوشاک، انواع توپ، قایقهای تفریحی- ورزشی و کالاهای متفرقه) و برخی شاخصهای رشد اقتصادی در طی سالهای1997 تا 2016 از بانک جهانی و مرکز تجارت بین الملل بر اساس طبقه بندی و کدگذاری کالاهای گمرگ استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها براساس روشهای اقتصاد سنجی و پانل دیتا و استفاده از آزمونهای علیت گرنجری، آزمون ریشه واحد، آزمون همجمعی و آزمون ساکن پذیری، از نرم افزار Eviews9 استفاده شده است. نتایج نشان داد که بیشترین حجم صادرات کالاهای ورزشی به ترتیب متعلق به کشورهای اندونزی، هند، ترکیه، تایلند، پاکستان، مالزی، روسیه، ایران و عمان است. همچنین رابطه علیت کوتاه مدت دو طرفه ای نیز بین رشد صادرات محصولات ورزشی و رشد ناخالص داخلی وجود دارد. به طور کلی و با توجه به یافتههای پژوهش توسعة صادرات محصولات ورزشی منجر به رشد اقتصادی ایران، افزایش بهرهوری در بخشهای تولیدی و استفادة مناسب از منابع موجود در جامعه است.
مقاله پژوهشی
فیروزه حاج علی اکبری؛ جهان افروز احمدزاده
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 181-194
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای تولید کننده پوشاک ورزشی در ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان شرکتهای دایی و مجید به تعداد 140 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در شرکتهای تولید کننده پوشاک ورزشی در ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان شرکتهای دایی و مجید به تعداد 140 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه «مدیریت دانش» شرون لاوسون(2003) و پرسشنامه استاندارد بومی شده «گرایش به کارآفرینی» استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و ابعاد آن با موفقیت ارتباط با مشتری در شرکتهای تولید کننده پوشاک ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز آشکار ساخت که مؤلفههای مدیریت دانش توانستهاند حدود 28/0 درصد از میزان موفقیت ارتباط با مشتری را پیش بینی کنند که در این میان بعد کاربرد دانش بیشترین سهم را در این پیش بینی دارد.
مقاله پژوهشی
سارا شهانواز؛ منصوره اعظم آزاده؛ مریم قاضی نژاد
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 195-220
چکیده
ازدواج به عنوان راه تشکیل خانواده همواره مورد تاکید فرهنگ ها و جوامع بوده است. در دهه های اخیر الگوی ازدواج دچار تحولات فراوانی شده است. گسترش تجرد و تاخیر در ازدواج از تغییرات مهم در این زمینه اند. در کشور ما نیز تاخیر در ازدواج و باقی ماندن در تجرد طی سالیان گذشته روندی فزاینده داشته است. شناسایی آینده این مسئله مهم اجتماعی می تواند ...
بیشتر
ازدواج به عنوان راه تشکیل خانواده همواره مورد تاکید فرهنگ ها و جوامع بوده است. در دهه های اخیر الگوی ازدواج دچار تحولات فراوانی شده است. گسترش تجرد و تاخیر در ازدواج از تغییرات مهم در این زمینه اند. در کشور ما نیز تاخیر در ازدواج و باقی ماندن در تجرد طی سالیان گذشته روندی فزاینده داشته است. شناسایی آینده این مسئله مهم اجتماعی می تواند برای پیشگیری از اثرات سوء آن بر جامعه بسیار پراهمیت باشد. هدف این پژوهش، بررسی احتمال وقوع آینده پیشران های تجرد در ایران 1414 است. برای دستیابی به این هدف با استفاده از پیشران های تجرد در ایران، فرضیاتی برای آینده تجرد طراحی شد. فرضیات به شکل ماتریس در اختیار کارشناسان قرار گرفت تا درباره احتمال وقوع ساده و احتمال وقوع شرطی فرض ها نظر دهند. داده ها توسط نرم افزار smic-prob expert تجزیه و تحلیل و مورد تفسیر قرار گرفت. احتمال وقوع شش فرض مطرح شده برای هر یک از پیشران های تجرد، به تفکیک به دست آمد که در این میان، فرض «افزایش تاثیر رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی بر تغییر نگرش جوانان» بالاترین درصد احتمال وقوع را از نظر متخصصان به خود اختصاص داد. همچنین، احتمال وقوع سناریوهای بالقوه، از کنارهم قرارگیری فرضیات با حالات مختلف به وجود آمد. حالتی در آینده که تمامی فرض ها رخ دهند، بالاترین احتمال وقوع را به خود اختصاص داده است. نتایج تحلیل حساسیت نیز نشان می دهد فرض تاثیر رسانه های جمعی، بالاترین میزان اثرگذاری بر سایر فرض ها را دارد که نشان دهنده میزان اهمیت آن بوده و لزوم توجه ویژه به آن در برنامه ریزی و سیاستگذاری را آشکار می کند.
مقاله پژوهشی
ستار پروین؛ بهزاد خدری؛ قباد کاظمی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 221-246
چکیده
یکی از مهمترین تهدیدها علیه وجود امنیت در بین اقشار مختلف جامعه، وقوع جرائم در بستر آن جامعه است که به دنبال آن قربانیانی همراه با انواع پیامدهای روانی، اقتصادی و اجتماعی را به بار میآورد. این پژوهش تلاش دارد تا به بررسی قربانی شناسی جرائم جوانان در بین دانشجویان با توجه به بسترها و زمینههای اجتماعی مسئله بپردازد. بنابراین پژوهش ...
بیشتر
یکی از مهمترین تهدیدها علیه وجود امنیت در بین اقشار مختلف جامعه، وقوع جرائم در بستر آن جامعه است که به دنبال آن قربانیانی همراه با انواع پیامدهای روانی، اقتصادی و اجتماعی را به بار میآورد. این پژوهش تلاش دارد تا به بررسی قربانی شناسی جرائم جوانان در بین دانشجویان با توجه به بسترها و زمینههای اجتماعی مسئله بپردازد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف درک و تفسیر چگونگی فرایند قربانی شدن از دیدگاه قربانیان صورت میگیرد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی سه گانه است که در سال تحصیلی 1396-1397 در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل بودند. شیوه نمونهگیری، هدفمند و حجم نمونه برابر با 30 نفر از دانشجویان بود. روش پژوهش کیفی بود و دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختیافته گردآوری و با تکنیک تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که قربانی جرم سرقت شدن در میان دانشجویان بیشتر از هرگونه جرم دیگری رواج دارد. همچنین، بیشتر قربانیان در ساعات پایانی روز و شب هنگام، قربانی جرم میشوند. بیشتر قربانیان معتقدند که ترجیح میدهند به شیوهای شخصی با قضیه برخورد کنند؛ یعنی راهبردهای مواجهه شخصی و حل کردن موضوع را از طریق مهارت های حل مسئله فردی بر مواجهههای ساختاری و مراجعه به نهادها ترجیح میدهند. قربانیان جرم، با سه مرحله تفکر کردن، احساس کردن و تجربه کردن، با اتفاق حادث شده مواجه میشوند. همچنین مهمترین پیامدهای تجربه قربانی شدن برای قربانیان شامل انگاره انحطاط هنجارهای اجتماعی، درماندگی روانشناختی، سرزنش خویشتن، مواجهه جنون آمیز، اضمحلال سرمایه و مسائل اقتصادی می باشد.
مقاله پژوهشی
علی روحانی؛ سهیلا حاجی حیدری
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 247-266
چکیده
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد ...
بیشتر
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد پنجگانه کارسپیکن بهره گرفته شده و سعی گردیده است با استفاده از مشاهده مشارکتی پنهان و همچنین مصاحبههای عمیق از تجربه افراد از حضور در شرکتهای بازاریابی شبکهای، پیامدهای مشارکت جوانان در این شبکهها مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. در طول پژوهش نیز سعی شد قابلیت اعتماد و اتکاپذیری پژوهش حفظ شود. همچنین ملاحظات بازاندیشانه نیز به کار گرفته شدند. یافتهها در قالب مفاهیم و مقولاتی چون سود و هزینه نامتوازن، حذف دو سویه سیستمی، تردیدهای فراخود، خلق فاصله با جامعه، آوار آرزوها، دغدغههای فرساینده، فرسایش امید و آرزو، آسیبپذیری عاطفی اعضا، کاریکاتوری بودن بازاریابی شبکهای و ... استخراج شدند. یافتهها در نهایت مورد بحث قرار گرفتند.
مقاله پژوهشی
عبدالرضا نواح؛ حسین ملتفت؛ مریم قلیچی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 265-288
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و دینداری با سلامت روانی میباشد. مورد مطالعه، دانشجویان (کارشناسی و کارشناسی ارشد) دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1395 بود که تعداد آنها مطابق آمار برابر با 13314 نفر اعلام گردید. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته است. نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط حمایت اجتماعی و دینداری با سلامت روانی میباشد. مورد مطالعه، دانشجویان (کارشناسی و کارشناسی ارشد) دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1395 بود که تعداد آنها مطابق آمار برابر با 13314 نفر اعلام گردید. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته است. نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر تعیین شد. چارچوب نظری پژوهش با استفاده از دیدگاه دورکیم، سارافینو، برکمن و سیم طراحی شده است. مدل گلدبرگ از سلامت روانی(GHQ28) به عنوان تعریف عملیاتی در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که دینداری در دو بعد اعتقادی و مناسکی و حمایت اجتماعی در سه بعد عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی رابطه معناداری با سلامت روانی دارد. در این پژوهش رابطه معناداری بین سن دانشجویان و سلامتروانی آنان مشاهده نشد، اما یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین وضعیتتاهل، جنس و وضعیت سکونت دانشجویان با سلامت روانی آنان وجود دارد؛ به این ترتیب که افراد متآهل، دختران و دانشجویانی که در مدت تحصیل با خانواده زندگی میکردند، از سلامت روانی بالاتری نسبت به گروههای دیگر برخوردار بودند. نتایج حاصل از رگرسیون چندمتغیره نشان داد که شش متغیر (دینداری اعتقادی، دینداری مناسکی، حمایت اجتماعی ابزاری، حمایت اجتماعی عاطفی، جنسیت و وضعیت سکونت) درمجموع 5/19 درصد از تغییرات مربوط به سلامت روانی را تبیین میکنند. در نتیجه عدم توجه به تقویت مبانی سلامت روانی در بین دانشجویان منجر به پیامدهای منفی و هزینههای اقتصادی برای دولت خواهد شد و نیز اثرات روانی و اجتماعی آن بر روی نیروی انسانی تحمیل میگردد.
مقاله پژوهشی
سیدعلیرضا افشانی؛ لیدا هاتفیراد
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 289-304
چکیده
معاشرتهای دختر و پسر در دوران پیش از ازدواج، یکی از پدیدههای پیچیده در جامعه کنونی است که تحت تأثیر فرهنگ و مذهب و عرف جامعه مدام در حال کنترل و محدودسازی است. در برخی موارد این روابط میتواند آسیبهای زیادی به بار آورد و جوانان و جامعه را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی روابط دختر و پسر یا به ...
بیشتر
معاشرتهای دختر و پسر در دوران پیش از ازدواج، یکی از پدیدههای پیچیده در جامعه کنونی است که تحت تأثیر فرهنگ و مذهب و عرف جامعه مدام در حال کنترل و محدودسازی است. در برخی موارد این روابط میتواند آسیبهای زیادی به بار آورد و جوانان و جامعه را تحت تأثیرات منفی خود قرار دهد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی روابط دختر و پسر یا به بیان دیگر، بررسی نگرش به آسیبهای روابط دختر و پسر در بین جوانان شهر یزد انجام گرفته است. روش مورد استفاده در این تحقیق، از نوع پیمایشی میباشد. دادهها با ابزار پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای از 246 نفر از جوانان شهر یزد گردآوری شده است. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها به کمک نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. در پژوهش حاضرآسیبهای ناشی از روابط دو جنس مخالف در شش گروه آسیبهای روانی- عاطفی، آسیب به زندگی مشترک آینده، آسیبهای اجتماعی، تحصیلی، خانوادگی و جسمی مورد نگرشسنجی قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده بین پایگاه اجتماعی- اقتصادی (238/0-)، سن (250/0-) و میزان تحصیلات (266/0-) نگرش به آسیبهای روابط دختر و پسر رابطهای منفی و معنادار وجود داشت. همچنین، بین نگرش به آسیبهای روابط دختر و پسر به تفکیک جنس، وضعیت اشتغال و تجربه دوستی با جنس مخالف تفاوتی معنادار برقرار بود (05/0>P).
مقاله پژوهشی
ملیحه عابدی؛ مهسا لاریجانی؛ سارا مدرس قرچه داغی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، صفحه 305-319
چکیده
ازدواج نقش مهمی در زندگی بشر دارد و عوامل متعددی در چگونگی کیفیت این امر مهم موثر میباشند و بر موفقیت و عدم موفقیت ازدواج تاثیر میگذارد. از آنجا که در جامعه ایران نقش مادران در تربیت و جامعهپذیری فرزندان قابل توجه میباشد، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی مادران بر ازدواج موفق دختران میباشد. این پژوهش از نوع ...
بیشتر
ازدواج نقش مهمی در زندگی بشر دارد و عوامل متعددی در چگونگی کیفیت این امر مهم موثر میباشند و بر موفقیت و عدم موفقیت ازدواج تاثیر میگذارد. از آنجا که در جامعه ایران نقش مادران در تربیت و جامعهپذیری فرزندان قابل توجه میباشد، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی مادران بر ازدواج موفق دختران میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تبیینی میباشد که به روش پیمایش در بین زنان متأهل 20تا 35 ساله انجام شده است. نمونه این پژوهش 323نفر میباشد. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که بر روی 30 نفر اجرا شد و آلفای کرونباخ آن 848/0 به دست آمد. برای سنجش فرضیهها، دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید و آزمونهای همبستگی و رابطه سنجی اسپیرمن نشانگر تأیید فرضیه های تحقیق به ویژه فرضیه اصلی پیرامون تاثیر سرمایه فرهنگی مادران بر ازدواج موفق دختران بوده است.
همچنین نتایج رگرسیون خطی گرفته شده نشان میدهد 414/0 از تغییرات در ازدواج موفق توسط مدل ترسیم شده قابل تبیین است. از بین عوامل مورد نظر، تنها اعتقادات مذهبی مادران و تحصیلاتشان است که ازدواج موفق را می توانند تبیین کنند و سایر عوامل نمی توانند تبیین معناداری داشته باشند.