نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران

2 استاد مدعو گروه مدیریت ورزشی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی و گروه مدیریت ورزش، دانشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه تربیت بدنی، تهران

چکیده

هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های ورزشی بازیکن‌پرور حاضر در لیگ برتر بسکتبال و روش پژوهش، آمیخته متوالی (کیفی-کمی) یود. 142 بسکتبالیست از 13 تیم لیگ برتری به همراه کادر فنی تیم­ها به‌عنوان نمونه و برای شناسایی عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های بسکتبال و ارائه مدل ISM در کنار 19 نفر از کارشناسان بسکتبال انتخاب شدند. شناسایی عوامل موردنظر با روش فراترکیب و تعیین روابط میان آن‌‌ها به کمک مدل­سازی ساختاری- تفسیری انجام شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل ساختاری تفسیری با روش میک مک صورت گرفت.
 یافته­ها نشان داد عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های ورزشی بازیکن­پرور از 35 عنصر و 7 مؤلفه کلی تشکیل شده­اند و این 7 مؤلفه، 62 درصد از واریانس عوامل مدیریتی موثر را تبیین می‌کنند. بر اساس تحلیل ساختاری میک مک دو عامل تمایل باشگاه­ها به بازیکن­پروری و توانایی باشگاه در جذب سرمایه بیشتر تحت تأثیر سایر عوامل و از منظر سیستمی، جزو عناصر اثرپذیر و وابسته هستند. عوامل برندسازی باشگاه و تعامل با محیط در گروه متغیرهای مستقل قرارگرفته‌اند که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف می­باشند. عوامل راهبرد‌های دولتی، زیرساخت­ها و تجهیزات عوامل کلیدی برای باشگاه­های ورزشی بازیکن­پرور به شمار می‌روند و قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند.
بر اساس نتایج به­دست آمده، هفت مولفه­ اصلی که می­توانند موفقیت باشگاه را با تأکید بر فرایند شناسایی، استعدادیابی و پرورش بازیکنان ارتقا دهند، در نگرش سیستمی یک سامانه را تشکیل می­دهند که در آن هریک از اجزا بر دیگر اجزا موثر است و از همدیگر حمایت می­کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Analysis of Managerial Factors Affecting on Player-rearing Clubs in Basketball Premier League

نویسندگان [English]

  • Mehran Atashi 1
  • masoud naderian jahromi 2
  • Alimohammad Safania 3

1 Ph.D. Student of Sport Management at Department of Management Jahrom Branch Islamic Azad University, Jahrom, Iran

2 Faculty of Physical Education and Sport Science, Isfahan University, Isfahan, Iran

3 Professor of Sport Management, Islamic Azad University of Science and Research Branch, Department of Physical Education, Tehran

چکیده [English]

The study is to design a multilevel model for managerial factors affecting the sports clubs of the players in the Premier Basketball League. The research method was mixed (qualitative-quantitative). 142 basketball players in 13 Premier League teams along with their technical staff and 19 basketball experts were selected as samples to identify the management factors affecting basketball clubs and present the ISM model. The desired factors were identified by meta-combination method and the relationship between them were determined using structural-interpretive modeling. The data analysis was performed using exploratory factor analysis and Interpretative Structural Modeling (ISM) by MICMAC method.
The results showed that the factors affecting the player-rearing clubs include 35 elements and 7 general components which explain 62% of the variance of factors affecting the player-rearing clubs. According to MICMAC structural analysis, the club's desire for rearing player and its ability to attract more capital have been influenced by other factors and they are influenced and dependent elements from a systemic point of view. The factors of club branding and environmental interaction are in the category of independent variables that are of low influence and dependency. Government strategies, infrastructures and equipment are key barriers for player-rearing clubs with high influence and low dependency. Based on the results, the seven components that can enhance the success of the club by emphasizing the process of identifying, talenting and training players, in a systemic approach, form a system in which components affect and support each other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Basketball
  • " "Player-rearing Clubs
  • " "Club Structure
  • " "Premier League"

تحلیل عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های ورزشی بازیکن‌پرور حاضر در لیگ برتر بسکتبال

مهران آتشی[1]

 مسعود نادریان جهرمی[2]

، علی­محمد صفانیا[3]

اصغر نیک­سرشت[4]

محمدصادق افروزه[5]

10.22034/SSYS.2022.1426.1986

تاریخ دریافت مقاله: 9/4/1399

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:29/6/1399

مقدمه

تجاری­شدن بسیاری از ورزش­ها و رشد و توسعه آنها در قالب فعالیت­های باشگاهی در محیطی رقابتی، شرایطی پویا اما مبهم و بی ثبات و به شدت متغیری را ایجاد کرده است که توان برنامه­ریزی در شرایط مطمئن و پایدار را از بسیاری از باشگاه­ها سلب و آنها را در تحقق اهدافشان با چالش­های فراوانی رویه­رو کرده است. (قاسمی و همکاران، ۱۳98: 79-67). بررسی­ها نشان می­دهد بسیاری از باشگاه­ها با کمبود بازیکنان مؤثر و مستعد مواجه هستند و افزایش نیاز آنها به بازیکنان مستعد، اثربخش و وفادار امری حیاتی برای ادامه فعالیت­ها، کسب موفقیت و حتی حیات باشگاه­ها در آینده دارد(آلیسون و گراهام[6]،2020: 240-259 ). اما در ورزش­های قهرمانی که عمدتاً به صورت تجاری درآمده و در قالب تیم­های باشگاهی در لیگ­های قهرمانی شرکت می­کنند، افزایش نیاز به بازیکنان موثر و کارآمد یکی از اساسی­ترین و مهم­ترین چالش­هاست که با رویکردهای مختلفی از طرف باشگاه­ها و فدراسیون­های ورزشی دنبال می­شود. در سه دهه اخیر رشد باشگاه­های ورزشی به حدی بوده که تقریبا تمام ورزشکاران تیم­های ملی در همه رشته­های ورزشی از درون باشگاه­ها انتخاب می­شوند و حتی در شرایطی حضور بازیکنان در تیم­های ملی به منظور شرکت در مسابقات بین­المللی و جهانی منوط به اجازه باشگاه است (نادریان،1396: 23-13). در چنین شرایطی شاید یکی از مناسب­ترین راه­حل­ها برای پرورش بازیکنان توانمند به­کارگیری مدل باشگاه بازیکن پرور باشد، زیرا برنامه بازیکن­پروری چارچوبی را به­وجود می آورد که از طریق آن باشگاه­ها می­توانند از استعدادهای افراد متقاضی و بازیکنان نوجوان و جوان به منظور بهبود  وضعیت و شرایط باشگاه­ها و کسب موفقیت در مسابقات استفاده و بازیکنان ارزان قیمت که محصول و پرورش­یافته خود باشگاه است را جایگزین بازیکنان فعلی نماید(کشاورز و همکاران،1398: 25-40). در گذشته شاید بازیکنانی وجود داشتندکه سالیان متمادی در یک باشگاه به فعالیت خود ادامه می­دادند و موثر بودند، اما در شرایط کنونی شرایط به شدت متفاوت شده و عمر ورزشی قهرمانان به حداقل رسیده و شرایط در اوج ماندن بازیکنان برای سال­های طولانی بسیار پیچیده شده است( فتحی و همکاران،1397: 117-145). باشگاه­های ورزشی پیشرو و موفق امروزی به اهمیت شناسایی، استعدادیابی و آماده­سازی بازیکنان و توسعه آنان برای کسب موفقیت باشگاه­ها پی برده­اند. آگاهی و تشخیص باشگاه­ها همراه با نیاز به فرایند پرورش بازیکن سبب شده که باشگاه­ها در ساختار سازمانی خود مراکز و مدارس استعدادیابی دایر و کادری مجهز و کاربلد را مسئول آن بنمایند. بررسی­ها نشان می­دهد آن دسته از باشگاه­هایی که مستعد زوال و انحلال هستند برای تامین بازیکنان موثر برنامه­ای ندارند و بنابراین بازیکنان مورد نیاز خود را از طریق خرید آنهم بدون برنامه تأمین و جریانات را به دست حادثه و زمان می­سپارند و در رویارویی با مشکلات متعهدانه عمل نمی­کنند( هنری و همکاران،1391 :127-145). برخی از باشگاه­های ورزشی برای تامین بازیکنان مورد نیاز خود اقدام به شناسایی، جذب، آموزش و بهره­گیری از بازیکنان مستعد و توانمند به­صورت بومی و منطقه­ای می­کنند که این نوع باشگاه­ها در دراز مدت بسیار موفق بوده و نه تنها هزینه­های کمتری برای بازیکنان صرف می­کنند، بلکه از طریق فروش بازیکنان سودهای زیادی عاید باشگاه­ها می شود. تجربه نشان داده است که آن دسته از باشگاه­هایی که اقدام به بازیکن­سازی می­کنند دوام بیشتری دارند، در مسابقات موفقیت کسب می­کنند و حتی قادر به فروش و انتقال بازیکن و کسب درآمدهای هنگفت نیز هستند(کشاورز و همکاران، کاسپر و اسکات[7]،۲۰11: 25-40).

با تغییر هژمونی مدیریت باشگاه­های ورزشی از دولتی به سمت خصوصی­سازی  و از همه  مهمتر کم­شدن بودجه­های دولتی و افزایش تورم  و ورود باشگاه­ها به عرصه فعالیت­های اقتصادی و تبلیغاتی زنگ هشدار مدیریت ورزش حداقل برای باشگاه­های ورزشی شرکت­کننده در لیگ­های برتر در همه رشته­های ورزشی درآمده است. همان­گونه که پیش از این اشاره شد در چنین شرایطی یکی از راه­های موفقیت باشگاه و کسب درآمد، داشتن برنامه راهبردی در شناسایی و پرورش بازیکنان موثر و کارآمد و برنامه­های مدیریتی برای حفظ و ارتقای آنان است- اگرچه شاید باشگاه­ها در حوزه پرورش بازیکن در کوتاه مدت از توفیق چندانی برخوردار نبوده و دچار ریسک بسیار بالایی شوند( هنری و همکاران، 1391: 127-145). تعداد اندکی از باشگاه­ها هستندکه در جهت حفظ و تثبیت جایگاه خود در لیگ­ها و مسابقات داخلی و خارجی فعالیت­ها و برنامه­ریزی­های خود را بر پایه شناسایی و پرورش استعدادهای ورزشی در منطقه مورد فعالیت و حتی در محیط پیرامون خود اقدام می­کنند. البته این راهبرد دیر بازده است، اما این گونه باشگاه­ها که در پی ساختن آینده هستند و به باشگاه­های آینده­ساز و پیشرو معروف اند(مالدونیچ و تورنیچ[8]،2014: 21-22).  چنین باشگاهایی به دنبال طراحی و اجرای منظم استعدادیابی و جانشین­پروری هستند. موضوع جانشین­پروری بازیکنان مستعد و موثر در باشگاه­های ورزشی از اهمیتی مضاعف برخوردار است، زیرا از نتایج برنامه­های جانشین­پروری باشگاه­ها در تیم­های ملی و حتی کسب درآمد بسیار زیاد از طریق فروش بازیکنان به سایر تیم ها و حتی لیگ های برتر کشورهای اروپایی استفاده می­شود . البته مدل­های زیادی برای بازیکن­پروری در همه رشته­های ورزشی ارائه شده که هر کدام ویژگی­ها و خصوصیاتی دارند، اما در اکثر مدل­ها درگذشته تاکید و تمرکز اصلی باشگاه­ها به جای پرورش قابلیت­ها و توانایی­ها، بر موضوع جانشینی بازیکنان قدیمی بود؛ به طوری که فقط فهرستی از ورزشکاران مستعد و بالقوه، متقاضی آماده جایگزینی بازیکنان قدیمی هستند و در حقیقت تعویض بازیکن انجام می­شد(نادریان، 1395: 13-23).

 امروزه شیوه­های متنوع شناسایی، جذب و حفظ و نگهداری بازیکنان در همه رشته­های ورزشی از طریق فرایند­های مدیریتی به شیوه­های مختلف و با شاخص­ها و استانداردهای جهانی مخصوص هر رشته ورزشی انجام می­شود، اما موضوع بسیار مهم فرایندهای مدیریتی باشگاه­هاست که برای تربیت بازیکنان اتخاذ می­کنند. باشگاه­ها با قوانین حمایتی و با برنامه­های آموزشی و تمرینی مناسب، مداوم و برنامه­ریزی شده، آنان را به تدریج برای عضویت در تیم­های بزرگسالان و باشگاهی آماده می­سازند(شیپ من[9]، 2012). در چنین باشگاه­هایی، مدیران متخصص و آینده نگر و مربیان آگاه می­دانند که به محض آسیب یک بازیکن و یا ترک باشگاه- که در ورزش­های قهرمانی امری رایج است- بلافاصله افراد واجد شرایط و تربیت­شده باشگاه برای جایگزینی وجود دارند و بدین ترتیب خللی در تحقق اهداف باشگاه که عمدتا کسب موفقیت در مسابقات است، روی نخواهد داد. باتوجه به شرایط فعلی در باشگاه­های ورزشی به ویژه باشگاه­های بسکتبال که در آن میزان آسیب­دیدگی و جابه­جایی و ترک باشگاه نسبتا زیاد است، برنامه­ای منسجم برای جانشین­ساختن بازیکنان در همه پست­های بازی و شناسایی و جذب استعدادهای ورزشی و پرورش آن ضروری است. در همین راستا ویلیامز[10] (۲۰۱۵: 240-259) گزارش داد تیم بسکتبال لوس آنجلس لیکرز در پرورش بازیکن و فروش آنها در یکسال بیش از ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشته است (نادریان، ۱۳۹۵: 13-23). ویس و گوان (2017 ) تحقیقی در سازمان­های غیر­ورزشی انجام و گزارش دادند که بین برنامه­های جانشین­پروری و توانایی یادگیری سازمانی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد؛ یعنی سازمانی که امتیاز بالائی در طرح جانشین­پروری به­دست می­آورد، امتیاز بالایی هم در یادگیری سازمانی کسب می­کند که نتایج را می­توان به حوزه ورزش نیز تعمیم داد. برغم اهمیت موضوع جانشین­پروری در ورزش، تحقیقات اندکی در این زمینه وجود دارد. روس ول  در پژوهش خود در مورد طرح­ریزی جانشین­پروری و مدیریت استعداد[11] توصیه­هایی برای کاهش فرسایش نیروها و آمادگی­های لازم برای مواجه با روند بالا رفتن سن کارکنان در همه سازمان­ها داشت. چنین توصیه­هایی شامل شناسایی، ارزیابی و توسعه افراد با توان بالقوه بالا در باشگاه­های ورزشی بسیار ضروری است(۲۰10: 405-419). اگرچه موضوع بازیکن­پروری در ورزش همیشه مطرح بوده، اما در دهه­های اخیر بسیار مورد توجه باشگاه­ها در همه رشته­های ورزشی از جمله بسکتبال قرار گرفته و مدارس بسکتبال و آکادمی­های آموزش بسکتبال پایه تأسیس شده و متقاضیان زیادی را جذب کرده اند. تجربه نشان داده است که در حالت خوشبینانه و در صورت فراهم بودن همه شرایط برای بازی و مسابقه و عدم­آسیب­دیدگی­های رایج, حداکثر ماندگاری یک ورزشکار در عرصه رقابت­های ورزشی بین پنج تا هشت سال است. لذا ارتقای سطح علمی و کسب اطلاعات مورد نیاز درباره عوامل، شاخص­ها و ویژگی­های جانشین­پروری بازیکنان با توجه به تحولات جهانی و فعالیت­های رقیبان منطقه­ای و جهانی در باشگاه­ها که ساختارهای تیم ملی کشورها را به­وجود می­آورند، ضروری به نظر می­­رسد. تحقیقات علمی اندکی در حوزه فرایندهای مدیریتی بازیکن­پروری در بسکتبال در باشگاه­ها صورت گرفته و انجام تحقیقات بیشتر لازم است. نیندا تویچ و مارجینا مالویچ(2014) معتقدند شناسایی استعداد اولین قدم در روند برنامه­ریزی، برنامه­نویسی و تحقق مراحل انتخاب و آموزش بازیکنان در بسکتبال است. معیارهای انتخاب به روش چند رشته­ای شرط شده­اند و باید تمام خصوصیات یک بازیکن بسکتبال را پوشش دهند. مالدویچ و کورنیک(2014: 65-81)  گزارش دادند عوامل و خصوصیات مهم برای عملکرد موثر و برتر در بسکتبال که باید در شناسایی و جذب و حفظ و نگهداری بازیکنان مورد توجه قرار داد عبارت­اند از: تیپ بدن و قامت و وضعیت ظاهری، وضعیت مورفولوژیکی، استعدادهای ژنتیکی، توانایی­های عملکردی و حرکتی در حوزه بسکتبال، توانایی­های فنی و تاکتیکی خاص، ویژگی­های روان­شناختی و جامعه­شناختی و توانایی­های پیچیده یک بسکتبالیست و ترکیبی از همه موارد. با توجه به مبانی نظری و نتایج پژوهش­های انجام شده در سازما­ن­های غیر­ورزشی، محقق بر آن است تا با شناسایی خصوصیات و ویژگی­های باشگاه­های بسکتبال بازیکن­پرور این امکان را در اختیار هیئت مدیره  قرار دهد تا قادر باشند باشگاه را به نحوی مدیریت کنندکه هیچ گاه خلاء بازیکن کارآمد و شایسته و مؤثر را تجربه نکنند. فرایند مدیریتی برنامه­ریزی شیوه پرورش بازیکن که در باشگاه­های بسکتبال انجام می­شود  در شکل 1 نشان داده شده است:

برگزاری جلسات آموزشی و تمرین مستمر علمی

انتخاب اولیه بازیکنان

شناسایی پست­های بازی

تعیین شایستگی­ها و شاخص­ها برای هر بازیکن

شناسایی اولیه افراد واجد شرایط

ماهیت ورزش بسکتبال

 وظایف اصلی هر پست بازی

 تعیین شاخص های مهارتی برای هر پست بازی

ارزیابی اولیه

تجزیه و تحلیل هر پست بازی

 روش های علمی آماده سازی هر بازیکن تخصصی

شاخص های مهارتی برای هر پست بازی

فراخوان اولیه باشگاه ها

معرفی استعداد یابان

مشاهده جشنواره ها

حضور در مدارس

بازی های تفریحی 

 

آزمون عملی

مهارت های پایه

آزمون هوش حرکتی

آزمون آمادگی جسمانی

 

شکل 1: گام­های اجرایی برنامه­ریزی  باشگاه­های بسکتبال برای پرورش بازیکن(منبع: تحقیقات میدانی محققان)

 

 

 

 

انتخاب نفرات برتر و تشکیل بانک اطلاعاتی

آموزش جامع آمادگی های جسمانی و مهارت های روانی و استعداد و حمایت های قانونی و انعقاد قرارداد

ارزیابی عملکرد هر یک از افراد و تعیین شایستگی ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

باتوجه به ترکیب عواملی نظیر پویایی لیگ­های بسکتبال، تجاری­سازی بیشتر رشته­های ورزشی از جمله بسکتبال و خصوصی­شدن باشگاه­های ورزشی (جارد و همکاران[12]،2018 : 169-177) از یک سو و همچنین تورم و رکود اقتصادی و تلاش باشگاه­ها برای کسب درآمد، جهانی­شدن فرهنگ باشگاه­داری در حوزه ورزش­های­حرفه­ای و پیش­بینی توسعه باشگاه­های صددرصد خصوصی براساس میزان سود­دهی و اینکه باشگاه­ها در آینده به مثابه بنگاه­های کسب و کار باید با رقیبان مبارزه کنند در اراده و تمایل باشگاه­ها و مدیرانشان برای بازیکن­پروری در درون باشگاه موثر واقع است. بعلاوه  تشکیل تیم­های  ورزشی چندملیتی و بدون مرز  در یک باشگاه به ویژه در ورزش بسکتبال در حال رایج­شدن است. در چنین شرایطی فرایندهای مدیریتی برای تربیت بازیکن بر مبنای مدل­های شایستگی و مدیریت استعداد باید برای هر باشگاهی مهم باشد. این پژوهش برآن است تا به پرسش­های زیر پاسخ دهد:

  • چرا باید باشگاه­های بسکتبال با محوریت بازیکن پروری باتوجه به پدیده جهانی­شدن مهاجرت ورزشکاران موثر و کسب سودهای کلان برای باشگاه­ها و تغییرات مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به ویژه رکود اقتصادی بی سابقه طی سال­های اخیر درمقابله با چالش­های فعلی باشگاه­ها، باشگاه­های ورزشی را ملزم می­کند که جانشین­پروری بازیکنان را به عنوان یک فعالیت حیاتی و اصلی همسطح با راهبرد کلان فدراسیون بسکتبال که هدف آن جذب، توسعه و حفظ بازیکنان توانمند و موثر و  بااستعداد است، در اولویت اول قرار دهند؟
  • عوامل موثر مدیریتی و خصوصیات یک باشگاه ورزشی بازیکن­پرور با توجه به ماهیت ورزش بسکتبال چیست؟

روش­شناسی پژوهش

تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی توسعه‌ای است که به روش آمیخته متوالی (کیفی- کمی) انجام شده است: در بخش اول فراترکیب و در بخش دوم مدل­سازی ساختاری تفسیری. فرآیند انجام این پژوهش شامل سه مرحله بوده است:

۱- فاز شناسایی معیارها(عناصر یا شاخص­ها): در این مرحله معیارها با مطالعه ادبیات پژوهش‌های مرتبط جمع‌آوری شدند. بدین منظور، برای تهیه فهرستی از معیارها، ابتدا معیارهای غیرتکراری جمع‌آوری شدند و سپس از میان معیارهایی که عیناً در پژوهش‌ها تکرار شده بودند و یا از لحاظ مفهومی کاملاً یکسان بودند، یک مورد در فهرست آمد و از طریق مشورت با خبرگان و متخصصان رشته ورزشی بسکتبال عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های بازیکن­پرور مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت.

 ۲- فاز غربال معیارها: در این مرحله بر اساس معیارهای شناسایی­شده، پرسش­نامه‌ای تهیه و با نظرات 142 نفر از بازیکنان بسکتبال تکمیل گردید و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی دسته‌بندی شد. روایی پرسش­نامه با اعمال نظرات متخصصان و خبرگان مدیریت ورزشی مورد­تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد.

 3- فاز تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرهای مدل‌سازی: در این مرحله پرسش­نامه تعیین روابط روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری توسط 19 نفر از متخصصان و صاحب نظران ورزش بسکتبال تکمیل گردید. سپس با تبدیل ماتریس روابط و ایجاد سازگاری در ماتریس روابط، گراف ISM به‌عنوان مدل‌سازی گرافیکی روابط ترسیم و با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها نیز تعیین شد.

 

یافته­های پژوهش

در بخش اول پژوهش، عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های بازیکن­پرور با استفاده از روش فراترکیب استخراج و دسته­بندی شدند. برای انجام فراترکیب در این پژوهش از روش هفت مرحله­ای ساندلوسکی و باروسو (۲۰۰۷) استفاده شد که گام‌های آن عبارت اند از: ۱) تنظیم سؤال پژوهش؛ ۲) مرور ادبیات به شکل نظام­مند؛ ۳) جستجو و انتخاب متون مناسب؛ ۴) استخراج اطلاعات متون؛ ۵) تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته­های کیفی؛ ۶) کنترل کیفیت؛ ۷) ارائه یافته­ها. در ادامه به تشریح اقدامات انجام­شده در مورد هر یک از این عوامل پرداخته می­شود:

1- تنظیم سؤال پژوهش: سؤال اصلی این پژوهش این است که عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه­های بازیکن­پرور کدام­اند؟

2- مرور نظام­مند ادبیات: در این مرحله با استفاده از کلمات کلیدی پژوهش از جمله عوامل مدیریتی باشگاه، باشگاه­های بازیکن­ساز و استعدادیابی به جستجوی نظام­مند مطالب منتشر­شده در مجلات علمی مختلف و معتبر خارجی و داخلی با هدف تعیین اسناد معتبر و مرتبط در بازه زمانی مناسب پرداخته شده است. مقالات منتشر شده در منابع اطلاعاتی مجلات و نشریات معتبر داخلی مانند مرکز اطلاعات علمی برخط جهاد دانشگاهی، پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه مجلات تخصصی نور در بازه زمانی سال­های ۱۳۹0-۱۳۹9 و منابع اطلاعاتی برخط معتبر خارجی مانند ساینس دایرکت، اسپرینگر و امرالد اینسایت در بازه زمانی سال های 1990-2020 مورد بررسی قرار گرفته­اند که در نتیجه آن، 211 مقاله فارسی مرتبط و 1249 مقاله انگلیسی یافت شد.

3-جست وجو و انتخاب متون: در فرآیند جستجو مؤلفه­های مختلفی مانند عنوان، چکیده، محتوا، جزئیات مقاله (نام نویسنده، سال و...) در نظر گرفته شدند و مقالاتی که با هدف و سؤال پژوهش تناسبی نداشتند، حذف شده اند. معیار پذیرش و رد مطالعات شامل ثبت پژوهش در پایگاه­های معتبر، بازه زمانی، زبان، جامعه و نوع پژوهش بوده است. طیق نمودار 1 ، در نهایت 36 مقاله برای استخراج عوامل مناسب و قابل پذیرش تشخیص داده شد:

تعداد منابع یافت شده=1460

تعداد چکیده غربال شده=462

تعداد محتوای بررسی شده=114

تعداد منابع نهایی=36

کل مقالات رد شده به دلیل عنوان=998

کل مقالات رد شده به دلیل چکیده=348

کل مقالات رد شده به دلیل محتوا=78

 

نمودار 1: خلاصه نتایج جستجو و انتخاب منابع مناسب

۴. استخراج اطلاعات متون: در پژوهش حاضر اطلاعات منابع، دسته­بندی و مرجع مربوط به هر منبع (شامل نام خانوادگی نویسنده و سالی که منبع منتشر شده است) ثبت و عوامل موجود در هر منبع استخراج شده است.

 5-تجزیه وتحلیل و ترکیب یافته­های کیفی: در این پژوهش برای مرحله تجزیه و تحلیل و همچنین ارائه یافته­های نهایی فراترکیب، از روش تحلیل زمینه بهره گرفته شده است. تحلیل زمینه روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای (زمینه­های موجود درون داده­هاست که داده­ها را سازمان دهی و در قالب جزئیات توصیف می­کند و حتی می­تواند از این فراتر رود و جنبه­های مختلف موضوع پژوهش را نیز تفسیر نماید. براون و کلارک (۲۰۰۶) فرآیندی شش مرحله­ای را برای تحلیل زمینه ارائه داده اند: ۱) آشنایی با داده؛ ۲) ایجاد کدهای مفهومی اولیه؛ ۳) جستجوی کدهای گزینشی (شاخص‌ها)؛ ۴) شکل­گیری زمینه­های فرعی (مؤلفه‌ها)؛ ۵) تعریف و نام­گذاری زمینه­های اصلی (بعدهای اصلی)؛ ۶) بازبینی نهایی و تهیه گزارش. کدها در بررسی موضوعی، ویژگی­هایی از داده­ها را معرفی می­کنند که برای تحلیلگر جالب به نظر می­رسند. این کدها ممکن است به صورت مستقیم در متن یا به صورت مستتر باشند (حاجی پور، موتمنی و طیبی ابوالحسنی، ۱۳۹۶). در این پژوهش از مطالعه 36 منبع انتخاب­شده، 75 کد شناسایی شد و پس از تحلیل، کدهای ناقص یا نامرتبط و همچنین کدهای تکراری کنار گذاشته شد و با توجه به هم معنی بودن برخی از آنها همپوشانی لازم صورت پذیرفت و در نهایت 39 کد یا مفهوم استخراج شد.

6-کنترل کیفیت: به منظور بررسی کنترل کیفیت یا به عبارت دیگر پایایی مدل، از شاخص کاپا استفاده شده است؛ به این صورت که خبره دیگری بدون اطلاع از نحوه ترکیب کدها و تشخیص عوامل توسط پژوهشگر، اقدام به شناسایی عوامل از طریق کدهای نهایی کرد و سپس عوامل ارائه شده توسط پژوهشگر با عوامل ارائه­شده توسط یک نفر خبره دیگر مقایسه گردیده است. طبق بررسی انجام­شده، پژوهشگر 42 عامل و خبره دیگر 45 عامل تشخیص داده­اند که از این تعداد 39 عامل مشترک هستند. به این ترتیب مقدار شاخص کاپا برابر است با 761/0 که در سطح توافق معتبرقرار می­گیرد و به این ترتیب، پایایی مدل تأیید شد.

در ادامه، پرسش­نامه عوامل و ویژگی­های موثر بر باشگاه­های بازیکن پرور  (دارای 39 آیتم) با کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی اعتباریابی شد.  با بررسی بار عاملی متغیرهای چرخش­یافته مشخص گردید که برخی از عامل‌ها صاحب کمتر از 3 متغیر می‌شوند؛ برخی از متغیرها، هم‌زمان بار عاملی بر روی دو عامل دارند؛ برخی نیز دارای مقدار بار عاملی ضعیفی هستند و ضرایب کمتر از 3/0 دارند و برخی متغیرها در کنار آیتم‌های نامربوط قرار می‌گیرند. با لحاظ کردن موارد مذکور، تعداد 4 گویه یا سؤال کنار گذاشته شدند. پس از حذف این سؤالات، با 35 سؤال باقیمانده، مجدداً تحلیل عاملی (تحلیل عاملی مرتبه دوم) به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس انجام گرفت. برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی ابتدا پیش‌شرط‌های انجام این آزمون مورد­بررسی قرار گرفت. سطح معناداری حاصل از انجام آزمون بارتلت جهت بررسی کرویت داده‌ها برابر با 001/0  به‌دست آمد که از 05/0 کوچک‌تر است و نشان می‌دهد انجام تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی ساختار و مدل عاملی مناسب بوده است و فرض شناخته‌شده‌بودن ماتریس همبستگی رد می‌شود. شاخص کفایت نمونه‌برداری کیزر ـ مایر الکین به عنوان دومین پیش‌شرط برابر با 678/ 0 به‌دست آمد. درنتیجه می­توان نتیجه گرفت که تعداد نمونه (142 نفر) در این پژوهش برای انجام تحلیل عاملی کافی هستند. نتایج آزمون «کایزر- مایر- اولکین و آزمون کرویت بارتلت نشان داد که انجام تحلیل عاملی اکتشافی بر روی این پرسش­نامه قابل توجیه است.

جدول 1: نتایج آزمون KMO و آزمون بارتلت

شاخص کفایت نمونه­گیری KMO

678/0

آزمون کرویت بارتلت

کای اسکوئر

185/2635

درجه آزادی

595

سطح معنی­داری

000/0

جهت انجام تحلیل عاملی اکتشافی از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شده است. معیار انتخاب گویه­ها به‌عنوان یک شاخص برای عوامل، دارابودن ارزش ویژه بالاتر از یک و همچنین بار عاملی 5/0  و بالاتر به شرطی که در دیگر عوامل کمتر از این مقدار ظاهر شود بوده است (کلاین، 2002: 335-345).  با توجه به نمودار اسکری کتل مشخص است که 7 عامل دارای مقادیر ویژه بالاتر از یک هستند.

جدول 2 نیز عامل‌های استخراج شده به همراه مقدار ویژه، درصد واریانس تبیین­شده و واریانس تراکمی تبیین شده به‌وسیله هرکدام از این عامل‌ها را نشان می‌دهد. بررسی نتایج گویای آن است که هرکدام از این عامل‌ها دارای مقدار ویژه بالاتر از 2 هستند که رقم مناسبی است. همان‌گونه که در جدول مشاهده می‌شود، تحلیل عامل نهایی به استخراج هفت عامل منجر گردید که این هفت عامل درمجموع 81 درصد از واریانس مولفه­های پرسش­نامه را تبیین می‌کنند.

جدول 2: مقادیر ویژه اولیه و استخراج بعد از چرخش واریماکس

مولفه ها

مقادیر ویژه اولیه

استخراج بعد از چرخش واریماکس

کل

درصد واریانس

درصد تراکمی

کل

درصد واریانس

درصد تراکمی

1

085/8

8/18

8/18

275/8

24/19

24/19

2

65/7

79/17

59/36

348/7

08/17

32/36

3

012/5

65/11

24/48

272/5

26/12

58/48

4

352/4

12/10

36/58

734/4

01/11

59/59

5

713/3

63/8

99/66

084/4

49/9

08/69

6

184/3

4/7

39/74

856/3

96/8

04/78

7

329/2

41/5

8/79

614/2

08/6

12/84

بنابر نمودار اسکری کتل در این تحلیل با استفاده از چرخش واریماکس هفت عامل که دارای مقادیر ویژه بالاتر از یک بودند و شاخص­های  آنها بارعاملی بالاتر از 5/0 داشتند، شناسایی شد. نتایج بار عاملی، درصد واریانس تبیین شده هر عامل یا مولفه و همچنین ضریب پایایی آلفای کرونباخ در جدول زیر آمده است:

 

جدول 3: بار عاملی شاخص‌های شناسایی‌شده پس از چرخش به روش واریماکس (مولفه­ها و شاخص­ها)

 

مؤلفه

شاخص­ها

بار عاملی

درصد واریانس تبیین شده

آلفای کرونباخ

زیرساخت و تجهیزات

داشتن مالکیت سالن مجهز چند منظوره برای تمرینات آماده­سازی و آموزش پایه

743/0

474/11

862/0

مجهز بودن سالن­ها به وسایل و تجهیزات و امکانات ورزشی و غیر­ورزشی مرتبط و پیشرفته با استانداردهای مورد قبول نهادهای بین­المللی

766/0

داشتن امکانات آموزشی- ورزشی برای تمام سطوح ورزشی(مبتدی تا قهرمانی)

756/0

دسترسی راحت افراد به سالن­ها و امکانات(به ویژه برای متقاضیان نوجوان و علاقه­مند)

808/0

داشتن وسایل و تجهیزات دیجیتال استاندارد برای آماده­سازی ورزشکاران با شاخص­های جهانی مربوط به بسکتبال

654/0

وجود امکانات جنبی مانند پارکینگ و فروشگاه برای رفاه والدین و ورزشکاران

708/0

توانایی ایجاد شعبه و تاسیس مدارس بسکتبال در شهرهای متقاضی

643/0

توانمندی در جذب سرمایه

توانایی توسعه فعالیت­های تجاری برای کسب درآمد به­ویژه از طریق بازیکن­پروری و فروش

762/0

207/10

851/0

توانایی جذب حامیان پایدار مالی و ارتباط با کارخانجات تولیدی و صنعتی

764/0

توانایی پرداخت به موقع تعهدات مالی و تشویقات برای همه اعضای باشگاه

652/0

توانایی تبلیغات در رسانه‌ها برای معرفی باشگاه و جذب سرمایه

805/0

توانایی اعتبار مالی برای فراهم کردن سایت تبلیغاتی مناسب و عضوگیری و ارتباط مستمر با هواداران و تماشاگران وفادار

774/0

داشتن مراکز تولیدی و خدماتی در راستای اهداف باشگاه برای کسب درآمد پایدار

717/0

تعامل با محیط

شیوه­های شناسایی افراد مستعد بومی از طریق ایجاد ارتباط با آموزش و پرورش و کانون­های فعال در منطقه مورد فعالیت باشگاه

629/0

089/10

838/0

طراحی نظام مند بانک اطلاعاتی افراد متقاضی و علاقه­مند با بهره­گیری از ظرفیت­های سازمان­های محلی و منطقه­ای

674/0

توانایی ایجاد نگرش ذهنی مثبت افراد جامعه نسبت به باشگاه و ورزش بسکتبال

664/0

تشکیل کانون هواداران و تماشاگران و حمایت سازمان­یافته و پایدار از آنان

851/0

ایجاد مدارس بسکتبال و آکادمی­های آموزش بسکتبال از طریق ارتباط با افراد علاقه­مند و صاحب نفوذ اجتماعی

821/0

استفاده از افراد صاحب نفوذ در هیئت مدیره باشگاه و کادر مدیریتی در رده­های مختلف

805/0

راهبرد دولتی

برنامه‌ریزی مناسب دولت (وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک)برای نظام باشگاه­داری به عنوان اولویت اول

754/0

710/8

820/0

تدوین قوانین حمایتی و سیاست‌های تشویقی برای باشگاه­های بازیکن­پرور

724/0

آیین­نامه حمایتی توسعه باشگاه­های خصوصی و ابلاغ به تمام استان­ها

755/0

انجام تسهیلات ارزان قیمت و معافیت­های مالیاتی برای باشگاه­هایی که بازیکن تربیت کرده و به تیم­های ملی در رده­های نوجوانان تا بزرگسالان تزریق می­کنند

748/0

آیین­نامه معافیت مالیاتی برای تمام باشگاه­هایی که در رده نوجوانان بازیکن­پروری می­کنند

814/0

برند شدن باشگاه

توسعه چرخه داوطلب­گرایی برای کمک به باشگاه در زمینه­های مالی و خدماتی از طریق خوشنام کردن محیط و نام باشگاه

721/0

108/8

832/0

نفوذ و تأثیر اجتماعی و فرهنگی برای ایفای نقش موثر باشگاه در جذب افراد به ورزش

814/0

جذابیت نام باشگاه و ایجاد نگرش مثبت به باشگاه

777/0

پذیرش اجتماعی بصورت رقابتی و ترجیح افراد برای گرایش به خدمات باشگاه

793/0

راهبرد جانشین پروری

ایجاد تعهد به برنامه­ریزی بازیکن­پروری نظام­مند و پایدار

715/0

696/7

759/0

شناخت فرصت­های پیشرفت باشگاه از طریق شناسایی و جذب و پرورش بازیکن و معرفی به تیم­های ملی

643/0

هدف­گذاری باشگاه برای کسب درآمد از طریق فروش بازیکن

820/0

بررسی وظایف و ماموریت­های جدید و تصویب در هیئت مدیره برای برنامه­های جانشین­پروری بازیکنان

748/0

ارتباط شبکه ای

ارتباط نهادینه شده و نظام­مند با نهادهای آموزشی و پرورشی و خدماتی

780/0

042/7

809/0

ارتباط سازمان­یافته با والدین و سازمان­های مردم نهاد

847/0

برقراری ارتباط شبکه­ای با فدراسیون، هیئت­ها و سایر باشگاه­ها و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و برقراری وحدت رویه در اجرا

748/0

 

جدول 3، عامل‌های استخراج‌شده، گویه‌های مربوط به آن، درصد واریانس تبیین شده به وسیله هر عامل و نیز ضرایب آلفای‌کرونباخ را برای بررسی پایایی، نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات این جدول، مولفه­های موثر بر باشگاه­های جانشین پرور دارای 35 عنصر یا شاخص و 7 عامل یا مؤلفه است. این 7 عامل می­توانند در مجموع 63 درصد از واریانس عوامل موثر بر باشگاه­های جانشین پرور را تبیین نمایند.

مدل‌سازی ساختاری تفسیری

برای اجرای تکنیک تفسیری- ساختاری، به­دست آوردن روابط درونی و اولویت‌های عناصر در یک سیستم باید فرآیند زیر طی شود:

ماتریس خود تعاملی ساختار یافته (ماتریس ساختاری روابط درونی متغیرها):برای ایجاد ماتریس خود تعاملی ساختار­یافته لازم است تا وابستگی میان تمام عناصر شناسایی شده و به­صورت دو به دو بررسی شود. پس از شناسایی متغیرها، متغیرهای شناسایی شده در ماتریس خود تعاملی ساختاریافته وارد می‌شود. ابعاد این ماتریس، به تعداد متغیرهاست. به منظور شناسایی رابطه میان متغیرها، چهار نماد V، A، X، O مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماتریس دستیابی پس از جایگزینی اعداد صفر و یک به جای نمادهای چهارگانه ماتریس خود تعاملی ساختاریافته، ماتریس دسترسی اولیه حاصل می‌شود. جایگزینی بر اساس قوانین  جدول زیر صورت می‌پذیرد:

جدول 4: نحوه امتیاز­دهی بر اساس نوع رابطه متغیرها

نماد

V

A

X

O

توضیح

متغیر i بر j تاثیر دارد

متغیر j بر i تاثیر دارد

رابطه دو سویه

عدم وجود رابطه

عدد متناظر (i,j)

1

0

1

0

عدد متناظر (j,i)

0

1

1

0

پس از اینکه ماتریس اولیه دستیابی به­دست آمد، باید سازگاری درونی آن برقرار شود. برای سازگار کردن ماتریس پرسش­نامه مجددا به­وسیله خبرگان پر شد و آنگاه دوباره سازگاری ماتریس دسترسی بررسی و تایید شد.

به منظور تعیین سطح عوامل در مدل نهایی و اولویت­ بندی آنها، به ازای هر یک از آنها، مجموعه‌های ورودی، خروجی و مشترک تشکیل می‌شود. هر یک از مجموعه‌های یاد شده به­صورت زیر تعریف می‌شوند:

 مجموعه خروجی: مجموعه عواملی که عامل مورد بررسی به آنها منتهی می‌شود + خود عامل

 مجموعه ورودی: مجموعه عواملی که به عامل مورد بررسی منتهی می‌شوند + خود عامل

مجموعه مشترک: اشتراک دو مجموعه فوق.

هر چه مجموعه‌های مشترک و خروجی یک عامل، نقاط اشتراک بیشتری داشته باشند، آن متغیر در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

در ادامه هفت عامل اصلی شناسایی­شده به عنوان ورودی تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری در نظر گرفته می‌شوند که با قرار دادن 7 عامل شناسایی‌شده در سطرها و ستون‌های یک ماتریس، از اعضای نمونه اول ( 19 خبره) خواسته شد تا در مورد اثرگذاری و رابطه عوامل اظهارنظر نمایند.  در جدول4، نحوه امتیاز­دهی بر اساس نوع متغیرها. و در ادامه ماتریس خودتعاملی ساختاریافته نهایی در جدول5 آورده شده است:

جدول5: ماتریس خود تعاملی ساختار یافته نهایی

 

تعامل با محیط

توانمندی در جذب سرمایه

ارتباط شبکه­ای

راهبرد‌های دولتی

راهبرد جانشین پروری

برند شدن باشگاه

زیر ساخت و تجهیزات

V

A

O

X

V

V

برند شدن باشگاه

O

A

X

A

V

 

راهبرد جانشین­پروری

A

A

A

A

 

راهبرد‌های دولتی

V

X

V

 

ارتباط شبکه­ای

O

A

 

توانمندی در جذب سرمایه

V

 

با توجه به ماتریس خود تعاملی ساختار یافته نهایی، ماتریس دسترسی سازگار شده در جدول6 طراحی شد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول6: ماتریس دسترسی سازگار­شده

 

 

تعامل با محیط

توانمندی در جذب سرمایه

ارتباط شبکه ا

راهبرد‌های دولتی

راهبرد‌های دولتی

برند شدن باشگاه

زیر ساخت و تجهیزات

نفوذ

زیر ساخت و تجهیزات

1

0

0

1

1

1

1

5

برند شدن باشگاه

0

0

1

0

1

1

0

3

راهبرد جانشین پروری

0

0

0

0

1

0

0

1

راهبرد‌های دولتی

1

1

1

1

1

1

1

7

ارتباط شبکه ای

0

0

1

0

1

1

0

3

توانمندی در جذب سرمایه

1

1

1

1

1

1

1

7

تعامل با محیط

1

0

0

0

1

0

0

2

وابستگی

4

2

4

3

7

5

3

 

 

در جدول 7، سطح بندی عوامل و اشتراکات هر یک از عوامل با یکدیگر آمده است:

جدول 7: سطح­بندی عوامل

 

 

خروجی: اثرگذاری

ورودی: اثرپذیری

اشتراک

سطح

A

زیر ساخت و تجهیزات

A,B,C,D,G

A ,D,F

A,D

2

B

برند شدن باشگاه

B,C,E

A,B,D,E,F

B,E

3

C

راهبرد جانشین پروری

C

A,B,C,D,E,F,G

C

4

D

راهبرد‌های دولتی

A,B,C,D,E,F,G

A,D,F

A,D,F

1

E

ارتباط شبکه ای

B,C,E

B,D,E,F

B,E

2

F

توانمندی در جذب سرمایه

A,B,C,D,E,F,G

D,F

D,F

1

G

تعامل با محیط

C,G

A,D,F,G

G

3

الگوی نهایی سطوح متغیرهای  شناسایی شده در نمودار 2 نمایش داده شده است. در این نگاره فقط روابط معنادار عناصر هر سطح بر عناصر سطح زیرین و همچنین روابط درونی معنادار عناصر هر سطر در نظر گرفته شده است.

توانمندی در جذب سرمایه

استراتژی های دولتی

زیرساخت و تجهیزات

تعامل با محیط

 

ارتباط شبکه ای

راهبرد بازیکن پروری

برند شدن باشگاه

سطح 1

سطح 2

سطح 3

سطح 4

نمودار2: مدل چند سطحی عوامل مدیریتی موثر بر توسعه باشگاه‌های ورزشی بازیکن‌پرور

بعد از ترسیم مدل ساختاری تفسیری عوامل مدیریتی موثر بر توسعه باشگاه­های ورزشی بازیکن‌پرور با به­کارگیری مدل‌سازی ساختاری تفسیری و ماتریس در دسترس‌پذیری اقدام به ایجاد جدول ماتریس نفوذپذیری - وابستگی و دسته‌بندی متغیرها در چهار دسته متغیرهای خودمختار، متغیرهای وابسته، متغیرهای پیوندی و متغیرهای نفوذی شد.

پیوندی

 

 

 

 

 

 

 

 

نفوذی

 

 

 

 

 

D

F

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A

 

 

وابسته

 

 

 

 

 

 

 

 

مستقل

 

 

 

B

E

 

 

 

 

 

 

 

G

 

 

 

 

C

 

 

 

 

 

 

نمودار 3: تجزیه و تحلیل نفوذ-  وابستگی

با استفاده از روش MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شد و پس از تعیین قدرت نفوذ یا اثرگذاری و قدرت وابستگی عوامل، تمامی عوامل مدیریتی موثر بر باشگاه‌های ورزشی بازیکن‌پرور حاضر در لیگ برتر بسکتبال در یکی از خوشه‌های چهارگانه (متغیرهای خودمختار، متغیرهای وابسته، متغیرهای پیوندی و متغیرهای نفوذی) روش ماتریس اثر متغیرها طبقه‌بندی گردید. براساس یافته‌های نمودار3 متغیرهای برند شدن باشگاه و راهبرد جانشین­پروری بیشتر تحت تأثیر سایر عوامل و از منظر سیستمی جزو عناصر اثرپذیر و وابسته هستند. به عبارت دیگر، برای ایجاد این متغیر عوامل زیادی دخالت دارند و خود آنها کمتر می‌توانند زمینه‌ساز متغیرهای دیگر شوند. متغیرهایی چون ارتباط شبکه­ای و تعامل با محیط در گروه متغیرهای مستقل (خودمختار) قرار گرفته‌اند که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف است. این متغیرها نسبتاً غیرمتصل به سیستم است و قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند. متغیرهای زیر ساخت و تجهیزات، راهبرد‌های دولتی و توانمندی در جذب سرمایه جزو عوامل کلیدی عوامل مدیریتی موثر بر توسعه باشگاه­های ورزشی بازیکن‌پرور به شمار می‌روند. این متغیرها تأثیر بسیاری بر ارتقای عوامل مدیریتی موثر بر توسعه باشگاه­های ورزشی بازیکن‌پرور و قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند. اصولاً متغیرهایی که قدرت نفوذ بالایی دارند به اصطلاح متغیرهای کلیدی خوانده می‌شوند. این متغیرها در یکی از دو گروه متغیرهای مستقل یا پیوند جای می‌گیرند. در این تحقیق هیچکدام از عوامل جزو عوامل پیوندی قرار نگرفت.

بحث و نتیجه­گیری

در پژوهش حاضر هفت مجموعه از ابعاد و مولفه­های اصلی یک باشگاه ورزشی بازیکن­پرور موفق که می­تواند موفقیت باشگاه را با تأکید بر فرایند شناسایی، استعدادیابی و پرورش بازیکنان ارتقا دهد، بررسی شد. بدیهی است در نگرش سیستمی همه این مولفه­ها یک سامانه را تشکیل می­دهند که در آن هریک از اجزا بر دیگر اجزا موثرند و از همدیگر حمایت می­کنند. راهبردهای هیئت مدیره باشگاه و تعهد باشگاه به اجرای برنامه­های پرورش بازیکن برای ایفای مسئولیت­های یک باشگاه موفق و پیشرو در زمینه شناسایی، جذب و تربیت بازیکن و پیاده­سازی راهبرد باشگاه و ارائه نتایج ارزشمند آن، بسیار مهم هستند که در تحقیقات مرادی و همکاران(1394 ) و حسینی و همکاران(1392: 29-54) مورد تأکید قرار گرفته­اند. در تفسیر نتیجه فوق می توان اذعان نمود که هیئت مدیره باشگاه­های ورزشی ­باید برای توسعه و پیشرفت باشگاه تفکر و برنامه­ریزی کنند و فرایند برنامه­ریزی پرورش بازیکنان بومی را با جدیت و دقت اجرا و یا در اولویت قرار دهند. برای رونق برنامه­ریزی تربیت بازیکن، تنها طرح جایگزینی برای بازیکنان نیست، بلکه باید استعدادها و مهارت­های بازیکنان آینده با چشم انداز راهبردی باشگاه و تحولات جهانی و توانایی رقیبان و وضعیت لیگ­ها و مسابقات ترکیب شوند. این فرایندی است برای توسعه توانایی­ها و ظرفیت­های یک باشگاه آینده­نگر نیاز است. هیئت مدیره و به­خصوص مدیر عامل باشگاه مسئولیت توسعه و عمل به راهبردهای روشن، ساده، و اجرایی را به عهده دارند. فرآیندهای برنامه­ریزی پرورش بازیکن برای توانمند کردن باشگاه در آینده، برای برند شدن و کسب درآمد از طریق انتقال بازیکنان و یا فروش آنان بسیار مهم است. تجربه ثابت کرده است که در ورزش­های قهرمانی فرایند جانشینی بازیکنان نمی­تواند یک فرایند اتفاقی و بدون برنامه باشد. باشگاه­های ورزشی نه تنها نیاز به فکر کردن در مورد آنچه امروز لازم است دارند، بلکه باید به آنچه در پنج سال آینده در جهان ورزش و در رشته بسکتبال می­گذرد نیز توجه کنند تا متوجه شوند که چه بازیکنانی با چه سطح از توانایی و مهارت­هایی برای موفقیت حیاتی خواهد بود. برنامه­ریزی برای پرورش بازیکن موثر و امتیازآور، ابزار موثری برای شیوه­های انتخاب و آماده­سازی بازیکنان موثر(کشاورز و همکاران،1398: 40-25) با پتانسیل بالا هم برای باشگاه و هم تیم­های ملی در رده­های مختلف می­باشد. در همین راستا پیشنهاد می­گردد باشگاه­های بسکتبال حاضر در لیگ برتر نسبت به طراحی برنامه­های آموزشی و ویژه­برنامه شناسایی و جذب استعدادهای ورزشی در رشته بسکتبال و ایجاد بانک اطلاعاتی اقدام لازم را انجام دهند که این خزانه استعداد می­تواند پشتوانه پایداری برای تیم­های رده­های بالاتر باشد و باشگاه را از حیث کمبود بازیکن به عنوان محور فعالیت­های باشگاه­ها مرتفع نماید. نتایج تحقیق نشان داد تعامل باشگاه­ها با محیط اجتماعی و سایر سازمان­ها و تقویت وضعیت موجود باشگاه از اهمیت برخوردار است که در تحقیقات مرادی و همکاران(1394) و هنری و همکاران(1391) نیز بر آن تأکید شده است. تعامل باشگاه­های ورزشی با محیط می­تواند از طریق تعامل با نهادهای تولیدی و صنعتی و نهادهای مردم نهاد و تشکیل کارگاه­های هم­اندیشی پیرامون شفاف­سازی فعالیت­ها و خدمات ورزشی و فرهنگی و برآوردن بخشی از نیازهای جامعه عملی شود و در باشگاه این باور نهادینه گردد که تشکیل تیم­های پایه و آموزش نوجوانان علاقه­مند در محیطی ایمن و سالم انجام می­گیرد و آینده نوآموزان کاملا روشن خواهد بود.

 نتایج تحقیق نشان داد سیاست­های تشویقی دولت برای باشگاه­هایی که در زمینه پرورش بازیکن اقدام می کنند و به نوعی بازیکنان در ساختار تیم­های ملی شرکت دارند، حائز اهمیت است. توانایی کسب درآمد پایدار، از متغیرهای اثرگذار بر باشگاه­هایی است که پرورش بازیکن را در اولویت قرارداده­اند که با نتایج پژوهش­های کشاورز و همکاران(1398)، حسینی و همکاران (1392) و نادریان(1395) همخوانی دارد. در تفسیر تنیجه باید گفت معمولا" باشگاه­های بسکتبال برای بقا و توسعه خود راه­هایی را برای کسب درآمد خود انتخاب و مشخص می­کنند. البته این راه ها بیشتر از قبل مشخص شده و قوانینی نیز وجود دارند تا در چهارچوب این قوانین باشگاه­ها گام بردارند. البته باشگاه­هایی که به شرکت­های سهامی تبدیل شده­اند و یا به بازار بورس کشورشان یا بازار بورس بین­المللی راه پیدا کرده­اند، در چهارچوب فعالیت خود می­توانند فعالیت­های متنوع تجاری مانند تجارت بین­المللی بازیکن و محصولات ورزشی و مرتبط با ورزش نیز انجام دهند. جذب حامیان ورزشی یکی از متداول­ترین راه­های کسب درآمد و پوشش­دهی هزینه­ها توسط باشگاه یا کلوب­های ورزشی  است. فروش بلیت و مجوز پخش رسانه­ای، یکی دیگر از منابع کسب درآمد توسط تیم­ها و باشگاه­های ورزشی است. این روش یکی از کلاسیک­ترین روش­هاست که البته نسبت به روش­های دیگر ممکن است سودی آنچنانی نداشته باشد، اما در شرایط فعلی پرورش بازیکن و انتقال و یا فروش آنان و همچنین استفاده از بازیکنان پرورش­یافته باشگاه هزینه­های باشگاه­ها را تا میزان قابل ملاحظه­ای کاهش می­دهد. نتایج تحقیق نشان داد برند­شدن باشگاه برای جذب متقاضیان توانمند و آینده­دار و ماندن ورزشکاران تربیت­شده در باشگاه به عنوان یک ویژگی مهم مطرح است که با نتایج تحقیقات( کولینز،2011) و مالویچ(2014) همسو می­باشد. خوشنام بودن و تأثیر مثبت نام باشگاه در اذهان عمومی برای توسعه و کسب درآمد مهم است. فروش محصولات با نام و آرم باشگاه و تصویر بازیکنان به هواداران برای باشگاه­های بزرگ به یکی از بهترین روش­ها تبدیل شده است. برای مثال، فروش پیراهن­های ورزشی باشگاه­ها به طرفداران یا فروش وسایل مصرفی و ورزشی که با علامت و طراحی آن باشگاه همراه است. تعامل با محیط نیز بسیار مهم است که راه اندازی مدارس و آموزشگاه­ها و ارتباط با افراد صاحب نفوذ و ثروتمند از مصادیق آن است. باشگاه­های بزرگ و دارای هوادار زیاد معمولا" دارای مدارس و آموزشگاه­های ورزشی هستند که البته هزینه­های ورود به این مدارس و آموزشگاه­ها زیاد است و به نام و اعتبار باشگاه بستگی دارد. مشارکت در طرح­های بزرگ، همکاری با شرکت­ها، سازمان­ها و شبکه­ها برای اجرای طرح­های مختلف یا شکل­گیری برخی از باشگاه­ها- که در ایران تعداد آنها زیاد است- که در اصل باشگاه­های ورزشی وابسته به شرکت یا صنایعی خاص هستند، هم در زمره پیشنهادهای مالی است. در یک باشگاه بازیکن پرور و پیشرو مشارکت فعال کادر فنی و بازیکنان در برنامه­ریزی و سیاست­گذاری اهداف باشگاه مهم است. ارتقای سطح باورهای اخلاقی و آموزه های اعتقادی بازیکنان بر اساس منشور اخلاقی باشگاه اهمیت دارد. از این رو، ایجاد بستری علمی و سالم برای همه متقاضیان نوجوان و جوان با هدف شکوفا­سازی استعداد­ها و توانایی خویش با یک برنامه­ریزی دقیق و هدفمند توصیه می­شود.

 

  • منابع

    • آذر، عادل؛ احمدی، پرویز و سبط محمد، وحید. (1396). «طراحی مدل انتخاب نیروی انسانی با رویکرد داده­کاوی». نشریه مدیریت فناوری اطلاعات. دوره 2، شماره2، صص 37-49.
    • حسینی، سیدشاهو؛ حمیدی، مهرزاد و قربانیان رجبی، آسیه. (2013). «شناسایی قوت­ها، ضعف­ها، فرصت­ها و تهدیدهای استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالش­های فراروی آن».نشریه مدیریت ورزشی. 5(2)، صص 29-54.‎
    • عابدآبادی، سپیده.(1395). «برنامه­ریزی جانشین­پروری با رویکرد نوین مدیریت اسـتعدادها». پایـان­نامـه کارشناسـی ارشـد، دانشـگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
    • فتحی، اکبر؛ رضایی، زهرا؛ حقیقت، ماه زری و بهمن زاده، معصومه. (1397). «نقش تعدیل­گر محیط حقوقی در تاثیر هوش راهبردی بر ظرفیت تغییر سازمانی در سازمان­های ورزشی». فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 5، شماره 3 ، شماره پیاپی 19، صص117-125.
    • قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل و ایرجی نقندر، رامین. (1398). «طراحی الگوی نقش مبادله اجتماعی بر مسئولیت­پذیری داوران نخبه فوتبال و فوتسال آسیا». فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 6، شماره 3 ، شماره پیاپی 23، صص 67-79.
    • کشاورز، لقمان؛ بهمن زاده، معصومه و کشاورز، محمد مهدی. (1398). «تحلیل عوامل موثر در رفتار مدیران ورزش برای موفقیت کاروان ورزشی ایران در بازی­های آسیایی 2022». فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 6، شماره 2، صص 25-40.
    • مرادی شیرازی، عباس؛ قلی پور، آرین و ابویی اردکان، محمـد. (1394). «طراحی مدل سیستم جانشین­پروری برای مشاغل کلیدی در شرکت طراحی مهندسـی و تـامین قعطعـات ایـران خـودرو (سـاپکو)». پایـان­نامـه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
    • نادریان جهرمی، مسعود. (1396). «به­کارگیری مدل میدان نیرو در برنامه­ریزی باشگاه­ها برای برنامه­ریزی جانشین­پروری بازیکنان فوتبال». مجله پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزش. سال 7، شماره 13، صص13-23.
    • نادریان جهرمی، مسعود. (1398). اصول و روش­های مربیگری در ورزش. اصفهان: انتشارات نگارخانه
    • هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید و مرادی، مهدی. (1391). «بررسی عوامل مؤثر نقش­های اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگ­سازی رسانه­های ورزشی در توسعه ورزش قهرمانی». نشریه مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 12، صص 127-145.
    • Alison Doherty , Graham Cuskelly. (2020). “Organizational Capacity and Performance of Community Sport Clubs”. Journal of Sport ManagementVolume 34: Issue 3 , Pages: 240–259
    • Colins, B. (2011). The missing link in work force / talent management, workplace relationship development indicator, pp1-20.
    • Dai, G., Tang, K. Y., & De Meuse, K. P. (2011). “Leadership competencies across organizational levels: A test of the pipeline model”. Journal of Management Development.
    • Eddie T.C. Lam. (2020). “Research Handbook on Good Governance”. International Journal of Sport Communicatione, Volume 13: Issue 1 , Pages 129–134
    • Heinen, J. S., & O'Neill, C. (2004). “Managing talent to maximize performance”. Employment Relations Today, 31(2), 67.
    • Honari, H., Moradi, M., Naghshbandi, S., Jabari, N., & Ahadiyani, F. (2012). “Investigating the Role of Sport Media in Developing Championship Sport”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(6), 2222-6990.
    • Pilgrim, J., Kremer, P., & Robertson, S. (2018). The self-regulatory and task-specific strategies of elite-level amateur golfers in tournament preparation. The Sport Psychologist, 32(3), 169-177.
    • Karaevli, A., & Hall, D. T. T. (2003). “Growing leaders for turbulent times: Is succession planning up to the challenge?” Organizational Dynamics.
    • Kasper, S. M. (2008). Preparing for leadership transition: An examination of the impact of organizational communication in the administration of succession planning programs. ProQuest.
    • Klein, M. F., & Salk, R. J. (2013). Presidential succession planning: A qualitative study in private higher education. Journal of Leadership & Organizational Studies, 20(3), 335-345.
    • Miranda, S. M., Lee, J. N., & Lee, J. H. (2011). “Stocks and flows underlying organizations’ knowledge management capability: Synergistic versus contingent complementarities over time”. Information & Management, 48(8), 382-392.
    • Mladenović, M., & Trunić, N. (2014). “Analiza natjecateljske anksioznosti Srpske kadetske košarkaške reprezentacije (U-16) Na EYOF turniru 2009. Godine”.Kondicijska priprema sportaša, 12, 21-22.
    • Montani, F., Odoardi, C., & Battistelli, A. (2014). “Individual and contextual determinants of innovative work behaviour: Proactive goal generation matters”. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(4), 645-670.
    • Nick Dobbin, Jamie Highton, Samantha L. Mos. (2019). “The Discriminant Validity of a Standardized Testing Battery and Its Ability to Differentiate Anthropometric and Physical Characteristics Between Youth, Academy, and Senior Professional Rugby League Players”. International Journal of Sports Physiology and Performance, Volume 14: Issue 8, Pages: 1110–1116
    • Nick Dobbin, Jamie Highton, Samantha Louise Moss and Craig Twist. (2019). “Factors Affecting the Anthropometric and Physical Characteristics of Elite Academy Rugby League Players: A Multiclub Study. International Journal of Sports Physiology and Performance, Volume 14: Issue 7 , Pages: 958–965
    • Rothwell, W. J., & Poduch, S. (2004). “Introducing technical (not managerial) succession planning”. Public Personnel Management, 33(4), 405-419.
    • Rothwell, W. J. (2003). “Putting success into your succession planning”. IEEE Engineering Management Review, 31(2), 11-15.
    • Shipman, F. (2012). “Succession management practice in Australian organization”. Succession Management Practices, 25(8).
    • Soliman, W., & Rinta-Kahila, T. (2020). “Toward a refined conceptualization of IS discontinuance: Reflection on the past and a way forward”. Information & Management, 57(2), 103167.
    • Travis J. Peterson, Rand R. Wilcox, Jill L. (2020). “Angular Impulse and Balance Regulation During the Golf Swing”, Journal of Applied Biomechanics, Volume 32: Issue 4 , Pages: 342–349
    • Trunić, N., & Mladenović, M. (2014). “Importance of selection in basketball”. Sport–Science & Practice, 4(2), 65-81.
    • Williams, C. P. (2010). Succession planning. Diversity MBA Magazine.
    • Alison Doherty, Graham Cuskelly. (2020). “Organizational Capacity and Performance of Community Sport Clubs”. Journal of Sport Management, Volume 34: Issue 3 .Pages: 240–259