نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت ورزشی، تربیت بدنی، واحد همدان، داشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران
2 دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران.
3 استادیارگروه تربیت بدنی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند (رویکرد تحلیل مضمون) انتخاب شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل تمامی افراد آگاه و مطلع موضوع پژوهش (مدیران، اساتید و متخصصان تامین مالی) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (17 نفر). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمهساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای بود. روایی ابزار و چارچوب براساس اعتبار حقوقی و شایستگی علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد.
نتایج نشان داد که چارچوب مفهومی شامل 89 مولفه، 23 بُعد، 8 منظر و 3 سطح مفهومی است. مطابق کلیات مدل و چارچوب مفهومی، توالی روابط اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای مدل به ترتیب از سطح بسترهای کاربرد به سمت سطح ویژگیهای سیستم تامین مالی جمعی و سطح سازوکارها و کارکردهای تامین مالی جمعی پروژههای ورزشی بود.
براساس یافته ها میتوان گفت کاربرد تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی ابتدا نیازمند شناخت جامع بسترهای محیطی (بیرونی) و ویژگیهای سیستمی (درونی) و سپس فرایندها و پیامدهای آن است. از این رو به مدیران اجرایی، بازاریابی و مالی در پروژههای ورزشی پیشنهاد میشود برای تامین مالی جمعی پروژهها بر خلاف رویکرد سنتی تنها به جنبههای سازمانی آن متمرکز نشوند و با نگاه سیستمی به تحلیل تعامل بین عوامل مختلف از مشارکت کنندگان، کارگزاران و فضای مشارکت بین این دو بپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a model of Crowdfunding for national sports projects
نویسندگان [English]
- yousef khedervisi 1
- majid Solymani 2
- adel afkar 3
1 Sports Management, Physical Education, Hamedan Branch Islamic Azad University, Hamedan, Iran
2 Associate Professor department of physical education, malayer branch. Islamic Azad University, Malayer , Iran
3 Associate Professor department of physical education, malayer branch. Islamic Azad University, Malayer , Iran
چکیده [English]
The study is to design a crowd funding model for national sports projects. The research method was qualitative with a systematic exploratory approach (content analysis approach). The research participants included all knowledgeable people (managers, professors and finance experts). The sample was taken in sufficient numbers and by judgmental method based on theoretical saturation (20 people). The research tools included semi-structured exploratory interviews with library study. The validity of the tool and framework was evaluated and confirmed based on the legal validity and scientific competence of the sample, expert opinion and agreement between the correctors. In order to analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a system analysis approach was used.
The results showed that the conceptual framework includes 89 components, 23 dimensions, 8 perspectives and 3 conceptual levels. In accordance with the general model and conceptual framework, the sequence of impact-effectiveness relationships between model variables was from the level of application contexts to the level of characteristics of the crowd funding system and the level of mechanisms and functions of crowd funding of sports projects, respectively.
Based on the findings, it can be said that the application of crowd funding for national sports projects first requires a comprehensive understanding of environmental (external) contexts and systemic (internal) characteristics and then its processes and consequences. Therefore, it is suggested to the executive, marketing and financial managers in sports projects that for mass financing of projects, contrary to the traditional approach, they should not focus only on its organizational aspects and with a systemic view to analyze the interaction between different factors from Participants, brokers and the space of partnership between the two.
کلیدواژهها [English]
- Financial Management
- Financial Outsourcing
- Project Management
- Sports Project
تدوین الگوی تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی
یوسف خدرویسی[1]
مجید سلیمانی[2]
عادل افکار[3]
تاریخ دریافت مقاله: 7/7/1400
تاریخ پذیرش مقاله:24/11/1400
مقدمه
وابستگی بیش از اندازه ورزش در کشورهای درحالتوسعه به منابع دولتی باعث شده است، نه تنها سطح مشارکت افراد جامعه در ورزش پایین و دسترسی به فعالیتهای ورزشی دشوار باشد، بلکه مدیریت ورزش نیز به دلیل کمبود بودجه با دشواریهای بسیاری روبهرو گردد (تسلیمی، 1395). به نظر میرسد برای حل معضلات اقتصادی ورزش، سازمانهای ورزشی باید از اتکای صرف به منابع دولتی دست بردارند و به دنبال دیگر منابع کسب درآمد و تأمین مالی برای پروژهها و رویدادهای خود باشند. در کشورهای توسعهیافته سازمانهای ورزشی به صورت یک بنگاه اقتصادی عمل میکنند و حداکثر کردن سود مبتنی بر جذب بیشتر و بهتر ذینفعان و فعالان را، هدف فعالیت اقتصادی- فرهنگی خود قرار دادهاند و همین امر منجر به تخصیص بهینه منابع در اقتصاد ورزش شده است (محمدکاظمی، حسینی نیا و حبیبی، 1395). در کشورهای در حالتوسعه سهم دولت در تأمین مالی ورزشی بهخصوص در پروژهها و رویدادهای ورزشی ملی و عمومی از سایر گزینههای تأمین مالی بیشتر است (وزیری، 1398). در همین راستا ضروری است ابتدا شناخت عواملی که موجب تأمین مالی در ورزش میشود مورد بحث و مطالعه قرار گیرد.
تأمین مالی به معنای وسیع کلمه عبارت از فراهم نمودن نقدینگی از محل ارائه خدمات یا کالا، استقراض از سیستم بانکی، حسابهای پرداختی تجاری، اعتبار بانکی، موجودیها و داراییهای ثابت به عنوان وثیقه اخذ وام، هدایا و کمکهای مردمی، انتشار سهام و اوراق قرضه و نظایر آن میباشد (سعیدی، 1394). تأمین مالی از حیث زمان به کوتاهمدت و بلندمدت تقسیم میشود و از عواملی که در انتخاب روشهای تأمین مالی مؤثرند میتوان هزینه تأمین مالی، قابلیت اتکا و اعتماد، محدودیتها و قابلیت انعطاف روشها را نام برد (کالر و چسبراگ[4]، 2019). در یک طبقهبندی دیگر،انواع منابع تأمین مالی در کشور به دودسته منابع مالی بدونهزینه و منابع مالی باهزینه تقسیمبندی میشود. منابع مالی بدونهزینه شامل پیشدریافت از مشتریان، بستانکاران تجاری، سود سهام پرداختی و هزینههای پرداختی است. منابع مالی با هزینه به دو دستهی منابع داخلی (سود انباشته) و منابع خارجی(تسهیلات کوتاهمدت و بلندمدت و انتشار سهام جدید) تقسیم میشود(نادی زاده،1393).گفتنی است منابع مالی سازمانهای ورزشی در کشورهای پیشرفته بیشتر از محل فعالیتهای اصلی و حمایتهای نهادی و مردمی تأمین میگردد و به موازات منابع مذکور عملاً ترکیبی از سایر منابع نظیر وامهای کوتاهمدت، بلندمدت، اعتبار تجاری، اسناد قرضه و مشارکت با مؤسسات تجاری نیز حسب مورد استفاده میشود. در صورت کمبود منابع مالی باید تعیین شود که کسری در چه مواردی است و تا چه حدودی میتوان هزینهها را کاهش داد و سایر آن را از چه محلی باید تأمین نمود، چرا که تأمین مالی نادرست میتواند برای سازمان فاجعهآمیز باشد (سعیدی، 1394).
در جذب سرمایه جمعی، یک فرد، کسبوکار یا سازمان مقدار نسبتاً کمی پول را از گروه بزرگی از مردم افزایش میدهد. جذب سرمایه جمعی روشی برای جمعآوری سرمایه از طریق تلاش جمعی دوستان، خانواده، مشتریان و سرمایهگذاران فردی است (کوهلر و روتزلر[5]، 2018). این رویکرد به تلاشهای جمعی یک گروه بزرگ از افراد، بهطور عمده آنلاین از طریق رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای جمع سپاری، متمرکز میشود و از شبکههایشان برای دسترسی و ارائه بیشتر بهرهگیری میکند. جذب سرمایه جمعی راهی عالی برای جمعآوری پول برای گروهها و افرادی است که دسترسی به منابع سرمایه ندارند یا نیاز به مقادیر زیادی سرمایه دارند – مانند سرمایهگذاران بزرگ یا وامهای بانکی و پاداشها میتوانند شامل هر چیزی از موارد کوچک برای خدمات تا پیشنهادهای ویژه زودگذر بر محصولات برای سهیم شدن در شرکت باشد. سه نوع اصلی جذب سرمایه جمعی مبتنی بر کمک مالی، مبتنی بر پاداش و سهام است (زرندی، عساکره، افشارپور، 1394). رایجترین جایی که مردم جذب سرمایه جمعی را میبینند در رسانههای اجتماعی است، زمانی که دوستان و آشنایان برای جذب حامی، کمپینهایی را به اشتراک میگذارند. جذب سرمایه جمعی مدرن در سال ۱۹۹۷ با یک سایت که به هنرمندان کمک کرد تا پول خود را افزایش دهند آغاز شد، اما اکنون طیف وسیعی از بسترهای جذب سرمایه جمعی وجود دارد که به بازارهای مختلف خدمت ارائه میکنند (میچلیتی[6] و همکاران، 2018).
در همین راستا تمایل به منبعیابی بیرونی سازمانهای ورزشی در دهههای گذشته رشد داشته و این سازمانها به اقدامات مختلفی برای تامین مالی روی میآورند. در حال حاضر، آنها به طور فزایندهای توجه خود را به اموری معطوف ساختهاند که بتوانند در یک یا چند زمینه با سایر رقبا رقابت کنند. برای نیل به این هدف، ضروری است این کارخانجات به منظور تهیه بخشی از محصولاتشان که نیاز مشتری نهایی را برآورده میسازد، به منبعیابی بیرونی یا برونسپاری فعالیتها و تقویت کارخانجات دیگر بپردازند. مطالعات صورت گرفته مؤید آن است که مجموع سرمایه جذبشده توسط پلتفرمهای جمعسپاری مالی در سال 2017، چیزی در حدود 34 میلیارد دلار بوده است که سهم جمعسپاری مالی از نوع اهدا و پاداش حدود 5 میلیارد و پانصد میلیون دلار، سهم جمعسپاری مالی از نوع سهام حدود 2 میلیارد و پانصد میلیون و سهم وامدهی که نوعی از جمعسپاری مالی در نظر گرفته شده است، به تنهایی حدود 25 میلیارد دلار برآورد شده است- پیشبینی شده است که تا سال 2025 مجموع سرمایه جذبشده توسط پلتفرمهای جمعسپاری مالی به چیزی بیش زا 300 میلیارد دلار برسد. بنابراین الگوی تأمین مالی جمعی ظرفیت مناسبی برای حوزه ورزش با جامعه مخاطب بزرگ و ذینفعان بیشمار دارد (محمدکاظمی و همکاران، 1397).
جهت تبیین بهتر مسئله پژوهش و خلاء آن در دانش موجود، تحقیقات مرتبط با تامین مالی جمعی داخل و خارج از کشور مرور و بررسی گردید. بیولیو[7] و همکاران (2015) و کلارک[8] و همکاران (2019) چارچوبی مفهومی برای تأمین مالی جمعی ارائه کردند. آی لیو[9] (2018)، ساین و لامبا[10] (2019) کاربرد جمعسپاری در فوتبال را برای تامین، توزیع و مشارکتدهی دارای اثرگذاری مطلوب گزارش کردهاند. منشادیان (1396) کاربرد جمعسپاری در صنعت گردشگری، صفری دشتکیو همکاران (1397) کاربرد تامین مالی جمعی الکترونیکی در حمایتهای اجتماعی و جعفری و عبداللهزاده (1398) کاربرد جمعسپاری در حکمرانی الکترونیکی مشارکت شهروندان را دارای اثربخشی قابل توجه گزارش کردهاند. سادلیک[11] و همکاران (2013)، استایر[12] و همکاران (2015) هاتفیلد[13] و همکاران (2016) کاربرد جمعسپاری در برنامههای ورزش را دارای کارایی ارزیابی کردهاند. برابهام[14] (2008)، وانگ[15] و همکاران (2017) نقش جمعسپاری در مدیریت اطلاعات گردشگری و ورزش را مهم بیان نمودند. زابلی زاده (1395)، میناوند و همکاران (1396)، اشرفی تبار و حنفی زاده (1398) و ذوالفقار زاده و شهسواری (1398) اثربخشی هر دو روش جمعسپاری فعال و انفعالی دولت با استفاده از رسانههای اجتماعی را قابل توجه گزارش کرده است. علی محمدی (1395)، تقوی و همکاران (1396)، هاشم پور (1397)، هاشمی (1398) و فلاح تفتی و همکاران (1398) مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت تأمین مالی پروژه را شامل کارآیی مدیریت پروژه، رفتار مشارکتکنندگان و ابزارهای مشارکت میدانند. اوبونیو[16]،( 2013) و ویلیان (2018) رویکردهای نوین تأمین مالی ورزشی را وابسته به مشارکتکنندگان گزارش کردهاند. نورالهی راوری (1397) و پورذبیح سرحمامی (1398) موانع و بسترهای کاربرد برونسپاری در ورزش را بررسی کردهاند. رضایی منتقی (1393)، وزیری (1398) و رضاقلی (1398) نیز در تحقیقات خود، کاربرد برونسپاری در ورزش را متاثر از تمایل مدیریت، الزامات نهادی و محیطی و نتایج مالی آن گزارش کردهاند. رضائی صوفی و شعبانی (1393) نقش رسانههای جمعی در تأمین منابع مالی حوزه ورزش متاثر از رویکرد بازاریابی میدانند. رودری (1394) و اسدی و همکاران (1394) برای کاربرد برونسپاری در ورزش مزایا و معایب قابل توجهی شناسایی کردهاند. دیگوت[17] و همکاران (2013) برونسپاری را به عنوان روش جدیدی برای منبع یابی و خلاقیت جمعی گزارش کرده اند. ترابی و همکاران (1394) در بررسی روشهای نوین تأمین مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعهیافته و بررسی تطبیقی آن با باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر انگلستان نشان داد چگونگی تأمین مالی باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر ایران با شیوههای تأمین مالی باشگاههای فوتبال انگلیس تفاوت آشکار دارد. تسلیمی (1395) و گودرزی (1396) رویکرد مدیریت و تامین مالی در پروژههای فدراسیونهای ورزشی را از طریق مدل کیفی مشتمل بر عوامل زمینهای، ساختاری و پیامدی بررسی کردند. حبیبی (1392)، بروغنی، مژده (1397) و محمدکاظمی و همکاران (1398) در بررسی کاربردها و الزامات بهکارگیری جمعسپاری و تامین مالی جمعی در ورزش را متاثر از قابلیت این روشها برای ورزش و ظرفیت متقابل ورزش برای کاربرد آنها میداند. پانزر[18] و همکاران (2018) و مونتلا[19] و همکاران (2018) کاربرد روش تامین جمعی برای تجهیزات فعالیتهای ورزشی را کارآمد گزارش کردهاند.
مرور تحقیقات داخلی و خارجی در حوزه ورزش و خارج از ورزش نشان داد که هر چند تأمین مالی جمعی در تحقیقات داخلی خارج از حوزه ورزش و تحقیقات خارجی حوزه ورزش مورد توجه محققان بوده، اما در مطالعات ورزش کشور تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین نیاز به انجام تحقیقات تخصصی و بومی برای پروژهها و رویدادهای ورزش کشور وجود دارد تا بتوان به تدبیر و اقدامات بهتری دست یافت. از طرفی با عنایت به ساختار دولتی ورزش کشور نمیتوان به تأمین مالی پروژهها و رویدادهای ورزشی تنها از مسیر دولتی اکتفا کرد. از طرفی به دلیل بحران اقتصادی بخش خصوصی هم با روشهای مرسوم قادر به سرمایهگذاری مناسب در پروژهها و رویدادهای ورزشی ملی و عمومی کشور نیست. لذا باید بسترهایی برای تأمین مالی جمعی برای پروژهها و رویدادهای ورزشی ملی و دارای انتفاع عمومی در کشور شناسایی شوند و عوامل مؤثر بر آنها مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه براین، مدیریت مالی و اقتصادی ورزش دارای استانداردهای کمی و کیفی برای سنجش سیستم مالی پروژهها، برنامهها و رویدادها بوده و نیازمند روش قابل قبول برای شناسایی ریسکهایی است که در تأمین مالی آنها وجود دارد. سازمانهای ورزشی کشور روشهای قابل قبول اندکی دارند تا میزان انطباق بین چگونگی مدیریت پروژه و مدیریت مالی جهت بهکارگیری و ارزیابی آنها در قبال سازمان را به درستی بسنجند. در این پژوهش کوشش میشود عناصر و روابط تأمین مالی جمعی در پروژههای ورزشی ملی بهگونهای هماهنگ تحلیل شوند.
براساس مطالب بیان شده، به صورت مشخص سوال محوری پژوهش این است:
تأمین مالی جمعی در ورزش متاثر از چه عوامل و شرایطی است؟
به صورت تخصصی این عوامل و شرایط برای پروژههای ورزشی ملی کشور چه مدلی را بدست میدهند؟
روششناسی پژوهش
روش تحقیق از نوع مطالعه کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند براساس رویکرد گلیزو و همکاران (تحلیل مضمون) بود. مشارکتکنندگان پژوهش (جامعه آماری) شامل مدیران اجرایی و پروژه در سازمانهای ورزشی، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران خبره اقتصاد و مالی ورزش و متخصصان و مشاوران تامین مالی بود که مورد مصاحبه قرار گرفتند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش نظری (قضاوتی) انجام شد. در این پژوهش، کار گردآوری دادهها تا زمانی ادامه یافت که پژوهشگر اطمینان حاصل کردند که ادامه کار چیز تازهای به دانستههای قبلی نمیافزاید. پس از انجام 17 مصاحبه در طی دوره شش ماه، تحلیل دادهها حاکی از اضافه نشدن داده جدید به دادههای قبلی بود، چرا که درصد بالایی از دادههای مستخرج از مصاحبههای آخر تکراری بود. بنابراین با رسیدن به حد اشباع نظری، به مصاحبهها پایان داده شد. در واقع برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مؤلفههای استخراجی بود.
جدول 1: مشارکتکنندگان پژوهش (مصاحبهشوندگان)
مشخصه |
زیر مشخصه |
مجموع |
||
شغل |
مدیران اجرایی و پروژه در ورزش (وزارت ورزش، فدراسیون ورزشی، ادارات ورزش) |
اساتید و پژوهشگران اقتصاد و مالی ورزش در دانشگاهها (مدیریت ورزشی، مدیریت مالی و اقتصاد) |
متخصصان و مشاوران تامین مالی و مدیریت پروژه (فعال در مشاوره و فضای رسانه) |
17 نفر |
6 |
8 |
3 |
||
تحصیلات |
فوق لیسانس |
دکتری |
|
|
4 |
13 |
|||
جنسیت |
زن |
مرد |
||
3 |
14 |
|||
|
میانگین |
انحراف استاندارد |
کمترین |
بیشترین |
سن |
09/43 |
816/0 |
27 |
58 |
سابقه شغلی |
67/12 |
901/0 |
5 |
29 |
ابزار پژوهش شامل دو ابزار مصاحبه اکتشافی (نیمههدایتشده) و مطالعه نظری منابع اطلاعاتی (تکمیلی برای مصاحبه) بود. در استخراج مولفهها و مفاهیم از مصاحبهها همزمان از مطالعه مبانی و پیشینه پژوهش به همراه منابع اطلاعاتی سازمانی و رسانهای استفاده شد. منابع اطلاعاتی (48 منبع) شامل منابع کتابخانهای و علمی (مقاله، کتاب، و ..)، گزارشها و اسناد اجرایی و حقوقی ومنابع و آرشیوهای رسانهای بود.
رواییسنجی: روایی محتوایی ابزار مصاحبه ابتدا با استفاده از نظر متخصصان (3 پژوهشگر خبره) ارزیابی و تایید گردید. سپس از طریق روشهای روایی کدگذاری و توافق مصححان کدگذاری (2 پژوهشگر خبره) بررسی شد (حدود 72 درصد همسویی داشتند). کدگذاری و مدل مفهومی مستخرج در نهایت توسط یک گروه کانونی 5 نفره بررسی، تصحیح و تایید گردید. با ارائه بازخورد به مصاحبهشوندگان و قراردادن آنها در مسیر پژوهش به طوری که بر نحوه پاسخگوئی آنها تأثیر نگذارد، به منظور افزایش روایی درونی اقدام شد. در ضمن پس از انجام هر مصاحبه، الگوی بهدست آمده تا آن مرحله ارائه شد و در صورتی که مصاحبهشونده نکاتی را نسبت به الگو داشت، مورد بحث قرار می گرفت. این کار پس از انجام مصاحبه انجام میشد تا مصاحبه خالی از هر گونه پیشفرض و جهتگیری انجام شود.
روش تحلیل: از روش کدگذاری چند مرحلهای جهت چارچوببندی مؤلفههای استخراجی استفاده شد. کدگذاری در سه مرحله کدگذاری اول (باز)، کدگذاری دوم (گزینشی) و کدگذاری سوم (موضوعی) انجام گرفت تا مقولهها تبدیل به مولفهها، سپس ابعاد و در نهایت عاملهای اصلی در مدل مفهومی شوند.کُدگذاری مرحله اول، عبارت است از روند خرد کردن، مقایسه کردن، مفهوم پردازی و مقولهبندی دادهها. روش کُدگذاری باز، نه تنها به کشف مقولهها میانجامد بلکه خصوصیات و ابعاد آنها را نیز روشن میسازد. کُدگذاری مرحله دوم، عبارت است از سلسله رویههایی که پس از کُدگذاری باز انجام میشوند تا با برقراری پیوند بین مقولهها، اطلاعات را به شیوههای جدیدی با یکدیگر مرتبط سازند. کُدگذاری مرحله سوم، عبارت است از روند انتخاب مقوله هسته به طور منظم و ارتباط دادن آن با سایر مقولهها، اعتبار بخشیدن به روابط و پر کردن جاهای خالی با مقولههایی که نیاز به اصلاح و گسترش دارند. کدگذاری با استفاده از مطالعات قبلی و نظر چند پژوهشگر انجام شد. مدل پژوهش نیز براساس روابط شناساییشده به صورت یک چارچوب مفهومی ترسیم گردید. همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نیز شروع شد. پس از استخراج کدها، آنها طبقهبندی شدند که مقایسه مداوم، تفاوتها و تشابهات بین این کدها را آشکار میکند. طبقات جدا و یا ادغام گردیدند تا نظریه در روند این فرآیند شکل گیرد. منابع و متون موجود نیز در روند تکمیل تئوری مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتههای پژوهش
براساس جدول 2 و شکل 1، چارچوب مفهومی شامل 89 مولفه، 23 بُعد، 8 منظر و 3 سطح مفهومی است. فراوانی تکرار مضامین کلیدی هر مولفه در مصاحبه و منابع مطالعهشده نیز گزارش شده است.
جدول 2: کدگذاری اول تا سوم یافتههای پژوهش
کدهای موضوعی (منظر) |
کدهای گزینشی (ابعاد) |
کدهای محوری (مولفهها) |
تکرار مضامین کلیدی |
پیشرانهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش |
سوابق تأمین مالی جمعی |
تجارب تأمین مالی جمعی در ورزش جهان |
6 |
تجارب تأمین مالی جمعی در کشور |
3 |
||
رشد علمی و آموزشی موضوع و روش تأمین مالی جمعی |
4 |
||
رشد جامعه ورزش (علاقمندان، شاغلان، و..) در پلتفرومها (شبکههای اجتماعی و مجازی مانند اینستاگرام، آپارات و..) |
5 |
||
ظرفیتهای کاربرد تامین مالی جمعی |
فرصتهای صنعت ورزش جهت رشد استارتاپها |
4 |
|
انعطاف تشکیلاتی و اجرایی ورزش برای مدیریت مشارکتی پروژهها |
9 |
||
قابلیت ورزش در جلب مشارکت اجتماعی و اقتصادی زیاد و متنوع |
3 |
||
رشد تأمین مالی جمعی در کشور |
6 |
||
تحولات بینالمللی در پیشبرد پروژههای ورزشی |
5 |
||
رشد شبکههای اجتماعی و تغییر ماهیت تجارت نوین |
8 |
||
الزامات بکارگیری تأمین مالی جمعی |
توسعه شبکه اطلاعات و ارتباطات ورزشی در سطح ملی و بینالمللی |
6 |
|
نیمه کاره بودن بسیاری از پروژههای ورزشی کشور به علت مشکلات مالی |
3 |
||
کمبود منابع دولتی برای پروژههای ورزشی |
4 |
||
توسعه ظرفیت بازاریابی و تجارت الکترونیک در کشور |
6 |
||
چالشهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش |
چالشهای ساختاری |
شناخت محدود سازمانهای ورزشی از این روش |
5 |
سوابق ناکارآمدی و مقاومت درونی در اجرای تأمین مالی و درآمدزایی با روشهای نوین |
3 |
||
عدم مطالعات کافی و کسب تجربیات بینالمللی در زمینه تأمین مالی جمعی |
9 |
||
وجود نیاز به برنامهریزی خاص در تأمین مالی جمعی و برونسپاری |
6 |
||
نبود قرارداد، ساختار و دستورالعمل برای عمده پروژههای تأمین مالی جمعی |
9 |
||
چالشهای فرایندی |
دشواری همکاری بین شرکتکنندگان در عین رقابت |
5 |
|
استفادهی نادرست از مخاطبان در تأمین مالی جمعی |
6 |
||
پیچیدگی اجرایی و محدودیت زمانی در ارتباطات تأمین مالی جمعی |
4 |
||
چالشهای کارکردی |
ناهمگون بودن توانایی و احتمالی بودن پایداری جمعیت مشارکتکننده |
3 |
|
عدم مطابقت انگیزههای مشارکت جمعیت با ماهیت نیازهای پروژه |
8 |
||
ماهیت مقطعی تأمین مالی جمعی در عمده موارد |
9 |
||
کمبود منابع سازمانهای ورزشی برای بهکارگیری ساختارها و روشهای جدید |
3 |
||
ویژگیهای تامین مالی جمعی |
مزایای تامین مالی جمعی |
خلاقیت محوری و نوآورانه بودن روش تامین مالی جمعی |
7 |
برتری خرد جمعی بر تخصص فردی و بهکارگیری دانش جمعی در کار |
9 |
||
مقیاسپذیری و انعطاف زمانی سیستم تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی |
7 |
||
متنوع بودن دامنه و روش مشارکت برای جمعیت متقاضی |
9 |
||
ارتقای اعتماد جمعیت مشارکتکننده به مالک پروژه و امکان پایداری ارتباط با آن |
9 |
||
نیازهای تأمین مالی جمعی |
زمینه فرهنگی مشارکت مالی جمعی برای حوزههایی مانند ورزش |
5 |
|
زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیک در ورزش |
3 |
||
شفافسازی اقدامات مجریان پروژههای ورزشی |
4 |
||
ملاحظات بکارگیری تأمین مالی جمعی |
تفاوتهای زمینهای در اجرای تأمین مالی جمعی |
8 |
|
مناسب بودن تأمین مالی جمعی برای حوزههای کمتر نامعین |
3 |
||
تناسب تأمین مالی جمعی با اولویتهای رقابت جمعی |
9 |
||
متفاوت بودن از برونسپاری و نوآوری باز |
7 |
||
داوطلبانه بودن فعالیت و نامتناجنس بودن گروه افراد |
3 |
||
ویژگیهای پروژههای ورزشی |
ساختار پروژههای ورزشی |
وضعیت مالکیت فعلی و آتی پروژه |
9 |
سوابق مالی و مشارکتی پروژههای ورزشی قبلی |
4 |
||
نوع برنامهریزی و قرارداد انجام پروژهها |
9 |
||
وضعیت مدیریت ریسک در پروژههای ورزشی |
8 |
||
نظارت بر کیفیت و استاندارد ابعاد پروژههای ورزشی |
3 |
||
منابع و تدارکات پروژهها |
وضعیت تامین مالی پروژههای ورزشی ملی |
6 |
|
وضعیت مدیریت هزینهها و شیوه پرداخت و نظارت کارفرما در پروژه |
6 |
||
کیفیت تجهیزات و منابع مصرفی پروژهها |
9 |
||
زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات پروژهها و پشتیبانی نرمافزاری |
8 |
||
سرمایه انسانی پروژهها |
نحوی رهبری نیروی انسانی توسط سرپرستان و مهندسان |
8 |
|
ترکیب تخصصهای موجود در پروژه |
3 |
||
مدیریت تغییرات تیم ثابت و متغیر کاری براساس فازهای اجرایی پروژه |
3 |
||
ابعاد فنی پروژهها |
زیرساخت و تاسیسات عمومی محلی |
7 |
|
نوع کاربری و مدل پروژه |
4 |
||
استانداردهای مکان یابی پروژه |
6 |
||
ویژگیهای مشارکت کنندگان در تامین مالی |
انگیزههای مشارکت تامین مالی |
انگیزه یادگیری و شغلی در مشارکت تامین مالی پروژههای ورزشی |
3 |
انگیزه اجتماعی در مشارکت تامین مالی |
6 |
||
انگیزه مالی و اقتصادی در مشارکت تامین مالی |
5 |
||
انگیزه درونی و روانی فردی در مشارکت |
7 |
||
نوع مشارکت تامین مالی |
مشارکت در اطلاعات و بدنه دانش پروژه |
8 |
|
مشارکت در مدیریت و فرایند پروژهها |
9 |
||
مشارکت در زنجیره تامین و ارزش پروژه |
3 |
||
سیستم تامین مالی جمعی |
ابزارهای تامین مالی جمعی |
سایتها، پلتفرم و شبکههای اجتماعی |
6 |
قابلیتهای نرمافزاری پلتفروم تامین جمعی |
4 |
||
مشارکتدهی متقاضایان و برونسپاری آنها |
2 |
||
فرایند اجرای تأمین مالی جمعی |
کارآیی فراخوان مشارکت در تامین مالی پروژههای ورزشی |
8 |
|
قابلیت بانک اطلاعاتی تهیه شده از پروژهها و مشارکت در آنها |
9 |
||
صحت امکان سنجی و ارزیابی پروژه برای مشارکتکنندگان |
8 |
||
پایداریسازی مشارکت متقاضیان |
6 |
||
حوزههای تأمین مالی جمعی |
تأمین مالی جمعی رویدادهای ورزشی |
5 |
|
تأمین مالی جمعی پروژههای عمرانی ورزشی |
6 |
||
تأمین مالی جمعی پروژههای علمی و فناوری ورزشی |
8 |
||
تأمین مالی جمعی طرحهای رسانهای و اجتماعی در ورزش |
5 |
||
راهبردهای تامین مالی جمعی |
راهبردهای فنی |
طراحی تخصصی و هدفمند بستر سیستم تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی |
6 |
ایجاد محدودیتهای صحیح در اجرا و مشارکت |
9 |
||
آموزش به مشارکتکنندگان برای مشارکت مالی |
4 |
||
راهبردهای بازاریابی و ارتباطی |
جمعآوری اطلاعات بازار مرتبط با پروژههای ورزشی و ارائه به متقاضیان مشارکت |
3 |
|
شبکهسازی بینسازمانی برای تامین منابع پروژههای ورزشی |
9 |
||
ارتقای قابلیت تجاریسازی پروژههای ورزشی از طریق ابزارهای حقوقی و علمی |
6 |
||
استفاده از نتایج تأمین مالی جمعی سایر حوزهها |
5 |
||
راهبردهای ساختاری |
انتخاب نوع مشارکت در تأمین مالی جمعی (فعال یا انفعالی) |
6 |
|
برآورد سیستم مشارکت و اجر (گزینشی یا یکپارچه) |
2 |
||
کارکردها و نتایج تامین مالی جمعی |
کارکردهای نهادی و برای مدیریت |
کاهش ریسک و هزینهها برای مدیریت پروژهها |
7 |
تسهیل فرایند تصمیمسازی و کاهش زمان تامین مالی پروژههای ورزشی |
6 |
||
ارتقای شفافیت و کاهش فساد سازمانی در ورزش |
7 |
||
غنیسازی سیستم اطلاعات مالی در ورزش و تامین اطلاعات راهبردی توسعه ورزش |
8 |
||
ارتقای منایع و عملکرد سازمانهای ورزشی |
7 |
||
کارکردهای عمومی و برای مشارکتکنندگان |
تقویت مشارکت و اعتماد دو طرف جامعه و نهادها در مدیریت و تامین پروژههای ورزشی |
5 |
|
تحقق الگوی نظارت و مشارکت مردم در طرحهای ملی |
4 |
||
تامین نیاز و توسعه دانش و اطلاعات شرکتکنندگان از بازار و اقتصاد ورزش |
8 |
در سطح کدگذاری دوم، ابعاد مربوط به منظرها شامل موارد زیر است: منظر پیشرانهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش مشتمل بر ابعاد سوابق تأمین مالی جمعی، ظرفیتهای کاربرد تامین مالی جمعی و الزامات بهکارگیری تأمین مالی جمعی میباشد. منظر چالشهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش شامل ابعاد چالشهای ساختاری، چالشهای فرایندی و چالشهای کارکردی تأمین مالی جمعی است. منظر ویژگیهای تامین مالی جمعی مشتمل بر ابعاد مزایای تامین مالی جمعی، نیازهای تأمین مالی جمعی و ملاحظات تأمین مالی جمعی میباشد. منظر ویژگیهای پروژههای ورزشی شامل ابعا؛ فنی، منابع و تدارکات، سرمایه انسانی و ساختار پروژههای ورزشی است. منظر ویژگیهای مشارکتکنندگان در تامین مالی مشتمل بر ابعاد انگیزههای مشارکت و نوع مشارکت در تامین مالی جمعی میباشد. منظر سیستم تامین مالی جمعی شامل ابعاد ابزارهای تامین مالی جمعی، فرایند اجرای تأمین مالی جمعی و حوزههای تأمین مالی جمعی در ورزش است. منظر راهبردهای تامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی مشتمل بر ابعاد راهبردهای فنی، راهبردهای بازاریابی و ارتباطی و راهبردهای ساختاری تامین مالی جمعی میباشد. منظر پیامدها و نتایج تامین مالی جمعی در ورزش شامل ابعاد کارکردهای نهادی و برای مدیریت و کارکردهای عمومی و برای مشارکتکنندگان است.
براساس مدل مفهومی، سطح بستر کاربرد تامین مالی جمعی در پروژههای ورزش شامل دو منظر پیشرانها و چالشهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش بود. سطح ویژگیهای سیستمی تامین مالی جمعی پروژههای ورزشی نیز شامل سه منظر ویژگیهای تامین مالی جمعی، ویژگیهای پروژههای ورزشی و ویژگیهای مشارکتکنندگان در تامین مالی بود. سطح سازوکارها و کارکردهای تامین مالی جمعی در پروژههای ورزش هم مشتمل بر منظر سیستم تامین مالی جمعی، راهبردهای تامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی و پیامدها و نتایج تامین مالی جمعی در ورزش است.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش
بحث و نتیجهگیری
هدف از این پژوهش، طراحی مدل تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی بود. براساس مدل مفهومی، سطح اول مدل شامل مفاهیم مربوط به بستر کاربرد تامین مالی جمعی در پروژههای ورزش است و دو منظر پیشرانها و چالشهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش را در برمیگیرد. منظر پیشرانهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش مشتمل بر ابعاد سوابق تأمین مالی جمعی، ظرفیتهای کاربرد تامین مالی جمعی و الزامات بهکارگیری تأمین مالی جمعی میباشد. منظر چالشهای کاربرد تامین مالی جمعی در ورزش شامل ابعاد چالشهای ساختاری، چالشهای فرایندی و چالشهای کارکردی تأمین مالی جمعی است. در تفسیر و تبیین عوامل شناساییشده در این سطح میتوان گفت که برآیند پیشرانها و چالشهای روشهای تامین مالی جمعی را میتوان بسترساز بهکارگیری آن دانست و سیستم اجرایی و پیامدهای آن نیز به شدت به اثرات این پیشرانها و چالشها بستگی دارد. برخی شواهد علمی پیشین نیز این عوامل را مورد تایید قرار میدهند. حبیبی (1392)، بروغنی (1397) و محمدکاظمی و همکاران (1398) نقش کاربردها و الزامات در بهکارگیری تامین مالی جمعی در ورزش را مورد تایید قرار دادهاند. اوبونیو (2013) و ویلیان (2018) نقش جمعیت مشارکتکننده و بستر مشارکت در موفقیت تامین مالی جمعی را مورد تایید قرار دادهاند. از این رو، به مدیریت پروژههای ورزشی کشور پیشنهاد میشود تنها به شناخت مشکلات و الزامات سطحی اکتفا ننمایند، بلکه به صورت نظاممند به تحلیل و بررسی چالشها و ظرفیتهای بهکارگیری روشهای تامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی بپردازند.
سطح دوم مدل نیز شامل مفاهیم مربوط به ویژگیهای سیستمی تامین مالی جمعی پروژههای ورزشی است که سه منظر ویژگیهای تامین مالی جمعی، ویژگیهای پروژههای ورزشی و ویژگیهای مشارکتکنندگان در تامین مالی را در برمیگیرد. منظر ویژگیهای تامین مالی جمعی مشتمل بر ابعاد مزایای تامین مالی جمعی، نیازهای تأمین مالی جمعی و ملاحظات تأمین مالی جمعی میباشد. منظر ویژگیهای پروژههای ورزشی شامل ابعاد فنی، منابع و تدارکات، سرمایه انسانی و ساختار پروژههای ورزشی است. منظر ویژگیهای مشارکتکنندگان در تامین مالی مشتمل بر ابعاد انگیزههای مشارکت و نوع مشارکت در تامین مالی جمعی میباشد. این ویژگیها در واقع بر سه عنصر اصلی در روشهای جمعسپاری مالی یعنی روش، جمعیت و پلفتروم دلالت دارد و تناظر و تطبیق آنها با هم تعیینکننده موفقیت یا شکست روشهای تامین مالی جمعی هستند. مطالعات قبلی نیز عوامل مشابهی را شناسایی و تایید کردهاند. سادلیک و همکاران (2013)، استایر و همکاران (2015) و هاتفیلد و همکاران (2016) کاربرد جمعسپاری در برنامههای ورزش را دارای کارایی تایید کردهاند که با ویژگیهای مورد بحث در این سطح همسویی دارد. علی محمدی (1395)، تقوی و همکاران (1396)، هاشم پور (1397)، هاشمی (1398) و فلاح تفتی و همکاران (1398) مهمترین عوامل مؤثر بر موفقیت تأمین مالی پروژه را شامل کارآیی مدیریت پروژه، رفتار مشارکتکنندگان و ابزارهای مشارکت میدانند که با این نتایج همسویی دارد. براین اساس به مدیریت پروژههای ورزشی پیشنهاد میشود صرفا جنبههای ظاهر و آییننامهای روشهای تامین مالی توجه نکنند، بلکه ویژگیهای پروژههای ورزشی و جمعیت مشارکتکننده را نیز مورد بررسی قرار دهند.
سطح سوم مدل هم مربوط به مفاهیم سازوکارها و کارکردهای تامین مالی جمعی در پروژههای ورزش بود که سه منظر سیستم تامین مالی جمعی، راهبردهای تامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی و پیامدها و نتایج تامین مالی جمعی در ورزش را در برمیگیرد. منظر سیستم تامین مالی جمعی شامل ابعاد ابزارهای تامین مالی جمعی، فرایند اجرای تأمین مالی جمعی و حوزههای تأمین مالی جمعی در ورزش است. منظر راهبردهای تامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی مشتمل بر ابعاد راهبردهای فنی، راهبردهای بازاریابی و ارتباطی و راهبردهای ساختاری تامین مالی جمعی میباشد. منظر پیامدها و نتایج تامین مالی جمعی در ورزش شامل ابعاد کارکردهای نهادی و برای مدیریت و کارکردهای عمومی و برای مشارکتکنندگان است. شناخت جامع از مکانیزمها و پیامدهای بهکارگیری روشتامین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی سبب میشود که ریسکهای بهکارگیری این روشها کاهش یابد و نتایج مورد انتظار آن بیشتر تضمین شود. از این رو، شناسایی عوامل و مولفههای تعیینکننده سازوکارها و نتایج اجرای این روشها اهمیت بالایی دارد. برخی تحقیقات پیشین نتایج این سطح را مورد تایید قرار میدهند. پانزر و همکاران (2018) و مونتلا و همکاران (2018) کاربرد روش تامین جمعی در تجهیزات ورزشی و آی لیو (2018)، ساین و لامبا (2019) کاربرد جمعسپاری در تامین، توزیع و مشارکت دهی را دارای اثرگذاری مطلوب گزارش کردهاند. زابلی زاده (1395)، میناوند و همکاران (1396)، اشرفی تبار و حنفی زاده (1398) و ذوالفقار زاده و شهسواری (1398) اثربخشی انواع روش تامین مالی جمعی را مورد تایید قرار دادهاند. براین اساس به مدیران پروژههای ورزشی پیشنهاد میشود که سیستم اجرا و نتایج روشهای تامین مالی را صرفا از منظر جنبههای ظاهری و روال اجرایی یا نتایج مالی زودبازده ارزیابی نکنند، بلکه دیدگاه کلنگر و سیستمی به آن داشته باشند.
براساس یافتهها، چارچوب مفهومی شامل 89 مولفه، 23 بُعد، 8 منظر و 3 سطح مفهومی است. مطابق کلیات مدل و چارچوب مفهومی، توالی روابط اثرگذاری- اثرپذیری بین متغیرهای مدل به ترتیب شامل بستر کاربرد تامین مالی جمعی در پروژههای ورزشی، ویژگیهای سیستمی تامین مالی جمعی پروژههای ورزشی و سازوکارها و کارکردهای تامین مالی جمعی پروژههای ورزشی بود. براساس یافتهها میتوان گفت کاربرد تأمین مالی جمعی برای پروژههای ورزشی ملی ابتدا نیازمند شناخت جامع بسترهای محیطی (بیرونی) و ویژگیهای سیستمی (درونی) و سپس فرایندها و پیامدهای آن است. برخی تحقیقات کلیات مدل مفهومی را مورد تایید قرار میدهند. به طور مثال، تسلیمی (1395) و گودرزی (1396) تامین مالی در ورزش را متاثر از عوامل زمینهای، ساختاری و پیامدی بررسی کردند. رضایی منتقی (1393)، وزیری (1398) و رضاقلی (1398) نیز کاربرد برونسپاری در ورزش را متاثر از تمایل مدیریت، الزامات نهادی و محیطی و نتایج مالی آن گزارش کردهاند. در مطالعات خارجی مانند پژوهش بیولیو و همکاران (2015) و کلارک و همکاران (2019) چارچوبی مفهومی تأمین مالی جمعی متناظر با چارچوب این پژوهش ارائه دادهاند. از این رو، به مدیران اجرایی، بازاریابی و مالی در پروژههای ورزشی پیشنهاد میشود برای تامین مالی جمعی پروژهها بر خلاف رویکرد سنتی تنها به جنبههای سازمانی آن متمرکز نشوند و با نگاه سیستمی به تحلیل تعامل بین عوامل مختلف از مشارکتکنندگان، کارگزاران و فضای مشارکت بین این دو بپردازند.
در تفسیر کاربردی مدل پژوهش میتوان گفت که این مدل تأمین مالی جمعی شامل اجزایی از چارچوب جمعسپاری در ورزش میباشد- با این تفاوت که در جمعسپاری افراد جامعه ایدههایی را به اشتراک میگذارند تا یک مشکل را حل کنند یا تلاشهایشان را به سمتی سوق دهند که به سود جامعه باشد، لیکن در تأمین مالی جمعی این قدرت تولید ایده یا قدرت چانهزنی نیست که از تلاشهای جمعی فرد ایجاد میگردد بلکه حمایتی مالی است برای فعالیتهایی که از قبل آغاز گردیده است. همچنین مکانیسم تأمین مالی جمعی به شبکهسازی اجتماعی ارتباط دارد؛ جاییکه افراد بهطور فعال در جوامع برای تولید و تبادل اطلاعات شرکت میکنند (حبیبی، ۱۳۹۰). فرشتگان کسبوکار نیز تشابهاتی با این فرایند دارند، ولی در آنها افرادی معدود که دارای تخصص و منابع مالی هستند فارغ از نهادهای رسمی مالی برای کسبوکارهایی که از سوی شخص دیگری تأسیس گردیده است حمایت مالی میکنند. این فعالیت اغلب انگیزه مالی، رضایتمندی و نوعدوستانه دارد، ولی این فرشتگان افراد باتجربه اندکی هستند که عادت به اشتراک گذاشتن فرصت سرمایهگذاری با دوستان نزدیک و همکاران تجاری دارند و افراد زیادی از مشارکین بالقوه نیستند که در این ابتکارات شرکت کنند (محمدکاظمی و همکاران، 1395).
در ارتباط با کاربست پژوهش میتوان گفت که سیستم مالی در ورزش از اجزای مختلف و روابط گوناگون تشکیل شده است. از این رو مدیریت در چنین سیستمی بسیار پیچیده خواهد بود. مدلها به ما کمک میکنند که با سادهسازی کل سیستم و طبقهبندی بهتر مسائل به درک بهتری از تمامیت سیستم دست یابیم و شانس یافتن پاسخهای صحیح بالا برود. زیرا دادهها در قالب مدل میتوانند کشف، تبیین و تفسیر شوند. هر چند مدلسازی نمیتواند روابط سیستم و محیطی امور مالی ورزش را بهطور کامل توضیح دهد، اما درک مکانیسمهای آن را آسانتر میکند. در همین راستا به طور مشخص نیاز به دانش، اطلاعات و یافتههای علمی در زمینه مدیریت پروژههای ورزشی با توجه به شرایط بحران اقتصادی کشور بسیار اساسی است و محققان و دانشگاهها نقش مهمی باید در این زمینه ایفا نمایند. به ویژه نیاز به مستندات علمی برای تصمیمگیری مدیران سازمانهای ورزشی جهت مدیریت مالی پروژهها بسیار ضروری است. نتایج پژوهش حاضر میتواند در رویکردهای مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و رسانهای برای موارد زیر بهکار گرفته شود:
الف) تصمیمگیری و برنامهریزی: مدیران و کارشناسان مالی و پروژه در سازمانهای اجرایی ورزش کشور و واحدهای عملیاتی آنها.
ب) راهنمای کسبوکار: تحلیلگران بازار ورزش، صاحبان ایده و نوآوری در زمینه پروژههای ورزشی.
ج) دانش و اطلاعات برای آموزش و پژوهش: اساتید و محققان، دانشجویان و فارغالتحصیلان مدیریت ورزشی و سایر.
د) کاربرد اطلاعاتی و محتوایی برای فعالان رسانه در مدیریت ورزش.
منابع
- اسدی، حسن؛ فرازیانی، فاتح؛ فراهانی، ابوالفضل و یوسفی، حسینعلی. (1394). «اثرات برونسپاری بر مدیریت اماکن ورزشی از دیدگاه مدیران ورزش». مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 2(1)، صص 47-55.
- اشرفی تبار، نازنین و حنفی زاده، پیام. (1398). «ارزشگذاری پروژههای گزینششده تأمین مالی از طریق جمعسپاری». راهبرد مدیریت مالی. 7(2)، صص 33-59.
- بروغنی، مژده (1397). «انتخاب و طبقهبندی مسیرهای پیادهروی به کمک روش جمعسپاری». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشکده شیلات و محیط زیست.
- پورذبیح سرحمامی، خدیجه. (1398). «شناسایی فرصتها و چالشهای برونسپاری در ورزش (مطالعه موردی: استان مازندران)». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- تقوی، میرحمید؛ علی احمدی، علیرضا؛ شفیعا، محمد علی؛ اخوان، پیمان؛ بنیادی نائینی، علی و افتخاری، حسین. (1396). «بررسی عوامل کلیدی جمعسپاری و تأثیر آن بر موفقیت پروژه (مطالعه موردی: شرکت پدیده شاندیز)». مدیریت فردا. شماره 52 ، صص251 –
- جعفری، سید محمدباقر و عبداللهزاده، زهرا. (1398). «بررسی تأثیر بهکارگیری مکانیکهای بازیپردازی بر موفقیت طرحهای جمعسپاری در حکمرانی الکترونیکی (مورد مطالعه: مشارکت شهروندان شهرکرد در زیباسازی شهر)». تحقیقات فرهنگی ایران. 45 ، صص 131 - 154.
- جهانی شرق، داریوش. (1397). «شناسایی، طبقهبندی و اولویتبندی کاربردهای جمعسپاری». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
- حبیبی، حمیدرضا. (1392). «استفاده از جمع سپاری برای تجاریسازی ایدهها، محصولات و خدمات در کسب و کاهای ورزشی». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- ذوالفقار زاده، محمد مهدی و شهسواری، زینب. (1398). «جمعسپاری خطمشی و جلب مشارکت عامه در فرایند خطمشیگذاری عمومی: درسآموزههایی برای ایران». فصلنامه سیاستگذاری عمومی. 5(2)، صص 185-205.
- رضاقلی، محمدسیامک. (1398). «رویکرد بازاریابانه به برونسپاری اماکن ورزشی و نقش آن در رضایتمندی مشتریان خدمات ورزشی در استان کردستان»". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- رضایی منتقی، مصطفی. (1393). «مطالعه موانع برونسپاری آموزش در ورزش از دیدگاه کارشناسان و مدیران ورزشی استان کردستان». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
- رودری، مهران. (1394). «بررسی برونسپاری تبلیغات تجاری با استفاده از مدل ترکیبی SWOT و AHP (مطالعه موردی: باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان)». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
- زرندی، سعید؛ عساکره، سجاد و افشارپور، محسن. (1394). «مطالعه تطبیقی مدلهای کسبوکار پلتفرمهای برتر تأمین مالی جمعی در جهان». فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. 3(3)، صص 127-150.
- صفری دشتکی، محمد؛ زارع، رضا و شرفیان، یلدا. (1397). «طراحی و تبیین مدل جمعسپاری مالی الکترونیکی در حمایتهای اجتماعی (مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی «ره» استان فارس)». فصلنامه علوم مدیریت ایران. 13(52)، صص 70-90.
- علی محمدی پیرسرایی، شیما. (1395). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت جمعسپاری مالی در ایران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده علوم مالی.
- فلاح تفتی، حام؛ رحیمی، حسین و هاشم پور، سحر. (1398). «شناسایی و تحلیل مؤلفههای موفقیت جمعسپاری مالی در پروژههای مشارکت اجتماعی». راهبرد مدیریت مالی. 7(3)، صص 108-133.
- محمدکاظمی، رضا؛ حسینی نیا، غلامحسین و حبیبی، حمیدرضا. (1398). «کاربردها و الزامات بهکارگیری پلتفرمهای تامینمالی جمعی در کسبوکارهای تثبیت شده خدماتی– ورزشی (مورد مطالعه: باشگاههای فوتبال ایران)». فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی. 12(2)، صص 281-300.
- منشادیان، سعیده. (1396). «بررسی تأثیر جمع سپاری بر نوآوری باز با استفاده از نقش میانجی مدیریت دانش و توسعه خلاقیت (مورد مطالعه: صنعت گردشگری)». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده علوم انسانی.
- میناوند، محمد قلی؛ صلواتیان، سیاوش و شیران، میلاد. (1396). «طراحی الگوی عملیاتی جمع سپاری پایش برنامههای تلویزیونی صداوسیما». مجله جهانی رسانه. 12(2)، صص 20-46.
- نورالهی راوری، احسان. (1397). «ارزیابی موانع برونسپاری فعالیتها و خدمات ورزشی در دانشگاههای دولتی جنوب شرق ایران». دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
- هاشم پور، سحر. (1397). «تحلیل سلسله مراتبی نقش عوامل کلیدی موفقیت فرآیند جمعسپاری مالی، در محیط فازی شهودی». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده علوم انسانی.
- هاشمی، سیدمحسن. (1398). «شناسایی و تحلیل نقش مؤلفههای اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی بر توسعه بهکارگیری جمعسپاری در مدیریت شهری (موردمطالعه: شهر یزد)». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده علوم انسانی.
- وزیری، مهران (1398). «بررسی نقش میانجی بهرهوری شغلی در رابطه بین استراتژی برونسپاری وعملکرد مالی ادارات ورزش و جوانان استان اردبیل». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشکینشهر، گروه حسابداری و مدیریت.
- Beaulieu, T., Sarker, S., & Sarker, S. (2015). “A Conceptual Framework for Understanding Crowdfunding”. CAIS, 37, 1.
- Brabham, D. C. (2008). “Crowdsourcing as a Model for Problem Solving. Convergence: The International”. Journal of Research into New Media Technologies, 14(1), 75–90.
- Clark, B. Y., Zingale, N., Logan, J., & Brudney, J. (2019). “A framework for using crowdsourcing in government: In Social Entrepreneurship Concepts, Methodologies, Tools, and Applications”. IGI Global, pp. 405-425.
- Digout, J., Azouri, M., Decaudin, J. M., & Rochard, S. (2013). “Crowdsourcing, outsourcing to obtain a creativity group”. Arab Economic and Business Journal, 8(1-2), 6-15.
- Hatfield, D. P., Lynskey, V. M., Economos, C. D., Nichols, E. R., Whitman, N. B., & Nelson, M. E. (2016). “Crowdsourcing innovative physical activity programs: active schools acceleration project case study”. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 1(1), 1-9.
- Iliev, G. (2018). “A MOBILE CROWDSOURCING SYSTEM FOR FOOTBALL MATCH LIVE VIDEO STREAMING”. In CBU International Conference Proceedings, Vol. 6, pp. 1083-1088.
- Montella, R., Kosta, S., & Foster, I. (2018). “DYNAMO: Distributed leisure yacht-carried sensor-network for atmosphere and marine data crowdsourcing applications”. 2018 IEEE International Conference on Cloud Engineering (IC2E). pp. 333-339. IEEE.
- M. (2013). “financing sports in Kenya: A case of Kenya basketball federation”, Prime Journal of Business Administration and Management. 3(8), 1161-1170.
- Panzer, M. B., Giudice, J. S., Caudillo, A., Mukherjee, S., Kong, K., Cronin, D. S., ... & Corrales, M. (2018). “NUMERICAL CROWDSOURCING OF NFL FOOTBALL HELMETS”. Journal of Nero trauma, Vol. 35, No. 16, pp. A148-A148.
- Sadilek, A., Krumm, J., & Horvitz, E. (2013). “Crowd physics: Planned and opportunistic crowdsourcing for physical tasks”. Seventh international AAAI conference on weblogs and social media.
- Singh, P., & Lamba, P. S. (2019). “Influence of crowdsourcing, popularity and previous year statistics in market value estimation of football players”. Journal of Discrete Mathematical Sciences and Cryptography, 22(2), 113-126.
- Steir, Robert Craig, Michael Scott Brewster, and Avinash, Viswanath Ambale. (2015). “Designing a real sports companion match-play crowdsourcing electronic game”.S. Patent 9,033,781.
- Wang, Z., Peng, Z., Gui, X., & Ding, C. (2017). “A Crowdsourcing Mode of Tourism Customization Based on Sharing Economy”. Proceedings of the 17th international conference on electronic business (pp. 13-19). Dubai, UAE: ICEB.