نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرکز

3 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز

چکیده

این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحب‌نظران (اعضای هیئت‌‌‌علمی دانشگاه، روسای فدراسیون‌‌های ورزشی، روسای کمیته‌های استعدادیابی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و مربیان ورزشی) تشکیل دادند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبه‌ها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری شدند. روایی پژوهش بر اساس چهار معیار اعتبار، قابلیت تأئید، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال مورد تایید گرفت. همچنین پایایی معادل 85 درصد گزارش شد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران شامل سه مرحله 1) قابلیت‌های بنیادی، 2) قابلیت‌های ساختاری و 3) پیامد استعدادیابی است. به طور کلی موانع استعدادیابی فرایند استعدادیابی را با چالش رو‌برو می‌کنند پیشنهاد می‌گردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقیق چنین هدفی داشتن برنامه‌ اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی می‌تواند مؤثر باشد. همچنین به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمان‌بر و هزینه‎بردار است و سرانجام آن لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد می‎گردد محرک‌های تسهیل‎کننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور لازم است از تجربیات کشورهای صاحب سبک استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Development of a sports talent identification model in the Iranian education system

نویسندگان [English]

  • azar hashemy 1
  • Farideh Ashraf Ganjouie 2
  • shiva azadfada 1
  • Hamid Sajjadi Hazaveh 3

1 Islamic Azad University, North Tehran Branch

2 Faculty member of Tehran University Center

3 Member of the faculty of Tehran Azad University

چکیده [English]

The aim of this study was to develop a model for sports talent identification in the Iranian education system.The present study was based on the applied method,in terms of qualitative methodology using data foundation theory, based on the emerging method.The statistical population of this study consisted of15 experts(university faculty members, heads of sports federations, heads of talent identification committees,Deputy Minister of Physical Education and Health of the Ministry of Education and sports coaches).Sampling was purposeful and continued until the interviews reached the stage of theoretical saturation.Data were collected through semi-structured interviews.The validity of the study was confirmed based on four criteria of validity,verifiability,reliability and transferability. Reliability of 85% was also reported.The analysis of the findings showed that the sports talent identification model in the Iranian education system includes three stages:1)basic capabilities,2)structural capabilities, and3)the consequence of talent identification. In general,barriers to talent identification challenge the talent identification process.It is suggested that these barriers be removed. To research such a goal, having a principled program for talent identification, presenting a comprehensive plan for talent identification and allocating sufficient and sufficient financial resources for talent identification and establishing a constructive relationship between the institutions in charge of talent identification can be effective. Also, due to the fact that the talent identification process is a complex,time-consuming and costly process, and ultimately it is necessary to have the desired outcome,it is suggested that the stimuli that facilitate this process be further strengthened. For this purpose,it is necessary to use the experiences of countries with style.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent Search
  • Sports Talent Search
  • Education
  • Grounded Theory