نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس اجرا شده است. روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین (1998) انجام گرفت. مشارکت کنندگان پژوهش، مسئولان فدراسیون، مربیان حرفه ای، ورزشکاران حرفه ای، پیشکسوتان، کارشناسان کشتی آزاد ایران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها می باشند. در الگوی پیشنهادی نهایی که بر اساس کدگذاری و تحلیل داده ها شکل گرفت؛ شرایط علی (ضعف های کشتی آزاد، خطرات موجود در کشتی آزاد، نیازهای کشتی آزاد و فاکتورهای تاثیرگذار در کشتی آزاد برای عملکرد در المپیک) سبب توجه به پدیده محوری (الگوی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس) شد. با لحاظ شرایط زمینه ای موجود (عوامل مرتبط با فدراسیون، ورزشکاران، جامعه، دولت ها و سازمان ها) و عوامل مداخله گر موجود (عوامل فردی کشتی گیر، فنی، جسمانی، روانی و مدیریتی)، راهبردهایی (توسعه فردی کشتی گیر، فنی، جسمانی، روانی، مدیریتی) ارائه شد که پیامدهای استفاده از آن (ارتقا عملکرد کشتی آزاد، ارتقا عملکرد کادر فنی کشتی آزاد، ارتقا عملکرد کشتی گیران آزاد و ارتقا وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران در المپیک) می باشد. بدین ترتیب، می توان با استفاده از نقاط قوت، رفع موانع موجود و با به کارگیری راهبردهایی که در الگوی پیشنهادی این پژوهش ارائه شد، عملکرد کشتی آزاد ایران را در المپیک بهبود بخشید. این امر موجب کسب نتایج بهتر و ارتقا عملکرد کشتی آزاد ایران در المپیک 2024 پاریس می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Proposed model of Iranian freestyle wrestling management for the 2024 Paris Olympics

نویسندگان [English]

  • fatemeh rezapour 1
  • Mehrdad Moharramzadeh 2

1 Phd student of Sport Management, university of mohagheghe ardebili, Ardabil, Iran

2 university of mohagheghe ardebili

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of developing a proposed model for the management of Iranian freestyle wrestling for the 2024 Paris Olympics. The research method was qualitative and based on Grounded Theory. Data analysis was performed by Strauss and Corbin (1998). Research participants are federation officials, professional coaches, professional athletes, veterans, Iranian freestyle wrestling experts, and university faculty members. In the final proposed model based on coding and data analysis; Causal conditions (freestyle wrestling weaknesses, freestyle wrestling hazards, freestyle wrestling needs, and factors influencing freestyle wrestling to perform in the Olympics) led to attention to a central phenomenon (Iran's freestyle wrestling management model for the 2024 Paris Olympics). Given the existing context (factors related to the federation, athletes, society, governments and organizations) and existing intervention factors (individual wrestling, technical, physical, psychological and managerial factors), strategies (individual development of the wrestler, technical , Physical, mental, managerial) were presented, the consequences of its use (improving the performance of freestyle wrestling, improving the performance of freestyle wrestling technical staff, improving the performance of freestyle wrestlers and improving the status of Iranian freestyle wrestling management in the Olympics). Thus, it is possible to improve the performance of Iranian freestyle wrestling in the Olympics by using strengths, removing existing obstacles and applying the strategies presented in the proposed model of this research. This will lead to better results and improve the performance of Iranian freestyle wrestling in the 2024 Paris Olympics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian freestyle wrestling
  • proposed model
  • 2024 Paris Olympics
  • management

الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس                                                                                            

فاطمه رضاپور[1]

مهرداد محرم­زاده[2]

10.22034/SSYS.2022.2020.2437

تاریخ دریافت مقاله: 29/6/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:4/10/1400

 

مقدمه

ورزش کشتی یکی از رشته­های ورزشی ریشه­دار و اصیل در ایران است که ریشه در تاریخ و سنت­های ایرانی دارد. کشتی پرافتخارترین ورزش و ورزش اول ایران است و از دوران باستان در ایران تمرین داده­ می­شد. در میان سبک­های گوناگون ملی و محلی، کشتی پهلوانی فراگیرترین سبک کشتی بوده­ است (رمضانی نژاد و همکاران، 1398؛ گودرزی و هنری،1385). علاقه فراوان به رشته­ ورزشی کشتی موجب گرایش نوجوانان به این رشته­ ورزشی شده است. افراد زیادی از سنین پایه انگیزه به قدم گذاشتن در مسیر ورزش کشتی و کسب موفقیت در میدان­های ورزشی مختلف را دارند. از سوی دیگر، مسابقات کشتی به دو سبک کشتی آزاد و فرنگی برگزار می­شود و از میان سبک­های بین­المللی کشتی، کشتی آزاد از محبوب­ترین سبک­ها به شمار می­رود. ورزشکاران ایرانی از گذشته تاکنون مدال­های زیادی در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک در این رشته ورزشی کسب نموده­اند (مصطفوی و همکاران،1399).

اگرچه کشتی، رشته­ ورزشی باستانی ایران است و ایران جزو کشورهای مدال آور در این رشته ورزشی محسوب می­شود، اما با گذر زمان کشورهای دیگری همچون آمریکا، روسیه، چین و..... هم مدال­های زیادی در این رشته­ ورزشی کسب نموده­اند. پس تنها فنون کشتی و به اصطلاح «صاحب سبک بودن» برای موفقیت کافی نیست و مدیریت ورزشی نیز باید در ورزش کشتی وجود داشته باشد (فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران،1400). برای موفقیت در رشته­ ورزشی کشتی باید برنامه­ریزی­های اصولی برای همه­ مراحل وجود داشته باشد. زیرساخت­های مناسب تدوین گردد و اهداف راهبردی تعیین شود. همچنین علوم و فنون جدید در مدیریت کشتی به کار گرفته ­شود. افراد با استعداد در سنین پایه شناسایی شوند و توسط مربیان زبده آموزش ببیند و پرورش پیدا کنند. در حین پرورش ورزشکاران، رهبری توسط مدیران صورت بگیرد و برای همه مراحل کنترل وجود داشته باشد. برای موفقیت کشتی در مسابقات آسیایی، جهانی و میدان بزرگ المپیک، مدیریت ورزش نقش پررنگی دارد و برای مدال­آوری ورزشکاران در میدان­های ورزشی بزرگ عوامل متعددی دخیل هستند که برای همه­ این مراحل باید مدیریت اصولی وجود داشته باشد. در این مرحله حمایت روحی، اجتماعی، شغلی و مالی ورزشکاران حرفه­ای بسیار مهم است (طاری و همکاران،1399).

با توجه به نتایج کشتی آزاد ایران در المپیک­های اخیر، چالش­هایی برای کشتی آزاد ایران به وجود آمده است و رقبای زیادی از کشورهای مختلف رشد فراوانی در این رشته ورزشی داشته­اند. از جمله  چالش­های کشتی آزاد ایران در المپیک­های اخیر، کاهش تعداد مدال­ها در المپیک، کاهش رتبه کشتی ایران در المپیک، کاهش تعداد ورزشکاران، کمبود مربیان زبده و ..... می­باشد(فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران،1400). بررسی سوابق و نتایج حضور ایران در باز­ های المپیک نشان می­دهد که می­توان از جنب­ های ویژه­ای، مدیریت کشتی آزاد ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

با توجه به جدید بودن موضوع مدیریت در کشتی آزاد برای مسابقات المپیک، پژوهش­های اندکی به این موضوع پرداخته­اند که به برخی از آن­ها اشاره می­گردد. نتایج پژوهش طاری و همکاران (1399) پیرامون تحلیل محیطی و تدوین راهبردهای توسعه ورزش کشتی  استان لرستان نشان داد که برگزاری منظم مسابقات در تمامی سطوح، فقدان بازاریابی، جمعیت جوان با انگیزه و مستعد، مشکلات اقتصادی استان و همچنین مسائل مالی اکثر ورزشکاران به عنوان مهمترین قوت، ضعف، فرصت و تهدید بودند. نتایج پژوهش افروزه و عسگرپور (1399) نیز نشان داد که اخلاق در یک کشتی­گیر ایرانی می­تواند شامل چهار مؤلفه احترام به خود، حریف، کشتی و جامعه باشد. پژوهش مصطفوی و همکاران (1399) نشان داد که شبکه­های اجتماعی به مثابه پل ارتباطی تأثیرگذار بر افکار عمومی­نقش مهمی در فرایند اطلاع­رسانی، گفتمان­سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگ­سازی ورزشی در جامعه و اعتلای ورزش کشتی­کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند. رمضانی نژاد و همکاران (1398) در تحقیقی پیرامون طراحی الگوی مسیر ورزشی و گذر شغلی در کشتی گیران حرفه­ای نشان دادند که مدیریت استعداد، زمینه فردی و زمینه شغلی به طور مستقیم اثر معنی­داری بر مطلوبیت گذر شغلی ندارند، اما به صورت غیرمستقیم و از طریق ساختار گذر شغلی اثر معنی­داری دارند. بر اساس نتیجه پژوهش رشید لمیر و همکاران (1396) مشخص شد که سیستم بازاریابی، منابع مالی، تولید و عملیات، عوامل مدیریتی، منابع انسانی، سیستم اطلاعات و تحقیق و توسعه بیشترین نقش را در جذب حامیان مالی در کشتی دارند. نتایج تحقیق عسگری و همکاران(1394) نشان داد که حیطه مدیریت و برنام­ ریزی به عنوان مهم­ترین حیطه در نوسان نتایج کشتی ایران در بازی های المپیک نقش دارد و مؤلفه­های مسائل علمی و آموزشی، روابط عمومی و رسانه، کشف و پرورش استعداد، شایستگی مدیریت و رویدادهای ورزشی در اولویت های بعدی قرار می­گیرند. کوزه­چیان و همکاران (1394) در پژوهشی نشان دادند که موانع فرهنگی، جغرافیایی و رسانه­ای، مسائل مالی، مدیریت و برنامه­ریزی، زیرساخت­ها، امکانات و تجهیزات، برگزاری مسابقات و اردوها، مسائل آموزشی و فناوری، نیروی انسانی و کشف و پرورش استعداد به عنوان مهم­ترین موانع کسب مدال در رشته کشتی در استان­های ناموفق ایران می­باشند. نتایج مقاله رمضانی نژاد و همکاران (1392) نشان داد که انگیزه­های هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی مهم­ترین انگیزه­های حضور تماشاگران کشتی بودند. نتایج پژوهش قاسمی و همکاران (1392) در مورد وضعیت پوشش خبری ورزش کشتی در مطبوعات ورزشی منتخب در سه ماهه منتهی به المپیک 2008 پکن نشان داد که کمتر از 5 درصد مطالب و عکس­ها مربوط به کشتی است و بیشتر از90 درصد به فوتبال اختصاص دارد. نتایج پژوهش گودرزی و هنری (1386) این موضوع را نشان داد که از قوت­های نظام جامع کشتی کشور، وجود استعدادهای اقلیمی در ورزش کشور و همکاری رسانه­های گروهی و پرداختن به ورزش، از ضعف­ها نبود برنامه­های راهبردی برای ورزش کشور و عدم وجود شایسته­سالاری، از فرصت­ها علاقه مردم به ورزش کشتی و برگزاری مسابقات منظم برای همه سنین، از تهدیدها وجود مدیریت سنتی حاکم بر ورزش کشتی کشور و باندبازی­های مختلف در اهالی کشتی کشور است.

سیلیسنیکی و همکاران[3] (2021) در پژوهشی خود نشان دادند که قدرت بی­هوازی، زمان عکس العمل، استقامت ویژه بدنی و مهارت­های فنی در موفقیت ورزشکاران تاثیر گذار است. نتایج پژوهش سینولنگا و همکاران[4] (2020) نشان داد که تمرین بدنی، اهداف مربی، سبک مربی، برنامه­ریزی، انگیزه ورزشکار، مدیریت رفتار ورزشکار، آموزش­های مهارت­های فنی، شخصیت­سازی، برقراری ارتباط مناسب مربی با ورزشکار، بدنسازی درست، تغذیه مناسب بر موفقیت کشتتی در انواع مسابقات نقش دارد. بررسی لاتشف و همکاران[5] (2019) نشان داد که مسابقات قبل از المپیک بر نتایج ورزشکاران در مسابقات المپیک تاثیر دارد. نتایج پژوهش کینار[6] (2019) تاثیر آزمون­های استعدادیابی برای شناخت ورزشکاران با استعداد، دارای فیزیک بدنی مناسب کشتی و هوش بالا را بیان می­کند. بررسی نتایج پژوهش گولد و همکاران[7] (2017) نشان می­دهد که توسعه مهارت­های روانشناسی ورزشکاران در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک نقش بسیار مهمی در موفقیت ورزشکاران دارد.

توجه به ورزش کشتی به خصوص کشتی آزاد به علت ریشه­دار بودن این ورزش در کشور ما بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر، المپیک بزرگ­ترین میدان ورزشی به­حساب می­آید و عملکرد کشورها در این ورزش بیشتر در المپیک به نمایش گذاشته می شود. تحلیل نتایج چند المپیک گذشته ایران و کشورهای دیگر و اهمیت ورود مدیریت ورزشی در کشتی، این ضرورت را نشان می­دهد که باید یک الگوی جامع برای مدیریت کشتی آزاد در ایران وجود داشته باشد. همچنین تاکنون در هیچ مقاله­ داخلی و خارجی به مدیریت کشتی آزاد برای مسابقات المپیک پرداخته نشده است. بنابراین پژوهش حاضر با توجه به ضرورت و اهمیت مسئله مدیریت کشتی آزاد ایران، شکاف تحقیقاتی موجود به علت جدید بودن موضوع و اولویت زمانی اجرایی به دلیل نیاز فدراسیون کشتی ایران برای المپیک پیش رو، به دنبال طراحی الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس می­باشد.

روش­شناسی پژوهش

روش اجرای این پژوهش به صورت کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد[8] می باشد که با هدف ارائه الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس انجام پذیرفت. به علت نوظهور بودن پدیده­ مدیریت در کشتی آزاد برای مسابقات المپیک، پیشینه­­ پژوهشی اندک، فقدان ابزار پرسشنامه­ای مرتبط و پاسخگویی به این پرسش که با چه الگویی می­توان بهترین مدیریت را در کشتی آزاد برای المپیک 2024 پاریس داشت، از روش تحقیق کیفی از نوع نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین[9] (1998) استفاده شد. در روش استراوس کوربین، محقق ضمن تعیین پدیده محوری، سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی را در قالب شرایط علی، شرایط زمینه­ای، عوامل مداخله­گر، راهبردها و پیامدها انجام می­دهد. جامعه آماری پژوهش، مسئولان فدراسیون، مربیان حرفه­ای، ورزشکاران حرفه­ای، پیشکسوتان،کارشناسان کشتی آزاد ایران و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها بودند. مصاحبه­ها نیز تا حد اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت 17 مصاحبه انجام پذیرفت. در جدول 1 اطلاعات مشارکت کنندگان در پژوهش نشان داده شده است:

جدول 1: اطلاعات مشارکت­کنندگان در پژوهش

مشارکت­کنندگان

جنسیت

سن

سمت

1

مرد

45

پیشکسوت کشتی

2

مرد

26

کشتی­گیر حرفه­ای

3

مرد

32

کشتی­گیر حرفه­ای

4

مرد

66

کارشناس کشتی

5

مرد

44

پیشکسوت کشتی

6

مرد

43

مسئول فدراسیون کشتی

7

مرد

65

کارشناس کشتی

8

مرد

57

مربی حرفه­ای و کارشناس کشتی

9

مرد

57

دکتری فیزیولوژی ورزشی و هیئت علمی دانشگاه

10

مرد

50

مربی حرفه­ای کشتی

11

مرد

55

کارشناس کشتی

12

مرد

43

کارشناس کشتی

13

مرد

20

ورزشکار حرفه­ای

14

مرد

27

ورزشکار حرفه­ای

15

مرد

57

دکتری مدیریت ورزشی و هیئت علمی دانشگاه

16

مرد

49

مربی حرفه­ای

17

مرد

45

مسئول فدراسیون کشتی

جهت تعیین روایی و پایایی در روش تحقیق کیفی از معیارهای اعتبار، انتقال­پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری استفاده شد. به منظور اعتبار بخشی، متن مصاحبه­ها و روش کدگذاری برای چند نفر از مشارکت­کنندگان ارسال و نقطه نظرات آن­ها اعمال شد. به منظور انتقال­پذیری، گزارش همه مراحل پژوهش و ویژگی­های جمعیت­شناختی نمونه­ها صورت گرفت. برای بررسی پایایی از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. در این روش، دوکدگذار(ارزیاب) که با فرآیند کدگذاری آشنا هستند، در یک فاصله زمانی کوتاه، چند مصاحبه یکسان را کدگذاری می­کنند و در هر کدام از مصاحبه‌ها، کدهایی که در نظر دو نفر مشابه هستند با عنوان «توافق» و کدهایی که غیرمشابه هستند با عنوان «عدم توافق» مشخص می‌شوند. به همین منظور در این پژوهش، دو کدگذار متخصص در رشته مدیریت ورزشی و آشنا به روش کدگذاری، مصاحبه ها را کدگذاری کردند و درصد توافق بین دو کدگذار با استفاده از فرمول زیر، 80 درصد  به دست آمد که با توجه به اینکه این میزان بالای 60 درصد است، پایایی پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتایج در جدول 1 آمده است:

= درصد پایایی

جدول 2: نتایج بررسی پایایی دو کدگذار

شماره مصاحبه

تعداد کل کدها

تعداد توافقات

تعداد عدم توافقات

درصد پایایی

3

27

11

5

48/81 %

8

39

15

9

92/76 %

11

24

10

4

33/83 %

کل

90

36

18

80 %

 

برای تاییدپذیری، چند نفر از جامعه آماری مربوط که خارج از فرآیند پژوهش بودند، همه مراحل پژوهش را بازبینی کردند و نقطه نظرات آن­ها اعمال شد.

یافته­های پژوهش

پس از کدگذاری متن تمامی مصاحبه‌ها، با کدگذاری باز، کد اولیه و با کدگذاری محوری،  کد ثانویه شناسایی شدند که در قالب کدگذاری انتخابی در 5 مقوله شرایط علی، شرایط زمینه­ای، عوامل مداخله­گر، راهبردها و پیامدهای الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس تقسیم­­بندی شدند. اغلب نظرات، حول محور مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس بودند. در نتیجه پدیده محوری، الگوی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس در نظر گرفته شد. در ادامه هر یک از مقوله‌ها، مفاهیم و کدهای استخراج شده شرح داده می‌شود.

شرایط علی استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

 

شرایط علی، شرایطی هستند که سبب ایجاد و نیاز به توسعه پدیده محوری می­شوند. در این زمینه، 11 کد به عنوان شرایط علی استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شناسایی شدند. کدهای مربوط، در چهار مفهوم ضعف های کشتی آزاد ایران در المپیک، خطرات موجود در کشتی آزاد ایران برای المپیک، نیازهای کشتی آزاد ایران برای المپیک، عوامل تاثیرگذار در عملکرد کشتی آزاد ایران برای المپیک قرار گرفتند. این کدها و مفاهیم شرایط علی در جدول 3 نمایش داده شده است:

 

جدول3: کدها و مفاهیم شرایط علی استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

مقوله کلی

مفهوم

کد

فراوانی

شرایط علی

ضعف­های کشتی آزاد ایران در المپیک

1-نیاز به بهبود عملکرد کشتی­گیران آزاد برای المپیک 2024 پاریس

10

2-نیاز به بهبود عملکرد کادرفنی کشتی آزاد برای المپیک 2024 پاریس

5

3-نیاز به مدیریت صحیح کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

11

خطرات موجود در کشتی آزاد ایران برای المپیک

4-دور شدن ایران از قدرت برتر کشتی در جهان

6

5-دور شدن کشتی­گیران آزاد از سبک کشتی ایرانی

9

نیازهای کشتی آزاد ایران برای المپیک

6-اهمیت عملکرد رشته­ کشتی به عنوان ورزش سنتی و اول ایران در المپیک

7

7-نیاز به مدال­آوری بیشتر برای مسابقات المپیک 2024 پاریس

10

8-راهبردهای لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت­های کشتی در ایران

5

عوامل تاثیرگذار در عملکرد کشتی آزاد ایران برای المپیک

9-اهمیت بدنسازی و آمادگی جسمانی مناسب برای مسابقات المپیک

17

10-اهمیت عوامل روانی برای مسابقات المپیک

17

11-راهبردهای موردنیاز برای استفاده از علوم و فنون جدید در کشتی آزاد

9

 شرایط زمینه‌ای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

 

شرایط زمینه‌ای، شامل مجموعه‌ای از متغیرها و مقوله‌های خاص ‌است که بر پدیده محوری و راهبردهای آن تاثیر می‌گذارد. در این زمینه، 14 کد به عنوان شرایط زمینه‌ای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شناسایی شدند. کدهای مربوط، در چهار مفهوم عوامل مرتبط با فدراسیون، عوامل مرتبط با ورزشکاران، عوامل مرتبط با جامعه و عوامل مرتبط با دولت­ها و سازمان­ها قرار گرفتند. کدها و مفاهیم شرایط زمینه‌ای در جدول 4 آمده است:

 

جدول4: کدها و مفاهیم شرایط زمینه ای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

مقوله کلی

مفهوم

کد

فراوانی

شرایط زمینه‌ای

عوامل مرتبط با فدراسیون

1- حمایت و پشتیبانی فدراسیون کشتی

3

2-امکانات مالی مناسب فدراسیون کشتی

4

3-برگزاری اردوهای تمرینی و مسابقات ورزشی

6

عوامل مرتبط با ورزشکاران

4-وجود استعدادهای فراوان در کشور

10

5-بالابودن ظرفیت کشتی ایران

8

6-با انگیزه بودن کشتی­گیران جوان در میدان مسابقه

4

7-جسارت کشتی­گیران جوان در میدان مسابقه

3

8-غیرت کشتی­گیران در میدان المپیک برای کسب مدال

5

عوامل مرتبط با جامعه

9-تمایل و علاقه مردم به ورزش کشتی

5

10-حمایت مردم از ورزش کشتی

4

11-کشتی به عنوان ورزش سنتی کشور

6

12-حمایت مردم از کشتی­گیران حتی پس از باخت در میدان مسابقه

4

عوامل مرتبط با دولت­ها و سازمان­ها

13- حمایت دولت از کشتی به عنوان ورزش اول کشور

5

14-همکاری صدا و سیما و پرداختن به کشتی

7

عوامل مداخله گر استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

 

عوامل مداخله­گر، عواملی هستند که همراه با شرایط زمینه‌ای، راهبردهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این زمینه، 28 کد به عنوان عوامل مداخله­گر استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شناسایی شدند. کدهای مربوط، در پنج مفهوم عوامل فردی کشتی­گیر، عوامل فنی، عوامل جسمانی، عوامل روانی و عوامل مدیریتی قرار گرفتند. کدها و مفاهیم عوامل مداخله­گر در جدول 5 نمایش داده شده است:

 

جدول5: کدها و مفاهیم عوامل مداخله گر استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

مقوله کلی

مفهوم

کد

فراوانی

عوامل مداخله­گر

عوامل فردی

کشتی­گیر

1-اشتباهات فردی کشتی­گیران در میدان مسابقه

3

2-ایرادات تکنیکی و فنی برخی کشتی­گیران

6

3-نداشتن راهبرد و برنامه توسط کشتی­گیر برای مسابقه

2

4-تهاجمی نبودن برخی کشتی­گیران در میدان مسابقه

3

5-زود تسلیم شدن کشتی­گیران در طول رقابت

4

6-واگذار کردن کشتی­های پایاپای توسط کشتی­گیران

2

7-سرحال و جنگنده نبودن کشتی­گیران در میدان مسابقه

3

عوامل فنی

8-خطر تبدیل کشتی­گیران از کشتی­گیر تهاجمی به تدافعی

2

9-برطرف نکردن اشکالات فنی و تاکتیکی کشتی­گیران در رده­های پایه

4

10-استفاده نکردن از فنون کشتی ایرانی و ساده کشتی گرفتن

8

11-عدم آموزش آموخته­های جدید به کشتی­گیران

4

12-عدم استفاده ازفنون و تکنیک­های جدید کشتی

5

13-پایین بودن توان کادر فنی

3

14-استفاده نکردن کشتی­گیران از فنون کشتی مانند زیرگیری و... واتکا به خارج کردن پای حریف از تشک برای کسب امتیاز

4

عوامل جسمانی

15-ضعف شدید در بدنسازی کشتی­گیران

17

16-کم آوردن کشتی­گیران از لحاظ آمادگی بدنی در زمان دوم مسابقه

17

17-آماده نبودن کشتی­گیران از لحاظ بدنی برای میدان بزرگ المپیک

6

عوامل روانی

18-مشکلات روانی ورزشکاران در میدان مسابقه

17

19-فشار روانی وارده بر برخی کشتی­گیران مدال­آور المپیک گذشته برای مدال­آوری مجدد

4

20-واکنش­های مخرب و استرس زا کادر فنی بعد از باخت کشتی گیر نسبت به او

6

21-ناراحتی شدید کشتی گیران بعد از باخت

3

22-فشار روانی وارده بر کشتی­گیران برای مبارزه با قهرمانان شکست ناپذیر کشورهای دیگر

2

عوامل مدیریتی

23-عدم استفاده از پیشکسوتان مدال­آور کشتی در کنار کادر فنی در مسابقات المپیک

4

24-ارتقا ندادن سطح کشتی با علوم و فنون جدید

5

25-دیده نشدن مربیان سازنده

6

26-استرس شغلی مربیان

4

27-عدم استفاده از مربیان زبده در مربیگری رده­های مختلف

5

28-هزینه­های مالی بالا برای شرکت در مسابقات خارج از کشور

3

راهبردهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

 

راهبردها، استراتژی هایی هستند که در واکنش به پدیده محوری و تحت تاثیر عوامل مداخله­گر و شرایط زمینه­ای اتخاد می‌شوند. در این زمینه، 35 کد به عنوان راهبردهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شناسایی شدند. کدهای مربوط، در پنج مفهوم توسعه فردی کشتی­گیر، توسعه فنی، توسعه جسمانی، توسعه روانی و توسعه مدیریتی قرار گرفتند. کدها و مفاهیم راهبردها در جدول 6  آمده است:

 

جدول6:کدها و مفاهیم راهبردهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

مقوله کلی

مفهوم

کد

فراوانی

راهبردها

توسعه فردی کشتی­گیر

1-کاهش اشتباهات فردی کشتی­گیر با رعایت دقت و عملکرد مناسب

3

2-تدوین راهبرد و برنامه کشتی­گرفتن توسط کشتی­گیر برای رقابت

3

3-استفاده نمودن از شیوه­های مختلف برای کشتی با افراد مختلف

2

4-جمع­آوری امتیاز توسط کشتی­گیر در وقت اول مسابقه

4

5-داشتن سبک کشتی توسط هر کشتی­گیر

3

6-بالابردن اعتماد به نفس کشتی­گیران

2

توسعه فنی

7-بهبود عملکرد فنی و تکنیکی کشتی­گیران

7

8-استفاده از فنون و تکنیک­های جدید کشتی

5

9-توجه مربیان به مشکلات تکنیکی کشتی­گیران و حل آن­ها

5

10-استفاده از فنون کشتی ایرانی،کشتی رو به جلو، کشتی زیرگیری و...

6

11-استفاده از مربیان با دانش و آشنا با فنون جدید

4

12-آموزش مناسب فنون کشتی توسط مربیان رده­های پایه

5

13-آزاد گذاشتن کشتی­گیران برای کشتی گرفتن به سبک شخصی خود

4

توسعه جسمانی

14-استفاده از تیم بدنسازی مجرب برای بهبود بدنسازی کشتی­گیران

17

15-آماده نمودن حداکثری ورزشکاران از لحاظ بدنی برای میدان بزرگ المپیک

8

16-بهبود آمادگی جسمانی کشتی­گیران

7

17-بهبود وضعیت تغذیه و خواب کشتی­گیران

6

توسعه روانی

18-استفاده از روانشناس و تیم روانشناسی در کنار کشتی­گیران در میدان المپیک

17

19-ارائه بازخوردهای سازنده توسط مربیان به کشتی­گیران در میدان مسابقه

6

20-حمایت نمودن مربی از ورزشکار شکست­خورده در میدان مسابقه

4

21-وارد نکردن فشار روانی به کشتی­گیران مدال­آور المپیک­های گذشته برای مدال­آوری مجدد

5

22-آماده نمودن کشتی­گیران از لحاظ روانی برای مسابقات المپیک

8

توسعه مدیریتی

23-برگزاری مسابقات مختلف در همه اوزان و سطوح

5

24-استفاده از پیشکسوتان مدال­آور المپیک­های گذشته در کنار کادر فنی در  مسابقات المپیک

6

25-تدوین و اجرا فرآیند مدیریت استعداد اصولی

4

26-استفاده از بهترین مربیان در رده­های پایه

6

27-انتخاب نکردن تیم ملی توسط کادر فنی

2

28-استفاده از قهرمانان در حال حاضر المپیک برای مربیگری

5

29-برگزاری عادلانه مسابقات انتخابی

4

30-برگزاری برنامه­ی استعدادیابی کشتی در صدا و سیما

3

31-شناسایی و آموزش نوجوانان با استعداد از همه­ نقاط کشور و پرورش آن­ها برای المپیک

7

32-آموزش و ارتقای علم مربیان رده­های پایه

4

33-برگزاری کلاس­های مربیگری

4

34-مدیریت بحران توسط سرمربی در میدان المپیک

6

35-استفاده از همه ظرفیت­ها، حامیان، پیشکسوتان کشتی و سایر افراد در هریک از بخش­های کشتی آزاد

6

پیامدهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

پیامدها، نتایج استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس است. در این زمینه، 13 کد به عنوان پیامدهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شناسایی شدند. کدهای مربوط، در چهار مفهوم ارتقای عملکرد کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کادر فنی کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کشتی­گیران آزاد در المپیک، ارتقای وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران قرار گرفتند. کدها و مفاهیم پیامدها در جدول 7 نمایش داده شده است:

جدول7: کدها و مفاهیم پیامدهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

مقوله کلی

مفهوم

کد

فراوانی

پیامدها

ارتقای عملکرد کشتی آزاد در المپیک

1-مدال­آوری بیشتر کشتی آزاد در المپیک 2024 پاریس

11

2-تبدیل کشتی آزاد ایران به چند قدرت برتر کشتی در جهان

7

3-بهبود رتبه کشتی آزاد ایران در رده­بندی کلی المپیک

6

ارتقای عملکرد کادر فنی کشتی آزاد در المپیک

4-حضور کادر فنی قوی در المپیک 2024 پاریس

5

5-حضور مربیان سازنده در همه­ رده­ها

4

6-حضور سرمربی کارآزموده و دارای قدرت مدیریت بحران در المپیک

6

ارتقای عملکرد کشتی گیران آزاد در المپیک

7-بدنسازی و شرایط آمادگی بدنی مناسب کشتی­گیران برای المپیک

16

8-کاهش فشارهای روانی کشتی­گیران در میدان المپیک

15

9-استفاده حداکثری کشتی­گیران از فنون کشتی ایرانی

7

10-عملکرد مناسب کشتی­گیران آزاد در المپیک 2024 پاریس

5

ارتقای وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران

11-پرورش کشتی­گیران فراوان از نقاط مختلف کشور

6

12-ورود مدیریت و علوم و فنون جدید در کشتی آزاد ایران

4

 

13-جذب و همکاری همه­ افراد سازنده، پیشکسوتان، مربیان، حامیان و.... در بخش­های مختلف فدراسیون کشتی

3

الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس در شکل 1 نمایش داده شده است. شرایط علی، ضرورت­های پدیده محوری را الگوی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس است، نشان می ­دهند و راهبردها با توجه به شرایط زمینه­‌ای و عوامل مداخله­گر معین شده است. درنتیجه، پیامدهای استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس نیز مشخص شده است.

شکل1 : الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس

بحث و نتیجه­گیری

مطابق نتایج پژوهش، الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس بر اساس شرایط علی، شرایط زمینه­ای، عوامل مداخله­گر، راهبردها و پیامدها (با تاکید بر بررسی المپیک 2020 توکیو) ارائه شده است. شرایط علی دربرگیرنده ضعف­های کشتی آزاد ایران در المپیک، خطرات موجود در کشتی آزاد ایران برای المپیک، نیازهای کشتی آزاد ایران برای المپیک، عول تاثیرگذار در کشتی آزاد برای عملکرد در المپیک است که ضرورت تدوین الگویی به منظور مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس را نشان می­دهد. ضعف­هایی که در کشتی آزاد ایران در چندسال اخیر وجود داشته، نشان­دهنده این موضوع است که کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس، نیازمند بهبود عملکرد کشتی گیران، بهبود عملکرد کادر فنی و همچنین نیازمند مدیریت صحیح کشتی آزاد است. این موضوع خطراتی را برای کشتی آزاد ایران در المپیک ایجاد کرده و باعث شده که ایران از اینکه جزو قدرت­های برتر کشتی در جهان باشد، دور شود و همچنین کشتی­گیران آزاد از سبک کشتی ایرانی فاصله بگیرند؛ در حالی که کشتی آزاد جزو ورزش­هایی است که پیشینه تاریخی در ایران دارد. به دلیل اینکه رشته­ ورزشی کشتی، ورزش اول و سنتی ایران است، عملکرد کشتی آزاد در انواع مسابقات ورزشی به­خصوص رویداد بزرگ ورزشی مثل المپیک بسیار حائز اهمیت است. ایران در این رشته ورزشی نیاز به مدال­اوری بیش­تری نسبت به المپیک­های گذشته در المپیک 2024 پاریس دارد و راهبردهایی لازم است اتخاذ شود تا از ظرفیت کشتی آزاد ایران که در کشور بسیار بالاست، استفاده حداکثری شود. همچنین عواملی در عملکرد کشتی آزاد ایران در المپیک تاثیرگذار هستند که نیاز است در کشتی ایران به آن­ها توجه شود. در همه­ کشورها نیز به این عوامل توجه می­شود و برای آنها برنامه­ریزی­های دقیقی صورت می­گیرد. یکی از این موارد، ­توجه به بدنسازی و آمادگی جسمانی ورزشکار و پرورش آن­هاست. از سوی دیگر، عوامل روانی مانند آزامش روانی ورزشکاران در عملکرد آن­ها تاثیر دارد. در بخش فنی نیز لازم است راهبردهایی اتخاذ شود که از علوم و فنون جدید در کشتی آزاد ایران نیز استفاده گردد، چرا که با توجه به نتایج کشتی آزاد در المپیک­ها، ثابت شده است تنها استفاده از فنون قدیمی در این دوره فناوری و رشد، نتیجه قابل قبولی نمی­دهد. یافته­های پژوهش با نتایح پژوهش کوزه­چیان و همکاران (1394) همسوست. در این پژوهش نشان داده شد که شرایطی مانند ضعف در مدیریت کشتی آزاد ایران، مشکلاتی که در نیروی انسانی و آموزش آن­ها وجود دارد و همچنین امکانات و زیرساخت­­های موجود از عواملی است که در حال حاضر در کشتی آزاد ایران، نیازمند توجه و برنامه­ریزی برای دستیابی به یک مدیریت صحیح و همه­جانبه در کشتی آزاد است. دلیل همسویی این پژوهش با پژوهش حاضر این است که حیطه مدیریت و برنامه­ریزی و عوامل مرتبط به آن، به عنوان مهم­ترین حیطه در نوسان نتایج کشتی ایران در بازی های المپیک است.

شرایط زمینه­ای که کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس دارد شامل عوامل مرتبط با فدراسیون، عوامل مرتبط با ورزشکاران، عوامل مرتبط با جامعه، عوامل مرتبط با دولت­ها و سازمان­هاست. فدراسیون کشتی ایران دارای نقاط قوتی نیز می­باشد. به طور مثال، حمایت و پشتیبانی خوبی از ورزشکاران توسط فدراسیون صورت می­گیرد. امکانات مالی مناسبی از سمت فدراسیون کشتی به این رشته اختصاص می­یابد و همچنین اردوهای تمرینی و مسابقات ورزشی زیادی به طور منظم در این فدراسیون برگزار می­شود. وجود حمایت، داشتن امکانات مالی و برگزاری اردوهای تمرینی شرایط خوبی را برای ورزشکاران رشته کشتی آزاد و کادر فنی آن­ها فراهم می­کند تا بتوانند عملکرد خوبی در رویدادهای ورزشی از خود نشان بدهند. جامعه ایران، شرایط مناسبی برای رشته­ ورزشی کشتی دارد. استعدادهای فراوانی در سرتاسر این کشور وجود دارند که می­توانند با آموزش و پرورش مناسب برای ایران افتخار­آفرینی کنند. این موضوع نشان­دهنده ظرفیت بالای کشتی آزاد در ایران است. از سوی دیگر، کشتی­گیران جوان ایرانی در میدان مسابقه با وجود هر شرایطی بسیار با انگیزه هستند و در میدان مسابقه جسارت و غیرت زیادی برای کسب مدال طلا از خود نشان می­دهند که از دلایل آن علاقه به ورزش اول کشور خود، عرق ایرانی و علاقه به خوشحال کردن مردم کشورشان است. همچنین از سوی جامعه نیز تمایل و علاقه زیادی به ورزش کشتی وجود دارد و مردم ایران از ورزش اول کشور خود در هر صورتی حمایت می کنند. این علاقه به کشتی در مردم ایران به حدی است که حتی اگر کشتی­گیران کشورشان در مسابقه کسب مدال نکنند هم از آن کشتی­گیر حمایت می­کنند. دولت و سازمان­های مختلف در ایران نیز از ورزش سنتی و اول ایران حمایت می­کنند و از سوی صدا و سیما نیز این حمایت و همکاری وجود دارد؛ به طوری که همه­ مسابقات و رویدادهایی که رشته ورزشی کشتی در آن حضور دارد را به نمایش می گذارند. برنامه­های مناسب و گزارش­های خوبی از این مسابقات تهیه می­کنند. با حضور کارشناسان، ورزشکاران، مربیان و اعضای فدراسیون، نقاط قوت و ضعف این رشته ورزشی را تحلیل می­کنند و تلاش خوبی برای بهبود عملکرد و حمایت از رشته کشتی در ایران دارند. یافته­های پژوهش با نتایج پژوهش گودرزی و هنری (1386) و طاهری و همکاران (1399) همسو می­باشد، زیرا در این پژوهش­ها نیز از نقاط قوت کشتی آزاد ایران، جوانان با انگیزه و مستعد، منابع مالی مناسب، برگزاری مسابقات ورزشی در همه­ سطوح،حمایت انواع سازمان­ها یاد شده است. وجود این نقاط قوت می­تواند زمینه­های مثبتی برای رشد کشتی آزاد ایران و مدال­آوری بیشتر در رویدادهای بزرگ ورزشی مانند المپیک باشد.

عوامل مداخله­گر یا مشکلاتی که کشتی آزاد ایران بر اساس بررسی در عملکرد المپیک 2020 توکیو دارد شامل عوامل فردی کشتی­گیر، عوامل فنی، عوامل جسمانی، عوامل روانی . عوامل مدیریتی می­باشد. در بخش عوامل فردی، خود کشتی­گیران نیز دارای یرخی اشتباهات فردی در میدان مسابقه بودند. ایرادات تکنیکی و فنی در تعدادی از کشتی­گیران در المپیک­های گذشته یه­خصوص المپیک 2020 توکیو مشاهده شد. برخی از کشتی­گیران راهبرد و برنامه­ مناسبی برای مسابقه نداشتند. برخی دیگر در میدان مسابقه، شیوه کشتی تهاجمی را نداشتند و زود در میدان مسابقه تسلیم می­شدند- در حالی که برای مسابقات بزرگی مثل المپیک، دفاعی کشتی گرفتن موجب شکست ورزشکار می­شود و در این میدان بزرگ باید تهاجمی کشتی گرفت تا قهرمان شد. برخی از ورزشکاران ما بعد از عقب افتادن از لحاظ امتیازی، روحیه خود را از دست می­دادند و زود تسلیم می­شدند. این موضوع حتی تا حدی بود که کشتی­های پایاپای از لحاظ امتیازی را نیز واگذار می­کردند. یک کشتی­گیر در میدانی مانند المپیک باید سرحال و جنگنده باشد، اما در برخی از کشتی­گیران ما این موضوع دیده نمی­شد. در بخش عوامل فنی، خطرات و مشکلاتی در کشتی آزاد ایران مشاهده شد. از لحاظ فنی اکثر کشتی­گیران، از کشتی­گیر تهاجمی به کشتیگیر تدافعی تبدیل شدند و بعد از کسب حتی یک یا دو امتیاز می­خواستند کشتی را به اصطلاح مدیریت کنند و به دنبال کسب امتیاز نبودند. این موضوع از عواملی بود که باعث شکست آن­ها می­شد. برخی اشکالات فنی و تاکتیکی در المپیک­های گذشته یه­خصوص المپیک 2020 توکیو در کشتی­گیران مشاهده شد. این مشکلات تاکتیکی بیشتر باید در رده­های پایه حل شود و میدان بزرگی مانند المپیک، جایی برای حل این مشکلات نیست. از سوی دیگر، با اینکه خیلی از فنون کشتی آزاد مانند زیرگیری، ایرانی هستند، اما کشتی­گیران ما از این فنون خیلی کم استفاده می­کردند، ساده گشتی می­گرفتند و اتکا به خارج کردن پای حریف از تشک برای کسب امتیاز داشتند و در حالی که این نکته باید نقطه قوت کشتی آزاد ایران به شمار می رفت، تبدیل به یک نقطه ضعف شده بود. دیگر نمی­توان تنها با اتکا به شیوه­های قدیمی در رویدادهای بزرگی مانند المپیک کسب مدال کرد، بلکه باید فنون و تکنیک­های جدید کشتی را آموخت و دائما اطلاعات را به روز کرد. در حالی که این امر در کشتی آزاد ایران دیده نشد و همه این مسائل، پایین بودن توان کادر فنی کشتی آزاد در المپیک 2020 توکیو را نشان می­داد. همچنین ضعف­های جسمانی نیز در ورزشکاران به طور شدیدی نمود پیدا کرده بود. کشتی­گیران ایرانی ضعف شدیدی از لحاظ بدنسازی در میدان مسابقه داشتند. این کشتی­گیران از لحاظ بدنی در وقت دوم مسابقه کم می­آوردند و خسته می­شدند. این موضوع نشان دهنده­ آماده نبودن کشتی­گیران از لحاظ بدنی برای میدان بزرگی همچون المپیک است. در کنار عوامل جسمانی، عوامل روانی زیادی به عنوان نقطه ضعف در کشتی آزاد ایران دیده شد. ورزشکاران در میدان مسابقه دچار مشکلات روحی می­شدند. آن­ها نمی­توانستند عقب افتادن در زمان مسابقه از جنبه امتیازی، باخت یک مسابقه و...  را از لحاظ روانی تحمل کنند. فشار روانی زیاده بر روی برخی کشتی­گیران مدال آور المپیک های پیشین بود. این فشار تا حدی بود که نگاه جامعه به این کشتی­گیران به صورتی بود که وظیفه­ این ورزشکاران است که باخت کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو در سایر رشته­ها را جبران کنند و حتما باید کسب مدال طلا کنند. مورد بعدی که جزو نقاط ضعف بسیار مهم به حساب می آید، این بود که بعد از باخت کشتی­گیر، کادر فنی، واکنش­های مخرب و استرس­زایی برای کشتی گیر ایجاد می­کردند. کشتی­گیران ایرانی نیز بعد از باخت دچار ناراحتی­های شدیدی می­شدند. این کشتی­گیران، برای مبارزه با قهرمانان شکست­ناپذیر کشورهای دیگر هم دچار فشار روانی می­شدند. همچنین از ضعف­های مدیریتی که در کشتی آزاد ایران مشاهده می­شد، می­توان به مواردی از جمله عدم استفاده از پیشکسوتان مدال­آور کشتی در کنار کادر فنی در مسابقات المپیک اشاره کرد. همچنین مربیان سازنده و زبده که می­توانند کمک زیادی به کشتی آزاد ایران کنند، در بخش­های مختلف دیده نشدند. از سوی دیگر، خود مربیان هم از لحاظ شغلی مشکلاتی داشتند که فشار روانی برای آن­ها ایجاد می­کرد. مورد بعدی که می­توان به آن اشاره کرد و فدراسیون کشتی را با مشکل مدیریتی روبه رو کرده است، هزینه­های مالی بالا برای شرکت در مسابقات خارج از کشور می­باشد. این یافته­ها با نتیجه پژوهش رمضانی نژاد و همکاران (1398)، عسگری و همکاران (1394) و قاسمی و همکاران (1392)  همخوانی دارد. در پژوهش رمضانی نژاد و همکاران (1398) به مشکلات فردی و شغلی ورزشکاران و کادر فنی اشاره شده است و اهمیت این دو موضوع را در عملکرد ورزشکاران نشان می­دهد. در پژوهش عسگری و همکاران (1394) و قاسمی و همکاران (1392)، مسائل مدیریتی، فنی، امکاناتی، نیروی انسانی و شغلی به عنوان نقاط ضعف کشتی آزاد ایران مطرح شدند.

راهبردهای مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس شامل توسعه فردی کشتی­گیر، توسعه فنی، توسعه جسمانی، توسعه روانی و توسعه مدیریتی می­باشد. از راهکارهای توسعه فردی کشتی­گیر برای عملکرد موفق در المپیک 2024 می­توان به مواردی اشاره نمود. خود کشتی­گیر باید با رعایت دقت و عملکرد مناسب، اشتباهات فردی را کاهش دهد. کشتی­گیر برای اینکه عملکرد مناسبی در میدان مسابقه داشته باشد، باید از قبل راهبرد و برنامه­ای برای کشتی گرفتن تدوین کند. این برنامه باید شامل راهبردی خاص برای هر مسابقه و هر حریف باشد؛ به طوری که ورزشکار برای رقابت با هر حریفی باید برنامه خاص خودش را داشته باشد و بدون برنامه وارد تشک مسابقه نشود. از سوی دیگر، برای اینکه یک احساس امنیت و قوتی برای ورزشکار ایجاد شود، بهتر است ورزشکار در وقت اول مسابقه، امتیازات خود را جمع­آوری کند. همچنین در طول مسابقه باید با افزایش اعتماد به نفس به رقابت خود ادامه دهد که همه­ این موارد باید توسط ورزشکار خودسازی جسمی و ذهنی شود. نتایج پژوهش با نتایج پژوهش سینولنگا و همکاران (2020) همسوست، زیرا  آن­ها در پژوهش خود بیان کردند که انگیزه ورزشکار، شخصیت­سازی و برقراری ارتباط مناسب مربی با ورزشکار، در انواع مسابقات نقش دارد. توسعه فنی که از راهبردهای بسیار مهم است و به این نکات اشاره دارد که باید عملکرد فنی و تکنیکی کشتی­گیران توسطه مربیان بهبود بخشیده شود. از فنون و تکنیک­های جدید کشتی در کنار فنون قدیمی استفاده شود. کادر فنی باید این موارد را به طور تخصصی بررسی کند. مربیان در همه­ رده­ها باید به مشکلات تکنیکی ورزشکاران توجه نمایند. مشکلات را ریشه­یابی و حل کنند. مربیان در آموزش کشتی­گیران خود باید از فنون کشتی ایرانی که شامل کشتی رو به جلو، کشتی زیرگیری و.... است، استفاده حداکثری را ببرند. فدراسیون کشتی باید از مربیان با دانش و متخصص استفاده کند تا این مربیان باعث رشد ورزشکاران شوند. از سوی دیگر، کادر فنی باید کشتی­گیران را برای کشتی گرفتن به سبک شخصی خود آزاد بگذارند و نباید از یک کشتی­گیر تهاجمی بخواهند تدافعی کشتی بگیرد. این یافته­ها با نتایج پژوهش ­های لاتشف و همکاران (2019) و کینار (2019) همخوانی دارد، زیرا آن­ها در پژوهش­های خود به مواردی از جمله استفاده از ورزشکاران فنی در مسابقات، استفاده از آزمون­های استعدادیابی توسط مربیان برای شناسایی استعدادها اشاره نمودند. همچنین نتایج پژوهش­ها نشان داد که بهبود عملکرد فنی و تکنیکی ورزشکاران در عملکرد ورزشی آن­ها تاثیر­گذار است. با توجه به ضعف­های جسمی که در کشتی گیران ایرانی در المپیک 2020 توکیو مشاهده شد، باید راهکارهای لازم اتخاذ شود. به طور مثال، از یک تیم بدنسازی مجرب در کادر فنی تیم کشتی آزاد ایران استفاده گردد. امروزه فوائد استفاده از تیم بدنسازی بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه­ کشورها برای این مورد برنامه­ریزی دارند. به علت اینکه کشتی­گیران در میدان مسابقه به­خصوص وقت دوم مسابقه از لحاظ بدنی کم می­اورند، تیم بدنسازی باید ورزشکاران را از لحاظ آمادگی بدنی و امادگی جسمانی به رشد حداکثری برساند تا اماده حضور در میدان بزرگی مانند المپیک باشند. همچنین وضعیت تغذیه و خواب کشتی­گیران، در عملکرد آن­ها در مسابقه بسیار تاثیر می­گذارد و باید به این مسائل رسیدگی شود. اگر ورزشکار شب قبل از مسابقه مهم خود، خواب مناسبی به علت استرس نداشته باشد، بر عملکرد در میدان مسابقه تاثیر می­گذارد. این یافته­ها با نتایج پژوهش سیلیسنیکی و همکاران (2021)  همسوست، زیرا آن­ها در پژوهش خود بیان کردند که قدرت بی­هوازی، زمان عکس العمل، استقامت ویژه بدنی، مهارت­های فنی در موفقیت کشتی­گیران تاثیر­گذار است.  همچنین توسعه روانی ورزشکاران المپیک به علت شرایط اهمیت این مسابقات و استرس­ها و فشارهایی که ممکن است برای ورزشکار پیش بیاید، بسیار حائز اهمیت است. باید از روانشناس و تیم روانشناسی در کنار کشتی­گیران در میدان المپیک استفاده کرد. این تیم با روش­های روانشناسی خود، استرس و فشارهای ورزشکاران را کاهش می­دهد و آن­ها را آماده رقابت در میدان بزرگ المپیک می­کند. از سوی دیگر، سرمربی و مربی که در کنار ورزشکار در میدان مسابقه است باید بازخوردهای مناسب را به ورزشکار بدهد و نباید بر فشار روانی کشتی­گیران بیافزاید. مربی خود باید فشار روانی را کنترل و از ورزشکار در میدان مسابقه در هر صورتی حتی باخت، حمایت کند. همچنین نباید به کشتی­گیران مدال­آور المپیک­های پیشین برای مدال­آوری مجدد، فشار روانی وارد کرد، چرا که خود کشتی­گیر برای رقابت در این میدان بزرگ دچار استرس می­شود و این کار استرس او را چند برابر می­کند و بر عملکردش تاثیر می­گذارد. این یافته­ها با نتایج پژوهش گولد و همکاران (2017) همسوست. نتایج این پژوهش نشان داد که توسعه مهارت­های روانشناسی ورزشکاران در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک عامل بسیار مهمی در موفقیت ورزشکاران است. علم مدیریت برای مدیریت تیم­های ورزشی در رویداد بزرگی مانند المپیک باید وجود داشته باشد. راهکارهای مدیریتی برای الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2020 توکیو توصیه می­شود. از جمله این موارد، برگزاری مسابقات ورزشی در همه­ اوزان و سطوح است. با این مسابقات استعداد­ها شناسایی می­شود و کشتی­گیران پرورش پیدا می­کنند. نکته­ بعدی استفاده از پیشکسوتان مدال آور المپیک­های گذشته در کنار کادر فنی است. حضور این پیشکسوتان به عنوان قوت قلبی برای کشتی­گیران می­باشد و می­توانند راهکارهای فنی و مدیریتی مناسب را در شرایط حساس به کشتی­گیران گوشزد کنند. از سوی دیگر، برای شناسایی و پرورش ورزشکاران در این رشته باید فرآیند مدیریت استعداد اصولی وجود داشته باشد. در این فرایند باید از بهترین مربیان در رده­های پایه استفاده نمود و همچنین نباید تیم ملی توسط کادر فنی انتخاب شود، بلکه بهتر است بر اساس مسابقات و عملکرد چندساله ورزشکاران این تصمیم لحاظ گردد. مسابقات انتخابی نیز باید کاملا عادلانه برگزار شود تا همه ورزشکاران شانس یکسانی داشته باشند و هر ورزشکاری عملکرد بهتری دارد، انتخاب شود. از قهرمانان در حال حاضر المپیک نیز می­توان برای مربیگری استفاده نمود. این عمل را سایر کشورهای موفق و مدال­آور در رشته ­ورزشی کشتی نیز انجام می­دهند. استفاده از این افراد به عنوان مربی کمک زیادی به عملکرد کشتی می­کند. همچنین باید از همه­ ظرفیت­ها و سازمان­ها برای بهبود عملکرد تیم کشتی ایران استفاده نمود. هر کسی به هر نحوی که می­تواند کمک کند، حامیان، پیشکسوتان، جامعه و... از هر طریقی که می­توانند به ورزش اول کشور کمک کنند. صدا و سیما نیز با برگزاری برنامه­ استعدادیابی برای کشتی می­تواند کمک زیادی به شناسایی استعدادها کند. این امر برای رشته فوتبال انجام شده است و اگر برای رشته کشتی هم انجام شود، بسیار مفید خواهد بود. نکته­ بعدی اینکه برای شناسایی استعدادها در کشتی آزاد فقط نباید به استان مازندران بسنده نمود و باید استعدادیابی از همه­ نقاط کشور صورت بگیرد و پرورش استعدادها هم در استان­های بیشتری انجام شود. برگزاری کلاس­های مربیگری و آموزش و ارتقای مربیان نیز از نکات مدیریتی دیگری است که باید به آن توجه نمود. سرمربی و مربی که در کنار کادر فنی در میدان ورزشی المپیک حضور می­یابند، باید مدیریت بحران بلد باشند و این جزو وظایف مهم یک مربی در این سطح است.این یافته­ها با نتیجه پژوهش مصطفوی و همکاران (1399) همسوست، زیرا آن­ها در پژوهش خود به اهمیت رسانه و صدا و سیما برای اطلاع رسانی و فراگیر شدن کشتی در جامعه اشاره کردند. همچنین یافته­ها با نتایج پژوهش رشید لمیر و همکاران (1396) همخوانی دارد، زیرا آن­ها در پژوهش خود این نکته را بیان کردند که کمک­های جامعه، حامیان مالی و.... در رشد و بهبود عملکرد تیم کشتی آزاد ایران موثر است.

پیامد استفاده از الگوی پیشنهادی مدیریت کشتی آزاد ایران برای المپیک 2024 پاریس، ارتقای عملکرد کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کادر فنی کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کشتی گیران آزاد در المپیک و ارتقای وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران می­باشد. اگر عملکرد کشتی آزاد ایران در المپیک با مدیریت صحیح ارتقا یابد، باعث مدال­آوری بیشتر در المپیک 2024 پاریس می­شود و این مسئله سبب می­گردد که کشتی آزاد ایران به چند قدرت برتر کشتی در جهان تبدیل شود. از سوی دیگر، رتبه کشتی آزاد ایران در رده­بندی کلی المپیک هم ارتقا می­یابد. همه­ این موارد، ظرفیت­های کشتی آزاد ایران را نشان می­دهند که با یک مدیریت صحیح می­توان به آن رسید. ارتقای عملکرد کادر فنی کشتی ازاد ایران سبب به وجود آمدن یک کادر فنی قوی و حضور این کادر فنی قوی در المپیک 2024 می­شود که از همه­ لحاظ به تیم کشتی کمک می­کند. حضور مربیان سازنده در همه­ رده­ها و داشتن یک سرمربی کارآزموده و دارای قدرت مدیریت بحران، باعث موفقیت کشتی آزاد ایران در المپیک 2024 توکیو می­شود. از سوی دیگر، بهبود آمادگی بدنی و بدنسازی مناسب کشتی­گیران، کاهش فشارهای روانی کشتی­گیران در میدان المپیک و استفاده حداکثری از فنون کشتی ایرانی باعث می­شود عملکرد کشتی­گیران در المپیک 2024 پاریس، عملکرد قابل قبول و رو به رشدی باشد. بهبود عملکرد کشتی­گیران منجر به موفقیت تیم کشتی ایران، رشد آن در رده­بندی المپیک و مدال­آوری بیشتر می­شود. همچنین اگر وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران ارتقا یابد، کشتی­گیران بیشتری از نقاط مختلف کشور پرورش می یابند، مدیریت و علوم و فنون جدید در کشتی آزاد ایران وارد می­شود و همچنین همکاری همه­ افراد سازنده، پیشکسوتان، حامیان و....در بخش­های مختلف فدراسیون کشتی­ لحاظ می­شود.

بررسی عملکرد کشتی آزاد ایران در چند المپیک اخیر به­خصوص المپیک 2020 توکیو، لزوم بررسی همه جانبه و تدوین الگوی مدیریتی برای کشتی آزاد ایران به منظور بهبود عملکرد در المپیک 2024 پاریس را نشان داد. با توجه به شرایط علی (ضعف­های کشتی آزاد ایران در المپیک، خطرات موجود در کشتی آزاد ایران برای المپیک، نیازهای کشتی آزاد ایران برای المپیک، عوامل تاثیرگذار در کشتی آزاد برای عملکرد در المپیک) که برای کشتی آزاد ایران وجود دارد، ضرورت تدوین یک الگوی مدیریتی کارآمد برای کشتی آزاد ایران را نشان می­دهد. با لحاظ شرایط زمینه­ای (عوامل مرتبط با فدراسیون، عوامل مرتبط با ورزشکاران، عوامل مرتبط با جامعه، عوامل مرتبط با دولت­ها و سازمان­ها) و عوامل مداخله­گر(عوامل فردی کشتی­گیر، عوامل فنی، عوامل جسمانی، عوامل روانی، عوامل مدیریتی)، راهبردهایی (توسعه فردی کشتی گیر، توسعه فنی، توسعه جسمانی، توسعه روانی و توسعه مدیریتی) ارائه شد که پیامدهای استفاده از آن (ارتقای عملکرد کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کادر فنی کشتی آزاد در المپیک، ارتقای عملکرد کشتی گیران آزاد در المپیک و ارتقای وضعیت مدیریت کشتی آزاد ایران) می­باشد. استفاده از این الگوی پیشنهادی باعث ارتقای عملکرد و کسب نتایج بهتر کشتی آزاد ایران در المپیک 2024 پاریس می­­شود.

گفتنی است که نبود پیشینه پژوهشی در زمینه علم مدیریت در کشتی آزاد ایران از محدودیت­های انجام این پژوهش بود. در پایان پیشنهاد می­شود که فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی پیشنهادی پژوهش و با توجه به شرایط علی موجود و با لحاظ شرایط زمینه­ای و عوامل مداخله­گر از راهبردهای پژوهش که با جزئیات کامل در قسمت راهبردها بیان شده است، استفاده کند تا پیامدهای مثبت آن برای کشتی آزاد ایران در المپیک 2024 پاریس ظاهر گردد.

 

  • منابع

    • افروزه، محمدصادق و عسگرپور، داود.(1399). «شناسایی مولفه­های اخلاقی کشتی گیر ایرانی». پژوهش در ورزش تربیتی. 8(19)، صص141-162.
    • رابینز، استیون.پی. (1382). مبانی مدیریت. محمد اعرابی، محمدعلی حمیدرفیعی و بهروز اسراری ارشاد. تهران: دفتر پژوهش ­های فرهنگی
    • رشیدلمیر، امین؛ خبیری، محمد؛ گودرزی، محمود و جلالی فراهانی،مجید. (1396). «الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی کشور». پژوهش­های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 9(2)، صص 85-92.
    • رمضانی­نژاد، رحیم؛ اشکانی، علی وگوهر رستمی، حمیدرضا. (1398). «طراحی الگوی مسیر ورزشی و گذر شغلی در کشتی­گیران حرفه­ای». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. 7(4)، صص21-36.
    • رمضانی­نژاد، رحیم؛ اسدی، حسن؛ زمردی، دانا و هژبری، کاظم. ( ). «بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات کشتی آزاد و فرنگی لیگ برتر ایران». مدیریت منابع انسانی در ورزش. 1(1)، صص 49-59.
    • طاری، سجاد؛ خسروی زاده، اسفندیار وشاه­منصوری، عزت اله. (1399). «تحلیل محیطی و تدوین راهبردهای توسعه ورزش کشتی (مورد مطالعه: هیئت کشتی استان لرستان)».1 (1)، صص42-63.
    • عسگری، بهمن؛ کوزه چیان، هاشم و ضیائی،علی. (1394). «شناسایی و رتبه­بندی موانع توسعه کشتی در استان­­های ناموفق ایران». مطالعات مدیریت ورزشی. (33)، صص47-60.
    • قاسمی، حمید؛ کهندل، مهدی؛ قره، علی و میرزا محمدی، عباس. (1392). «وضعیت پوشش خبری ورزش کشتی در مطبوعات ورزشی منتخب در سه ماهه منتهی به المپیک 2008 پکن». مدیریت و توسعه ورزش. 2 (1)، صص21-40.
    • کوزه چیان، هاشم؛ عشگری، بهمن؛ ضیائی، علی؛ علیزاده، موسی و پیرجمادی، ناهید.(1394). «شناسایی و رتبه بندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازی­های المپیک». مدیریت و توسعه ورزش.(1)، صص 1-17.
    • گودرزی،محمود و هنری، جبیب. ( ).  «طراحی و تدوین نظام جامع ورزش کشتی کشور». پژوهش در علوم ورزشی. (14)، صص33-54.
    • مصطفوی، فرحناز؛ زارع، رحیم و قادیان انار مرزی، فاطمه. (1399). «نقش شبکه­های اجتماعی بر توسعه ورزش کشتی در بین نوجوانان شهرستان جویبار». مطالعات نوین ارتباطی. (1)، صص 55-79.
    • Cieśliński, I., Gierczuk, D., & Sadowski, J. (2021). “Identification of success factors in elite wrestlers—An exploratory study”. Plos one, 16(3), e0247565.
    • Gould, D., Pierce, S., Cowburn, I., & Driska, A. (2017). “How coaching philosophy drives coaching action: A case study of renowned wrestling coach J Robinson”. International Sport Coaching Journal/ISCJ, 4(1), 13-37.
    • Kaynar, Ö. (2019). “Investigation of the effects of the talent identification tests used by the coaches in wrestling on success”. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 885-891.
    • Latyshev, M., Latyshev, S., Korobeynikov, G., Kvasnytsya, O., Shandrygos, V., & Dutchak, Y. (2019). The analysis of the results of the Olympic free-style wrestling champions.
    • Sinulingga, G., & Sinulingga, A. (2020). “Analysis of Sports Management Coaching, Wrestling Karo District”. Paper presented at the 1st Unimed International Conference on Sport Science (UnICoSS 2019).