نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرچ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی پیشران­های آینده مدیریت سازمان­های ورزشی با رویکرد آینده ­پژوهی بود. این پژوهش به لحاظ روش ­شناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود. در بخش کیفی راهبرد پژوهش پویش محیطی و در بخش کمی آینده ­پژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند و به ­ترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه با 17 نفر از خبرگان سازمان­های ورزشی که شامل اساتید دانشگاه، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و روسای فدارسیون­های ورزشی بودند مصاحبه انجام شد و به­ موازات آن 9 سند مرتبط با مدیریت سازمان­ها که محتوای آینده ­نگاری داشتند استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ­ساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها در بخش مرور منابع از روش نظام ­مند، در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آینده­پژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرم ­افزار می ک­مک استفاده شد. یافته­ ها نشان داد آینده مدیریت سازمان­های ورزشی متأثر از 36 عامل می­باشد و از بین آن­ها 7 نیروی پیشران به نام­های سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع،منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی پیشران­های سازنده بدیل­های احتمالی آینده مدیریت سازمان­های ورزشی می­باشند.


کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the future drivers of management of sports organizations with a futures research approach

نویسندگان [English]

  • zahra nateghi 1
  • Parivash Nourbakkhsh 2
  • Mehdi Kohandel 3
  • Mahvash noorbakhsh 2

1 PhD Student of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

2 Professor of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

3 Associate Professor, Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran

چکیده [English]

The study is to identify the future factors of management of sports organizations with a futures research approach. This research was in terms of combined methodology (qualitative and quantitative) and its design was simultaneous. In the qualitative part, the research strategy was environmental scanning and in the quantitative part, futures research was the method of interaction analysis. The statistical population was experts and review resources that were purposefully selected based on theoretical saturation and secondary sources with 17 experts from sports organizations including university professors, staff managers of the Ministry of Sports and Youth, National Olympic Committee and presidents of sports federations. The interviews were conducted and in parallel, 9 documents related to the management of organizations that had forward-looking content were used. The data collection tools were semi-structured interviews and checklists in the qualitative section and questionnaires in the quantitative section. For data analysis in the resource review section, the systematic method, in the interview analysis section, the coding method and in the future section, the structural analysis method with the help of MICMAC software were used.
The findings showed that the future of management of sports organizations is affected by 36 factors and among them 7 driving forces, namely multifaceted organizations, team building, systems thinking, fast decision making, flexible and dynamic, new division of labor with a new management model. The traditional alignment of sports organizations and teamwork skills outside the organization are the driving forces behind possible future options for managing 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Futurism
  • Strategic Planning
  • Management of Sports Organizations and Age of Exponential Growth

شناسایی پیشران­ های آینده مدیریت سازمان ­های ورزشی با رویکرد آینده ­پژوهی

زهرا ناطقی[1]

پریوش نوربخش[2]

 مهدی کهندل[3]

 مهوش نوربخش[4]

10.22034/ssys.2022.2249.2613

تاریخ دریافت مقاله: 7/12/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:6/4/1401

 

مقدمه

بی­شک عصر حاضر، عصر رشد تصاعدی است. در این عصر که بنای آن مبتنی بر تغییرات فزاینده است، بسیاری از فعالیت­ها و کارکردهای منابع انسانی سازمان­های ورزشی دستخوش تغییر و دگرگونی شده و به موجب آن انتظارات، مسئولیت‌ها، مهارت­ها و دانش آن­ها نسبت به زمان گذشته تغییر کرده است. این عصر همچنین مدیریت سازمان­های ورزشی را با چالش­ها و فرصت ­های عدیده­ای رو به ­رو کرده است که گاهی برخی از آن­ها قبلاً شروع و شناخته شده است و برخی دیگر نیز یا غیرقابل شناخت یا غیرقابل پیش­بینی هستند (پدرسون و تیبو[5]، 2014). افزایش مشارکت مردمی در ورزش، جهانی­شدن، افزایش فعالیت­های برون­مرزی، تغییر جمعیت، تغییرات اجتماعی، رشد شرط­بندی در ورزش، دوپینگ، نژادپرستی، خشونت، فساد و پولشویی و غیره از جمله آن­هاست. به همین دلیل امروزه سازمان­های ورزشی نیاز دارند نوع جدیدی از مدیران ورزشی را جهت مرتفع ساختن و پاسخگویی به این چالش­ها و فرصت­ها به­کار بگیرند (اسکوریچ[6]، 2019).

علیرغم آن شواهد موجود نشان می­دهد در سازمان­های ورزشی بیشتر از افراد غیرحرفه­ای در رأس آن­ها استفاده می­شود (اسکوریچ، 2019)؛ و در انتخاب مدیران ورزشی برای تصدی سازمان­های ورزشی بیشتر بر چندین شاخص محدود به مانند سابقه ورزش، سیاست، مهارت­های مدیریتی و جنسیت تأکید شده است (اسپانن[7]، 2020). این واقعیت گویای آن است که سازمان­های امروزی در انتخاب مدیران گرفتار نوعی سوگیری روال­اندیشی شده ­اند؛ به این معنی که آن­ها واقعیات جاری و نهفته پیش­روی سازمان و نقشی که مدیر می­تواند در آن داشته باشد را به خوبی درک نکرده­اند و این خود منجر به این شده است که امروزه مشکلات فراوانی برای سازمان­های ورزشی به­ وجود آید. لوسیر و کیمل[8] (2014) این اتفاق را نتیجه این می­دانند که مدیران حاضر برای رویارویی با آینده همواره به دانسته ­ها و مهارت­های فعلی خود تأکید دارند. این در حالی است که برای سازگاری با تغییرات سریع در محیط نیاز است از روش­های مدیریتی جدید که در آن دانسته­ها، مهارت­ها و توانایی­ها همخوان با آینده باشد استفاده شود، چرا که سازمان­های امروزی و سازمان­های آینده با سازمان­های گذشته که به­طور سنتی مدیریت می­شدند، متفاوت­ تر عمل می­کنند (اونیل موشوئر[9]، 2015). از طرفی عوامل مختلفی در سطح کلان و خرد بر سازمان­ها تأثیر دارند (دیاز-مارتین، میوتو و کاشون- رودریگز[10]، 2022)؛ و آنها به­ شدت تحت تأثیر عدم قطعیت ­ها محیطی قرار دارند (پاشوتان، عبدالواند و هاراندی[11]، 2022).

به همین دلیل لازم است با اتخاذ یک سیاست معین با محوریت مدیریت تغییر مدیران را برای رویارویی با آینده آماده کرد (کوتر، کیم و مائوبورگنی[12]، 2011)؛ تا مبتنی بر آن برای آینده برنامه­ریزی کنند (مریام، هایس و آیسم[13]، 2022).

لازمه تحقق چنین سیاستی این است که ابتدا به ساکن ایده­های فعلی به­کارگرفته شده در آموزش و پرورش مدیران بازنگری شود (سیرگیوینا و فاتیونوا[14]، 2019) و آموزش آن­ها به جهت تغییرات مداوم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، اکولوژیکی، قانونی و غیره مبتنی بر نیازهای آینده باشد (اونیل موشوئر، 2015). به نظر آینده­پژوهان شناخت نیازهای آینده پیرامون هر حوزه در گرو آینده­پژوهی است، چرا که با تمرکز بر آینده و فکر کردن مداوم درباره آن می­توان نیازمندی­ها را کشف و اختراع کرد. تحقیقات جدید گویای این است که به فکر آینده بودن انسان­ها را خردمند می­سازد در مقابل ناتوانی در پیش­بینی رخدادها با توجه به سهم آن­ها در دینامیک وقوع رویدادها نشأت گرفته از عدم آگاهی و شناخت آینده است (سلیگمن و تیرنری[15]، 2017). آینده­پژوهی در مقام یک دانش، «هنر» پذیرش عدم­قطعیت آینده و محتمل دانستن امکان وقوع حالت­های گوناگونی از آینده به­جای یک آینده خاص است. آینده­پژوهی از آینده­های مختلف خبر می­دهد که هرگز مطمئن نیست و همیشه آبستن وقوع رویدادهای غیرمنتظره است (تقی­لو و همکاران، 1395). گفتنی است آینده، برآیند و حاصل بر هم­کنش مؤلفه­های بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست و گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفه­های اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیت­های بدیل آینده است (مرزبان، رضایان قیه­باشی و جهانشاهی، 1398). در تحقیقی که توسط اونیل موشوئر (2015) انجام شد مشخص گردید آینده مدیریت تابع فناوری اطلاعات و ارتباطات است و این دو مؤلفه نقش تعیین­کننده­ای در آینده مدیریت دارند. در تحقیقی دیگر گلشمن[16] (2016) با بررسی جنبه­های فرهنگ در فعالیت­های حرفه­ای مدیران آینده نشان داد که جنبه­های عرفانی، سازنده، سازمانی و ارتباطی در فعالیت­های حرفه­ای مدیران آینده اثرگذار هستند.  در مطالعه دری، اعرابی و مقدم (1391) با عنوان «مدل اقتضایی پرورش مدیران ارشد«، مشخص گردید انواع برنامه­های پرورش مدیران بر اساس هدف و شیوه پرورش به چهار گونه برنامه­های پرورش مهارتی، دانشی، انگیزشی و نگرشی تقسیم می­شود  و اگرچه در اغلب موارد، گونه­های برنامه­های پرورش مدیران با گونه­های متناظر راهبرد سازمان، ساختار سازمانی و فناوری رابطه معنا­داری دارند اما فقط هماهنگی راهبرد سازمان و ساختار سازمانی با برنامه­های پرورش مدیران بر مبنای تئوری نقاط مرجع راهبردی توانسته بر عملکرد مدیران موثر باشد. همچنین بیگی­ریزی، شاه­طلبی و یارمحمدیان (1397) در تحقیقی با محوریت شناسایی مولفه‌های شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه­های آزاد اسلامی ایران 3 مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان­دهنده و 29 مضمون­پایه را شناسایی کردند. همچنین تحلیل داده­های این تحقیق نشان داد شایستگی­های ارزش­آفرین، تعالی­گرا و پیشران با بار عاملی 97/0، 94/0 و 92/0 به ترتیب از بیشترین اثر تبیین­کنندگی برخوردار هستند. در مطالعه­ای دیگر اسکوریچ (2019) با بررسی خصوصیات مدیران ورزشی و چالش­های پیش­روی سازمان­های ورزشی نشان داد که مدیران ورزشی در کارهای خود اغلب به مهارت­های فردی (ارتباطات و کارگروهی) نیاز دارند. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد دانش مهم­ترین صلاحیت مورد نیاز مدیران است و پس از آن تمایل به ریسک­پذیری، توانایی سازماندهی کار، تخصص، دانش کارآفرینی و غیره در رتبه­های بعدی قرار دارند. در تحقیق حسینی، طالب­پور و باقری (1398) با عنوان «مدلی در توسعه شایستگی مدیران با رویکرد آینده­پژوهی در سازمان­های آموزشی» آشکار شد که عوامل موثر در شایستگی­های مدیران تابع سه عامل شایستگی­های مدیریتی (محوری)، شایستگی­های گروهی و شایستگی­های فردی است. سیرگیوینا و فاتیونوا (2019) در تحقیقی با محوریت بررسی انگیزه­های اقتصادی و اکولوژیکی فعالیت­های مدیریتی مدیران آینده نشان دادند که مکانیسم­های مناسب با پتانسیل خلاق آموزش مدیریت باید فراهم شود. همچنین جعفری، شریفی­فر و علم (1398) در تحقیقی با بررسی نقش‌آفرینی زنان در مدیریت ورزش کشور با رویکرد آینده‌پژوهی نشان دادند که چارچوب کلی آینده‌پژوهی مدیریت زنان در ورزش، مشتمل‌بر چهار لایه فرصت‌یابی آینده، تحلیل گلوگاه‌ها، راه‌یابی آینده‌نگر و اجرا و بازنگری بود که هر لایه، خروجی جدایی به‌ترتیبِ موضوع‌ها، عوامل کلیدی، نقشه راه و عملکرد دارد. جاجرمی، پورعزت و درانی (1400) در مطالعه­ای با هدف طراحی الگوی تربیت مدیر آینده نشان دادند اجزای الگوی تحول آموزش با تمرکز بر تربیت مدیر آینده از پنج مضمون فراگیر مدیریت خود، عوامل اجتماعی، مدیریت دیگران، برنامه­ریزی و سیاست نظام آموزش و پرورش و مهارت­های آموزشی تشکیل شده است. در تحقیقی دیگر لی­بلانز، گونازلز روما و وانگ[17] (2021) با بررسی رهبری کاریزماتیک و رفتار نوآورانه تیم کاری: نقش وابستگی متقابل وظایف تیمی و توانمندی تیمی در  مدیران تیم نشان دادند فقط در سطوح بالای وابستگی متقابل وظیفه، رهبری کاریزماتیک تأثیر غیرمستقیم معناداری بر رفتار نوآورانه تیم از طریق توانمندی تیم دارد. داووین و اشمیت[18] (2022) با بررسی الگوهای شغلی مدیران ارشد در اروپا به این نتیجه رسیدند که فرآیندهای جهانی­شدن، الگوهای شغلی را به چالش کشیده ، نسبت زنان در هیئت مدیره به نسبت قبل افزایش پیدا کرده، استفاده از مدیران با تجربه بین­المللی رشد روزافزونی داشته است و بیشتر سازمان­ها تمایل دارند از مدیرانی بهره بگیرند که دارای تجربه قبلی هستند. سرانجام بیکی[19] (2022) در تحقیقی با هدف شناسایی مهارت­های مورد نیاز دانشجویان آموزش عالی در قرن بیست و یکم، مورد مطالعه کشورهای اتحادیه اروپا و با نظر خواهی از اساتید دانشگاه و مدیران منابع انسانی به این نتیجه رسیدند که مدیران منابع انسانی انتظارات عملی و عمل­گرایانه­ای از فارغ التحصیلان دارند. نتایج این تحقیق نشان داد این انتظارات شامل داشتن دانش هوش تجاری، دانش زبان­های خارجی و یادگیری مداوم است؛ در مقابل اساتید دانشگاه معتقد بودند که دانشجویان موصوف لازم است تفکر انتقادی داشته باشند و همچنین بر مهارت­های ارتباطات و حل مسئله، مهارت­های همکاری و کارتیمی و مهارت چابکی جهت انطباق با تغییرات محیطی تأکید داشتند.

با اقتباس از آنچه که بیان شد به نظر می­رسد سازمان­ها در عصر رشد تصاعدی که مشخصه بارز آن تحول فناوری و عصر فناوری است برای بقای خود نیازمند نوآوری سازمانی، چابکی راهبردی، همسویی راهبردی، مدیریت تنوع، هماهنگی مداخلات راهبردی و شناسایی راهبردی سرمایه انسانی هستند. به­موازات آن این سازمان­ها تحت تأثیر موضوعات مختلفی همچون فضای متلاطم، عدم قطعیت­ سیاست­های اقتصادی، مدیریت استعداد جهانی، پیچیدگی سازمانی، پیاده­سازی راهبرد، تحرک جهانی، جریان نیروی انسانی جهانی، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری و جهانی­شدن قرار دارند. تنوع موضوعات و اثری که سازمان­ها به­طور ویژه سازمان­های ورزشی از آن­ها دریافت می­کنند سبب می­شود عدم قطعیت­ها در آینده سازمان­های ورزشی بیشتر شود، شناخت تحولات، چالش­ها و تغییرات آن با مشکل همراه شود و لاجرم این سازمان­ها و در رأس آن­ها مدیران آن نتوانند به مانند گذشته موفقیت­های خود را تکرار کنند. چنین به نظر می­رسد با به­کارگیری و استفاده از مدیران توانمند که خصیصه بارز آن آینده­نگری باشد، این عدم­­قطعیت­ها کاهش پیدا کند و مدیران با استفاده از تفکر راهبردی مسائل پیرامون سازمان خود را در آینده بهتر بشناسند. اما این مهم جزو آماده کرده مدیران برای مواجه با آینده و اینکه مشخص شود چه عدم­قطعیت­های پیرامون شغل مدیریت قرار دارد امکان­پذیر نیست. علیرغم آن در پیش­بینی آنچه که مدیران سازمان­ها در آینده به آن نیاز دارند، بر مدیریت شهودی تأکید شده است؛ به این معنی که در تبیین آینده بیشتر به جای اینکه به تحولات پیش­رو که ردی در گذشته ندارند توجه شود، بیشتر بر تجربه و دانسته­های گذشته تأکید شده است. این در حالی است که در پرورش مدیران نبایستی بر دانسته­های کنونی محدود شد و لازم است در پرورش آن­ها برای سازگاری با تغییرات مداوم محیطی بر نادانسته­ها و آنچه که اطلاعی از آن در دست نیست تمرکز شود، چرا که این نادانسته­ها هستند که ناگهانی محیط سازمان­ها را دستخوش تغییر می­کنند و بسیاری از رویدادها به این دلیل رخ می­دهند که انتظار وقوع آن­ها نمی­رود و برای پیشگیری و هدایت آن در مسیر دلخواه کاری از قبل انجام نشده است. برای اینکه این نادانسته­ها امروزه محیط سازمان­های ورزشی را در آینده دستخوش تغییر نکند و یا حدالامکان با کمترین تغییر همراه باشد، لازم است مدیرانی پرورش یابند که ویژه عصر آینده باشند، چرا که مدیران سکان­دار اصلی سازمان­ها به­شمار می­روند. حال با قبول این فرض که مدیران آینده در هر حوزه­ای نیاز به اصول، مهارت و توانایی­های خاصی دارند، سوال این است که پس امروز مدیران سازمان­های ورزشی ما چگونه باید برای آینده پرورش یابند؟

به نظر می­رسد این مهم در ارتباط با سازمان­های ورزشی و راهبران ورزشی که همان مدیران هستند بیشتر مشهود باشد، چرا که این سازمان­­ها و مدیران آن­ها در جهان پرتحول و تغییر، نیازمند توسعه رهیافت­های جدید پیش­بینی و آمادگی برای آینده هستند و اینکه آن­ها در تمامی جنبه­ها با چالش­های جدیدی درباره افزایش پیچیدگی محیط روبه­رو هستند که خود ضرورت استفاده از آینده­پژوهی در فرآیند برنامه­ریزی پرورش مدیران آینده ویژه سازمان­های ورزشی را می­رساند. انتظار می­رود با انجام این تحقیق جنبه­های پنهان و مجهول پیش­روی سازمان­ها و  مدیران ورزشی در آینده مشخص گردد و بر پایه آن آینده پیش­روی این حوزه درک و پیامدهای آن مشخص گردد.

روش­شناسی پژوهش

این پژوهش به لحاظ روش­شناسی از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و طرح آن از نوع همزمان بود؛ به این معنی که نتایج مطالعه کیفی و کمی همزمان مورد استفاده قرار گرفت. در بخش کیفی راهبرد پژوهش، پویش محیطی و در بخش کمی آینده­پژوهی روش تحلیل آثار متقابل بود. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مرور منابع بود که به­صورت هدفمند انتخاب شدند و به­ترتیب بر مبنای اشباع نظری و منابع ثانویه (کتاب‌ها، مقاله‌ها یا آمار و ارقام پیشین) با 17 نفر از خبرگان که شامل اساتید دانشگاه و مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و روسای فدارسیون­های ورزشی بودند، مصاحبه و به موازات آن 9 سند مرتبط با موضوع پژوهش که محتوای آینده­نگاری داشتند (مقالات علمی) استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه­ساختاریافته و چک لیست و در بخش کمی پرسش­نامه بود. اطلاعات پرسش­نامه براساس یافته­های مطالعه کیفی تنظیم شد و تعداد سؤالات آن برابر با 36 ماده بود و نحوه نمره­دهی به آن براساس طیف 4 ارزشی (0= بدون تأثیر، 1= تأثیر کم، 2= اثرگذاری متوسط، 3= اثرگذاری شدید) بود. گفتنی است پس از جمع­بندی، اعتبارسنجی و نهایی­سازی یافته­ها (ابتدا با استفاده از نظرخواهی از صاحب­نظران و مرور منابع در مرحله پویش محیطی 104 عامل مؤثر بر آینده شناسایی شد و پس از غربال­گری آن­ها با روش دلفی فازی در نهایت مشخص گردید 36 عامل در تبیین آینده بیشترین نقش را دارند. پرسش­نامه مذکور در اختیار صاحب­نظران قرار داده شد تا مقایسه زوجی میان عوامل در ماتریس ذی­ربط را تکمیل و عودت دهند. سرانجام جهت تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش مرور منابع از روش نظام­مند سیلوا[20] (2015، 792) که مبتنی بر 4 مرحله بود (۱- شناسایی و استخراج مقالات و کتاب­ها از پایگاه‌های علمی و حذف رکوردهای تکراری، 2- غربالگری به معنای مطالعه عنوان و چکیده مقاله‌های مستخرج و انتخاب مقاله‌های مرتبط و حذف مقاله‌های غیرمرتبط، 3- غربالگری مجدد و مطالعه مقدمه، نتیجه‌گیری مقاله‌های غربال­شده مرحله قبل و انتخاب مقاله‌های مرتبط و حذف مقاله‌های نامربوط، 4- ارزیابی نهایی مقاله‌های مستخرج از مرحله پیش با مطالعه آنها و در نظر گرفتن اهداف پروژه و در آخر انتخاب نهایی مقاله‌ها)، در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آینده­پژوهی از روش تحلیل ساختاری یا تحلیل آثار متقابل با کمک نرم­افزار میک­مک[21] استفاده شد.

یافته­های پژوهش

جدول 1، ترکیب مشارکت­کنندگان در تحقیق را از حیث جنسیت، سن، سابقه­کاری تحصیلات و حوزه فعالیت نشان می­دهد:

جدول 1: ویژگی­های جمعیت­شناختی مشارکت­کنندگان در تحقیق

ردیف

جنسیت

سن

سابقه کاری

تحصیلات

حوزه فعالیت

1

مرد

53 سال

27 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

2

مرد

60 سال

35 سال

دکتری

کمیته ملی المپیک

3

مرد

54 سال

29 سال

دکتری

هیئت علمی دانشگاه

4

مرد

47 سال

22 سال

دکتری

هیئت علمی دانشگاه

5

زن

51 سال

32 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

6

زن

44 سال

24 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

7

مرد

49 سال

24 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

8

مرد

59 سال

40 سال

دانشجوی دکتری

فدارسیون وزنه برداری

9

مرد

52 سال

21 سال

کارشناسی­ارشد

وزارت ورزش و جوانان

10

مرد

49 سال

22 سال

کارشناسی­ارشد

وزارت ورزش و جوانان

11

زن

52 سال

29 سال

لیسانس

وزارت ورزش و جوانان

12

مرد

43 سال

14 سال

دانشجوی دکتری

وزارت ورزش و جوانان

13

زن

56 سال

20 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

14

زن

62 سال

32 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

15

زن

52 سال

27 سال

دکتری

وزارت ورزش و جوانان

16

مرد

55 سال

21 سال

دکتری

هیئت علمی دانشگاه

17

مرد

35 سال

9 سال

دانشجوی دکتری

مدرس دانشگاه

جدول 2، عوامل مؤثر بر آینده مدیریت سازمان­های ورزشی را نشان می­دهد که حاصل فرایند پویش محیطی است:

جدول 2: عوامل (مؤلفه­های) کلیدی مؤثر بر آینده مدیریت سازمان­های ورزشی

ردیف

نماد

عامل

1

Var01

توانایی تشخیص مسئله

2

Var02

نبود همگرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

3

Var03

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

4

Var04

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور

5

Var05

تفکر سیستمی

6

Var06

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

7

Var07

همکاری فراسازمانی

8

Var08

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

9

Var09

تفکر راهبردی

10

Var10

تفکر انتقادی

11

Var11

تفکر خلاق

12

Var12

جامعه محور بودن

13

Var13

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

14

Var14

تیم­سازی

15

Var15

رهبری اشتراکی

16

Var16

الکترونیکی­شدن دولت

17

Var17

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

18

Var18

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

19

Var19

پویایی محیطی

20

Var20

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

21

Var21

سازمان­های چند وجهی

22

Var22

داشتن سواد دیجیتال

23

Var23

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

24

Var24

توانایی در حل مسائل پیچیده

25

Var25

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

26

Var26

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

27

Var27

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­ای

28

Var28

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

29

Var29

گرایش سنتی برخی مدیران

30

Var30

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

31

Var31

رشد ورزش­های الکترونیک

32

Var32

سالخورده شدن عمده گروه هدف

33

Var33

فساد

34

Var34

جهانی­شدن

35

Var35

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

36

Var36

حذف بروکراسی و کاغذباری

در ادامه، شاخص­های استخراج­شده با بهره­گیری از روش تحلیل تأثیرات متقابل در محیط میک­مک بررسی و تحلیل شدند. برای این منظور از ماتریسی به ابعاد 36*36 شامل 36 شاخص (که جمع­بندی مؤلفه­های کلیدی در موضوع پژوهش بوده­اند) استفاده شد تا وضعیت هر یک از آن­ها (از حیث تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و روابط متقابل) در سیستم مشخص گردد.

نتایج محاسبه دو دور چرخش داده­ها در ماتریس 36*36 نشان داد از مجموع 1926 رابطه تاثیرگذار و تاثیرپذیر ارزیابی­شده در جدول 3، 346 رابطه دارای ارزش صفر (بدون تأثیر)، 601 رابطه دارای ارزش 1 (تأثیر کم)، 314 رابطه دارای ارزش 2 (اثرگذاری متوسط) و 35 رابطه دارای ارزش 3 (اثرگذاری شدید) می­باشد. همچنین ضریب پرشدگی ماتریس برابر %30/73 بود که نشان از تأثیر نسبتا زیاد و پراکنده عوامل است.

جدول 3: تشریح ویژگی­های ماتریس تحلیل ساختاری (آثار متقاطع)

شاخص

مقدار

ابعاد ماتریس

Matrix size

36

تعداد تکرار

Number of iterations

2

تعداد صفر

Number of zeros

346

تعداد یک

Number of ones

601

تعداد دو

Number of twos

314

تعداد سه

Number of threes

35

تعداد P

Number of P

0

جمع

Total

950

درجه پرشدگی

Fill rate

%302/73

در جدول 4، مجموع سطرها و ستون­های ماتریس تحلیل آثار متقاطع ارائه شده است. در ماتریس تحلیل آثار متقاطع مجموع سطرها نشانگر میزان تأثیرگذاری و مجموع ستون­ها، معرف میزان تأثیرپذیری است.

جدول 4: مجموع سطرها و ستون­های ماتریس تحلیل آثار متقاطع

ردیف

متغیر

مجموع اعداد ردیف­ها

مجموع اعداد ستون­ها

1

توانایی تشخیص مسئله

36

14

2

نبود همگرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

47

26

3

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

48

18

4

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور

42

32

5

تفکر سیستمی

46

37

6

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

58

40

7

همکاری فراسازمانی

36

20

8

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

43

27

9

تفکر راهبردی

37

28

10

تفکر انتقادی

30

37

11

تفکر خلاق

35

45

12

جامعه محور بودن

29

50

13

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

24

41

14

تیم­سازی

42

42

15

رهبری اشتراکی

22

40

16

الکترونیکی­شدن دولت

53

23

17

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

54

24

18

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

50

45

19

پویایی محیطی

37

40

20

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

33

37

21

سازمان­های چند­وجهی

47

57

22

داشتن سواد دیجیتال

33

31

23

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

55

53

24

توانایی در حل مسائل پیچیده

34

40

25

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

46

39

26

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

35

46

27

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­ای

33

45

28

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

21

37

29

گرایش سنتی برخی مدیران

29

42

30

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

31

40

31

رشد ورزش­های الکترونیک

27

42

32

سالخورده شدن عمده گروه هدف

27

42

33

فساد

24

41

34

جهانی­شدن

34

23

35

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

22

41

36

حذف بروکراسی و کاغذبازی

34

49

مجموع

1334

1334

در ادامه در شکل 1، نوع و وضعیت هر یک از متغیرهای اصلی با توجه به موقعیت آنها در ماتریس تأثیرات مستقیم با عنوان نقشه تأثیرگذاری/تأثیرپذیری مستقیم، بررسی شد:

شکل 1: نقشه تأثیرات مستقیم مؤلفه­های کلیدی

در تحلیل نقشه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مستقیم عوامل بیست و شش­گانه مشخص می­شود شش مؤلفه در بخش شمال غربی نقشه تأثیرات با عنوان متغیرهای تأثیرگذار بحرانی، تغییر مهارت فردی و تیمی، الکترونیکی­شدن دولت، تسلط هوش مصنوعی بر جهان، نبود هم­گرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش، مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی، بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور دارای تأثیرگذاری زیاد و تأثیرپذیری اندک هستند. همچنین مشخص شد که هفده مؤلفه در بخش جنوب شرقی ماتریس تأثیرات با عنوان متغیرهای تأثیرپذیر- جامعه محور بودن، ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی، حذف بروکراسی و کاغذ بازی، مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر، تفکر خلاق، فساد، پویایی محیطی، کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­های، توانایی در حل مسائل پیچیده، رشد ورزش­های الکترونیک، افزایش مطالبات بانوان از ورزش، مدیریت بر محور خدمت­گذاری، گرایش سنتی برخی مدیران، سالخورده شدن عمده گروه هدف، رهبری اشتراکی، اطلاعات محور بودن سازمان­ها، تفکر انتقادی، ورود و فعال شدن استارتاپ­ها دارای تأثیرپذیری نسبتاً زیاد و تأثیرگذاری کمتر هستند. علاوه بر این مشخص شد هفت عامل در بخش شمال شرقی ماتریس تأثیرات با عنوان متغیرهای دووجهی ریسک و هدف- تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی، تقسیم کار جدید با الگوی مدیریتی جدید، سازمان­های چندوجهی، تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا، تفکر سیستمی، تیم­سازی، مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی دارای تأثیرگذاری زیاد و هم دارای تأثیرپذیری زیاد هستند. و در نهایت مشخص شد پنج عامل در بخش جنوب غربی ماتریس تأثیرات با عنوان متغیرهای مستقل- تفکر راهبردی، داشتن سواد دیجیتال، جهانی­شدن، همکاری فراسازمانی و توانایی تشخیص مسئله دارای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کمتری هستند.

جدول 5: اولویت­بندی مؤلفه­های کلیدی بر حسب اثرگذاری/پذیری مستقیم

رتبه

مؤلفه

امتیاز تأثیرگذاری مستقیم

مؤلفه

امتیاز تأثیرپذیری مستقیم

1

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

434

سازمان­های چند­وجهی

427

2

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

412

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

397

3

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

404

جامعه محور بودن

374

4

الکترونیکی­شدن دولت

397

حذف بروکراسی و کاغذبازی

367

5

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

374

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

344

6

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

359

تفکر خلاق

337

7

نبود هم­گرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

352

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

337

8

سازمان­های چند­وجهی

352

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب های سرمایه ای

337

9

تفکر سیستمی

344

تیم­سازی

314

10

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

344

گرایش سنتی برخی مدیران

314

11

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

322

رشد ورزش­های الکترونیک

314

12

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع گرایی در کشور

314

سالخورده­شدن عمده گروه هدف

314

13

تیم­سازی

314

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

307

14

تفکر راهبردی

277

فساد

307

15

پویایی محیطی

277

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

307

16

توانایی تشخیص مسئله

269

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

299

17

همکاری فراسازمانی

269

رهبری اشتراکی

299

18

تفکر خلاق

262

پویایی محیطی

299

19

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

262

توانایی در حل مسائل پیچیده

299

20

توانایی در حل مسائل پیچیده

254

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

299

21

جهانی­شدن

254

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

299

22

حذف بروکراسی و کاغذبازی

254

تفکر سیستمی

292

23

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

247

تفکر انتقادی

277

24

داشتن سواد دیجیتال

247

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

277

25

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­ای

247

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

277

26

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

232

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور

277

27

تفکر انتقادی

224

داشتن سواد دیجیتال

239

28

جامعه محور بودن

217

تفکر راهبردی

232

29

گرایش سنتی برخی مدیران

217

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

20

30

رشد ورزش های الکترونیک

202

نبود همگرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

202

31

سالخورده شدن عمده گروه هدف

202

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

194

32

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

179

الکترونیکی شدن دولت

179

33

فساد

179

جهانی­شدن

172

34

رهبری اشتراکی

164

همکاری فراسازمانی

149

35

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

164

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

134

36

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

157

توانایی تشخیص مسئله

104

در ادامه جدول تأثیرات غیرمستقیم اثرگذاری­ها و اثرپذیری­ها (جدول 6) برای هر یک از مؤلفه­ها ارائه شده است:

جدول6- اولویت­بندی مؤلفه­های کلیدی بر حسب اثرگذاری/پذیری غیرمستقیم

رتبه

مؤلفه

امتیاز تأثیرگذاری مستقیم

مؤلفه

امتیاز تأثیرپذیری غیرمستقیم

1

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

439

سازمان­های چند­وجهی

413

2

الکترونیکی­شدن دولت

406

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

395

3

تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی

404

جامعه محور بودن

367

4

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

391

حذف بروکراسی و کاغذبازی

358

5

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

365

تفکر خلاق

354

6

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

359

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

352

7

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

355

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­ای

345

8

سازمان­های چند­وجهی

346

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

331

9

نبود همگرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

344

سالخورده شدن عمده گروه هدف

317

10

تفکر سیستمی

329

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

314

11

تیم­سازی

323

رشد ورزش­های الکترونیک

314

12

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

318

تیم­سازی

312

13

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور

310

فساد

312

14

پویایی محیطی

277

رهبری اشتراکی

310

15

توانایی تشخیص مسئله

375

پویایی محیطی

308

16

تفکر راهبردی

375

گرایش سنتی برخی مدیران

307

17

همکاری فراسازمانی

273

مهارت کارِگروهی در ابعاد فراسازمانی

303

18

تفکر خلاق

267

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

301

19

ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی

259

توانایی در حل مسائل پیچیده

292

20

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

257

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

290

21

حذف بروکراسی و کاغذبازی

254

تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا

288

22

توانایی در حل مسائل پیچیده

254

تفکر سیستمی

281

23

جهانی­شدن

247

تفکر انتقادی

277

24

داشتن سواد دیجیتال

241

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

274

25

کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­ای

239

اطلاعات محور بودن سازمان­ها

269

26

گرایش سنتی برخی مدیران

224

داشتن سواد دیجیتال

234

27

مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر

223

بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور

230

28

جامعه محور بودن

222

تفکر راهبردی

210

29

تفکر انتقادی

221

مأموریت محور بودن ساختارهای سازمانی

203

30

سالخورده شدن عمده گروه هدف

215

نبود هم­گرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش

202

31

رشد ورزش­های الکترونیک

200

تغییر مهارت­های فردی و تیمی

179

32

مدیریت بر محور خدمت­گزاری

185

جهانی­شدن

172

33

فساد

179

الکترونیکی­شدن دولت

171

34

افزایش مطالبات بانوان از ورزش

170

همکاری فراسازمانی

149

35

ورود و فعال شدن استارتاپ­ها

169

تسلط هوش مصنوعی بر جهان

139

36

تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی

166

توانایی تشخیص مسئله

109

خروجی نرم­افزار برای اولویت­بندی عوامل اصلی برحسب درجه تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم،  به شرح شکل 2 است. ستون اول تأثیرگذاری مستقیم و ستون دوم (همان 36 عامل کلیدی مؤثر بر آینده مدیریت سازمان­های ورزشی هستند که پیش­تر مشخص شده است) تأثیرگذاری غیرمستقیم (حاصل به توان رساندن وزن تأثیرات) است و همانگونه که ملاحظه می­شود تفاوت چشم­گیری در تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم میان عوامل به چشم نمی­خورد:

شکل 2: درجه­بندی عوامل کلیدی بر حسبت تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم

در ادامه براساس تحلیل­های برگرفته از خروجی نرم­افزار میک­مک، در شکل­های 3 تا 5، نمایشی گرافیکی از شدت ارتباطات میان عوامل شامل تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم و بالقوه میان متغیرها (در سطوح مختلف) ارایه شده است. درک ارتباطات قوی­تر میان عوامل، راهنمایی سودمند برای فهم مهمترین روابط در شکل­دهی به آینده مدیریت سازمان­های ورزشی است و می­تواند برای تصمیم­گیران، تصویری فراگیر فراهم آورد. در شکل­های 3 و 4، تاثیرات مستقیم شاخص­ها بر سایر شاخص­های سیستم مشخص شده است. یادآور می­شود در ماتریس تأثیرات غیرمستقیم، هر یک از شاخص­ها در نرم­افزار به توان رسانده شده و بر این اساس، تأثیرات غیرمستقیم شاخص­ها در شکل 5 سنجیده می­شود.

شکل 3: نمودار شدت ارتباط در تأثیرگذاری مستقیم متغیرها (در سطح 25%)

 

شکل 4: نمودار شدت ارتباط در تأثیرگذاری مستقیم متغیرها (در سطح 10%)

شکل 5: نمودار شدت ارتباط در تأثیرگذاری غیرمستقیم متغیرها (در سطح 5%)

با اقتباس از نتایج تحلیل میک­مک در نهایت مشخص گردید سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی 7 نیروی پیشران سازنده بدیل­های احتمالی آینده مدیریت سازمان­های ورزشی هستند. بر این اساس، تحقق هر کدام از سناریوهای اصلی، در گرو روی دادن تغییراتی در این متغیرهاست. بنابراین هفت مؤلفه یادشده در این پژوهش به عنوان«نیروهای پیشران» شناسایی می­شوند. این نیروهای پیشران، به تأثید خبرگان پژوهش به­واسطه قدرت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بالا، از اهمیت و عدم قطعیت نسبتاً زیادی در موضوع پژوهش برخوردارند و می­توانند به عنوان عدم­قطعیت­های اصلی پژوهش برای مراحل بعدی شناخته شوند.

بحث و نتیجه­گیری

هدف از این تحقیق، شناسایی پیشران­های آینده مدیریت سازمان­های ورزشی در عصر رشد تصاعدی با رویکرد آینده­پژوهی بود. تجزیه و تحلیل یافته­های این پژوهش نشان داد 36 مؤلفه­ اثرگذار بر آینده مدیریت سازمان­های ورزشی وجود دارند که از بین آنها 7 نیروی پیشران به نام­های سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی پیشران­های سازنده بدیل­های احتمالی آینده مدیریت سازمان­های ورزشی می­باشند. این یافته با نتایج مطالعات اونیل موشوئر (2015) مبنی بر اینکه نشان دادند در آینده مدیریت سازمان­ها تابع فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گلشمن (2016) به سبب اینکه نشان داد فعالیت­های ارتباطی یکی از فعالیت­های حرفه­ای مدیران آینده می­باشد، دری و همکاران  (1391) که با مطالعه مدل اقتضایی پرورش مدیران ارشد مشخص کردند یکی از برنامه­های پرورش مدیران پرورش مهارت است، اسکوریچ (2019) به دلیل اینکه با بررسی خصوصیات مدیران ورزشی و چالش­های پیش­روی سازمان­های ورزشی نشان داد که مدیران ورزشی در کارهای خود اغلب به مهارت­های فردی (ارتباطات و کارگروهی) نیاز دارند و توانایی سازماندهی کار یکی از مهم­ترین صلاحیت مورد نیاز مدیران آینده است، لی­بلانز و همکاران  (2021) مبنی بر اینکه بر رهبری و رفتار نوآورانه اشاره داشتند، بیکی (2022) مبنی بر اینکه بر مهارت­های همکاری و کارتیمی و مهارت چابکی تأکید کرده بودند همخوان است. همچنین در این راستا تحقیق ناهمخوانی یافت نگردید. در تبیین این نتیجه می­توان گفت که در مدیریت سازمان­های ورزشی در آینده تغییر بنیادین در حال وقوع است و تمرکز بر سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی اهمیتی بنیادین در عرصه سازمان­های ورزشی پیدا می­کنند. این پیشران­ها به شدت با آینده مدیریت سازمان­های ورزشی در هم تنیده­اند.

همچنین مشخص گردید مؤلفه­های تغییر مهارت فردی و تیمی، الکترونیکی­شدن دولت، تسلط هوش مصنوعی بر جهان، نبود همگرایی لازم در بخش تربیت­بدنی و ورزش، مأموریت­محور بودن ساختارهای سازمانی، بالا بودن نسبت فردگرایی به جمع­گرایی در کشور با قرار گرفتن در ربع بالا و سمت چپ نقشه اثرگذاری-اثرپذیری مستقیم، به­طور مشخص مؤلفه­های اثرگذار این پژوهش (دارای اثرگذاری زیاد و اثرپذیری کم) هستند. ویژگی بارز شاخص­های تأثیرگذار این است که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم دارند و به مثابه «بحرانی­ترین» شاخص­ها، وضعیت سیستم و تغییرات آن وابسته به آن­هاست و توسط سیستم مدیریت سازمان­های ورزشی، چندان قابل کنترل نیستند، چرا که تأثیرپذیری آن­ها در موضوع پژوهش (مدیریت سازمان­های ورزشی) نسبتاً کم است و تغییر آنها وابسته به تغییر در عوامل بسیار دیگر است. در مجموع این نیروها، باید به عنوان نیروهای کلیدی محیطی مؤثر بر فعالیت­ها و تعاملات آینده مدیریت سازمان­های ورزشی شناخته شوند و همواره شرایط آنها را برای تنظیم سیاست­ها و برنامه­ها رصد گردد، چرا که تغییر در این مولفه­ها، می­تواند منجر به تغییرات در سایر مولفه­های موضوع پژوهش شود. افزون بر این مشخص گردید سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع، منطعف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی ضمن اینکه پیشران­های کلیدی آینده مدیریت سازمان­های ورزشی هستند (به سبب اینکه هم اهمیت و هم عدم قطعیت بالایی را ثبت کرده بودند) مؤلفه­ها دووجهی در موضوع پژوهش (آینده مدیریت سازمان­های ورزشی) نیز هستند؛ بدین معنی که هم دارای تأثیرگذاری زیاد و هم دارای تأثیرپذیری زیاد هستند. این مؤلفه­ها حوالی خط قطری ماتریس در ناحیه بالا و سمت راست ماتریس تاثیرات قرار می­گیرند؛ طبیعت این متغیرها با ناپایداری آمیخته است، زیرا هر عمل و تغییری بر روی آن­ها، واکنش و تغییر بر دیگر شاخص­ها را به دنبال خواهد داشت و می­تواند موضوع کنش و واکنش سیاست­گذاران باشند و وضعیت آن­ها در طراحی برنامه­ها و اقدام­ها به طور ویژه لحاظ گردد. بنابراین از این متغیرها گاهی به عنوان متغیرهای هدف و یا «متغیرهای ریسک» یاد می­شود، زیرا آنها به دلیل تأثیرپذیری و عدم­قطعیت بالاتر (در مقایسه با متغیرهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر)، هدف مناسب­تری برای تمرکز اقدامات و برنامه­ها به شمار می­روند.

در ادامه مشخص گردید جامعه محور بودن، ناتوانی در برابر برآوردن نیازهای مالی، حذف بروکراسی و کاغذ بازی، مقاومت در ایجاد و پذیرش تغییر، تفکر خلاق، فساد، پویایی محیطی، کسر بودجه اعم از ارزی، عمرانی، جاری و حساب­های سرمایه­های، توانایی در حل مسائل پیچیده، رشد ورزش­های الکترونیک، افزایش مطالبات بانوان از ورزش، مدیریت بر محور خدمت­گذاری، گرایش سنتی برخی مدیران، سالخورده شدن عمده گروه هدف، رهبری اشتراکی، اطلاعات محور بودن سازمان­ها، تفکر انتقادی و ورود و فعال شدن استارتاپ­ها با قرار گرفتن در قسمت پایین و سمت راست ماتریس، به­طور مشخص، عنوان شاخص­های تأثیرپذیر سیستم آینده مدیریت سازمان­های ورزشی هستند. ویژگی بارز مؤلفه­های تأثیرپذیر این است که نسبت به تکامل سایر مؤلفه­های تأثیرگذار و دووجهی بسیار حساس هستند، چراکه مؤلفه­های هستند که قابلیت تأثیرپذیری بالاتری دارند و از طریق هماهنگی و اثرگذاری بر آنها می­توان برای تحقق آینده مطلوب، تلاش و برنامه­ریزی کرد یا از اثرات منفی آن­ها کاست. از این جهت، این مولفه­ها، در اصطلاح یک شاخص خروجی برای سیستم به­شمار می­روند. 

سرانجام مشخص گردید که تفکر راهبردی، داشتن سواد دیجیتال، جهانی­شدن، همکاری فراسازمانی و توانایی تشخیص مسئله در این پژوهش نسبت به مؤلفه­های دیگر دارای تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کمتری هستند و به عنوان مؤلفه­های مستقل در سیستم شناخته می­شوند. این بدان معناست که این شاخص براساس داده­های واردشده (مبتنی بر دیدگاه خبرگان)، نسبت به شاخص­های دیگر سیستم، اثرگذاری/پذیری کمتری دارند. لازم به تصریح است که همه 36 عامل شناسایی­شده همانگونه که در مرحله قبل مشخص گردید، در میان مجموعه مولفه­های مؤثر، به­عنوان مهمترین و موثرترین مولفه­ها شناسایی شده­اند و طبیعتاً همه آنها با درجات اهمیت مختلف باید در تدوین سناریوهای آینده لحاظ گردند. با این حال، مولفه مستقل شناسایی شده در نقشه تأثیرگذاری/تأثیرپذیری به نسبت سایر عوامل از وزن کمتری برخوردار بودند.

با اقتباس از نتایج تحقیق به طور کلی مشخص گردید آینده مدیریت سازمان­های ورزشی تابع 7 نیروی پیشران به نام­های سازمان­های چندوجهی، تیم­سازی، تفکر سیستمی، تصمیم­گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان­های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی است. گفتنی است این پیشران­ها در آینده مؤثر بر مدیریت سازمان­های ورزشی هستند لذا تمرکز و داشتن برنامه از قبل تعیین­شده پیرامون تقویت آن­ها می­تواند قدرت کنشگری ذینفعان و تصمیم­گیران در مواجهه با تحولات آینده را افزایش دهد و در عین حال آن­ها را برای ساخت آینده­ای مطلوب هدایت و راهنمایی کند.

در مسیر انجام این تحقیق محدودیت­هایی هم وجود داشت که در تعمیم­دهی نتایج لازم است مورد توجه قرار گیرد. محدودیت اول اینکه در انجام آینده­پژوهی صرفاً از مدل­های PEST، DEGEST و STEEP برای شناخت عوامل کلیدی استفاده می­شود که به دلیل اینکه مدل­های مذکور نمی­توانست موضوعات ورزشی و فنی خاص مدیریت سازمان­هارا پوشش دهد از این مدل­ها استفاده نشد و موضوعات مؤثر بدون دسته­بندی و خوشه­بندی ارائه شدند. محدودیت دیگر اینکه این پژوهش فقط دیدگاه صاحب­نظران حوزه سازمان­های ورزشی و اساتید دانشگاه را منعکس کرده است. لذا نمی­توان نظر آن­ها را به تمامی ذینفعان حوزه مدیریت سازمان­های ورزشی تعمیم داد. بر این مبنا به محققان آتی پیشنهاد می­گردد که در تحقیقات­شان مدل­های مختص به حوزه آینده­پژوهی در حوزه مدیریت سازمان­های ورزشی را طراحی و اعتباریابی نمایند و راهبردهای ناشی از دیدگاه تمامی ذینفعان مدیریت سازمان­های ورزشی را پیرامون عوامل مؤثر بر آینده آن­ها در یک مطالعه پیمایشی بررسی نمایند.

  • منابع

    • بیگی­ریزی، مریم؛ شاه­طلبی، بدری و یارمحمدیان، محمد حسین. (1397). «شناسایی مولفه‌های شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه­های آزاد اسلامی ایران». نوآوری­های مدیریت آموزشی. 51، صص 59-74.
    • تقی­لو، علی اکبر؛ سلطانی، ناصر و آفتاب، احمد. (1395). «پیشران­های توسعه روستاهای ایران». فصلنامه برنامه­ریزی و آمایش فضا. دوره 20، شماره 4، صص 1-28.
    • جعفری، الهام؛ شریفی­فر، فریده و علم، شهرام. (1398). «نقش­آفرینی زنان در مدیریت ورزش کشور با رویکرد آینده­پژوهی». مطالعات مدیریت ورزشی. دوره 11، شماره 58، صص 17-38.
    • جاجرمی، هدی؛ پورعزت، علی اصغر و درانی، کمال. (1400). «طراحی الگوی تربیت مدیر برای آینده». فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. سال 8، شماره 31، صص 177-208.
    • حسینی، محمد مهدی؛ طالب­پور، جواد و باقری، ایوب. (1398). «مدلی در توسعه شایستگی­های مدیران با رویکرد آینده­پژوهی در سازمان­های آموزشی». پیشرفت­های نوین در روان­شناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. شماره 15، صص 1-16.
    • دری، بهروز؛ اعرابی، سید محمد و مقدم، علیرضا. (1391). «مدل اقتضایی پرورش مدیران ارشد». چشم­انداز مدیریت دولتی. شماره 12، صص 35-62.
    • مرزبان، احسان؛ رضایان قیه­باشی، احد و جهانشاهی، امید. (1398). »شناسایی مؤلفه­های کلیدی و پیشران­های سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه علمی رسانه­های دیداری و شنیدار. سال 13، شماره 4، صص 163-189.
    • Bakay, M. E. (2022). “21st Century Skills for Higher Education Students in EU Countries: Perception of Academicians and HR Managers”. International Education Studies, 15(2), 1-21.
    • Davoine, E., & Schmid, S. (2022). “Career patterns of top managers in Europe: Signs of further globalization?” European Management Journal. 4-1-20.
    • Díez-Martín, F., Miotto, G., & Cachón-Rodríguez, G. (2022). “Organizational legitimacy perception: Gender and uncertainty as bias for evaluation criteria”. Journal of Business Research, 139, 426-436.
    • Glushman, Т. М. (2016). “Components of professional culture of the future manager of organizations”. Science Rise: Pedagogical Education, 5 (1), 8-13.
    • Kotter, J. P., Kim, W. C., & Mauborgne, R. A. (2011). HBR's 10 Must Reads on Change Management (including featured article" Leading Change. by John P. Kotter). Harvard Business Press
    • Le Blanc, P. M., González-Romá, V., & Wang, H. (2021). “Charismatic leadership and work team innovative behavior: The role of team task interdependence and team potency”.Journal of Business and Psychology, 36(2), 333-346.
    • Lussier, R. N., & Kimball, D. C. (2014). “Applied Sport Management Skills”. Human Kinetics.
    • Mariam, F. A., Hayat, B. E. N. N. A. N. I., & Issam, B. E. L. K. A. D. I. (2022). “The impact of the health crisis on sports organizations”. African Scientific Journal, 3(11), 1-16.
    • O'Neil Mushure, G. (2015). “The Future of Management”. Research Journal of Management. 3(2), 1-6.
    • Pashutan, M., Abdolvand, N., & Harandi, S. R. (2022). “The impact of IT resources and strategic alignment on organizational performance: The moderating role of environmental uncertainty”. Digital Business, 2(2), 1-19.
    • Pedersen, P. M., & Thibault, L. (Eds.). (2014). Contemporary sport management. Published by Human Kinetics
    • Seligman, M. E., & Tierney, J. (2017). “We aren’t built to live in the moment”. The New York Times.
    • Seppänen, K. P. (2020). “Sport managers in Finland”. Master’s Thesis Social Sciences of Sport University of Jyväskylä.
    • Sergeyevna, G. D., & Fatihovna, H. A. (2019). “Ecological and economic motives of management activity of future managers”. Ecological and economic motives of management, 4(6), 24-28.
    • Silva, M. (2015). “A systematic review of Foresight in Project Management literature”. Procedia Computer Science, 64, 792-799.
    • Škorić, S. (2019). “Characteristics of sport managers and challenges facing sport organizations”. Conference Paper.