نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران

چکیده

بازی‌های بومی محلی فوائد فراوانی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی، بین­المللی، گردشگری و اقتصادی خواهند داشت. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش، توصیفی و به­صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونه‌گیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و تعداد نمونه برابر با 20 تن بود. جامعه آماری در بخش کمی شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی محلی و مسئولان هیئت‌های استانی، برابر با 115 تن بودند که به­صورت تمام­شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق ساخته شامل 39 عامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی بود. روایی پرسش­نامه با نظر 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده گردید.
یافته‌ها نشان داد که 39 عامل در قالب مؤلفه‌های منابع مالی، عوامل اجرایی، عوامل محیطی، نگرشی و حمایتی، امکانات و تجهیزات، منابع انسانی، عوامل مدیریتی، اقدامات آموزشی، رشد­آفرین انگیزشی و اجتماعی-فرهنگی اثرگذار است. می­توان گفت که وجود فضاهای طبیعی و تنوع اقلیمی و جغرافیایی در روستاها به همراه تأمین اعتبارات کافی جهت پیاده­سازی برنامه‌های ورزشی و برگزاری منظم مسابقات متمرکز، لیگ کشوری و جشنواره‌های ورزشی به احیا و توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and analysis of factors affecting the development of rural and local sports

نویسندگان [English]

  • Fariba Afshoon 1
  • Vahid . Rafiei Dehbidi 2
  • Sayed Ehsan Amir Hosseini 3
  • Ali pirzad 4

1 1. Department of Sports Management, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran

3 Associate Professor, Group of Managment Sport, Yasouj University, Yasouj, Iran

4 Assistant Professor, Department of Business Management, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

چکیده [English]

Local native games are of many benefits in social, cultural, psychological, international, tourism and economic dimensions. Therefore, the research is to identify and analyze the factors affecting the development of rural and indigenous sports. The present research was conducted in terms of applied purpose, descriptive method, and mixed qualitative and quantitative methods. Sampling in the qualitative section was based on a specialized and targeted panel and the number of samples was equal to 20 tons. The statistical population in the quantitative section, including the officials and employees of the local rural and indigenous sports federation and the officials of the provincial boards, were equal to 115 people who were selected as a sample. The research tool was a researcher-made questionnaire, which included 39 factors affecting the development of rural and indigenous sports. The validity of the questionnaire was confirmed by the opinion of 10 university sports management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. SPSS and Lisrel software were used for exploratory and confirmatory factor analysis.
The findings showed that 39 factors are effective in the form of components of financial resources, executive factors, environmental, attitudinal and supportive factors, facilities and equipment, human resources, managerial factors, educational measures, motivational and socio-cultural growth. It can be said that the presence of natural spaces and climatic and geographical diversity in the villages along with providing sufficient funds for the implementation of sports programs and the regular holding of focused competitions, national leagues and sports festivals will help to revive and develop rural sports and local indigenous games.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Local Indigenous
  • Environmental Factors and Rural Sports

شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی

فریبا افشون[1]

 وحید رفیعی ده­بیدی[2]

سیداحسان امیرحسینی[3]

علی پیرزاد[4]

10.22034/ssys.2022.2246.2610

تاریخ دریافت مقاله: 4/12/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:8/5/1401

 

مقدمه

نقش و جایگاه روستاها در فرایندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی، بین­المللی و پیامدهای توسعه­نیافتگی مناطق روستایی، ازجمله: فقر گسترده، نابرابری، فرایند رشد سریع جمعیت، بیکاری، مهاجرت، حاشیه­نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری شده است. در این میان، ورزش و بازی‌های بومی و محلی نقش بسیار مهمی در ساختار مناطق روستایی دارند و این رویکرد بر سلامت جسمانی، شناخت هویت‌ها و فرصـت‌های تعامل اجتمـاعی ساکنان روستایی نقشی اساسی دارد (نقوی و همکاران، 1392: 111-128). از طرفی نیز در عصر حاضر، ورزش به یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین ساختارهای جامعه تبدیل شده است. ورزش در دنیایی جدید چنان با اهمیت و فراگیر شده که همه جا هست، چاشنی فرهنگ ملی ماست و در زوایای گوناگون زندگی اجتماعی روزمره ما جا گرفته است. از این منظر هیچ موضوع دیگری در علوم اجتماعی وجود ندارد که بیش از ورزش شایان توجه باشد (نودهی و همکاران، 1395: 1-35). در این میان، ورزش‌های روستایی و بومی برگرفته از فرهنگ قومی مردم ماست و رابطه تنگاتنگ و نزدیکی با شیوه زندگی، رفتار و مناسبات آنان دارد. این ارتباط و نزدیکی به اندازه‌ای قوی است که هنوز در برخی مناطق، ورزش‌های روستایی و بومی در مراسم عروسی، اعیاد و مناسک جمعی استفاده می‌شود (حسانی و کرمی، ۱۳۹۵). ورزش‌های روستایی به علت تعلق آن‌ها به جامعه روستایی و عجین­شدن آن با نمادهای فرهنگی و تاریخی جامعه روستایی، می‌تواند نقش مهمی در توسعه محلی ایفا کند. این ورزش‌ها، ارزان، دسته جمعی و مفرح برگزار می‌شوند و علاوه بر آن کارکردهای حاشیه‌ای مفیدی چون: تقویت توریسم، افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد مشاغل روستایی، آشنایی با رسوم ملی و محلی ، سلامتی جسم و روان و کار گروهی و تعاونی دارند- کارکردهایی که می‌تواند محیط روستا را شادتر، رسیدن به شاخص‌های توسعه محلی را تسهیل و به تداوم ورزش‌های بومی و محلی نیز کمک شایانی بکند (پاپ زن و همکاران، 1394: 1-15). علیرغم همه این­ها در دهه­های اخیر، تمرکز مسئولان ورزش و دولتمردان معطوف به ورزش‌های حرفه­ای و کلاسیک است، در حالی که بازی­های بومی و تفریحی از نیازهای جوامع بوده و هست.

   نیاز به بازی، نیازی عمومی و جهانی است و مرزهای سن و جنس و موقعیت اجتماعی و پایگاه اقتصادی و جغرافیایی را در هم می‌شکند و هیچ ملتی را نمی‌توان بدون بازی و سرگرمی یافت. همین نیاز عمومی و همگانی است که گستره بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی را از گذشته به وجود آورده است. بازی‌های بومی و محلی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اوقات فراغت و ورزش همگانی، مدتی است که مورد توجه بسیاری از کشورها قرارگرفته و تلاش‌هایی برای احیا و توسعه اینگونه فعالیت‌های بدنی در حال انجام است (یانگ[5] و همکاران، 2020). بازی­های بومی-محلی بخشی از میراث فرهنگی غیرمادی بشریت هستند و شایسته است که به عنوان فرهنگ مردم حفظ و احیا شوند. می‌توان از طریق ورزش‌ها و بازی‌های سنتی زمینه تعامل با ملل و فرهنگ‌های مختلف را فراهم کرد (سائورا و زیمرمان[6]، 2021). در واقع، بازی‌ها برای مردم فرصتی فراهم می‌کند تا بعد از یک روز سخت کاری احساس آرامش کنند. بسیاری از بازی‌ها و فعالیت‌ها برای پاسخگویی به خواسته‌ها، نیازها، منافع و رضایت‌مندی انسان‌ها از زمان‌های دور و قدیم ساخته شده و شامل مزایا و فواید بسیاری است از جمله می‌توان به منافع اجتماعی، فیزیکی، روانی، عاطفی، آگاهی و دانش اشاره کرد (لاگاردرا[7] و همکاران، 2018: 20-38). ورزش‌های بومی و محلی به جهت انطباق با علائق ذوقی، هنری و فرهنگی جامعه می‌تواند گسترش و عمومیت پیدا نماید. بازی‌های بومی، محلی و ورزش‌های سنتی به عنوان بخشی از فرهنگ هر ملت، متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگی هر منطقه بر مبنای فلسفه و منطق خاص طراحی شده‌اند و همین هماهنگی و همراهی با جغرافیا و فرهنگ، رمز ماندگاری آن‌ها تاکنون بوده است. مطالعه و معرفی این ورزش‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند به ما دانشی در زمینه داشته‌های فرهنگیمان بدهد و فرصتی را فراهم کند که با کسب آگاهی، در زندگی امروز از آن‌ها استفاده گردد (غفوری و همکاران، 1398: 81-88). این بازی‌ها از عوامل تاثیرگذار در نیروهای اجتماعی برای تحقق توسعه پایدار، به­خصوص در جوامع روستایی هستند که کمترین هزینه را در مقابل سایر هزینه‌های مدیریتی به خود اختصاص می‌دهند. این بازی‌ها فوائدی همچون: ارزش‌های اجتماعی، جسمی، روانشناختی، شناختی، اخلاقی و روانی برای مناطق روستایی دارند. عواملی از قبیل سادگی پرداختن به بازی‌های بومی و محلی، عدم نیاز به امکانات و فضای خاص، آموزش و تمرین مهارت‌های مختلف، برخورداری از تنوع و گوناگونی، سهولت انجام، پیوند با ساختارهای فرهنگی روستا، قابلیت سازگاری بالا با شرایط جامعه امروزی، جلوگیری از انحرافات اجتماعی در جوانان و وجود زمینه برگزاری جشنواره‌های ورزشی بومی و محلی از مهمترین مزایای بازی‌های بومی و محلی هستند (رزم آور و شهاوندی، 1400).

     کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره توانسته‌اند با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند، بازی‌ها و ورزش‌های بومی خود مانند کونگفو، تکواندو، ووشو و سومو را احیا، توسعه­بخشی و جهانی کنند (گل‌زاده و میرآبادی، 1398: 287-307). علیرغم این که در برخی از کشورها به ورزش­های بومی و محلی توجه شده، اما در بسیاری از کشور­ها مورد بی­توجهی واقع گردیده است.

    بازی‌های سنتی، میراث مهم فرهنگی تفریحی جهان است. با این حال، آن‌ها کم ارزش تلقی و در برخی موارد، حتی نادیده گرفته می‌شوند (دودو[8]، 2021). بازی‌های سنتی در حال فراموشی و ناپدید شدن هستند و کاش شرایطی فراهم می‌شد تا این بازی‌ها مجدداً احیا گردند. این مشکل در مورد بازی‌های جدید نیز به مرور در حال اتفاق افتادن است (ون بوتنبرگ[9]، 2019: 205-225).

 در سرزمین پهناور و باستانی ایران، باوجود تنوع آب و هوایی و گوناگونی ریشه‌های فرهنگی، بازی‌ها و سرگرمی‌های رایج در میان مردم، عواملی مانند گسترش شهرنشینی، صنعتی شدن و پیدایش فناوری‌های نوین، بسیاری از بازی‌های سنتی را منسوخ کرده و یا به حاشیه رانده است. اگرچه هنوز برخی از این بازی‌ها در سطح شهرهای کوچک و روستاها بازی می‌شود و برنامه‌هایی نیز از سوی فدراسیون ورزش‌های روستایی و نیز فدراسیون و هیئت‌های ورزش همگانی با زمانبندی‌های مشخص اجرا می‌شود، اما به‌طورکلی می‌توان گفت که این بازی‌ها دیگر نقشی در پر کردن اوقات فراغت انسان­های امروز ندارند (بیگی، 1400: 81-90). علیرغم توجه مسئولان به ورزش­های مدرن و حرفه­ای و سرمایه­گذاری­های گزاف در ورزش­های کلاسیک و از طرفی کم توجهی به ورزش­های بومی، هنوز هم برخی از بازی‌های سنتی و بومی زنده مانده­اند.

    ورزش‌های بومی و محلی از تفریحات جذاب و پرطرفدار در بین مردم روستاها و عشایر است که جایگاه ویژه خود را با گذشت قرن‌ها هنوز هم حفظ کرده است؛ زیرا این ورزش‌های بومی و محلی در بطن جامعه ریشه دوانده و بر اساس علاقه‌ها و سلیقه‌ها و امکانات مردم هر منطقه در دوره‌های گوناگون شکل گرفته و رواج یافته‌اند (پاپ­زن و همکاران، 1395: 98-112). بازی‌های بومی و محلی زمینه فعالیت‌های فراغت روستاییان را با توجه به سرزندگی و نشاط، حفظ آیین‌ها و رسوم، ارزش‌ها و نمادها فراهم می­آورند. پیشرفت به سوی توسعه پایدار روستایی (درزمینه بازی‌های بومی و محلی) نیازمند تغییرات در سه سطح محلی، ملی و بین­المللی است و راهبرد توسعه پایدار روستایی باید مرتبط با افزایش رشد محلی و منطقه‌ای و با توجه به فعالیت‌های ساکنان روستایی (فعالیت‌های تفریحی، گذران اوقات فراغت، ورزشی و غیره) و توانایی حفظ منابع برای دیگران شکل گیرد (هنرور و همکاران، 1393: 493-509).

    از ویژگی‌های مثبت ورزش‌های بومی و محلی، در دسترس بودن ابزار و امکانات و قابل اجرا بودن در هر مکان و زمان بدون هیج محدودیتی است (کتبی و همکاران، 1397: 53-47). با استفاده از این بازی‌ها می‌توان تجارب زندگی را آموزش داد و نمادهای یک شخصیت مثبت را به کودکان القا کرد و در آنان تثبیت نمود. صاحب­نظران معتقد هستند که این بازی­ها تأثیر ویژه‌ای در کسب بلوغ فرهنگی و اجتماعی دارند. به علاوه، توجه به بازی‌های بومی محلی فوائد فراوانی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی، بین­المللی، گردشگری و اقتصادی برای مردم هر کشور خواهد داشت (بوس و ستسو[10]، 2016). در این میان، با توجه به نقش روستاها در فرایند توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه‌ای و بین­المللی و پیامدهای توسعه­نیافتگی مناطق روستایی موجب توجه به توسعه روستایی شده است. به همین دلیل، در اندیشه بسیاری از محققان، توسعه روستایی مقدمه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مؤخره آن در سطح ملی قلمداد می‌شود (رحمتی و همکاران، 1394: 59-78). اما چنانچه همچون دهه­های اخیر توجه جدی به ورزش­های بومی و محلی نشود، در آینده نزدیک شاهد محو شدن این بازی‌ها خواهیم بود.

     علی رغم این که غنی سازی اوقات فراغت روستاییان و احیا و ترویج ورزش‌های بومی محلی اهمیت دارد، اما در این زمینه، پژوهش‌های اندکی صورت گرفته است. در همین راستا، شاپ و گونزالز[11](2022) در بررسی و بازنمایی‌ بازی‌های بومی آمریکا اشاره کردند که با دادن حق قانونی به قبایل بومی آمریکا برای توسعه بازی‌های بومی و محلی تا سال 2001، این بازی‌ها به یکی از بخش‌های صنعت گردشگری ایالات متحده تبدیل شد و این بازی‌ها همچنان به پیشرفت خود در زمینه نوآوری بازی ادامه می‌دهد. آدمالونا[12]و همکاران (2021) در شناسایی ارزش‌های بازی سنتی در اندونزی اشاره کردند که شرایط محیط و اقلیم، میزان توجه مسئولان و فراهم نمودن شرایط و امکانات لازمه توسعه این بازی‌هاست. چی و ژو[13] (2019)، در پژوهشی با عنوان «وضعیت فعلی و عوامل محدود­کننده ورزش روستایی مانچو» دریافتند که در روند تغییر فرهنگ ورزشی سنتی مانچو، مشکلاتی از جمله از بین رفتن فرهنگ سنتی ورزش در میراث، عدم­برقراری ارتباط با تمدن مدرن و عدم­انگیزه برای توسعه وجود دارد. جیانوی[14](2017) در پژوهشی دریافت که توسعه سیاست ورزش روستایی دارای خصوصیات راهنمایی و تنظیم، مداوم و چند مرحله‌ای، تعصب و فازی و عدم­تعادل و عدم­پایداری است که می‌تواند منابع ارزشمندی را برای تدوین و اجرای روستاهای چینی فراهم کند. حاجیون[15](2014) در طراحی مدل توسعه ورزش سنتی با ویژگی‌های منطقه‌ای دریافت که در مناطق روستایی باید کاملاً از جذابیت ذاتی رویدادهای ورزشی منطقه‌ای، یکپارچه­سازی فعالیت‌های ورزشی با ویژگی‌های منطقه‌ای و توسعه ویژگی‌های منطقه‌ای ورزش به عنوان بهترین فرصت بهره برداری شود. سون و ما[16](2016) در پژوهشی با عنوان «وضع موجود و اقدامات متقابل ورزش روستایی در چین» دریافتند که عقب­ماندگی ورزش‌های روستایی به جمعیت کشور چین مربوط می‌شود. پایه و اساس این عقب­ماندگی، اقتصاد ضعیف، آموزش کم و دانش و فناوری توسعه­نیافته است. جلالی و همکاران (1400) در پژوهشی دریافتند که به ترتیب، عوامل برگزاری مسابقات ورزش‌های بومی و محلی، برگزاری جشنواره‌های ورزش‌های بومی و محلی، توسعه زیرساخت‌های اماکن بازی و اقامتی و حمل­ونقل عمومی و برگزاری همایش‌های علمی در زمینه ورزش‌های بومی و محلی در توسعه ورزش‌های بومی و محلی اثرگذارند. گل­زاده و همکاران (1398) در بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری با تاکید بر بازی­های بومی و محلی دریافتند که جاذبه­ها و ظرفیت­های موجود در زمینه بازی­های بومی و محلی، زیرساخت­ها، نگرش و گرایش جامعه نسبت به بازی­های بومی و محلی، ترویج و تبلیغ بازی­های بومی محلی، سرمایه­گذاری و تأمین منابع مالی و عوامل محیطی بر توسعه ورزش­های بومی و محلی اثرگذار هستند. اندام و همکاران (1394) در پژوهشی دریافتند که به ترتیب، عوامل مدیریتی، سازمانی، فرهنگی، درون-فردی، محیطی و روانی مانع توسعه بازی‌های بومی و محلی می­شود. هنرور و همکاران (1394) نامناسب بودن میزان توسعه، برگزار نشدن مسابقات و تأکید بیش از حد بر ورزش قهرمانی را از جمله چالش‌های ورزش بومی محلی می‌دانند. فلاح و همکاران (1397) در تدوین راهبرد‌های توسعه ورزش روستایی اشاره کردند که به ترتیب بهترین راهبرد‌ها شامل احیا، حفظ، نگهداری و گسترش محیط‌های فیزیکی طبیعی با استعدادهای گوناگون در روستاها، برگزاری المپیادهای ورزش‌های بومی- محلی، تأسیس اقامتگاه‌های طبیعی برای بوم­گردی، راه­اندازی کارناوال‌های ورزشی- شادی در مناطق گوناگون روستایی، قانون‌مند کردن ورزش‌های روستایی و تدوین آیین­نامه برای آن‌ها و تصویب آن‌ها در فدراسیون ورزش‌های بومی- محلی است. غفوری (1393) در الگوی توسعه‌ گردشگری بر مبنای توسعه‌ بازی‌های بومی و محلی، سادگی پرداختن به آن‌ها، قابلیت اجرا در رده‌های مختلف سنی و ارتباط آن‌ها با فرهنگ جامعه را از جمله جنبه‌های مثبت بازی‌های بومی و محلی و نبود­برنامه‌ریزی، عدم­آشنایی با نحوه‌ انجام بازی‌ها، و عدم­توجه رسانه‌ها را از جمله موانع توسعه بازی های بومی-محلی بیان کرد. مرور یافته‌های تحقیقات پیشین، علاوه بر شرایط محیطی و طبیعی و کم­هزینه بودن بازی­های بومی محلی، مبین لزوم توجه مسئولان در سیاستگذاری­ها به بازی­های بومی و محلی، برنامه­ریزی، فراهم کردن شرایط و تأمین منابع مالی در احیا و توسعه این ورزش­هاست.

   در کشور ایران در سال­های اخیر به توسعه و گسترش ورزش به عنوان محورهای اصلی توسعه پایدار توجه بسزایی شده، اما همچنان توسعه ورزش روستایی مغفول مانده‌است (اندام و همکاران،1394). علی‌رغم این که بخش مهمی از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند، آن‌چنان که شایسته است به ورزش روستایی و بومی-محلی توجه نشده‌است. این کم­توجهی‌ها منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی و به بطالت گذراندن اوقات فراغت جوانان روستا خواهد شد. اجرای برنامه‌های ورزشی روستایی و بومی –محلی کمک فراوانی به توسعه ورزش در روستاها، زنده ماندن بازی‌های بومی محلی، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و شناسایی استعدادهای ورزشی خواهد شد. براساس بررسی‌ها پژوهش‌های محدودی  که در مورد ورزش روستا صورت گرفته، این دغدغه وجود دارد که برخی از رشته های ورزشی بومی محلی به فراموشی سپرده و محو شوند و در بیکاری‌های فصلی، آسیب‌های اجتماعی گریبانگیر جوانان روستایی گردد. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر بر توسعه ورزش بومی-محلی و سپس تحلیل و اولویت­بندی آنها بود.

روش­شناسی پژوهش

روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. داده‌های پژوهش به صورت مطالعه اسنادی، اینترنتی، نظرخواهی از خبرگان (نمونه کیفی پژوهش) و هم‌چنین روش پرسش­نامه در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه ورزش‌های روستایی و بومی محلی انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با روش کیفی و سپس با روش کمّی داده‌ها جمع آوری گردید.

    با توجه به این که از سال 1384 ابتدا «فدراسیون ورزش­های روستایی و عشایری» ایجاد و راه اندازی و به رشته­های مختلف ورزشی که قابلیت اجرا در روستا و عشایر را داشت پرداخته ­شد از سال 1392 نیز فعالیت این فدراسیون بر بازی­های سنتی و بومی- محلی متمرکز شد و نام این فدراسیون نیز به «فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی­های بومی محلی» تغییر یافت، جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی متخصصان و صاحب­نظران ورزش روستایی و بومی محلی براساس تخصص، تجربه، تسلط نظری، دسترسی و تمایل بودند که از آن میان 20 نفر به­صورت غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شدند (7 تن از مدیران و صاحب‌نظران حوزه ورزش روستایی وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل ورزش و جوانان استان­ها، 8 تن از خبرگان و صاحب­نظران فدراسیون و هیئت‌های ورزش روستایی و بومی محلی و 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه). جامعه آماری در بخش کمی شامل مسئولان و کارکنان فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی­های بومی-محلی (22 تن)، رؤسا، دبیران و نواب رئیس بانوان هیئت‌های ورزش روستایی و بومی محلی استان‌ها (93 تن) در مجموع برابر با 115تن بودند که به دلیل محدود بودن اعضای جامعه آماری، به صورت تمام شمار، به عنوان نمونه انتخاب شدند.

   داده‌های پژوهش به صورت مطالعه کتابخانه‌ای، اینترنتی، روش پرسش­نامه و هم چنین نظرخواهی از نمونه کیفی به­دست آمد. ابزار پژوهش، پرسش­نامه محقق­ساخته با 39 گویه (عامل) مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی بود که بر اساس ادبیات پیشینه پژوهش و نظرات خبرگان با استفاده از روش دلفی به شرح زیر طراحی گردید. ابتدا با انجام مصاحبه با خبرگان، تعداد 73 مفهوم حاصل شد که پس از جمع­بندی و یکسان­سازی مفاهیم مشابه به 55 عامل مؤثر بر توسعه ورزش­های روستایی و بومی محلی کاهش یافت. سپس پنل دلفی تشکیل گردید و داده‌های جمع­بندی­شده به­صورت پرسش­نامه باز جهت بازنگری، ویرایش و اصلاح در اختیار اعضای پنل دلفی قرار گرفت. در مرتبه اول، پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نظرات اصلاحی داده شد و پس از جمع­بندی نظرات اصلاحی پنل دلفی تعداد عوامل به 51 کد کاهش یافت- در واقع، عوامل مشابه، کم اهمیت و یا بی­ارتباط حذف شد. شاخص­های حذف­شده شامل احداث سالن‌های سرپوشیده و استاندارد، افزایش خانه‌های ورزش روستایی، توسعه ارتباطات در فرایتد امور اجرایی و توسعه بازی‌های محلی و تلاش در جلب حمایت خانواده­ها در توسعه ورزش بومی و سنتی بود. در ادامه برای بازنگری در مرتبه دوم مجددأ پرسشنامه در اختیار اعضای پنل دلفی قرار گرفت و ویرایش‌های لازم انجام شد و موارد مشابه یکسان سازی شد و تعداد شاخص­ها، مجدد کاهش یافت و تعداد عوامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی به 41 کاهش داده شد. عوامل حذف شده مرحله دوم پنل دلفی شامل نقش هنجارهای اجتماعی در مراسم گوناگون سنتی، توانمندسازی ارکان فدراسیون ورزش روستایی و بازی­های بومی و محلی،  توسعه کارگاه های آموزشی آشنا سازی با بازی­های سنتی، فعالیت ادارات ورزش و جوانان در شهرستان­ها و بخش­ها، افزایش پخش بازی­های بومی و محلی، برخورداری از درآمدهای بازی­های بومی- محلی علاوه بر اعتبارات دولتی، وجود مدیریت یکپارچه، وجود ساختار مناسب سازمانی، توسعه منابع انسانی مدیریتی و اجرایی و حمایت­های ادارات ورزش و جوانان از ورزش­های روستایی و سنتی و حمایت­های مسئولان محلی در بخش­ها و دهستان­ها بود. در مرتبه سوم ویرایش و بازنگری توسط اعضای پنل دلفی انجام شد و شاخص­های تعیین اهداف و راهبرد در توسعه بازی­های بومی و پیدا کردن راهکارهای انگیزاننده برای پرداختن به ورزش­های سنتی حذف و توافق نهایی اعضای پنل دلفی مبنی بر اثرگذاری 39 شاخص حاصل شد. در مرتبه چهارم، ترتیب و اهمیت عوامل و همچنین تهیه پرسش­نامه انجام گردید. روایی محتوایی پرسش­نامه توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه که با ورزش روستایی آشنا بودند، تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از محاسبه آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت (92/0α=). در نهایت، برای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی عوامل از نرم­افزارهای SPSS و لیزرل  استفاده شد.

یافته­های پژوهش

در بخش کیفی تحقیق (خبرگان)، تعداد 13 نفر مرد (65 درصد) و 7 نفر زن (35 درصد) بودند. 40 درصد دارای مدرک دکترا، 45 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و 15 درصد دارای مدرک لیسانس بودند. 95 درصد دارای سابقه بیش از ده سال مدیریت در ورزش روستایی و بومی محلی و 5 درصد از خبرگان، کمتر از ده سال سابقه مدیریت در ورزش روستایی و بومی محلی داشتند.

    با بهره­گیری از ادبیات پیشینه، نظرات خبرگان و روش دلفی، تعداد 39 عامل مؤثر بر توسعه ورزش­های روستایی و بومی محلی شناسایی و برای خوشه‌بندی عناصر از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. گام‌‌های درستی این ادعا در نرم‌ افزار SPSS به صورت زیر انجام شد.

پیش از اقدام به  استفاده از روش تحلیل عامل باید از کافی بودن حجم نمونه جهت تحلیل عاملی اطمینان حاصل شود. به این منظور از روش محاسبه شاخص کفایت نمونه[17] (KMO) بهره گرفته شد. برون‌داد نرم‌افزار SPSS برای آماره KMO در جدول 1 آمده ‌است:

جدول 1: برونداد نرم‌افزار SPSS برای KMO

73/0

ضریب کی ام او برای تعیین بسندگی حجم نمونه

376/2719

آماره کای اسکور

آماره آزمون بارتلت

729

درجه آزادی

0001/0

سطح معناداری

نتایج جدول 1 نشان داد که مقدار KMO  73/0 و مورد قبول است.

مرحله بعدی، استخراج مؤلفه‌­هاست. نتایج تحلیل مؤلفه‌های اصلی قبل از چرخش در برونداد نرم­افزار SPSS در جدول 2 درج شده است. ماتریس مؤلفه­ها در برونداد نرم ‌افزار SPSS نشان می‌دهد که 10 عامل اصلی وجود دارد:  

جدول 2: شناسایی مؤلفه‌های اصلی با تحلیل عاملی اکتشافی

عوامل استخراج­شده

مقدار ویژه عامل

درصد واریانس تببین­شده توسط عامل

درصد کل واریانس تبیین­شده

منابع مالی

328/11

280/10

280/10

عوامل اجرایی

101/11

912/8

192/19

عوامل محیطی

392/10

867/8

059/28

نگرشی و حمایتی

884/9

613/10

672/38

امکانات و تجهیزات

219/9

106/7

778/45

منابع انسانی

313/7

021/8

061/64

عوامل مدیریتی

827/6

519/9

580/73

اقدامات آموزشی

227/6

156/7

988/45

رشد­آفرین انگیزشی

922/8

353/7

462/48

اجتماعی-فرهتگی

365/7

429/9

534/47

استخراج آیتم­ها پس از چرخش واریانس صورت می­گیرد. برای استخراج آیتم­ها پس از چرخش از جدول Rotated Component Matrix استفاده شد. با توجه به این که گویه‌های با بارعاملی بزرگتر از 3/0 انتخاب می­شود، یافته­های این تحقیق نشان داد همه پیشران­ها بار عاملی بالاتر از 3/0 داشته و هیچ یک از آن­ها حذف نشد. ماتریس چرخشی آیتم‌ها در جدول 3 آمده است:

جدول 3: ماتریس چرخشی آیتم‌ها

 

عامل 1

عامل 2

عامل 3

عامل 4

عامل 5

عامل 6

عامل 7

عامل 8

عامل 9

عامل 10

A1

778/0

-

-

-

-

-

-

-

-

-

A2

518/0

-

-

-

-

-

-

-

-

-

A3

516/0

-

-

-

-

-

-

-

-

-

A4

-

776/0

-

-

-

-

-

-

-

-

A5

-

619/0

-

-

-

-

-

-

-

-

A6

-

403/0

-

-

-

-

-

-

-

-

A7

-

333/0

-

-

-

-

-

-

-

-

A8

-

-

756/0

-

-

-

-

-

-

-

A9

-

-

726/0

-

-

-

-

-

-

-

A10

-

-

655/0

-

-

-

-

-

-

-

A11

-

-

-

773/0

-

-

-

-

-

-

A12

-

-

-

752/0

-

-

-

-

-

-

A13

-

-

-

681/0

-

-

-

-

-

-

A14

-

-

-

647/0

-

-

-

-

-

-

A15

-

-

-

633/0

-

-

-

-

-

-

A16

-

-

-

581/0

-

-

-

-

-

-

A17

-

-

-

-

770/0

-

-

-

-

-

A18

-

-

-

-

684/0

-

-

-

-

-

A19

-

-

-

-

513/0

-

-

-

-

-

A20

-

-

-

 

-

530/0

-

-

-

-

A21

-

-

-

-

-

516

-

-

-

-

A22

-

-

-

-

-

503/0

-

-

-

-

A23

-

-

-

-

-

-

703/0

-

-

-

A24

-

-

-

-

-

-

688/0

-

-

-

A25

-

-

-

-

-

-

592/0

-

-

-

A26

-

-

-

-

-

-

570/0

-

-

-

A27

-

-

-

-

-

-

550/0

-

-

-

A28

-

-

-

-

-

-

529/0

-

-

-

A29

-

-

-

-

-

-

-

528/0

-

-

A30

-

-

-

-

-

-

-

509/0

-

-

A31

-

-

-

-

-

-

-

487/0

-

-

A32

-

-

-

-

-

-

-

-

660/0

-

A33

-

-

-

-

-

-

-

-

648/0

-

A34

-

-

-

-

-

-

-

-

630/0

-

A35

-

-

-

-

-

-

-

-

-

709/0

A36

-

-

-

-

-

-

-

-

-

702/0

A37

-

-

-

-

-

-

-

-

-

693/0

A38

-

-

-

-

-

-

-

-

-

663/0

A39

-

-

-

-

-

-

-

-

-

576/0

                       

براساس جدول 3، تعداد 39 معیار براساس ضریب همبستگی که با هریک از 10 عامل به­دست آمده داشته‌اند، در عامل‌های مختلف قرار گرفته­اند. هر کدام از معیارها که با عامل یاد­شده همبستگی بالا و مثبت‌تری داشته باشد، در دسته بندی ان عامل قرار می‌گیرد.

نتایج تحلیل عاملی عوامل شناسایی­شده در شکل 1 ارائه شده است. این مقیاس شامل 10 متغیر پنهان و 39 متغیر قابل­مشاهده است. بار عاملی مشاهده در تمامی موارد مقداری بزرگتر از 3/0 دارد که نشان می‌دهد همبستگی بین متغیرهای پنهان (ابعاد هر یک از سازه‌های اصلی) با متغیرهای قابل­مشاهده قابل قبول است. پس از اینکه همبستگی متغیرها شناسایی گردید، باید آزمون معناداری صورت گیرد. جهت بررسی معنادار بودن رابطه بین متغیرها از آماره t-value استفاده می‌شود. چون معناداری در سطح خطای 05/0 بررسی می‌گردد، اگر آماره آزمون t-value از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر باشد، رابطه معنادار است. براساس نتایج شاخص‌های سنجش هر یک از مقیاس‌های مورد استفاده در سطح اطمینان 5 درصد مقدار آماره t-value بزرگتر از 96/1 است که نشان می‌دهد همبستگی‌های مشاهده­شده معنادار است. در این تحقیق به ارائه شکل  آماره تی متغیر عوامل شناسایی­شده اکتفا شده است.

 

شکل 1: تحلیل عاملی تأییدی در حالت ضرایب معناداری (آماره تی)

 

جدول 6: شاخص‌های برازش عوامل شناسایی­شده

مدل

X۲/df

RMSEA

NFI

CFI

GFI

IFI

RFI

PRATIO

PNFI

PCFI

SRMR

میزان قابل قبول

۵>

۱/۰>

۹/۰<

۹/۰<

۹/۰<

۹/۰<

۹/۰<

۵/۰<

۵/۰<

۵/۰<

۰۸/۰>

محاسبه شده

102/2

089/0

99/۰

99/۰

99/۰

99/۰

99/۰

645/۰

574/۰

622/۰

076/۰

شکل 2 و 3 معنی­داری ضرایب بین متغیرهای آشکار و پنهان را نشان می‌دهد. معنی‌داری ضرایب بین متغیرهای آشکار و پنهان در سطح 01/0 تا 05/0 بررسی شد که اگر میزان مقادیر یا ضرایب به­دست آمده t-value خارج از بازه.۱.۹۶ ± به­دست می­آمد، رابطه معنی­دار بود. نتایج نشان داد که مقادیر t برای تمامی ارتباطات معنی‌دار هستند.

خطای جذر میانگین مربعات (RMSEA): این شاخص بر مبنای تحلیل ماتریس باقیمانده قرار دارد و بر خلاف بسیاری از شاخص­های برازش برای فواصل اطمینان مختلف نیز قابل محاسبه است. این شاخص بر مبنای پارامتر غیرمرکزی قرار دارد و مقدار RMSEA به­دست آمده 089/0 است که با توجه به مقدار استاندارد کمتر از 1/0 مطلوب است (شهبازی و همکاران، 1393).   

  در کل با توجه به کلیه شاخص‌ها می‌توان گفت مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بارهای عاملی نشان­دهنده میزان تأثیر متغیر مشاهده­شده در تبیین و اندازه­گیری متغیرهای پنهان مربوط به خود می­باشد. برای تأیید بار عاملی به سطح معناداری توجه می­شود. نتایج در جدول 7 آمده است:

جدول 7: بررسی بارعاملی و سطح معناداری

پیشران­ها (عوامل اصلی)

شاخ­­ها

بار عاملی

سطح معناداری

 

منابع مالی

اعتبارات کافی جهت پیاده­سازی برنامه‌های ورزشی

44/0

0001/0

حمایت بخش خصوصی

56/0

0001/0

گردشگری ورزشی، بازاریابی و درآمدزایی

37/0

0002/0

 

عوامل اجرایی

برگزاری منظم مسابقات مجتمعی، لیگ کشوری و جشنواره­های ورزشی

46/0

0003/0

برگزاری رویدادهای بین­المللی ورزش­های روستایی و بومی محلی

36/0

0001/0

شناسایی، احیا، ترویج و اجرای دوباره ورزش­های بومی محلی با برگزاری مسابقات

45/0

0001/0

استفاده از فناوری­های روز دنیا در فرایندهای اجرایی

50/0

0002/0

عوامل محیطی

وجود فضاهای طبیعی و تنوع اقلیمی و جغرافیایی در روستاها

65/0

0001/0

سیاست­های زیست محیطی و توسعه پایدار

67/0

0001/0

پیوند طبیعت با ساختار فرهنگی روستا

52/0

0002/0

 

 

نگرشی و حمایتی

نگرش خانواده­ها و مسئولان به ورزش در روستاها

63/0

0003/0

خط­مشی­ها و سیاستگذاری­های کلان دولت و وزارت ورزش و جوانان

69/0

0001/0

توجه صدا و سیما و دیگر رسانه­ها به ورزش روستایی و بومی محلی

55/0

0001/0

لزوم توجه مسئولان ورزش کشور و فدراسیون­ها به ورزش روستاها

46/0

0002/0

وجود شوراهای ورزشی و حمایت دهیاری­ها و شوراها از ورزش روستاها

32/0

0003/0

توجه آموزش و پرورش به بازی­های پرورشی و بومی محلی

46/0

0001/0

امکانات و تجهیزات

فضاهای متنوع روباز و سرپوشیده ورزشی

43/0

0001/0

امکانات و تجهیزات استاندارد

54/0

0002/0

دسترسی آسان به فضاهای ورزشی

56/0

0001/0

منابع انسانی

جذب و به­کارگیری نیروهای توانمند و توسعه بهره­وری مدیریتی در ورزش روستایی

52/0

0001/0

توسعه بهره­وری منابع انسانی فنی و تخصصی در ورزش روستایی و بازی­های بومی محلی

60/0

0002/0

مربیان رشته­های مختلف ورزش­های بومی محلی

41/0

0003/0

 

 

عوامل مدیریتی

یکپارچگی و وحدت رویه در مدیریت ورزش روستایی

49/0

0001/0

انسجام و هماهنگی بین سازمانی در اجرای برنامه­های ورزشی روستایی

48/0

0001/0

برنامه­ریزی بلند­مدت جهت ترویج و توسعه ورزش­های سنتی و بومی محلی

51/0

0003/0

هدف­گذاری و استمرار در توسعه مشارکت ورزشی

47/0

0002/0

تحکیم محیط حقوقی و قانونی در تشکیلات ورزش روستایی و بومی محلی

48/0

0001/0

سیستم جامع اطلاعات (بانک اطلاعاتی جامع)

50/0

0001/0

اقدامات آموزشی

دوره­های مربیگری و داوری در ورزش­های روستایی، بومی محلی

47/0

0001/0

نظام مدیریت استعداد در ورزش­های بومی سنتی

58/0

0001/0

آموزش همگانی فعالیت ورزشی

37/0

0003/0

رشد­آفرین انگیزشی

ساز و کارهای تشویقی برای ورزشکاران موفّق

52/0

0002/0

راه­اندازی لیگ­های بازی­های بومی و محلی و یا باز­های متمرکز مانند دیگر فدراسیون­ها

60/0

0001/0

ساز و کارهای افزایش انگیزه برای مدیران فعال و موفق ورزش­های روستایی و بومی محلی

36/0

0001/0

 

اجتماعی-فرهنگی

فرهنگ­سازی توسعه مشارکت ورزشی و توسعه نهضت داوطلبی

39/0

0002/0

مشارکت اقوام در ورزش روستایی و بومی محلی

56/0

0001/0

پیوند ورزش­های بومی با ساختار فرهنگی روستا

44/0

0001/0

آمیختگی بازی­های بومی محلی با آیین­ها و مراسم فرهنگی، مذهبی و سنتی

45/0

0002/0

     بحث و نتیجه­گیری

ورزش­های سنی و بازی­های بوم-محلی، نماد فرهنگ، آئین و سنت یک ملت است و خاستگاه این ورز­ها روستاهاست. هرچند که برخی کشورها ورزش­های سنتی خود را در سطح جهان ترویج کرده­اند و برخی رشته­های ورزشی خود را به ورزشی رسمی تبدیل کرده­اند، اما اغلب کشورها از جمله ایران به بازی­های بومی-محلی توجه چندانی نکرده­اند و بسیاری از بازی­ها به فراموشی سپرده و محو شده است. ایران از جمله کشورهای متمدنی است که از زمان­های دور ورزش­های سنتی و بازی­های بومی-محلی در آن رواج داشته است. حفظ این بازی­ها ارزشمند است و ترویج، توسعه و گسترش این بازی­ها در سطح بین­المللی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در تحقیق حاضر سعی شده است که عوامل مؤثر بر توسعه بازی­های سنتی و بومی-محلی که در دهه اخیر فعالیت در این ورزش­ها در «فدراسیون روستایی و بازی­های بومی-محلی» پیگیری می­شود، شناسایی گردد. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی و بومی محلی بود. یافته‌ها نشان داد که تعداد 39 شاخص در قالب عوامل (پیشران­ها) منابع مالی، عوامل اجرایی، عوامل محیطی، نگرشی و حمایتی، امکانات و تجهیزات، منابع انسانی، عوامل مدیریتی، اقدامات آموزشی، رشد­آفرین انگیزشی و اجتماعی- فرهنگی اثرگذار است. یافته‌های این پژوهش با یافته‌های آدمالونا و همکاران (2021)، چی و ژو (2019)، سون و ما (2016) جلالی و همکاران (1400)، گل­زاده و همکاران (1398) و هنرور و همکاران (1394) همخوان است. توسعه و ترویج ورزش­های سنتی و بازی­های بوم-محلی، علاوه بر جذابیت و علاقه مردم روستاها مستلزم وجود خط­مشی­ها، برنامه­ریزی و اجرای برنامه، حمایت مسئولان و آشناسازی جامعه است. در ادامه به تفکیک عوامل و شاخص­های شناسایی­شده بررسی می­شود.

    براساس یافته­ها منابع مالی از جمله عواملی است که بر توسعه ورز­ش­های روستایی و بازی­های بومی-محلی اثرگذار است. اعتبارات کافی جهت پیاده­سازی برنامه‌های ورزشی، حمایت بخش خصوصی و گردشگری ورزشی، بازاریابی و درآمدزایی شاخص­های دستیابی به این عامل است. این یافته­ها با یافته­های سون و ما (2016) و گل­زاده و همکاران (1398) همخوان است. در یافته­های دیگر پژوهش­ها به موضوع منابع مالی اشاره نشده است. هرچند که منابع مالی لازمه انجام هرگونه فعالیتی است، اما احیانأ دیگر عوامل شناسایی­شده در پژوهش­های مرور شده،، ­نقشی پررنگ­تر از مسائل مالی داشته است که به این مقوله کمتر پرداخته شده است. به هر حال مهیا نمودن بستر توسعه ورزش­های سنتی و بازی­های بومی-محلی نیازمند منابع مالی است. هرچند که نقش منابع مالی در توسعه این ورزش­ها بسیار کمتر از ورزش­های قهرمانی و حرفه­ است، اما شایسته است که این مقوله مورد توجه مسئولان قرار گیرد و از طرفی توسعه مشارکت بخش خصوصی و پیدا کردن راه­های درآمدزایی به­ویژه در حوزه گردشگری ورزشی با تأکید بر ورزش­های بومی می­تواند اثرگذار باشد. بسیاری از روستاهای ایران مثل روستاهای ساحلی و یا روستاهایی که مناظر زیبای طبیعی و تاریخی دارند، دارای جاذبه‌های طبیعی هستند و مسافران و گردشگران به آن‌جا سفر می‌کنند. چنانچه بتوان در قالب گردشگری ورزشی اقدام به درآمدزایی شود، با توجه به محدودیت‌ها و نوسانات اعتبارات دولتی، می‌تواند کارساز باشد. همچنین با توجه به تنوع اقلیمی و زیست محیطی، برگزاری جشنواره­های بومی و سنتی می‌تواند توجه رسانه‌ها و بخش خصوصی را جلب نماید و ضمن توسعه بازی‌ها و پرکردن بخشی از اوقات فراغت مردم روستا منجر به درآمدزایی گردد.

   براساس یافته­ها، عوامل اجرایی با شاخص­های برگزاری منظم مسابقات مجتمعی، لیگ کشوری و جشنواره­های ورزشی، برگزاری رویدادهای بین­المللی ورزش­های روستایی و بومی محلی، شناسایی، احیا، ترویج و اجرای دوباره ورزش­های بومی محلی با برگزاری مسابقات و استفاده از فناوری­های روز دنیا در فرایندهای اجرایی بر توسعه ورز­ش­های روستایی و بازی­های بومی-محلی اثرگذار است. این یافته­ها با یافته­های جیانوی (2017)، حاجیون (2014)، سون و ما (2016)، جلالی و همکاران (1400) و فلاح و همکاران (1397) همخوان است. مجری بازی­های بومی- محلی که براساس مأموریت­های محول­شده وظیه ترویج و توسعه بازی­های بومی را دارند، «فدراسیون ورزش­های روستایی و بازی­های بومی- محلی» است. شایسته است که این فدراسیون با همکاری سازمان­ها و نهادهای ذیربط نسبت به افزایش مسابقات و جشنواره­های بومی و محلی اقدام لازم را انجام دهند. بدیهی است که افزایش مسابقات موجب آشناسازی جامعه به­ویژه نسل جدید با این باز­ها و ایجاد انگیزه و توسعه مشارکت­ها خواهد شد. 

   عوامل محیطی با شاخص­های وجود فضاهای طبیعی و تنوع اقلیمی و جغرافیایی در روستاها، سیاست­های زیست محیطی و توسعه پایدار و پیوند طبیعت با ساختار فرهنگی روستا نیز بر توسعه ورزش­های روستایی و بازی­های بومی- محلی اثرگذار است. در یافته­های آدمالونا و همکاران (2021)، حاجیون (2014)، گل­زاده و همکاران،  فلاح و همکاران (1397) و اندام و همکاران (1394) به عوامل محیطی اشاره شده است. به دلیل اهمیتی که شرایط محیطی و فضاهای طبیعی در ورزش­های سنتی و بومی-محلی دارد، در پژوهش­های داخلی و خارجی به آن پرداخته شده است. انجام بسیاری از بازی­های بومی-محلی مستلزم وجود شرایط خاص اقلیمی مورد نیاز آن بازی است. به عنوان مثال، برخی ورزش­ها در سواحل و برخی دیگر در دشت­ قابلیت اجرا دارد. چنانچه مسئولان «فدراسیون روستایی و بازی­های بومی و محلی» با اجرای طرح آمایش منطقه­ای شرایط محیطی را در برنامه­ریزی­های خود لحاظ نمایند، توسعه این بازی­ها هموارتر خواهد شد.

   عامل نگرشی و حمایتی از دیگر پیشران­های توسعه و ترویج بازی­های بومی محلی است. نوع نگرش­ها و حمایت­ها از دو منظر جامعه و مسئولان بررسی شده است که شامل شاخص­های نگرش خانواده­ها و مسئولان به ورزش در روستاها، خط­مشی­ها و سیاستگذاری­های کلان دولت و وزارت ورزش و جوانان، توجه صدا و سیما و دیگر رسانه­ها به ورزش روستایی و بومی محلی، لزوم توجه مسئولان ورزش کشور و فدراسیون­ها به ورزش روستاها، وجود شوراهای ورزشی و حمایت دهیاری­ها و شوراها از ورزش روستاها و توجه آموزش و پرورش به بازی­های پرورشی و بومی محلی است. هنرور و همکاران (1394) نامناسب بودن میزان توسعه ورزش­های بومی و سنتی، برگزار نشدن مسابقات و تأکید بیش از حد بر ورزش قهرمانی را از جمله چالش­های بازی­های بومی محلی می­داند. گل­زاده و همکاران (1398) به نگرش و گرایش جامعه به بازی­های بومی محلی و غفوری (1393) به کم­توجهی رسانه­ها به بازی­های بومی اشاره کردند که با یافته­های این تحقیق همخوانی دارد. چنانچه در سیاست­گذاری­ها بازی­های یومی و سنتی مورد توجه قرار گیرد، سایر دستگاه­ها در کنار «فدراسیون روستایی و بازی­های بومی محلی» باشند، به طور قطع نگرش خانواده­ها و مردم نسبت به این بازی­ها­ بهبود خواهد یافت و کمک فراوانی به ترویج، آشناسازی، توسعه و پیشرفت بازی­های بومی محلی خواهد کرد.

   همچنین یافته­های این تحقیق نشان داد که امکانات و تجهیزات بر توسعه و ترویج بازی­های بومی محلی اثرگذار است. فضاهای متنوع روباز و سرپوشیده ورزشی، امکانات و تجهیزات استاندارد و دسترسی آسان به فضاهای ورزشی شاخص­هایی هستند که می­تواند به ترویج این ورزش­ها کمک نماید. در یافته­های آدمالونا و همکاران (2021)، جلالی و همکاران (1400)، گل­زاده و همکاران (1398) و فلاح و همکاران (1397) به این مقوله اشاره شده است که با یافته­های این تحقیق همخوان است. فضاهای مورد نیاز توسعه ورزش­های سنتی و بومی و محلی در ترویج و توسعه بازی­ها از ضروریات است. بدیهی است که برخی از بازی­های بومی محلی در منطقه­ای از کشور بیشتر رواج داشته و شاید در برخی مناطق از رونق کمتری برخوردار باشد. توسعه امکانات و فضاهای متنوع ورزش­های سنتی و بازی­های بومی محلی به ترویج و آشناسازی و یا شناسایی برخی بازی­ها کمک زیادی خواهد نمود.

   بر اساس یافته­ها عوامل منابع انسانی و اقدامات آموزشی می­تواند به توسعه و ترویج بازی­های بومی و محلی کمک نماید. سون و ما (2016) آموزش کم را یکی از عوامل توسعه نیافتگی ورزش بومی چین می­داند. جلالی و همکاران (1400) به همایش­های علمی و آموزشی در توسعه ورزش­های بومی محلی اشاره کردند و غفوری و همکاران (1393) عدم آشنایی با نحوه‌ انجام بازی‌ها را یکی از موانع توسعه بازی­های بومی می­دانند. در دستیابی به منابع انسانی شایسته است تا نسبت به جذب و به­کارگیری نیروهای توانمند و توسعه بهره­وری مدیریتی در ورزش روستایی، توسعه بهره­وری منابع انسانی فنی و تخصصی در ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، افزایش مربیان و داوران رشته­های مختلف ورزش­های بومی محلی و نیز آموزش همگانی فعالیت ورزشی در این رشته­ها پرداخته شود.

   از دیگر عوامل اصلی شناسایی شده در تحقیق حاضر که بر توسعه ورزش­های بومی اثرگذار هستند، عوامل مدیریتی است. یکپارچگی وحدت رویه، انسجام و هماهنگی بین سازمانی در مدیریت ورزش روستایی به دلیل برگزاری این بازی­ها توسط برخی از سازمان­های ورزشی مانند تربیت بدنی شهرداری­ها و یا فدراسیون ورزش­های همگانی می­تواند توسعه این ورزش­ها را تسهیل نماید و از موازی کاری­ها بکاهد. همچنین هدف­گذاری و برنامه­ریزی مناسب جهت دستیابی به اهداف در قالب تحکیم محیط حقوقی و قانونی در تشکیلات ورزش روستایی و بومی محلی از ضروریات اقداماتی است که شایسته است فدراسیون روستایی و باز­ی­های بومی محلی انجام دهد.

   همچنین یافته­های این تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی- فرهنگی و اقدامات رشدآفرین و انگیزشی می­تواند به توسعه بازی­های بومی محلی کمک نماید. یافته­های این تحقیق با یافته­های چی و ژو (2019) و اندام و همکاران (1394) همخوان است. فرهنگ­سازی توسعه مشارکت ورزشی و توسعه نهضت داوطلبی، پیوند ورزش­های بومی با ساختار فرهنگی روستا، ساز و کارهای تشویقی برای ورزشکاران موفّق و ساز و کارهای افزایش انگیزه برای مدیران فعال و موفق ورزش­های روستایی و بومی محلی به تحقق اقدامات رشد انگیزشی و اجتماعی-فرهنگی کمک خواهد نمود. فرهنگ­ها و هنجارهای حاکم بر هر منطقه­ای بر توسعه بازی­های بومی- محلی اثرگذار است. چنانچه «فدراسیون ورزش­های روستایی و بازی­های بومی محلی» از این ویژگی با شناخت کافی بهره ببرد، با افزایش اقدامات انگیزشی می­تواند به ترویج و توسعه این باز­ی­ها بپردازد.  

   روستاها جمعیت قابل توجهی از کشور را تشکیل داده‌اند و طی دهه‌های گذشته در زمینه عمران و آبادانی روستاها اقداماتی از قبیل جاده سازی، آب رسانی، گاز رسانی، توسعه اماکن آموزش و بهسازی صورت گرفته، اما توسعه ورزش­های روستایی و بازی‌های بومی-محلی به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که اهمیت توجه به ورزش روستا، کمتر از اهمیت به دیگر زیرساخت‌های روستا نیست. با این حال از سال 1384 «فدراسیون ورزشی روستایی و عشایری» ایجاد و هیئت‌های استانی نیز دایر شده است، اما کماکان ورزش روستایی و بومی محلی به معنی واقعی توسعه نیافته است. نتایج این پژوهش با مشخص شدن مؤلفه‌های توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی بینش جدیدی را به مسئولان خواهد داد و عواملی که از دید آن ها پنهان بوده آشکار ساخته و به رونق ورزش در روستاها کمک خواهد کرد.

   با توجه به نتایج تحقیق حاضر، منابع مالی نقش اساسی را در توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی ایفا می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌گردد تا ضمن افزایش بودجه دولتی به منظور توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای ورزشی، نسبت به افزایش بوجه اجرای برنامه‌های ورزشی و نیز درآمدزایی و جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام لازم صورت بگیرد. همچنین بر اساس یافته‌ها، عوامل اجرایی نیز پس از منابع مالی بیشترین نقش را در توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی دارد. از این رو پیشنهاد می‌شود تا با توجه به طرح آمایش منطقه‌ای در فصول مناسب تسبت به افزایش برگزاری مسابقات و جشنوازه همراه با توانمندسازی عوامل اجرایی اقدام لازم صورت بگیرد.    

  • منابع

    • اندام، رضا؛ عسگری، مرتضی و سلیمی، میترا. (1394). «بررسی موانع توسعه بازی‌های بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 4، شماره 2، صص 49-61.
    • بیگی، حمیده. (1400). «بررسی نقش عرضه داشت­های ورزشی بومی محلی در توسعه گردشگری استان گیلان بر اساس مدل تلفیقی A’WOT». مدیریت و توسعه ورزش. دوره 10، شماره 2، صص 81-90.
    • پاپ زن، عبدالمجید؛ آگهی، حسین و شاه مرادی، مهنا. (1394). «توسعه ورزش روستایی با محوریت ورزش‌های بومی و محلی». دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش. سال 3، شماره 2، صص 1-15.
    • پاپ­زن، عبدالحمید؛ آگهی، حسین و شاهمرادی، مهنا. (1395). «مؤلفه‌های اصلی ورزش‌های بومی و محلی به منظور بهره‌برداری در توسعه پایدار روستایی (مورد مطالعه: بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی شهرستان کرمانشاه)». توسعه محلی (روستایی-شهری). دوره 8، شماره 1, صص 89-112.
    • جلالی، صادق؛ محبی، فرشته و جعفری، ساره. (1400). «بررسی عوامل ورزش­های بومی محلی در توسعه گردشگری ورزشی». فصلنامه علمی رهیافتی در مدیریت بازرگانی. دوره 2، شماره 4، صص 149-161.
    • حسانی، محمد و کرمی، خاطره. (۱۳۹۵). «تبیین راهبردهای مناسب جهت ترویج ورزش­های بومی و محلی در شهرستان شهرکرد». دومین همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، گرگان، گروه آموزش و پژوهش شرکت مهندسی باروگستر پارس، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان.
    • رحمتی، محمدمهدی و عباس زاده، مرتضی. (1394). «توانمندی­های ورزش روستایی، توسعه محلی و مشارکت اجتماعی (مورد مطالعه: کشتی گیله مردی)». توسعه محلی. دوره 7، ش 1، صص 59-78.
    • رزم آور، فرشاد و شهاوندی، حسن. (1400). «اهمیت بازی‌های بومی و محلی در مناطق روستایی». نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
    • شهبازی، مهدی؛ طهماسبی بروجنی، شهزاد و متشرعی، ابراهیم. (1393). «تعیین روایی عاملی و پایایی نسخه فارسی آزمون راهبردهای اجرا». رفتار حرکتی. شماره 17، ص 15-42.
    • غفوری، فرزاد. (1393). «الگوی توسعه‌ گردشگری بر مبنای توسعه‌ بازی‌های بومی و محلی در کشور». مطالعات مدیریت ورزشی. شماره 24، صص 153-174.
    • غفوری، فرزاد؛ اسمعیلی، محسن و سهرابی، پوریا. (1398). «مطالعه تطبیقی همبستگی و قرابت ورزش­های سنتی و بازی‌های بومی، محلی ایران و چند کشور منتخب جهان». پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 8، شماره 3، صص 81-88.
    • فلاح، زین العابدین؛ صمدی، الهام سادات و عسکری، اسرا. (1397). «راهبرد‌های توسعه ورزش روستایی با تأکید بر ورزش­های بومی و محلی (مورد مطالعه: استان گلستان)». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. دوره 6، شماره 23، صص 73-87.
    • کتبی، فرشته؛ نقی‌زاده، حسن و رضایی، فاطمه. (1397). آموزش تربیت بدنی. تهران: نشر اندیشمندان
    • گل­زاده، ملیحه و میرآبادی، مصطفی. (1398). «تحلیلی بر وضعیت گردشگری ورزشی و عوامل موثر بر توسعه آن با تاکید بر بازی­های بومی و محلی». نشریه جغرافیا و برنامه­ریزی. دوره 23، شماره 67، صص 287-307.
    • نقوی، محمد رضا؛ مرید السادات، پگاه؛ فتاحی، احد الله و عبادیان، مهشاد. (1392). «ارزیابی جایگاه بازی‌های بومی و محلی در توسعه مناطق روستایی (نمونه موردی: دهستان میانکاله شهرستان بهشهر)». برنامه‌ریزی و آمایش فضا. دوره 17، شماره 4، صص 111-128.
    • نودهی، محمدعلی؛ احمدی، مجتبی؛ نودهی، غلامرضا و داداشی، محمدصادق. (1395). «تدوین راهبرد توسعه ورزش روستایی و بومی و محلی استان گلستان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. دوره 15, شماره  33، صص 1 - 35 .
    • هنرور، افشار؛ غفوری، فرزاد؛ ططری، حسن؛ گاویار، احسان و لطیفی، حجت‌اله. (1393). «شیوه‌‌های احیا، ترویج و ارتقای ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی در کشور». نشریه مدیریت ورزشی. دوره 6، شماره 3, صص 493-509.
    • هنرور، افشار؛ غفوری، فرزادغ ططری، احسان و گاویار، حسن. (1394). «الگوی ورزش‌های بومی و محلی در کشور». مطالعات مدیریت ورزشی. دوره 7، شماره 31، صص 33-48.
      • Ade Maulana, D., Sugiyanto, S., Riyadi, S. (2021). “Traditional Games as Tourism Sports and Characteristics of Sports Culture in Sumbawa Indonesia”. International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 8(10), 6640-6648.
      • Bose, K., & Seetso, G. (2016). “Science and mathematics teaching through local games in preschools of Botswana”. South African Journal of Childhood Education, 6(2), 1-9.
      • Chi, J., & Xu, T. (2019). “The Present Situation and Restricting Factors of Manchu's Rural Sports in Liaoning Province”. In 2019 5th International Conference on Social Science and Higher Education Atlantis Press
      • Dodoo, S. (2021). “Traditional Games: Socialization and Culture in Kabylie”. Heritage - New Paradigm [Working Title], 5(7), 17-34.
      • Haijun, L. (2014). “The Development of the Traditional Sports with Regional Characteristics: New Entry Point for Rural Sports”. In Sports Forum, 7, 4.
      • Jianwei, R. E. N. (2017). “Analysis of Rural Sports Policy from the Perspective of Modernization of Sports Governance”. Hubei Sports Science, 2(2), 1-10.
      • Lagardera, F., Lavega, P., Etxebeste, J., and Alonso, J. I. (2018). “Metodología cualitativa en el estudio del juego tradicional [Qualitative methodology in the study of traditional games]”. Educación Física y Deportes 134, 20-38.
      • Saura SC and Zimmermann AC (2021). “Traditional Sports and Games: Intercultural Dialog, Sustainability, and Empowerment, Sec”. Movement Science and Sport Psychology, 8(1), 39-48
      • Schaap, J. I., González, A. F. (2022). “The Growth of the Native American Gaming Industry: An Update”. American Indian Quarterly, 34(3), 365-389.
      • Sun, Y., & Ma, Y. (2016). “Present situation and Countermeasures of rural sports in China”. In 2016 5th International Conference on Social Science, Education and Humanities Research. Atlantis Press.
      • Van Bottenburg, M. (2019). Transformation of Modern Europe: States, Media and Markets 1950-2010Publisher. Routledge
      • J, Wei Lo. H, Chao. C, Shen. C and Chin-Cheng Yang. (2020). “Establishing a Sustainable Sports Tourism Evaluation Framework with a Hybrid Multi-Criteria Decision-Making Model to Explore Potential Sports Tourism Attractions in Taiwan”. Journal Of Sustainability, 12(4), 1673-1682.