نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
بازیهای المپیک مهمترین رویداد ورزشی در سطح دنیا است، و لازمهی موفقیت در این رقابتها توجه کافی به ورزشهای پایه میباشد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه ای در ورزشهای پرمدال المپیکی بود. این پژوهش کیفی، کاربردی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به شیوه کلایزی در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری از بین افراد مرتبط با موضوع شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزش، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی و مربیان تیمهای ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی و ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند و تا زمانی که از مصاحبهها امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت. 15 مصاحبه به صورت عمیق و نیمه ساختارمند انجام شد. عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانه ها، زیرساختها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل میدهند.
در نهایت میتوان گفت تعامل سازمانها و فدراسیونهای ذیربط در زمینه ورزش دانش آموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشم انداز مشترک در زمینه مشارکت دانش آموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند کاهش هزینه مشارکت دانش آموزان در ورزشهای المپیکی، فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب تمرینی و استفاده از مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزشهای سنین پایه گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانش آموزان به مشارکت فعال در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying factors affecting the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports
نویسندگان [English]
- mohammad zare abandansari 1
- nasrin azizian kohan 2
- Samin Mehrinejad Khotbesara 3
1 PhD student in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University، Ardabil، Iran
2 Associate Professor, Department of Sports Management, Mohaghegh Ardabili University
3 PhD student in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]
The Olympic Games is the most important sports event in the world, and success in these competitions requires sufficient attention to basic sports. For this reason, the purpose of the present study; It was to identify the factors influencing the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports. This research is qualitative, applied, and was conducted using the phenomenological approach in the Colaizzi method in 2021. The statistical society was selected from among the people related to the subject, including: university faculty members in the department of sports management and sports psychology, members of the board of directors of the swimming, athletics, and shooting federation, and coaches of the national swimming, athletics, shooting, and gymnastics teams. Purposive sampling method and up to 15 interviews were conducted in an in-depth and semi-structured manner. According to the findings, 61 subthemes were identified in the form of 10 main themes: family, schools, teachers, peers, media, infrastructure, financial dimensions, motivational dimensions, managerial dimensions and talent search. The interaction of relevant organizations and federations in the field of student sports with each other and creating a common perspective in the field of student participation in Olympic medal-winning sports, taking into account the problems and reducing the cost of student participation. In Olympic sports, providing suitable training facilities and facilities, using expert sports managers and coaches in elementary age sports; It is an effective step in increasing the tendency of students to actively participate in Olympic medal-winning sports.
کلیدواژهها [English]
- Students
- motivational dimensions
- multi-medal sports
- professional activity
- Olympics
شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه ای در ورزشهای پرمدال المپیکی
محمد زارع آبندانسری[1]
نسرین عزیزیان کهن[2]
ثمین مهری نژاد خطبه سرا[3]
تاریخ دریافت مقاله: 12/12/1400
تاریخ پذیرش مقاله:29/5/1401
مقدمه
ورزشهای پایه نظیر شنا، ژیمناستیک و دو ومیدانی، به دلیل ویژگی هایی همچون پایه و اساس بودن همه فعالیتهای بدنی و ورزشی، مادربودن برای همه ورزشها و تعداد مدالهای زیاد در المپیک، در میان کشورهای دنیا اهمیت فراوانی یافته اند و کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، رفع موانع توسعه ورزشهای پایه را در اولویت کاری خود قرار دادهاند (جهان تابنژاد و همکاران، 1397). همچنین شروع ورزشهای پایه و اولین مکان برای توسعه آنها، مدارس و به طور کلی آموزش و پرورش هستند. نخستین هدف در آموزش و پرورش نیز رشد ابعاد گوناگون شخصیت فرد از جنبه های مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است. (هاشمی، 1393). بنابراین تربیتبدنی و ورزش یک بخش ضروری از برنامه رسمی درسی مدارس هستند و هدف برنامه توسعه ورزش دانش آموزی نیز افزایش مشارکت در ورزش، شناسایی و توسعه استعدادهای ورزشی، ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم و تقویت انسجام اجتماعی در بین دانشآموزان و به تبع آن در جامعه است (شری و همکاران، 2015).
در کشور ایران نیز به مانند سایر کشورهای دنیا، همواره بحث حمایت از ورزشهای پایه وجود داشته است. گسترش برنامه های تربیت بدنی و ورزشهای پایه در مدارس کشور به منابع انسانی متخصص، تجهیزات ورزشی مناسب و برنامهریزی دقیق و اصولی نیاز دارد (کشگر و همکاران، 1392). نگرش افراد نیز نسبت به ورزشکردن و فعالیت بدنی تا حد زیادی در دوران کودکی ایجاد میشود و کلاسهای درس تربیتبدنی در مدارس میتوانند تأثیر بسیار زیادی در انگیزه دانش آموزان به منظور انجام فعالیت ورزشی در یکسری ورزشهای خاص مانند ورزشهای المپیکی داشته باشند (گرینفیلد و همکاران، 2016). بنابراین توجه به ورزشهای پایه در سنین پایین موضوعی بسیار مهم است، چراکه با افزایش سطح پایه و سن، نگرش دانشآموزان نسبت به مشارکت فعال در فعالیتهای ورزشی کاهش پیدا میکند (سنتورک و همکاران، 2019).
در سالهای اخیر مدارس و والدین توجه بیشتری به فعالیتهای ورزشی دانش آموزان داشته اند. با این حال دانش آموزان در ورزشهای محبوب و مورد توجه مانند فوتبال و بسکتبال مشارکت بالایی دارند، اما مشارکت آنان در ورزشهایی نظیر شمشیربازی و تیراندازی کمتر است. این موضوع میتواند به دلایلی مثل ناکافی بودن امکانات ورزشی در مدارس، کمبود معلمان و مربیان آموزش دیده، سابقه خانوادگی افراد، درآمد خانوادگی و موارد مشابه دیگر باشد (لیو و وانگ، 2022). در همین راستا تحقیقاتی که در گذشته بر روی دانش آموزان انجام شده نیز بیان کرده است که بیشتر دانش آموزان در بین تمامی رشته های ورزشی، بیشترین علاقه را به ورزش فوتبال دارند و کمتر به حضور در دیگر رشته های ورزشی علاقه نشان میدهند (پراسیتیو و فاتخاروهمن، 2022).
در ادامه به نتایج پژوهشهای گذشته در ارتباط با موضوع پژوهش حاضر اشاره میشود. حسنوف و مامانازاروا (2022) دریافتند مربیان نقش اساسی در تقویت علاقه و گرایش کودکان به ورزش پرمدال کشتی دارند. هیبشمن و همکاران (2022) معتقد هستند انگیزه کودک برای شروع یک رشته ورزشی و ایمنی آن رشته ورزشی، نقش مهمی در اجازه والدین به فرزندان برای مشارکت در آن رشته ورزشی دارد. لیوو و همکاران (2022) بیان کردند که لذت از فعال بودن، ارتباطات اجتماعی، حمایت خانواده، حمایت مدرسه، پایینبودن مخارج حضور در فعالیتهای ورزشی، وجود سیستم حملونقل مناسب و دسترسی راحت به اماکن ورزشی و تجهیزات مناسب، از دلایل تسهیلکننده مشارکت کودکان در فعالیتهای ورزشی میباشد. ترنر و همکاران (2022) در پژوهش خود بیان کردند که ایجاد برنامههای تمرینی سرگرمکننده و لذتبخش، استفاده از مربیان آموزشدیده، حمایت گروه همسلان و خانواده و دسترسی راحت به امکانات و ایمنی تجهیزات مورد استفاده در اماکن ورزشی سبب افزایش اعتمادبهنفس دختران ورزشکار بهمنظور مشارکت در فعالیتهای ورزشی سازمانیافته در آینده میگردد. بلسینگ (2022) در پژوهش خود دریافت که فیلمهای انیمیشن عامل قدرتمندی برای تغییر ذهنیت افراد هستند و میتوانند برای بهبود قابلیتهای آموزشی کودکان مورد استفاده قرار بگیرند. دسروچس و همکاران (2022)، بیان کردند مشارکت والدین، مشارکت بهترین دوستان در ورزش و درآمد خانواده، پیشبینیکنندههای معنیداری برای مشارکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان میباشند. گوا (2022) نشان داد حضور ورزشکاران به عنوان الگو در مدارس، به جهت علاقهمندی دانشآموزان به ورزشهای المپیکی و پارالمپیکی موثر میباشد. کاربن و همکاران (2021) دریافتند شناسایی موانع مشارکت کودک در فعالیتهای ورزشی، حمایت خانواده، ابعاد مالی و مسائل اجتماعی، نقش مهمی در مشارکت کودکان در فعالیتهای ورزشی دارد. کنستانسیناکو و همکاران (2022) در پژوهش خود بیان کردند ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی افراد، نقش مهمی در ایجاد علاقه آنها به مشارکت در فعالیتهای ورزشی دارد. اسپیس و همکاران(2022) دریافتند بهمنظور برانگیختن اشتیاق به ورزش در افراد، علاقه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین اراده و توانایی افراد نیز با هم مرتبط هستند و بر انتخاب یک ورزش خاص تأثیر میگذارند .قناعت و همکاران(1401) بیان کردند بهمنظور توسعه و ترویج تربیتبدنی و ورزش در مدارس باید به برگزاری دورههای دانشافزایی برای معلمان ورزش، فراهمکردن زیرساختهای ورزشی در مدارس، برگزاری مستمر اردوها و رویدادهای ورزشی، ایجاد پایگاههای استعدادیابی در مدارس، برگزاری همایشها و کنفرانسهای علمی با محوریت ورزش دانشآموزی، تهیه محتوای ورزشی بهروز و کاربردی برای دانشآموزان، استفاده از نرمافزارهای آموزشی، استعدایابی ورزشی در مدارس و نظارت دائم از فعالیتهای معلمان ورزش توجه کرد .محمدی ثانوی و همکاران(1400) نشان دادند احساس رضایتمندی دانشآموزان از نیازهای اساسی روانشناختیشان در کلاسهای تربیتبدنی باعث تمایل بیشتر به انجام فعالیتهای بدنی و همچنین کاهش تمایل به ترک ورزشی در آنان میشود. حسینی کشتان و همکاران(1400) بیان کردن برنامهریزی راهبردی، تعامل و یکپارچهسازی فعالیتهای وزارت آموزشوپرورش و وزارت ورزش و جوانان، بهبود کیفیت ارائه خدمات از طریق ورود بخش داوطلبان و بخش خصوصی، افزایش شناخت و نگرش جامعه دانشآموزی نسبت به ورزش در کنار آموزش همگانی، فرهنگسازی ورزش در جامعه دانشآموزی، برگزاری المپیادهای استانی، منطقه و ملی، حمایت خانوادهها و هیئتهای ورزشی و استعدادیابی، شاخصهای توسعه ورزش دانشآموزی ایران هستند. ذوالفقاری و همکاران (1399) دریافتند وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین میتواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر میزان تمایل کودکان به اجرای ورزش و فعالیت بدنی تأثیر داشته باشد. رمضانی و همکاران (1399) بیان کردند اگر شرکتکنندگان در فعالیتهای ورزشی بدانند که مشارکت آنان در فعالیتهای ورزشی، مورد توجه مسئولان، دوستان و دیگران قرار میگیرد و در قبال مشارکت و موفقیتهای کسبشده به نحو شایستهای از تلاش آنان تقدیر میشود، قطعا حضور گستردهتری در فعالیتهای ورزشی خواهند داشت. مقدادی و همکاران (1398) دربافتند برگزاری مسابقاتی با الگویی شبیه به المپیک در مدارس، ارتباط آنلاین با ورزشکاران و بهرهگیری از تجربیات آنها و برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی برای دانشآموزان، نقشی موثر در آموزش المپیزم در مدارس دارد. قنبری و همکاران (1398) بیان کردند وضعیت اقتصادی خانواده، نگرش خانواده نسبت به ورزش، سطح مهارت معلم ورزش، وضعیت اماکن و فضاهای ورزشی، وضعیت جسمانی دانشآموز و میزان انگیزه دانشآموز نقشی اساسی در گرایش دانشآموزان دبستانی به ورزش ایفا میکند. صفری جعفرلو و همکاران (1397) نشان دادند وجود درس تربیت بدنی در مدارس، استفاده از اردوهای تربیتی، فوقبرنامه و مسابقات نمادین المپیک در مدارس، ارائه جوایز به قهرمانان منتخب از نظر ورزشی و اخلاقی، استفاده از فیلمهای آموزشی، اختصاص بودجه مناسب، توسعه منابع انسانی و ارائه برنامههای آموزشی، از جمله راهبردهای اثربخش در زمینه توسعه و ترویج بازیهای المپیک برای دانشآموزان است.
اساسا رقابتهای المپیک بزرگترین رویداد ورزشی در سطح دنیاست و علیرغم اینکه موفقیت در این رقابتها از اهمیت بالایی برای کشورهای مختلف برخوردار است، در کشور ایران به رشتههای ورزشی پرمدال المپیکی نظیر شنا، تیراندازی، ژیمناستیک، ورزشهای رزمی، دوومیدانی و ... توجه کافی نمیشود و بیشتر توجه و تمرکز مسئولان ورزش، رسانهها و عموم افراد جامعه به سمتوسوی ورزشهای پرطرفدار مانند فوتبال و والیبال است. این موضوع در سالهای اخیر سبب شده تا بیشتر دانشآموزانی که از سنین کودکی به دنبال انتخاب ورزش تخصصی برای فعالیت حرفهای خود هستند، بیشتر به مشارکت در ورزشهایی مانند فوتبال علاقه نشان دهند و علاقه کمتری به حضور یا فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی داشته باشند که با استمرار این موضوع در سالهای آینده، پیامدهای منفی بسیاری برای کشور ایران به دنبال خواهد داشت. مرور پژوهشهای گذشته به خصوص پژوهشهای داخلی نیز نشان داد راهنما و الگوی مناسبی بهمنظور افزایش مشارکت دانشآموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی وجود ندارد و بیشتر پژوهشهای مرتبط انجام شده فقط بر روی توسعه ورزش دانشآموزی مبتنی بر موضوع سلامتی بوده است. بنابراین پژوهشی که به طور تخصصی عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان به منظور مشارکت فعال در ورزشهای المپیکی را مورد بررسی قرار دهد و از این طریق زمینه توسعه ورزش کشور ایران را فراهم کند، وجود نداشت. در همین راستا پژوهش حاضر سعی دارد تا همه عواملی که سبب مشارکت دانشآموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی میشود را شناسایی کند. بنابراین سوال اصلی پژوهش این است:
چه عواملی سبب گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی میشوند؟
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی است که با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی در سال1400 انجام شد. تا زمانی که از مصاحبهها (15مصاحبه) امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت، مصاحبهها ادامه یافت. بهمنظور دستیابی عمیقتر به محتوای پژوهش، مصاحبهها به صورت عمیق و نیمهساختارمند با افراد مرتبط با موضوع انجام شد. در این پژوهش هدف شناسایی عوامل موثر بود و به همین جهت از روش پدیدارشناسی و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، افراد مرتبط با موضوع بودند که در نهایت نمونههای آماری شامل شش نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی، دو نفر از گروه روانشناسی ورزش، یک نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، یک نفر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون دوومیدانی، یک نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی، یک نفر از مربیان تیم ملی شنا، یک نفر از مربیان تیم ملی دوومیدانی، یک از نفر از مربیان تیم ملی تیراندازی و یک نفر از مربیان تیم ملی ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند بود. ملاک انتخاب بهگونهای بود که افراد مصاحبهشونده کاملا بر حیطه موضوعی پژوهش تسلط کافی داشتند. بنابراین تجربه زندگی، کاری و علمی مشارکتکنندگان، رضایت کامل افراد از حضور در مصاحبه، توانایی آنان در انجام مصاحبه و بازگوکردن مطالب، ملاک ورود و انتخاب نمونهها در پژوهش قرار گرفت.
ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند بود. درهمینراستا بهمنظور معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاکهای اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. اعتبار بهمعنای میزان درجه اعتماد بهواقعیبودن یافتهها برای شرکتکنندگان در پژوهش است. بههمینمنظور مصاحبهها پس از تجزیهوتحلیل در اختیار مصاحبهشوندگان قرار گرفت و نظرات آنان در مورد مصاحبهها اعمال و اصلاحات مورد نیاز انجام گرفت. به منظور پایایی پژوهش نیز از قابلیت اعتماد استفاده گردید. قابلیت اعتماد، به ثبات دادهها در طول زمان و شرایط مختلف اشاره دارد که برای بررسی قابلیت اعتماد، از روش توافق درونموضوعی دو کدگذار استفاده شد. دو کدگذار متخصص و آشنا به روش کدگذاری، مصاحبهها را کدگذاری کردند و درصد توافق بین دو کدگذار با استفاده از فرمول (خواستار، 1388) 85 درصد بهدست آمد و با توجه به اینکه این میزان بالای 60 درصد است، پایایی پژوهش مورد تایید قرار گرفت (امیری و نوروزی سید حسینی، 1399). نتایج حاصل در جدول1 نشان داده شده است:
= درصد پایایی
جدول 1: نتایج بررسی پایایی دو کدگذار
شماره مصاحبه |
تعداد کل کدها |
تعداد توافقات |
تعداد عدمتوافقات |
درصد پایایی |
3 |
21 |
9 |
4 |
71/85 % |
6 |
19 |
8 |
4 |
21/84 % |
12 |
23 |
10 |
3 |
95/86 % |
کل |
63 |
27 |
11 |
62/85 % |
برای انجام مصاحبه با افراد حاضر در پژوهش، بعد از ایجاد یک محیط نسبتا صمیمی با مشارکتکنندگان و درنظر گرفتن شرایط محیطی مناسب و گرفتن رضایت از افراد، مصاحبهها با طراحی یک سوال محوری شروع شد. در ادامه بقیه پرسشها از مشارتکنندگان سوال گردید. درنهایت، تمامی مصاحبهها تایپ شدند و مراحل کدگذاری در نرمافزار مکسکیودا نسخه20 انجام شد. در ادامه نمونه سوالاتی که از مصاحبهشوندگان پرسیده شد، آورده شده است.
سوال اصلی پژوهش: با توجه به تجربهتان، چه عواملی سبب گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی میشود؟
با توجه به نیمهساختاریافته بودن مصاحبهها، سوالات دیگری هم پرسیده شد: 1. با توجه به تجربهتان، مدارس چگونه میتوانند زمینه علاقه دانشآموزان مقطع ابتدایی را به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی فراهم کنند؟ 2. خانوادهها چگونه میتوانند زمینه حضور دانشآموزان مقطع ابتدایی را در ورزشهای پرمدال المپیکی فراهم کنند؟
یافتههای پژوهش
در جدول 2 اطلاعات جمعیتشناختی افراد مصاحبهشونده نشان داده شده است:
جدول2: اطلاعات جمعیتشناختی مشارکتکنندگان در پژوهش
خبرگان |
سمت |
جنسیت و تفکیک نفرات |
|
گروه اول |
عضو هیئت علمی دانشگاه/ دکتری مدیریت ورزشی |
5 نفر آقا |
1 نفر خانم |
گروه دوم |
عضو هیئت علمی دانشگاه/ دکتری روانشناسی ورزشی |
2 نفر آقا |
- نفر خانم |
گروه سوم |
هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی |
3 نفر آقا |
- نفر خانم |
گروه چهارم |
مربیان تیمهای ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی، ژیمناستیک |
3 نفر آقا |
1 نفر خانم |
در جدول32، نمونهای از کدگذاری دادههای محتوای مصاحبه نشان داده شده است:
جدول3: نمونهای از کدگذاری دادههای محتوای مصاحبه مشارکتکنندگان در پژوهش
مصاحبه شماره 6: عضو هیئت علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران |
|
متن مصاحبه |
کدگذاری اولیه مصاحبه شماره 6 |
با توجه به اینکه ورزش مدارس میتواند نقشی تعیینکننده در آشناکردن دانشآموزان با ورزشهای مختلف المپیکی داشته باشد، مدارس میتوانند ورزشهای دیگری نظیر: ورزشهای المپیکی را به منظور فعالیتبدنی دانشآموزان در زنگ تربیت بدنی فراهم کنند که لازمهی چنین کاری افزایش ساعات درس تربیت بدنی در طول هفته میباشد. |
- انجام ورزشهای مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس - افزایش ساعت درس تربیتبدنی در طول هفته در مدارس |
عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانهها، زیرساختها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل میدهند. این مضامین در جدول 4 نشان داده شده است:
جدول4: عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی
مضامین اصلی |
مضامین فرعی |
خانواده |
1. 1.انجام ورزش توسط برادران و خواهران بزرگتر در خانواده به منظور الگوگیری دانشآموزان سنین پایه، 2.علاقهمندکردن والدین به ورزشهای المپیکی و حضور فعال فرزندانشان در ورزشهای پایه نظیر: شنا و دوومیدانی 3.محدودنکردن دانشآموزان از سوی والدین به منظور انتخاب یک ورزش خاص و حمایت از انتخاب فرزندان در گزینش ورزش دلخواه 4.تشویق خانوادهها به حضور فرزندان در ورزشهای انفرادی و گروهی پرمدال در المپیک، 5.فراهمکردن امکانات لازم برای فعالیت حرفهای دانشآموزان در ورزشهای المپیکی، 6.حمایت خانوادهها از فرزندان بعد از حضور در میادین ورزشی رشتههای المپیکی با هر نتیجهای اعم از برد و باخت، 7.کمک به برنامهریزی مناسب فرزندان در پرداختن به ورزش و درس به طور همزمان |
مدارس |
2. 8.برگزاری المپیاد ورزشی، اردوهای ورزشی و بازدید از کمپها و اردوهای تمرینی رشتههای المپیکی از سوی مدارس، 9.افزایش ساعت درس تربیتبدنی در طول هفته در مدارس، 10.انجام ورزشهای مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس، 11.پخش فیلمهای آموزشی در راستای آشنایی دانشآموزان با ورزش های المپیکی 12.استفاده از روانشناسان ورزشی در مدارس به منظور مشاورهی انتخاب ورزش قهرمانی دانش آموزان، 13.مساعدت مدارس در زمینه مرخصی ورزشی، 14.ایجاد انجمن ورزش دانشآموزی در مدارس |
مربیان |
3. 15.توجه مربیان به نیازهای ورزشکاران دانشآموز، 16.حضور مربیان نخبه در مدارس به منظور شناسایی استعدادهای بالقوه رشتههای مختلف ورزشی، 17.عدم تاکید بر نتیجهگرایی از سوی مربیان در ورزشهای پرمدال سنین پایه، 18.عدم تمرینات طاقتفرسا در سنین کودکی و لذتبردن دانشآموزان از حضور در رشتههای مختلف با مفرحساختن برنامه تمرینی از سوی مربیان، 19.مهارت مربیان در ارائه برنامه تمرینی متناسب با وضعیت فردی دانشآموزان، 20.استفاده از مربیان جوان و با انگیزه در درس تربیتبدنی مدارس، 21.تشویق معلمان تربیتبدنی به حضور دانشآموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی، 22. آموزش و دانشافزایی مربیان در ارتباط با تعامل با دانشآموزان ورزشکار |
همسالان |
4. 23. انتخاب دوستهای ورزشکار و انجام ورزشهای پرمدال المپیکی با همراهی همسالان، 24.وجود ارتباط قوی با گروههای همسالان حاضر در رشتههای مختلف ورزشی در راستای ترکنکردن ورزشهای مختلف المپیکی |
رسانهها |
5. 25.پخشزنده رقابتهای ورزشی رشتههای المپیکی مختلف گروه بزرگسالان و سنین پایه از شبکه ورزش، 26.دعوت رسانهها و حضور مستمر قهرمانان ورزشی رشتههای المپیکی در برنامههای مختلف تلویزیونی، 27.توجه رسانههای صوتیوتصویری به ورزشهای پرمدال در المپیک، 28.فرهنگسازی رسانهها در زمینه اولویت قرارگرفتن موفقیت ورزشی در رشتههای المپیکی به جای درآمدزایی صرف در رشتههایی خاص، 29.تاسیس دیگر شبکههای ورزشی به صورت مجزا از شبکه ورزش، 30.استفاده از بسترهای فضای مجازی نظیر: شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در راستای تبلیغ و معرفی ورزشهای پرمدال المپیک، 31.ساخت انیمیشنهای ورزشی در رشتههای المپیکی برای گروه سنی کودکان |
زیرساختها |
6. 32.ساخت اماکن و دهکدههای ورزشی مختلف در شهرهای پراستعداد کشور، 33.دسترسی راحت دانشآموزان به تجهیزات و امکانات لازم برای شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی، 34.استفاده از تجهیزات جدید و مدرن در زمینهای تمرینی رشتههای مختلف المپیکی |
ابعاد مالی |
7. 35.بالابردن حقوق دریافتی و پرداخت مستمر آن به ورزشکاران ردههای پایه تیمهای ملی در رشتههای المپیکی، 36.حمایت مالی دولت از دانشآموزان ورزشکار مستعد کم بضاعت در مدارس، 37.اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس از سوی سازمانهای مربوطه، 38.توجه به وضعیت معشیت ورزشکاران و مربیان بازنشسته رشتههای ورزشی مختلف بهمنظور پدیدارنشدن دیدگاه منفی در ارتباط با این ورزشها، 39.جذب حامیان مالی بخش خصوصی در رشتههای مختلف المپیکی به منظور توسعه کیفیت برگزاری رقابتها |
ابعاد انگیزشی |
8. 40.تقدیر از دانشآموزان ورزشکار رشتههای مختلف ورزشی در مدارس، 41.ساخت مستندهای انگیزشی در ارتباط با مدالآوری ورزشکاران در المپیک، 42.ایجاد حس افتخارآفرینی و تشویق دانشآموزان در زمینه ورود به ورزشهای المپیکی، 43.دعوت از ورزشکاران سنین پایه رشتههای مختلف در برنامههای تلویزیونی به منظور ایجاد انگیزه در دیگر همسالان، 44.شناسایی دلایل انگیزشی حضور دانشآموزان در یکسری ورزشهای خاص و نبود علاقه آنان به حضور در ورزشهای پرمدال المپیکی، 45.عدم ایجاد حس ناامیدی و آیندهدارنبودن رشتههای مختلف المپیکی در دانشآموزان، 46.نصب پوسترهایی از ورزشکاران نخبه و پرمدال المپیکی در بخشهایی خاص از مدارس و اماکن ورزشی مختلف، 47.حضور دانشآموزان به عنوان تماشاگر در زمان برگزاری لیگهای داخلی ورزشهای المپیکی با همکاری متقابل مدارس و فدراسیونهای ورزشی، 48.ارائه تخفیف در استفاده از امکانات ورزشی و تماشای رایگان یا با تخفیف رویدادهای ورزشی به دانشآموزان و ورزشکاران سنین پایه رشتههای پرمدال المپیکی، 49.حضور ورزشکاران و مربیان نخبه ورزشهای پرمدال در مدارس و اردوهای تمرینی ورزشهای المپیکی سنین پایه، 50.جذابتر برگزارشدن ورزشهای المپیکی در داخل کشور با استقبال گرم تماشاگران، 51.ایجاد محیطی دوستانه و صمیمی در تمرینات ورزشهای المپیکی سنین پایه |
ابعاد مدیریتی |
9. 52.توجه برابر به ورزشهای المپیکی و ورزشهای پرطرفدار مانند فوتبال، از سوی مسئولان مربوطه، 53.الگوگیری از سیستم آموزشی در مدارس ورزش کشورهای توسعهیافته اروپایی در داخل کشور، 54.از بینبردن تبعیض در اردوهای انتخابی تیمهای ملی ورزشهای مختلف در سنینپایه و نظارت صحیح بر فرایند اردوی انتخابی، 55.برگزاری مستمر و با کیفیت لیگهای داخلی در ورزشهای المپیکی، 56.جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران نخبه رشتههای مختلف با توجه کافی به نیازهای آنان، 57.حل مشکل پوشش اسلامی در برخی رشتههای خاص برای بانوان با سازمانهای بینالمللی ورزش، 58.فراهمکردن زمینه رشد و شکوفایی دانشآموزان در رشتههای مختلف با همکاری متقابل فدراسیونهای ورزشی و مدارس، 59.توجه برابر به ورزش بانوان و آقایان در سنین پایه و بزرگسال |
استعدادیابی |
60.شناسایی استعداد نخبگان ورزش از مدارس و پرورش آنها، 61.توجه به سن، وضعیت جسمانی و روانی دانشآموزان در جهت قرارگرفتن در ورزشهای المپیکی |
در شکل1 عوامل استخراجشده از یافتههای پژوهش نشان داده شده است:
شکل1. عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی
بحث و نتیجهگیری
ورزش دانشآموزی و توسعه ورزشهای پایه در مدارس یکی از موضوعات بسیار مهم در راستای موفقیت کشورها در رویدادهای بزرگ مانند المپیک میباشد و لازمه این موفقیت نیز علاقه دانشآموزان به مشارکت در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد. بههمینمنظور پژوهش حاضر، عوامل متعددی که سبب میشوند دانشآموزان به مشارکت در ورزشهای المپیکی علاقه شوند را در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانهها، زیرساختها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی، بخشبندی کرده است.
اولین مضمون شناساییشده در ارتباط با گرایش دانشآموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی را خانواده تشکیل میدهد. اهمیت سیستم حمایتی خانواده در زمینه عملکرد نخبگان را نمی توان دستکم گرفت. خانوادهها با حمایت خودشان نظیر فراهمکردن هزینه ایابوذهاب فرزندان به باشگاه، تهیه ملزومات ضروری ورزشی، تهیه تغذیه متناسب ورزشی و تأیید و همراهی اعضای خانواده در زمینه رشته ورزشی مورد علاقه فرزندان، نقشی موثر در رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی دارند (ناصری پلنگرد و همکاران، 1399). برخی از مهمترین عوامل شناساییشده پژوهش حاضر در این بخش شامل انجام ورزش توسط برادران و خواهران بزرگتر در خانواده به منظور الگوگیری دانشآموزان سنین پایه، محدودنکردن دانشآموزان از سوی والدین به منظور انتخاب یک ورزش خاص و فراهمکردن امکانات لازم برای فعالیت حرفهای دانشآموزان در ورزشهای المپیکی است. نتایج پژوهش با یافتههای ترنر و همکاران(2022)، لیوو و همکاران(2022)، دسروچس و همکاران(2022)، کاربن و همکاران(2021)، حسینی کشتان و همکاران(1400)، ناصری پلنگرد و همکاران(1399) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت سیستم حمایتی خانواده بر مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی است.
دومین مضمون شناساییشده مدارس میباشد. همانطور که بیان شد، یکی از روشها برای آموزش و علاقهمندکردن کودکان به انجام فعالیتهای ورزشی، بهرهمندی از ظرفیتهای مدارس است. اساسا استفاده از ورزشهای مختلف در برنامه المپیک مدرسهای یا همان المپیاد ورزشی مدارس بهعنوان ابزار و رویکردی تازه به ورزش و آموزش برای متنوع ساختن ورزشها در مدارس کشورهای توسعهیافته مورد استفاده قرار میگیرد (وولاید، 2013). برخی از مهمترین عوامل شناساییشده شامل برگزاری المپیاد ورزشی، اردوهای ورزشی و بازدید از کمپها و اردوهای تمرینی رشتههای المپیکی از سوی مدارس، افزایش ساعت درس تربیتبدنی در طول هفته در مدارس، انجام ورزشهای مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس و پخش فیلمهای آموزشی در راستای آشنایی دانشآموزان با ورزشهای المپیکی میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای لیوو و همکاران(2022)، قناعت و همکاران(1401)، مقدادی و همکاران (1398) و صفری جعفرلو و همکاران(1397)، همسو میباشد و دلیل همسویی نیز نقش حمایتی مدارس و ضرورت برگزاری المپیادهای ورزشی در رشتههای المپیکی در مدارس بهمنظور گرایش دانشآموزان در این ورزشها میباشد.
سومین مضمون شناساییشده مربیان میباشد. تعیین نقش ورزشی توسط مربی، متناسب با تواناییهای کودکان و به بازیگرفتن آنها توسط سایر همتیمیها، نقش مهمی در تداوم انگیزه کودکان به شرکت در فعالیتهای ورزشی دارد (موسوی راد، 1398). برخی از مهمترین مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل توجه مربیان به نیازهای ورزشکاران دانشآموز، حضور مربیان نخبه در مدارس به منظور شناسایی استعدادهای بالقوه رشتههای مختلف ورزشی، عدم تمرینات طاقتفرسا در سنین کودکی و لذتبردن دانشآموزان از حضور در رشتههای مختلف با مفرحساختن برنامه تمرینی از سوی مربیان میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای حسنوف و مامانازاروا(2022)، ترنر و همکاران(2022) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش حمایتی مربیان و معلمان ورزش، و سطح مهارت مربیان و ارائه برنامه تمرینی مفرح، در بهوجودآمدن علاقه دانشآموزان به منظور مشارکت در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
مضمون شناساییشده بعدی گروه همسالان است. مضامین شناساییشده در این بخش شامل انتخاب دوستان ورزشکار و انجام ورزشهای پرمدال المپیکی با همراهی همسالان و وجود ارتباط قوی با گروههای همسالان حاضر در رشتههای مختلف ورزشی در راستای ترکنکردن ورزشهای مختلف المپیکی است. نتایج پژوهش در این بخش با یافتههای ترنر و همکاران(2022) و دسروچس و همکاران(2022) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش حمایت گروه همسالان و مشارکت بهترین دوستان در ورزش در راستای گرایش دانشآموزان به مشارکت فعال در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
پنجمین مضمون شناساییشده، رسانهها میباشد. یکی از قویترین ابزارها برای علاقهمندکردن افراد جامعه به ورزش، رسانههای مختلف صوتیوتصویری میباشند (احمدی و ذوالفقاری، 1400). برای مثال، انیمیشن فوتبالیستها در توجه کودکان به ورزش فوتبال، در ایجاد علاقه، افزایش تمایل و انجام ورزش فوتبال توسط کودکان مؤثر بود. بنابراین تولید محتوای انیمیشن در دیگر رشتههای ورزشی نیز میتواند اثرات مثبتی در علاقهمندی کودکان به آن ورزشها داشته باشد (مقدس و فرزان، 1396). برخی از مفاهیم شناساییشده شامل پخشزنده رقابتهای ورزشی رشتههای المپیکی مختلف گروه بزرگسالان و سنین پایه از شبکه ورزش، استفاده از بسترهای فضای مجازی نظیر شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در راستای تبلیغ و معرفی ورزشهای پرمدال المپیکی و ساخت انیمیشنهای ورزشی در رشتههای المپیکی برای کودکان میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای بلسینگ (2022) و مقدس و فرزان(1396) همسو ست و دلیل آن، استفاده از ظرفیتهای رسانه مانند انیمیشنها در جهت علاقهمندکردن دانشآموزان به حضور در ورزشهای المپیکی میباشد.
مضمون شناساییشده بعدی، زیرساختها میباشد. تسهیلات تمرینی و دسترسی راحت به تجهیزات و امکانات تمرینی، یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه رشد و توسعه ورزش با ایجاد علاقهمندی در ورزشکاران است (رابینسون و بوهلک، 2009). مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل ساخت اماکن و دهکدههای ورزشی مختلف در شهرهای پراستعداد کشور، دسترسی راحت دانشآموزان به تجهیزات و امکانات لازم برای شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی و استفاده از تجهیزات جدید و مدرن در زمینهای تمرینی رشتههای مختلف المپیکی میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای لیوو و همکاران(2022)، ترنر و همکاران(2022)، قناعت و همکاران(1401) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت دسترسی راحت به اماکن ورزشی، فراهمکردن زیرساختهای ورزشی در مدارس و توجه به وضعیت اماکن ورزشی به منظور علاقهمندکردن دانشآموزان به مشارکت فعال در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
هفتمین مضمون شناساییشده، ابعاد مالی میباشد. برخی از مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل پرداخت حقوق مستمر و ماهیانه به ورزشکاران ردههای پایه تیمهای ملی در رشتههای المپیکی، حمایت مالی دولت از دانشآموزان ورزشکار مستعد کمبضاعت در مدارس، اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس از سوی سازمانهای مربوطه، توجه به وضعیت معشیت ورزشکاران و مربیان بازنشسته رشتههای ورزشی مختلف به منظور پدیدارنشدن دیدگاه منفی در مورد این ورزشها و جذب حامیان مالی بخش خصوصی در رشتههای مختلف المپیکی به منظور توسعه کیفیت برگزاری رقابتها میباشد. نتایج پژوهش در این بخش با یافتههای کاربن و همکاران(2021)، حسینی کشتان و همکاران(1400) و صفری جعفرلو و همکاران(1397) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت ورود بخش خصوصی به ورزش، اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس و نقش ابعاد مالی بر گرایش دانشآموزان به مشارکت در ورزشهای پرمدال المپیکی است.
مضمون شناسایی شده بعدی، ابعاد انگیزشی میباشد. انگیزههای افراد برای شرکت در فعالیتبدنی بسیار متنوع است و مدیران و مسئولان مدارس میتوانند با ترسیم تصاویر و نوشتهها در دیوار مدارس، محیط جذابی را بهوجود آورند و اهداف رفتاری مورد نظر را آموزش دهند تا دانشآموزان به فعالیت در رشتههای ورزشی مختلف علاقهمند شوند(یوسفی و بذری آذرین، 1397). برخی از مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل تقدیر از دانشآموزان ورزشکار رشتههای مختلف ورزشی در مدارس، نصب پوسترهایی از ورزشکاران نخبه و پرمدال المپیکی در بخشهایی خاص از مدارس، ارائه تخفیف در استفاده از امکانات ورزشی به دانشآموزان و ورزشکاران سنین پایه رشتههای پرمدال و حضور ورزشکاران و مربیان نخبه ورزشهای پرمدال در اردوهای تمرینی ورزشهای المپیکی سنین پایه میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای گوا(2022)، رمضانی و همکاران(1399)، یوسفی و بذری آذرین(1397)، مقدادی و همکاران(1398)، قنبری و همکاران(1398) و صفری جعفرلو و همکاران(1397) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت حضور ورزشکاران معروف به عنوان الگو در مدارس، مورد تقدیر قرارگرفتن تلاشهای انجامشده توسط دانشآموزان در حیطه ورزش، بهرهمندی از تصاویر انگیزشی در دیوار مدارس، ارتباط آنلاین با ورزشکاران، انگیزه فردی دانشآموز و ارائه جوایز به قهرمانان منتخب مسابقات ورزشی مدارس، به منظور گرایش دانشآموزان به فعالیت حرفهای در ورزشهای المپیکی میباشد.
مضمون شناساییشده بعدی، ابعاد مدیریتی میباشد. به طور کلی انتخاب مدیران شایسته ورزشی در سطح فدراسیونها و هیئتهای ورزشی مختلف، فعالیت انجمنهای ورزش دانشآموزی، اجرای طرحهای بلندمدت با برنامهریزی مناسب از سوی وزارت ورزش و آموزشوپرورش، استفاده از تجارب دیگر کشورها و نظامهای آموزشی کارآمد در سطح دنیا از جمله عوامل توسعه ورزش دانشآموزی با بهکارگیری از مفاهیم مدیریتی است (قنبری و همکاران، 1399). برخی از مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل توجه برابر به ورزشهای المپیکی و ورزشهای پرطرفدار نظیر فوتبال، از سوی مسئولان مربوطه، الگوگیری از سیستم آموزشی در مدارس ورزش کشورهای توسعهیافته اروپایی در داخل کشور، جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران نخبه و فراهمکردن زمینه رشد دانشآموزان در رشتههای مختلف با همکاری متقابل فدراسیونهای ورزشی با مدارس میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای حسینی کشتان و همکاران(1400) و قنبری و همکاران(1399) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت برنامهریزی راهبردی در ورزش مدارس، استفاده از تجارب دیگر کشورها و نظامهای آموزشی کارآمد در سطح دنیا به گرایش دانشآموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی میباشد.
آخرین مضمون شناساییشده، استعدایابی میباشد. استعدایابی نیز یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه ورزشهای پایه است (تیل، 2020). از طریق استعدادیابی، پیشرفت و موفقیت ورزشکاران جوان به بهترین و مناسبترین شکل صورت میگیرد (هنریکسن، 2010). مفاهیم شناساییشده در این بخش شامل .شناسایی استعداد نخبگان ورزش از مدارس و پرورش آنها و توجه به سن، وضعیت جسمانی و روانی دانشآموزان در جهت قرارگرفتن در ورزشهای المپیکی میباشد. نتایج پژوهش با یافتههای قناعت و همکاران(1401) و حسینی کشتان و همکاران(1400) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش استعدایابی در ایجاد انگیزه دانشآموزان به منظور مشارکت در فعالیتهای ورزشی رشتههای المپیکی میباشد.
از محدودیتهای پژوهش حاضر میتوان گفت که چون عوامل شناساییشده در پژوهش در مرحله کمی مورد بررسی قرار نگرفته اند، مشخص نیست که هرکدام از این عوامل به چه میزان در گرایش دانش آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفهای در ورزشهای پرمدال المپیکی نقش دارند. بنابراین انجام پژوهشی دیگر در این راستا میتواند موثر باشد. در نهایت تاکید میگردد که تعامل سازمانها و فدراسیونهای ذیربط در زمینه ورزش دانش آموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشمانداز مشترک در زمینه مشارکت دانش آموزان در ورزشهای پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند کاهش هزینه مشارکت دانشآموزان در ورزشهای المپیکی، فراهم کردن تسهیلات، امکانات، شرایط مناسب تمرینی و به کارگیری مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزشهای سنین پایه، گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانش آموزان به مشارکت فعال در ورزشهای پرمدال المپیکی خواهد بود.
منابع
- امیری، م.، و نوروزی سید حسینی، ر. (1399). درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
- احمدی, مهرداد و ذوالفقاری، ماریا. (1400). «شناسایی نقشهای رسانه در توسعه ورزش با رویکرد فراترکیب». نشریه مدیریت ورزشی.
- جهان تاب نژاد، ع؛ مهدی پور، ع. و خطیبی، ا. (1397). «تحلیل عوامل مؤثر در توسعه ورزشهای پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز». مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علومورزشی). 10(50 ), صص 165-186.
- حسینی کشتان, میثاق و قلندر قوچان عتیق, گلثومه. (1400). «اولویتبندی شاخصهای توسعه ورزش دانشآموزی ایران». پژوهش در ورزش تربیتی.
- خواستار, حمزه. (1388). «ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی». روششناسی علوم انسانی. 15(58),صص 161-174.
- ذوالفقاری، غلامرضا و ادیب صابر، فهیمه. (1399). «رابطه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اعتیاد به اینترنت با تمایل به ورزش دانشآموزان مقطع ابتدایی». فصلنامه سلامت روان کودک. ۷ (۴)، صص۲۹۶-۲۸۴.
- رمضانی, فریبرز؛ طالب پور, مهدی و شجیع, کیانوش. (1399). «شناسایی الگوهای ذهنی راهکارهای توسعه ورزش با رویکرد تربیتی در دانشگاه فرهنگیان کشور». پژوهش در ورزش تربیتی. 8(20)، صص 115-132.
- صفری جعفرلو, حمید رضا؛ سجادی, سید نصرالله؛ هادوی، فریده و قنبرپور نصرتی, امیر. (1397). «ارائه الگویی برای برنامه آموزش المپیک در ایران». پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 10(3)، صص 55-71.
- قناعت، مرتضی؛ طالبپور، مهدی؛ حیدری، رضا و گل گلی, مهناز. (1401). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی(مورد مطالعه: استان خراسان رضوی)». پژوهش در ورزش تربیتی.
- قنبری فیروزآبادی, علیرضا؛ امانی، امین؛ ریحانی، محمد و سردرودیان، مهتا. (1399). «طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانشآموزی». پژوهش در ورزش تربیتی. 8(20), صص 179-204.
- قنبری، هادی؛ شتاب بوشهری, ناهید؛ شفیعنیا، پروانه و مهرعلیزاده, یدالله. (1398). «طراحی مدل عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان دبستانی به ورزش: یک پژوهش آمیخته». مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 11(1)، صص 257-239.
- کشگر، سارا؛ دادرس، محمد و قیصری، راحله. (1392). «ارزیابی کتاب معلم تربیتبدنی (راهنمای تدریس)دوره ابتدایی ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی شهریزد». فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. 1(3)، صص 63-70.
- مقدادی، مازیار؛ اسماعیلی, محمدرضا و غفوری، فرزاد. (1398). «اولویتبندی رویکردها و روشهای آموزش المپیزم در مدارس با استفاده از روش دلفی فازی و تاپسیس». پژوهش در ورزش تربیتی. 7(17)، صص 305-328.
- مقدس، مصطفی و فرزان، فرزام. (1396). «اثربخشی انیمیشنهای ورزشی در رفتار ورزشی کودکان (مطالعه موردی: انیمیشن فوتبالیستها». نشریه رشد و یادگیری حرکتی. 9(1)، صص 157-171.
- محمدی ثانوی، حسین؛ محمدزاده, حسن و بهزادنیا، بهزاد. (1400). «پیشبینی میل به تداوم فعالیتهای ورزشی و ترک ورزش در دانشآموزان ابتدایی». رفتار حرکتی.
- موسوی راد، سیده طاهره. (1398). «شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازیهای المپیک». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. 8(2)، صص 53 -62.
- ناصری پلنگرد, ولی؛ بهرامی، شهاب؛ زردشتیان, شیرین و یوسفی, بهرام. (1399). «نقش مدیریت خانواده و مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی». مدیریت و توسعه ورزش. 9(3)، صص 92-106.
- هاشمی، صدیقه. (1393). «شناسایی موانع توسعه ورزشهای پایه در مدارس شهر تهران». پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
- یوسفی، س. و بدری آذرین، ی. (1397). «تعیین مؤلفههای مفهومی و کیفی دیوارنگارهها و نوشتههای مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانشآموزان به تحرک بدنی و ورزش». مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی). 10(49 )، صص 95-114.
- BLESSING, A. (2022). ANIMATION FILMS AND CHILD DEVELOPMENT IN NIGERIA: A STUDY OF SAPELE DELTA STATE. Delta State University Abraka Publications.
- Carbone, P. S., Smith, P. J., Lewis, C., & LeBlanc, C. (2021). “Promoting the participation of children and adolescents with disabilities in sports, recreation, and physical activity”. Pediatrics, 148(6).
- CONSTANTINESCU, M., Orindaru, A., Orzan, M. C., CĂESCU, Ș. C., ROȘCA, M. I., & Botezatu, F. (2022). “INTEREST IN SPORTS-A MARKETING RESEARCH APPROACH IN DISCOVERING PREDICTING FACTORS”. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research, 56(1).
- Desroches, G., Poulin, F., & Denault, A. S. (2022). “Sports participation patterns throughout high school and their antecedents”. Applied Developmental Science, 26(1), 31-42.
- GUA, J. D. B. (2022). “THE IMPORTANCE OF ATHLETES AS ROLE MODELS IN TEACHING OLYMPIC EDUCATION”. Olympic Studies, 17.
- Greenfield, J. R. F., Almond, M., Clarke, G. P., & Edwards, K. L. (2016). “Factors affecting school physical education provision in England: a cross-sectional analysis”. Journal of public health, 38(2), 316-322.
- Hasanov, A. T., & Mamanazarova, A. B. (2022). “WRESTLING PREPARATION PROCESS IN SPORTS SCHOOLS”. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development, 3, 174-176.
- Henriksen, K. (2010). The ecology of talent development in sport: A multiple case study of successful athletic talent development environments in Scandinavia.
- Hibshman, N., Yengo-Kahn, A., Wiseman, A., Kelly, P. D., Wu, J., Monk, S., ... & Bonfield, C. M. (2022). “Child participation in collision sports and football: what influences parental decisions?” The Physician and Sports medicine, 50(2), 171-180.
- Liew, S., Gwynn, J., Smith, J., Johnson, N. A., Plotnikoff, R., James, E. L., & Turner, N. (2022). “The Barriers and Facilitators of Sport and Physical Activity Participation for Aboriginal Children in Rural New South Wales, Australia: A Photo voice Project”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 1986.
- Liu, S., & Wang, G. (2022). “Exploration of Sports Participation and Curriculum Resource Utilization in Primary Schools Before and After the “Double Reduction”. Frontiers in Psychology, 3176.
- Prasetyo, M. T., & Fatkhurrohman, F. (2022). “Survey of student interest in sports extracurricular at senior high school”. Journal of Science and Education (JSE), 2(2), 81-87.
- Robinson, L., & Bohlke, N. (2009). “Benchmarking of élite sport systems”. Management Decision471, 67(84), 10-1108.
- Sentürk, H. E. (2019). “The Factors Affecting Faculty of Sport Sciences Students' Attitudes towards Sports”. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 272-277.
- Sherry, E., Schulenkorf, N., & Chalip, L. (2015). “Managing sport for social change: The state of play”. Sport Management Review, 18(1), 1-5.
- Spies, F., Schauer, L., Bindel, T., & Pfeiffer, M. (2022). “Talent detection—importance of the will and the ability when starting a sport activity”. German Journal of Exercise and Sport Research, 1-10.
- Turner, K., Rodriguez, C., Souto, K., Vital, S., Williams, C. W., & Wright, E. M. (2022). “Getting and keeping K-12 girls in sports and physical activity: Evidence-based best practices and keys”. Positive Coaching Alliance.
- Till, K., & Baker, J. (2020). “Challenges and possible solutions to optimizing talent identification and development in sport”. Frontiers in psychology, 11,664.
- Voolaid, K. (2013). “School Olympics in Estonia: New Chance of Life for Traditional Sports and Games?” Folklore: Electronic Journal of Folklore, (54), 137-146.