نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

 بازی­های المپیک مهم­ترین رویداد ورزشی در سطح دنیا است، و لازمه­ی موفقیت در این رقابت­ها توجه کافی به ورزش­های پایه می­باشد. به همین جهت هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر گرایش دانش­ آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ ای در ورزش­های پرمدال المپیکی بود. این پژوهش کیفی، کاربردی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به شیوه کلایزی در سال 1400 انجام شد. جامعه ­­آماری از بین افراد مرتبط با موضوع شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و روانشناسی ورزش، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی و مربیان تیم­های ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی و ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونه ­گیری هدفمند و تا زمانی که از مصاحبه­ها امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت. 15 مصاحبه به صورت عمیق و نیمه­ ساختارمند انجام شد. عوامل موثر بر گرایش دانش­ آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانه­ ها، زیرساخت­ها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل می­دهند.
در نهایت می­توان گفت تعامل سازمان­ها و فدراسیون­های ذیربط در زمینه ورزش دانش­ آموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشم ­انداز مشترک در زمینه مشارکت دانش ­آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند کاهش هزینه­ مشارکت دانش­ آموزان در ورزش­های المپیکی، فراهم­ کردن تسهیلات و امکانات مناسب تمرینی و استفاده از مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزش­های سنین پایه گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانش ­آموزان به مشارکت فعال در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports

نویسندگان [English]

  • mohammad zare abandansari 1
  • nasrin azizian kohan 2
  • Samin Mehrinejad Khotbesara 3

1 PhD student in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University، Ardabil، Iran

2 Associate Professor, Department of Sports Management, Mohaghegh Ardabili University

3 PhD student in Sports Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The Olympic Games is the most important sports event in the world, and success in these competitions requires sufficient attention to basic sports. For this reason, the purpose of the present study; It was to identify the factors influencing the tendency of elementary school students to start professional activities in Olympic medal sports. This research is qualitative, applied, and was conducted using the phenomenological approach in the Colaizzi method in 2021. The statistical society was selected from among the people related to the subject, including: university faculty members in the department of sports management and sports psychology, members of the board of directors of the swimming, athletics, and shooting federation, and coaches of the national swimming, athletics, shooting, and gymnastics teams. Purposive sampling method and up to 15 interviews were conducted in an in-depth and semi-structured manner. According to the findings, 61 subthemes were identified in the form of 10 main themes: family, schools, teachers, peers, media, infrastructure, financial dimensions, motivational dimensions, managerial dimensions and talent search. The interaction of relevant organizations and federations in the field of student sports with each other and creating a common perspective in the field of student participation in Olympic medal-winning sports, taking into account the problems and reducing the cost of student participation. In Olympic sports, providing suitable training facilities and facilities, using expert sports managers and coaches in elementary age sports; It is an effective step in increasing the tendency of students to actively participate in Olympic medal-winning sports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Students
  • motivational dimensions
  • multi-medal sports
  • professional activity
  • Olympics

شناسایی عوامل موثر بر گرایش­ دانش ­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ ای در ورزش­های پرمدال المپیکی

محمد زارع آبندانسری[1]

نسرین عزیزیان کهن[2]

 ثمین مهری­ نژاد خطبه ­سرا[3]

10.22034/ssys.2022.2253.2620

تاریخ دریافت مقاله: 12/12/1400

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:29/5/1401

 

 

مقدمه

ورزش­های پایه نظیر شنا، ژیمناستیک و دو ومیدانی، به دلیل ویژگی­ هایی همچون پایه و اساس ­بودن همه فعالیت­های بدنی و ورزشی، مادر­بودن برای همه ورزش­ها و تعداد مدال­های زیاد در المپیک، در میان کشورهای دنیا اهمیت فراوانی یافته­ اند و کشورهای توسعه ­یافته با برنامه­ ریزی و سرمایه­ گذاری مناسب، رفع موانع توسعه ورزش­های پایه را در اولویت کاری خود قرار داده­اند (جهان­ تاب­نژاد و همکاران، 1397). همچنین شروع ورزش­های پایه و اولین مکان برای توسعه آن­ها، مدارس و به طور کلی آموزش ­و­ پرورش هستند. نخستین هدف در آموزش ­و­ پرورش نیز رشد ابعاد گوناگون شخصیت فرد از جنبه­ های مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است. (هاشمی، 1393). بنابراین تربیت­بدنی و ورزش یک بخش ضروری از برنامه رسمی درسی مدارس هستند و هدف برنامه توسعه ورزش دانش ­آموزی نیز افزایش مشارکت در ورزش، شناسایی و توسعه استعدادهای ورزشی، ترویج فرهنگ سبک زندگی سالم و تقویت انسجام اجتماعی در بین دانش­آموزان و به تبع آن در جامعه است (شری و همکاران، 2015).

در کشور ایران نیز به مانند سایر کشورهای دنیا، همواره بحث حمایت از ورزش­های پایه وجود داشته است. گسترش برنامه ­های تربیت ­بدنی و ورزش­های پایه در مدارس کشور به منابع انسانی متخصص، تجهیزات ورزشی مناسب و برنامه­ریزی دقیق و اصولی نیاز دارد (کشگر و همکاران، 1392). نگرش افراد نیز نسبت به ورزش­کردن و فعالیت­ بدنی تا حد زیادی در دوران کودکی ایجاد می‌شود و کلاس­های درس تربیت­بدنی در مدارس می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در انگیزه دانش­ آموزان به منظور انجام فعالیت ورزشی در یکسری ورزش‌های خاص مانند ورزش‌های المپیکی داشته باشند (گرینفیلد و همکاران، 2016). بنابراین توجه به ورزش­های پایه در سنین پایین موضوعی بسیار مهم است، چراکه با افزایش سطح پایه و سن، نگرش دانش­آموزان نسبت به مشارکت فعال در فعالیت­های ورزشی کاهش پیدا می­کند (سنتورک و همکاران، 2019).

در سال­های اخیر مدارس و والدین توجه بیشتری به فعالیت­های ورزشی دانش­ آموزان داشته ­اند. با این حال دانش ­آموزان در ورزش­های محبوب و مورد توجه مانند فوتبال و بسکتبال مشارکت بالایی دارند، اما مشارکت آنان در ورزش­هایی نظیر شمشیربازی و تیراندازی کمتر است. این موضوع می­تواند به دلایلی مثل ناکافی ­بودن امکانات ورزشی در مدارس، کمبود معلمان و مربیان آموزش ­دیده، سابقه خانوادگی افراد، درآمد خانوادگی و موارد مشابه دیگر باشد (لیو و وانگ، 2022). در همین راستا تحقیقاتی که در گذشته بر روی دانش ­آموزان انجام شده نیز بیان کرده است که بیشتر دانش ­آموزان در بین تمامی رشته­ های ورزشی، بیشترین علاقه را به ورزش فوتبال دارند و کمتر به حضور در دیگر رشته­ های ورزشی علاقه نشان می­دهند (پراسیتیو و فاتخاروهمن، 2022).

  در ادامه به نتایج پژوهش­های گذشته در ارتباط با موضوع پژوهش حاضر اشاره می­شود. حسنوف و مامانازاروا (2022) دریافتند مربیان نقش اساسی در تقویت علاقه و گرایش کودکان به ورزش پرمدال کشتی دارند. هیبشمن و همکاران (2022) معتقد هستند انگیزه کودک برای شروع یک رشته ورزشی و ایمنی آن رشته ورزشی، نقش مهمی در اجازه والدین به فرزندان برای مشارکت در آن رشته ورزشی دارد. لیوو و همکاران (2022) بیان کردند که لذت از فعال بودن، ارتباطات اجتماعی، حمایت خانواده، حمایت مدرسه، پایین­بودن مخارج حضور در فعالیت­های ورزشی، وجود سیستم حمل­و­نقل مناسب و دسترسی راحت به اماکن ورزشی و تجهیزات مناسب، از دلایل تسهیل­کننده مشارکت کودکان در فعالیت­های ورزشی می­باشد. ترنر و همکاران (2022) در پژوهش خود بیان کردند که ایجاد برنامه­های تمرینی سرگرم­کننده و لذت­بخش، استفاده از مربیان آموزش­دیده، حمایت گروه همسلان و خانواده و دسترسی راحت به امکانات و ایمنی تجهیزات مورد استفاده در اماکن ورزشی سبب افزایش اعتماد­به­نفس دختران ورزشکار به­منظور مشارکت در فعالیت­های ورزشی سازمان­یافته در آینده می­گردد. بلسینگ (2022) در پژوهش خود دریافت که فیلم‌های انیمیشن عامل قدرتمندی برای تغییر ذهنیت افراد هستند و می‌توانند برای بهبود قابلیت‌های آموزشی کودکان مورد استفاده قرار بگیرند. دسروچس و همکاران (2022)، بیان کردند  مشارکت والدین، مشارکت بهترین دوستان در ورزش و درآمد خانواده، پیش­بینی­کننده­های معنی­داری برای مشارکت در فعالیت­های ورزشی دانش­آموزان می­باشند. گوا (2022) نشان داد حضور ورزشکاران به عنوان الگو در مدارس، به جهت علاقه­مندی دانش­آموزان به ورزش­های المپیکی و پارالمپیکی موثر می­باشد. کاربن و همکاران (2021) دریافتند شناسایی موانع مشارکت کودک در فعالیت­های ورزشی، حمایت خانواده، ابعاد مالی و مسائل اجتماعی، نقش مهمی در مشارکت کودکان در فعالیت­های ورزشی دارد. کنستانسیناکو و همکاران (2022) در پژوهش خود بیان کردند ویژگی­های شخصیتی و سبک زندگی افراد، نقش مهمی در ایجاد علاقه آن­ها به مشارکت در فعالیت­های ورزشی دارد. اسپیس و همکاران(2022) دریافتند به­منظور برانگیختن اشتیاق به ورزش در افراد، علاقه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین اراده و توانایی افراد نیز با هم مرتبط هستند و بر انتخاب یک ورزش خاص تأثیر می‌گذارند .قناعت و همکاران(1401) بیان کردند به­منظور توسعه و ترویج تربیت‌بدنی و ورزش در مدارس باید به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی برای معلمان ورزش، فراهم­کردن زیرساخت‌های ورزشی در مدارس، برگزاری مستمر اردوها و رویدادهای ورزشی، ایجاد پایگاه‌های استعدادیابی در مدارس، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی با محوریت ورزش دانش‌آموزی، تهیه محتوای ورزشی به‌روز و کاربردی برای دانش‌آموزان، استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی، استعدایابی ورزشی در مدارس و نظارت دائم از فعالیت‌های معلمان ورزش توجه کرد .محمدی ثانوی و همکاران(1400) نشان دادند احساس رضایتمندی دانش­آموزان از نیازهای اساسی روانشناختی‌شان در کلاس‌های تربیت‌بدنی باعث تمایل بیشتر به انجام فعالیت­های بدنی و همچنین کاهش تمایل به ترک ورزشی در آنان ‌می‌شود. حسینی کشتان و همکاران(1400) بیان کردن برنامه‌ریزی راهبردی، تعامل و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های وزارت آموزش­و­پرورش و وزارت ورزش ­و جوانان، بهبود کیفیت ارائه خدمات از طریق ورود بخش داوطلبان و بخش خصوصی، افزایش شناخت و نگرش جامعه دانش‌آموزی نسبت به ورزش در کنار آموزش همگانی، فرهنگ­سازی ورزش در جامعه دانش­آموزی، برگزاری المپیادهای استانی، منطقه و ملی، حمایت خانواده‌ها و هیئت‌های ورزشی و استعدادیابی، شاخص‌های توسعه ورزش دانش‌آموزی ایران هستند. ذوالفقاری و همکاران (1399) دریافتند وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین می­تواند به ­طور مستقیم و غیرمستقیم بر میزان تمایل کودکان به اجرای ورزش و فعالیت بدنی تأثیر داشته باشد. رمضانی و همکاران (1399) بیان کردند اگر شرکت­کنندگان در فعالیت­های ورزشی بدانند که مشارکت آنان در فعالیت­های ورزشی، مورد توجه مسئولان، دوستان و دیگران قرار می­گیرد و در قبال مشارکت و موفقیت­های کسب­شده به نحو شایسته­ای از تلاش آنان تقدیر می­شود، قطعا حضور گسترده­تری در فعالیت­های ورزشی خواهند داشت. مقدادی و همکاران (1398) دربافتند برگزاری مسابقاتی با الگویی شبیه به المپیک در مدارس، ارتباط آنلاین با ورزشکاران و بهره­گیری از تجربیات آن­ها و برگزاری دوره­ها و کارگاه­های آموزشی برای دانش­آموزان، نقشی موثر در آموزش المپیزم در مدارس دارد. قنبری و همکاران (1398) بیان کردند وضعیت اقتصادی خانواده، نگرش خانواده نسبت به ورزش، سطح مهارت معلم ورزش، وضعیت اماکن و فضاهای ورزشی، وضعیت جسمانی دانش­آموز و میزان انگیزه دانش­آموز نقشی اساسی در گرایش دانش­آموزان دبستانی به ورزش ایفا می­کند. صفری­ جعفرلو و همکاران (1397) نشان دادند وجود درس تربیت بدنی در مدارس، استفاده از اردوهای تربیتی، فوق­برنامه و مسابقات نمادین المپیک در مدارس، ارائه جوایز به قهرمانان منتخب از نظر ورزشی و اخلاقی، استفاده از فیلم­های آموزشی، اختصاص بودجه مناسب، توسعه منابع انسانی و ارائه برنامه­های آموزشی، از جمله راهبردهای اثربخش در زمینه توسعه و ترویج بازی­های المپیک برای دانش­آموزان است.

  اساسا رقابت­های المپیک بزرگترین رویداد ورزشی در سطح دنیاست و علی­رغم اینکه موفقیت در این رقابت­ها از اهمیت بالایی برای کشورهای مختلف برخوردار است، در کشور ایران به رشته­های ورزشی پرمدال المپیکی نظیر شنا، تیراندازی، ژیمناستیک، ورزش­های رزمی، دوومیدانی و ... توجه کافی نمی­شود و بیشتر توجه و تمرکز مسئولان ورزش، رسانه­ها و عموم افراد جامعه به سمت­و­سوی ورزش­های پرطرفدار مانند فوتبال و والیبال است. این موضوع در سال­های اخیر سبب شده تا بیشتر دانش­آموزانی که از سنین کودکی به دنبال انتخاب ورزش تخصصی برای فعالیت حرفه­ای خود هستند، بیشتر به مشارکت در ورزش­هایی مانند فوتبال علاقه نشان دهند و علاقه کمتری به حضور یا فعالیت­ حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی داشته باشند که با استمرار این موضوع در سال­های آینده، پیامدهای منفی بسیاری برای کشور ایران به دنبال خواهد داشت. مرور پژوهش­های گذشته به خصوص پژوهش­های داخلی نیز نشان داد راهنما و الگوی مناسبی به­منظور افزایش مشارکت دانش­آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی وجود ندارد و بیشتر پژوهش­های مرتبط انجام شده فقط بر روی توسعه ورزش دانش­آموزی مبتنی بر موضوع سلامتی بود­ه­ است. بنابراین پژوهشی که به طور تخصصی عوامل موثر بر گرایش دانش­آموزان به منظور مشارکت فعال در ورزش­های المپیکی را مورد بررسی قرار دهد و از این طریق زمینه توسعه ورزش کشور ایران را فراهم کند، وجود نداشت. در همین راستا پژوهش حاضر سعی دارد تا همه عواملی که سبب مشارکت دانش­آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی می­شود را شناسایی کند. بنابراین سوال اصلی پژوهش این است:

چه عواملی سبب گرایش­­ دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی می­شوند؟

روش­شناسی پژوهش

  پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به روش کیفی است که با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی در سال1400 انجام شد. تا زمانی که از مصاحبه­ها (15مصاحبه) امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت، مصاحبه­ها ادامه یافت. به­منظور دستیابی عمیق­تر به محتوای پژوهش، مصاحبه­ها به صورت عمیق و نیمه­ساختارمند با افراد مرتبط با موضوع انجام شد. در این پژوهش هدف شناسایی عوامل موثر بود و به همین جهت از روش پدیدار­شناسی و به­منظور تجزیه­وتحلیل داده­های مصاحبه از شیوه کلایزی استفاده گردید. جامعه­­ آماری پژوهش، افراد مرتبط با موضوع بودند که در نهایت نمونه­های آماری شامل شش­ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در گروه مدیریت ورزشی، دو نفر از گروه روانشناسی ورزش، یک نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون شنا، یک نفر اعضای هیئت رئیسه فدراسیون دوومیدانی، یک نفر از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تیراندازی، یک نفر از مربیان تیم­ ملی شنا، یک نفر از مربیان تیم ملی دوومیدانی، یک از نفر از مربیان تیم ملی تیراندازی و یک نفر از مربیان تیم ملی ژیمناستیک انتخاب شدند. روش نمونه­گیری هدفمند بود. ملاک انتخاب به­گونه­ای بود که افراد مصاحبه­شونده کاملا بر حیطه موضوعی پژوهش تسلط کافی داشتند. بنابراین تجربه زندگی، کاری و علمی مشارکت­کنندگان، رضایت کامل افراد از حضور در مصاحبه، توانایی آنان در انجام مصاحبه و بازگوکردن مطالب، ملاک ورود و انتخاب نمونه­ها در پژوهش قرار گرفت.

ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق و نیمه­ساختارمند بود. در­همین­راستا به­منظور معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاک­های اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. اعتبار به­معنای میزان درجه اعتماد به­واقعی­بودن یافته­ها برای شرکت­کنندگان در پژوهش است. به­همین­منظور مصاحبه­ها پس از تجزیه­و­تحلیل در اختیار مصاحبه­شوندگان قرار گرفت و نظرات آنان در مورد مصاحبه­ها اعمال و اصلاحات مورد نیاز انجام گرفت. به منظور پایایی پژوهش نیز از قابلیت اعتماد استفاده گردید. قابلیت اعتماد، به ثبات داده­ها در طول زمان و شرایط مختلف اشاره دارد که برای بررسی قابلیت اعتماد، از روش توافق درون­موضوعی دو­ کدگذار استفاده شد. دو کدگذار متخصص و آشنا به روش کدگذاری، مصاحبه­ها را کدگذاری کردند و درصد توافق بین دو کدگذار با استفاده از فرمول (خواستار، 1388) 85 درصد به­دست آمد و با توجه به اینکه این میزان بالای 60 درصد است، پایایی پژوهش مورد تایید قرار گرفت (امیری و نوروزی سید حسینی، 1399). نتایج حاصل در جدول1 نشان داده شده است:

= درصد پایایی

جدول 1: نتایج بررسی پایایی دو کدگذار

شماره مصاحبه

تعداد کل کدها

تعداد توافقات

تعداد عدم­توافقات

درصد پایایی

3

21

9

4

71/85 %

6

19

8

4

21/84 %

12

23

10

3

95/86 %

کل

63

27

11

62/85 %

برای انجام مصاحبه با افراد حاضر در پژوهش، بعد از ایجاد یک محیط نسبتا صمیمی با مشارکت­کنندگان و درنظر گرفتن شرایط محیطی مناسب و گرفتن رضایت از افراد، مصاحبه­ها با طراحی یک سوال محوری شروع شد. در ادامه بقیه پرسش­ها از مشارت­کنندگان سوال گردید. در­نهایت، تمامی مصاحبه­ها تایپ شدند و مراحل کدگذاری در نرم­افزار مکس­کیودا نسخه20 انجام شد. در ادامه نمونه سوالاتی که از مصاحبه­شوندگان پرسیده شد، آورده شده است.

سوال اصلی پژوهش: با توجه به تجربه­تان، چه عواملی سبب گرایش دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی می­شود؟

با توجه به نیمه­ساختاریافته بودن مصاحبه­ها، سوالات دیگری هم پرسیده شد: 1. با توجه به تجربه­تان، مدارس چگونه می­توانند زمینه علاقه دانش­آموزان مقطع ابتدایی را به شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی فراهم کنند؟ 2. خانواده­ها چگونه می­توانند زمینه حضور دانش­آموزان مقطع ابتدایی را در ورزش­های پرمدال المپیکی فراهم کنند؟

یافته­­های پژوهش

در جدول 2 اطلاعات جمعیت­شناختی افراد مصاحبه­شونده نشان داده شده است:

جدول2: اطلاعات جمعیت­شناختی مشارکت­کنندگان در پژوهش

خبرگان

سمت

جنسیت و تفکیک نفرات

گروه اول

عضو هیئت علمی دانشگاه/ دکتری مدیریت ورزشی

5 نفر آقا

1 نفر خانم

گروه دوم

عضو هیئت علمی دانشگاه/ دکتری روانشناسی ورزشی

2 نفر آقا

- نفر خانم

گروه سوم

هیئت رئیسه فدراسیون شنا، دوومیدانی و تیراندازی

3 نفر آقا

- نفر خانم

گروه چهارم

مربیان تیم­های ملی شنا، دوومیدانی، تیراندازی، ژیمناستیک

3 نفر آقا

1 نفر خانم

    در جدول32، نمونه­ای از کدگذاری داده­های محتوای مصاحبه نشان داده شده است:

جدول3: نمونه­ای از کدگذاری داده­های محتوای مصاحبه مشارکت­کنندگان در پژوهش

مصاحبه شماره 6: عضو هیئت علمی گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران

متن مصاحبه

کدگذاری اولیه مصاحبه شماره 6

با توجه به اینکه ورزش مدارس می­تواند نقشی تعیین­کننده در آشنا­کردن دانش­آموزان با ورزش­­های مختلف المپیکی داشته باشد، مدارس می­توانند ورزش­های دیگری نظیر: ورزش­های المپیکی را به منظور فعالیت­بدنی دانش­آموزان در زنگ تربیت بدنی فراهم کنند که لازمه­ی چنین کاری افزایش ساعات درس تربیت بدنی در طول هفته می­باشد.

-         انجام ورزش­های مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس

-         افزایش ساعت درس تربیت­بدنی در طول هفته در مدارس

  عوامل موثر بر گرایش دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی را 61 مضمون فرعی در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانه­ها، زیرساخت­ها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی تشکیل می­دهند. این مضامین در جدول 4 نشان داده شده است:

جدول4: عوامل موثر بر گرایش­ دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی

مضامین اصلی

مضامین فرعی

 

خانواده

1.        1.انجام ورزش توسط برادران و خواهران بزرگتر در خانواده به منظور الگوگیری دانش­آموزان سنین پایه، 2.علاقه­مند­کردن والدین به ورزش­های المپیکی و حضور فعال فرزندانشان در ورزش­های پایه نظیر: شنا و دوومیدانی 3.محدود­نکردن دانش­آموزان از سوی والدین به منظور انتخاب یک ورزش خاص و حمایت از انتخاب فرزندان در گزینش ورزش دلخواه 4.تشویق خانواده­ها به حضور فرزندان در ورزش­های انفرادی و گروهی پرمدال در المپیک، 5.فراهم­کردن امکانات لازم برای فعالیت حرفه­ای دانش­آموزان در ورزش­های المپیکی، 6.حمایت خانواده­ها از فرزندان بعد از حضور در میادین ورزشی رشته­های المپیکی با هر نتیجه­ای اعم از برد و باخت، 7.کمک به برنامه­ریزی مناسب فرزندان در پرداختن به ورزش و درس به طور همزمان

 

 

مدارس

2.        8.برگزاری المپیاد ورزشی، اردوهای ورزشی و بازدید از کمپ­ها و اردوهای تمرینی رشته­های المپیکی از سوی مدارس، 9.افزایش ساعت درس تربیت­بدنی در طول هفته در مدارس، 10.انجام ورزش­های مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس، 11.پخش فیلم­های آموزشی در راستای آشنایی دانش­آموزان با ورزش های المپیکی 12.استفاده از روانشناسان ورزشی در مدارس به منظور مشاوره­ی انتخاب ورزش قهرمانی دانش آموزان، 13.مساعدت مدارس در زمینه مرخصی ورزشی، 14.ایجاد انجمن ورزش دانش­آموزی در مدارس

 

 

 

مربیان

3.        15.توجه مربیان به نیازهای ورزشکاران دانش­آموز، 16.حضور مربیان نخبه در مدارس به منظور شناسایی استعدادهای بالقوه رشته­های مختلف ورزشی، 17.عدم تاکید بر نتیجه­گرایی از سوی مربیان در ورزش­های پرمدال سنین پایه، 18.عدم تمرینات طاقت­فرسا در سنین کودکی و لذت­بردن دانش­آموزان از حضور در رشته­های مختلف با مفرح­ساختن برنامه تمرینی از سوی مربیان، 19.مهارت مربیان در ارائه برنامه تمرینی متناسب با وضعیت فردی دانش­آموزان، 20.استفاده از مربیان جوان و با انگیزه در درس تربیت­بدنی مدارس، 21.تشویق معلمان تربیت­بدنی به حضور دانش­آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی، 22. آموزش و دانش­افزایی مربیان در ارتباط با تعامل با دانش­آموزان ورزشکار

 

همسالان

4.        23. انتخاب دوست­های ورزشکار و انجام ورزش­های پرمدال المپیکی با همراهی همسالان، 24.وجود ارتباط قوی با گروه­های همسالان حاضر در رشته­های مختلف ورزشی در راستای ترک­نکردن ورزش­ها­ی مختلف المپیکی

 

 

رسانه­ها

5.        25.پخش­زنده رقابت­های ورزشی رشته­های المپیکی مختلف گروه بزرگسالان و سنین پایه از شبکه ورزش، 26.دعوت رسانه­ها و حضور مستمر قهرمانان ورزشی رشته­های المپیکی در برنامه­های مختلف تلویزیونی، 27.توجه رسانه­های صوتی­­و­­تصویری به ورزش­های پرمدال در المپیک، 28.فرهنگ­سازی رسانه­ها در زمینه اولویت قرار­گرفتن موفقیت ورزشی در رشته­های المپیکی به جای درآمدزایی صرف در رشته­هایی خاص، 29.تاسیس دیگر شبکه­های ورزشی به صورت مجزا از شبکه ورزش، 30.استفاده از بسترهای فضای مجازی نظیر: شبکه­های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در راستای تبلیغ و معرفی ورزش­های پرمدال المپیک، 31.ساخت انیمیشن­های ورزشی در رشته­های المپیکی برای گروه سنی کودکان

زیر­ساخت­ها

6.        32.ساخت اماکن و دهکده­های ورزشی مختلف در شهرهای پر­استعداد کشور، 33.دسترسی راحت دانش­آموزان به تجهیزات و امکانات لازم برای شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی، 34.استفاده از تجهیزات جدید و مدرن در زمین­های تمرینی رشته­های مختلف المپیکی

 

 

ابعاد مالی

7.        35.بالابردن حقوق دریافتی و پرداخت مستمر آن به ورزشکاران رده­های پایه تیم­های ملی در رشته­های المپیکی، 36.حمایت مالی دولت از دانش­آموزان ورزشکار مستعد کم بضاعت در مدارس، 37.اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس از سوی سازمان­های مربوطه، 38.توجه به وضعیت معشیت ورزشکاران و مربیان بازنشسته رشته­های ورزشی مختلف به­منظور پدیدار­نشدن دیدگاه منفی در ارتباط با این ورزش­ها، 39.جذب حامیان مالی بخش خصوصی در رشته­های مختلف المپیکی به منظور توسعه کیفیت برگزاری رقابت­ها

 

 

 

 

ابعاد انگیزشی

8.        40.تقدیر از دانش­آموزان ورزشکار رشته­های مختلف ورزشی در مدارس، 41.ساخت مستندهای انگیزشی در ارتباط با مدال­آوری ورزشکاران در المپیک، 42.ایجاد حس افتخار­آفرینی و تشویق دانش­آموزان در زمینه ورود به ورزش­های المپیکی، 43.دعوت از ورزشکاران سنین پایه رشته­های مختلف در برنامه­های تلویزیونی به منظور ایجاد انگیزه در دیگر همسالان، 44.شناسایی دلایل انگیزشی حضور دانش­آموزان در یکسری ورزش­های خاص و نبود علاقه آنان به حضور در ورزش­های پر­مدال المپیکی، 45.عدم ایجاد حس نا­امیدی و آینده­دار­نبودن رشته­های مختلف المپیکی در دانش­آموزان، 46.نصب پوسترهایی از ورزشکاران نخبه و پرمدال المپیکی در بخش­هایی خاص از مدارس و اماکن ورزشی مختلف، 47.حضور دانش­آموزان به عنوان تماشاگر در زمان برگزاری لیگ­های داخلی ورزش­های المپیکی با همکاری متقابل مدارس و فدراسیون­های ورزشی، 48.ارائه تخفیف در استفاده از امکانات ورزشی و تماشای رایگان یا با تخفیف رویدادهای ورزشی به دانش­آموزان و ورزشکاران سنین پایه رشته­های پرمدال المپیکی، 49.حضور ورزشکاران و مربیان نخبه ورزش­های پرمدال در مدارس و اردوهای تمرینی ورزش­های المپیکی سنین پایه، 50.جذاب­تر برگزار­شدن ورزش­های المپیکی در داخل کشور با استقبال گرم تماشاگران، 51.ایجاد محیطی دوستانه و صمیمی در تمرینات ورزش­های المپیکی سنین پایه

 

 

ابعاد مدیریتی

9.        52.توجه برابر به ورزش­های المپیکی و ورزش­های پرطرفدار مانند فوتبال، از سوی مسئولان مربوطه، 53.الگوگیری از سیستم آموزشی در مدارس ورزش کشورهای توسعه­یافته اروپایی در داخل کشور، 54.از بین­بردن تبعیض در اردوهای انتخابی تیم­های ملی ورزش­های مختلف در سنین­پایه و نظارت صحیح بر­ فرایند اردوی انتخابی، 55.برگزاری مستمر و با کیفیت لیگ­های داخلی در ورزش­های المپیکی، 56.جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران نخبه رشته­های مختلف با توجه کافی به نیازهای آنان، 57.حل مشکل پوشش اسلامی در برخی رشته­های خاص برای بانوان با سازمان­های بین­المللی ورزش، 58.فراهم­کردن زمینه رشد و شکوفایی دانش­آموزان در رشته­های مختلف با همکاری متقابل فدراسیون­های ورزشی و مدارس، 59.توجه برابر به ورزش بانوان و آقایان در سنین پایه و بزرگسال

استعدادیابی

60.شناسایی استعداد نخبگان ورزش از مدارس و پرورش آن­ها، 61.توجه به سن، وضعیت جسمانی و روانی دانش­آموزان در جهت قرار­گرفتن در ورزش­های المپیکی

در شکل1 عوامل استخراج­شده از یافته­های پژوهش نشان داده شده است:

 

شکل1. عوامل موثر بر گرایش­ دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی

بحث و نتیجه­گیری

ورزش دانش­آموزی و توسعه ورزش­های پایه در مدارس یکی از موضوعات بسیار مهم در راستای موفقیت کشورها در رویدادهای بزرگ مانند المپیک می­باشد و لازمه­ این موفقیت نیز علاقه دانش­آموزان به مشارکت در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد. به­همین­منظور پژوهش حاضر، عوامل متعددی که سبب می­شوند دانش­آموزان به مشارکت در ورزش­های المپیکی علاقه شوند را در قالب 10 مضمون اصلی خانواده، مدارس، مربیان، همسالان، رسانه­ها، زیرساخت­ها، ابعاد مالی، ابعاد انگیزشی، ابعاد مدیریتی و استعدادیابی، بخش­بندی کرده است.

  اولین مضمون شناسایی­شده در ارتباط با گرایش­ دانش­آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی را خانواده تشکیل می­دهد. اهمیت سیستم حمایتی خانواده در زمینه عملکرد نخبگان را نمی توان دست­کم گرفت. خانواده­ها با حمایت خودشان نظیر فراهم­کردن هزینه ایاب­و­ذهاب فرزندان به باشگاه، تهیه ملزومات ضروری ورزشی، تهیه تغذیه متناسب ورزشی و تأیید و همراهی اعضای خانواده در زمینه رشته ورزشی مورد علاقه فرزندان، نقشی موثر در رشد و شکوفایی استعدادهای ورزشی دارند (ناصری پلنگرد و همکاران، 1399). برخی از مهم­ترین عوامل شناسایی­شده پژوهش حاضر در این بخش شامل انجام ورزش توسط برادران و خواهران بزرگتر در خانواده به منظور الگوگیری دانش­آموزان سنین پایه، محدود­نکردن دانش­آموزان از سوی والدین به منظور انتخاب یک ورزش خاص  و فراهم­کردن امکانات لازم برای فعالیت حرفه­ای دانش­آموزان در ورزش­های المپیکی است. نتایج پژوهش با یافته­های ترنر و همکاران(2022)، لیوو و همکاران(2022)، دسروچس و همکاران(2022)، کاربن و همکاران(2021)، حسینی کشتان و همکاران(1400)، ناصری پلنگرد و همکاران(1399) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت سیستم حمایتی خانواده بر مشارکت دانش­آموزان در فعالیت­های ورزشی است.

دومین مضمون شناسایی­شده مدارس می­باشد. همانطور که بیان شد، یکی از روش­ها برای آموزش و علاقه­مندکردن کودکان به انجام فعالیت­های ورزشی، بهره­مندی از ظرفیت­های مدارس است. اساسا استفاده از ورزش‌های مختلف در برنامه المپیک مدرسه‌ای یا همان المپیاد ورزشی مدارس به‌عنوان ابزار و رویکردی تازه به ورزش و آموزش برای متنوع ساختن ورزش­ها در مدارس کشورهای توسعه­یافته مورد استفاده قرار می­گیرد (وولاید، 2013). برخی از مهم­ترین عوامل شناسایی­شده شامل برگزاری المپیاد ورزشی، اردوهای ورزشی و بازدید از کمپ­ها و اردوهای تمرینی رشته­های المپیکی از سوی مدارس، افزایش ساعت درس تربیت­بدنی در طول هفته در مدارس، انجام ورزش­های مختلف به جز فوتبال در زنگ ورزش مدارس و پخش فیلم­های آموزشی در راستای آشنایی دانش­آموزان با ورزش­های المپیکی می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های لیوو و همکاران(2022)، قناعت و همکاران(1401)، مقدادی و همکاران (1398) و صفری­ جعفرلو و همکاران(1397)، همسو می­باشد و دلیل همسویی نیز نقش حمایتی مدارس و ضرورت برگزاری المپیادهای ورزشی در رشته­های المپیکی در مدارس به­منظور گرایش دانش­آموزان در این ورزش­ها می­باشد.

  سومین مضمون شناسایی­شده مربیان می­باشد. تعیین نقش ورزشی توسط مربی، متناسب با توانایی­های کودکان و به بازی­گرفتن آن­ها توسط سایر هم­تیمی­ها، نقش مهمی در تداوم انگیزه کودکان به شرکت در فعالیت­های ورزشی دارد (موسوی راد، 1398). برخی از مهم­ترین مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل توجه مربیان به نیازهای ورزشکاران دانش­آموز، حضور مربیان نخبه در مدارس به منظور شناسایی استعدادهای بالقوه رشته­های مختلف ورزشی، عدم تمرینات طاقت­فرسا در سنین کودکی و لذت­بردن دانش­آموزان از حضور در رشته­های مختلف با مفرح­ساختن برنامه تمرینی از سوی مربیان می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های حسنوف و مامانازاروا(2022)، ترنر و همکاران(2022) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش حمایتی مربیان و معلمان ورزش، و سطح مهارت مربیان و ارائه برنامه تمرینی مفرح، در به­وجود­آمدن علاقه دانش­آموزان به منظور مشارکت در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد.

مضمون شناسایی­شده بعدی گروه همسالان است. مضامین شناسایی­شده در این بخش شامل انتخاب دوستان ورزشکار و انجام ورزش­های پرمدال المپیکی با همراهی همسالان و وجود ارتباط قوی با گروه­های همسالان حاضر در رشته­های مختلف ورزشی در راستای ترک­نکردن ورزش­ها­ی مختلف المپیکی است. نتایج پژوهش در این بخش با یافته­های ترنر و همکاران(2022) و دسروچس و همکاران(2022) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش حمایت گروه همسالان و مشارکت بهترین دوستان در ورزش در راستای گرایش دانش­آموزان به مشارکت فعال در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد.

پنجمین مضمون شناسایی­شده، رسانه­ها می­باشد. یکی از قوی­ترین ابزارها برای علاقه­مند­کردن افراد جامعه به ورزش، رسانه­های مختلف صوتی­و­تصویری می­باشند (احمدی و ذوالفقاری، 1400). برای مثال، انیمیشن فوتبالیست­ها در توجه کودکان به ورزش فوتبال، در ایجاد علاقه، افزایش تمایل و انجام ورزش فوتبال توسط کودکان مؤثر بود. بنابراین تولید محتوای انیمیشن در دیگر رشته­های ورزشی نیز می­تواند اثرات مثبتی در علاقه­مندی کودکان به آن ورزش­ها داشته باشد (مقدس و فرزان، 1396). برخی از مفاهیم شناسایی­شده شامل پخش­زنده رقابت­های ورزشی رشته­های المپیکی مختلف گروه بزرگسالان و سنین پایه از شبکه ورزش، استفاده از بسترهای فضای مجازی نظیر شبکه­های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در راستای تبلیغ و معرفی ورزش­های پرمدال المپیکی و ساخت انیمیشن­های ورزشی در رشته­های المپیکی برای کودکان می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های بلسینگ (2022) و مقدس و فرزان(1396) همسو ست و دلیل آن، استفاده از ظرفیت­های رسانه­ مانند انیمیشن­ها در جهت علاقه­مند­کردن دانش­آموزان به حضور در ورزش­های المپیکی می­باشد.

  مضمون شناسایی­شده بعدی، زیرساخت­ها می­باشد. تسهیلات تمرینی و دسترسی راحت به تجهیزات و امکانات تمرینی، یکی از عوامل بسیار مهم در زمینه رشد و توسعه ورزش با ایجاد علاقه­مندی در ورزشکاران است (رابینسون و بوهلک، 2009). مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل ساخت اماکن و دهکده­های ورزشی مختلف در شهرهای پر­استعداد کشور، دسترسی راحت دانش­آموزان به تجهیزات و امکانات لازم برای شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی و استفاده از تجهیزات جدید و مدرن در زمین­های تمرینی رشته­های مختلف المپیکی می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های لیوو و همکاران(2022)، ترنر و همکاران(2022)، قناعت و همکاران(1401) و قنبری و همکاران(1398) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت دسترسی راحت به اماکن ورزشی، فراهم­کردن زیرساخت­های ورزشی در مدارس و توجه به وضعیت اماکن ورزشی به منظور علاقه­مند­کردن دانش­آموزان به مشارکت فعال در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد.

هفتمین مضمون شناسایی­شده، ابعاد مالی می­باشد. برخی از مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل پرداخت حقوق مستمر و ماهیانه به ورزشکاران رده­های پایه تیم­های ملی در رشته­های المپیکی، حمایت مالی دولت از دانش­آموزان ورزشکار مستعد کم­بضاعت در مدارس، اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس از سوی سازمان­های مربوطه، توجه به وضعیت معشیت ورزشکاران و مربیان بازنشسته رشته­های ورزشی مختلف به منظور پدیدار­نشدن دیدگاه منفی در مورد این ورزش­ها و جذب حامیان مالی بخش خصوصی در رشته­های مختلف المپیکی به منظور توسعه کیفیت برگزاری رقابت­ها می­باشد. نتایج پژوهش در این بخش با یافته­های کاربن و همکاران(2021)، حسینی کشتان و همکاران(1400) و صفری جعفرلو و همکاران(1397) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت ورود بخش خصوصی به ورزش، اختصاص بودجه مناسب به ورزش مدارس و نقش ابعاد مالی بر گرایش دانش­آموزان به مشارکت در ورزش­های پرمدال المپیکی است.

مضمون شناسایی شده بعدی، ابعاد انگیزشی می­باشد. انگیزه­های افراد برای شرکت در فعالیت­بدنی بسیار متنوع است و مدیران و مسئولان مدارس می­توانند با ترسیم تصاویر و نوشته­ها در دیوار مدارس، محیط جذابی را به­وجود آورند و اهداف رفتاری مورد نظر را آموزش دهند تا دانش­آموزان به فعالیت در رشته­های ورزشی مختلف علاقه­مند شوند(یوسفی و بذری آذرین، 1397). برخی از مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل تقدیر از دانش­آموزان ورزشکار رشته­های مختلف ورزشی در مدارس، نصب پوسترهایی از ورزشکاران نخبه و پرمدال المپیکی در بخش­هایی خاص از مدارس، ارائه تخفیف در استفاده از امکانات ورزشی به دانش­آموزان و ورزشکاران سنین پایه رشته­های پرمدال و حضور ورزشکاران و مربیان نخبه ورزش­های پرمدال در اردوهای تمرینی ورزش­های المپیکی سنین پایه می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های گوا(2022)، رمضانی و همکاران(1399)، یوسفی و بذری آذرین(1397)، مقدادی و همکاران(1398)، قنبری و همکاران(1398) و صفری جعفرلو و همکاران(1397) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت حضور ورزشکاران معروف به عنوان الگو در مدارس، مورد تقدیر قرار­گرفتن تلاش­های انجام­شده توسط دانش­آموزان در حیطه ورزش، بهره­مندی از تصاویر انگیزشی در دیوار مدارس، ارتباط آنلاین با ورزشکاران، انگیزه فردی دانش­آموز و ارائه جوایز به قهرمانان منتخب مسابقات ورزشی مدارس، به منظور گرایش دانش­آموزان به فعالیت­ حرفه­ای در ورزش­های المپیکی می­باشد.

  مضمون شناسایی­شده بعدی، ابعاد مدیریتی می­باشد. به طور کلی انتخاب مدیران شایسته ورزشی در سطح فدراسیون­ها و هیئت­های ورزشی مختلف، فعالیت انجمن­های ورزش دانش­آموزی، اجرای طرح­های بلند­مدت با برنامه­ریزی مناسب از سوی وزارت ورزش و آموزش­و­پرورش، استفاده از تجارب دیگر کشورها و نظام­های آموزشی کارآمد در سطح دنیا از جمله عوامل توسعه ورزش دانش­آموزی با به­کارگیری از مفاهیم مدیریتی  است (قنبری و همکاران، 1399). برخی از مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل توجه برابر به ورزش­های المپیکی و ورزش­های پرطرفدار نظیر فوتبال، از سوی مسئولان مربوطه، الگوگیری از سیستم آموزشی در مدارس ورزش کشورهای توسعه­یافته اروپایی در داخل کشور، جلوگیری از مهاجرت ورزشکاران نخبه و فراهم­کردن زمینه رشد دانش­آموزان در رشته­های مختلف با همکاری متقابل فدراسیون­های ورزشی با مدارس می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های حسینی کشتان و همکاران(1400) و قنبری و همکاران(1399) همسوست و دلیل همسویی نیز اهمیت برنامه­ریزی راهبردی در ورزش مدارس، استفاده از تجارب دیگر کشورها و نظام­های آموزشی کارآمد در سطح دنیا به گرایش دانش­آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی می­باشد.

  آخرین مضمون شناسایی­شده، استعدایابی می­باشد. استعدایابی نیز یکی از موضوعات مهم در زمینه توسعه ورزش­های پایه است (تیل، 2020). از طریق استعدادیابی، پیشرفت و موفقیت ورزشکاران جوان به بهترین و مناسب­ترین شکل صورت می­گیرد (هنریکسن، 2010). مفاهیم شناسایی­شده در این بخش شامل .شناسایی استعداد نخبگان ورزش از مدارس و پرورش آن­ها و توجه به سن، وضعیت جسمانی و روانی دانش­آموزان در جهت قرار­گرفتن در ورزش­های المپیکی می­باشد. نتایج پژوهش با یافته­های قناعت و همکاران(1401) و حسینی کشتان و همکاران(1400) همسوست و دلیل همسویی نیز نقش استعدایابی در ایجاد انگیزه دانش­آموزان به منظور مشارکت در فعالیت­های ورزشی رشته­های المپیکی می­باشد. 

  از محدودیت­های پژوهش حاضر می­توان گفت که چون عوامل شناسایی­شده در پژوهش  در مرحله کمی مورد بررسی قرار نگرفته­ اند، مشخص نیست که هرکدام از این عوامل به چه میزان در گرایش­ دانش­ آموزان مقطع ابتدایی به شروع فعالیت حرفه­ای در ورزش­های پرمدال المپیکی نقش دارند. بنابراین انجام پژوهشی دیگر در این راستا می­تواند موثر باشد. در نهایت تاکید می­گردد که تعامل سازمان­ها و فدراسیون­های ذیربط در زمینه ورزش دانش ­آموزی با یکدیگر و ایجاد یک چشم­انداز مشترک در زمینه مشارکت دانش­ آموزان در ورزش­های پرمدال المپیکی، با مدنظر قراردادن مشکلات و معضلات موجود و استفاده از راهکارهایی مانند کاهش هزینه­ مشارکت دانش­آموزان در ورزش­های المپیکی، فراهم ­کردن تسهیلات، امکانات، شرایط مناسب تمرینی و به ­کارگیری مدیران و مربیان ورزشی خبره در ورزش­های سنین پایه، گامی موثر در راستای افزایش گرایش دانش ­آموزان به مشارکت فعال در ورزش­های پرمدال المپیکی خواهد بود.

 

  • منابع

    • امیری، م.، و نوروزی سید حسینی، ر. (1399). درآمدی بر روش تحقیق کیفی در ورزش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
    • احمدی, مهرداد و ذوالفقاری، ماریا. (1400). «شناسایی نقش­های رسانه در توسعه ورزش با رویکرد فراترکیب». نشریه مدیریت ورزشی.
    • جهان تاب نژاد، ع؛ مهدی پور، ع. و خطیبی، ا. (1397). «تحلیل عوامل مؤثر در توسعه ورزش­های پایه در مدارس ابتدایی شهر اهواز». مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم­ورزشی). 10(50 ), صص 165-186.
    • حسینی کشتان, میثاق و قلندر قوچان عتیق, گلثومه. (1400). «اولویت‌بندی شاخص‌های توسعه ورزش دانش‌آموزی ایران». پژوهش در ورزش تربیتی.
    • خواستار, حمزه. (1388). «ارائه‌ روشی برای محاسبه‌ پایایی مرحله‌ کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی». روش­شناسی علوم انسانی. 15(58),صص 161-174.
    • ذوالفقاری، غلامرضا و ادیب صابر، فهیمه. (1399). «رابطه وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اعتیاد به اینترنت با تمایل به ورزش دانش­آموزان مقطع ابتدایی». فصلنامه سلامت روان کودک. ۷ (۴)، صص۲۹۶-۲۸۴.
    • رمضانی, فریبرز؛ طالب پور, مهدی و شجیع, کیانوش. (1399). «شناسایی الگوهای ذهنی راهکارهای توسعه ورزش با رویکرد تربیتی در دانشگاه فرهنگیان کشور». پژوهش در ورزش تربیتی. 8(20)، صص 115-132.
    • صفری جعفرلو, حمید رضا؛ سجادی, سید نصرالله؛ هادوی، فریده و قنبرپور نصرتی, امیر. (1397). «ارائه الگویی برای برنامه آموزش المپیک در ایران». پژوهش­های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 10(3)، صص 55-71.
    • قناعت، مرتضی؛ طالب­پور، مهدی؛ حیدری، رضا و گل گلی, مهناز. (1401). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی­(مورد مطالعه: استان خراسان رضوی)». پژوهش در ورزش تربیتی.
    • قنبری فیروزآبادی, علیرضا؛ امانی، امین؛ ریحانی، محمد و سردرودیان، مهتا. (1399). «طراحی الگوی راهبردی توسعه ورزش دانش‌آموزی». پژوهش در ورزش تربیتی. 8(20), صص 179-204.
    • قنبری، هادی؛ شتاب بوشهری, ناهید؛ شفیع­نیا، پروانه و مهرعلیزاده, یدالله. (1398). «طراحی مدل عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دبستانی به ورزش: یک پژوهش آمیخته». مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 11(1)، صص 257-239.
    • کشگر، سارا؛ دادرس، محمد و قیصری، راحله. (1392). «ارزیابی کتاب معلم تربیت­بدنی (راهنمای تدریس)دوره ابتدایی ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی شهریزد». فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی. 1(3)، صص 63-70.
    • مقدادی، مازیار؛ اسماعیلی, محمدرضا و غفوری، فرزاد. (1398). «اولویت­بندی رویکردها و روش­های آموزش المپیزم در مدارس با استفاده از روش دلفی فازی و تاپسیس». پژوهش در ورزش تربیتی. 7(17)، صص 305-328.
    • مقدس، مصطفی و فرزان، فرزام. (1396). «اثربخشی انیمیشن‌های ورزشی در رفتار ورزشی کودکان (مطالعه موردی: انیمیشن فوتبالیست‌ها». نشریه رشد و یادگیری حرکتی. 9(1)، صص 157-171.
    • محمدی ثانوی، حسین؛ محمدزاده, حسن و بهزادنیا، بهزاد. (1400). «پیش­بینی میل به تداوم فعالیت­های ورزشی و ترک ورزش در دانش‌آموزان ابتدایی». رفتار حرکتی.
    • موسوی راد، سیده طاهره. (1398). «شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک». پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی. 8(2)، صص 53 -62.
    • ناصری پلنگرد, ولی؛ بهرامی، شهاب؛ زردشتیان, شیرین و یوسفی, بهرام. (1399). «نقش مدیریت خانواده و مدرسه در توسعه استعدادهای ورزشی». مدیریت و توسعه ورزش. 9(3)، صص 92-106.
    • هاشمی، صدیقه. (1393). «شناسایی موانع توسعه ورزش­های پایه در مدارس شهر تهران». پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
    • یوسفی، س. و بدری آذرین، ی. (1397). «تعیین مؤلفه­های مفهومی و کیفی دیوارنگاره­ها و نوشته­های مدارس ابتدایی در آموزش و ترغیب دانش­آموزان به تحرک بدنی و ورزش». مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی). 10(49 )، صص 95-114.
    • BLESSING, A. (2022). ANIMATION FILMS AND CHILD DEVELOPMENT IN NIGERIA: A STUDY OF SAPELE DELTA STATE. Delta State University Abraka Publications.‏
    • Carbone, P. S., Smith, P. J., Lewis, C., & LeBlanc, C. (2021). “Promoting the participation of children and adolescents with disabilities in sports, recreation, and physical activity”. Pediatrics, 148(6).‏
    • CONSTANTINESCU, M., Orindaru, A., Orzan, M. C., CĂESCU, Ș. C., ROȘCA, M. I., & Botezatu, F. (2022). “INTEREST IN SPORTS-A MARKETING RESEARCH APPROACH IN DISCOVERING PREDICTING FACTORS”. Economic Computation & Economic Cybernetics Studies & Research, 56(1).‏
    • Desroches, G., Poulin, F., & Denault, A. S. (2022). “Sports participation patterns throughout high school and their antecedents”. Applied Developmental Science, 26(1), 31-42.‏
    • GUA, J. D. B. (2022). “THE IMPORTANCE OF ATHLETES AS ROLE MODELS IN TEACHING OLYMPIC EDUCATION”. Olympic Studies, 17.‏
    • Greenfield, J. R. F., Almond, M., Clarke, G. P., & Edwards, K. L. (2016). “Factors affecting school physical education provision in England: a cross-sectional analysis”. Journal of public health, 38(2), 316-322.
    • Hasanov, A. T., & Mamanazarova, A. B. (2022). “WRESTLING PREPARATION PROCESS IN SPORTS SCHOOLS”. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development, 3, 174-176.‏
    • Henriksen, K. (2010). The ecology of talent development in sport: A multiple case study of successful athletic talent development environments in Scandinavia.‏
    • ‏Hibshman, N., Yengo-Kahn, A., Wiseman, A., Kelly, P. D., Wu, J., Monk, S., ... & Bonfield, C. M. (2022). “Child participation in collision sports and football: what influences parental decisions?” The Physician and Sports medicine, 50(2), 171-180.‏
    • Liew, S., Gwynn, J., Smith, J., Johnson, N. A., Plotnikoff, R., James, E. L., & Turner, N. (2022). “The Barriers and Facilitators of Sport and Physical Activity Participation for Aboriginal Children in Rural New South Wales, Australia: A Photo voice Project”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 1986.‏
    • Liu, S., & Wang, G. (2022). “Exploration of Sports Participation and Curriculum Resource Utilization in Primary Schools Before and After the “Double Reduction”. Frontiers in Psychology, 3176.‏
    • Prasetyo, M. T., & Fatkhurrohman, F. (2022). “Survey of student interest in sports extracurricular at senior high school”. Journal of Science and Education (JSE), 2(2), 81-87.‏
    • Robinson, L., & Bohlke, N. (2009). “Benchmarking of élite sport systems”. Management Decision471, 67(84), 10-1108.‏
    • Sentürk, H. E. (2019). “The Factors Affecting Faculty of Sport Sciences Students' Attitudes towards Sports”. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 272-277.‏
    • Sherry, E., Schulenkorf, N., & Chalip, L. (2015). “Managing sport for social change: The state of play”. Sport Management Review, 18(1), 1-5.
    • Spies, F., Schauer, L., Bindel, T., & Pfeiffer, M. (2022). “Talent detection—importance of the will and the ability when starting a sport activity”. German Journal of Exercise and Sport Research, 1-10.‏
    • Turner, K., Rodriguez, C., Souto, K., Vital, S., Williams, C. W., & Wright, E. M. (2022). “Getting and keeping K-12 girls in sports and physical activity: Evidence-based best practices and keys”. Positive Coaching Alliance.
    • Till, K., & Baker, J. (2020). “Challenges and possible solutions to optimizing talent identification and development in sport”. Frontiers in psychology, 11,664.
    • ‏Voolaid, K. (2013). “School Olympics in Estonia: New Chance of Life for Traditional Sports and Games?” Folklore: Electronic Journal of Folklore, (54), 137-146.‏