نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار مدیریت بازاریابی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.

چکیده

باوجود ادبیات غنی درزمینه اخلاق حرفه­ای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیت­های سازمانی بازرگانی  با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل­های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوه اخلاق تجاری را در این نوع سازمان­ها بیان نمی­کنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری داده­ها، ازنوع پژوهش­های اسنادی- فراترکیب به شمار می­رود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی ایران، تعداد122 مقاله بررسی و ازآن میان، 32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شد. ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34  مفهوم و12 مقوله طبقه­بندی گردیدند. برای تعیین وزن شاخص­ها، از آنتروپی شانون استفاده شد. براساس یافته­های پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی ایران شامل حرفه­ای­گرایی اخلاق‌محور، آگاهی و اشراف سازمانی، مسئله‌محوری  و واقع­گرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاق‌محور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی- مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاق­مداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی و استقرارعدالت، ثبات شخصیتی-رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبری­گونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیم‌گیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه می­تواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمان‌های ورزشی بیان نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Business Ethics Model for Managers of Sports Organizations in Iran: Research Synthesis on the Baseisd of the Sandolski and Barroso,s Models

نویسندگان [English]

  • amir Daniari 1
  • ramezan karimi 2
  • leila Ghorbani Ghahfarokhy 3
  • Mohammad bagher arayesh 4

1 Head of Sports and Youth Department of Badreh-Ilam city

2 department of physical education

3 payamnoor university'

4 Faculty of Islamic Azad University of Ilam

چکیده [English]

The general purpose of presenting the present research was to design a model of business ethics for managers of sports organizations in Iran. This research is applied and in terms of the way of data collection, it is considered as a meta-composite documentary research. In order to identify the model of business ethics of managers of sports organizations in Iran, 122 articles were reviewed, and 32 articles were selected for the final analysis. In this research, first, 244 indicators representing business ethics of managers were identified and classified into 34 concepts and 12 categories. Shannon's entropy was used to determine the weight of indicators. Based on the findings of the research, the main dimensions of the model of business ethics of managers of sports organizations in Iran include ethics-oriented professionalism, organizational awareness and nobility, problem-oriented and realism in dealing with organizational issues, ethical view in organizational interactions, requirements Ethics-oriented management, adoption of ethical-financial behaviors, adherence to ethical-behavioral behaviors of the market, ethical orientation in organizational incomes, educational requirements based on ethics, anti-corruption spirit and establishment of justice, personality-behavioral stability, insight and leadership-type management ability. Managers and employees are faced with the challenge of ethical decision-making every day and the results of this study can express various aspects of business ethics in the relations of sports organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics-oriented
  • insight
  • establishment of justice
  • hybridization
  • organizational interactions

طراحی  مدل اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی در ایران: سنتز پژوهی براساس مدل سندولسکی و باروسو

امیر دانیاری[1]

رمضان کریمی[2]

لیلا قربانی قهفرخی[3]

محمد باقر آرایش[4]

10.22034/ssys.2022.2290.2646

تاریخ دریافت مقاله: 22/1/1401

                                                                                 تاریخ پذیرش مقاله:7/6/1401

 

مقدمه

امروزه با توجه به تغییرات محیطی، سازمان­ها با عوامل وگرایش­هایی مواجه‌اند که ضرورت وجود رویکرد مبتنی بر اخلاق سازمانی را افزایش می­دهد. عملکردمالی مبتنی براخلاق به تعیین قابلیت­های مورد نیازکمک می­کند واین اطمینان را می­دهد که استانداردهای سازگاری دریک سازمان به کار می­رود (بیهام و مویر[5]، 2015). مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیم‌گیری اخلاقی مواجه هستند‌؛ تصمیم‌هایی که شرکت، سهامداران و همه‌ طرف‌های درگیر را تحت تأثیر قرار می‌دهند (مندعلی­زاده، 1399). هدایت و مدیریت یک کسب‌وکار به روش‌های اخلاق‌مدارانه، به دلایل قانونی و کاری امری ناگزیر وآگاهی از الزامات اخلاقی برای مدیران کسب ‌و کارها، ضروری است (محمدی، خلیل­نژاد و گل محمدی، 1399)، در غیر این صورت نمی‌توانند خواسته‌ها و انتظارات شرکت را برآورده کنند و برای دیگران الگو باشند (الوانی و احمدی، 1392). اخلاق، یک سیستم ارزشی است که توسط آن افراد رفتارهای خود ودیگران را ارزیابی و قضاوت می­کنند (دارینی، 1399؛ رحمدل، کفاش­پور و فراحی، 1399). در واقع اخلاق، فرایندی است که افراد، گروه های اجتماعی و جوامع اقدامات خود را از منظر اصول و ارزش‌های اخلاقی ارزیابی می کنند. این ارزیابی ممکن است بر اساس اعتقادات سنتی، ایده­آل­های دنبال‌شده، اهداف مورد نظر، قوانین اخلاقی که باید رعایت شود و کیفیت بهتر روابط بین انسان­ها و محیط زیست باشد (هرلی[6]، 2019). هنگامی­که از اخلاق و بازتاب اخلاقی صحبت می­کنیم، منظور ما استفاده از این معیارهای مختلف برای اقدامات افراد و گروه­هاست. اخلاق در مورد مدیران کسب و کار شامل یکسری رفتارهاست که به ارزش­های فردی که مدیر فردی، سرپرستان و زیردستان مدیر، جامعه عمومی و از همه مهمتر مشتریان/مشتریان مدیران را رعایت می­کنند، پایبند است (بارتلت[7] ، 2020).

ورزش بـه عنـوان ابـزاری کارآمـد و پدیده­ای منحصر به فرد در جهت ایجاد جامعه­ای پویا و شاداب (معین­الدینی و صنعت­خواه، 1391) و رفع بسیاری از بحران­های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسـی (سلیمی، 1396) اثرات منحصر به‌فردی را از خود به نمایش گذاشته و حتی تصور عامه بر این است که ورزش توانایی بازنمایی فرهنگ، خصایل و خوبی و بدی‌های یک جامعه را دارد (قربانی، امیرمقدم و زارعیان، 1398). با این­حـال، ایـن پدیـده جهانی امروزه با چالشی جدی روبه روست که به‌راحتی نمی­توان ازآن گذر نمود و این چالش کمرنـگ‌شـدن مقولـه اخـلاق درکلیه ابعادجامعـه بـزرگ ورزش از جملـه ورزشـکاران، مربیـان، داوران، تماشاگران، رسانه­هـای گروهـی و مـدیران وکارکنـان سازمان­های ورزشی مشهود است (سلیمی، 1396؛ قربانی­ وهمکاران، 1398). با توحه به سرعت زیاد تغییر بازار و افزایش قابلیت تولید، انتظارات مشتریان به سرعت در حال تغییر است و مشتریان پاسخ‌های سریع را ازسازمان­ها انتظار دارند. همان­گونه که سازمان­ها مجبور می­شوند که منعطف­تر شوند، نیاز به داشتن کارکنانی با اخلاق که اثربخش باشند نیز افزایش می­یابد (لوسیا ولپسینگر[8]،2017). رعایت مسائل اخلاقی در تجارت در سه دهه اخیر اهمیت زیادی کسب کرده و در اغلب دانشگاه­های معتبردنیا  به‌ویژه دردانشکده­های اقتصاد و بازرگانی کوشش می­کنند که جنبه­های اخلاقی مرتبط با تجارت و تولید را به افرادی که در آینده عهده­دار تصدی بنگاه­های اقتصادی و تولیدی خواهند شد، بیاموزند (رضانیا شیرازی، 1395).

با این حال، هیچ اثری هنوز به موضوعات اخلاقی پیش روی مدیران در یک صنعت به­ویژه صنعت در‌حال‌رشد ورزش نپرداخته است. تجارت ورزش از مشکلات اخلاقی در امان نبوده و منزوی نشده است، زیرا مدیران ورزشی هر روز که مشغول به کار هستند با تصمیم­گیری اخلاقی روبه‌رو می­شوند (برانولد[9]، 2016 ؛ دسنسی و روزنبرگ[10]، 2014). از آنجا که اخلاق با مطالعه اخلاق و معیارهای اخلاقی که افراد باید از آن پیروی کنند سروکار دارد، سوالات ارزشی و مفاهیم درستی و نادرستی در این مبحث در نظر گرفته می­شوند (رزاقی و مهرابی، 1397). مدیران ورزشی وظیفه پرداختن به سوالات اخلاقی مانند سوالات مربوط به حرفه­ای‌بودن، عدالت، مدیریت حقوقی، مسائل پرسنلی، مالکیت تیم، مسئولیت امتیازات تیم حرفه­ای و عدالت اجتماعی مرتبط با تمام سطوح ورزشی را دارند (پین و دیمانش[11]، 2018). در نظام مدیریت ورزشی ایران، نقش سازمان­های ورزشی بر اساس نوع دیپلماسی ورزشی در توسعه ورزش و درآمدزایی مهم و اساسی است (واحدی­زاده، آقایی والهی، 1399). منابع انسـانی با اخلاق، کارآمد، متخصص و با انگیزه در مشاغل و جایگاه­های مختلف، یکی از عـواملی اسـت کـه نقـش راهبـردی در رسیدن سازمان­ها به اهداف از پیش تعیین‌شده دارد (میرکمالی، حاج خزیمه و ابراهیمی، 1394) و در صورت عدم‌توجه به توانایی­ها، تجربیات، علایـق، کـارایی و دانـش تخصصـی افـراد خـود در انتصاب سازمانی آن­ها، عموما موجب نارضایتی، ضعف سازمانی و تضعیف عملکرد آنان می­شود (زارعی متین، 1400). دراین زمینه اخلاق تجاری مدیران ورزشی به عنوان یک پدیده جدید در ورزش، مسیر جدیدی را با هدف افزایش گفت وگو برای بازکردن افق و دیدگاه­های جدید وکمک به درک فرهنگ بیشتر بین مردم جهان باز نموده است (دوستی، صابونچی وشریعتی فیض­آباد، 2019). ورزش می­تواند به‌عنوان ابزاری برای توســعه روابط مد نظر قرار گیرد تا از فشــارهای جهانی خارج شــود (تهذیبی، 1400)، عملکرد مالی فوق‌العاده­ای داشته باشد و تصــویر مثبتی از خود را در عرصــه بین المللی بجا بگذارد (حسن پورقادی و دوستی، 1400). لذا طراحی و تبیین مدل اخلاق تجاری سازمان­های ورزشی تحت شرایط بحران اقتصادی کشور می­تواند نقشه راهی برای وزرات ورزش و جوانان جهت فعالیت اثربخش­تر در حوزه بین­المللی در راستای توســعه و رشــد ورزش کشــور و همچنین ارتقای پرستیژ ملی در رقابت­های داخلی و بین‌المللی باشد. درتحقیقات انجام‌شده در زمینه موضوع تحقیق تنها یک  یا دو ویژگی خاص و یا عوامل اثر گذار بر اخلاق حرفه‌ای تجاری در سازمان­های دولتی و یا خصوصی بررسی شده است و فقدان یک مدل همه جانبه­نگر مرتبط با سازمان­های تخصصی ورزشی و همچنین ورزش حرفه­ای در شرایط کشور ما بخوبی احساس می­گردد. لذا تحقیق حاضر بر آن است که با به‌کارگیری رویکرد فراترکیب از طریق برقراری ارتباطات رو در رو با خبرگان و کلیه افراد دخیل در این مهم، مدل جامع اخلاق تجاری مدیران را در سازمان­های ورزشی ایران ارائه نماید. اخلاق تجاری[12] به­عنوان شاخه­ای از علم اخلاق، مسائل اخلاقی را در محیط­های سرمایه­گذاری و تجاری مورد بحث و بررسی قرار می­دهد. در این عرصه، ضرورت توجه به اخلاق در تحارت، به مرور زمان و به شکل تجربی ظهور یافته است (رضانیا شیرازی، 1395). اخلاق تجارت اغلب به تمام جنبه‌های جریان کار اعمال می‌شود و مرتبط با رفتار افراد و کل سازمان است. اخلاق کسب ‌و کار سیستمی از قوانین و دستورالعمل‌های حرفه‌ای یک کسب ‌و کار یا یک سازمان در یک محیط عادلانه، قانونی واخلاقی است و همه مسئولیت‌های یک شرکت در قبال عموم مردم (مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها)، همچنین قوانین خاص منع کارهای غیرقانونی در محل کار را شامل می‌شود (ویکی­پدیا، 1400). در دنیای امروز توجه به مسائل اخلاقی در تجارت و به­طورکلی در اقتصاد بین­المللی، اهمیت زیادی یافته است. نتایج پژوهش­های زیادی جکایت از آن دارد که در عالم تجارت، سود شرکت­های قائل به رعایت اخلاق حرفه‌ای تجارت به مراتب بیشتر از شرکت‌هایی بوده است که به مقوله مذکور بی‌تفاوت بوده‌اند (رضانیا شیرازی، 1395). در شرایط کنونی، عدم‌رعایت مضامین و مولفه‌های اخلاقی، باعث نوعی نگرانی فزاینده در مدیریت بخش­های دولتی وخصوصی شده است. در واقع افول ارزش­های اخلاقی، بسیاری از اندیشمندان را برآن داشته است که الگوهای نظری قابل اجرا را ایجاد نمایند تا از این منظر بتوانند مسیر مناسب اجرایی راشناسایی و مفهوم‌سازی کنند (هادوی‌نیا و انصاری‌فرد، 1395).

پژوهش­های پراکنده­ای در زمینه اخلاق تجاری انجام شده است. خاکی و مجیبی (1400) در تحقیق خویش به ابعاد شخصیتی، ارتباطی، اجتماعی و ارزشی ابعاد اصلی اخلاق حرفه­ای در سازمان­های آموزش‌محور اشاره نموده‌اند. نعمتی، دانش­فرد و میرسپاسی (1400) به ضرورت وجود 6 بعد فردی، بین­فردی، مدیریتی، شغلی، ارزشی و اعتقادی و بعد خاص قضایی برای ارتقای اخلاق حرفه­ای مدیران با رویکرد حکمرانی خوب معتقدند. در تحقیق حاجی­محمدی، پورشافعی، زیرک و مومنی مهموئی (1400) مولفه­های اخلاق حرفه­ای مدیران در قالب ابعاد فردی، سازمانی، اجتماعی- فرهنگی وسیاسی- اقتصادی معرفی شده­اند. رحمدل و همکاران (1399) به آزادی بیان و استقلال رای، خدمتگزاری، اعتدال و میانه­روی، شفافیت و حق­مداری و شایسته­سالاری به عنوان عناصرتشکیل­دهنده الگوی بومی اخلاق حرفه‌ای مدیران اشاره­ نموده­اند. اسدی، داوودی و میرزایی (1399) مولفه­های اخلاق حرفه­ای شامل ابعاد روان‌شناختی، ارتباطی- اجتماعی، فنی-تخصصی و اعتقادی را در تحقیق خویش ارائه کردند. رحمدل، سامانیان وکفاش­پور (1398) جوانمردی، خطرپذیری، خودارتقایی، امانت­داری، آداب اجتماعی، سعه­صدر، قاطعیت، وجدان­کاری، شایسته­سالاری، مشارکت­طلبی، پاک­دستی، تکریم کارکنان، انگیزه خدمت، پایبندی به ارزش­ها، قانون­مداری، عدالت و انصاف، آینده­نگری، رقابت­طلبی در سطح فرا سازمانی، مشتری­مداری، مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی، خیرخواهی عمومی و اعتماد‌آفرینی را به‌عنوان  مهم­ترین مولفه­های اخلاق حرفه‌ای مدیران بانک­ها، معرفی نمودند. سلیمی(1396) بر این باور است که مؤلفه­های مدیریتی، فردی، مالی، اخلاقی و آموزشی، اجزای اصلی تشکیل­دهنده اخلاق حرفه­ای در سازمان­های ورزشی هستند. در تحقیق صانعی و یاری (1391)، رعایت صداقت و تعهد در اطلاع­رسانی درست به متقاضیان استخدام، جبران خدمات کارکنان با شرط رعایت عدالت و داشـتن تعهـد نسبت به آن­ها، عایت عدالت در ارتقای کارکنان، رعایت قاطعیت و صداقت در انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد کارکنـان و انجام تعهد در جهت کاهش آسیب­های شغلی، مهم­ترین مولفه­های اخلاق حرفه­ای مدیران تلقی شده­اند. درتحقیق کوک پراجک چات و سومرتفول[13] (2018) مشخص گردید که بیشتر کارمندان دولت، مقررات قانون اخلاق حرفه­ای برای کارمندان دولت را به رسمیت می­شناسند و  به پیروی از موارد موجود در قانون اخلاق حرفه­ای تشویق می­شوند. با اینحال، برخی از مشکلات در اجرای این قوانین یافت شده است و هنوز هم در میان سازمان­ها نقض قوانین اخلاق حرفه­ای وجود دارد. درتحقیق یانگ [14]و همکاران (2016) احترام و خودکارآمدی به‌عنوان متغیرهای میانجی با رهبری اخلاقی و رفتار شهروندی رابطه معنادار داشتند. چام[15] و همکاران (2013) در تحقیق خویش خاطر نشان کردند که مسئولیت سرپرستی، داشتن کارهای چندگانه، ارائه گزارش عملکرد فرد توسط خودش، مرکز کنترل، محیط کار و برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی می­توانند بر رفتار اخلاقی تاثیر گذارند. تحقیق فتاح (2011) منجربه شناسایی اصول دموکراسی، رویه ها و فرآیندها، مشترک­سازی و نهادینه­سازی استانداردهای اخلاقی حرفه­ای، نقش آموزش رهبری حرفه­ای و غیرمنطقی‌بودن رفتارهای غیراخلاقی گردید. مرور ادبیات تجربی تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع تحقیق تنها گویای یک یا دو ویژگی خاص و یا عوامل اثرگذار بر اخلاق حرفه­ای تجاری در سازمان­های دولتی و یا خصوصی  بوده است. لذا در بررسی­های به‌عمل آمده، فقدان یک مدل همه جانبه­نگر مرتبط با سازمان­های تخصصی ورزشی و همچنین ورزش حرفه­ای در شرایط کشور ما بخوبی احساس می­گردد.

بنابراین سوالات اصلی تحقیق حاضر این است:

 چه الگوی نظری می­تواند اخلاق تجاری مدیران سازمان‌های ورزشی را بیان و تبیین نماید؟ مولفه­های الکوی مذکور کدام‌اند؟ و رتبه­بندی ابعاد و مفاهیم مذکور در تبیین اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی چگونه است؟

  محقق در تحقیق حاضر سعی دارد تا با طراحی و تبیین مدل اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی ایران گره­گشای بسیاری از مشکلات و بی نظمی­های کنونی سازمان‌های ورزشی ایران باشد.

روش­شناسی پژوهش

این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی است و به لحاظ ماهیت و سبک تحلیل داده­ها، از نوع تحقیقات کیفی- فراترکیب می­باشد.  در واقع مبنای اساسی گردآوری داده­ها در این پزوهش، اطلاعات اسنادی می­باشد. لذا در این پژوهش از روش فراترکیب جهت بررسی تحقیقات پیشین استفاده شد (کشاورز، تقوا وکرد، 1398). ابزار اصلی گردآوری داده­ها، 32 مقاله بود که از میان 122 مقاله جستجو‌شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر اعم از داخلی و خارجی به کمک رویکرد هدفمند در فاصله زمانی 2010-2022 انتخاب شدند. استفاده از نقطه نظرات اساتید راهنما و مشاور، مبنای روایی مطالعه حاضر بوده است. فراترکیب متمرکز بر مطالعات کیفی بوده و به ترجمه مطالعات کیفی به یکدیگر وفهم عمیق پژوهشگر برمی­گردد. در این پژوهش، از روش هفت مرحله­ای سندلوسکی، باروسو و ویلز[16] (2007) استفاده شده است که شامل مراحل تنظیم سوال پژوهش، مرور ادبیات نظام­مند، جستجو و انتخاب متون مناسب، استخراج اطلاعات متون، تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته­های کیفی، کنترل کیفیت و ارائه یافته­ها می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مقاله­های مستخرج از پایگاه­های معتبرخارجی(Google Scholar, Science direct, Springer, Wiley, Taylor & Francis, EBSCO Emerald Insight, Proquest و نیز پایگاه­های معتبرداخلی (پایگاه­ تخصصی نور، مگیران، ایران داک، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پرتال جامع علوم انسانی) تشکیل می‌دادند.

تنظیم سوال تجقیق: در پژوهش حاضر محقق به دنبال ارائه مدل اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی ایران بود. لذا سؤال پژوهش عبارت است از: ابعاد، مولفه­ها وشاخص­های اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی کدام‌اند؟ و چه الگوی نظری می­تواند اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی را بیان و تبیین نماید؟

جستجوی ادبیات: در این مطالعه، 122 سند علمی و مطالعه انتشر‌یافته در پایگاه های علمی معتبر داخلی و خارجی در حد فاصل سال های 2010-2022 بر مبنای کلید واژه های »اخلاق تجاری «،  »اخلاق حرفه­ای «و »اخلاق حرفه­ای در سازمان­های ورزشی «جستجو شدند. بر اساس عنوان پژوهش، از محموع 122 مقاله، 21سند به دلیل مغایرت و عدم‌همخوانی با مسئله تحقیق و متغیرهای آن رد شدند. از 101 سند باقیمانده، 25 سند با توجه به چکیده و 44 سند با توجه به محتوا، از بررسی خارج شدند. در مجموع 32 منبع علمی برای پیدا‌نمودن مولفه‌ها و ابعاد اصلی و در نهایت ارائه الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی، مناسب در نظر گرفته شدند.

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                شکل1: نتایج جستجو و چگونگی انتخاب مقالات مناسب

یافته­های پژوهش

در این پژوهش، استخراج اطلاعات مقالات مورد‌مطالعه با استفاده از چک لیست اقتباس‌شده از ابیلی، نصیری فیروز، پورکریمی و کرامتی( 1400)، انجام شد؛ به این ترتیب که اطلاعات به صورت نویسندگان، سال انتشار، ابعاد و مولفه­ها و درنهایت ابعاد برای هر دسته شناسایی شدند. مبنای تجزیه و تحلیل یافته­های کیفی نیز تحلیل مضمون بود. دراین مرحله تعداد 244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در 34 مفهوم و 12 مقوله طبقه­بندی شدند.

ارزیابی و بازخورد(کنترل کیفیت)

پژوهشگر جهت مشخص‌نمودن مولفه‌های هر سند (مقاله) به دقت منابع مرتبط را بررسی و دسته­بندی نمود و برای هر دسته مقوله­ای شناسایی کرد که در نهایت مورد بازبینی قرار گرفت. سپس یافته­ها در قالب یک ساختار مناسب، ثبت و تفسیر لازم صورت گرفت. پژوهشگر کنترل کیفیت الزم را به صورت  زیر دنبال کرد. جهت تامین اعتبار مطالعه، در تمامی مراحل، بازبینی اساتید راهنما و مشاور مد نظر قرار گرفت. در پژوهش حاضر، جهت بالا بردن اعتبار پژوهش، بر مینای معیارهای گوبا و لینکن[17] (1985) اقداماتی شفاف صورت گرفت: (جدول 1)

جدول1: معیارهای اعتبارپذیری تحقیق کیفی لینکن و گوبا (1985)

معیارها

فعالیت­های پزوهشگر

تصدق‌پذیری

مطالعه مقالات و اسناد طی چهار ماه

انتقال‌پذیری

انتخاب مقالات مناسب با اطلاعات کافی

قابلیت اطمینان

تبت و ضبط تمام جزئیات

تایید‌پذیری

بازبینی مداوم

پس ازاستخراج شاخص­ها با استفاده از روش کیفی فراترکیب، برای تعیین وزن شاخص­ها ازروش آنتروپی شانون استفاده شد. آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی برای اندازه‌گیری عدم‌اطمینان است که ازطریق یک توزیع احتمال بیان می­شود(آذر، میرفخرالدینی و انواری رستمی، 1387). در روش آنتروپی شانون، ابتدا پیام بر حسب مقوله­ها به تناسب هر پاسخگو در قالب فراوانی شمارش می­شود. سپس با استفاده از بار اطلاعاتی هر مقوله درجه اهمیت هر یک محاسبه می­گرذد. برای وزن‌دهی شاخص‌ها بر مبنای آنتروپی شانون، ابتدا ماتریس فراوانی‌ها با استفاده از رابطه زیر نرمال‌سازی شد. مقدار r مقادیر ماتریس را نشان می­دهد:

 =

سپس آنتروپی E طبق رابطه زیر محاسبه شد:

 = -K

مقدار K به­عنوان یک ثابت از رابطه زیر محاسبه گردید. در این رابطه n بیانگر تعداد شاخص‌هاست:  

K =

در ادامه مقدار درجه انحراف (d) محاسبه شد. این درجه نشان می­دهد که شاخص j تا چه اندازه اطلاعات مفیدی برای تصمیم­گیری در اختیار قرار می­دهد:

 = 1-

در نهایت، وزن شاخص­ها از رابطه زیر محاسبه گردید:

 =

 نتایج مربوط به وزن‌دهی شاخص‌های مورد بررسی بر مبنای آنتروپی شانون در جدول2 ارائه شده است. در این جدول به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین رتبه و ضریب اهمیت مربوط به شاخص­های مورد نظر مشخص شده‌اند.

جدول2: رتبه­بندی و ضریب اهمیت کدهای الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی

مفاهیم

شاخص

فراوانی

 

عدم اطمینان

ضریب اهمیت

رتبه در مفاهیم

 

پایبندی به رفتارهای رقابتی

پرهیز از متهم‌کردن رقیب

20

58/2

71/.

065/0

1

خودداری از تقلب در رقابت

48/2

66/.

042/0

8

 

پایبندی به معیارهای اخلاقی مشتریان

عدم‌‌ارتکاب خلاف شرع

 

38

27/2

68/.

062/0

1

امتناع از دروغ‌گفتن برای رسیدن  به هدف

98/1

38/.

042/0

18

پایبندی به رفتارهای مالی

منطبق‌کردن اولویت‌ها با ارزش‌ها

28

32/3

75/.

055/0

1

اشتیاق و تعصب کافی در مورد کالا

10/2

38/.

040/0

21

 

توکل حرفه­ای

ایمان و اعتقاد و باور نسبت به خداوند

4

98/2

69/.

056/0

1

خدا ترس

85/2

42/.

039/0

3

تعهد حرفه­ای

رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی

42

05/3

66/.

068/0

1

برتری‌جویی

44/2

40/.

037/0

31

تحول حرفه­ای

پرهیز از رفتارهای تعصب‌آمیز

19

25/3

68/.

069/0

1

ریزبین

35/2

38/.

036/0

13

تعلق­حرفه­ای

دلبستگی

17

23/3

60/.

052/.

1

تلاش در شناخت موانع وچالش‌ها

86/2

55/.

048/0

5

تحول حرفه­ای

انعطاف‌پذیری

19

05/3

66/.

068/0

1

عد‌م‌مقاومت در برابر تغییرات سازنده

35/2

38/.

036/0

13

تداوم حرفه­ای

حفظ ارتباطات با حرفه ای­ها

8

00/3

65/.

066/0

1

پایداری و ماندگاری در حرفه

 

84/2

53/.

053/0

3

 

تخصص حرفه­ای

استفاده از مهارت­ها و دانش خود برای انجام بهتر کارها

12

23/3

70/.

055/0

1

داشتن نقش کاربردی

20/3

68/.

052/0

3

 

تکامل حرفه­ای

انجام وظایف و استاندارهای رفتار فردی و سازمانی مورد انتظار

4

30/3

66/.

048/0

1

چگونگی استفاده از دانش و مهارت در هنگام ارائه خدمات

10/2

38/.

040/0

3

آگاهی از روابط سازنده

آگاهی مدیران از آداب معاشرت در فضای سازمانی

13

33/3

64/.

056/0

1

آگاهی مدیران از نحوه رفتار مناسب در فضای ورزشی

87/2

55/.

048/0

6

بصیرت مدیریتی

باور قلبی به اهمیت اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان

10

10/3

65/.

058/0

1

برخورداری از ادراک صحیح و عمیق در فرایند مدیریتی

26/3

61/.

054/0

3

وجود اعتماد

وجود اعتماد به‌نفس کافی در محیط کار

7

21/3

68/.

060/0

1

وجود اعتماد کافی به همکاران در محیط کار

85/2

45/.

043/0

3

برنامه­ریزی اثربخش

برنامه‌محور‌بودن سازمان در زمینه اصول اخلاق حرفه‌ای تجاری

2

48/2

66/.

042/0

1

مسئله‌محوری و به روز بودن

برخورد واقع‌گرایانه با معضلات اخلاقی در محیط کار

14

21/3

68/.

060/0

1

داشتن نگرش نوین و به‌روز نسبت به اصول اخلاقی در محیط کار

26/3

61/.

054/0

5

ثبات کاری و رفتاری

ثبات رویه در مدیریت سازمان

12

89/2

48/.

044/0

1

ثبات رفتاری مدیران

75/2

43/.

039/0

3

پرهیز از قضاوت­های غیراخلاقی

پرهیز از تعصب‌ورزی در قضاوت­های اخلاقی در فضای کاری

6

13/3

68/.

061/0

1

پرهیز از تعصب­ورزی در قضاوت­های اخلاقی در فضای بین‌سازمانی

70/2

42/.

040/0

3

نهادینه نمودن اخلاق در تعاملات سازمانی

رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای در تعاملات فردی

15

35/3

72/.

068/.

1

برقراری تعامل سازنده با عوامل بیرونی سازمانی

45/2

40/.

038/0

4

رفتارهای اخلاقی سازمانی

پرهیز از ارائه آمارهای دروغین برای نمایش توانایی‌های خویش

26

25/3

68/.

059/0

1

پرهیز از روحیه فریبکاری در محیط کاری

92/1

38/.

031/0

8

اراده و روحیه فسادزدایی از سازمان

جلوگیری از فسادهای اخلاقی در محیط‌های سازمانی

15

23/3

66/.

052/0

1

جلوگیری از فسادهای مالی در محیط‌های سازمانی

85/2

55/.

050/0

4

عدالت و پرهیز از ظلم

عدم کم‌فروشی

21

56/3

74/.

069/0

1

عدم غبن

10/2

38/.

040/0

8

انصاف

سود منصفانه

14

08/2

43/.

045/0

1

عدم تبلیغ اغراق آمیز

80/1

36/.

044/0

2

پارامترهای مدیریتی

شفافیت کامل مسائل مالی در سازمان و جلوگیری از کسب درآمدهای نامشروع

32

35/3

72/.

068/0

1

حمایت اخلاقی و حقوقی کافی مدیران از پرسنل و کارکنان سازمان

45/2

40/.

038/0

11

پارامترهای آموزشی

بهره­گیری از اساتید و مربیان آموزش‌دهنده مجرب و متخصص در مسائل اخلاقی وحقوقی

20

58/2

71/.

065/0

1

پر رنگ‌نمودن هنجارها در سازمان

53/2

68/.

046/0

8

اخلاق درآمدزایی رسانه­ای

دریافت حقوق سازمانی و باشگاه از محل پیامک و نرم‌افزارهای تلفن همراه

18

21/3

68/.

060/0

1

دریافت حق پخش مسابقات، تصاویر و .. از شبکه جهانی اینترنت

85/2

45/.

043/0

7

تدارک منابع اطلاع­رسانی سازمانی

فراهم‌نمودن بیلبوردها و امکانات تبلیغاتی

26

00/3

56/.

00/3

1

تهیه بانک اطلاعاتی جامع

90/1

32/.

034/0

6

اخلاق درآمدزایی بازرگانی

تشکیل کانون هوارداران و عضوگیری سازمانی

42

25/3

68/.

069/0

1

حضور در مسابقات بین‌المللی و داخلی

35/2

38/.

036/0

11

صیانت از دارایی معنوی

صیانت و توجه به سابقه و قدمت باشگاه و افتخارت آن در عرصه‌های مختلف

 

26/3

68/.

054/0

1

پیگیری جایگاه و رتبه بین‌المللی باشگاه

85/2

55/.

048/0

5

بازارپردازی و بازارگرایی اخلاق­محور

تبلیغات روی نشریات و وب سایت تخصصی باشگاه

36

23/3

65/.

066/0

1

درآمد حاصل از صدور کارت هواداری

35/2

38/.

036/0

15

اخلاق تبلیغات

تبلیغات روی البسه

15

85/2

34/.

031/0

1

دریافت حق تبلیغ چهره­های تیم

80/1

29/.

022/0

3

اخلاق جذب حامیان مالی

حامیان مالی اصلی (حامی پیراهن و..)،

17

56/3

74/.

069/0

1

حامی تولیدی

85/2

55/.

044/0

4

اخلاق­مداری در فراهم­سازی زیرساخت­ها

زمین تمرین و سالن سرپوشیده

13

23/3

70/.

055/0

1

مدارس و امکانات آکادمی

90/1

33/.

028/0

5

درآمدهای مسابقات

فروش محصولات باشگاه

14

82/3

75/.

060/0

1

پیش‌فروش بلیط‌ها تا پایان فصل

10/2

38/.

040/0

6

با توجه به سیر مراحل فراترکیب این پژوهش و با بررسی عمیق عناوین، چکیده مقالات، محتوای مقالات، در مجموع 32 مقاله در چرخه مرور نظام­مند انتخاب و مطالعه شدند. از میان این 32 مقاله، تعداد21 مورد داخلی و 11 مورد نیز لاتین بودند.

جدول3: بازه زمانی اسناد مورد مطالعه

سال انتشار

فراوانی

درصد

قبل از سال 2012

1

3

2015-2012

6

19

2019-2016

16

50

2022-2020

9

28

برای پاسخ به سوال اول پژوهش، 32 مقاله انتخاب و بررسی شدند. زیرمولفه­ها و مولفه­های اصلی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی، از طریق چک لیست شناسایی شدند. جدول 4 منابع استفاده‌شده در شناسایی مولفه­های اخلاق تجاری مدیران سازمان‌های ورزشی را نشان داده است. جدول 5 نتایج مرور نظام­مند مولفه­ها و زیرمولفه­های اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی را نشان می­دهد:  

جدول4: منابع استفاده‌شده در شناسایی مولفه­های اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی

منبع (کد منبع)

(1) مندعلی­زاده (1399)؛ (2) سلیمی (1396)؛ (3) قربانی و همکاران (1398)؛ (4) رضانیا شیرازی (1395)؛ (5) دمیرچی و نوری­زاده (1399)؛ (6) هادوی­نیا و نوری­زاده (1395)؛ (7) حیدری و همکاران (1398)؛ (8) عباس­زاده و همکاران (1396)؛ (9) قربانی و همکاران (1398)؛ (10) عیوضی و همکاران (1399)؛ (11) سادات حسینی و همکاران (1399)؛ (12) خاکی و مجیبی (1400)؛ (13) خیاط مقدم و طباطبایی نسب (1400)؛ (14) حاجی محمدی و همکاران (1400)؛ (15) صانعی و یاری (1391)؛ (16) توکلی و کریمی (1393)؛ (17) فتاح (2011)؛ (18) باربو و لوین (2012)؛ (19) دی واگنر و همکاران (2016)؛ (20) گالفیلد و همکاران (2022)؛ (21) چام و همکاران (2013)؛ (22) ایسیگلو و همکاران (2015)؛ (23) یانگ و همکاران (2016)؛ (24) آنانومو (2018)؛ (25) هارلی (2019)؛ (26) دوستی و همکاران (2019)؛ (27) دس سنسی (2014)؛ (28) نعمتی و همکاران (1400)؛ (29) موسوی و همکاران (1395)؛ (30) عباس­زاده و همکاران (1396)؛ (31) رزاقی و مهرابی (1397)؛ (32) رحمدل و همکاران (1399)

 

 

جدول5: مرور نظام­مند مولفه­ها و زیر مولفه­های اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی

مولفه اصلی

زیرمولفه­ها

 

منابع

پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رقابتی  بازار

پایبندی به رفتارهای رقابتی، پایبندی به معیارهای اخلاقی مشتریان

پرهیز از تخریب رقیب و بازار او، خودداری از تقلب در رقابت، پرهیز از القای ذهنیت منفی در مشتری درباره رقیب، پرهیز از تبلیغ سوء درباره رقیب، پرهیز از متهم‌کردن رقیب، پرهیز از مذمت محصول رقیب

[5، 2، 9، 15، 16، 17، 23، 29، 6، 31، 32]

اتخاذ رفتارهای اخلاقی مالی

 

پایبندی به رفتارهای مالی

عدم‌ارتکاب به خلاف شرع، امانت داری، وفای به عهد، پرهیز از فریب‌دادن و گمراه‌کردن، پرهیز از رشوه‌دادن با عنوان­های مختلف، پرهیز از افشای اطلاعات شرکت، داشتن تعهد و وجدان کاری، آگاهی از ضعف­های درونی خود، پذیرش عملکرد اشتباه و اصلاح سریع آن، دوری از طمع، صبر و ایستادگی در مقابل ناملایمات، دوری از عجب و خودپسندی، توانایی تغییر مسیر به موقع، مشورت‌کردن

 

[21، 22، 13، 16، 28،32، 20]

حرفه­ای­گرایی اخلاق           ‌محور

توکل حرفه­ای، تعهد حرفه­ای، تعلق حرفه­ای، تحول­حرفه­ای، تداوم حرفه­ای، تخصص حرفه­ای، تکامل حرفه­ای

ایمان و اعتقاد و باور نسبت به خداوند، خدا ترس، رعایت اخلاق صنفی و شغلی کارشناسان، مبرا از قانون‌شکنی نامحسوس و هنجارشکنی، خستگی‌ناپذیر، برتری‌جویی و رقابت‌طلبی، عدالت و انصاف، رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی، پرهیز از رفتارهای تعصب‌آمیز، عشق‌ورزی و انگیزه و روحیه حرفه‌ای، تحول‌آفرین، عدم مقاومت در برابر تغییرات سازنده، پیشنهاد‌دهنده، پایداری و مانداری در حرفه، توسعه ذهنی، حفظ ارتباطات با حرفه‌ی­ها

[15، 16، 23، 6، 7، 32، 26، 30، 32، 19، 14، 12، 10]

آگاهی و اشراف سازمانی

آگاهی از روابط سازنده

آگاهی آداب معاشرت در فضای سازمانی، آگاهی از چکونگی ارتباط‌گیری با دیگران، آگاهی از نحوه رفتار مناسب در فضای ورزشی، آگاهی از چکونگی برقراری روابط بین‌الملل،

[1، 12، 13، 22، 24، 26، 27، 30، 8، 10]

بصیرت و توانایی مدیریتی رهبری­گونه

بصیرت مدیریتی، وجود اعتماد، برنامه‌ریزی اثربخش

برخورداری از ادراک صحیح و عمیق در فرایند مدیریتی، باور قلبی به اهمیت اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان، وجود عزت‌نفس کافی در محیط کار، بهره‌مندی از بینش دقیق و روشن در فرایند مدیریتی، وجود اعتماد به‌نفس کافی در محیط کار

[11، 14، 16، 17، 19، 20، 22، 25، 28، 31، 5]

مسئله­محوری  و واقع­گرایی در برخورد با مسائل سازمانی

مسئله‌محوری و به روز بودن

رویکرد مسئله محوری در محیط کار، وجود تصمیم‌گیری­های کارآمد، برخورد واقع‌گرایانه با معضلات اخلاقی در محیط کار، تاکید بر عملکردگرایی به جای توجه صرف به فضیلت های کمال‌گرایانه

[5، 2، 9، 15، 16، 17، 23، 29، 6، 31، 32، 12، 8]

ثبات شخصیتی -رفتاری

ثبات کاری و رفتاری

ثبات رویه در مدیریت سازمان، ثبات شخصیتی مدیران، ثبات رفتاری مدیران

[3، 4، 7، 9، 11، 14، 15]

نگاه اخلاقی در تعاملات سازمانی

پرهیز از قضاوت­های غیراخلاقی، نهادینه نمودن اخلاق در تعاملات سازمانی

پرهیز از قضاوت‌های اخلاقی مطلق در محیط کار، پرهیز از تعصب ورزی در قضاوت­های اخلاقی در فضای کاری، برقراری تعامل سازنده با عوامل بیرونی و درون سازمانی، رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای در تعاملات فردی و گروهی

[3، 4، 7، 10، 12، 13، 15، 22، 27، 30]

روحیه فسادزایی و استقرار عدالت و انصاف سازمانی

رفتارهای اخلاقی سازمانی، اراده و روحیه فسازدایی از سازمان، عدالت و پرهیز از ظلم، انصاف

جلوگیری از رانت اداری در سازمان­ها، پرهیز از لابی­گری در فضای سازمانی، پرهیز از ارائه آمارهای دروغین برای نمایش توانایی­های خویش، جلوگیری از فسادهای اخلاقی در محیط‌های سازمانی، جلوگیری از فسادهای اجتماعی در محیط‌های سازمانی، عدم کم‌فروشی، عدم تدلیس، عدم غبن، عدم احتکار

[7، 11، 14، 23، 25، 29، 31]

رعایت الزامات مدیریت اخلاق‌محور

پارامترهای مدیریتی

بهره­گیری از کارکنان متخصص و تحصیل‌کرده در سازمان­های ورزشی، ارتباط و اعتماد صحیح مدیران با کارکنان، حمایت اخلاقی و حقوقی کافی مدیران از پرسنل و کارکنان سازمان، شفافیت کامل مسائل مالی در سازمان و جلوگیری از کسب درآمدهای نامشروع، کنترل و جهت­دهی سرمایه­های مالی سرگردان و هنگفت در ورزش توسط سازمان

[7، 12، 1، 3، 5، 6، 11، 18، 19، 20]

الزامات آموزشی مبتنی بر اخلاق

پارامترهای آموزشی

بهره­گیری از اساتید و مربیان آموزش دهنده مجرب و متخصص در مسائل اخلاقی وحقوقی، پر رنگ نمودن هنجارها در سازمان، ایجاد کدهای اخلاقی و تدوین استانداردها و قوانین ب‌ صورت­کتبی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره­های آموزشی و بازآموزی در مورد معیارهای اخلاق حرفه‌ای

[7، 4، 12، 1، 3، 5، 6، 11، 18، 19، 20]

 

اخلاق‌مداری در درآمدهای سازمانی

اخلاق درآمدزایی رسانه­ای، تدارک منابع اطلاع­رسانی سازمانی، اخلاق درآمدزایی بازرگانی، صیانت از دارایی معنوی، بازارپردازی و بازارگرایی اخلاق­محور، اخلاق تبلیغات، اخلاق جذب حامیان مالی، اخلاق­مداری در فراهم­سازی زیرساخت­ها، درآمدهای مسابقات

جدیت در دریافت حق پخش تلویزیونی، دریافت حق پخش اینترنتی و رادیویی، تعامل سازنده و مفید با روزنامه‌ها و مجلات تخصصی، برگزاری منظم و اخلاق محورکنفرانس‌های خبری، در یافت حقوق سازمانی و باشگاه از محل پیامک و نرم‌افزارهای تلفن همراه، فراهم نمودن درست وب سایت رسمی سازمانی، تدارک الزامات تشکیل باشگاه هواداری، فراهم نمودن بیلبوردها و امکانات تبلیغاتی، حضور در مسابقات بین‌المللی و داخلی، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، برندسازی و برندینگ تجاری محصولات باشگاه، تشکیل کانون هوارداران و عضوگیری سازمانی، فروش نشان باشگاه، بهره‌برداری تجاری از وب سایت باشگاه، درآمد حاصل از صدور کارت هواداری، برگزاری تورهای تفریحی بازدید از ورزشگاه، تبلیغات روی البسه، برنامه‌ریزی و اجرای تبلیغات دور زمین مسابقه و تمرین، بلیط‌فروشی عادلانه، عرضه موادغذایی با برند باشگاه

[14، 15، 17، 3، 5، 9، 10، 24، 25،28، 31، 32

در پاسخ به سوال دوم این پژوهش مبنی بر اینکه «الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی کدام است؟»، مرور نظام­مند یافته­ها نشان داد که این الگو، از مولفه­های پایبندی به رفتارهای اخلاقی– رقابتی  بازار، اتخاذ رفتارهای اخلاقی مالی، حرفه­ای­گرایی اخلاق‌محور، آگاهی و اشراف سازمانی، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبری­گونه، مسئله‌محوری  و واقع‌گرایی در برخورد با مسائل سازمانی، ثبات شخصیتی– رفتاری، نگاه اخلاقی در تعاملات سازمانی، روحیه فسادزایی و استقرار عدالت و انصاف سازمانی، رعایت الزامات مدیریتی اخلاق‌محور، الزامات اموزشی مبتنی بر اخلاق، و اخلاق مداری در درآمدهای سازمانی  تشکیل شده است. این الگو در شکل 2 آمده است:

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 2: الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی

بحث و نتیجه­گیری

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب انجام شد. دراین پژوهش روند12 ساله اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی درچندین پایگاه علمی موردبررسی قرارگرفت. این پژوهش فهرستی تقریباً طولانی ازدیدگاه­های رایج در ادبیات تجربی و نظری اخلاق تجاری را در قالب الگوی7 مرحله‌ای سندولوسکی و باروسو( 2007) ارائه نمود؛ به‌گونه­ای که حاصل مطالعه عمیق و محتوایی 32 منبع اصلی این مطالعه منجر به شناسایی 12 مقوله اصلی، 34 مفهوم(بعد) و 244 شاخص (کد) گردید.

براساس ضرایب به‌دست آمده ازآنتروپی شانون و نیز فراوانی تکرار هریک ازمقوله­های به‌دست آمده در این پژوهش، مشخص گردیدکه در بعد پایبندی به رفتارهای رقابتی، شاخص پرهیز از متهم‌نمودن رقیب با ضریب اهمیت 065/0، دربعد پایبندی معیارهای اخلاقی مشتریان، شاخص عدم‌ارتکاب به خلاف شرع با ضریب اهمیت 062/0،  دربعد پایبندی به رفتارهای مالی، شاخص منطبق‌کردن اولویت­ها با ارزش‌ها با ضریب اهمیت 055/0، دربعد توکل حرفه­ای، شاخص ایمان و اعتقاد و باورنسبت به خداوند، باضریب اهمیت056/0،  دربعد تعهد حرفه­ای، شاخص رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی با ضریب اهمیت 068/0، دربعد تعلق حرفه‌ای، شاخص دلبستگی با ضریب اهمیت 052/0،  دربعد تحول حرفه‌ای، پرهیز از رفتارهای تعصب‌امیز با ضریب اهمیت 069/0، دربعد تداوم حرفه­ای، شاخص حفظ ارتباطات با حرفه­ای­ها با ضریب اهمیت 066/0، دربعد تخصص حرفه­ای، شاخص استفاده از مهارت‌ها و دانش خود برای انجام بهتر کارها با ضریب اهمیت 066/0، دربعد تکامل حرفه­ای، شاخص انجام وظایف و استاندارهای رفتار فردی و سازمانی مورد انتظار با ضریب اهمیت 048/0، در بعد آگاهی از روابط سازنده، شاخص آگاهی مدیران از آداب معاشرت در فضای سازمانی با ضریب اهمیت 056/0، دربعد بصیرت مدیریتی، باور قلبی به اهمیت اصول اخلاق حرفه­ای در سازمان  با ضریب اهمیت 058/0 ، در بعد وجود اعتماد، شاخص وجود اعتماد به‌نفس کافی در محیط کار با ضریب اهمیت 060/0 ، در بعد برنامه‌ریزی اثربخش، شاخص برنامه‌محور‌بودن سازمان در زمینه اصول اخلاق حرفه‌ای تجاری با ضریب اهمیت 042/0، دربعد مسئله‌محوری و به‎روز بودن، شاخص برخورد واقع‌گرایانه با معضلات اخلاقی در محیط کار با ضریب اهمیت 058/0، دربعد ثبات کاری و رفتاری، شاخص ثبات رویه در مدیریت سازمان با ضریب اهمیت 044/،  دربعد پرهیز از قضاوت­های غیراخلاقی ، شاخص پرهیز از تعصب‌ورزی در قضاوت‌های اخلاقی در فضای کاری با ضریب اهمیت 061/0، دربعد نهادینه‌نمودن اخلاق در تعاملات سازمانی، شاخص رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای در تعاملات فردی با ضریب اهمیت 068/0، دربعد رفتارهای اخلاقی سازمانی، شاخص پرهیز از ارائه آمارهای دروغین برای نمایش توانایی‌های خویش با ضریب اهمیت 059/0،  دربعد اراده و روحیه فسادزایی از سازمان، شاخص جلوگیری از فسادهای اخلاقی در محیط‌های سازمانی با ضریب اهمیت 052/0، دربعد عدالت و پرهیز از ظلم، شاخص  عدم‌کم‌فروشی با ضریب اهمیت 069/0،  دربعد انصاف، شاخص سود منصفانه با ضریب اهمیت 045/0،  در بعد پارامترهای مدیریتی، شاخص شفافیت کامل مسائل مالی درسازمان وجلوگیری ازکسب درآمدهای نامشروع با ضریب اهمیت068/0، دربعد پارامترهای آموزشی، شاخص بهره­گیری از اساتید و مربیان آموزش‌دهنده مجرب و متخصص در مسائل اخلاقی وحقوقی با ضریب اهمیت065/0،  دربعد اخلاق درآمدزایی رسانه‌ای، شاخص دریافت حقوق سازمانی و باشگاه از محل پیامک و نرم‌افزارهای تلفن همراه با ضریب اهمیت060/0، دربعد تدارک منابع اطلاع‌رسانی سازمانی، شاخص فراهم‌نمودن بیلبوردها و امکانات تبلیغاتی با ضریب اهمیت060/0، دربعد اخلاق درآمدزایی بازرگانی، شاخص تشکیل کانون هوارداران و عضوگیری سازمانی با ضریب اهمیت069/0، در بعد صیانت از دارایی معنوی، شاخص صیانت و توجه به سابقه و قدمت باشگاه و افتخارت آن در عرصه­های مختلف با ضریب اهمیت054/0، در بعد بازارپردازی و بازارگرایی اخلاق‌محور، شاخص تبلیغات روی نشریات و وب‌سایت تخصصی باشگاه با ضریب اهمیت066/0،  در بعد اخلاق تبلیغات، شاخص تبلیغات روی البسه با ضریب اهمیت031/0، در بعد اخلاق جذب حامیان مالی، شاخص حامیان مالی اصلی (حامی پیراهن و..) با ضریب اهمیت069/0، در بعد اخلاق‌مداری در فراهم­سازی زیرساخت‌ها، شاخص زمین تمرین و سالن سرپوشیده با ضریب اهمیت055/0، در بعد درآمدهای مسابقات، شاخص فروش محصولات باشگاه با ضریب اهمیت060/0، با بیشترین تکرار و ضریب اهمیت بالاترین نقش را درالگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان­های ورزشی داشته‌اند. از این­رو، می­توان گفت که توجه به این ابعاد وشاخص­های در برگیرنده، در الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمان های ورزشی بسیارحائزاهمیت بوده است.

بین 244کد (شاخص) به‌دست امده به کمک آنتروپی شانون رتبه­بندی صورت گرفت و در نهایت مشخص گردید که شاخص­های رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی با ضریب اهمیت 069/0، شاخص شفافیت کامل مسائل مالی درسازمان وجلوگیری ازکسب درآمدهای نامشروع با ضریب اهمیت068/0، رعایت اصول اخلاقی حرفه‌ای در تعاملات فردی با ضریب اهمیت 068/0، شاخص حامیان مالی ( البسه و ..) با ضریب اهمیت069/0، شاخص تشکیل کانون هوارداران و عضوگیری سازمانی با ضریب اهمیت069/0، شاخص عدم کم‌فروشی با ضریب اهمیت 069/0 و شاخص آشنایی مدیر با فرهنگ سازمانی مربوطه با ضریب اهمیت 068/0،   بالاترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داده‌اند. این یافته بانتیجه پژوهش­های موسوی و همکاران (1395)؛ توکلی و کریمی (1393)؛ رحیمی بروجردی (1391)؛ صانعی و یاری (1391)؛ فتاح (2011)؛ سلیمی (1396)؛ اسدی و همکاران (1399)؛ خاکی و مجیبی (1400)؛ هارلی (2019)؛ آنونومو (2018)؛ باربو و لیوین (2012)؛ دمیرچی و نوری‌زاده (1399)؛ چام و همکاران (2013)؛  کاتفیلد و همکاران (2022)و  دیوگنر و همکاران (2016)همسو می باشد. همان طور که مشخص شد نتیجه حاصل ازاین پژوهش با بیشتر پژوهش­های انجام شده هم راستا بوده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تحقیق حاضر هرچند می­تواند حائز ارزش نظری باشد، اما مهمتر آن که  می­تواند راهنمای موثری برای تحقیقات کمی و کیفی آینده باشد. لذا با توجه به برخی از نتایج مهم و جدید پژوهش حاضر، مسیرهای پیشنهادی زیر پیشنهاد می­گردد: پژوهش حاضربه ارائه چارچوب اخلاق تجاری مدیران سازمان‌های ورزشی، درسطح نظری پرداخته وچارچوب پیشنهادی درهیچ سازمان تجاری خاصی آزمون نشده است. لذا  انجام مطالعه موردی در یک سازمان دولتی یا باشگاه ورزشی خصوصی با استفاده ازچارچوب پیشنهادی مذکورمی‌تواند مفید واقع شود. همچنین، به سایرپژوهشگران این حوزه پیشنهاد می­گردد که به مقایسه وضعیت اخلاق تجاری مدیران سازمان‌های ورزشی دولتی و خصوصی بپردازند و چالش­های به‌کارگیری این نظام اخلاقی را بررسی نمایند.

  • منابع

    • آذر، عادل؛ میرفخرالدینی، سیدحیدر و انواری رستمی، علی­‌اصغر. (1387). «بررسی مقایسه‌ای تحلیل داده­ها در شش سیگما، به کمک ابزارهای آماری و فنون تصمیم‌گیری چند شاخصه». مجله مدرس علوم انسانی. 59، صص 1-36.
    • ابیلی، خدایار؛ نصیری فیروز، علیرضا؛ پورکریمی، جواد و کرامتی، محمدرضا. (1400). «شناسایی مولفه­های فرهنگ ناب در دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی (یک مطالعه فرا ترکیب) ». فصل‌نامه فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی. 39 (2)، صص 185-206.
    • اسدی، فاطمه؛ داوودی، رسول و میرزایی، نورالدین. (1399). «ارائه الگوی اخلاق حرفه­ای معلمان: پژوهش کیفی (مورد مطالعه: دبیران متوسطه اول آموزش و پرورش تهران)». فصل‌نامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی. 16(1)، صص 183-164.
    • الباد، لهاما؛ ستاری، صدرالدین و نامور، یوسف. (1399). «شناسایی ابعاد ومولفه­های جانشین‌پروری درنظام آموزش عالی: رویکرد کیفی فراترکیب». فصل‌نامه توسعه آموزش جندی شاپور. 11(3)، صص 295-310.
    • الوانی، سید محمد و احمدی، کیومرث. (1392). «مفهوم پاسخگویی اجتماعی سازمانی و ضرورت تبیـین مؤلفه­های آن در سازمان­های دولتی ایران». فصل‌نامه مدیریت سازمان‌های دولتی. 1(3)، صص 7-16.
    • بوداقی خواجه نوبر، حسین و حضرتی، نعیمه. (1399). اخلاق کسب و کار. تهران: انتشارات دنیای اقتصاد
    • توکلی، محمدجواد و کریمی، سعید. (1393). «شاخص‌های اخلاق تجارت از دیدگاه اسلام». فصل‌نامه اقتصاد اسلامی. 14(53)، صص 5-30.
    • علی تهذیبی، خادم. (1400). «بررسی نقش و تاثیر دیپلماسی ورزش بر روابط بین‌المللی». فصل‌نامه پژوهش ملل. 6(69)، صص 25-46.
    • جعفری صمیمی، احمد وچهره قانی، احمد. (1391). اقتصاد اخلاقی و سیراندیشه­های اقتصادی. تهران: نورعلم
    • حسن پورقادی، رضا و دوستی، مرتضی. (1400).«جایگاه دیپلماسی ورزشی در سیاست خارجی ایران پس از انقلاب اسلامی 1357». فصل‌نامه مدیریت ورزشی. 13(2)، صص 581-616.
    • حاجی محمدی، محمد؛ پورشافعی، هادی؛ زیرک، مهدی و مومنی مهموئی، حسین. (1400).«مؤلفه­های اخلاق حرفه­ای مدیران مدارس: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس». فصل‌نامه اخلاق زیستی. 11(36)، صص 1-18.
    • حسابی،فاطمه؛ الهی، شعبان؛ حسن‌زاده، محمد و شایان، علی. (1400).«چارچوب تحلیلی تجاری­سازی علم و فناوری با رویکرد فراترکیب: بررسی ابعاد تحلیل، بازیگران و کارکردها». فصل‌نامه توسعه کارآفرینی. 14(3)، صص 401-420.
    • حیدری، محمد؛ رضوی، سیدمحمدحسین؛ امیرنژاد، سعید و محمدی، نصرالله. (1398). «شناسایی موانع ایجاد ویا توسعه اخلاق حرفه­ای مدیران سازمان­های ورزشی». فصل‌نامه مطالعات مدیریت رفتارسازمانی در ورزش. 6(23)، صص 23-35.
    • خاکی، ایمان و مجیبی. تورج. (1400). «مطالعه مفاهیم و ابعاد اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر ارزش­های اسلامی (مورد مطالعه: کارکنان آموزش و پرورش خراسان جنوبی)». فصل‌نامه مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان. 15(4)، صص 47-86.
    • خلیلیان اشکذری، محمد جمال. (1391).«شاخص­های ارزیابی تسهیل مبادلات دربازار اسلامی». تهران: مرکز بررسی­های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بی‌ المللی المصطفی.
    • خیاط مقدم، سعید و طباطبایی نسب، سید مهدیه. (1395).«مؤلفه­های اخلاق حرفه­ای در مدیریت». فصل‌نامه اخلاق درعلوم و فن­اوری. 11(1)، صص 127-136.
    • دارینی، الهام. (1399).«نقش اخلاق کسب و کار در مسئولیت اجتماعی شرکت­ها». فصل‌نامه چشم‌انداز حسابداری و مدیریت. 3(36)، صص 61-73.
    • دمیرچی، قاد و نوری‌زاده، حامد. (1399). «طراحی الگوی مناسب برای اخلاق حرفه‌ای فروشندگان محصولات لبنی شهرستان پار‌ آباد». فصل‌نامه مطالعات رهبری فرهنگی. 2(3)، صص 82-105.
    • رجایی، سیدمحمدکاظم؛ کاظمی، مصطفی و شفیعی‌نژاد، عباس. (1391). «شاخص صداقت در بازار اسلامی». تهران: مرکز بررسی­های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بی‌ المللی المصطفی.
    • رحمدل، هادی؛ کفاش­پور، آذر و فراحی، محمد مهدی. (1399). «تدوین و تبیین الگوی بومی اخلاق حرفه­ای مدیران دانشگاه­ها مبتنی برآموزه­های نهج البلاغه». فصل‌نامه مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی. 9(1)، صص 106-87.
    • رحمدل، هادی؛ سامانیان، مصیب و کفاش‌پور، آذر. (2019). «تبیین و ارائه مدل بومی اخلاق حرفه‌ای برای مدیران صنعت بانکداری».مجله اخلاق زیستی.  9(32)، صص 7-18.
    • رحیمی بروجردی، علی‌رضا. (1391). اقتصاد اخلاقی. تهران: موسسه نشر نور علم
    • رزاقی، محمد ابراهیم و مهرابی، قاسم. (1397). «اخلاق در ورزش (چالش­ها، مفاهیم و راه حل­ها)». تهران: انتشارات ندای کارآفرین
    • رضانیا شیرازی، حمید. (1395). «اخلاق تجاری و تجارت اخلاقی». فصل‌نامه پژوهش‌های اخلاقی. 6(4)، صص 36-23.
    • زارعی متین، حسن. (1400). «مدیریت رفتارسازمانی پیشرفته». چاپ یازدهم، تهران: انتشارات آگاه.
    • زرگر، افشین. (1394). «ورزش و روابط بین‌الملل: جنبه‌های مفهومی و تئوریک». فصل‌نامه تخصصی علوم سیاسی. 11(31)، صص 7-48.
    • سادات سعیدی، معصومه؛ فقیهی، علیرضا؛ سیفی، محمد و ناطقی، فائزه. (1399). «شناسایی ابعاد ومولفه­های اخلاق حرفه­ای درسازمان». فصل‌نامه اخلاق درعلوم و فن­اوری. 15(4)، صص 131-137.
    • سلیمی، مهدی. (1396). «ارائه الگوی توسعه اخلاق حرفه­ای در سازمان­های ورزشی». فصل‌نامه اخلاق در علوم و فن­آوری. 12(1)، صص 1-13.
    • صانعی، مهدی و یاری، مریم.(1391). «تحلیل مؤلفه­های اصول اخلاق حرفه­ای مدیران در حوزه مدیریت منابع انسانی». فصل‌نامه اخلاق در علوم و فن­اوری. 9(1)، صص 1-11.
    • عباس­زاده واقفی، شیرین‌السادات؛ دلخواه، جلیل و فروزنده دهکردی، لطف‌الله. (1396). «شناسایی علل بومی فساد اداری ( مورد مطالعه: شهرداری تهران)». فصل‌نامه دانش حسابرسی. 17(68)، صص 5-40.
    • عیوضی، میثم؛ امیرکبیری، علیرضا؛ حق­شناس کاشانی، فریده و ربیعی مندجین، محمدرضا. (1399). «ارائه مدل مناسب سیاست­گذاری اخلاقی در سازمان‌های ورزشی ایران». فصل‌نامه خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت. 11(39)، صص 77-90.
    • قربانی، محمد حسین؛ امیرمقدم، مرجان و زارعیان، حسین. (1398). «شناسایی و تدوین الگوی ارزش­های اخلاقی در ورزش ایران». فصل‌نامه پژوهش در ورزش تربیتی. 7(17)، صص 271-304.
    • گل محمدی، عماد؛ خلیل­نژاد، شهرام و ­محمدی، اسفندیار. (1399). «تأثیرسرمایه اجتماعی برپاسخگویی اجتماعی سازمانی: تأکید براخلاق کسب‌وکار». فصل‌نامه مدیریت سرمایه اجتماعی. 7(3)، صص 431-456.
    • مدرسی سریزدی، سیده جمیله؛ عباس‌پور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید و سخدری، کمال. (1398). «ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد فراترکیب». فصل‌نامه آموزش عالی ایران. 11(1)، صص 67-98.
    • معین‌الدینی، جواد و صنعت‌خواه، علیرضا. (1391). «عوامل اجتماعی- فرهنگی موثر برگرایش شهروندان به ورزش همگانی (مطالعه موردی: شهرکرمان)». فصل‌نامه جامعه‌شناختی شهری. 2(3)، صص 149-178.
    • مفتاحی، هادی؛ وفایی، فرهاد؛ نمامیان، فرشید و ویسه، سیدمهدی. (1398).«طراحی الگوی پنجره فرصت کارآفرینی در زنجیره تامین با استفاده از روش فراترکیب». فصلنامه توسعه کارآفرینی. 12(3)، صص421-445.
    • موسوی، فرانک؛ وشنی، امیر؛ حیدری، فرهاد؛ محمدی، نوشین؛ سلیمانی، فرشاد و قیصرزاده، محمد. (1395).«اخلاق حرفه­ای مدیران آموزشی». فصل‌نامه اخلاق درعلوم و فن­اوری. 11(4)،صص 1-8.
    • میرکمالی، سیدمحمد؛ حاج خزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صلاح‌الدین. (1394).«شناسایی ملاک­های جذب ونگهداشت منابع انسانی و ارائه راهکارهای مناسب (مورد مطالعه: کارکنان دانشکد‌ های پردیس فنی دانشگاه تهران. فصل‌نامه مدیریت توسعه و تحول. 22، صص9-18.
    • مندعلی‌زاده، زینب. (1399). «طراحی الگوی نهادینه شدن اخلاق در ورزش». فصل‌نامه اخلاق در علوم و فن­آوری. 15(4)، صص 147-154.
    • نعمتی، مانا؛ دانش‌فرد، کرم‌الله و میرسپاسی، ناصر. (1400). «طراحی الگوی اخلاق حرفه­ای مدیران با رویکردحکمرانی خوب در قوه قضائیه». فصلنامه تعالی حقوق. 12(2)، صص 2-27.
    • علی نوروزی، رضا و کوهی اصفهانی، هاجر. (1392).«بررسی وتبیین مفهوم«انسان متعالی» ازمنظر قرآن کریم». پژوهش‌نامه معارف قرآنی. 4(14)، صص 101-130.
    • واحدی­زاده، مجید؛آقایی، نجف و الهی، علیرضا. (1399). «راهکارهای توسعه منابع مالی و درآمدزایی فدراسیون‌های ورزشی ایران: یک مطالعه کیفی». فصلنامه پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 12(4)، صص 153-168.
    • ویکی پدیا. (1400). «اخلاق تجارت». برگرفته از وب سایت به آدرس https://fa.wikipedia.org/wiki/، بازیابی درتاریخ 11 بهمن ماه 1400.
    • هادوی نیا، علی اصغر و انصاری‌فرد، سمیه. (1395). «اخلاق تجاری با رویکرد اسلامی». فصلنامه اقتصاد و بانکداری اسلامی. 17،صص 217-238.
    • Ananomo, L. E. (2018). “Professional ethics and sports administration practice in Nigeria: Challenges and Strategies’’. Mgbakoigba: Journal of African Studies, 7(2), 87-95.
    • Barbu, M., & Liviu, C. (2012). “Considerations on managerial ethics in sports organizations”. Management & Marketing,1, 59-68.
    • Bartlett, R. C. (2020). “Take the High Ground’’. Executive Excellence,11(7), 18–19.
    • Branvold, S. (2016). “Ethics. In A. Lumpkin, S. K. Stoll and J. M. Beller (eds.), 1994, Sport Ethics: ’’ Applications for Fair Play (Mosby, St. Louis), 149–163.
    • Byham, W. C., & Moyer, R. P. (2015). “Using competencies to build a successful organization [Monograph]’’. Retrieved May 7, 2009, from Development Dimensions International, Inc.

     http://www.ddiworld.com/pdf/ddi_usingcompetenciestobuild_mg.pdf.

    • Caulfield, J.L., Baird, C.A. & Lee, F.K. (2022). “The Ethicality of Point-of-Sale Marketing Campaigns: Normative Ethics Applied to Cause-Related Checkout Charities’’.J Bus Ethics, 175, 799–814.

     https://doi.org/10.1007/s10551-020-04597-z.

    • Chum, J., Shinm Y., Choi, J.N., & Kim, M.S. (2013). “How does corporate ethics contribute to firm financial performance? the mediating role of collective organizational commitment and organizational citizenship behavior’’. Journal of management, 39(4), 853-877.
    • DeSensi, J., & Rosenberg, D. (2014). “Ethics in Sport Management’’. Fitness Information Technology, Morgantown, WV.
    • De Waegeneer, E., Van De Sompele, J. & Willem, A. (2016). “Ethical Codes in Sports Organizations: Classification Framework, Content Analysis, and the Influence of Content on Code Effectiveness’’. J Bus Ethics, 136, 587–598. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2531-y.
    • Dousti, A., Saboonchi, R., & Shariati Feizabadi, M. (2019). “Sport behind Public Diplomacy; Functional Components of Sport Diplomacy in Iran’’.  Journal of World Sociopolitical Studies, 3(2), 407-379.
    • Eksioglu, S., Mercan, B., Sezer, H., & Gozalan Cicek, F. (2015). “Ethics committees in Turkish universities’’. Journal of Procedia- social and behavioral sciences, 174(21), 2882- 2890.
    • Fattah, M. (2011). “Professional Ethics and Public Administration in the United States’’. International Journal of Public Administration, 34, 65–72.
    • Hurley, M. (2019). Ethical Problems of the Association Executive. In Study Guide for Institutes of Organizational Management, Chamber of Commerce of the United States. Washington, DC, p. 2.
    • Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications
    • Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2017). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey- Bass/Pfeiffer
    • Payne, D., & Dimanche, F. (2018). “Towards a Code of Conduct for the Tourism Industry: An Ethics Model’’. Journal of Business Ethics, 15, 997–1007.
    • Yang, C., Ding, G., & Lo, K.W. (2016). “Ethical leadership and multidimensional organizational citizenship behaviors: the mediating effects of self-efficacy, respect, and leader–member exchange’’. Journal of group & organization management, 41(3), 344-357.