نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، رفسنجان، ایران
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده بازاریابی خدمات باشگاههای ورزشی ایران با استفاده از آینده-پژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 22 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت هدفمند انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. یافتههای این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دستهبندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیتهای مرتبط است. 4 پیشران حضور در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، یوتیوب و ...)، استفاده از وبسایت حرفهای برای باشگاه، استفاده از روشهای سنتی (تجارب مصرفکننده و تبلیغات دهانبهدهان) و استفاده از تکنیکهای آمیخته بازاریابی خدمات در باشگاه، در این بخش تعیینشده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص شد از بین 2 سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با استفاده از شبکههای اجتماعی، طراحی وبسایت مناسب، استفاده از روشهای سنتی و همچنین استفاده از تکنیکهای آمیخته بازاریابی خدمات، میتوان انتظار بهبود وضعیت بازاریابی خدمات در باشگاههای ورزشی در آینده را داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Future marketing scenario of Iranian sports clubs services
نویسندگان [English]
- Moslem Amirian 1
- Seyed Jalil Miryosefi 2
- Mina Hakakzadeh 3
1 PhD student in Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 Assistant Professor of Sports Management, Valiasr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Ira
3 Assistant Professor of Sport Management, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted to scenario future marketing of Iranian sports clubs services using futures research. The method used in this research is scenario-based planning, which is designed and implemented in eight steps. The data collection method in this study is qualitative and using interviews, expert panel and Delphi survey. Twenty-two experts with specialized knowledge or practical experience were purposefully selected as members of the research group. Also, Micmac software and Scenario Wizard have been used to analyze the data. The findings of this study are presented in two parts. The first part includes identifying and categorizing key components, drivers, and related uncertainties. 4 Promoters of presence in social networks (Instagram, Telegram, Twitter, YouTube, etc.), use of professional website for the club, use of traditional methods (consumer experiences and word of mouth) and The use of mixed service marketing techniques in the club is defined in this section and the relationships of effectiveness and effectiveness between the components are analyzed. The second part identifies and describes possible and compatible scenarios based on the propulsions and related uncertainties, and it was found that out of the two proposed scenarios, only one scenario is in a promising situation (Scenario 1). Scenario 2 is also in a critical situation; That is, using social media, proper website design, traditional methods, as well as mixed service marketing techniques, one can expect the service marketing situation in sports clubs to improve in the future.
کلیدواژهها [English]
- Futurism
- Foresight
- Marketing
- Services
- Sports Club