نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی، بازاریابی و رسانه، دانشجوی دکتری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران

2 مدیریت برنامه ریزی و تربیت بدنی، دکتری تخصصی، دانشگاه تهران

3 تربیت بدنی، دکتری تخصصی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت عملکرد کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل برخی مدیران سابق و فعلی کمیته ملی المپیک و همچنین اساتید مدیریت ورزشی متخصص در حوزه ارزیابی عملکرد بودند که با نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت و در نهایت تعداد 11 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند (4 مدیر و 7 استاد دانشگاه). این افراد، همچنین به منظور اولویت‌بندی کدها، به پرسشنامه تصمیم‌گیری چندمعیاره پاسخ دادند. ابزار مورد‌استفاده در این تحقیق شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه تصمیم‌گیری چند‌معیاره شامل 101 گویه بود. به منظور بررسی و تحلیل داده‌های تحقیق از روش گرنددتئوری با استفاده از الگوی گلیزر استفاده گردید و در ادامه جهت پردازش داده‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. بر اساس یافته‌های تحقیق 7 مؤلفه‌ کلی به عنوان حوزه‌های کلیدی مدیریت عملکرد کمیته ملی المپیک شناسایی شدند که از نظر اهمیت به-ترتیب شامل ارباب‌رجوع، مسائل سازمانی، آموزش، حوزه بین‌المللی، عملکرد اجتماعی، عملکرد مالی و عملکرد محیطی هستند. پیشنهاد می‌شود کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به هفت مقوله شناسایی‌شده، موضوع خدمات‌رسانی و پیگیری مشکلات ارباب‌رجوع را با تشکیل میزخدمت (حضوری) و سامانه پیگیری درخواست‌ها (الکترونیکی) مورد توجه قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Performance Management Model of the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • mahboobeh abedofarani 1
  • Mehrzad Hamidi 2
  • seyed nasrollah sajjadi 3

1 PHD student, kish international campus, university of tehran, kish, iran.

2 University of Tehran, Faculty of Physical Education & Sport Sciences, Department of Sport Management

3 university of tehran

چکیده [English]

The purpose of this study was to present a performance management model of the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran. The statistical population of the present study included some former and current managers of the National Olympic Committee as well as professors of sports management specializing in performance evaluation, which was done by purposive sampling to achieve theoretical saturation and finally 11 people were selected as the sample (4 managers and 7 university professors). They also responded to a multi-criteria decision-making questionnaire to prioritize codes. The instruments used in this study included a semi-structured interview and a multi-criteria decision questionnaire containing 101 items. In order to study and analyze the research data, the grounded theory method was used using the Glaser model and then Shannon entropy method was used to process the data and prioritize them. Based on the research findings, 7 general components were identified as key areas of performance management of the National Olympic Committee, which in terms of importance, including client, organizational issues, education, international domain, social performance, financial performance and environmental performance, respectively. It is suggested that the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran, while paying attention to the seven identified categories, pay attention to the issue of service delivery and follow-up of client problems by forming a service desk (face-to-face) and a request tracking system (electronic).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Management
  • National Olympic Committee
  • Performance Evaluation
  • Sports Organization