نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود

2 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران

3 استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به نقش میانجی ارزش‌های مشتری انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران که تعداد آن نامحدود می باشد تشکیل می دادند. به دلیل عدم دسترسی به پایگاه های مربوط به کلیه تماشاگران، تماشاگرانی که برای تماشای مسابقات تیم های پرسپولیس- سپاهان و استقلال- تراکتورسازی در استادیوم حضور یافتند به عنوان نمونه در دسترس در نظر گرفته شدند. برای محاسبه حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد (384=n). ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بابین (1994)، ماهونی (2000) و وانگ و همکاران (2004) بود. پرسشنامه مذکور شامل 3 بُعد، 7 مولفه و 30 سوال بود که پس از تعیین روایی صوری و محتوا در یک مطالعه مقدماتی اعمال شدند و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ برای ارزش ادراک شده (83/.)، برای ارزش های مشتری (70/.) و برای وفاداری (75/.) مورد تایید قرار گرفت. در تحقیق حاضر به‌منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همینطور به‌منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافته ها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. داده­های گردآوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری از طریق ارزش مشتری به میزان 0.91 است. همچنین تأثیر ارزش ادراک شده بر وفاداری به میزان 0.62 و ارزش ادراک شده بر ارزش مشتری به میزان 0.88 و ارزش مشتری بر وفاداری به میزان 0.33 تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of perceived value on loyalty of Premier League football fans regarding the role of customer values

نویسندگان [English]

  • amirhirad awarsaji 1
  • bagher morsal 2
  • Ali Fahiminezhad 3
  • Seyyed Mostafa Tayebisani 3

1 ph.d student in department of physical education and sport science, shahrood branch

2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Shahroud Branch, Shahroud, Iran

3 Assistant Professor in Department of Physical Education and Sport Science, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect value on Iranian soccer league fans regarding the mediating role of customer valyes. Researches method was applied in terms of the goal and data collection method was descriptive – correlation. Statistical population of the study includes all spectators of Iranian professional soccer league which their number is infinite. Due to unavaibility of the number of spectators, we included spectators of maches between Persepolis – Sepahan and Esteghlal – Tractorsazi teams. In order to calculate the sample size we used Morgan table (n=384). Data collection tool of the study is standard questionnaire of bubin (1994), mahoni (2000) and wang et al (2004). The questionnaire includes 3 dimensions, 7 components  and 30 questions which its formal and content validity was considered in primary study and its reliability was confirmed usind Cronbach's Alpha for perceived value (0/83), customer values (0/70) and loyalty (0/75). In this research, we used content and structure validity to determine questionnaire's validity. In order to examine reliability, we used Cronbach's Alpha and composite reliability which shows reliability and validity measurement tools. The collected data was analyzed using SPSS and LISREL software. Findings show that the effect of perceived value on loyalty through customer value is (0/91). The effect perceived value on loyalty is (0/62) and the effect of perceived value on customer value (0/88 ) and customer value on loyalty is (0/33 ) significant and positive.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words : perceived values
  • loyalty
  • customer value
  • iran premier league football